|
Адміністративне право і процесДата публикации: 02.03.2019 14:39
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
Харківський національний університет внутрішніх справ
Факультет №3 Кафедра адміністративного права і процесу
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
з дисципліни – «Адміністративне право і процес»
Галузь знань – 08 «Право»
Напрям підготовки – 6.030401 «Правознавство» (спеціальність) – (081) «Право»
Спеціалізація – фахівець правоохоронних органів
Ступень вищої освіти – бакалавр
Форма навчання – денна
м. Харків 2016 рік
Передмова
Рецензенти: Музичук О.М. ‑декан факультету №1 ХНУВС д.ю.н., професор; Коптєв П.Б. – заступник начальника УОС ГУНП в Харківській області, к.ю.н.
Розробники: д.ю.н. , професор Салманова О.Ю., к.ю.н. , с.н.с. Завальний М.В., к.ю.н., доцент Небрат О.О., к.ю.н. Пчелін В.Б., к.ю.н. Невядовський В.О. – Харків: Харківський національний університет внутрішніх справ, 2016 рік
© Салманова О.Ю., Небрат О.О., Пчелін В.Б., 2016 © Харківський національний університет внутрішніх справ
1. Загальні методичні вказівки Навчання з дисципліни «Адміністративне право та адміністративний процес» проходить у формі: лекцій, практичних та семінарських занять, а також самостійної роботи. На вивчення навчальної дисципліни відведено 180 годин, з яких 32 години лекційних занять, 48 години практичних занять, 100 години передбачено для самостійного опанування слухачами навчальних питань з дисципліни. Протягом вивчення навчальної дисципліни передбачено проведення аудиторних контрольних робіт. Підсумковий контроль здійснюється у формі заліку та іспиту. Метою лекційного курсу є формування у слухачів комплексу сучасних знань, вмінь та навичок у сфері адміністративно-правового регулювання суспільних відносин. Для досягнення названої мети необхідним уявляється вивчення сучасної наукової та навчальної літератури з адміністративного права; аналіз європейського законодавства, а також міжнародних нормативно-правових актів та ін. Аудиторні заняття проводяться у формі семінарських занять, на яких слухачі повинні вміти формулювати визначення основних понять адміністративного права та процесу; тлумачити адміністративно-правові норми; застосовувати норми адміністративного законодавства України до конкретних правових ситуацій. Самостійна робота передбачає: вивчення матеріалу з рекомендованих додаткових джерел (крім підручників, навчальних посібників), ознайомлення с нормативно-правовими актами (за темою заняття); підготовка рефератів, доповідей на заняття; ознайомлення з бланками процесуальних документів, рішення практичних задач, розв’язання конкретних правових ситуацій; підготовка до аудиторних занять за кожною темою для поглиблення знань у слухачів, отриманих на лекційних заняттях. Під час вивчення навчальної дисципліни з метою визначення ступеню засвоєння матеріалу слухач повинен отримати максимально можливу кількість оцінок (за аудиторну та самостійну роботу, тестування, вирішення конкретних фабул задач), яка б дозволяла викладачеві об’єктивно оцінити рівень знань слухача.
2. Розподіл часу навчальної дисципліни за темами
3. Методичні вказівки до семінарських занять
Тема № 1: Адміністративне право як галузь права. Сутність та принципи публічного управління.
Семінарське заняття: Адміністративне право як галузь права. Сутність та принципи публічного управління. Навчальна мета заняття: сформулювати визначення поняття адміністративного права, коло відносин, що складають його предмет у сучасних умовах; метод адміністративно-правового регулювання; визначення поняття публічного управління, їх співвідношення, визначити принципи публічного управління.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Соціальне призначення адміністративного права. 2. Предмет адміністративного права. 3. Методи правового регулювання адміністративного права. 4. Система адміністративного права. 5. Сутність, основні риси та структура публічного управління.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: адміністративне право, предмет адміністративного права, управління, соціальне управління, публічне управління. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) в чому полягає відмінність адміністративного права як галузі права від науки адміністративного права, навчальної дисципліни, адміністративного законодавства? б) чим відрізняється виконавча діяльність від розпорядчої? в) які стадії можна виділити в управлінській діяльності? г) які статті Конституції України визначають способи участі громадян у публічного управлінні? д) які принципи публічного управління використовуються в інших сферах державної діяльності, а які властиві тільки публічного управлінню? 3. Визначте, які з наведених відносин є управлінськими: вибори Президента України; погодження Міністерством внутрішніх справ наказу з Міністерством юстиції; укладення начальником відділу поліції договору із будівельною організацією на ремонт будівлі; вибори загальними зборами колективного сільськогосподарського підприємства голови правління; складення секретарем судового засідання протоколу про адміністративне правопорушення; розгляд обласним судом касаційної скарги на рішення районного суду; призначення Генеральним прокурором прокурора району. 4. Накресліть у зошитах для семінарських занять схеми: предмет адміністративного права; структура публічного управління; принципи публічного управління.
Теми рефератів: 1. Виникнення засад адміністративного права: від камералістики і поліцейського права до адміністративного права. 2. Виконавча влада як гілка державної влади та її управлінська спрямованість. 3. Співвідношення публічного управління та виконавчої влади. Література: [125, С. 49-63, 67-104; 129, С.58-77; 132, С.5-20, 23-42] .
