|
Cоціальна відповідальністьДата публикации: 03.07.2019 06:49
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД“КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТімені ВАДИМА ГЕТЬМАНА” ФАКУЛЬТЕТ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ, СОЦІОЛОГІЇ ТА ПСИХОЛОГІЇ КАФЕДРА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ТА ЕКОНОМІКИ ПРАЦІ
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи ____________ А.М. Колот
«___» ___________ 2017 р.
Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни «Cоціальна відповідальність»освітній ступінь магістрдля всіх галузей знань, спеціальностей, спеціалізацій
ПОГОДЖЕНО: В.о.завідувача кафедри ___________В.М.Петюх
Начальник навчально- методичного відділу ______________Т.В. Гуть
Київ 2017
Укладач: Кицак Т.Г., доцент кафедри управління персоналом та економіки праці, к. е. н.
Зміст
1. Вступ
«Соціальна відповідальність» входить до переліку нормативних дисциплін для студентів магістерського рівня підготовки за всіма спеціальностями. Мета вивчення дисципліни полягає у формуванні фундаментальних знань з теорії та практики соціальної відповідальності і відповідних професійних компетенцій, які забезпечують формування соціально-відповідальної поведінки її суб’єктів (інститутів). Предмет вивчення дисципліни є теоретико-методологічні, методичні та практичні положення формування інституту соціальної відповідальності.
Основні завдання дисципліни полягають у наступному: 1. Ознайомлення студентів з теоретичними положеннями щодо використання сучасних практик взаємодії держави, бізнесу, громадянського суспільства і людини, які б дозволили посилити взаємну відповідальність усіх суб’єктів суспільного життя, створити умови для стійкого стабільного розвитку держави і суспільства. 2. Оволодіння відповідним інструментарієм щодо використання в сучасній практиці. Компетенції та відповідні їм здібності фахівця, що формуються дисципліною «Соціальна відповідальність» передбачають, що студент має:
Розуміти:
Знати:
Уміти:
2. Тематичний план дисципліни «Соціальна відповідальність»
3. Зміст дисципліни за темами Тема 1. Соціальна відповідальність як стратегія збалансованого розвитку Природа та сутність соціальної відповідальності як наслідок соціальної діяльності. Ретроспектива розвитку поняття «відповідальність». Сучасне узагальнене розуміння соціальної відповідальності. Соціальна відповідальність як система: рівні, суб’єкт, об’єкт, види та форми вияву. Інститут соціальної відповідальності. Соціальна відповідальність міжнародних, всесвітніх організацій, транснаціональних корпорацій. Соціальна відповідальність держави. Соціальна відповідальність влади. Соціальна відповідальність інститутів громадянського суспільства. Соціальна відповідальність бізнесу. Соціальна відповідальність громадянина. Ступені розвитку соціальної відповідальності. Моральна, юридична, економічна, політична, громадянська, професійна (рольова), екологічна відповідальність. Американська, європейська (континентальна), британська, канадська моделі соціальної відповідальності. Соціальна відповідальність як засіб збалансування людського, економічного, соціального та екологічного розвитку. Морально-духовні та прагматичні засади соціальної відповідальності в новій економіці. Формування ідеології та культури соціальної відповідальності. Особливості умов формування й розвитку системи соціальної відповідальності в Україні. Цінності соціальної відповідальності та європейський вибір України.
Тема 2. Соціальна відповідальність людини, держави та інститутів громадянського суспільства Філософські та теоретико-методологічні засади консолідованої (спільної, комунітарної) соціальної відповідальності. Сутність і складники соціальної відповідальності людини, її значення в забезпеченні стійкої позитивної соціальної динаміки. Форми соціальної відповідальності людини. Характерні ознаки та головні завдання соціальної держави. Ліберальна, корпоративна та соціал-демократична соціальна держава. Перешкоди ефективної діяльності інститутів громадянського суспільства. Соціальний діалог як суспільний інститут підвищення соціальної відповідальності. Форми соціального партнерства та їх вплив на розвиток соціально відповідальної діяльності на макро- та мезорівні. Інституціональні засади ведення колективних переговорів як передумови формування соціально відповідальних зобов’язань сторін на макро- та мезорівні. Організаторська роль держави в розвитку соціальної відповідальності. Головні напрями діяльності держави в питаннях заохочення соціальної відповідальності. Удосконалення діяльності профспілкових і громадських організацій щодо посилення соціальної відповідальності.
Тема 3. Організаційно-правове забезпечення управління корпоративною соціальною відповідальністю Сутність і значення корпоративної соціальної відповідальності (КСВ). Позиції у розумінні соціальної відповідальності бізнесу. Законодавчо закріплені права і обов’язки та добровільні зобов’язання компаній у сфері економіки, екології, соціальної політики. Позитивні наслідки соціальної відповідальності бізнесових структур. Компоненти та напрями соціальної відповідальності бізнесу. Правові рамки та законодавчі норми регулювання питань КСВ на міжнародному рівні та в Україні. Міжнародні організації, що визначають основні тенденції розвитку соціальної відповідальності бізнесу. Основні інструменти імплементації КСВ у систему управління організацією: соціально відповідальні підходи до ведення бізнесу, соціальні інвестиції, соціально важливий маркетинг, корпоративний соціальний маркетинг, доброчинний маркетинг, корпоративна філантропія, просування доброчинної справи, волонтерська робота, благодійні пожертви, спонсорська допомога. Соціальна відповідальність як чинник конкурентних переваг компанії. Структурні підрозділи організацій з розвитку сфери КСВ: зарубіжна та вітчизняна практика. Статус, основні функції, кваліфікація, типові обов’язки, профіль професійної компетентності менеджера з КСВ у компаніях. Міжнародні стандарти, призначені для оцінювання заходів та подання звітності з корпоративної соціальної відповідальності. Алгоритм формування процесу управління КСВ. Комплексна модель управління Фактори, що зумовлюють необхідність КСВ як компоненти стратегічного управління. Стратегія бізнесу у сфері КСВ: сутність та види. Форми співвідношення КСВ та стратегічного управління людськими ресурсами. Роль та принципи КСВ у стратегічному управлінні персоналом. Основні принципи та сфери інноваційної політики соціально відповідального підприємства. КСВ як фактор формування середовища, сприйнятливого до змін. Принципи та інструменти КСВ в управлінні змінами. Компоненти іміджу та ділової репутації в контексті КСВ. Складові процесу управління діловою репутацією з урахуванням принципів КСВ. Активізація діяльності підприємців-роботодавців щодо розвитку соціально відповідального бізнесу.
