|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Бухгалтерський облік в управлінні банками
Бухгалтерський облік в управлінні банкамиДата публикации: 02.07.2019 21:20
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима Гетьмана» факультет обліку та податкового менеджменту Кафедра обліку в кредитних і бюджетних установах та економічного аналізу
ЗАТВЕРДЖУЮ:
Проректор з науково – педагогічної роботи ______________А.М.Колот “____”_____________2019 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ з вивчення навчальної дисципліни Бухгалтерський облік в управлінні банками
Київ - 2019
Розробники:
Кіндрацька Любомира Максимівна, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри обліку в кредитних і бюджетних установах та економічного аналізу email: kindratska@gmail.com
Кузьмінська Ольга Едуардівна, кандидат економічних наук, професор кафедри обліку в кредитних і бюджетних установах та економічного аналізу email: kuzminska@i.ua
ВСТУП
«Бухгалтерський облік в управлінні банками» вибіркова навчальна дисципліна здобувачів вищої освіти на другому (магістерському) рівні за освітньо – професійною програмою «Облік і аудит», вибірковий пакет «Облік і аудит в управлінні банками» (галузь знань – 07 «Управління та адміністрування», спеціальність –071 «Облік і оподаткування», спеціалізація – «Облік і аудит»). Комплексність у набутті знаннєвих компетенцій майбутніх спеціалістів банківської системи забезпечується через взаємоузгодження видів навчального процессу: лекційних і практичних занять, виконання індивідуальних завдань. Особливе навантаження припадає на самостійну роботу студентів і їх спілкування з викладачами в процесі індивідуально-консультативної роботи. Дисципліна «Бухгалтерський облік в управлінні банками» є логічним продовженням фахових дисциплін, засвоєних студентами на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти, і пов’язана, зокрема, з такими навчальними дисциплінами:
Опанування змістом дисципліни базується також на власному економічному мисленні кожного студента, що забезпечується в процесі розуміння змісту економічних категорій, концепцій, облікових принципів та методик. Мета викладання дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» полягає у формуванні економічного мислення управлінців банківської сфери, спрямованого на обгрунтування практичних дій і їх успішної реалізації для забезпечення ефективної діяльності банку за усіма напрямами її здійснення на основі інформації, продукованої системою бухгалтерського обліку. Перелік основних професійних компетентностей і відповідних результатів вивчення дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» наведено у таблиці 1. Таблиця 1 Формування у студентів компетентностей та відповідних їм результатів навчання
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ Тема 1. Концептуальні принципи міжнародних стандартів фінансової звітності і їх вплив на побудову Плану рахунків. Характеристика принципу нарахування як облікового інструмента. Механізм дії нарахування у взаємозв’язку з принципами обережності та відповідності. Врахування принципу нарахування при формуванні номенклатури рахунків у розрізі груп Плану рахунків. Вплив принципу нарахування на обсяг доходів, витрат та фінансових результатів діяльності банку. Принцип резервування у процедурі відображення реальної вартості активів банку. Порядок визнання зменшення корисності фінансового інструменту через створення резерву в процесі управління прибутковістю банківських операцій. Справедлива вартість фінансового інструмента. Характеристика рахунків резервів як контрактивних. Вплив залишків за рахунками резервів на валюту балансу банку. Облікові правила застосування принципу переоцінки фінансових інструментів: цінних паперів, основних засобів. Відображення результатів переоцінки за рахунками класу 5 “Капітал”. Управлінські рішення в процесі переоцінювання активів. Тема 2. Методика обліку дисконту та премії за фінансовими інструментами. Поняття дисконту та премії. Складові дисконту (премії) за кредитними та депозитними операціями. Обгрунтування управлінських рішень про надання кредитів за процентною ставкою, вищою (нижчою) від ринкової. Облік дисконту (премії), що виникає в процесі кредитування. Облікові