|
ДЕРЖАВНИЙ ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬДата публикации: 03.07.2019 06:25
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА»
ФАКУЛЬТЕТ ФІНАНСІВ
КАФЕДРА ФІНАНСІВ
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«___» ___________ 2018 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ «ДЕРЖАВНИЙ ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬ»
Київ – 2018
Розробники: Завистовська Ганна Іполитівна, старший викладач кафедри фінансів
Навчальний план 2018 р.
©Г.І. Завистовська , 2018 © КНЕУ, 2018
ВСТУП
Навчальна дисципліна «Державний фінансовий контроль» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування». Анотація навчальної дисципліни: Державний фінансовий контроль – комплекс цілеспрямованих заходів органів, їх підрозділів чи службових осіб, які здійснюють державний фінансовий контроль у межах повноважень, встановлених законодавством України, з метою упередження, виявлення та припинення фінансових правопорушень на підконтрольному об'єкті щодо його фінансово-господарської діяльності, а також забезпечення законності, фінансової дисципліни та ефективності формування і витрачання коштів, у тому числі бюджетних, та інших активів у процесі володіння, розпорядження, використання і відчуження державного майна, відшкодування збитків та встановлення міри відповідальності у разі порушення фінансового, у тому числі бюджетного, законодавства. Система державного фінансового контролю – це множина складових контролю: видів, методів, елементів, форм, принципів та характеру організації, які знаходяться у внутрішньо обумовлених відношеннях і ієрархічних зв’язках між собою, та формують відповідну єдність, спрямовану на всебічний та всеохоплюючий захист фінансових та майнових ресурсів держави. Здатність системи державного фінансового контролю здійснювати контрольні заходи щодо усього обсягу фінансових ресурсів держави є науково-практичним виміром її якості та стратегічним орієнтиром її розвитку. Міждисциплінарні зв’язки робочої програми навчальної дисципліни «Державний фінансовий контроль» є нормативною для підготовки магістрів. Її вивчення ґрунтується на засвоєнні блоку економічних дисциплін та профілюючих дисциплін базової фінансової освіти: «Фінанси», «Бюджетна система», «Податкова система». Мета вивчення дисципліни – опанування теоретичних основ контрольно-ревізійної діяльності, навчитися кваліфіковано застосовувати нові форми й методи контролю з метою виявлення, запобігання і усунення порушень та недоліків у розрахунках з бюджетом по податках, у використанні бюджетних та позабюджетних коштів місцевих і державного бюджетів, а також набуття навиків використання та застосування нормативно-правової бази, яка регулює контрольні функції контролюючих органів, що сприяє формуванню необхідних знань у майбутніх фахівців. Завдання дисципліни полягає у формуванні в студентів цілісної системи знань щодо методології оцінювання організації управління фінансами міжнародних корпорацій. оволодіти теоретичними та організаційними основами контрольно-ревізійної роботи. Предметом дисципліни є контрольно-ревізійний процес та управління ним. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути такі результати навчання: 1. Знання: фундаментальних концепцій та складові державного фінансового контролю, теоретичних та методичних інструментарії в для організації та здійснення контрольно-ревізійного процесу, поглиблено вивчити нормативно-правову базу, яка регулює контрольні функції контролюючих органів; методологічних основ складання узагальнень результатів контролю. 2. Уміння: роз’яснювати окремі положення законодавства щодо контрольної роботи, вирішувати дискусійні питання, давати пропозиції щодо його вдосконалення; орієнтуватися в системі законодавчих і нормативних правових актів, що регламентують діяльність державного фінансового контролю; аналізувати фінансову звітність підконтрольних об’єктівконтрольного заходу, розробляти пропозиції щодо вдосконалення законодавства, яке регулює контрольні функції контролюючих органів; розробляти пропозиції щодо підвищення продуктивності програм та якості послуг. 3. Комунікація: здатність працювати в , застосовувати управлінські навички у сфері фінансів, банківської справи та страхування, зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців. 4. Автономність та відповідальність: продемонструвати розуміння особистої відповідальності за професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на діяльність в в цілому чи окремі її складові.
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ
Тема 1. Теоретичні та організаційно-правові основи державного фінансового контролю Поняття, сутність і значення державного фінансового контролю в умовах ринкової економіки. Завдання державного фінансового контролю на макро- і мікрорівнях управління державними фінансами. Взаємозв’язок контролю з іншими функціями управління. Місце державного фінансового контролю у системі державного регулювання економіки. Функції державного фінансового контролю. Генезис контролю на різних етапах суспільного розвитку. Державний фінансовий контроль за вченнями світових шкіл. Етапи розвитку державного фінансового контролю в Україні. Предмет та об’єкти державного фінансового контролю. Принципи побудови державного фінансового контролю. Система державного фінансового контролю та її основні елементи. Форми державного фінансового контролю: класифікація, суть та загальні характеристики. Методичні прийоми державного фінансового контролю. Правові засади організації і здійснення державного фінансового контролю.
Тема 2. Інституційна структура державного фінансового контролю Інституція як суб’єкт державного фінансового контролю. Класифікація інституційної структури державного фінансового контролю. Суб’єкти, які здійснюють зовнішній та внутрішній державний фінансовий контроль: їх функції, права, обов’язки та відповідальність. Контроль ефективності використання коштів державного бюджету Рахунковою Палатою України. Організація та планування контрольно-ревізійної роботи Рахункової палати України. Основні завдання, функції та обов’язки системи органів Державної аудиторської служби України. Державна фіскальна служба України як орган державного фінансового контролю за діяльністю підприємств. Суть податкового контролю та його організація. Основні завдання та контрольні функції Державної казначейської служби України. Права та обов’язки Державної казначейської служби. Контроль за використанням коштів державного бюджету. Парламентський контроль за державними та місцевими фінансовими ресурсами. Контрольні функції, завдання та права НБУ в системі державного фінансового контролю. Контрольна діяльність Антимонопольного комітету України. Основні завдання та контрольні функції Міністерства фінансів України. Контрольні функції апарату Президента України в системі державного фінансового контролю. Державний фінансовий контроль у сфері соціального страхування та пенсійного забезпечення. Державний фінансовий контроль за цінними паперами і фондовим ринком. Контрольні функції, права та обов’язки розпорядників та одержувачів фінансових ресурсів. Аудиторська палата та її функції в системі державного фінансового контролю. Роль та завдання правоохоронних органів, органів прокуратури та суду у здійсненні державного фінансового контролю. Діяльність інших державних і недержавних органів у сфері державного фінансового контролю. Взаємодія контрольних органів управління та фінансових інституцій країни.