Тема № 2: Механізм адміністративно-правового регулювання
Семінарське заняття: Механізм адміністративно-правового регулювання Навчальна мета заняття: визначити поняття адміністративно-правових норм, адміністративно-правових відносин, їх класифікації; поняття та систему джерел адміністративного права; поняття та види систематизації адміністративного права.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Адміністративно-правові норми та відносини. 2. Поняття і види джерел адміністративного права. 3. Систематизація адміністративного права, її види та особливості.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: адміністративно-правова норма; адміністративно-правові відносини; джерело адміністративного права; систематизація адміністративного права. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) що складає зміст адміністративно-правових норм? б) як діють адміністративно-правові норми (в часі, в просторі, за колом осіб)? в) із яких структурних елементів складаються адміністративно-правові відносини? г) на яких підставах виникають адміністративно-правові відносини? д) хто є суб’єктами адміністративно-правових відносин? 3. В чому полягають особливості джерел адміністративного права? 4. Визначте особливості кодифікації адміністративного права.
Письмові завдання:
Теми рефератів: 1. Конституційне регулювання адміністративно-правових відносин. 2. Законодавчі акти в системі джерел адміністративного права. Література: [125, С. 109-185; 129, С.77-93; 132, С.42-54]
Тема № 3: Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування як суб’єкти адміністративного права
Семінарське заняття: Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування як суб’єкти адміністративного права Навчальна мета заняття: визначити поняття та особливості органу виконавчої влади; систему та види органів виконавчої влади; організаційну структуру та штати органів виконавчої влади; розглянути питання діяльності центральних органів виконавчої влади; визначити поняття та особливості місцевих органів виконавчої влади; систему та види місцевих органів виконавчої влади.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: орган виконавчої влади; структура органу виконавчої влади; штати органу виконавчої влади. 2. Визначте поняття та функції виконавчої влади держави. 3. Керуючись Конституцією України, визначте систему органів виконавчої влади. 4. Назвіть основні типи структури та штатів виконавчої влади. 5. Базуючись на Конституції України та інших нормативних актах, визначте: а) порядок формування, склад та компетенцію Кабінету Міністрів України; б) систему та загальні функції міністерств України; в) поняття відомства та його відмінність від міністерства. 6. Керуючись Конституцією України, визначте систему місцевих органів виконавчої влади. 7. Базуючись на Конституції України та інших нормативних актах, визначте систему органів місцевого самоврядування.
Письмові завдання: 1. Зобразіть схематично структуру ГУНП в області. 2. Накресліть у зошиті для семінарських занять систему органів виконавчої влади в Україні.
Теми рефератів: 1. Система органів виконавчої влади та основні засади її структурної побудови. 2. Кабінет Міністрів в системі органів виконавчої влади. 3. Міністерства та відомства як центральні органи виконавчої влади. Література: [125, С. 206-253; 129, С.125-163; 132, С.69-98].
Тема № 4: Державні службовці як суб’єкти адміністративного права
Семінарське заняття №1: Державні службовці як суб’єкти адміністративного права. Права і обов’язки державних службовців Навчальна мета заняття: визначити та засвоїти поняття та основні принципи державної служби; поняття посади в державних органах та їх апараті; види державних службовців; права та обов’язки державних службовців.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів:
а) в чому полягає відмінність державної служби від інших видів суспільної діяльності? б) чим відрізняється державна служба у «широкому» розумінні від державної служби у «вузькому» розумінні? в) чи є відмінність між поняттями «привілеї» і «пільги»?
Письмові завдання: 1) Державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища наклав штраф у розмірі 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на гр. Сєліванова О.П. за самовільну порубку дерева, яке росло на вулиці навпроти його будинку. При визначенні розміру штрафу державний інспектор виходив з того, що Селіванов О.П. є головним інженером заводу «Південкабель». Чи законне рішення державного інспектора? 2) Лікар-терапевт районної поліклініки за певну плату видавав необґрунтовані листки тимчасової непрацездатності, про що начальнику райвідділу внутрішніх справ надійшла заява. Товариш лікаря, студент-юрист, пояснив йому, що він не підлягає кримінальній відповідальності за хабарництво, тому що не є посадовою особою. Яка Ваша думка з цього приводу? 3) Наказом директора технікуму лаборанту Макарову О.П., члену виборчої комісії, оголошено сувору догану за неявку на виборчу дільницю в день виборів до Верховної Ради України. Зробіть висновок про законність наказу директора технікуму. 4) До районного суду з позовом про поновлення на роботі звернувся гр. Солошенко П.Я., який працював учителем фізвиховання Іванівської середньої школи. Гр. Солошенко П.Я. було піддано штрафу за дрібне хуліганство. Про накладення на нього стягнення начальник поліції довів до відома завідуючого РВО. Завідуючий РВО на підставі одержаного матеріалу звільнив вчителя Солошенко П.Я. з роботи. Чи підлягає позов задоволенню? 5) Голова обласної державної адміністрації знаходився як офіційна посадова особа на церемонії відкриття храму після реставрації, яка відбулася на кошти адміністрації. Від настоятеля храму в знак благодійності за допомогу, він у подарунок отримав старовинну ікону. Проаналізуйте цю ситуацію.
Література: [125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111].
Тема № 4: Державні службовці як суб’єкти адміністративного права
Семінарське заняття №2: Етапи проходження державної служби. Особливості служби в органах Національної поліції Навчальна мета заняття: визначити та засвоїти етапи проходження державної служби; права та обов’язки державних службовців; стимулювання праці і види відповідальності державних службовців; стимулювання праці і види відповідальності державних службовців.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів:
а) етапи проходження державної служби в Україні; б) сформулюйте поняття стимулювання праці як способи підвищення ефективності праці. 2. Проаналізуйте етапи проходження служби та розгляньте їх згідно Закону України «Про Національну поліцію». 3. Визначте обмеження, які законодавством України встановлено для осіб, що бажають вступити на службу в органи Національної поліції.
