|
Аграрна політикаДата публикации: 25.06.2019 13:41
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ і науки УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима гетьмана»
Факультет економіки та управління КАФЕДРА ЕКОНОМІКИ І МЕНЕДЖМЕНТУ АГРОБІЗНЕСУ
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«30» січня 2019 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИЗ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«АГРАРНА ПОЛІТИКА»
Київ – 2018
Розробник: Єранкін О.О., д.ек.н., професор, професор кафедри економіки і менеджменту агробізнесуemail: yerankin@kneu.edu.ua
© Єранкін О.О., 2018 © КНЕУ, 2018
ЗМІСТ
ВСТУП
Навчальна дисципліна «Аграрна політика» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка». Анотація навчальної дисципліни: «Аграрна політика» – це сукупність принципів, методів, форм, прийомів прийняття управлінських рішень як на рівні державного управління економікою країни, так і на рівні підприємств агробізнесу, які виникають в процесі діяльності державних органів, які визначають формування бізнес-середовища агробізнесу та взаємодіють з суб’єктами господарювання. Мова йде про прийняття відповідних законодавчих актів, підготовку до цієї роботи, оцінка впливу державних управлінських та регулюючих заходів на формування цивілізованого ринкового середовища в АПК України. Аграрна політика має свою істотну особливість, яка пов’язана з багатогалузевістю та складністю бізнес-процесів (біологічні цикли виробництва сировини, переробка, зберігання, логістика, трейдинг), територіальною розконцетрованістю бізнес-одиниць, специфікою взаємодії бізнесу із владою та населенням, експортною орієнтованістю агробізнесу тощо. Дисципліна покликана зламати традиційно пасивне ставлення представників агробізнесу (переважно – дрібного та середнього бізнесу) до процесів державного управління економікою, що викликано історію та специфікою розвитку аграрної економіки в Україні як в радянський період, так і в роки незалежності. Проте, в сфері агробізнесу відбулися радикальні зміни, які пов’язані із процесами реформування економіки на ринковий лад, дерегуляцією, євроінтеграційними процесами та активному входженні агробізнесу України в глобалізаційний простір; капіталізації, коли домінуючу роль почали відігравати нові агропромислові формування (холдинги, транснаціональні корпорації, фінансово-промислові групи тощо); із все відчутнішим впливом світових тенденцій та закономірностей на розвиток бізнес-процесів в Україні. Такі зміни потребують професійних кадрів з новим, ринковим мисленням. Це означає, що істотно змінюється відношення до аграрної політики в сфері агробізнесу. Крім того, власники новостворених агропромислових формувань прагнуть звести до мінімуму кількість помилкових рішень, що не можливо без постійного моніторингу політичних та законодавчих процесів, а також активної участі та кооперації представників агробізнесу в структурах, які лобіюють та захищають інтереси підприємств або цілих галузей. У практичному сенсі студенту важливо опанувати не лише теоретичну основу аграрної політики, а й розуміти механізм її реалізації та відповідність тим процесам, які виникають під впливом ринкових перетворень. Вивчення аграрної політики допоможе глибше зануритися в сутність дисципліни, набути певних практичних навичок, кваліфіковано оцінювати зміст і характер соціально-економічних процесів, здійснювати самоконтроль своїх знань і, що найважливіше, формувати власне розуміння і бачення проблеми, виносити своє судження та тлумачення її, обґрунтовувати можливі шляхи її розв’язання.