Тема 3. Державна аудиторська служба як провідний орган державного фінансового контролю Призначення та функції Державної аудиторської служби України. Завдання Державної аудиторської служби України. Нормативно-правова база. Організаційна структура Державної аудиторської служби України. Права, обов’язки та відповідальність посадових осіб органів державного фінансового контролю. Професійна таємниця. Взаємодія Державної аудиторської служби України з іншими контролюючими та правоохоронними органами. Роль та значення стандартів бухгалтерського обліку в системі державного фінансового контролю та їх загальна характеристика. Організація, виконання, документування результатів і формування матеріалів контрольних заходів. Порядок опрацювання й виконання результатів контрольних заходів. Здійснення контрольних заходів в умовах електронного зберігання та обробки інформації, яка підлягає дослідженню. Інформаційне забезпечення контрольно-ревізійного процесу. Утворення інформаційно-довідкової системи та інформаційної мережі для використання даних за наслідками контрольно-ревізійної роботи в різних органах. Оцінка стану внутрішнього державного фінансового контролю і запобігання правопорушенням з боку суб’єктів державного фінансового контролю та їх службових осіб. Оприлюднення результатів державного фінансового контролю.
Тема 4. Контрольно-ревізійний процес Планування контрольно-ревізійної роботи в системі органів Державної аудиторської служби України — основний етап організації роботи. Плани контрольно-ревізійної роботи, їх види, структура, зміст. Порядок складання й затвердження планів контрольно-ревізійної роботи, внесення змін протягом поточного року. Координація діяльності контролюючих органів. Форми державного фінансового контролю: сутність, класифікація, загальна характеристика. Ревізія як одна із форм інспектування. Методичні прийоми та способи, які застосовуються в ревізійному процесі. Програма ревізій і перевірок державних закупівель. Ревізійний процес та його учасники. Порядок організації ревізійного процесу як комплекс взаємопов’язаних етапів здійснення державного фінансового контролю на конкретному об’єкті контролю. Організація та проведення ревізії. Оформлення результатів ревізії та їх реалізація. Державний фінансовий аудит як форма державного фінансового контролю. Порядок організації та етапи проведення державного фінансового аудиту суб’єктів господарювання. Перевірки державних закупівель. Завдання, об’єкти та джерела інформації для контролю державних закупівель. Нормативно-правова база. Порядок призначення контролю державних закупівель. Фактичний та документальний контроль. Контроль усунення виявлених у ході ревізій порушень і недоліків державних закупівель, що пред’являються керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ. Узагальнення даних про виявлені порушення. Прийняття рішень за результатами контролю. Облік і звітність про контрольно-ревізійну роботу. Утворення інформаційно-довідкової системи та інформаційної мережі для використання даних за результатами контрольно-ревізійної роботи.
Тема 5. Статус бюджетної установи як підконтрольного об’єкта. Особливості структури фінансових потоків, які формують доходи бюджетних установ. Спеціальний режим використання бюджетними установами надходжень. Різноманітність бюджетних установ. Завдання та основні напрями державного фінансового контролю діяльності бюджетних установ. Нормативно-правова база. Предмет та принципи державного фінансового контролю бюджетних установ. Організація державного фінансового контролю бюджетних установ. Органи, які здійснюють державного фінансового контролю бюджетних установ. Мета, об’єкти та порядок проведення перевірки бухгалтерського обліку і фінансової звітності. Джерела та основні напрями контролю стану виконання функцій головного розпорядника бюджетних коштів. Планування аудиту фінансової і господарської діяльності та інспектування бюджетних установ. Порядок проведення поточних аудиторських процедур та дослідження річної фінансової звітності. Оформлення результатів фінансової та господарської діяльності бюджетних установ.Порядок планування, проведення та оформлення результатів ревізії. Контроль дотримання чинного законодавства при складанні та затвердженні кошторисів доходів і видатків бюджетних установ. Кошторис бюджетної установи як об’єкт державного фінансового контролю бюджетних установ. Завдання і джерела інформації для контролю кошторису бюджетних установ. Правомірність затвердження кошторису бюджетних установ. Перевірка доходів і видатків загального фонду кошторису бюджетних установ. Перевірка обґрунтованості показників видатків у кошторисі бюджетних установ. Аналіз розбіжностей між показниками затверджених асигнувань, касовими тафактичними видатками. Перевірка повноти надходження та правильності використання коштів спеціального фонду кошторису бюджетних установ. Перевірка фактичного виконання кошторису бюджетних установ. Контроль грошових коштів і розрахункових операцій бюджетних установ. Грошові кошти як об’єкт державного фінансового контролю основні завдання контролю грошових коштів. Джерела перевірки грошових коштів бюджетних установ. Контроль наявності готівки у касі. Перевірка надходження готівки до каси. Перевірка витрачання готівки. Перевірка своєчасності, законності та достовірності операцій, пов’язаних з рухом грошових коштів на банківських рахунках. Контроль за цільовим використанням грошових коштів. Контроль за своєчасністю розрахунків. Перевірка правильності відображення в обліку безготівкових розрахунків. Контроль стану збереження майна, використання оборотних і необоротних активів, а також видатків на капітальне будівництво, реконструкцію та ремонт. Оборотні та необоротні активи як об’єкт державного фінансового контролю. Завдання перевірки оборотних та необоротних активів. Інформаційна база державного фінансового контролю. Перевірка руху та використання основних засобів та нематеріальних активів. Перевірка утворення та використання власних надходжень бюджетних установ, надання адміністративних послуг. Мета, об’єкти та порядок проведення перевірки бухгалтерського обліку і фінансової звітності. Ознайомлення із внутрішніми розпорядними документами. Перевірка наявності затвердження графіка документообороту. Перевірка наявності в бюджетних установах розроблених посадових інструкцій працівників бухгалтерії та положення про бухгалтерію. Перевірка умов збереження документів. Контроль правильності, своєчасності і повноти відображення у бухгалтерському обліку господарських операцій. Перевірка достовірності фінансової звітності. Оцінка ефективності внутрішнього контролю бюджетних установ. Перевірка дотримання законодавства з питань атестації та реєстрації науково-дослідницьких установ. Перевірка правильності оформлення прав власності на розробки науково-дослідних установ. Аналіз розрахунків наукової діяльності. Перевірка діяльності установ та організацій охорони здоров’я. Перевірка правильності планування видатків на медикаменти та перев’язувальні засоби. Перевірка обліку надходження та правильності списання продуктів харчування. Перевірка ефективності використання власних надходжень закладів охорони здоров’я. Перевіркавитрачання медичних матеріалів. Особливості проведення перевірки діяльності закладів освіти. Перевірка законності надання освітянських послуг. Перевірка акредитації вищих начальних закладів. Перевірка атестації професійно-технічних закладів. Контроль розрахунків за стипендіями. Перевірка ведення обліку стипендій та розрахунків зі стипендіями. Особливості перевірки діяльності державних закладів культури і мистецтв. Перевірка повноти надходження доходів від проведення виставок, постановок, концертів, спектаклів тощо. Перевірка планування витрат державних закладів культури. Перевірка квиткового господарства державних закладів культури і мистецтв. Перевірка обліку квитків. Перевірка виплати авторської винагороди. Перевірка відрахувань до фондів творчих спілок України. Порядок застосування фінансових санкцій за допущені посадовими особами бюджетні правопорушення. Адміністративна відповідальність за допущення посадовими особами фінансові порушення.