правила амортизації дисконту (премії) за кредитними операціями. Придбання боргових цінних паперів з дисконтом (премією). Порядок їх обліку у розрізі кожного складового елемента (номіналу, дисконту, премії). Облік операцій з амортизації дисконту (премії) за борговими цінними паперами. Порядок відображення в обліку неамортизованих сум дисконту (премії) за процедурою продажу цінних паперів, переведення цінних паперів з одного портфеля до іншого. Характеристика рахунків для обліку дисконту (премії). Вплив залишків за рахунками дисконту (премії) на визнання балансової вартості фінансового інструмента. Тема 3. Облік операцій в іноземній валюті. Класифікація операцій, розрахунки за якими виконуються в іноземній валюті. Поняття функціональної та іноземної валюти. Монетарні та немонетарні статті балансу банку в іноземній валюті. Поняття курсів: “спот”, “форвард” за операціями в іноземній валюті. Врахування зазначених курсів у номенклатурі рахунків класу 9 “Позабалансові рахунки”. Офіційний курс гривні до іноземних валют. Порядок переоцінки монетарних статей балансу в іноземній валюті. Облік операцій з купівлі (продажу) іноземної валюти за дорученням клієнтів банку. Врахування дати операції і дати розрахунку в облікових методиках за змістом банківських операцій. Поняття валютної позиції банку, валютного балансу. Економічний зміст закритої і відкритої (довгої і короткої) валютної позиції. Класифікатор кодів іноземних валют і їх врахування при формуванні номерів аналітичних рахунків. Реалізовані та нереалізовані доходи / витрати за операціями в іноземній валюті. Особливості відображення в обліку доходів і витрат в іноземній валюті, в тому числі нарахованих доходів і витрат і витрат на формування резервів під можливі втрати за фінансовими активами банку. Облік валютних фінансових інструментів (цінних паперів), наданих кредитів. Облік валютних фінансових інструментів, що обліковуються: за амортизованою собівартістю; за справедливою вартістю. Відображення у фінансовій звітності зміни вартості статей в іноземній валюті за результатами зміни валютних курсів. Тема 4. Порядок формування та використання резервів для відшкодування можливих втрат за активними банківськими операціями та методика обліку цих операцій. Економічна сутність резервів за активами як спеціальних резервів, які зменшують балансову вартість активів. Необхідність формування резервів у зв’язку із зменшенням корисності активів. Оцінка ризиків активів на дату їх визнання в обліку. Класифікація активів за категоріями якості з метою розрахунку резервів (мінімальний, помірний, значний, високий, реалізований ризик). Порядок формування резерву за кредитами в процесі оцінки фінансового стану боржника та стану обслуговування боргу боржником. Визначення показника ризику кредиту відповідно до категорії якості з урахуванням встановлених діапазонів (І – 0,01 – 0,06; П – 0,07 – 0,20; Ш – 0,21 – 0,50; ІУ – 0,51 – 0,99; V – 1,0). Особливості визначення показника ризику кредиту, наданого фізичній особі. Критерії та умови прийняття забезпечення за кредитними операціями в процесі розрахунку резервів. Порядок визначення показника ризику дебіторської заборгованості. Загальні вимоги до формування резервів за цінними паперами: визначення класу емітента – юридичної особи; класифікація цінного папера за категоріями якості. Методика обліку резервів за контрактивними рахунками. Облік їх формування та використання. Варіанти зменшення суми сформованих резервів (коригування їх обсягу). Тема 5. Облік інвестицій в асоційовані і дочірні компанії та боргових цінних паперів власного боргу Порядок визнання банком асоційованих і дочірніх компаній (підприємств) з огляду на обсяг фінансових інвестицій та інші економічні умови. Облік інвестицій в асоційовані та дочірні компанії, які придбані або переведені в портфель на продаж за групою рахунків 312 “Інвестиції, в асоційовані компанії, які утримуються з метою продажу та 313 “ Інвестиції в дочірні компанії, які утримуються з метою продажу”. Особливості обліку інвестицій в асоційовані і дочірні компанії за умови визнання вкладених банком коштів фінансовими інвестиціями і їх обліковування за рахунками класу 4 “Фінансові та капітальні інвестиції ”. Облік дивідендного доходу за