Теми рефератів
Література: [125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111].
Тема № 5: Фізичні особи як суб’єкти адміністративного права
Самостійна робота: Фізичні особи як суб’єкти адміністративного права Навчальна мета заняття: визначити адміністративно-правовий статус громадян та інших фізичних осіб як суб’єктів адміністративного права; визначити адміністративно-правовий статус об’єднань громадян.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Поняття адміністративної правосуб’єктності та адміністративно-правового статусу. 2. Фізична особа як суб’єкт адміністративного права. 3. Адміністративно-правовий статус громадян та інших фізичних осіб. 4. Засвойте поняття: іноземець; особа без громадянства; об’єднання громадян; політична партія. 5. Чим відрізняються соціально-економічні, політичні та особисті права і свободи громадян? 6. В чому полягають особливості адміністративно-правового статусу біженців? 7. Які існують гарантії діяльності політичних партій?
Письмові завдання: 1) Громадянин України Сергій Вишневецький, постійно проживаючий у Німеччині, одружився з громадянкою України Яною Котловою та переїхав на проживання до Харкова. Бажаючи працювати у конструкторському бюро державного підприємства, Сергій пройшов попередню співбесіду і отримав відмову у прийомі на роботу, тому що ця робота була пов’язана з державною таємницею. (Навчаючись у Національному університеті радіоелектроніки, він звернувся до ректора з проханням про допуск його до державної таємниці). Чи законне рішення у відмові у прийомі на роботу? Література: [125, С. 195-203; 129, С.93-113; 132, С.57-69,119-122].
Тема № 6. Форми публічного управління
Семінарське заняття №1: Форми публічного управління Навчальна мета заняття: визначити поняття та види форм публічного управління; сутність та особливості адміністративних актів, їх види; вимоги, що ставляться до адміністративних актів.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Поняття, значення та види форм публічного (державного) управління. 2. Порядок видання, набуття чинності та дія актів державного управління.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: форма публічного управління; акт публічного управління. 2. Покажіть відмінність між правовими і організаційними формами публічного управління. 3. Визначте, керуючись Конституцією України, які акти видають органи виконавчої влади? Які органи правомочні зупиняти їх дію або скасування? 4. Сформулюйте відповіді на запитання: а) як співвідносяться правотворча і правозастосовча форми державного управління? б) в якому порядку розробляються і приймаються акти публічного управління? в) який порядок встановлено для набрання різними актами публічного управління чинності? г) що розуміється під презумпцією законності акта публічного управління?
Література: [125, С. 276-290; 129, С.185-190; 132, С.132-158].
Тема № 6. Форми публічного управління
Семінарське заняття №2: Форми публічного управління Навчальна мета заняття: закріпити знання щодо поняття та видів форм публічного управління; зосередити увагу на вимогах особливостях адміністративно-правових актів та вимог, що ставляться до адміністративних актів.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Вимоги до правових актів державного управління. 2. Адміністративні акти в діяльності органів Національної поліції.
Питання цільових виступів слухачів: 1. З метою закріплення вивченого за темою матеріалу визначте: а) які акти видають Кабінет Міністрів України, Рада Міністрів АРК, міністерства та відомства, місцеві державні адміністрації, їх управління та відділи, керівники державних підприємств, установ та організацій; б) поняття, особливості та види актів державного управління; в) юридичні ознаки актів управління (порядок прийняття, набрання чинності, змін, скасування, термін дії, територіальні межі дії); г) відмінність актів управління від інших документів (законодавчих актів, актів Президента України, судових актів, актів прокурорського нагляду, актів недержавних організацій, службових документів); д) відмінність нормативного акта управління від індивідуального (ненормативного); е) особливості адміністративно-юрисдикційних актів; є) наслідки недотримання вимог, що ставляться до актів публічного управління. 2. Адміністративні акти в діяльності органів Національної поліції: їх загальна характеристика та класифікація.
Теми рефератів: 1. Порядок розробки, прийняття, набрання чинності та дії актів публічного управління. 2. Особливості актів публічного управління. Література: [125, С. 276-290; 129, С.185-190; 132, С.132-158].
Тема № 7: Методи публічного управління Семінарське заняття № 1: Методи публічного управління Навчальна мета заняття: визначити поняття і засвоїти класифікацію методів публічного управління.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: метод публічного управління; субординація; координація; переконання; адміністративний примус; класифікація заходів адміністративного примусу. 2. Сформулюйте відповіді на запитання:
- самостійні (оперативні) заходи адміністративного припинення; - допоміжні (забезпечувальні), тобто заходи забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення;
-заходи фізичного впливу; - спеціальні заходи; - вогнепальна зброя;
Література: [125, С. 296-302; 129, С.190-197; 132, С.158-170].