Тема 6. Державний фінансовий аудит Сутність та організаційно-правові засади державного фінансового аудиту. Види державного фінансового аудиту. Цілі і місце державного фінансового аудиту в системі державного фінансового контролю. Предмет і об’єкти державного фінансового аудиту. Нормативно-правове забезпечення здійснення державного фінансового аудиту виконання бюджетних програм, фінансово-господарського аудиту, державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів державного сектору. Повноваження і функції органів, що здійснюють державний фінансовий аудит в Україні. Зміст основних етапів і стадій процесу державного фінансового аудиту та особливості його організації залежно від предмета і об’єкта. Організація і проведення аудиту виконання бюджетних програм. Аудит ефективності як інструмент оцінок ефективності результативності та економічності бюджетних програм та їх впливу на соціально-економічні стану країни та окремих регіонів. Сутність та специфіка аудиту ефективності. Правове регулювання аудиту ефективності. Мета, основні завдання та методи аудиту ефективності. Організація та проведення аудиту ефективності. Методичні прийоми аудиту ефективності. Оформлення та реалізація результатів аудиту ефективності. Організація і проведення державного фінансового аудиту діяльності бюджетних установ. Завдання фінансового-господарського аудиту. Об’єкти фінансового-господарського аудиту. Критерії визначення кількості державних аудиторів на одну бюджетну установу. Етапи проведення фінансового-господарського аудиту. Організація проведення державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання державного сектора економіки. Завдання, об’єкти та суб’єктидержавного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання державного сектора. Етапи процесу організації та проведення аудиту діяльності суб’єктів господарювання державного сектору. План, програма державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання. Оприлюднення результатів державного фінансового аудиту. Особливості організації і проведення аудиту ефективності використання державних коштів. Джерела інформації та порядок її збору для отримання достатнього розуміння щодо діяльності економічного суб’єкта. Типи проблем для обрання теми аудиту держаних фінансів. Джерела критеріїв аудиту ефективності. Види аудиторських доказів (фактів). Структура аудиторського звіту та вимоги щодо змісту його складових. Контроль за виконанням пропозицій і рекомендацій. Проблеми формування правової бази незалежних структур. Міжнародний досвід проведення аудиту ефективності.
Тема 7.Контроль виконання місцевих бюджетів Сутність та мета перевірки формування та використання коштів місцевих бюджетів. Джерела та нормативно-правова база контролю виконання місцевих бюджетів. Завдання контролю виконання місцевих бюджетів. Процес планування та підготовки до перевірки місцевих бюджетів. Контроль за формуванням коштів місцевих бюджетів. Контроль за використанням коштів на реалізацію бюджетних програм. Оформлення та реалізація матеріалів перевірки. Контроль дохідної частини бюджетів: обґрунтованість планування доходів бюджету; виконання дохідної частини бюджету; стан контролю розрахунків з розподілу загальнодержавних доходів. Контроль видаткової частини бюджетів: обґрунтованість планування видатків бюджету; виконання видаткової частини бюджету; фінансування з бюджету за напрямами видатків (на утримання бюджетних установ та на цільові державні програми уряду); стан контролю за видатками бюджету у фінансових органах місцевих державних адміністрацій. Основні напрями державного фінансового контролю використання бюджетного фінансування підприємницьких структур. Нормативна база, джерела інформації. Методичні прийоми та способи державного фінансового контролю. Завдання та напрями державного фінансового контролю. Контроль використання бюджетного фінансування в пріоритетних галузях економіки та на окремих підприємствах України ( вугільна промисловість, агропромисловий комплекс та ін.). Контроль виконання цільових програм за рахунок державного та місцевих бюджетів. Перевірка дотримання кошторисів на виконання програм. Контроль використання та своєчасності погашення кредитів, наданих підприємствам під державні гарантії. Перевірка забезпеченості кредитів, процедур їхнього санкціонування. Методика виявлення можливих порушень та зловживань. Особливості контролю за збереженням державного та муніципального майна, переданого в користування недержавним підприємствам. Перевірка повноти нарахування, своєчасності внесення до бюджетів (державного та місцевих) дивідендів від коштів, укладених у статутні капітали недержавних підприємств. Контроль утворення та використання державних позабюджетних фондів. Завдання та напрями державного фінансового контролю. Нормативна база державного фінансового контролю. Джерела інформації. Методи та способи державного фінансового контролю. Перевірка утворення державних позабюджетних фондів. Перевірка повноти та своєчасності внесення платежів підприємствами до державних позабюджетних фондів. Перевірка використання коштів державних позабюджетних фондів за цільовим призначенням (на виплату пенсій, допомоги у зв’язку з безробіттям, виплат на соціальне страхування та з галузевих позабюджетних фондів). Методика виявлення можливих порушень та зловживань. Систематизація та узагальнення виявлених порушень. Прийняття рішень за наслідками контролю.
Тема 8. Система державного внутрішнього фінансового контролю в Україні Теоретичні основи державного внутрішнього фінансового контролю. Мета та основні завдання державного внутрішнього фінансового контролю. Принципи державного внутрішнього фінансового контролю. Види та складові елементи державного внутрішнього фінансового контролю. Особливості організації контрольного процесу. Нормативно-правова база. Програма контролю. Права посадових осіб підрозділів внутрішнього державного аудиту органів виконавчої влади. Організація внутрішнього фінансового контролю в органах державного сектора. Суть внутрішнього контролю. Завдання внутрішнього контролю в органах державного сектору. Ефективність системи внутрішнього контролю. Підходи до побудови структури системи внутрішнього контролю. Особливості перевірки основної діяльності підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади. Перевірка стану внутрішньогосподарського контролю. Контроль стану збереження державного і комунального майна та його використання. Перевірка розрахунків підпорядкованих установ та організацій за цільовими фондами і централізованими заходами. Особливості організації і проведення внутрішнього аудиту в органах державного сектора. Суть внутрішнього аудиту. Об’єкти та завдання внутрішнього аудиту. Структура стандартів внутрішнього аудиту. Етапи і процедури організації діяльності підрозділу внутрішнього аудиту. Принципи професійної діяльності працівників підрозділу внутрішнього аудиту. Контроль виконання рішень за результатами контрольних заходів інших державних органів. Узагальнення та систематизація матеріалів державного внутрішнього фінансового контролю. Організація контролю за усуненням виявлених недоліків та порушень. Гармонізація внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в системі органів виконавчої влади. Мета та напрями діяльності центрального підрозділу гармонізації європейських країн.