Тема 4. Формування відносин роботодавців з працівниками на засадах соціальної відповідальності Законодавчі норми та етичні правила соціально відповідальної діяльності підприємства на етапах професійного добору персоналу. Укладання трудового договору (контракту) при прийнятті на роботу як базовий принцип соціальної відповідальності роботодавця. Введення в посаду та адаптація нових працівників як компонента формування соціально-трудових відносин між найманими працівниками та роботодавцями на засадах соціальної відповідальності. Розвиток персоналу в контексті формування соціально відповідального бізнесу. Професійна підготовка, підвищення кваліфікації та перепідготовка персоналу як напрям формування соціальної відповідальності її суб’єктів. Соціальна відповідальність підприємства у сфері розроблення та реалізації програм кар’єрного зростання, формування кадрового резерву. Етичні принципи звільнення працівників. Моделі налагодження відносин зі звільненими співробітниками в позиціонуванні соціально відповідального підприємства. Законодавчі вимоги та етичні принципи формування компенсаційної політики та компенсаційного пакета на засадах соціальної відповідальності. Визначення складу та структури компенсаційного пакета в контексті КСВ. Інноваційні підходи до проектування складових компенсаційного пакета в умовах посилення взаємних вимог роботодавців та найманих працівників. Форми прояву соціальної відповідальності при розробленні тарифних умов оплати праці та грейдуванні як інструмент підвищення лояльності до підприємства та посилення соціальної відповідальності до праці. Позиціонування соціально відповідальних підприємств через програми участі в прибутку. Соціальний пакет як складник програм КСВ: структура, наповнення, способи та підходи до формування. Сутність та основні складові соціальної відповідальності у сфері кадрової безпеки. Елементи, ступені, суб’єкти та напрями посилення соціальної відповідальності у сфері охорони праці та промислової безпеки. Сутність, напрями, заходи щодо посилення соціальної відповідальності у сфері інтелектуальної безпеки. Соціальна відповідальність працівника в системі кадрової безпеки. Міжнародні стандарти соціальної відповідальності та нормативно-правові акти у сфері кадрової безпеки. Запровадження міжнародних стандартів охорони та безпеки праці на підприємстві. Взаємозв’язок корпоративної культури і соціальної відповідальності організації. Зміст процесу впровадження цінностей соціальної відповідальності в корпоративну культуру організації. Відображення цінностей соціальної відповідальності в документах організації. Зміст та призначення корпоративного кодексу. Етичні принципи ділової поведінки в системі принципів соціальної відповідальності. Взаємозв’язок елементів корпоративної культури з досягненням цілей і завдань збалансованого розвитку компанії. Управлінський вплив КСВ на формування, збереження та розвиток корпоративної культури організації. Лояльність працівників як інтегральна оцінка корпоративної культури соціально відповідальної організації. Сутність, принципи та завдання соціального партнерства як інструменту забезпечення балансу інтересів найманих працівників та роботодавців. Взаємозв’язок соціального партнерства та соціальної відповідальності. Форми соціального партнерства та їх вплив на розвиток соціально відповідальної діяльності організації. Колективний договір у системі формування соціальної відповідальності: зміст, функції, законодавча база. Інституціональні засади ведення колективних переговорів як передумови формування соціально відповідальних зобов’язань сторін на рівні підприємства. Виробнича демократія як інститут розвитку соціально відповідальної поведінки: сутність, напрями та форми розвитку.
Тема 5. Соціально відповідальна взаємодія бізнесу із зовнішніми стейкхолдерами Наукові підходи до розгляду взаємовідносин організації із заінтересованими сторонами. Інструменти практичного використання теорії заінтересованих сторін. Взаємозв’язки між організацією, її стейкхолдерами та суспільством. Зовнішнє середовище КСВ: компоненти та процес ідентифікації чинників. Класифікація зовнішніх стейкхолдерів організації, їх типові інтереси та очікування у площині КСВ. Нефінансові ризики, викликані поведінкою стейкхолдерів. Форми діалогу та інструменти взаємодії зі споживачами в контексті соціальної відповідальності. Порівняльна характеристика соціального, соціально етичного, соціально відповідального маркетингу. Добросовісна ділова практика як напрямок соціальних програм компанії: сутність та сфери реалізації. Напрями соціально відповідального примноження нематеріальних активів. Основні інструменти формування соціально відповідальної взаємодії організації з громадами. Корпоративні благодійні соціальні проекти та програми як вияв соціальної відповідальності бізнесу. Технологія здійснення, форми та інструменти корпоративної благодійності компанії. Підходи до формування програм корпоративної волонтерської діяльності.
Тема 6. Екологічний напрям соціальної відповідальності Концепції та стратегії екологічного напряму соціальної відповідальності. Сутність, функції та рівні екологічної відповідальності. Нормативно-правове регулювання екологічної відповідальності. Система екологічного оподаткування. Основні нормативно-правові акти у системі екологічного законодавства України. Екологічна відповідальність як суспільна ідея і практика цивілізованих країн. Основні елементи екологічно відповідального ведення бізнесу. Критерії визначення та переваги екологічно відповідальної діяльності компанії. Системи екологічного менеджменту відповідно до міжнародних екологічних стандартів. Сутність та типи екологічного аудиту. Екологічна відповідальність громадян. Процес становлення індивідуальної екологічної відповідальності. Форми, типи, види екологічної поведінки. Напрями активізації індивідуальної та корпоративної екологічної відповідальності.
Тема 7. Соціальна відповідальність у сфері зайнятості. Соціально-економічна сутність соціальної відповідальності у сфері зайнятості. Принципи, цільові орієнтири, основні інтереси та очікувані результати відповідальних дій соціальних партнерів у сфері зайнятості. Соціальні партнери у сфері зайнятості населення. Інструменти, методи, важелі та напрямки регулювання соціальної відповідальності партнерів сфери зайнятості. Гармонізація відносин у суспільстві на основі соціально відповідальної діяльності партнерів у сфері зайнятості. Моделі механізму регулювання зайнятості працездатного населення. Форми, методи, засоби регулювання зайнятості суб’єктами ринку праці. Відповідальність роботодавців та безробітних за порушення законодавства про зайнятість. Модель збалансування інтересів партнерів у контексті соціальної відповідальності у сфері зайнятості. Механізми координації соціальної відповідальності у сфері зайнятості. Критерії та показники оцінювання соціально відповідальної діяльності партнерів у сфері зайнятості.