Міждисциплінарні зв’язки: дисципліна «Аграрна політика» базується на окремих науках фундаментального циклу: «Економіка підприємств», «Соціологія», «Політологія», «Інфраструктура аграрного ринку», «Економіка і організація агробізнесу», «Аграрний менеджмент», «Аграрний розвиток», «Економіка сільських територій», «Управління безпекою та якістю аграрної продукції», «Аграрний консалтинг», «Маркетинг агробізнесу», «Логістика експорту аграрної продукції». Дисципліна «Аграрна політика» тісно пов`язана із іншими науками магістерської програми підготовки – «Управлінська економіка», «Конкурентоспроможність в агробізнесі», «Управління стратегічними змінами в агробізнесі», «Технології форсайту в менеджменті агробізнесу», «Маркетинговий менеджмент в агробізнесі». Мета дисципліни «Аграрна політика» – виклад принципів, завдань та функцій управління діяльністю підприємств агробізнесу з врахуванням впливу державних регулюючих органів та законодавчого поля, розгляд алгоритмів, стратегій та політик, які дозволять озброїти майбутніх спеціалістів з агробізнесу необхідними теоретичними знаннями і практичними навичками в області теорії і практики організації управлінської діяльності на підприємствах АПК та побудови їх роботи в умовах активної взаємодії та врахуванні впливу політичного середовища. Завдання (навчальні цілі) дисципліни полягає у формуванні в студентів цілісної системи знань та опанування достатніми теоретичними знаннями щодо суті, змісту та головних напрямів розробки і реалізації аграрної політики з тим, щоб не тільки аналізувати соціально-економічні процеси, що відбуваються в АПК, а й показати їх взаємозв'язок і взаємообумовленість, розкрити систему явищ, процесів і законів у цій сфері діяльності людини. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти елементи аналітичної діяльності, принципи організації, методику й технології управління діяльністю підприємства в умовах взаємодії з політичним середовищем, навчитися проводити авторські узагальнення, зокрема, в частині збору інформації, теоретичних посилок та робочих гіпотез, вибору методики та методів проведення аналізу законодавчого регулювання аграрних ринків з метою прийняття подальших стратегічних рішень. В процесі викладання дисципліни реалізуються такі завдання:
Предмет дисципліни «Аграрна політика» є система знань про управління процесами як на макрорівні (державне і суспільне управління), так і на мікрорівні (стратегічне та тактичне управління суб’єктами агробізнесу в частині взаємодії із державними інститутами), що визначають цивілізовані ринкові умови функціонування агропромислового комплексу, як складової частини національної економіки. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути такі результати навчання:
методичних та методологічних основ розробки і реалізації комплексу заходів щодо підтримки і розвитку підприємств сільського господарства і агропромислового комплексу в системі міжгалузевих зв'язків у національній економіці; фундаментальних концепцій аграрної політики, теоретичних та методичних інструментаріїв для діагностики і моделювання діяльності компаній агробізнесу в процесі взаємодії з державними інститутами, методологічних основ прийняття стратегічних рішень в агробізнесі з врахуванням політичних ризиків.
уміння з позицій теорії економічної політики держави та її складової частини - аграрної політики осмислювати і оцінювати практичні дії державних і самоврядних структур по створенню зовнішнього соціально-економічного та організаційно-правового середовища, яке детермінує рівень розвитку агропромислового сектору національної економіки на конкретному історичному етапі життя країни та утвердження його ролі в гарантуванні продовольчої безпеки держави; формувати стратегії підприємства з врахування політичних факторів; здійснювати аналіз конкурентного середовища функціонування підприємства, впливу зовнішнього середовища, особливо державного регулювання, на ефективність діяльності підприємств агробізнесу; своєчасність збору необхідної інформації; виконувати наукові дослідження у сфері аграрної політики та взаємопов’язаних напрямках; проводити науково-методичну роботу з удосконалення методики планування аграрної політики; здійснювати розробку методичного забезпечення навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів із аграрної політики; проводити консультації для спеціалістів інших підрозділів з питань організації роботи підприємства в частині врахування політичної складової агробізнесу.
здатність працювати в умовах жорсткої конкуренції як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках; координувати діяльність структурних підрозділів, що відповідають за реалізацію аграрної політики та взаємодії із державними інститутами; координувати взаємодію між різними структурними підрозділами підприємства, які впливають на досягнення стратегічних цілей, зокрема надання необхідної інформації щодо впливу політичної складової;, зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців.
продемонструвати розуміння особистої відповідальності за професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на діяльність державних органів, що відповідають за розробку аграрної політики, а також суб’єктів агробізнесу (в частині взаємодії із державними інститутами) в цілому чи окремі її складові.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей та програмних результатів навчання відповідно до освітньо-професійної програми «Економіка агробізнесу». Інформація про компетентності та відповідні їм програмні результати навчання за освітньою програмою та результати навчання за дисципліною подаються у вигляді таблиці (табл. 1). Таблиця 1 Матриця компетентностей та програмних результатів навчання,які формуються під час вивчення навчальної дисципліни «Аграрна політика» у відповідності до освітньо-професійної програми «Економіка агробізнесу»
Матриця відповідності компетентностей результатам навчання за дисципліною «Аграрна політика» представлена в табл. 2. Таблиця 2 Матриця відповідності компетентностей результатам навчання за дисципліною «Аграрна політика»
Засвоєні студентами знання та набуті під час вивчення даної дисципліни навички є основою для здійснення практичної діяльності у сфері управління аграрної політикою на рівні державних органів (Верховна рада України, Міністерство аграрної політики та продовольства, місцеві органи влади тощо), суспільних та громадських організацій, які координують та лобіюють інтереси різних учасників агробізнесу, а також у сфері управління діяльністю підприємств агробізнесу в частині їх взаємодії із державними інститутами та врахуванні політичної складової в бізнес середовищі. Досягненню мети та ефективній реалізації завдань вивчення дисципліни підпорядкована логіка її викладання, структура і зміст.
Таблиця 3 тематичний план дисципліни
* Л – лекції; С – семінарські заняття; К – контактні заняття; І – індивідуальні заняття; СР – самостійна робота, ПК* – підсумковий контроль.