Тема № 7: Адміністративний примус як метод державного управління Семінарське заняття №2: Адміністративний примус як метод публічного управління Навчальна мета заняття: розглянути поняття, особливості та види адміністративного примусу; адміністративно-запобіжні заходи; заходи адміністративного припинення; заходи адміністративного стягнення.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: адміністративний примус; адміністративно-запобіжні заходи; заходи адміністративного припинення; заходи адміністративного стягнення. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) в чому полягає основна відмінність між адміністративно-запобіжними заходами і заходами адміністративного припинення? б)яку мету переслідують заходи адміністративного припинення? в)чим відрізняються одне від одного адміністративне затримання, адміністративний арешт, доставлення особи, його привід? г) поняття та основна мета застосування адміністративно-запобіжних заходів; д) окресліть коло адміністративно-запобіжних заходів. Чи обмежений чітко перелік вказаних заходів в законодавчих актах? 3. Характеристика заходів адміністративного припинення та мета їх застосування; 4. Заходи адміністративного припинення загального призначення: - самостійні (оперативні) заходи адміністративного припинення; - допоміжні (забезпечувальні), тобто заходи забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення; 5. Заходи припинення спеціального призначення та порядок їх застосування: -заходи фізичного впливу; - спеціальні заходи; - вогнепальна зброя; 6. Дайте характеристику заходам адміністративного стягнення. 7. Визначте, які із перерахованих заходів впливу є адміністративними стягненнями і які - адміністративно-запобіжними заходами або заходами адміністративного припинення: попередження; усне зауваження, зроблене інспектором пожежного нагляду керівнику підприємства; оплатне вилучення мисливської рушниці; обстеження об’єкта державним інспектором ветеринарної медицини; застосування поліцейського піклування до особи, що перебуває на вулиці у стані алкогольного сп’яніння; перевірка поштовим працівником документів у громадянина перед видачею поштового переказу; адміністративне видворення за межі України іноземного громадянина; обмеження руху транспорту і пішоходів на вулицях міста; зупинення роботи їдальні головним державним санітарним лікарем району; огляд ручної поклажі і багажу пасажирів повітряного судна; відсторонення від керування транспортним засобом особи, яка перебуває в стані сп’яніння.
Теми рефератів:
Література: [125, С. 296-302; 129, С.190-197; 132, С.158-170].
Тема № 8: Управлінський процес. Адміністративні процедури. Семінарське заняття № 1: Поняття управлінського процесу. Адміністративні процедур: поняття та види Навчальна мета заняття: засвоїти поняття: управлінський процес, адміністративне провадження, адміністративна процедура, адміністративно-юрисдикційне провадження; визначити особливості здійснення окремих адміністративних процедур.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Поняття та види адміністративних процедур. 2. Стадії адміністративних процедур. 3. Дисциплінарне провадження. 4. Провадження зі звернень громадян. 5. Провадження із надання адміністративних послуг.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: управлінський процес; адміністративний процес, процесуальна форма; адміністративна процедура; адміністративне провадження; адміністративно-юрисдикційне провадження; адміністративна юстиція, адміністративна юрисдикція. 2. Визначте співвідношення управлінського процесу з іншими видами процесуальної діяльності. 3. Як співвідносяться поняття «управлінський процес» та «адміністративна процедура»? 4. Хто є сторонами в управлінському процесі? 5. З яких стадій складається управлінський процес? 6. Що розуміється під терміном «адміністративна юрисдикція»?
Письмові завдання: 1) Перебуваючи у пасажирському потязі «Харків – Сімферополь», пасажир Самойлов, бажаючи розіграти друзів, надимив у купе запаленою сигаретою і зупинив поїзд за допомогою стоп-крана і з лементом «Пожежа». Начальник пасажирського потяга від імені органів залізничного транспорту на місці наклав на гр. Самойлова адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Через тиждень Самойлов оскаржив дії начальника потяга в суд. Проаналізуйте дії гр. Самойлова і начальника потяга. Яке рішення повинний прийняти суддя? 2) У ч.2 ст.275 КУпАП України встановлено правило, згідно з яким окремим особам, які приймають участь в провадженні у справі про адміністративне правопорушення, зберігається платня за місцем праці за час відсутності у зв’язку з явкою до органу (посадової особи), що розглядає справу. Чи відповідає це правило принципам адміністративного процесу?
Теми рефератів: 1. Управлінський процес, як вид юридичного процесу. 2. Відшкодування шкоди, заподіяної громадянину незаконними діями органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури та суду. Література: [125, С. 487-515; 129, С.332-346; 132, С.203-220].
Тема № 8: Управлінський процес. Адміністративні процедури. Семінарське заняття №2: Дисциплінарне провадження. Провадження із звернень громадян Навчальна мета заняття: засвоїти поняття дисциплінарне провадження, його завдання та порядок; визначити види звернень громадян та порядок їх розгляду тощо.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: пропозиція (зауваження), заява (клопотання), скрага. 2. Для з’ясування сутності провадження із звернень громадян визначте: - вимоги, які ставляться до звернень; - порядок розгляду пропозицій (зауважень); - порядок розгляду заяв (клопотань); - порядок розгляду скарг; - строки розгляду звернень громадян; - вимоги, що ставляться до особистого прийому громадян керівниками та іншими посадовими особами; - відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян. 3. Визначте з посиланнями на відповідні нормативні акти, які регулюють дисциплінарне провадження: а) сутність дисциплінарного провадження; б) підстави порушення дисциплінарного провадження та притягнення до дисциплінарної відповідальності; в) порядок розгляду справи про дисциплінарний проступок та накладення дисциплінарного стягнення; г) види дисциплінарних стягнень; д) строки та порядок оскарження рішення про накладення дисциплінарного стягнення; е) порядок виконання, погашення та зняття дисциплінарних стягнень.
Теми рефератів:
Література: [125, С. 487-515; 129, С.332-346; 132, С.203-220].
