|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Аналіз діяльності логістичного підприємства
Аналіз діяльності логістичного підприємстваДата публикации: 06.04.2019 11:19
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Національний авіаційний університет
ЛОГІСТИЧНИЙ КОНТРОЛІНГ Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання для студентів спеціальності 073 «Менеджмент»
Київ 2018
ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
2.1.Загальні вимоги до змісту та захисту домашнього завдання
За своїм змістом домашнє завдання повинне відповідати профілю підготовки та вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики напряму підготовки «Менеджмент». Домашнє завдання повинне мати внутрішню єдність та свідчити про підготовленість виконавця до самостійної роботи зі спеціальності з використанням теоретичних знань і практичних навичок у сфері контролінгу на підприємстві. Робота повинна мати чітку логічну структуру. ЇЇ складові частини такі:
Завершене домашнє завдання студент подає провідному викладачеві для перевірки та одержання допуску до захисту. Захист складається з доповіді студента та відповіді його на запитання викладача. У доповіді студент повинен вказати мету роботи, її актуальність, коротко висвітлити зміст домашнього завдання з дисципліни, результати виконання, а також подати висновки про виконану роботу та пропозиції щодо усунення виявлених недоліків у роботі підприємства.
2.2.Вимоги до оформлення домашнього завдання
Домашнє завдання потрібно друкувати на аркушах паперу формату А4 (210х297) на одному боці сторінки з дотриманням таких вимог до тексту: комп’ютерний набір – кегель 14, інтервал 1,5, шрифт Times New Roman, вирівнювання – по ширині аркуша, абзац – 10 мм. Щільність тексту повинна бути однаковою в усій роботі. Текст домашнього завдання виконується з дотриманням таких розмірів полів: з лівого боку – 20 мм, з правого – 10 мм, зверху – 20 мм, знизу – 20 мм. Заголовки структурних частин роботи друкуються великими літерами симетрично до тексту (наприклад, ЗМІСТ, ВСТУП). Кожну структурну частину роботи починають із нової сторінки. Крапку в кінці заголовка не ставлять. Нумерація сторінок тексту, розділів, рисунків, таблиць, формул подається арабськими цифрами без знака «№». Нумерація сторінок тексту ДЗ починається з титульного аркуша, на якому номер не ставиться. Номер сторінки ставиться у правому нижньому куті, починаючи з другої сторінки.
2.3. Короткі рекомендації щодо написання основних структурних частин домашнього завдання
Структурні елементи роботи мають своє певне призначення. У вступі студент повинен відобразити об’єкт дослідження, мету та завдання ДЗ, значимість роботи та актуальність теми для конкретного підприємства. Обсяг вступу 1–2 с. Основна частина тексту ДЗ розподіляється за такими розділами:
Висновки до роботи повинні містити головні результати, отримані при виконанні ДЗ, вказувати на практичне значення, обґрунтованість та доцільність розроблених пропозицій щодо вдосконалення стратегічного та оперативного контурів управління на конкретному підприємстві. Обсяг висновків до 2–3 с. Список використаних джерел повинен містити весь перелік використаних джерел – електронні джерела, літературні праці та форми фінансової звітності, не менше 10 назв. Кожне використане джерело повинно бути оформлено правильно згідно з вимогами, поданими на стор. 28. Посилання в тексті на джерело є обов’язковим і у квадратних дужках зазначається номер джерела й сторінки (наприклад, [2, с. 10]). Додаток чи додатки (у разі потреби) – це довідковий або допоміжний матеріал, який безпосередньо стосується домашнього завдання. Додаток може містити форми фінансової звітності, результати розрахунків, виконаних студентом із застосуванням комп’ютерної техніки та електронних таблиць, нормативні документи підприємства та іншу інформацію, що має цінність в рамках виконання домашнього завдання.
3. ЗАВДАННЯ ДО ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Розділ 1. Аналіз діяльності логістичного підприємства Студент самостійно має вибрати будь-яке існуюче на ринку логістичне підприємство та дати коротку характеристику його діяльності, яка повинна включати назву підприємства, рік заснування, види діяльності, організаційну структуру підприємства, визначити основних постачальників, споживачів та інших бізнес-партнерів, а також основних конкурентів на ринку.