Тема 1. Поняття про аграрну політику як інструмент державного управління Сучасна роль і місія сільського господарства. Потреба управління сільським господарством. Політика як інструмент державного управління. Чинники, які обумовлюють потребу опрацювання державної політики щодо сільського господарства. Аграрна економіка та її особливості. Аграрна політика, як складова державної економічної політики. Суть аграрної політики та еволюція її трактування. Головні складові та ознаки аграрної політики. Соціально-економічне призначення аграрної політики. Понятійний апарат аграрної політики. Компонентне й законодавче забезпечення аграрної політики. Умови реалізації аграрної політики. Роль аграрної політики у формуванні і використанні економічного потенціалу. Життєвість і дієвість аграрної політики.
Тема 2. Теоретичні засади та особливості розроблення аграрної політики Потреба і підґрунтя розроблення аграрної політики, науковість і принципи розроблення аграрної політики. Зовнішнє і внутрішнє середовище аграрної політики. Призначення і місія аграрної політики. Макроекономічні чинники аграрної політики. Тенденції та соціально-економічні процеси аграрної економіки, як предмет аграрної політики. Структурне забезпечення і структуризація аграрної політики. Принципи формування зовнішнього середовища аграрної економіки. Державне регулювання розвитку аграрного сектору. Обґрунтування характеру аграрної політики. Принципова модель формування державної політики. Стримувальний, стабілізаційний, відновлювальний (реноваційний) і відтворювальний характер аграрної політики. Аграрний цикл та потреба його врахування при розробці аграрної політики. Чинники, що впливають на характер аграрної політики. Принципи зв’язку аграрної політики та аграрної економіки. Взаємозв’язок зовнішнього і внутрішнього середовища у функціонуванні аграрної економіки. Особливості аграрної політики на різних рівнях національної економіки. Компетенції та їх розподіл залежно від рівня управління аграрною економікою. Модель аграрної політики: суть, принципи, розробка та ієрархія побудови. Алгоритм обґрунтування, розроблення та реалізації адаптивної аграрної політики.
Тема 3. Основні складові сучасної аграрної політики Головні завдання та цілі аграрної політики. Мета і пріоритети аграрної політики. Шляхи реалізації основних пріоритетів державної аграрної політики. Провадження і оцінювання результатів аграрної політики. Критерії і показники оцінювання результативності державної аграрної політики. Стратегічні орієнтири, які слід враховувати при розробленні аграрної політики. Короткострокові та глобальні орієнтири національної і аграрної економіки. Формування інструментарію реалізації аграрної політики. Послідовність дій щодо розроблення й реалізації аграрної політики. Моніторинг аграрної політики: суть, алгоритм організації, інформаційне забезпечення, послідовність аналізу й оцінювання результатів аграрної політики. Законодавче забезпечення трансформаційних процесів у аграрному секторі. Місце і роль аграрного сектору в національній економіці України: критерії, методика, показники.
Тема 4. Глобалізація, євроінтеграція і світова продовольча проблема та аграрна політика України Тенденції розвитку сільського господарства під впливом глобалізаційних процесів. Аграрна політика і сталий розвиток сільського господарства. Суть сталого розвитку та його головні ознаки. Критерії і показники сталого розвитку. Аграрна політика та глобальні світові процеси. Об’єктивна потреба захисту власного аграрного виробництва. Національна аграрна політика та зарубіжний досвід. Державний аграрний протекціонізм. Аграрна політика та її завдання в умовах членства України в СОТ. Завдання аграрної політики в умовах євроінтеграційних процесів. Особливості аграрної політики країни в умовах торгівельних війн та зовнішньої військової агресії.
Тема 5. Земельні відносини як центральна ланка аграрної політики Земельні відносини: суть, особливості формування та прояву. Земельні перетворення та інтереси власності на землю. Зміст та особливості земельних перетворень в Україні. Етапи земельних перетворень. Земельні перетворення і земельна реформа. Паювання землі: суть, позитивні та негативні ознаки. Ринок у системі земельних відносин. Методи державного регулювання земельних відносин. Проблеми і невирішені питання земельних перетворень в Україні. Роль держави у формуванні і регулюванні земельних відносин. Досвід регулювання земельних відносин у зарубіжних країнах. Продаж землі як складова земельного ринку. Умови, порядок та механізм організації ринку землі. Державна охорона та моніторинг використання земельних ресурсів України.