Тема 8. Моніторинг корпоративної соціальної відповідальності, соціальна звітність та аудит Сутність, завдання, форми моніторингу корпоративної соціальної відповідальності. Концептуальна модель системи моніторингу соціальної відповідальності бізнесу. Складові процесу моніторингу корпоративної соціальної відповідальності в системі соціально відповідальної діяльності організації. Технології та інструменти діагностики соціально відповідальної діяльності організацій. Методики та алгоритм діагностики КСВ. Корпоративний соціальний звіт. Спільні риси й відмінності соціальної та фінансової звітності. Види звітності з КСВ згідно з практикою міжнародних стандартів. Форми подання соціальної звітності організацій. Стандарти підготовки нефінансової звітності GRI, АА1000, SA8000, ISO 26000, ISAE 3000: можливості та призначення. Призначення та технологія проведення соціального аудиту. Методики соціального аудиту. Процеси підготовки соціального звіту. Інтереси стейкхолдерів щодо соціальної звітності Корпоративна інформаційна політика: сутність та механізм реалізації. Принципи та процеси формування корпоративної інформаційної політики у сфері КСВ. Система комунікацій з КСВ.
Тема 9. Оцінювання ефективності соціальної відповідальності Якісна та кількісна складові ефективності соціальної відповідальності. Алгоритм та інструменти оцінювання ефективності соціальної відповідальності. Індикатори оцінки рівня розвитку країни в аспекті КСВ. Показники оцінки соціального розвитку України. Оцінка ефективності заходів корпоративної соціальної відповідальності. Показники оцінки бізнес-ефекту від реалізації внутрішніх та зовнішніх соціальних програм. Основний зміст соціального ефекту на різних ступенях розвитку соціальної відповідальності організації. Ризики у сфері КСВ та їх оцінювання. Алгоритм виявлення та оцінки ризиків у сфері КСВ. Соціальні рейтинги. Параметри оцінки КСВ.
Тема 10. Соціальне інвестування Історичні витоки соціального інвестування. Зміст та функції, форми та інструменти реалізації соціального інвестування. Суб’єкти соціального інвестування. Види соціальних інвестицій. Держава як соціальний інвестор. Основні напрямки соціальних інвестицій держави. Джерела фінансування соціальних інвестицій держави. Переваги соціального інвестування для компанії. Основні види та напрями соціальних інвестицій підприємств. Структура соціальних інвестицій бізнесу. Соціальне інвестування громадських організацій: сутність та напрями. Складові процесу успішної реалізації соціальних інвестицій громадськими організаціями. Напрями активізації соціальних інвестицій на різних рівнях. Напрями заохочення державою соціальних інвестицій підприємств.
Тема 11. Академічна доброчесність Сучасні тенденції розвитку академічної доброчесності як складової соціально-відповідальної культури сучасного суспільства: Україна і світ. Соціальна відповідальність освітян і науковців як умова забезпечення якості вищої освіти, освітньої діяльності і науки та як джерело соціально-відповідальних дій громадянського суспільства в цілому. Соціальна відповідальність у сфері наукових досліджень: ідеал та дійсність. Академічна культура та доброчесність як соціальний капітал та чинник формування позитивного іміджу і ділової репутації конкурентного фахівця. Регуляторний і політичний контекст академічної доброчесності. Академічна доброчесність як національна потреба. Шляхи удосконалення інституту академічної доброчесності в сучасній Україні.
3. ПЛАНИ ЗАНЯТЬ 3.1. Плани практичних занять для студентів очної форми навчання Компетентності, на формування яких спрямоване практичне заняття за темою №1 - «Соціальна відповідальність як стратегія збалансованого розвитку» (2 год.): Знати:
Уміти:
Практичне заняття 1 Вид практичного заняття: семінар-розгорнута бесіда 1. Питання для розгорнутої бесіди: - Поняття «соціальна відповідальніть» та ретроспектива його розвитку. - Соціальна відповідальність як система: рівні, суб’єкт, об’єкт, види та форми вияву. - Американська, європейська (континентальна), британська, канадська моделі соціальної відповідальності. - Морально-духовні та прагматичні засади соціальної відповідальності в новій економіці. 2. Питання для інтерактивної дискусії: - Цінності соціальної відповідальності та європейський вибір України. - Розвиток СВ в Україні. - Вплив міжнародних стандартів і національної політики на розвиток соціальної відповідальності. 3. Аналіз міні-кейсів у малих робочих групах
Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямовані практичне заняття за темою №2 - «Соціальна відповідальність людини, держави та інститутів громадянського суспільства» (2 год.): Знати:
- особливості розвитку соціальної відповідальності інститутів громадянського суспільства Уміти: - визначати напрями розвитку СВ - будувати систему управління СВ - формувати сутність та складові соціальної відповідальності людини
Практичне заняття 2 Вид практичного заняття: робота в малих творчих групах 1. Тестування 2. Питання для роботи в малих творчих групах: - Роль СВ у життєдіяльності суспільства. - Сутність та складові соціальної відповідальності людини, її значення у забезпеченні стійкої соціальної динаміки. - Соціальна держава як провідний суб’єкт соціальної відповідальності. - Соціально відповідальна взаємодія держави, бізнесу та інститутів громадянського суспільства. 3. Питання для інтерактивної дискусії : - Можливі загрози та шляхи мінімізації ризиків в процесі впровадження концепції СВ. - Організаторська роль держави в розвитку соціальної відповідальності. 4. Розгляд міні-кейсів Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямовані практичні заняття за темою №3 «Організаційно-правове забезпечення управління корпоративною соціальною відповідальністю» (4 год.): Знати:
Уміти:
Практичне заняття 3 Вид практичного заняття: семінар - «мозковий штурм» 1. Тестування 2. Питання для «мозкового штурму»: - Корпоративна соціальна відповідальність як чинник формування позитивного іміджу та ділової репутації компанії. - Соціальні інвестиції як форма прояву соціально відповідального роботодавця. - Міжнародні стандарти та їх роль в процесі інтеграції соціально відповідальної поведінки в організації. - Організаційно-управлінські механізми імплементації КСВ в систему управління організацією. 3. Дискусія на тему: Основні перешкоди вставлення КСВ бізнесу в Україні. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Практичне заняття 4 Вид практичного заняття: робота в малих творчих групах 1. Тестування 2. Питання для опрацювання в малих творчих групах : - Розвиток КСВ в контексті зростання вартості компанії та підвищення інвестиційної привабливості. - Особливості європейської моделі внутрішньої КСВ. - Законодавстово України у сфері праці у контексті КСВ у відносинах з працівниками. - Приклади кращих вітчизняних трудових практик. - Особливості зарубіжного досвіду регулювання КСВ Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямовані практичні заняття за темою №4 «Формування відносин роботодавців з працівниками на засадах соціальної відповідальності» (4 год.): Знати:
Уміти:
Практичне заняття 5 Вид практичного заняття: семінар - «мозковий штурм» 1. Тестування 2. Питання для «мозкового штурму»: - Розгляд трудових практик як предмета КСВ. - Атрибути Міжнародних стандартів прав людини (Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, Конвенція про права дитини). - Основні стандарти МОП у сфері праці. - Особливості Глобального Договору ООН у сфері праці. 3. Дискусія на тему: Основні перешкоди вставлення СВ бізнесу в Україні. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Практичне заняття 6 Вид практичного заняття: робота в малих творчих групах 1. Тестування 2. Питання для опрацювання в малих творчих групах : - Сутність європейських стандартів у сфері праці. - Особливості європейської моделі внутрішньої КСВ. - Законодавстово України у сфері праці у контексті КСВ у відносинах з працівниками. - Приклади кращих вітчизняних трудових практик. - Особливості зарубіжного досвіду регулювання КСВ Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямовані практичні заняття за темою №5 «Соціально відповідальна взаємодія бізнесу із зовнішніми стейкхолдерами» (4 год.): Знати:
Уміти:
Практичне заняття 7 Вид практичного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Особливості міжнародних ініціатив в сфері забезпечення інтересів стейкхолдерів Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Практичне заняття 8 Вид практичного заняття: семінар-вирішення ситуаційних вправ 1. Тестування 2. Вирішення ситуаційних вправ Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Модульний контроль (заняття 9)
Компетентності, на формування яких спрямоване практичне заняття за темою №6 «Екологічний напрям соціальної відповідальності» (2 год.): Знати:
- сутність екологічного менеджменту як інструмента реалізації соціальної відповідальності - напрями активізації індивідуальної та корпоративної екологічної відповідальності Уміти:
Практичне заняття 10 Вид практичного заняття: семінар-презентація власних досліджень 1. Тестування 2. Презентація власних досліджень щодо особливостей екологічних аспектів соціальної відповідальності суспільнихі суб’єктів. 3. Інші питання для дослідження: - Значення відповідального ставлення організацій до довкілля. - Особливості превентивного підходу до вирішення екологічних проблем. - Основні принципи і напрямки впровадження СВ у сфері захисту на-вколишнього середовища. - Українські особливості та міжнародний досвід впровадження принци-пів екологічної відповідальності. - Міжнародний стандарт ISO – 14000. - Законодавство України про охорону навколишнього середовища. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване практичне заняття за темою №7 «Соціальна відповідальність у сфері зайнятості» (2 год.): Знати: - соціально-економічну сутність соціальної відповідальності у сфері зайнятості - принципи гармонізації відносин у суспільстві на основі соціально відповідальної діяльності партнерів у сфері зайнятості Уміти:
Практичне заняття 11 Вид практичного заняття: семінар-презентація власних досліджень 1. Тестування 2. Презентація власних досліджень за наступною тематикою: - Механізми координації соціальної відповідальності у сфері зайнятості. - Критерії та показники оцінювання соціально відповідальної діяльності партнерів у сфері зайнятості. - Моделі механізму регулювання зайнятості працездатного населення. - Соціальні партнери у сфері зайнятості населення. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямовані практичні заняття за темою №8 «Моніторинг корпоративної соціальної відповідальності, соціальна звітність та аудит» (4 год.): Знати:
Уміти:
Практичне заняття 12 Вид практичного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Соціальна звітність та аудит як інструменти забезпечення прозорості та інформованості в питаннях соціальної відповідальності. - Інтереси стейкхолдерів щодо соціальної звітності організацій. - Побудова системи комунікацій з КСВ. - Формування корпоративної інформаційної політики.
Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Практичне заняття 13 Вид практичного заняття: семінар-вирішення ситуаційних вправ 1. Тестування 2. Вирішення ситуаційних вправ
Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямовані практичні заняття за темою №9 «Оцінювання ефективності соціальної відповідальності» (4 год.): Знати:
Уміти:
- оцінювати ризики у сфері корпоративної соціальної відповідальності - визначати ефективність соціальної відповідальності для бізнесу
Практичне заняття 14 Вид практичного заняття: семінар-презентація власних досліджень 1. Тестування 2. Презентація власних досліджень: Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Практичне заняття 15 Вид практичного заняття: семінар - інтерактивна дискусія 1. Тестування 2. Питання для інтерактивної дискусії: - Алгоритм та інструменти оцінювання ефективності соціальної відповідальності. - Показники оцінки соціального розвитку України. - Оцінка ефективності заходів корпоративної соціальної відповідальності.
Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване практичне заняття за темою №10 «Соціальне інвестування» (2 год.): Знати:
Уміти:
Практичне заняття 16 Вид практичного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Зміст та функції, форми та інструменти реалізації соціального інвестування. - Види соціальних інвестицій. - Переваги соціального інвестування для компанії. - Напрями активізації соціальних інвестицій на різних рівнях. - Напрями заохочення державою соціальних інвестицій підприємств. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване практичне заняття за темою №11 «Академічна доброчесність» (2 год.): Знати: - взаємозв’язок між реалізацією власної життєвої стратегії успіху та дотриманням норм академічної доброчесності і соціально-відповідальної поведінки Уміти: - розробляти власну життєву стратегію успіху Практичне заняття 17 Вид практичного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Соціальна відповідальність у сфері наукових досліджень: ідеал та дійсність. - Соціальна відповідальність освітян і науковців як умова забезпечення якості вищої освіти, освітньої діяльності і науки та як джерело соціально-відповідальних дій громадянського суспільства в цілому. - Академічна культура та доброчесність як соціальний капітал та чинник формування позитивного іміджу і ділової репутації конкурентного фахівця. - Основні перешкоди встановлення клімату академічної доброчесності в Україні. - Шляхи удосконалення інституту академічної доброчесності в сучасній Україні.
Інформаційне забезпечення: Ілюстраційний матеріал, нормативно-правова база. Модульний контроль (заняття 18)
3.2. Плани контактних занять для студентів заочної форми навчання Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №1 - «Соціальна відповідальність як стратегія збалансованого розвитку» та темою №2 «Соціальна відповідальність людини, держави та інститутів громадянського суспільства» (2 год.): Знати:
- особливості розвитку соціальної відповідальності інститутів громадянського суспільства
Уміти:
- визначати напрями розвитку СВ - будувати систему управління СВ - формувати сутність та складові соціальної відповідальності людини
Контактне заняття 1 Вид контактного заняття: семінар-розгорнута бесіда 1. Питання для розгорнутої бесіди: - Поняття «соціальна відповідальніть» та ретроспектива його розвитку. - Соціальна відповідальність як система: рівні, суб’єкт, об’єкт, види та форми вияву. - Американська, європейська (континентальна), британська, канадська моделі соціальної відповідальності. - Морально-духовні та прагматичні засади соціальної відповідальності в новій економіці. - Соціальна держава як провідний суб’єкт соціальної відповідальності. - Соціально відповідальна взаємодія держави, бізнесу та інститутів громадянського суспільства. 2. Питання для інтерактивної дискусії: - Цінності соціальної відповідальності та європейський вибір України. - Розвиток СВ в Україні. - Вплив міжнародних стандартів і національної політики на розвиток соціальної відповідальності. - Можливі загрози та шляхи мінімізації ризиків в процесі впровадження концепції СВ. - Організаторська роль держави в розвитку соціальної відповідальності.