Тема 9. Світовий досвід організації державного фінансового контролю Сучасні моделі системи державного фінансового контролю в країнах Європейського Союзу. Нормативно-правового забезпечення, здійснення державного фінансового контролю на світовому рівні. Основні типи незалежних державних органів фінансового контролю (ВОФК), які діють у країнах Європейського Союзу. Основні складники системи внутрішнього фінансового контролю, що функціонують в країнах ЄС. Основні ознаки сучасних систем державного фінансового контролю країн ЄС і країн-кандидатів на вступ. Взаємодія ВОФК з
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
2.1. Карта навчальної роботи студентів з дисципліни (вибіркової) «Державний фінансовий контроль» для студентів спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» спеціалізація «Митна справа»
* За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науково-дослідній діяльності — участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо — можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. . 2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни «Державний фінансовий контроль» для студентів денної форми навчання .
Оцінювання знань студентів з вибіркової дисципліни “Державний фінансовий контроль” здійснюється за результатами поточного контролю в діапазоні від 0 до 100 балів проводиться за такою схемою:
А. РЕЗУЛЬТАТИ СИСТЕМАТИЧНОСТІ ТА АКТИВНОСТІ РОБОТИ ПРОТЯГОМ СЕМЕСТРУЗ ВИВЧЕННЯ ПРОГРАМНОГО МАТЕРІАЛУ Оцінка знань студентів за контролем систематичності та активності роботи протягом семестру над вивченням програмного матеріалу включає такі складові: (1) активність та рівень знань при обговоренні питань семінарів; (2) результати виконання індивідуальних завдань для самостійного опрацювання; (3) участь у студентських наукових конференціях, гуртках, конкурсах, олімпіадах з питань даної дисципліни. При контролі активності та рівня знань при обговоренні питань семінарів оцінці підлягають: рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах на семінарських заняттях; активність при обговоренні питань, що винесені на семінарські заняття, правильність написання письмового контролю на семінарському занятті; результати пілотного опитування. Протягом семестру кожен студент з групи на семінарських і практичних заняттях повинен приймати активну участь в обговоренні проблем, які винесені на заняття. Оцінювання активності роботивідбувається з градацією в 1 бал:
Б. РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ МОДУЛЬНИХ ЗАВДАНЬ Контрольна (модульна) контроль може здійснюватись шляхом виконання модуля у письмовій формі, який проводиться в аудиторії під час практичних занять під контролем викладача; Контрольна (модульна) робота у письмовій формі Розподіл балів відповідно до рівня знань студента:
За використання недозволених джерел і підказок студент отримує 0 балів (без права повторного виконання модуля) Оцінки поточна та підсумкова успішності студента виставляються до журналу з кратністю до 1 балу (з округленням на користь студента). Кількість балів, отриманих студентами на кожному практичному занятті, сумується і включається в загальну суму балів поточної успішності разом з балами за модульний контроль. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент денної і заочної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій.Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач. На останньому семінарі виводиться загальна сума балів поточного модульного контролю.
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 3.1.Карта навчальної роботи студента з дисципліни (вибіркової) «Державний фінансовий контроль» для студентів спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» спеціалізація «Митна справа»
* За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності — участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо — можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. Довідкова інформація:
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни «Державний фінансовий контроль» для студентів заочної форми навчання . Оцінювання знань студентів з вибіркової дисципліни “Державний фінансовий контроль” здійснюється за результатами поточного модульного контролю в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Максимальна сума балів поточного контролю – 100, які розподіляються: üобов’язкові завдання – максимум 80 балів, ü вибіркові завдання – максимум 20 балів. Об’єктами поточного контролю знань студентів є: — аудиторна робота під час контактних занять; — виконання письмової домашньої роботи; — проведення контрольної (модульної) роботи; — виконання одного індивідуального завдання на вибір студента.
РЕЗУЛЬТАТИ СИСТЕМАТИЧНОСТІ ТА АКТИВНОСТІ АУДИТОРНОЇ РОБОТИ ПІД ЧАС КОНТАКТНИХ ЗАНЯТЬ Оцінка знань студентів за контролем систематичності та активності аудиторної роботи під час контактних занять включає такі складові: активність та рівень знань при обговоренні питань контактних занять; результати виконання індивідуальних завдань для самостійного опрацювання; участь у студентських наукових конференціях, гуртках, конкурсах, олімпіадах з питань даного курсу. При контролі активності та рівня знань при обговоренні питань контактних занять оцінці підлягають: рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах на контактних заняттях; активність при обговоренні питань, що винесені на контактні заняття, правильність написання письмового контролю на контактному занятті; результати пілотного опитування. Протягом сесії кожен студент з групи на контактних заняттях повинен приймати активну участь в обговоренні проблем, які винесені на заняття. Оцінювання активності роботи відбувається з градацією в 1 бал:
Контрольна (модульна) робота може здійснюватись шляхом виконання модуля у письмовій формі, який проводиться в аудиторії під час практичних занять під контролем викладача; Розподіл балів відповідно до рівня знань студента:
За використання недозволених джерел і підказок студент отримує 0 балів (без права повторного виконання модуля) Оцінки поточна та підсумкова успішності студента виставляються до журналу з кратністю до 1 балу (з округленням на користь студента). Кількість балів, отриманих студентами на кожному практичному занятті, сумується і включається в загальну суму балів поточної успішності разом з балами за контрольну (модульну) роботу.
4. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
4.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
А. ДЕННА ФОРМА НАВЧАННЯ. Самостійна робота студента (надалі — СРС) — це форма організації навчального процесу, при якій заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. СРС є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом під час позааудиторної навчальної роботи. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного фахівця вищої кваліфікації. Самостійна робота студентів з дисципліни охоплює чотири види робіт: І вид — підготовка до поточних аудиторних занять; ІІ вид — пошуково-аналітична робота; ІІІ вид — науково-дослідна робота; ІV вид — практичні тренінги, виробнича практика. Самостійна робота над навчальною дисципліною «Державний фінансовий контроль» включає наступні форми:
Опрацювання теоретичних основ, прослуханого лекційного матеріалу здійснюється студентами самостійно у позааудиторний час. Вивчення та опрацювання основноїі додаткової літератури, законодавчих і нормативних документів; підготовка студентів до аудиторних (практичних занять, консультацій); підготовка до контрольної роботи – студентами проводиться самостійно згідно розкладу занять. А. Опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу. Опрацювання теоретичних основ здійснюється студентами самостійно шляхом роботи з науковою літературою за темами робочої програми дисципліни. Окремо студенти вибирають, систематизують та опрацьовують нормативні документи, що регламентують організацію державного фінансового контролю в Україні. На основі прослуханого лекційного матеріалу студенти визначають пріоритетні напрями вивчення дисципліни, проблеми, на які варто звернути увагу в першу чергу. Також лекції слугують допомогою при систематизації навчального матеріалу. Відвідування та вивчення лекцій дає студентам можливість отримати більш глибокі та різнобічні знання з дисципліни «Державний фінансовий контроль». Б. Підготовка до семінарських, лабораторних і практичних, контактних занять. Проводиться студентами самостійно згідно з розкладом занять відповідно до планів семінарських, лабораторних і практичних занять, контактних занять. В. Виконання індивідуальних навчальних завдань Індивідуальна робота студентів охоплює обов’язкові завдання і завдання на вибір студента. Індивідуальні завдання виконуються у наступних формах:
Г. Виступ на студентському науковому семінарі з питань державного фінансово контролюКафедра фінансів організовує наукову роботу студентів фінансово-економічного факультету у формі проведення наукового семінару з питань державного фінансово контролю. Участь у роботі наукового семінару є добровільною і передбачає наступні форми робіт: підготовку і представлення доповіді, участь у дискусії, обговорення проблемних питань, вислуховування доповідей та їх обговорення, отримання нової інформації та формування на цій основі своєї думки, власних висновків. Участь у роботі наукового семінару дає можливість сформувати низку важливих навичок: навчитися виступати перед аудиторією, навчитися викладати свою думку з тих питань, що обговорюються, аргументувати її, обґрунтовувати і відстоювати свою позицію, вислуховувати думку інших людей, розширити свій професійний світогляд, отримати досвід проведення наукових досліджень і участі в наукових дискусіях. У роботі наукового семінару діє принцип студентського самоврядування: для проведення засідань серед студентів обирається організатор (або кілька), який реєструє учасників, теми їх доповідей, проводить засідання, визначає регламент виступу і обговорення, стежить за його дотриманням, регулює активність обговорення. Роль викладача полягає у визначенні загальної тематики роботи наукового семінару, а також надання консультацій з приводу підготовки студентами тем доповідей. Виступ на науковій студентській конференції КНЕУ (секція кафедри фінансів) Для виступу на щорічній науковій студентській конференції студент самостійно обирає бюджетну проблему і досліджує її під керівництвом наукового керівника (викладача, який проводить лекції або проводить семінари). Д. Підготовка міні-лекції, експертної оцінки. Вибір теми міні-лекції або експертної оцінки, а також термінів її представлення узгоджується з викладачем, який проводить семінари (практичні). Міні-лекція триває протягом 7 хвилин. Вона складається з наступних структурних частин: 1. Постановка проблеми на основі опрацювання підручників, монографій, періодичних публікацій і законодавства, 2. Аналіз проблеми, явища, процесу чи дискусійного питання. Аналіз проблеми включає: — розкриття та оцінку поточної ситуації, виявлення суперечливих моментів, протиріч; — визначення причин, наслідків; — аргументація власної позиції. Аналіз проблеми займає до 4 хвилин міні-лекції. 3. Заключення Заключення містить пропозиції доповідача щодо вирішення проблеми та висновки, які ґрунтуються як на власних аргументах, так і на думку фахівців. У міні-лекції не наводиться учбовий матеріал (визначення термінів, переліки функцій, класифікацій чи принципів тощо), за виключенням випадків, коли він є предметом дискусії. Обов’язково: представлення міні-лекції є основою для проведення дискусії. У ході представлення міні-лекції можна користуватися зібраними матеріалами. Критеріями оцінки міні-лекції є змістовність її структурних частин, зрозумілість і лаконічність. РАЗОМ ІЗ МІНІ-ЛЕКЦІЄЮ ЗА ЦІЄЮ Ж ТЕМОЮ студент укладає аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій. Метою є критично-аналітичний огляд літературних джерел (монографій, підручників, навчальних посібників тощо) за обраною вище темою. Готуючи огляд наукових публікацій, студент: — обирає тему і консультується з викладачем; — систематизує різні погляди і підходи до вивчення досліджуваного питання (фінансові категорії, поняття і терміни, принципи, ознаки, класифікації тощо). Джерела добираються самостійно; — оформлює його у друкованому вигляді (обсяг – до 5 сторінок тексту набраного на комп’ютері, Times New Roman, шрифт 14, інтервал 1,5). Структура огляду наукових публікацій: титульна сторінка, основний текст, висновки, список опрацьованої літератури. Критеріями оцінки огляду наукових публікацій є кількість опрацьованих літературних джерел (не менше семи джерел) і якість систематизації матеріалу. Міні-лекція разом із оглядом наукових публікацій готується на той семінар, на якому розглядається відповідна тема. Якщо тема на семінарських заняттях не розглядається, тоді студент має їх здати викладачу, який проводить семінари, не пізніше ніж за 2 тижні до закінчення семестру. Мета експертної оцінки – дати обґрунтований висновок (експертне заключення). Готуючи експертну оцінку, студент: — обирає тему і консультується з викладачем; — досліджує питання, шукаючи факти, аргументи “за” і “проти”, здійснює підборку та опрацювання широкого кола статистичних даних. Часовий період, за який проводиться аналіз, має складати не менше п’яти останніх років; — готує висновок; — оприлюднює висновок в аудиторії на семінарі (максимум – 5-6 хвилин). Інформаційні та літературні джерела студент обирає самостійно. Письмове оформлення не є обов’язковим. Критеріями оцінки є кількість опрацьованих статистичних матеріалів, якість аналізу, вміння сформулювати висновки та обґрунтовувати їх.