Тема 6. Продовольча безпека як критерій ефективності аграрної політики Продовольча безпека: соціально-економічна суть, характер та особливості прояву. Сучасна парадигма продовольчої безпеки. Продовольча безпека як складова національної безпеки: мета, умови, стратегія, чинники. Принципова модель національної продовольчої безпеки. Особливості та механізм регулювання продовольчої безпеки. Продовольча доктрина і продовольча політика. Індикатори та показники продовольчої безпеки. Баланси продовольства як інструмент державного регулювання продовольчої безпеки. Оцінювання стану продовольчої безпеки країни і продовольчого забезпечення населення. Формування механізму нормативно-правового та реального забезпечення державної продовольчої політики.
Тема 7. Сучасна аграрна політика України і проблеми розвитку села Село як головна ланка сільської території. Оцінка і кількісна характеристика сучасного українського села. Економіка села, її суть, принципи та чинники становлення і розвитку. Політика розвитку сільських територій: суть, складові, особливості формування. Потреба опрацювання сучасної соціальної політики для села. Оцінка сучасної соціальної інфраструктури села, її особливостей та джерел фінансування. Потреба виокремлення політики соціального розвитку села в окремий напрям державної соціально-економічної політики. Організація практичних дій щодо забезпечення ефективного розвитку сільських територій. Підприємництво та умови його розвитку в сільській місцевості. Людський чинник та його роль у розвитку аграрної економіки. Основи формування людського потенціалу та людського капіталу в агропромисловому виробництві. Мотиваційна складова людського капіталу та інноваційного розвитку. Селянин як пріоритет аграрної політики. Сучасні тенденції в житті українського селянина як виразника людського чинника соціально-економічного розвитку. Селянський потенціал та його сучасні характеристики. Оцінювання людського чинника аграрного сектору України. Механізм формування і відтворення трудових ресурсів села. Життєвий потенціал села та його якісні і кількісні зміни. Сучасна місія українського селянства. Соціально-психологічні риси селянина. Демографічна ситуація на селі та демографічна політика держави.
Тема 8. Сучасні проблеми аграрної політики в Україні та механізми їх вирішення
Потреба у розробці довгострокових стратегій розвитку аграрного сектора. Аграрна політика в Україні на сучасному етапі: позитивні сторони та невирішені питання. Політика та агробізнес. Проблеми лобіювання та конфлікти бізнес-інтересів у політиці. Ринок землі як фактор консолідації чи маніпулювання. Виробництво сировини, продукція з доданою вартістю, готова продукція – орієнтири для агробізнесу в Україні. Стратегії аграрної політики України на зовнішніх аграрних ринках. Регуляція та дерегуляція аграрної політики: за та проти. Процес законотворчості в агробізнесі: механізм, прозорість, ефективність, відповідність інтересам головних зацікавлених осіб в агробізнесі. Активна громадянська позиція та загальна політична зрілість селян та зацікавлених в успішності аграрного бізнесу: проблеми формування та розвитку.
Тема 9. Особливості розробки стратегії компаній в агробізнесі з врахуванням політичної складової Характеристика політичного бізнес-середовища підприємств агробізнесу. Вплив різних складових політичного середовища на результати кінцевої діяльності підприємств агробізнесу. Необхідність та способи дослідження політичного середовища. Політико-правові фактори, які впливають на вибір стратегії підприємств агробізнесу. Особливості аграрного сектору України. Структура аграрного сектору. Аграрні підприємства. Фермерські господарства. Особисті селянські господарства. Об'єктивні причини появи та феномен агрохолдингів в Україні. Формування аграрної політики відносно агрохолдингів. Порівняльна оцінка різних форм господарювання в аграрному секторі України: суть, потреба, методика. Державно-приватне партнерство у сфері агропромислового виробництва. Законодавче і політичне регулювання бізнес-процесів виробництва основних видів продукції агробізнесу.
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
2.1. Карта навчальної роботи студента Таблиця 4 КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з вибіркової дисципліни «Аграрна політика» для студентів освітньої програми «Економіка агробізнесу» Денна форма навчання
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни Організація оцінювання. Оцінювання знань студентів з науки здійснюється на основі результатів поточного контролю (заліку). Оцінювання здійснюється за 100-бальною шкалою. Завданням поточного контролю є перевірка рівня розуміння та засвоєння матеріалу курсу, уміння самостійно опрацьовувати текстовий матеріал, набуття знань та сформованості навичок вирішення конкретних питань та ситуацій, здатності осмислювати сутність змісту матеріалу заняття, сформованості вмінь публічно чи письмово обґрунтувати власну точку зору, уміння працювати в команді, здатність нести відповідальність за надані рекомендації та прийняті рішення тощо. Результати поточної успішності студентів є показником рівня засвоєння ними робочої навчальної програми та виконання вимог Карти самостійної роботи студентів. При поточному контролі результатів навчання оцінці підлягають результати навчання, що виявляються через набуті компетентності (знання, уміння, навички тощо), а саме:
Підсумкове оцінювання рівня знань студентів за результатами поточного здійснюється в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Об`єктом оцінювання студента є:
Оцінюванню систематичності і активності роботи студента протягом семестру над вивченням програмного матеріалу науки підлягають рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах на семінарських і практичних заняттях (презентація наукових доповідей та презентації виконання завдань самостійної роботи), активність при обговоренні питань, що винесені на семінарські (практичні) заняття, результати експрес-контролю.