3. Аналіз міні-кейсів у малих робочих групах Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №3 «Організаційно-правове забезпечення управління корпоративною соціальною відповідальністю» (2 год.): Знати:
Уміти:
Контактне заняття 2 Вид контактного заняття: семінар - «мозковий штурм» 1. Тестування 2. Питання для «мозкового штурму»: - Корпоративна соціальна відповідальність як чинник формування позитивного іміджу та ділової репутації компанії. - Соціальні інвестиції як форма прояву соціально відповідального роботодавця. - Міжнародні стандарти та їх роль в процесі інтеграції соціально відповідальної поведінки в організації. - Організаційно-управлінські механізми імплементації КСВ в систему управління організацією. 3. Дискусія на тему: - Законодавстово України у сфері праці у контексті КСВ у відносинах з працівниками. - Приклади кращих вітчизняних трудових практик. - Основні перешкоди вставлення КСВ бізнесу в Україні. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №4 «Формування відносин роботодавців з працівниками на засадах соціальної відповідальності» (2 год.): Знати:
Уміти:
Контактне заняття 3 Вид контактного заняття: семінар - «мозковий штурм» 1. Тестування 2. Питання для «мозкового штурму»: - Розгляд трудових практик як предмета КСВ. - Атрибути Міжнародних стандартів прав людини (Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, Конвенція про права дитини). - Основні стандарти МОП у сфері праці. - Особливості Глобального Договору ООН у сфері праці. 3. Дискусія на тему: Основні перешкоди вставлення СВ бізнесу в Україні. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №5 «Соціально відповідальна взаємодія бізнесу із зовнішніми стейкхолдерами» (2 год.): Знати:
Уміти:
Контактне заняття 4 Вид контактного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Особливості міжнародних ініціатив в сфері забезпечення інтересів стейкхолдерів Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №6 «Екологічний напрям соціальної відповідальності» та темою №7 «Соціальна відповідальність у сфері зайнятості» (2 год.): Знати:
- сутність екологічного менеджменту як інструмента реалізації соціальної відповідальності - напрями активізації індивідуальної та корпоративної екологічної відповідальності - соціально-економічну сутність соціальної відповідальності у сфері зайнятості - принципи гармонізації відносин у суспільстві на основі соціально відповідальної діяльності партнерів у сфері зайнятості
Уміти:
Контактне заняття 5 Вид контактного заняття: семінар-презентація власних досліджень 1. Тестування 2. Презентація власних досліджень щодо особливостей екологічних аспектів соціальної відповідальності суспільнихі суб’єктів. 3. Інші питання для дослідження: - Значення відповідального ставлення організацій до довкілля. - Особливості превентивного підходу до вирішення екологічних проблем. - Основні принципи і напрямки впровадження СВ у сфері захисту на-вколишнього середовища. - Українські особливості та міжнародний досвід впровадження принци-пів екологічної відповідальності. - Міжнародний стандарт ISO – 14000. - Законодавство України про охорону навколишнього середовища. 4. Презентація власних досліджень за наступною тематикою: - Механізми координації соціальної відповідальності у сфері зайнятості. - Критерії та показники оцінювання соціально відповідальної діяльності партнерів у сфері зайнятості. - Моделі механізму регулювання зайнятості працездатного населення. - Соціальні партнери у сфері зайнятості населення.
Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №8 «Моніторинг корпоративної соціальної відповідальності, соціальна звітність та аудит» (2 год.): Знати:
Уміти:
Контактне заняття 6 Вид контактного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Соціальна звітність та аудит як інструменти забезпечення прозорості та інформованості в питаннях соціальної відповідальності. - Інтереси стейкхолдерів щодо соціальної звітності організацій. - Побудова системи комунікацій з КСВ. - Формування корпоративної інформаційної політики. - Побудова системи комунікацій з КСВ. Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №9 «Оцінювання ефективності соціальної відповідальності» (2 год.): Знати:
Уміти:
- оцінювати ризики у сфері корпоративної соціальної відповідальності - визначати ефективність соціальної відповідальності для бізнесу
Контактне заняття 7 Вид контактного заняття: семінар-презентація власних досліджень 1. Тестування 2. Презентація власних досліджень: Інформаційне забезпечення: 1. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: начальний посібник / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2015. — 552 с. 2. Колот А. М.. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / [А. М. Колот, О. А. Грішнова та ін.] ; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Колота. — К. : КНЕУ, 2012. — 501 с.
Компетентності, на формування яких спрямоване контактне заняття за темою №11 «Академічна доброчесність» (2 год.): Знати: - взаємозв’язок між реалізацією власної життєвої стратегії успіху та дотриманням норм академічної доброчесності і соціально-відповідальної поведінки Уміти: - розробляти власну життєву стратегію успіху Контактне заняття 8 Вид практичного заняття: семінар - дискусія 1. Тестування 2. Питання для дискусії: - Соціальна відповідальність у сфері вищої освіти та наукових досліджень. - Академічна культура та доброчесність як соціальний капітал та чинник формування позитивного іміджу і ділової репутації конкурентного фахівця. - Основні перешкоди вставлення клімату академічної доброчесності в Україні. - Шляхи ствердження і удосконалення інституту академічної доброчесності в сучасній Україні.
Інформаційне забезпечення: Ілюстраційний матеріал, нормативно-правова база. Модульний контроль (Контактне заняття 9)
3.3. Плани навчальної роботи студента заочної форми навчання в міжсесійний період Порядок виконання завдань: 1. Підготовка індивідуального завдання (одне на вибір): 1.1. Проведіть аналіз соціального звіту компанії та визначіть чи повною мірою забезпечені інтереси її головних стейкхолдерів. 1.2. Визначіть напрямки удосконалення компенсаційної політики в контексті впровадження основних принципів КСВ. 1.3. Проаналізуйте міжнародний і український досвід впровадження принципів екологічної відповідальності. 1.4. Охарактеризуйте сутність та складові соціальної відповідальності людини, її значення у забезпеченні стійкої соціальної динаміки. 1.5. Визначіть напрями реалізації КСВ в процесі забезпечення конкурентоспроможності персоналу. 1.6. Визначіть базові принципи побудови діалогу між стейкхолдерами в процесі впровадження концепції заінтересованих сторін. 1.7. Яку роль відіграють інтереси зовнішніх стейкхолдерів у процесі формування відносин на засадах соціальної відповідальності.