Ж. Наукове дослідження Написання наукового дослідження створює для студента можливість навчитися самостійно працювати з інформаційними джерелами, реформувати та узагальнювати їх матеріали, вивчати та оцінювати основні проблеми і шляхи їх подолання, які стосуються організації бюджетного процесу в Україні, формулювати пропозиції з метою їх подолання. Загальні вимоги до написання наукового дослідження. Обсяг має бути в межах 10-15 сторінок стандартного формату А4. Текст друкується через півтора міжрядкових інтервали на одному боці аркуша білого паперу формату А4. Шрифт Times New Roman, 14 пт. Текст слід розміщувати таким чином, щоб залишилися поля: з лівого боку - 20 мм, з правого - 10 мм, від верхньої межі аркуша до першого рядка – 15-20 мм, знизу – 15-20 мм. Зміст реферату повинен відповідати сучасному рівню розвитку економічної науки. У разі наявності декількох точок зору на те чи інше питання, необхідно висвітлити їх усі. При використанні статистичних даних, студент повинен орієнтуватися на їх достовірність та відповідність часовим параметрам. Етапи підготовки наукового дослідження. Робота над рефератом поділяється на наступні етапи:
Оформлення наукового дослідження. Слід уникати в роботі книжкових висловів та фраз. Необхідно самостійно формулювати свої думки, не допускати протиріч між її частинами та в тексті взагалі. Кожне питання, що зазначене в плані, повинно мати свій заголовок. Нумерація сторінок починається з титульного аркуша арабськими цифрами у верхньому правому куті зверху. На титульному аркуші номер не проставляється. Зміст роботи подається на другій сторінці. Цифровий матеріал, що застосовується в роботі, супроводжується точним посиланням на відповідні джерела. Окремо нумеруються таблиці та графічний матеріал. Заголовки таблиць, графіків, діаграм повинні відповідати змісту матеріалу та вказувати на об'єкт та період до якого відносяться дані. В таблицях вказують одиниці виміру, а в графіках та діаграмах - масштаб (за необхідності). Таблицю або графік розміщують після першого посилання в тексті на неї. Громіздкі матеріали бажано розмістити у додатках. Заголовки розміщують справа над таблицею та її тематичним заголовком. Використану літературу та законодавчі акти рекомендується наводити в наступній ієрархічній послідовності: 1.Закони України. 2.Укази Президента України. 3.Постанови Кабінету Міністрів України. 4.Положення, накази, інструкції та інші нормативні документи. 5.Спеціальна література і статті в періодичних виданнях (в алфавітному порядку). На останній сторінці студент ставить свій підпис і дату закінчення роботи. Індивідуальне завдання оцінюється за результатами захисту письмової роботи. Під час захисту оцінюється вміння студента розкрити поставлену в завданні проблему, глибина висновків та обґрунтованість результатів дослідження. Важливим для результатів захисту є самостійні висновки студента. Для денної форми навчання захист робіт проводиться на консультації, яка призначається викладачем згідно розкладу та графіку індивідуально-консультаційної роботи на початку семестру. Студентами заочної форми навчання письмові індивідуальні роботи можуть залишатися на кафедрі для наступної перевірки викладачем у терміни, встановлені графіком індивідуально-консультативної роботи. Захист індивідуальних робіт проводиться згідно розкладу консультацій упродовж семестру, а для заочної форми навчання – у період екзаменаційної сесії. Тематика наукових досліджень
З. .Індивідуальне практичне завдання Виконання індивідуального практичного завдання навчання з дисципліни проводиться студентом самостійно у вільний від обов'язкових занять час. Теми індивідуальних завдань визначаються викладачем на початку кожного семестру, при цьому слід врахувати можливість використання даних, які студент отримує на базі практики. За бажанням студента, тема завдання може бути скоригованою. Також можливе виконання комплексних індивідуальних завдань групою студентів за погодженням із викладачем. Обов’язковою частиною індивідуального завдання є складання за його темою аналітичної записки. Аналіз конкретної виробничої ситуації та підготовка аналітичної записки (Casestudy) проводиться студентами самостійно. Результати вирішення кейсів студентами денної форми навчання оформлюються у вигляді аналітичних записок, їх презентація та обговорення може відбуватися на індивідуальних консультаціях під керівництвом викладача. Проблемна ситуація (кейс) – це вид завдання, який передбачає оцінку певної заданої ситуації та підготовку аналітичної записки з приводу цієї оцінки. Кейс відрізняється від ситуаційної задачі кількістю альтернативних варіантів вирішення. Мета вирішення цього завдання – створити для студента умови, максимально близькі до реальної практичної діяльності спеціалістів. Індивідуальні завдання включають: підготовку індивідуального завдання на основі даних органів виконавчої влади ( МФУ, ДФС, ДКС, ДАС тощо) Мета виконання завдання на базі практики – поглиблення і закріплення теоретичних та практичних знань студентів з організації державного фінансового контролю у фінансових органах держави та у державному секторі економіки, здійснення контрольно-ревізійної роботи в державі; формування і розвиток у студентів навичок у проведенні самостійного дослідження, аналізу, встановленні проблем та можливих шляхів їх вирішення з питань, які розглядаються в даному курсі. Структура завдання передбачає, що в першій його частині студент вивчає організацію та аналізує процеси; аналізує первинні документи і форми звітності; показує вміння заповнювати документи, форми звітності, оперативного та аналітичного обліку; аналізує діяльність відповідних органів, ефективність внутрішнього фінансового контролю; висвітлює методику оцінки ефективності виконання бюджетних програм; тощо. Друга частина завдання передбачає визначення проблем щодо об’єкта у галузі дослідження та пропозиції щодо їх вирішення. Загальний обсяг роботи має складати: 20-25 аркушів (А-4). Текст друкується через півтора міжрядкових інтервали на одному боці аркуша білого паперу формату А4. Шрифт Times New Roman, 14 пт. Текст слід розміщувати таким чином, щоб залишилися поля: з лівого боку - 20 мм, з правого - 10 мм, від верхньої межі аркуша до першого рядка – 15-20 мм, знизу – 15-20 мм. Список літератури складається у наступній послідовності:
Разом з індивідуальним письмовим завданням оформлюється інтелект-карта, спрямована на вирішення проблеми за темою завдання. Інтелект-карта виконується на аркуші формату А3 і прикріплюється до письмової роботи як додаток. Складання інтелект-карт – це інструмент активізації мислення та розширення рамок засвоєння навчального матеріалу. Інтелект-карти можуть використовуватися для побудови дерева цілей, оцінки результатів діяльності установи тощо. Завдання оцінюється за результатами диспуту, мозкового штурму, дискусії із демонстрацією інтелект-карт. Під час захисту оцінюється вміння студента розкрити поставлену в завданні проблему, глибина висновків та обґрунтованість результатів дослідження. Важливим для результатів захисту є самостійні висновки студента. Робота подається на перевірку викладачу у терміни згідно з графіком.
Завдання в органах системи Міністерства фінансів України Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи міністерства та аналізу результатів його контрольної діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу (відділу) не менше як за 3 роки: Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу(відділу). Завдання в органах Державної аудиторська служба України Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи фінансового органу держави та аналізу результатів його діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу не менше як за 3 роки:
Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу. Завдання №2 (“Ревізії бюджетних установ, які проводяться Державною аудиторською службою України”) 1. Вивчити план проведення ревізій (піврічні плани за попередній рік). 2. Визначити основні завдання ревізій бюджетних установ. Методика перевірки. Проаналізувати 2—3 акти ревізій: питання, які перевіряються в ході ревізії; документи, які перевіряються; найбільш поширені випадки порушення бюджетного законодавства; реалізація результатів. 3. Проблемні аспекти проведення ревізій в бюджетних установах.