Студенти протягом семестру виконують 8 контрольних робіт, кожна з яких містить 1 запитання дискусійного характеру. Таким чином, за цим видом контролю кожний студент може отримати максимум 40 балів. Критерії оцінювання знань студентівпо кожному питанню контрольної роботи Оцінювання знань студентів по окремих завданнях контрольної роботи здійснюється таким чином: 5 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 4 бали – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади з агробізнесу присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 3 бали – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади з агробізнесу або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання. 1-2 бали – студент лише зазначив окремі елементи відповіді на запитання, на основі яких складно вималювати логічну систему та зрозуміти логіку відповіді. 0 балів – студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Крім того, кожен студент має можливість отримати максимум 20 балів за усну наукову презентацію (доповідь). Критерії оцінювання знань студентівіз презентації (доповіді) на семінарських заняттях 16-20 балів – студент чітко володіє матеріалом, знає про останні тенденції в аграрній політиці, дає точні та чіткі відповіді на питання, показує високі знання понятійного апарату, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 11-15 балів – студент в цілому володіє матеріалом, проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру, існують окремі помилки в аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. 6-10 балів – студент володіє матеріалом поверхнево, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. 0-5 балів – студент не володіє матеріалом, дає неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів, очевидна несамостійність виконання завдання.
Для проведення контрольного (модульного) контролю знань студентів виділено один модуль. Формою модульного контролю є контрольна робота, яка складається з 3 теоретичних чи методичних питань. Контрольна робота проводиться протягом 2 академічних годин на практичних заняттях. Час проведення модульного контролю встановлюється кафедрою і доводиться до студентів на початку семестру. Кожне питання модульного завдання оцінюється на основі традиційної п’ятибальної шкали оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») При цьому незадовільна оцінка («2») підраховується у загальному підсумку як «0» (нуль) балів. Таким чином максимальна оцінка за виконання двох контрольних (модульних) робіт складає 15 балів. Критерії оцінювання знань студентівпо окремих питаннях модульного контролю Оцінювання знань студентів по окремих завданнях модульних завдань здійснюється таким чином: 5 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 4 бали – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади використання тих чи інших складових аграрної політики присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 3 бали – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади із аграрної політики або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання. 0 балів – студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. При незадовільній оцінці або у разі пропуску з поважних причин контрольної модульної роботи студент має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання цього виду заборгованості можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі.
Зразок модульного завдання
ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»
Кафедра Економіки і менеджменту агробізнесу Дисципліна Аграрна політика Спеціалізація Економіка агробізнесу
Завдання № _____
Затверджено на засіданні кафедри: Економіки і менеджменту агробізнесу протокол № __ від ______ 20__ р. Зав. кафедрою: __________ Дем'яненко С.І.
Викладач: __________ Єранкін О.О.
Таким чином, максимальна сума набраних студентом балів за семестр за результатами поточного контролю може становити 100. За рішенням кафедри студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі, можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали. Їх кількість не повинна перевищувати 10 балів за семестр. Науково-дослідна діяльність студентів — участь студентів у роботі наукових конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, участь у Всеукраїнських олімпіадах і конкурсах та Міжнародних конкурсах тощо понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з відповідної дисципліни Підсумкова оцінка виставляється за умови, що студент успішно виконав усі модульні та індивідуальні завдання, передбачені програмою дисципліни. У разі невиконання завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх до останнього практичного заняття в обумовлений з викладачем час. Оформлення оцінки відбувається під час останнього семінарського заняття відповідного семестру. Результати оцінювання всіх складових поточного контролю фіксуються в електронному журналі обліку навчальної роботи студентів академічної групи. Результат підсумкового контролю у формі заліку фіксується в заліковій відомості в термін, який становить:
Отримані бали за 100-бальною шкалою переводяться також у 4-х-бальну та шкалу ЕCTS у такому порядку (табл. 5): Таблиця 5 Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-бальну та шкалу за системою ECTS
Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно), вважається таким, що не виконав вимоги робочої навчальної програми з дисципліни, передбаченої індивідуальним навчальним планом, і отримує з дисципліни незадовільну оцінку. Він має право за власною заявою опанувати цю дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи згідно з діючими в Університеті положеннями. Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, кожне з яких оцінюється за вимогами, що є аналогічними вимогам до екзаменаційного білета.