4. Самостійна робота студентів
Самостійна робота студентів – один з основних засобів оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від аудиторних навчальних занять. Головною метою самостійної роботи є закріплення, розширення та поглиблення набутих у процесі аудиторної роботи знань, вмінь та навичок, а також самостійне вивчення та засвоєння нового матеріалу під керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Питання, що виникають у студентів стосовно виконання запланованих завдань, вирішуються на консультаціях, які проводяться згідно з графіками, затвердженими кафедрою. Самостійна робота студентів включає такі форми:
Усі завдання самостійної роботи студентів поділяються на обов’язкові та вибіркові, виконуються у встановлені терміни, з відповідною максимальною оцінкою та передбачають певні форми звітності щодо їх виконання. Обов’язкові завдання має виконати кожен студент, вибіркові завдання є альтернативними. Перелік завдань для самостійної роботи поданий у Карті самостійної роботи студентів (табл. 3), яка включається до «Методичних матеріалів щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань», що розміщуються на сайті КНЕУ. Кожен студент повинен роздрукувати для себе Карту самостійної роботи та на власний розсуд визначитись з вибірковим елементом самостійної роботи, щоб набрати необхідну кількість балів. Після виконання обов’язкових та вибіркових завдань у встановлені терміни студент звітує викладачеві. Набрані ним бали враховуються як кількість балів за поточну успішність в навчальній роботі.
5. Індивідуально-консультативна робота
Індивідуально-консультативна робота є формою організації навчальної роботи викладача зі студентами, яка проводиться з метою посилення мотивації студентів до пізнавальної діяльності та розвитку їх індивідуальних здібностей. Індивідуально-консультативна робота проводиться у формі індивідуальних занять, консультацій, перевірки виконання індивідуальних завдань, перевірки та захисту завдань, що винесені на поточний контроль за графіком індивідуально-консультативної роботи викладачів, який затверджується завідувачем кафедри один раз на семестр. Графік індивідуально-консультативної роботи доводиться до відома студентів на початку вивчення науки. Орієнтовний графік проведення ІКР наведено у таблиці, поданій нижче. Точні дати, час, місце проведення ІКР заздалегідь установити неможливо у зв’язку з браком аудиторних приміщень та неможливістю скласти сталий розклад занять в університеті.
6. Методи активізації процесу навчання Для активізації процесу навчання студентів викладач повинен творчо застосовувати різноманітні навчальні технології та засоби:
Обов’язковими елементами активізації навчальної роботи студентів мають стати чіткий контроль відвідування студентами занять, заохочення навчальної активності, справедлива диференціація оцінок, подяка викладача за сумлінне ставлення студентів до вивчення науки. Кращих студентів викладач повинен залучати до науково-дослідницької роботи на кафедрі.
7. поточний і підсумковий конроль знань
7.1. Поточний і підсумковий контроль знань студентів денної форми навчання
7.1.1. Карта самостійної роботи
Таблиця 2КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни «СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ» для студентів всіх спеціальностей та спеціалізацій
7.1.2. Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань
Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал різного характеру і рівня складності, засвоєння якого перевіряється під час поточного контролю і на іспиті. При поточному контролі результатів навчання студентів під час вивчення обов’язкових і вибіркових дисциплін оцінці підлягають результати навчання, що виявляються через набуті компетентності (знання, уміння, навички тощо), а саме на денній формі навчання:
У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент денної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач. Оцінювання знань студентів здійснюється за 100-бальною шкалою на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань. Результати поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 50 балів (включно). Науково-дослідна діяльність студентів — участь студентів у роботі наукових конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, участь у Всеукраїнських олімпіадах і конкурсах та Міжнародних конкурсах тощо понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з відповідної дисципліни. За рішенням кафедри студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі, можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали, але їх кількість не повинна перевищувати 10 балів за семестр. Максимальна кількість балів за активність на практичних заняттях для студентів очної форми навчання – 30 балів. Для студентів очної форми навчання згідно з навчальним планом передбачено 36 год., тобто 18 семінарських (практичних) занять. Ураховуючи виконані індивідуальні завдання (самостійну роботу) тощо, реальна кількість занять, відведених на цю роботу – 16. Таким чином, максимальна кількість балів, яку можуть набрати студенти денної форми навчання на одному занятті, складає 2 бали. Відповідно до зазначених критеріїв залікові оцінки за роботу на семінарських (практичних) заняттях для студентів денної форми навчання диференціюються за шкалою, наведеною в табл. 3. Таблиця 3 Шкала оцінювання роботи студентів на семінарських заняттях
Критерії диференціації оцінок роботи на семінарських (практичних) заняттях:
Бали за роботу на заняттях викладач виставляє у свій журнал та до системи електронного обліку поточної успішності студентів. Кількість балів, отриманих студентами на кожному занятті, сумується і включається до загальної суми балів поточної успішності разом з балами за модульні роботи та виконання індивідуальних завдань. Студенти денної форми навчання виконують контрольне (модульне) завдання. При виконанні контрольного (модульного) завдання оцінці підлягають теоретичні знання та практичні навики, яких набули студенти після опанування науки. Контрольна (модульна) робота проводиться у формі відповідей на теоретичні питання та розв’язання практичних завдань. Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за виконання контрольного (модульного) завдання складає 10 балів. Контрольні (модульні) роботи можуть проводитися у формі:
Перелік завдань для самостійної роботи студентів денної форми навчання подано у карті самостійної роботи (табл. 2). Максимальна кількість балів за виконання самостійного завдання –10 балів. Критерії оцінювання індивідуальних завдань наведено в табл. 5. Таблиця 5 Шкала оцінювання виконання завдань самостійної роботи
Сума балів за виконання завдань для самостійної роботи студентів очної форми навчання дорівнює 10. Граничний термін подання робіт з виконаними індивідуальними завданнями на кафедру управління персоналом та економіки праці – за 2 тижні до останнього практичного заняття за розкладом. Роботи, що надійдуть на кафедру пізніше встановленого терміну, не розглядаються і не оцінюються. Одержані кафедрою завдання студентів оцінюються викладачем у семиденний термін. Про одержану оцінку студент може дізнатись у викладача під час щотижневої консультації на кафедрі або під час практичних занять. Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно), вважається таким, що не виконав вимоги робочої навчальної програми з дисципліни, передбаченої індивідуальним навчальним планом, і отримує з дисципліни незадовільну оцінку. Він має право за власною заявою опанувати цю дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи згідно з діючими в Університеті положеннями. Під час таких занять студент має виконувати завдання для самостійної роботи, модульні контрольні роботи, інші види робіт, передбачені робочою навчальною програмою з дисципліни та набрати від 21 до 50 балів (включно). Бали у кількості 21 і більше є підставою для допуску студента до екзамену за білетами, які містять 5 екзаменаційних завдань (вимоги до оцінювання екзаменаційних завдань передбачені п. 3.6. даного Положення). Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно) і не бажає опановувати дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи, не допускається до повторного складання екзамену і вважається таким, що має академічну заборгованість. Підсумковий контроль знань здійснюється у вигляді письмового іспиту. Завданням іспиту є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу загалом, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності систематизації та творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної наукової проблеми. Екзаменаційний білет містить 5 завдань. Кожне завдання оцінюється за шкалою від 0 до 10 залежно від рівня знань. Примітка. У разі використання заборонених джерел, підказок студент повинен залишити аудиторію та одержує нульову оцінку за іспит. Екзаменаційний білет має містити 5 завдань, кожне з яких оцінюється в діапазоні 0 – 10 балів. Відповідно загальний результат екзамену оцінюється в діапазоні 0 – 50 балів. Відповідь студента на кожне із завдань екзаменаційного білета, залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів: Шкала оцінювання екзаменаційних завдань:
Загальна підсумкова оцінка вивчення дисципліни з підсумковим контролем у формі екзамену складається із суми результатів поточного та підсумкового контролю, яка фіксується в екзаменаційній відомості. Студенти, які за сумарним результатом поточного і підсумкового контролю у формі екзамену набрали від 21 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти екзамен. Перескладання екзамену з дисципліни дозволяється двічі (вдруге – комісії за білетами, які містять 5 завдань). У загальному підсумковому оцінюванні рівня результатів навчальної діяльності цих студентів враховується результат поточного контролю рівня знань, умінь та навичок. Студент, який під час опанування дисципліни понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи набрав менше 20 балів (включно), не допускається до повторного складання екзамену і вважається таким, що має академічну заборгованість. Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку (дистанційного екзамену) набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-х бальну та шкалу ECTS здійснюється у такому порядку:
7.2. Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань студентів заочної форма навчання
7.2.1. Карта самостійної роботи Таблиця 6КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з науки «Соціальна відповідальність» для студентів спеціальності 8.03050501 «Управління персоналом та економіка праці» освітнього ступеня магістр Заочна форма навчання
Довідкова інформація:
7.2.2. Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань
Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал різного характеру і рівня складності, засвоєння якого перевіряється під час поточного контролю і на іспиті. При поточному контролі результатів навчання студентів під час вивчення обов’язкових і вибіркових дисциплін оцінці підлягають результати навчання, що виявляються через набуті компетентності (знання, уміння, навички тощо), а саме на заочній формі навчання:
У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент заочної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач. Оцінювання знань студентів здійснюється за 100-бальною шкалою на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань. Результати поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 50 балів (включно). Науково-дослідна діяльність студентів — участь студентів у роботі наукових конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, участь у Всеукраїнських олімпіадах і конкурсах та Міжнародних конкурсах тощо понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з відповідної дисципліни. За рішенням кафедри студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі, можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали, але їх кількість не повинна перевищувати 10 балів за семестр. Максимальна кількість балів за активність на контактних заняттях для студентів заочної форми навчання – 20 балів. Таблиця 3 Шкала оцінювання роботи студентів на контактних заняттях
Критерії диференціації оцінок роботи на контактних заняттях:
Бали за роботу на заняттях викладач виставляє у свій журнал та до системи електронного обліку поточної успішності студентів. Кількість балів, отриманих студентами на кожному занятті, сумується і включається до загальної суми балів поточної успішності разом з балами за модульні роботи та виконання індивідуальних завдань. Студенти заочної форми навчання виконують контрольне (модульне) завдання. При виконанні контрольного (модульного) завдання оцінці підлягають теоретичні знання та практичні навики, яких набули студенти після опанування науки. Контрольна (модульна) робота проводиться у формі відповідей на теоретичні питання та розв’язання практичних завдань. Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за виконання контрольного (модульного) завдання складає 5 балів. Перелік завдань для самостійної роботи студентів очної форми навчання подано у карті самостійної роботи (табл. 3). Максимальна кількість балів за виконання самостійного завдання – 5 балів. Критерії оцінювання індивідуальних завдань наведено в табл. 5. Таблиця 5 Шкала оцінювання виконання завдань самостійної роботи
Сума балів за виконання завдань для самостійної роботи студентів заочної форми навчання дорівнює 5. Граничний термін подання робіт з виконаними індивідуальними завданнями на кафедру управління персоналом та економіки праці – за 2 тижні до останнього практичного заняття за розкладом. Роботи, що надійдуть на кафедру пізніше встановленого терміну, не розглядаються і не оцінюються. Одержані кафедрою завдання студентів оцінюються викладачем у семиденний термін. Про одержану оцінку студент може дізнатись у викладача під час щотижневої консультації на кафедрі або під час практичних занять. Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно), вважається таким, що не виконав вимоги робочої навчальної програми з дисципліни, передбаченої індивідуальним навчальним планом, і отримує з дисципліни незадовільну оцінку. Він має право за власною заявою опанувати цю дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи згідно з діючими в Університеті положеннями. Під час таких занять студент має виконувати завдання для самостійної роботи, модульні контрольні роботи, інші види робіт, передбачені робочою навчальною програмою з дисципліни та набрати від 21 до 50 балів (включно). Бали у кількості 21 і більше є підставою для допуску студента до екзамену за білетами, які містять 5 екзаменаційних завдань (вимоги до оцінювання екзаменаційних завдань передбачені п. 3.6. даного Положення). Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно) і не бажає опановувати дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи, не допускається до повторного складання екзамену і вважається таким, що має академічну заборгованість. Підсумковий контроль знань здійснюється у вигляді письмового іспиту. Завданням іспиту є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу загалом, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності систематизації та творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної наукової проблеми. Екзаменаційний білет містить 5 завдань. Кожне завдання оцінюється за шкалою від 0 до 10 залежно від рівня знань. Примітка. У разі використання заборонених джерел, підказок студент повинен залишити аудиторію та одержує нульову оцінку за іспит. Екзаменаційний білет має містити 5 завдань, кожне з яких оцінюється в діапазоні 0 – 10 балів. Відповідно загальний результат екзамену оцінюється в діапазоні 0 – 50 балів. Відповідь студента на кожне із завдань екзаменаційного білета, залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів:
Шкала оцінювання екзаменаційних завдань:
Загальна підсумкова оцінка вивчення дисципліни з підсумковим контролем у формі екзамену складається із суми результатів поточного та підсумкового контролю, яка фіксується в екзаменаційній відомості. Студенти, які за сумарним результатом поточного і підсумкового контролю у формі екзамену набрали від 21 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти екзамен. Перескладання екзамену з дисципліни дозволяється двічі (вдруге – комісії за білетами, які містять 5 завдань). У загальному підсумковому оцінюванні рівня результатів навчальної діяльності цих студентів враховується результат поточного контролю рівня знань, умінь та навичок. Студент, який під час опанування дисципліни понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи набрав менше 20 балів (включно), не допускається до повторного складання екзамену і вважається таким, що має академічну заборгованість. Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку (дистанційного екзамену) набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-х бальну та шкалу ECTS здійснюється у такому порядку:
7.3. Приклади типових питань, що виносяться на екзамен
1. Соціальна відповідальність як стратегія досягнення збалансованого розвитку суспільства і бізнесу. 2. Особливості прояву соціальної відповідальності бізнесу в українських реаліях. 3. Соціальна держава як провідний суб’єкт соціальної відповідальності. 4. Статус, функції та обов'язки менеджера з КСВ в організації. 5. Організаційно-управлінські механізми імплементації КСВ в управління організацією. 6. Підвищення якості трудового життя як мета і критерій КСВ. 7. Покращення умов праці, запровадження міжнародних стандартів охорони та безпеки праці на підприємстві. 8. Розвиток співпраці бізнесу з неурядовими організаціями. 9. Співпраця в контексті «організація – місцева адміністрація - громада». 10. Напрями активізації індивідуальної та колективної екологічної відповідальності. 11. Міжнародний і український досвід упровадження принципів екологічної відповідальності. 12. Регулювання відносин у сфері праці на засадах соціального партнерства та соціально відповідальної поведінки. 13. Реалізація принципів соціальної відповідальності в колективних угодах та договорах. 14. Організація проведення соціального аудиту.