інвестиціями в асоційовані і дочірні компанії. Порядок переведення інвестицій в асоційовані та дочірні компанії в інші портфелі. Облік операцій з реалізації інвестицій в асоційовані і дочірні компанії, які переведені в портфель цінних паперів на продаж. Тема 6. Проблемні питання бухгалтерського обліку операцій банку з необоротними активами. Критерії визнання необоротних активів. Особливості обліку операцій з придбання необоротних активів за іноземну валюту. Облік основних засобів і нематеріальних активів, придбаних в обмін на інші активи. Економічна характеристика необоротних активів, утримуваних для продажу та порядок їх обліку. Визнання зменшення корисності необоротних активів в разі зниження їх справедливої вартості. Економічна сутність інвестиційної нерухомості. Облік операцій з придбання інвестиційної нерухомості, її вибуття внаслідок продажу або передавання у фінансовий лізинг (оренду). Облік операцій з переоцінки основних засобів (дооцінки, уцінки). Порядок переоцінки нематеріальних активів. Облік втрат від зменшення корисності об’єктів основних засобів, нематеріальних активів, які обліковуються за переоціненою вартістю. Облік вкладень банку у статутний капітал підприємств у формі основних засобів і нематеріальних активів. Тема 7. Облік лізингових операцій банку. Критерії поділу лізингу на фінансовий і оперативний. Порядок розрахунку лізингових платежів за весь період дії договору про фінансовий лізинг (оренду). Відображення фінансового лізингу на балансі лізингодавця і лізингоодержувача (банку або суб’єкта господарської діяльності - юридичної особи). Облік нарахованих доходів за фінансовим лізингом лізингодавцем та нарахованих витрат – лізингоодержувачем. Облік витрат лізингоодержувача на поліпшення об’єкта фінансового лізингу (модернізація, добудова, реконструкція, дообладнання). Облік оперативного лізингу на балансі лізингодавця та лізингоодержувача. Облік нарахування і сплати лізингових платежів. Рахунки класу 9 “Позабалансові рахунки в облікових процедурах, пов’язаних з оперативним лізингом. 2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ. 2.1. Карта навчальної роботи студента
з дисципліни (вибіркової) Бухгалтерський облік в управлінні банками
для студентів освітньої програми / спеціалізації «Облік і аудит», вибірковий пакет «Облік і аудит в управлінні банками»
денна форма навчання
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни.
Оцінювання знань студентів з дисципліни “ Бухгалтерський облік в управлінні банками ” здійснюється за результатами поточного контролю знань для денної форми навчання за 100-бальною шкалою в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Система поточного контролю знань здобувачів магістерського рівня освіти денної форми навчання передбачає оцінювання: відповідей (виступів) на аудиторних заняттях; результатів виконання завдань контрольної (модульної) роботи; результатів виконання і захисту індивідуальних завдань для самостійної роботи студента (Карта НРС). Карта навчальної роботи студентів (Карта НРС) є основою організації СРС з дисципліни “Бухгалтерський облік в управлінні банками”. Вона відображає перелік конкретних форм самостійної роботи студента, види семінарських (практичних) занять, види навчальних робіт, які необхідно виконати студенту відповідно до робочої програми та кількість балів, які можна отримати за виконання цих робіт. У тих випадках, коли семінарські (практичні) заняття мають тренувальний характер і передбачають виконання розрахункових робіт, набуття проектно-аналітичних здатностей, підготовку до міні – тренінгу, поточна робота на цьому занятті не оцінюється, а може бути об’єктом діагностики навчальних досягнень на наступному семінарському (практичному) занятті. Студенти на першому занятті інформуються викладачем щодо організації самостійної роботи: термінів виконання завдань, кількості балів за кожен вид роботи, часу проведення консультацій. До відома студентів доводиться такий порядок планування та організації самостійної роботи:
За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних) заняттях студент може отримати максимально 60 балів. У табл. 2.1 наведено шкалу оцінювання рівня знань студентів за певний вид робіт на семінарському (практичному) занятті.