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
3.1. Карта навчальної роботи студента Таблиця 6 КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з вибіркової дисципліни «Аграрна політика» для студентів освітньої програми «Економіка агробізнесу» Заочна форма навчання
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни Організація оцінювання. Оцінювання знань студентів з науки здійснюється на основі результатів поточного контролю (заліку). Оцінювання здійснюється за 100-бальною шкалою. Завданням поточного контролю є перевірка рівня розуміння та засвоєння матеріалу курсу, уміння самостійно опрацьовувати текстовий матеріал, набуття знань та сформованості навичок вирішення конкретних питань та ситуацій, здатності осмислювати сутність змісту матеріалу заняття, сформованості вмінь публічно чи письмово обґрунтувати власну точку зору, уміння працювати в команді, здатність нести відповідальність за надані рекомендації та прийняті рішення тощо. Результати поточної успішності студентів є показником рівня засвоєння ними робочої навчальної програми та виконання вимог Карти самостійної роботи студентів. При поточному контролі результатів навчання оцінці підлягають результати навчання, що виявляються через набуті компетентності (знання, уміння, навички тощо), а саме:
Підсумкове оцінювання рівня знань студентів за результатами поточного здійснюється в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Об`єктом оцінювання студента є:
Оцінюванню систематичності і активності роботи студента протягом семестру над вивченням програмного матеріалу науки підлягають рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах на контактних заняттях (презентація наукових доповідей та презентації виконання завдань самостійної роботи), активність при обговоренні питань, що винесені на контактні заняття, результати експрес-контролю.
Студенти протягом семестру виконують 4 контрольних робіт, кожна з яких містить 1 запитання дискусійного характеру. Таким чином, за цим видом контролю кожний студент може отримати максимум 20 балів. Критерії оцінювання знань студентівпо кожному питанню контрольної роботи Оцінювання знань студентів по окремих завданнях контрольної роботи здійснюється таким чином: 5 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 4 бали – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади з агробізнесу присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 3 бали – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади з агробізнесу або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання. 1-2 бали – студент лише зазначив окремі елементи відповіді на запитання, на основі яких складно вималювати логічну систему та зрозуміти логіку відповіді. 0 балів – студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Крім того, кожен студент має можливість отримати максимум 30 балів за усну наукову презентацію (доповідь). Критерії оцінювання знань студентівіз презентації (доповіді) на семінарських заняттях 26-30 балів – студент чітко володіє матеріалом, знає про останні тенденції в аграрній політиці, дає точні та чіткі відповіді на питання, показує високі знання понятійного апарату, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 21-25 балів – студент в цілому володіє матеріалом, проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру, існують окремі помилки в аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. 16-20 балів – студент володіє матеріалом поверхнево, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. 0-15 балів – студент не володіє матеріалом, дає неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів, очевидна несамостійність виконання завдання.
Для проведення контрольного (модульного) контролю знань студентів виділено один модуль. Формою модульного контролю є контрольна робота, яка складається з 3 теоретичних чи методичних питань. Контрольна робота проводиться протягом 2 академічних годин на практичних заняттях. Час проведення модульного контролю встановлюється кафедрою і доводиться до студентів на початку семестру. Кожне питання модульного завдання оцінюється на основі традиційної п’ятибальної шкали оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») При цьому незадовільна оцінка («2») підраховується у загальному підсумку як «0» (нуль) балів. Таким чином максимальна оцінка за виконання двох контрольних (модульних) робіт складає 15 балів. Критерії оцінювання знань студентівпо окремих питаннях модульного контролю Оцінювання знань студентів по окремих завданнях модульних завдань здійснюється таким чином: 5 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 4 бали – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади використання тих чи інших складових аграрної політики присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 3 бали – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади із аграрної політики або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання. 0 балів – студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. При незадовільній оцінці або у разі пропуску з поважних причин контрольної модульної роботи студент має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання цього виду заборгованості можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі.
Зразок модульного завдання
ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»
Кафедра Економіки і менеджменту агробізнесу Дисципліна Аграрна політика Спеціалізація Економіка агробізнесу
Завдання № _____
Затверджено на засіданні кафедри: Економіки і менеджменту агробізнесу протокол № __ від ______ 20__ р. Зав. кафедрою: __________ Дем'яненко С.І.
Викладач: __________ Єранкін О.О.