Розділ 2. Діагностика стратегічної позиції логістичного підприємства Студент повинен провести стратегічну діагностику підприємства на основі встановлення зв'язків між найхарактернішими для підприємства можливостями, загрозами, сильними сторонами (перевагами), слабкостями, скласти матрицю SWOT-аналізу та розробити пропозиції, які в подальшому можуть бути використані для формулювання і вибору стратегій підприємства. Далі необхідно провести аналіз зовнішнього мікрооточення за допомогою моделі «П'ять сил» (або «П'ять загроз») М. Портера та зробити висновки щодо впливу ключових п'ять сил на діяльність підприємства.
Розділ 3. Оперативна діагностика фінансово-господарського стану логістичного підприємства На основі вихідних даних, наведених в дод. В та Г, студент повинен провести оперативну діагностику фінансово-господарського стану підприємства шляхом розрахунку груп показників. При цьому аналізується майновий стан, ліквідність, фінансова стійкість, ділова активність та рентабельність підприємства. Необхідно порівняти отримані результати з рекомендованими нормативними значеннями та визначити основні чинники, що вплинули на виникнення відхилень. Варто вказати, на які аспекти діяльності підприємства слід звернути увагу для покращення отриманих результатів.
Розділ 4. Аналіз загрози банкрутства На основі вихідних даних, наведених в дод. В та Г, студент повинен розрахувати ймовірність настання банкрутства підприємства. Для цього використовується п’ятифакторна модель Z-рахунку Альтмана. Залежно від значення Z-рахунку оцінюється ймовірність банкрутства підприємства за окремою шкалою. Розділ 5. Розробка рекомендацій з удосконалення стратегічного та оперативного контурів управління підприємством На основі проведення стратегічної та оперативної діагностики підприємства студент повинен виявити недоліки в роботі підприємства та, спираючись на виявлені «вузькі місця», розробити рекомендації щодо їх усунення та покращення ефективності діяльності підприємства. 4. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 4.1. Діагностика стратегічної позиції логістичного підприємства
Стратегічна діагностика підприємства полягає в проведенні двох видів стратегічного аналізу: SWOT-аналізу та «П’яти сил» Портера, кожний із яких надає вичерпну інформацію для корегування стратегії підприємства. Методика проведення SWOT-аналізу передбачає здійснення декількох етапів:
В підсумку формується матриця SWOT-аналізу, яка має такий вигляд (рис. 1).
![]() ![]()
Рис.1. Матриця SWOT-аналізу
На перетинах окремих складових груп факторів формуються поля, для яких характерні певні сполучення, що їх треба враховувати надалі в ході розробки стратегій певного типу: - поле СіМ передбачає розробку стратегій підтримки та розвитку сильних сторін підприємства щодо реалізації можливостей зовнішнього середовища; - поле СіЗ орієнтує стратегію на боротьбу із загрозами за допомогою використання внутрішніх резервів; - поле СлМ спрямовує дії підприємства на використання можливостей для подолання слабких сторін його внутрішнього потенціалу; - поле СлЗ передбачає розробку такої стратегії, яка б дала змогу підприємству не лише зміцнити свій потенціал, а й відвернути можливі загрози у зовнішньому середовищі. Проведення SWOT-аналізу дозволяє систематизувати проблемні ситуації; краще зрозуміти структуру ресурсів, на які слід опиратися в удосконаленні діяльності та розвитку компанії на перспективу; відстежувати загальний стан зовнішнього бізнес-середовища; виділяти і використовувати нові потенційні можливості швидше, ніж конкуренти; вибрати оптимальний шлях розвитку і уникнути небезпек; приймати зважені рішення, що стосуються розвитку бізнесу. Правильно і вчасно прийняті стратегічні рішення відіграють сьогодні ключову роль в успішній діяльності організації.