Завдання в органах Державної казначейської служби Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи фінансового органу держави та аналізу результатів його контрольної діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу не менше як за 3 роки:
Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу. Завдання №2 («Контроль за касовим виконанням Державного бюджету України»)
Завдання №3 («Контроль організації виконання місцевого бюджету в сучасних умовах»)
Завдання в органах Державної фіскальної служби України Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи фінансового органу держави та аналізу результатів його контрольної діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу не менше як за 3 роки:
Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу. Завдання №2 («Контроль в органах Державної фіскальної служби України»)
Б. ЗАОЧНА ФОРМА НАВЧАННЯ. Студенти можуть отримати поточні бали за результатами виконання і захисту індивідуальних завдань, які зазначені у карті самостійної роботи студента. Це домашне індивідуальне завдання має бути виконане у міжсесійний період. Виконання індивідуальних завдань на вибір в електронному вигляді з їх наступним захистом на контактних заняттях у екзаменаційну сесію. До індивідуальних завдань належать: 1. Аналітичний звіт власних наукових досліджень 2. Виконання завдань в рамках дослідницьких проектів кафедри (факультету) Теми та вимоги до індивідуальних завдань всі студенти отримують у викладача на установчій сесії, також отримують матеріали та орієнтування для пошуку матеріалів для виконання цих завдань. Завдання виконуються за графіком, встановленим викладачем та відсилаються на його електронну пошту у встановлені терміни. Загальна робота (наукове дослідження (15 балів) + індивідуальне практичне завдання (10 балів)) оцінюється від 0 до 25 балів. Така робота проводиться у міжсесійний період, а її захист і обговорення результатів – за графіком «Дня заочника». Індивідуальне завдання за дистанційним курсом (тестовий контроль) Цей вид завдання виконується студентами у встановлений викладачем термін у міжсесійний період, і може включати два варіанти: а) побудова структурованого, схематичного конспекта-презентації з проблемними аспектами з обраної теми дисципліни, за вимогами та темами, доведеними до відома викладачем – роботи відсилаються кожним студентом викладачеві на електронну пошту. б) складання тестів у середовищі дистанційного курсу (за його наявності) із автоматичним оцінюванням результатів. Індивідуальні завдання для самостійного виконання та напрямок роботи визначаються студентом та узгоджуються з викладачем під час установчої сесії (начитки лекцій). У разі, якщо студент з поважних причин був відсутній на установчій сесії, він може знайти необхідні завдання на сайті університету та узгодити тематику (проблематику) вибраних завдань з викладачем під час проведення консультацій або в режиму он-лайн. Консультації проводяться у міжсесійний період за графіком кафедри, доведеним до студентів під час начитки лекцій та розміщеним на сайті кафедри фінансів. Завдяки цьому створюються можливості для належного виконання студентами індивідуальних завдань. Тому після перевірки виконання індивідуальних робіт у разі їх негативної оцінки, вони не повертаються на доопрацювання. Тематика індивідуальних завдань (наукове дослідження) та вимоги до їх підготовки і захисту
Вимоги до підготовки проблемних доповідей та їх захисту Написання індивідуального завдання створює для студента можливість навчитися самостійно працювати з інформаційними джерелами, реформувати та узагальнювати їх матеріали, вивчати та оцінювати основні проблеми і шляхи їх подолання, які стосуються організації бюджетного процесу в Україні, формулювати пропозиції з метою їх подолання. Загальні вимоги до написання індивідуального завдання (наукового дослідження). Обсяг має бути в межах 10-15 сторінок стандартного формату А4. Текст друкується через півтора міжрядкових інтервали на одному боці аркуша білого паперу формату А4. Шрифт Times New Roman, 14 пт. Текст слід розміщувати таким чином, щоб залишилися поля: з лівого боку - 20 мм, з правого - 10 мм, від верхньої межі аркуша до першого рядка – 15-20 мм, знизу – 15-20 мм. Зміст реферату повинен відповідати сучасному рівню розвитку економічної науки. У разі наявності декількох точок зору на те чи інше питання, необхідно висвітлити їх усі. При використанні статистичних даних, студент повинен орієнтуватися на їх достовірність та відповідність часовим параметрам. Етапи підготовки індивідуального завдання. Робота над рефератом поділяється на наступні етапи:
Оформлення індивідуального завдання. Слід уникати в роботі книжкових висловів та фраз. Необхідно самостійно формулювати свої думки, не допускати протиріч між її частинами та в тексті взагалі. Кожне питання, що зазначене в плані, повинно мати свій заголовок. Нумерація сторінок починається з титульного аркуша арабськими цифрами у верхньому правому куті зверху. На титульному аркуші номер не проставляється. Зміст роботи подається на другій сторінці. Цифровий матеріал, що застосовується в роботі, супроводжується точним посиланням на відповідні джерела. Окремо нумеруються таблиці та графічний матеріал. Заголовки таблиць, графіків, діаграм повинні відповідати змісту матеріалу та вказувати на об'єкт та період до якого відносяться дані. В таблицях вказують одиниці виміру, а в графіках та діаграмах - масштаб (за необхідності). Таблицю або графік розміщують після першого посилання в тексті на неї. Громіздкі матеріали бажано розмістити у додатках. Заголовки розміщують справа над таблицею та її тематичним заголовком. Використану літературу та законодавчі акти рекомендується наводити в наступній ієрархічній послідовності: 1.Закони України. 2.Укази Президента України. 3.Постанови Кабінету Міністрів України. 4.Положення, накази, інструкції та інші нормативні документи. 5.Спеціальна література і статті в періодичних виданнях (в алфавітному порядку). На останній сторінці студент ставить свій підпис і дату закінчення роботи. Індивідуальне завдання оцінюється за результатами захисту письмової роботи. Під час захисту оцінюється вміння студента розкрити поставлену в завданні проблему, глибина висновків та обґрунтованість результатів дослідження. Важливим для результатів захисту є самостійні висновки студента. Студентами заочної форми навчання письмові індивідуальні роботи (наукові завдання) можуть залишатися на кафедрі для наступної перевірки викладачем у терміни, встановлені графіком індивідуально-консультативної роботи. Захист індивідуальних робіт проводиться згідно розкладу консультацій упродовж семестру, а для заочної форми навчання – у період екзаменаційної сесії. Всі індивідуальні роботи студентів проходять перевірку за допомогою програми «Плагіат».У разі виявлення ідентичних індивідуальних робіт, усі вони не зараховуються, у т.ч. ті, які були вже захищені. Підставою є несамостійний характер виконання індивідуальної роботи.