Таким чином, максимальна сума набраних студентом балів за семестр за результатами поточного контролю може становити 100. За рішенням кафедри студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі, можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали. Їх кількість не повинна перевищувати 10 балів за семестр. Науково-дослідна діяльність студентів — участь студентів у роботі наукових конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, участь у Всеукраїнських олімпіадах і конкурсах та Міжнародних конкурсах тощо понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з відповідної дисципліни Підсумкова оцінка виставляється за умови, що студент успішно виконав усі модульні та індивідуальні завдання, передбачені програмою дисципліни. У разі невиконання завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх до останнього практичного заняття в обумовлений з викладачем час. Оформлення оцінки відбувається під час останнього семінарського заняття відповідного семестру. Результати оцінювання всіх складових поточного контролю фіксуються в електронному журналі обліку навчальної роботи студентів академічної групи. Результат підсумкового контролю у формі заліку фіксується в заліковій відомості в термін, який становить:
Отримані бали за 100-бальною шкалою переводяться також у 4-х-бальну та шкалу ЕCTS у такому порядку (табл. 7): Таблиця 7 Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-бальну та шкалу за системою ECTS
Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно), вважається таким, що не виконав вимоги робочої навчальної програми з дисципліни, передбаченої індивідуальним навчальним планом, і отримує з дисципліни незадовільну оцінку. Він має право за власною заявою опанувати цю дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи згідно з діючими в Університеті положеннями. Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, кожне з яких оцінюється за вимогами, що є аналогічними вимогам до екзаменаційного білета.
5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
5.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи Студенти денної та заочної форми навчання мають можливість виконати завдання самостійної роботи, які потім вони захищають у терміни, що доводяться до них на першому занятті або під час установчої сесії (лекцій). Студенти денної форми навчання презентують свої завдання на семінарських заняттях (з метою дискусії в академічній групі). Студенти заочної форми навчання мають можливість отримати завдання і по закінченню сесії. Самостійно виконані домашні письмові роботи перевіряються викладачем та підлягають захисту у ході співбесіди із студентом на контактних заняттях за графіком «Дня заочника». Всі завдання мають бути оформленні належним чином (титульний лист, зміст, список використаних джерел) в електронному або роздрукованому вигляді (на вибір студент, але пріоритет – безпаперова форма!). Файли виконаних завдань слід надіслати на адресу: yerankin@kneu.edu.ua. Всі завдання також повинні бути представлені та захищені у вигляді презентації. Файли презентацій також надсилаються на адресу: yerankin@kneu.edu.ua. Рекомендується: для виконання цих завдань обирати підприємства (відповідно – ринки їх основних товарів чи ресурсів), які будуть об’єктами для дипломної роботи.
Обов’язкове завдання самостійної роботи: провести дослідження впливу законодавчих актів регулювання ринку одного із товарів АПК. Студент самостійно обирає ринок продукції АПК для аналізу та погоджує це із керівником курсу. Завдання повинне бути належним чином оформлене (обсяг – не менше 6-10 стор.) та захищене кожним студентом індивідуально. Орієнтовні теми другого індивідуального завдання:
Вибіркове завдання самостійної роботи №1: здійснити аналітичну оцінку одного із запропонованих законопроектів. Для цього слід здійснити моніторинг актуальних законопроектів, які пропонуються для прийняття або проходять процес суспільного обговорення та обговорення у Комітетах Верховної ради України. Форма подання роботи та захист – презентація-доповідь або аналітична записка (авторський варіант).
Вибіркове завдання самостійної роботи №2: здійснити аналітичну оцінку законодавчих процесів та важливих подій в політичному сегменті середовища агробізнесу (презентація-доповідь). Вибір об’єкту оцінювання здійснюється кожним студентом за погодженням з викладачем.
Вибіркове завдання самостійної роботи №3: Участь у дебатах на актуальну тему аграрної політики. Тема та формат узгоджується завчасно з викладачем. Для цього студенти повинні обрати тему, яка є дискусійною і актуальною на даний момент. Після цього студенти розбиваються на дві умовні команди. Які відстоюють протилежні точки зору на дану проблематику. Модератором дебатів виступає викладач.