Після проведення SWOT-аналізу та на основі визначених вище полів матриці (СіМ…тощо) SWOT-аналізу, визначається стратегія (або комбінація стратегій, які не суперечать одна одній). Висновок: в результаті проведення SWOT-аналізу для логістичної компанії пропонується наступна стратегія….
Методика проведення аналізу за допомогою моделі «П'ять сил» (або «П'яти загроз») Портера дозволяє оцінити ключові п'ять сил, які можуть вплинути на роботу підприємства: - покупці і клієнти; - постачальники; - можливість появи нових конкурентів; - існування товарів-субститутів; - дії конкурентів всередині галузі. Кожне «поле сили» (рис. 2) має певну групу факторів впливу на конкурентоспроможність підприємства. Необхідно проаналізувати даний вплив із урахуванням факторів впливу кожної групи, на котрі варто впливати і їх стан слід постійно відстежувати. Спираючись на отриману інформацію підприємство може скорегувати стратегію, або обрати нову. Не забувайте про висновки !!! Студенти повинні визначити вплив кожної "сили" на діяльність логістичної компанії. Вплив кожної сили слід оцінити від 5 до 1 бала. Найсильніша сила отримує 5 балів; найбільш слаба- отримує 1 бал. Висновок: відповідно до стратегічної діагностики "П'яти сил" Портера, найбільш вплив на діяльність логістичної компанії має…………..
![]() ![]() ![]()
Рис. 2. Стратегічна діагностика «П’ять сил» Портера 4.2. Оперативна діагностика фінансово-господарського стану підприємства
Оперативна діагностика фінансово-господарського стану підприємства проводиться із використанням коефіцієнтів, що дозволяє встановити зв'язок одного показника з іншим. У світовій практиці для аналізу фінансово-господарської діяльності виділяють такі групи показників, що описують: – майновий стан підприємства; – ліквідність підприємства; – фінансову стійкість (платоспроможність) підприємства; – ділову активність підприємства; – рентабельність фінансово-господарської діяльності. Майновий стан підприємства оцінюється задля визначення стану активів, які характеризують виробничий потенціал підприємства. Для аналізу розраховуються такі показники:
Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 1. Таблиця 1 Методика розрахунку показників майнового стану
Ліквідність підприємства оцінюється для виявлення його здатності швидко реалізувати активи й одержати гроші для оплати своїх зобов’язань. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 2. Таблиця 2 Методика розрахунку показників ліквідності
Платоспроможність та фінансова стійкість підприємства оцінюється для виявлення спроможності підприємства своєчасно й цілком виконати свої платіжні зобов’язання, які випливають із кредитних та інших операцій грошового характеру, що мають певні терміни сплати. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 3. Таблиця 3 Методика розрахунку показників платоспроможності та фінансової стійкості підприємства
Ділова активність підприємства визначається рівнем ефективності використання ресурсів підприємства. Для оцінки рівня ефективності використання ресурсів підприємства використовують різні показники оборотності. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 4. Таблиця 4 Методика розрахунку показників ділової активності
Рентабельність підприємства оцінюється для визначення ступеня ефективності використання ресурсів. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 5. Таблиця 5 Методика розрахунку показників рентабельності