Тема № 9: Способи забезпечення законності в публічному управлінні
Семінарське заняття: Способи забезпечення законності в публічному управлінні Навчальна мета завдання: визначити способи забезпечення законності в публічному управлінні, поняття та сутність парламентського та президентського контролю; проблеми діяльності прокуратури щодо забезпечення прав і законних інтересів громадян.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Сутність і загальна характеристика способів забезпечення законності в публічному управлінні. 2. Контроль в управлінні, його види. Поняття, функції і види державних інспекцій.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: законність; дисципліна; контроль; перевірка виконання; адміністративний нагляд. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) в чому полягає забезпечення законності в державному управлінні? б) які є види державної дисципліни? в) як співвідносяться поняття «контроль» і «нагляд»? г) в яких формах здійснюється судовий контроль в державному управлінні? д) які особливості державних інспекцій як органів виконавчої влади можна виділити? е) в чому полягає значення звернень громадян для забезпечення законності в державному управлінні? 3. Визначте повноваження прокурора в порядку нагляду за додержанням законів в державі. 4. Система контролюючих органів в Україні.
Письмові завдання: 1) Громадянин Попов С.О. направив до Конституційного суду України скаргу на рішення прокуратури, вважаючи, що воно порушило його права як громадянина, який потерпів від злочину, у зв’язку з закриттям кримінальної справи по факту загибелі його дочки. В скарзі гр. Попов С.О. наполягав на визнанні дій працівників прокуратури незаконними та поновленні попереднього слідства по справі. Конституційний суд в розгляді справи відмовив. Чи законне рішення Конституційного суду про відмову в розгляді скарги? 2) Акціонерне товариство «Хлібзавод № 5», яке здійснює закупку і переробку зерна, відмовило представнику органу державного контролю за якістю та раціональним використанням зерна та продуктів його переробки Брусніну П.І. в проведенні відбору проб зерна і виготовлених з нього хлібобулочних виробів з ціллю визначення їх якості. Тоді Бруснін П.І. в присутності двох понятих склав протокол про вчинення підприємством «Хлібзавод № 5» адміністративного правопорушення та наклав на директора адміністративний штраф у розмірі 254 гривні. Чи підлягає діяльність по закупці зерна, його переробки державному контролю? В чому складається сутність цього державного контролю і в яких формах він здійснюється? Чи законне рішення про накладення адміністративного стягнення? Чи можна оскаржити постанову Брусніна С.І.?
Теми рефератів:
Література: [125, С. 345-388; 129, С.347-366; 132, С.237-268].
Тема № 10. Загальні засади адміністративної відповідальності.
Семінарське заняття № 1: Адміністративне правопорушення як підстава адміністративної відповідальності Навчальна мета заняття: визначити поняття, основні риси та нормативну основу адміністративної відповідальності; поняття адміністративного правопорушення та його ознаки; поняття та елементи складу адміністративного проступку.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Поняття, особливості та правове регулювання адміністративної відповідальності. 2. Поняття адміністративного правопорушення (проступку), його ознаки. 3. Склад адміністративного проступку, його поняття, значення, структура та види. 4. Обставини, що виключають адміністративну відповідальність.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: юридична відповідальність; адміністративна відповідальність, адміністративне правопорушення (проступок); склад адміністративного проступку; умисел (прямий, непрямий); протиправна легковажність; необережність; протиправна необачність. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) основні риси адміністративної відповідальності; б) види составів адміністративних правопорушень; в) юридичний зміст таких складів адміністративних правопорушень, як матеріальні та формальні; однозначні та альтернативні; г) ознаки, які характеризують об’єктивну сторону адміністративного правопорушення; д) об’єкт адміністративного правопорушення, види об’єктів; е) зміст суб’єктивної сторони адміністративного правопорушення; є) суб’єкт адміністративного правопорушення, статус загального і спеціального суб’єктів. 3. Адміністративна відповідальність посадових осіб.
Письмові завдання: Задача 1. Учні 10 класу Антонов (15 років) і Романов (16 років), перебуваючи в стані алкогольного сп’яніння в тролейбусі, чіплялись до пасажирів. Як з’ясувалося, учні випили з приводу дня народження Антонова у нього вдома разом з його батьком. По даному факту начальник відділу поліції виніс постанову про накладення штрафу на батька Антонова у розмірі 100 гривень. Здійсніть юридичний аналіз наведеної ситуації. Задача 2. Визначте статті КУпАП України, які закріплюють склади адміністративних правопорушень з такими кваліфікуючими ознаками, як повторність, настання шкідливих наслідків, грубість або систематичність порушення, вчинення діяння спеціальним суб’єктом (посадовою особою, організатором, керівником тощо). Задача 3. 18-річний Никонов розпивав в сквері самогон разом з Петровим, якому цього дня виповнилося 16 років. Під час затримання обидва виявили злісну непокору законним вимогам працівникам поліції. Як вирішується питання про відповідальність Никонова і Петрова? Задача 4. Військовослужбовець Борисов порушив правила проїзду залізничного переїзду (в’їхав на переїзд на заборонний сигнал світлофора). Офіцери патрульної поліції зафіксували дане правопорушення. В якому порядку можна притягнути Борисова до відповідальності? Задача 5. До дільничного офіцера поліції звернулася гр. Редько з проханням притягнути до відповідальності її сусіда Дніпрова, який до 2-ї години ночі працював електродрилем, чим заважав їй спати. Гр. Дніпров пояснив дільничному офіцерові поліції, що йому вкрай необхідно було закінчити роботу, тому що дриль він вранці повинен був віддати товаришеві. Поліцейський роз’яснив гр. Редько, що її сусід діяв у стані крайньої необхідності, тому він не підлягає адміністративній відповідальності. Чи правий поліцейський?