7.4. Зразок екзаменаційного білета 1. Організаційно-управлінські механізми імплементації КСВ в управління організацією. 2. Соціальна відповідальність як стратегія досягнення збалансованого розвитку суспільства і бізнесу. 3. Особливості прояву соціальної відповідальності бізнесу в українських реаліях. 4. Напрями активізації індивідуальної та колективної екологічної відповідальності. 5. Тести.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА Нормативні акти та документи
11. Закон України «Про колективні договори і угоди» // Відомості Верховної Ради. — 1993. — №36. — С. 361. 12. Положення «Про Національну тристоронню соціально-економічну раду» / Затверджене Указом Президента України від 29.12.2005 №1871 // http://www.rada.gov.ua 13. Концепція подолання корупції в Україні «На шляху до доброчесності»: Затв. Указом Президента України від 11 вересня 2006 р. № 742/2006 // Офіц. вісн. України. — 2006. — № 37. — С. 254.
14. Закон України «Про авторське право і суміжні права» від 23 грудня 1993 року №3792-XII (із змінами та доповненнями).
15. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII (із змінами та доповненнями).
16. Проект Закону «Про освіту» (3491-д від 04.04.2016)
Базова література 17. Саприкіна М. А., Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика: посібник / М.А. Саприкіна, М.А. Саєнсус, А.Г. Зінченко, О.М. Ляшенко, Г.А. Місько (за наук. ред. д.е.н., проф. засл. діяч. науки і техніки О.С. Редькіна ). – К.: Вид-во «Фабований лист», 2011. – 480с. 18. А.М. Колот, О.А. Грішнова, Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія / за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А.М. Колота. – К.: КНЕУ, 2012. – 501с.
Додаткова література 44. Декларация тысячелетия Организации Обьединенных Наций. Утверждена резолюцией 55/2 Генеральной Ассамблеи от 8 сентября 2000 года //http://zakonl.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?page^3user= 189972613552263 44. Глобальна ініціатива щодо звітності (Global Reporting Initiative, GRI, 2000); 45. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року № 436 — IV. 46. Закон України «Про екологічну експертизу» від 09 лютого 1995 року № 46/95-ВР 47. Зелена книга ЄС «Популяризація європейських засад корпоративної соціальної відповідальності» (EU Green Paper «Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility, 2001); 48. Конвенція ЄЕК ООН «Про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з екологічних питань (Орхуська конвенція); 49. Багмет Т. Етичні засади бізнесу // Наукові записки, Випуск 15, 2006. – 276с. 50. «Бізнес-освіта як бізнес: Якість послуг і соціальна відповідальність» Матеріали П'ятої щорічної міжнар. конф. «Розбудова менеджмент — освіти в Україні», (м.Харків; 13-15 листопада 2003р.)/ Українська асоціація з розвитку менеджменту і бізнес-освіти. — К. : Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні, 2003. – 310с. 51. Гнибіденко І.Ф., Колот А.М., Новікова О.Ф. та ін., За ред.І.Ф. Гнибіденка, А.М.Колота, В.В.Рогового. «Соціальна безпека: теорія та українська практика» Монографія / — К.: КНЕУ, 2006. – 292с. 52. Соціально-трудова сфера: стан відносин, нові виклики, тенденції розвитку: монографія / А.М. Колот. – К.: КНЕУ, 2010. – 251с. 53. Коник Д. Л, Олійник М. В., Привалов Ю. О. — Соціальна відповідальність бізнесу в Україні: Матеріали експертного дослідження / НАН України; Інститут соціології; Фонд «Інтелектуальна перспектива»; Представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) / Ю. Саєнко (відп.ред.). — К. : Батискаф, 2002. – 220с. 54. Корпоративная социальная ответственность бизнеса. Зкспертная оценка и практика в Украине. — К.: ТЗФ ОЛБИ, 2008. – 156с. 55. Кричевский Н.А., Гончаров С.Ф. «Корпоративная социальная ответственность», 2007. – 230с. 56. Куліш А. Соціальна відповідальність бізнесу в банківській сфері у запитаннях і відповідях.- К: 2007. – 189с. Корисні сайти 57. ««Круглий стол в КО»» (Caux Round Table) www.cauxroundtable.org 58. Глобальная инициатива ответственного лидерства (Global Responsible Leadership Initiative — GRLI) www.grli.org 59. Европейская академия бизнеса и общества (European Academy for Business and Society — EABIS) www.eabis.org 60. Европейская ассоциация зтики бизнеса (European Business Ethics Network — EBEN) www.eben-net.org 61. Офіційний сайт Секретаріату мережі Глобального договору в Україні: www.globalcompact. org. ua. 62. Центр корпоративной социальной ответственности Высшей школы менеджмента СПбГУ. www.gsom.pu.ru 63. Ассоциация Менеджеров России www.amr.ru 64. International Centre for Corporate Social Responsibility (ICCSR) — www.nottingham.ac.uk.business/ICCSR. 65. Account Ability The Institute of Social and Ethical Accountability www. accountability21. net.
|