Таблиця 2.1
За шкалою 5 – 4 – 3 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – розгорнутій бесіді.
0 балів студент отримує за відмову від відповіді на поставлені питання, а також за надання неправильних відповідей на теоретичні питання. За шкалою 5 – 4 – 3 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – вирішенні ситуаційних вправ.
За шкалою 5 – 4 – 3 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – «мозковому штурмі».
За шкалою 10 – 8 – 6 – 0 оцінюється робота студента по вирішенню завдань міні тренінгу з подальшою презентацією.
За шкалою 10 – 8 – 6 – 0 оцінюється виконання студентом завдань міні – контрольної роботи.
Рівень засвоєння студентом програмного матеріалу визначається за допомогою письмової контрольної (модульної) роботи. За дисципліною ”Бухгалтерський облік в управлінні банками” передбачений один модульний контроль, за який студент може отримати максимально 20 балів. Контрольна (модульна) робота пишеться студентами стаціонару на останньому практичному занятті. Максимальної оцінки в 20 балів за виконання завдань модульного контролю заслуговує повна, правильна і обґрунтована відповідь, що містить рішення всіх завдань і свідчить про поглиблену обізнаність студента із специфікою бухгалтерського обліку банківських операцій. Кожне завдання модульного контролю складається з двох практичних задач. Відповідь на кожне питання оцінюється за шкалою 0 –6 —8 — 10 балів. У процесі модульного контролю студенту не дозволяється користуватися допоміжними матеріалами: навчально-методичними посібниками, підручниками, словниками, довідниками. Вирішена задача оцінюється в 10 балів за умови її правильного і повного розв'язання та викладення аналітичних висновків; Оцінки в 8 балів заслуговує відповідь, яка є досить повною та обґрунтованою, логічно викладеною, але містить такі недоліки:
Оцінки в 6 балів заслуговує відповідь, яка відзначається недоліками щодо повноти, обґрунтованості та логіки викладення матеріалу, а саме:
Крім наведених недоліків, зниженню оцінки сприяє порушення логіки викладення матеріалу, а також орфографічні помилки. Відповідь вважається незадовільною (0 балів) при вирішенні менш, ніж 50% конкретного завдання модульного контролю, що свідчить про незнання студентом програмного матеріалу з дисципліни ”Бухгалтерський облік в управлінні банками”.
У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент денної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Аудиторні заняття можуть бути відпрацьовані впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач.
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ3.1. Карта навчальної роботи студента з дисципліни (вибіркової) Бухгалтерський облік в управлінні банками
для студентів освітньої програми / спеціалізації «Облік і аудит», вибірковий пакет «Облік і аудит в управлінні банками»
заочна форма навчання
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни.
Оцінювання знань студентів з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» здійснюється за результатами поточного контролю знань для заочної форми навчання за 100-бальною шкалою в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Система поточного контролю знань здобувачів магістерського ступеня освіти заочної форми навчання передбачає оцінювання: відповідей (виступів) на аудиторних заняттях; результатів виконання завдань контрольної (модульної) роботи; результатів виконання і захисту індивідуальних завдань для самостійної роботи студента (Карта НРС). Карта навчальної роботи студентів (Карта НРС) є основою організації СРС з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками». Вона відображає перелік конкретних форм самостійної роботи студента, види контактних занять, види навчальних робіт, які необхідно виконати студенту відповідно до робочої навчальної програми та кількість балів, які можна отримати за виконання цих робіт. Студенти на першому занятті інформуються викладачем щодо організації самостійної роботи: термінів виконання завдань, кількості балів за кожен вид роботи, часу проведення консультацій. До відома студентів доводиться такий порядок планування та організації самостійної роботи:
За систематичність і активність роботи на контактних заняттях студент може отримати максимально 40 балів. У табл. 3.1 наведено шкалу оцінювання рівня знань студентів за певний вид робіт на контактному занятті.