При проведенні розрахунків використовуються форми фінансової звітності підприємства: - форма № 1 (ф.1) – Баланс підприємства; - форма № 2 (ф.2) – Звіт про фінансові результати; - форма № 5 (ф.5) – Додаток до бухгалтерського балансу. Для проведення розрахунків вищезазначених груп показників використовуються вихідні дані, наведенні в дод. В та Г. У дод. В у якості вихідних даних (коду рядка) використовуються букви, що відповідають значенню номера залікової книжки студента: k – останні чотири цифри залікової книжки студента; l – останні три цифри залікової книжки студента; m – останні дві цифри залікової книжки; n – остання цифра залікової книжки. Для більшого розуміння студентами змісту та сутності основних форм фінансової звітності (кодів рядків), які використовуються для розрахунку груп показників, що визначаються для проведення експертної діагностики в дод. Д наведено основні облікові джерела інформації: форма № 1 – «Баланс підприємства»; форма № 2 (ф.2) – «Звіт про фінансові результати». Аналіз кожної групи показників проводиться за наступним алгоритмом: 1. Проводиться розрахунок показників за кожною группою 2. Заповнюється таблиця для кожної групи показників. Наприклад. Розрахунок показників майнового стану
2. Провести аналіз проведених розрахунків, тобто порівняти по-перше, кожен показник в динаміці (значення звітного та базисного періоду), по-друге, значення динаміки показників з нормативним значенням. Наприклад: значення коефіцієнту зносу в звітному періоді порівняно з базисним збільшилось (зменшилось) на……, що є позитивною (негативною) тенденцією. Динаміка коефіцієнта позитивна (негативна) та відповідає (не відповідає) рекомендованому значенню. Після проведення розрахунків за вищезазначеною методикою кожної групи показників, формується підсумкова таблиця. Підсумкова таблиця, що формується після проведення відповідних розрахунків груп показників, має такий вигляд (табл. 6). Таблиця 6 Підсумкова таблиця розрахункових показників, що характеризують фінансово-господарський стан підприємства
За результатами формування підсумкової таблиці, в кожній групі показників визначається «вузьке» місце, тобто це той показник, який має негативу динаміку та не відповідає нормативному значенню. Висновок: 1. В групі показників майнового стану «вузьким» місцем є …оскільки він не відповідає рекомендованим значенням та має негативну динаміку.
4.3. Аналіз загрози банкрутства Для проведення аналізу загрози банкрутства в практиці фінансового-господарської діяльності широко використовується п`ятифакторна модель, яка називається моделлю Z-рахунку Альтмана.
Z-рахунок = 1,2×К1 + 1,4×К2 + 3,3×К3 + 0,6×К4 + К5, (4.1)
де К1 – питома вага оборотного капіталу в активах підприємства; К2 – рівень рентабельності власного капіталу; К3 – рівень доходності активів; К4 – коефіцієнт співвідношення власного капіталу; К5 – оборотність активів.
Залежно від значення Z-рахунку оцінюється ймовірність банкрутства підприємства за окремою шкалою (табл. 7):
Таблиця 7 Шкала оцінювання ймовірності настання банкрутства підприємства
Базуючись на чинних формах фінансової звітності України, формулу розрахунку інтегрального показника рівня загрози банкрутства можна подати так: Висновок: в результаті проведення розрахунків (звітний, базисний період) ймовірність настання банкрутства для логістичної компанії є …….
4.4. Розробка рекомендацій з удосконалення стратегічного та оперативного контурів управління підприємством
Після проведення всіх розрахунків необхідно зробити висновок про відповідність обраної економічної стратегії існуючій реальній ситуації на логістичному підприємстві – об’єкті дослідження. На основі цього висновку необхідно розробити управлінське рішення з удосконалення стратегічного та оперативного контурів управління підприємством. Процес розробки управлінського рішення складається з таких етапів:
Необхідно розуміти, що обрана стратегія повинна бути підкріплена необхідними можливостями підприємства в оперативному контурі управління. Якщо немає відповідності, то необхідно розробити детальний план заходів щодо досягнення встановленої стратегічної мети. Стратегічний та оперативний контури управління тісно взаємопов’язані. Удосконалення одного з них рідко приводить до бажаних результатів. Студент повинен запропонувати найкращі, на його погляд, заходи, способи дій щодо удосконалення стратегії та тактики для вибраного підприємства та обґрунтувати свій вибір.