Теми для рефератів:
Література:[125, С. 429-441; 129, С.198-227; 132, С.170-182].
Тема № 10. Загальні засади адміністративної відповідальності. Семінарське заняття № 2: Система адміністративних стягнень, загальні правила та строки їх накладення Навчальна мета заняття: визначити поняття, мету, зміст адміністративних стягнень; сформулювати загальні правила накладення адміністративних стягнень; визначити обставини, що пом’якшують та обтяжують адміністративну відповідальність; визначити порядок відшкодування шкоди, заподіяної адміністративним правопорушенням.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Мета та зміст адміністративних стягнень. 2. Види адміністративних стягнень. 3. Основні і додаткові стягнення. 4.Загальні правила накладення адміністративних стягнень. 5. Обставини, що пом’якшують і обтяжують адміністративну відповідальність. 6.Накладення адміністративних стягнень при вчиненні кількох адміністративних правопорушень. 7. Підготовка до аудиторної контрольної роботи за темою «Загальні засади адміністративної відповідальності».
Питання цільових виступів слухачів:
Письмові завдання: Задача 1. Рішенням Іванівського міськвиконкому «Про запобігання захворюванню домашніх тварин на сказ» було передбачено застосування до громадян-власників, які вчасно не прищепили тварин від сказу, штрафу в розмірі до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією тварин чи без такої. Чи відповідає вимогам закону таке рішення? Задача 2. Гр. Строков О.Т. був позбавлений права керування автомобілем на 1 рік за невиконання вимоги працівника поліції про зупинку транспортного засобу. Вважаючи стягнення несправедливим, він звернувся із скаргою до прокурора, в якій зазначив, що є інвалідом праці ІІ-ї групи, а до інвалідів, як пояснив йому знайомий юрист, стягнення у вигляді позбавлення права керування не застосовуються. Підготуйте проект мотивованої відповіді громадянинові. Задача 3. Під час прогулянки у дворі багатоповерхівки собака, якого сусід залишив на догляд гр-ну Уварову, розірвав сумку гр-ки Петрової, вартістю 200 грн. Кваліфікуйте діяння Уварова, визначте склад адміністративного правопорушення, як буде вирішено питання про його відповідальність.
Теми для рефератів:
Тема № 10. Загальні засади адміністративної відповідальності. Семінарське заняття № 3: Загальні положення провадження в справах про адміністративні правопорушення. Складення процесуальних документів Навчальна мета заняття: визначити завдання, принципи та правове регулювання провадження в справах про адміністративні правопорушення; визначити поняття та види стадій провадження в справах про адміністративні правопорушення; визначити докази по справі про адміністративне правопорушення: їх поняття, джерела та оцінка; зосередитись на органах, що уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення;зміст протоколу про адміністративне правопорушення і порядок його складення; закріпити знання щодо виконання постанов про накладення адміністративних стягнень.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів:
Письмові завдання: Задача 1. Дільничний офіцер поліції затримав неповнолітнього Бідненко, який перебував у кінотеатрі в стані сп’яніння. Дільничний інспектор з’ясував, що Бідненко вдома за згодою батьків випив вина з нагоди дня народження сестри. Вважаючи, що було вчинено правопорушення, передбачене ст. 180 КпАП, дільничний офіцер поліції склав протокол, який було надіслано до адміністративної комісії при виконкомі селищної ради. Однак з адміністративної комісії протокол повернули до поліції, зазначивши, що комісія не має права розглядати цю справу. Кому підвідомча зазначена справа? Задача 2. Проаналізуйте зміст ст. ст. 259, 260, 261, 262 КпАП. Чи може контролер-ревізор здійснювати доставлення порушника, адміністративне затримання за вчинення адміністративного проступку, передбаченого абз. 4 ст. 135 КпАП? Чим відрізняється доставляння порушника від адміністративного затримання? Задача 4. Під час перевірки поліції перевіряючий з МВС України виявив в відділу поліції громадянина Саніна, який утримувався у зв’язку з вилученням у нього наркотичного засобу. Тривалий термін затримання представник поліції пояснив тим, що необхідно було з’ясувати всі обставини придбання наркотичного засобу, а також провести його дослідження. Перевіряючий відзначив як порушення закону той факт, що адміністративне затримання було проведено без складення протоколу про адміністративне правопорушення. Чи допущено порушення закону під час адміністративного затримання гр. Саніна?
Тема № 11. Адміністративно-правове регулювання окремих сфер публічного управління. Семінарське заняття №1: Адміністративно-правові засади публічного управління економікою Навчальна мета заняття: визначити правові засади публічного керівництва господарчою діяльністю в державі.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
2.1. Центральні органи управління економікою. 2.2. Місцеві органи управління економікою. Питання цільових виступів слухачів: Під час підготовки до заняття сформулюйте відповіді на такі запитання:
Література: [129, С.367-396; 132, С.299-409; 141, С.356-448].
Тема № 11. Адміністративно-правове регулювання окремих сфер публічного управління. Семінарське заняття №2: Зміст публічного управління соціально-культурним та адміністративно-політичним будівництвом Навчальна мета заняття: визначити правові засади публічного управління соціально-культурним будівництвом; визначити правові засади державного керівництва адміністративно-політичній сферою.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Під час підготовки до заняття сформулюйте відповіді на наступні питання: а) основні принципи культурної політики України; б) система та правовий стан закладів культури в Україні; г)адміністративно-правовий статус навчально-виховних закладів та їх види.