Таблиця 3.1
За шкалою 2 – 1,5 – 1 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – розгорнутій бесіді.
За шкалою 2 – 1,5 – 1 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – вирішенні ситуаційних вправ.
За шкалою 4 – 3 – 2 – 0 оцінюється робота студента по виконанню завдань міні – кейсу.
За шкалою 4 – 3 – 2 – 0 оцінюється виконання студентом завдань міні – контрольної роботи.
Отже, за відповіді (виступи) на 11 контактних заняттях з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» студент – заочник може отримати максимально 40 балів відповідно до карти НРС.
Рівень засвоєння студентом програмного матеріалу визначається за допомогою письмової контрольної (модульної) роботи. За дисципліною «Бухгалтерський облік в управлінні банками» передбачений один модульний контроль, за який студент може отримати максимально 10 балів. Контрольна (модульна) робота пишеться студентами заочниками на останньому контактному занятті. Максимальної оцінки в 10 балів за виконання завдань модульного контролю заслуговує повна, правильна і обґрунтована відповідь, що містить рішення всіх завдань і свідчить про поглиблену обізнаність студента із специфікою банківського обліку. Кожне завдання модульного контролю складається з двох практичних задач. Відповідь на кожне питання оцінюється за шкалою 0 –3 -4 — 5 балів. У процесі модульного контролю студенту не дозволяється користуватися допоміжними матеріалами: навчально-методичними посібниками, підручниками, словниками, довідниками. Вирішена задача оцінюється в 5 балів за умови її правильного і повного розв'язання та викладення аналітичних висновків; Оцінки в 4 бали заслуговує відповідь, яка є досить повною та обґрунтованою, логічно викладеною, але містить такі недоліки:
Оцінки в 3 бали заслуговує відповідь, яка відзначається недоліками щодо повноти, обґрунтованості та логіки викладення матеріалу, а саме:
Крім наведених недоліків, зниженню оцінки сприяє порушення логіки викладення матеріалу, а також орфографічні помилки. Відповідь вважається незадовільною (0 балів) при вирішенні менш, ніж 50% конкретного завдання модульного контролю, що свідчить про незнання студентом програмного матеріалу з дисципліни ”Бухгалтерський облік в управлінні банками”.
Отже, разом за відповіді (виступи) на контактних заняттях під час сесії та за виконання завдань контрольної (модульної) роботи студент – заочник може отримати не більше 50 балів.
У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент заочної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач.
Виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студента (СРС) — це форма організації навчального процесу, за якої заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. СРС є важливою складовою навчального процесу, яка позитивно впливає на глибину засвоєння знань і вмінь, що є передумовою творчого застосування їх у майбутній професійній діяльності.
Картою НРС з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» для денної і заочної форм навчання передбачено такий перелік видів індивідуальних завдань:
Тематику індивідуальних завдань студент погоджує з викладачем. Студент може обрати тему індивідуального завдання, безпосередньо пов’язану з темою магістерської дипломної роботи. Студент денної форми навчання обирає два види індивідуальних завдань, студент – заочник – одне індивідуальне завдання із наведеного переліку. Зокрема, студент денної форми навчання може написати та успішно захистити реферат на обрану тему (10 балів) та підготувати доповідь і взяти участь у науково-практичній конференції (10 балів). Або студент може скласти аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою тематикою (10 балів) та виконати переклад літературних джерел іншомовного походження за заданою проблематикою (10 балів). Студент – заочник може заробити 10 балів за виконання і захист під час ІКР (або в день заочника) одного з семи наведених в Карті НРС індивідуальних завдань. Крім того, студенти заочної форми навчання обов’язково виконують індивідуальні завдання для самостійної роботи з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» у міжсесійний період. Перелік індивідуальних завдань для самостійної роботи наведено в карті навчальної роботи студента. Виконані завдання студенти пересилають викладачеві електронною поштою. Згідно з картою НРС обов’язково студенти заочники мають вирішити і захистити п’ять навчальних завдань для СРС (Практикум. Облік у банках: навчальний посібник /Л.