Індивідуальне практичне завдання Виконання індивідуального практичного завдання навчання з дисципліни проводиться студентом самостійно у вільний від обов'язкових занять час. Теми індивідуальних завдань визначаються викладачем на початку кожного семестру, при цьому слід врахувати можливість використання даних, які студент отримує на базі практики. За бажанням студента, тема завдання може бути скоригованою. Також можливе виконання комплексних індивідуальних завдань групою студентів за погодженням із викладачем. Обов’язковою частиною індивідуального завдання є складання за його темою аналітичної записки. Аналіз конкретної виробничої ситуації та підготовка аналітичної записки (Casestudy) проводиться студентами самостійно. Результати вирішення кейсів студентами денної форми навчання оформлюються у вигляді аналітичних записок, їх презентація та обговорення може відбуватися на індивідуальних консультаціях під керівництвом викладача. Проблемна ситуація (кейс) – це вид завдання, який передбачає оцінку певної заданої ситуації та підготовку аналітичної записки з приводу цієї оцінки. Кейс відрізняється від ситуаційної задачі кількістю альтернативних варіантів вирішення. Мета вирішення цього завдання – створити для студента умови, максимально близькі до реальної практичної діяльності спеціалістів. Індивідуальні завдання включають: підготовку індивідуального завдання на основі даних органів виконавчої влади ( МФУ, ДФС, ДКС, ДАС тощо) Мета виконання завдання на базі практики – поглиблення і закріплення теоретичних та практичних знань студентів з організації державного фінансового контролю у фінансових органах держави та у державному секторі економіки, здійснення контрольно-ревізійної роботи в державі; формування і розвиток у студентів навичок у проведенні самостійного дослідження, аналізу, встановленні проблем та можливих шляхів їх вирішення з питань, які розглядаються в даному курсі. Структура завдання передбачає, що в першій його частині студент вивчає організацію та аналізує процеси; аналізує первинні документи і форми звітності; показує вміння заповнювати документи, форми звітності, оперативного та аналітичного обліку; аналізує діяльність відповідних органів, ефективність внутрішнього фінансового контролю; висвітлює методику оцінки ефективності виконання бюджетних програм; тощо. Друга частина завдання передбачає визначення проблем щодо об’єкта у галузі дослідження та пропозиції щодо їх вирішення. Загальний обсяг роботи має складати: 20-25 аркушів (А-4). Текст друкується через півтора міжрядкових інтервали на одному боці аркуша білого паперу формату А4. Шрифт Times New Roman, 14 пт. Текст слід розміщувати таким чином, щоб залишилися поля: з лівого боку - 20 мм, з правого - 10 мм, від верхньої межі аркуша до першого рядка – 15-20 мм, знизу – 15-20 мм. Список літератури складається у наступній послідовності:
Разом з індивідуальним письмовим завданням оформлюється інтелект-карта, спрямована на вирішення проблеми за темою завдання. Інтелект-карта виконується на аркуші формату А3 і прикріплюється до письмової роботи як додаток. Складання інтелект-карт – це інструмент активізації мислення та розширення рамок засвоєння навчального матеріалу. Інтелект-карти можуть використовуватися для побудови дерева цілей, оцінки результатів діяльності установи тощо. Завдання оцінюється за результатами диспуту, мозкового штурму, дискусії із демонстрацією інтелект-карт. Під час захисту оцінюється вміння студента розкрити поставлену в завданні проблему, глибина висновків та обґрунтованість результатів дослідження. Важливим для результатів захисту є самостійні висновки студента. Робота подається на перевірку викладачу у терміни згідно з графіком.
Завдання в органах системи Міністерства фінансів України Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи міністерства та аналізу результатів його контрольної діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу (відділу) не менше як за 3 роки: Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу(відділу). Завдання в органах Державної аудиторська служба України Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи фінансового органу держави та аналізу результатів його діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу не менше як за 3 роки:
Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу. Завдання №2 (“Ревізії бюджетних установ, які проводяться Державною аудиторською службою України”) 1. Вивчити план проведення ревізій (піврічні плани за попередній рік). 2. Визначити основні завдання ревізій бюджетних установ. Методика перевірки. Проаналізувати 2—3 акти ревізій: питання, які перевіряються в ході ревізії; документи, які перевіряються; найбільш поширені випадки порушення бюджетного законодавства; реалізація результатів. 3. Проблемні аспекти проведення ревізій в бюджетних установах.
Завдання в органах Державної казначейської служби Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи фінансового органу держави та аналізу результатів його контрольної діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу не менше як за 3 роки:
Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу. Завдання №2 («Контроль за касовим виконанням Державного бюджету України»)
Завдання №3 («Контроль організації виконання місцевого бюджету в сучасних умовах»)
Завдання в органах Державної фіскальної служби України Завдання №1 («Оцінка ефективності роботи фінансового органу держави та аналізу результатів його контрольної діяльності») 1. Розглянути організацію та методологічні основи контрольної роботи даної служби. Проаналізувати результати контрольної роботи даного органу не менше як за 3 роки:
Розглянути взаємовідносини данного органу з іншими органами, на які покладено здійснення функцій фінансового контролю. 2. Зробити висновки та сформулювати пропозиції щодо удосконалення методів та організації діяльності данного органу. Завдання №2 («Контроль в органах Державної фіскальної служби України»)
Визначити проблеми податкового контролю та запропонувати можливі шляхи їх вирішення
4.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
А. ДЕННА ФОРМА. Під час контролю виконання індивідуальних завдань для самостійного опрацювання оцінці підлягають: підготовка і презентація міні-лекцій з проблемних питань, експертної оцінки, перекладу, укладання огляду наукових публікацій, а також участь у роботі наукового семінару з питань державного фінансового контролю і науковій студентській конференції КНЕУ (секція кафедри фінансів). Оцінювання індивідуальних завданьвідбувається з градацією в 1 бал:
Під час контролю участі у студентських конференціях, гуртках, конкурсах, олімпіадах з питань даного курсу протягом семестру оцінюється викладачем з градацією в 1 бал:
Б. ЗАОЧНА ФОРМА. Під час контролю виконання індивідуальних завдань для самостійного опрацювання оцінці підлягають: аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій з бюджетних питань за тематикою експертних оцінок з презентацією, аналітичний звіт власних наукових досліджень з презентацією, підготовка презентації з проблемних питань за тематикою рефератів, а також виконання завдань в рамках дослідницьких проектів кафедри (факультету) і участь в науковій студентській конференції КНЕУ (секція кафедри фінансів). Оцінювання індивідуальних завданьвідбувається з градацією в 1 бал:
(3)Під час контролю участі у студентських конференціях, гуртках, конкурсах, олімпіадах з питань даного курсу протягом семестру оцінюється викладачем з градацією в 1 бал:
5. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ (форма підсумкового контролю —залік)
Кількість балів, отриманих студентами на кожному практичному занятті, сумується і включається в загальну суму балів поточної успішності разом з балами за контрольна (модульна) робота. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент денної і заочної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач. На останньому семінарі виводиться загальна сума балів контрольної (модульної) роботи.
Порядок переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-бальну та шкалу ECTS:
Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, кожне з яких оцінюється за вимогами, що є аналогічними вимогам до екзаменаційного білета.
6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА 6.1. Основна література1. Чусакова І.Ю. Державний фінансовий контроль: підручник / Чумакова І.Ю., Шульга Н.В.; за заг.ред. О.А. Петрик. – К.: КНЕУ, 2013. – 412 с. 2. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 р. № 43 «Положення про Державну аудиторську службу України». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/43-2016-%D0%BF
6.2. Додаткова література
Підручники, посібники, періодичні видання
Інформаційні ресурси
|