в) зміст, значення та види наукової діяльності та система наукових закладів в Україні. 2.Адміністративно-правові засади управління державною безпекою. 3.Адміністративно-правові засади управління в сфері забезпечення обороноздатності країни. Теми рефератів:
Література: [129, С.367-396; 132, С.299-409; 141, С.356-448].
Тема № 12: Адміністративна юрисдикція і підсудність адміністративних судів
Семінарське заняття: Адміністративна юрисдикція і підсудність адміністративних судів Навчальна мета заняття: визначити поняття підвідомчості справ адміністративної юрисдикції; критерії та види підвідомчості справ адміністративної юрисдикції; зміст та види підсудності справ адміністративної юрисдикції.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Поняття, критерії та види підвідомчості справ адміністративної юрисдикції. 2. Зміст підсудності справ адміністративної юрисдикції. 3. Види підсудності справ адміністративної юрисдикції. 4. Підстави та процесуальний порядок передачі адміністративної справи до іншого суду.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: справи адміністративної юрисдикції; підвідомчість адміністративних справ; підсудність адміністративних справ; види підсудності адміністративних справ. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) назвіть публічно-правові спори, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів? б) назвіть справи, які підсудні Вищому адміністративному суду України? в) назвіть підстави передачі адміністративної справи з одного адміністративного суду до іншого? г) розмежуйте адміністративну юрисдикцію з іншими видами юрисдикційної діяльності? д) визначте роль та місце Верховного Суду в системі адміністративних судів України? Письмові задачі: 1. Проаналізуйте зміст ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України. Дайте характеристику публічно-правовим спорам, на які не поширюється юрисдикція адміністративних судів. 2. Визначте процесуально-правові наслідки недотримання правил про підвідомчість справ адміністративному суду. Запишіть відповідь у зошит. 3. У письмовій формі дайте відповідь на запитання про те, у чому постає відмінність юрисдикції адміністративних судів із процесуальним порядком розгляду господарських справ та провадженням у справах про адміністративні правопорушення. 4. Визначте предметну, територіальну та інстанційну підсудність адміністративної справи за позовом гр. В. до міського відділу реєстрації актів цивільного стану обласного управління юстиції про встановлення неправильності в актовому записі при народженні дитини. 5. Вкажіть предметну підсудність адміністративної справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень у справах про Теми рефератів: 1. Поняття та правила предметної підсудності та наслідки її недотримання. 2. Особливості розмежування предмету адміністративної і конституційної юрисдикцій. Література: [1, 4, 106, 142, 127, 148, 146, 137].
Тема № 13: Сторони, треті особи та представники сторін і третіх осіб Семінарське заняття: Сторони, треті особи та представники сторін і третіх осіб Навчальна мета заняття: визначити поняття та ознаки сторін в адміністративному процесі; проаналізувати повноваження сторін в адміністративному процесі; з’ясувати поняття неналежної сторони в адміністративному процесі та процедуру її заміни; визначити поняття, ознаки та види третіх осіб в адміністративному процесі; з’ясувати практичне значення інституту процесуального представництва в адміністративному процес
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Визначте особливості процесуального статусу основних учасників адміністративного процесу. 2. Проаналізуйте загальні та спеціальні повноваження сторін в адміністративному процесі. 3. Визначте поняття неналежної сторони в адміністративному процесі. Назвіть порядок заміни неналежного відповідача. 4. Сформулюйте поняття та ознаки процесуального правонаступництва в адміністративному процесі. 5. Назвіть ознаки третіх осіб, які беруть участь в адміністративній справі. Проведіть співвідношення процесуального статусу третіх осіб та сторін в адміністративному процесі. 6. Керуюсь правовими приписами Кодексу адміністративного судочинства України, назвіть види третіх осіб в адміністративному процесі. 7. Визначте порядок залучення до участі в адміністративній справі або вступу в справу третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору. 8. Сформулюйте поняття процесуального представництва. Назвіть види процесуального представництва в адміністративному процесі. 9. Проаналізуйте повноваження, якими наділений представник в адміністративному процесі. Письмові завдання: 1. Запишіть у зошиті для семінарських занять перелік підстав матеріального правонаступництва, які спричиняють процесуальне правонаступництво в адміністративному процесі. 2. Назвіть із перерахованих документів такі, які можуть посвідчувати повноваження представників: 1) довіреність фізичної особи; 2) свідоцтво про народження дитини; 3) рішення про призначення опікуном; 4) довіреність юридичної особи; 5) договір про надання юридичних послуг; 6) договір про надання правової допомоги. Теми рефератів: 1. Процесуальні права та обов’язки сторін в адміністративному процесі. 2. Треті особи в адміністративному процесі: поняття, ознаки та види. 3. Представництво в судах адміністративної юрисдикції. 4. Порівняльна характеристика сторін та третіх осіб в адміністративному процесі. 5. Зміст адміністративних процесуальних правовідносин при процесуальному представництві. Література: [4, 17, 68, 114, 72, 73, 142, 127, 148, 181].
Тема № 14. Відкриття провадження в адміністративній справі та підготовче провадження. Семінарське заняття №1: Порядок відкриття провадження в адміністративній справі та підготовче провадження Навчальна мета заняття: визначити порядок відкриття провадження в адміністративній справі; з’ясувати ознаки стадії підготовки справи до судового розгляду.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1. Порядок відкриття провадження в адміністративній справі. 2. Поняття та ознаки стадії підготовки справи до судового розгляду в адміністративному процесі. 3. Процесуальний зміст стадії підготовки справи до судового розгляду. 4. Підготовка до аудиторної контрольної роботи.