М.Кіндрацька, М.Ю.Тюхляєва, О.К.Абесінова, Т.В.Ларікова; заг.ред.Л.М.Кіндрацької. – К. :КНЕУ, 2011 – 374 с.). Перед виконанням кожного індивідуального завдання студент повинен опрацювати теоретичний матеріал за відповідною темою. Індивідуальні завдання виконуються студентом самостійно у вільний від навчання час та оформляються письмово як «Звіт про виконання індивідуальних завдань». При виконанні індивідуальних завдань студенти можуть використовувати інформацію з оприлюдненої фінансової звітності банків України, яка розміщена на їх офіційних сайтах. Якщо індивідуальні завдання вчасно не надіслані викладачеві електронною поштою, або якщо «Звіт про виконання індивідуальних завдань» студента містить суттєві помилки, студент позбавляється нагоди отримати 15 балів за електронну версію виконаних індивідуальних завдань. Але такий студент має можливість захистити виправлений паперовий варіант індивідуального завдання під час ІКР (або в день заочника) і заробити за захищені завдання максимально 25 балів. Виконані завдання для самостійної роботи з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками» після їх перевірки викладачем студенти повинні захистити під час індивідуально – консультаційних занять з викладачем, або в день заочника.
Тематика рефератів
Обсяг реферату: 10—12 сторінок, нумерація тексту — вгорі праворуч. Текст розміщується на сторінці паперу (формат А-4) з полями: ліворуч , знизу і вгорі — 20 мм, праворуч — 10 мм. Шрифт — Times New Roman, розмір шрифту — 14, інтервал — 1,5. На титульній сторінці потрібно вказати назву університету, факультету, кафедри, спеціальність, предмет, тему, курс, групу, прізвище та ініціали студента. Зміст реферату повинен складатися зі вступу, розділів основної частини, висновків, списку використаної літератури. У тексті викладення матеріалу за кожним розділом слід починати з нової сторінки. Реферат не може бути написаний з використанням лише одного літературного джерела. З відома викладача студент може виконати реферат за самостійно обраною темою. Списані роботи і такі, що не відповідають вище визначеним вимогам, не зараховуються. 4.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботиВиконання і захист індивідуальних завдань для самостійної роботи дає можливість студенту денної форми навчання отримати 20 балів. Для цього необхідно обрати з переліку індивідуальних завдань, наведеного у Карті НРС, два їх види, виконати і успішно захистити їх (кожне з індивідуальних завдань оцінюється в 10 балів). За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності — в роботі конференцій, підготовці наукових публікацій тощо — можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів.
За виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи у міжсесійний період студент заочник може отримати максимально 50 балів. При формуванні оцінки за письмове виконання завдань для СРС, які виконуються студентом заочної форми навчання в міжсесійний період, враховуються бали за виконані завдання (максимально 15), бали за захист виконаних завдань (максимально 25) та бали за виконані індивідуальні роботи (максимально 10). За шкалою 15 – 10 – 5 – 0 оцінюється Звіт про письмове виконання студентом завдань для СРС, надісланий електронною поштою:
Картою НРС передбачено п'ять завдань, які студенти повинні обов’язково захистити під час ІКР. Захист кожного з виконаних завдань для СРС (індивідуальних завдань) оцінюється за шкалою 5 – 4 – 3 – 0 балів. Під час захисту за кожне виконане завдання студент може отримати:
Слід зауважити, що захист в один день всіх 5 завдань для СРС не допускається. Таким чином, за результатами захисту завдань для СРС студент може максимально отримати 25 балів.
Виконання і захист під час ІКР індивідуальних завдань дає можливість студенту заочної форми навчання отримати 10 балів. Для цього необхідно обрати вид індивідуального завдання з переліку, наведеного у Карті НРС. виконати та успішно захистити його. За рішенням кафедри студентам - заочникам, які брали участь у науково- дослідній діяльності (в роботі науково – практичних конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, тощо) понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з дисципліни, можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. При цьому загальна кількість балів за поточну роботу не може перевищувати 100 балів.