Сутність стратегії та основні типи стратегій в менеджменті
Стратегія - визначення основних довгострокових цілей та завдань організації, прийняття курсу дій і розміщення ресурсів, необхідних для виконання цих цілей. Стратегія – це сукупність взаємопов’язаних і взаємообумовлених складових елементів, об’єднаних єдиною глобальною метою – створення і підтримки високого рівня конкурентних переваг підприємства. Формулювання стратегії базується на оцінці зовнішнього та внутрішнього середовища та відповідях на питання яким чином підприємство буде конкурувати на ринку: Який вид бізнесу у підприємства (товари, роботи, послуги)? Хто є цільовим клієнтом для продуктів і послуг організації? Де знаходяться клієнти і як вони купують? Що вважається "цінністю" для клієнта? Які підприємства, продукти та послуги повинні бути включені або виключені з портфеля пропозицій? Яка географічна сфера бізнесу? Що відрізняє компанію від своїх конкурентів в очах клієнтів та інших зацікавлених сторін? Які переваги та можливості повинні бути розроблені в рамках фірми? Які важливі можливості та ризики для організації? Як фірма може розвиватися завдяки своєму основному бізнесу та новому бізнесу? Існує 4 основних типи стратегій: 1. Базова стратегія - фундаментальне рішення щодо розвитку організації 2. Конкурентна стратегія - вибір між націлюванням на весь ринок або його частину, а також між основними конкурентними перевагами. 3. Портфельна стратегія - вибір, пов'язаний з об'єднанням різних об'єктів керування один з одним і визначення місця розташування кожного об'єкта серед інших. 4. Функціональна стратегія - вибір правил прийняття рішень у кожній функціональній області.
1. Базова стратегія включає: 1.1. СТРАТЕГІЇ ЗРОСТАННЯ - Стратегії концентрованого зростання: стратегії, пов'язані зі зміною продукту і (або) ринку 1. Стратегія посилення позицій на ринку 2. Стратегія розвитку ринку 3. Стратегія розвитку продукту - Стратегії інтегрованого зростання: стратегії, пов'язані з розширенням фірми шляхом додавання структур 1.Стратегія вертикальної інтеграції - Стратегії диверсифікованого зростання - освоєння виробництва нових товарів, товарних ринків, а також видів послуг, що включає на просто диверсифікацію товарних груп, але й розповсюдження підприємницької діяльності на нові та не пов’язані з основними видами діяльності фірми області. Основними стратегіями диверсифікації є: а) стратегія концентрованої диверсифікації яка базується на пошуку і використанні додаткових можливостей виробництва нових продуктів, що укладені в існуючому бізнесі; тобто існуюче виробництво залишається в центрі бізнесу, а нове виникає виходячи з тих можливостей, що укладені в освоєному ринку, використаній технології або ж інших сильних сторонах функціонування фірми; б) стратегія горизонтальної диверсифікації припускає пошук можливостей росту на існуючому ринку за рахунок нової продукції, що вимагає нової технології, відмінної від використаної; за даної стратегії фірма повинна орієнтуватися на виробництво таких технологічно не зв’язаних продуктах, які б використовували вже наявні можливості фірми; тому що новий продукт має бути орієнтований на споживача основного продукту, по своїх якостях він має бути супутнім продуктам, що вже виробляються; в) стратегія конгломеративної диверсифікації полягає в тому, що фірма розширюється за рахунок виробництва технологічно не пов’язаних товарів, що реалізуються на нових ринках; це одна з найскладніших для реалізації стратегій розвитку; дуже часто ця стратегія реалізується шляхом придбання підприємств, а не створенням нових підприємств для роботи на незнайомому ринку. 1.2. СТРАТЕГІЇ СКОРОЧЕННЯ Стратегія ліквідації здійснюється тоді, коли фірма не може вести подальший бізнес Стратегія «збору врожаю» припускає відмову від довгострокового погляду на бізнес на користь максимального отримання доходів в короткостроковій перспективі Стратегія скорочення полягає в тому, що фірма закриває або продає один зі своїх підрозділів або бізнесів, щоб здійснити довгострокову зміну кордонів ведення бізнесу Стратегія скорочення витрат полягає в пошуку можливостей зменшення витрат і проведення заходів щодо скорочення витрат