Питання цільових виступів слухачів: 1. Назвіть мету стадії підготовки справи до судового розгляду. 2. Перерахуйте процесуальні дії судді адміністративного суду на стадії підготовки справи до судового розгляду. 3. Процесуальне значення попереднього судового засідання. 4. Види рішень адміністративного суду за результатами проведення підготовчого провадження. 5. Роль судових викликів та повідомлень в адміністративному процесі. Письмові завдання: 1. У письмовій формі визначте процесуальні права основних учасників адміністративного процесу під час підготовчого провадження. 2. Запишіть у зошит для семінарських занять види судових рішень, які можуть бути прийняті за результатами проведення підготовчого провадження. Теми рефератів: 1. Процесуальний зміст стадії підготовки справи до судового розгляду. 2. Попереднє судове засідання: особливості проведення. Література: [1, 4, 104, 142, 123, 126, 148, 146, 147].
Тема № 14. Відкриття провадження в адміністративній справі та підготовче провадження Семінарське заняття №2: Підготовче провадження Навчальна мета заняття:закріпити порядок відкриття провадження в адміністративній справі; надати характеристику попереднього судового засідання; провести зріз знань в рамках проведення аудиторної контрольної роботи.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання: 1.Процесуальне значення попереднього судового засідання. 2. Попереднє судове засідання. Завершення підготовчого провадження. 3. Судові виклики і повідомлення. 4. Проведення аудиторної контрольної роботи (45 хвилин).
Питання цільових виступів слухачів: 1. Види рішень адміністративного суду за результатами проведення підготовчого провадження. 2. Роль судових викликів та повідомлень в адміністративному процесі. Література: [1, 4, 104, 142, 123, 126, 148, 146, 147].
Тема № 15: Судовий розгляд справи Семінарське заняття: Судовий розгляд справи Навчальна мета заняття: визначити поняття стадії судового розгляду адміністративної справи, її особливості; проаналізувати етапи судового розгляду адміністративної справи; визначити процесуальні перешкоди судового розгляду адміністративної справи.
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Сформулюйте відповіді на запитання: а) які ознаки судового розгляду справи? б) які частини складають стадію судового розгляду справи адміністративної юрисдикції? в) які процесуальні дії вчиняються суддею адміністративного суду у підготовчій частині судового розгляду справи? г) керуючись Кодексом адміністративного судочинства України визначте яка послідовність виступів учасників адміністративної справи у дебатах? д) які підстави тягнуть відкладення розгляду справи або оголошення перерви в її розгляді. Письмові завдання: 1. Випишіть у зошит для семінарських занять статті Кодексу адміністративного судочинства України, які регламентують етапи стадії судового розгляду справи (підготовча частина; розгляд справи по суті; судові дебати; ухвалення й проголошення судового рішення у справі). Проаналізуйте їх зміст та значення. 2. Визначте послідовність реалізації процесуальних дій основними учасниками адміністративного процесу під час розгляду справи по суті. Випишіть окремо диспозитивні процесуальні права і змагальні процесуальні права, які притаманні позивачу та відповідачу на стадії судового розгляду справи. 3. Визначте, які із перерахованих підстав виключають розгляд справи у суді до їх усунення: 1) позовну заяву подано особою, яка немає адміністративної процесуальної дієздатності; 2) надійшло клопотання позивача про відкликання позовної заяви; 3) звернення обох сторін з клопотанням про надання їм часу для примирення; 4) позивач відмовився від адміністративного позову; 5) необхідність призначення або заміни законного представника сторони; 6) провадження в адміністративній справі було відкрито за позовною заявою, яка не відповідає вимогам ст.. 106 Кодексу адміністративного судочинства України, і позивач не усунув ці недоліки у строк, встановлений судом. Теми рефератів:
Література: [4, 36, 17, 50, 92, 93, 94, 142, 148, 146, 147].
Тема № 16: Перегляд судових рішень в порядку апеляційного та касаційного порядку
Семінарське заняття: Перегляд судових рішень в порядку апеляційного та касаційного порядку Навчальна мета заняття: визначити особливості перегляду судових рішень в порядку апеляційного та касаційного порядку; з’ясувати правила оформлення апеляційної та касаційної скарг; встановити порядок розгляду апеляційної та касаційної скарги в адміністративному процесі
Час проведення – 2 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів слухачів: 1. Засвойте поняття: апеляція; апеляційне провадження; касаційне провадження. 2. Визначте відмінності апеляційного розгляду справи від її розгляду в суді першої інстанції. 3. Назвіть підстави для залишення апеляційної скарги без задоволення. 4. Якими є порядок і строки апеляційного оскарження? 5. Які вимоги ставляться до заяви про апеляційне оскарження? 6. Яким є процесуальний порядок розгляду справи судом апеляційної інстанції? 7. Які рішення можуть бути прийнято судом апеляційної інстанції за наслідком розгляду апеляційної скарги на ухвали та постанови суду першої інстанції? 8. Назвіть риси касаційного провадження. 9. Які вимоги ставляться до апеляційної скарги? 10. Назвіть частини касаційного провадження. Письмові завдання: 1. Складіть структурно логічні схеми процесуального порядку апеляційного оскарження. 2. Складіть заяву про апеляційне оскарження та апеляційну скаргу. Теми рефератів: 1. Особливості апеляційного провадження. 2. Порядок касаційного розгляду адміністративної справи. 3. Судові рішення за наслідками апеляційного провадження. Література: [1, 4, 142, 126, 147].
4. Інформаційне та методичне забезпечення Нормативно-правові акти:
Підручники, посібники, монографії:
Допоміжна література:
|