Результати поточного контролю знань студентів заносяться до Електронного журналу.
5. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ Структура завдання для контрольної модульної роботи Кожний варіант завдання для контрольної модульної роботи містить 2 задачі. Зразок завдання для контрольної модульної роботи. Варіант 5.1 1. Банк «Зірка» виконує заявку свого клієнта на продаж іноземної валюти – виручки, що надійшла на його рахунок від нерезидента. Умови угоди між обслуговуючим банком і клієнтом;
(від гривневого еквівалента проданої валюти) 2%; Іноземну валюту обслуговуючий банк продає іншому банку за курсом угоди грн. до євро 26.50. Комісійна винагорода виконуючому банку, що сплачує обслуговуючий банк 1%. Необхідно: відобразити бухгалтерськими проведеннями зміст наведених операцій. 27. 01.01. 20.. року банк „Кредо” уклав кредитну угоду на надання 5.01.20.. року короткострокового кредиту банку „Надра” у розмірі 5000000 гривен, строком на 1 рік за ставкою 10% річних, ринкова ставка 12% під заставу будинку, оціненого у 6 000 000 гривен. Сплата процентів за кредит здійснюється наприкінці терміну договору, база нарахування 30/360. Необхідно: Відобразити бухгалтерськими проведеннями зміст наведених операцій та зробити необхідні розрахунки.
Критерії оцінювання індивідуальної контрольної роботи студента
Підсумкова оцінка рівня знань студентів за дисципліною «Бухгалтерський облік в управлінні банками» формується за результатами поточного контролю знань студентів, відображеними в Електронному журналі. При цьому загальна кількість балів не може перевищувати 100 балів. Якщо студент набрав менше 60 балів, він отримує оцінку «незадовільно».
Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи.
Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, кожне з яких оцінюється за шкалою 0-2-4-6-8-10 балів. Відповідь студента на кожне із завдань, залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів:
Максимально можлива сума балів за індивідуальну контрольну роботу– 100 балів. У процесі індивідуальної контрольної роботи студенту не дозволяється користуватися допоміжними матеріалами: навчально-методичними посібниками, підручниками, словниками, довідниками. Відповідь на питання оцінюється в 10 балів (відмінний рівень знань) за умови, коли студент дав у роботі повну та аргументовану письмову відповідь. Така відповідь має свідчити про глибоку обізнаність студента з теоретичними та практичними положеннями, які розкривають сутність питання, зокрема відповідь повинна містити:
Оцінки в 8 балів (добрий рівень знань) заслуговує повна та обґрунтована, логічно викладена відповідь, яка містить такі недоліки:
Оцінки в 6 балів (задовільний рівень знань) заслуговує відповідь, яка має недоліки щодо повноти, обґрунтованості та логіки викладення матеріалу:
Оцінки в 4 бали (не достатній рівень знань) заслуговує відповідь, яка відзначається такими недоліками:
Оцінки в 2 бали (мінімальний рівень знань) заслуговує відповідь, яка відзначається такими недоліками:
Крім наведених недоліків, оцінка знижується через порушення логіки викладення матеріалу, а також через орфографічні помилки. Відповідь вважається незадовільною (0 балів – незадовільний рівень знань), коли виклад матеріалу відзначається безсистемністю і не розкриває сутності питання, або містить грубе перекручення його змісту та недбалу форму викладення, нерозв'язані практичні завдання, що свідчить про незнання студентом програмного матеріалу з дисципліни «Бухгалтерський облік в управлінні банками». Загальна оцінка формується у такому порядку:
Результат підсумкового контролю у формі заліку за денною формою навчання фіксується в заліковій відомості не пізніше 2-х робочих днів після проведення останнього аудиторного заняття з дисципліни, за заочною - фіксується в заліковій відомості за розкладом сесії.
6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА 6.1. література
6.2.Додаткова література
|