2. Конкурентна стратегія Конкурентна стратегія - це набір методик і ініціатив, спрямованих на залучення і задоволення клієнтів, протистояння конкурентам і зміцнення позиції на ринку. Мета конкурентної стратегії - досягнення переваги над конкурентами в наданні споживачам товарів і послуг, що користуються попитом і отриманні за рахунок цього конкурентної переваги і лідерства на ринку. Крім того, в конкурентну стратегію входять наступальні і оборонні дії, розподіл і перерозподіл ресурсів для підтримки довгострокових конкурентних можливостей і вигідної конкурентної позиції, а також тактичні дії, що вживаються при зміні ринкової кон'юнктури. Існує п'ять базових стратегії конкуренції:
1. Стратегія лідерства за витратами - залучення покупців за рахунок мінімізації витрат виробництва. 2. Стратегія широкої диференціації - залучення покупців за рахунок максимальної відмінності продукції компанії від аналогічної продукції конкурентів. 3. Стратегія оптимальних витрат - підвищення споживчої цінності за рахунок більш високої якості при цінах на рівні конкурентів і нижче. Обравши цю стратегію, підприємство повинно знизити витрати і відповідно ціни, зберігши або підвищивши якість продукції. 4. Сфокусована (нішева) стратегія на базі низьких витрат - орієнтація підприємства на вузький сегмент покупців і витіснення конкурентів за рахунок більш низьких витрат виробництва. 5. Сфокусована (нішева) стратегія на базі диференціації продукції - орієнтація на вузький сегмент покупців і витіснення конкурентів за рахунок пропозиції товарів, що краще задовольняють потреби покупців.
3.Портфельні стратегії 3.1. Корпоративна стратегія («портфель підприємств») рішення з приводу окремих підприємств, що входять в корпорацію 3.2. Бізнес стратегія (портфель бізнесів) рішення з приводу окремих видів бізнесу однієї організації 3.3. Продуктова стратегія («портфель продукції») рішення з приводу асортименту та обсягів реалізації основних продуктів, що випускаються (реалізуються) підприємством Основна мета – отримання збалансованого портфелю.
4. Функціональні стратегії 4.1. Виробнича стратегія визначає, що саме підприємство виробляє саме, а що купує у постачальників або партнерів 4.2. Фінансова стратегія передбачає вибір основного джерела фінансових коштів: розвиток за рахунок власних коштів або позикових 4.3. Стратегія управління персоналом - рішення щодо організації роботи співробітників 4.4. Маркетингова стратегія вирішення в області ефективної організації маркетингової діяльності тощо.
Додаток А Зразок оформлення титульного аркуша
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Факультет економіки та бізнес-адміністрування Кафедра логістики
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
з дисципліни «Логістичний контролінг»
Виконав: студент____________ група, факультет ______________ ПІБ студента _________________ № зал. Книжки Варіанти_______________ Перевірив:_________________ ПІБ викладача
Оцінка____________________
Київ 20_ Додаток Б
Зразок оформлення змісту домашнього завдання
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………..3 Основна частина……………………………………………………..4
стану підприємства……………………………………………..12
ВИСНОВКИ…………………………………………………………..25 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………….27 ДОДАТКИ…………………………………………………………….28
Додаток В Вихідні дані для розрахунку показників згідно з формою № 1 – Баланс підприємства
Продовження дод. В
Продовження дод. В
Продовження дод. В
Закінчення дод. В
Додаток Г Вихідні дані для розрахунку показників згідно з формою № 2 – Звіт про фінансові результати
Продовження дод. Г Вихідні дані для розрахунку показників згідно з формою № 5– Додаток до бухгалтерського балансу
Додаток Д
Форма № 1 – Баланс підприємства
Продовження дод. Д
Продовження додатку Д
Закінчення дод. Д Форма № 2 - Фінансові результати
Навчально-методичне видання
УПРАВЛІНСЬКИЙ КОНТРОЛІНГ Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання для студентів спеціальності 073 «Менеджмент»
Укладач: Позняк Оксана Володимирівна
Редактор Технічний редактор
Підписано до друку ____________. Формат 60х84/16. Папір типограф. Офсетна преса. Умовн. фарбо-відб. ___. Умовн. друк. арк. . Облік.-вид. арк. ____. Тираж ___ . Зам. вид. № ___.
Видавництво НАУ 03680. Київ-680, проспект Космонавта Комарова, 1. |