Студенти мають змогу презентувати наукову доповідь на актуальну тему з дисципліни. Наукові доповіді повинні бути представлені та захищені у вигляді презентації. Крім того, для перевірки надається текст доповіді. Теми презентацій проблемних питань:
Індивідуальні завдання студенти захищають індивідуально під час індивідуально-консультативної роботи у терміни, згідно графіку. Завдання повинні бути належним чином оформлені у електронному письмовому (роздрукованому) вигляді (за вибором студента). Студенти за бажанням мають можливість знайти у літературних джерелах, періодичних виданнях та Інтернет публікації, які охоплюють проблематичні зони вивчення дисципліни «Аграрна політика» або розкривають питання, які виносяться на самостійне вивчення. Статті іноземною мовою (крім російської) мають бути перекладені українською мовою. Крім того, за бажанням, студенти можуть підготувати, презентувати та захистити реферати або есе. Аналітичний огляд наукових публікацій вітчизняних і зарубіжних авторів готується у письмовій формі за виданнями, що опубліковані протягом двох останніх років. Критичні есе повинні розглядати вибрану проблему чи питання проектного аналізу з різних сторін і різних точок зору. Есе мають відображати роздуми і власну точку зору автора щодо вибраної теми. Яскраво виражена позиція автора – це основа есе. Дана робота може мати посилання на прочитані статті, книги, інтерв’ю, побачені події і почуті твердження. Реферат – це письмова робота із кількох розділів. Його зміст є осмисленим викладенням інформації по темі реферату, зібраної з кількох джерел. Тематика рефератів та есе охоплює питання, які є новими або проблематичними у вивчення дисципліни «Аграрна політика» або розкривають питання, які виносяться на самостійне вивчення. Орієнтовні теми рефератів, есе та критичного огляду публікацій: Теми рефератів:
5.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
Індивідуальне завдання самостійної роботи студентів денної форми навчання оцінюється максимально у 10 балів, при цьому максимум 5 балів можна отримати за належне виконання та оформлення завдання, решта 5 балів – за належні презентацію та захист завдання. Диференціація оцінювання виконання та оформлення завдання відбувається наступним чином: 5 балів – завдання виконано повністю, оформлено належним чином, розкриті його основні пункти, витримана логіка дослідження, дані по законодавчому регулюванню ринків відображають поточну ситуацію, є актуальними; 3-4 бали – завдання в цілому виконано, дані в основному є актуальними, проте є окремі недоліки непринципового характеру. 2 бали – завдання можна вважати виконаним, проте існують значні недоліки у змісті та оформленні роботи, не всі пункти розкриті, не всі дані є актуальними. 0-1 балів – завдання не виконано, або виконано на низькому рівні, існують помилки принципового характеру, дані є застарілими; за умови виявлення та доказу несамостійного характеру виконання роботи. До захисту завдання допускаються студенти, які отримали при перевірці завдання отримали попередньо позитивні оцінки (2-5 балів). Диференціація оцінювання презентації та захисту завдання відбувається наступним чином: 5 балів – студент чітко володіє матеріалом, знає про головні та останні події в агробізнесі, дає точні та чіткі відповіді на питання, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя та зробити власний прогноз розвитку подій на ринку. 3-4 балів – студент в цілому володіє матеріалом, знає про головні та останні події в агробізнесі. Проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру. 1-2 бали – студент володіє матеріалом поверхнево, знає не про всі головні та останні події в агробізнесі, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя. 0 балів – студент не володіє матеріалом, не знає про значні події в агробізнесі, очевидна несамостійність виконання завдання.
Індивідуальне завдання самостійної роботи студентів заочної форми навчання оцінюється максимально у 20 балів, при цьому максимум 10 балів можна отримати за належне виконання та оформлення завдання, решта 10 балів – за належні презентацію та захист завдання. Диференціація оцінювання виконання та оформлення завдання відбувається наступним чином: 9-10 балів – завдання виконано повністю, оформлено належним чином, розкриті його основні пункти, витримана логіка дослідження, дані по законодавчому регулюванню ринків відображають поточну ситуацію, є актуальними; 6-8 балів – завдання в цілому виконано, дані в основному є актуальними, проте є окремі недоліки непринципового характеру. 4-5 балів – завдання можна вважати виконаним, проте існують значні недоліки у змісті та оформленні роботи, не всі пункти розкриті, не всі дані є актуальними. 0-3 балів – завдання не виконано, або виконано на низькому рівні, існують помилки принципового характеру, дані є застарілими; за умови виявлення та доказу несамостійного характеру виконання роботи. До захисту завдання допускаються студенти, які отримали при перевірці завдання отримали попередньо позитивні оцінки (2-5 балів). Диференціація оцінювання презентації та захисту завдання відбувається наступним чином: 9-10 балів балів – студент чітко володіє матеріалом, знає про головні та останні події в агробізнесі, дає точні та чіткі відповіді на питання, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя та зробити власний прогноз розвитку подій на ринку. 6-8 балів – студент в цілому володіє матеріалом, знає про головні та останні події в агробізнесі. Проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру. 4-5 балів – студент володіє матеріалом поверхнево, знає не про всі головні та останні події в агробізнесі, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя. 0-3 балів – студент не володіє матеріалом, не знає про значні події в агробізнесі, очевидна несамостійність виконання завдання.
Контроль виконання вибіркових завдань для самостійної роботи включає оцінку самостійного опрацювання студентом матеріалів, які розширюють обов’язковий матеріал дисципліни (аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій, підготовка рефератів, есе, переклад статей із іноземної мови), а також (або) виконання індивідуального завдання (див.: Картку самостійної роботи) і передбачає оцінювання будь-якого із видів самостійної роботи згідно Картки самостійної роботи. В разі виконання і захисту кількох видів самостійної роботи для загального оцінювання поточного контролю бали додаються (але загальна сума балів не повинна перевищувати «15»)
7. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА 7.1. Основна література
7.2. Додаткова література:
|