|
Фінанси туристичного бізнесуДата публикации: 14.08.2019 21:21
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Факультет фінансів Кафедра корпоративних фінансів і контролінгу
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«_04_» _14.02_2019 р..
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
«Фінанси туристичного бізнесу» назва навчальної дисципліни
Київ – 2019 Розробник(и): Майорова Т. В., д. е. н., професор, професор кафедри корпоративних фінансів і контролінгу, e-mail: mayorova_kneu@ukr.net Шуплат О.М., к. е. н., доцент кафедри корпоративних фінансів і контролінгу, e-mail: ldovbenko@ukr.net
© Майорова Т.В., Шуплат О.М., 2018 © КНЕУ, 2018 ЗМІСТ
ВСТУП
В часи змін перед Україною з'являються нові можливості, пов'язані з виходом на ринок ЄС та новим економічним розвитком. Дисципліна «Фінанси туристичного бізнесу» розроблена спеціально для студентів, зацікавлених у здобутті фінансових знань та навичок у сфері туризму. Отриманні знання перетворять студентів на успішних спеціалістів в сфері фінансів туристичного бізнесу, спроможних вести не лише український, а й європейський формат бізнесу.
Вивчення дисципліни передбачає вирішення таких основних завдань: - надати систематизовані знання щодо сутності базових понять фінансової діяльності та її організації на підприємствах туристичного бізнесу; - навчити визначати проблемні питання створення, функціонування, суб’єктів різних форм господарювання та фінансування їх початкового капіталу; - дати знання основних теорій фінансування, формування розуміння правил та принципів фінансування; - розвити у студентів вміння правильно застосовувати методи та інструменти фінансування суб’єктів господарювання туристичного бізнесу; - навчити студентів визначати формування капіталу за рахунок власних, залучених та позикових коштів підприємств туристичного бізнесу; - виробити вміння оцінювати вартість капіталу підприємства туристичного бізнесу; - ознайомити студентів із специфікою основних видів інвестування підприємств туристичного бізнесу; - навчити оцінювати та аналізувати доцільність і ефективність реалізації інвестиційних проектів. Зміст дисципліни розкривається в темах: Дисципліна «Фінанси туристичного бізнесу» входить до циклу вибіркових дисциплін із підготовки бакалаврів зі спеціальності “Туризм”. Дисципліна «Фінанси туристичного бізнесу» тісно пов’язана з іншими дисциплінами фахового спрямування: «Економічна теорія», «Облік і аудит», «Економіка підприємства», «Статистика туризму» та ін. Вивчення дисципліни “Фінанси туристичного бізнесу” спрямоване на формування у студентів комплексного наукового підходу до аналізу фінансової діяльності туристичного бізнесу, умінні поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю, розуміння розвитку фінансових відносин тощо.
Професійні компетенції, що формуються в результаті вивчення дисципліни: 1. Аналітичні · Аналізувати зміни в нормативних актах України щодо управління діяльністю підприємств туристичного бізнесу з метою визначення їх впливу на фінансово-господарську діяльність підприємництва; · Оцінювати та обирати системи критеріїв прийняття фінансових рішень на підприємствах туристичного бізнесу; · Аналізувати та використовувати методи та прийоми формування власного та позичкового капіталу туристичних підприємств; · Визначати вплив грошових потоків на фінансові результати діяльності підприємства туристичного бізнесу;
2. Планово-проектні · Застосовувати прийоми фінансування, адекватні до суб’єктів туристичного підприємництва різних форм організації бізнесу; · Прогнозувати вплив оподаткування на обсяг фінансових ресурсів підприємств туристичного бізнесу; · Планувати та визначати потребу туристичних підприємств у капіталі; · Здійснювати оцінку фінансових інвестицій для прийняття рішення щодо доцільності інвестування коштів;
3. Організаційні · Вести роботу по збору інформації щодо напрямків удосконалення організації фінансової діяльності на підприємствах туристичного бізнесу різних організаційно-правових форм ведення бізнесу та різних форм власності; · Організовувати та координувати роботу по збору інформації щодо пошуку удосконалення управління фінансовою діяльністю туристичних підприємств; · Враховувати поведінкові упередження інвесторів при випуску цінних паперів підприємств туристичного бізнесу. 4. Контрольні · Контролювати правильність виконання управлінських фінансових рішень з метою уникнення фінансових санкцій, що застосовуються за порушення господарських договорів та законодавства; · Контролювати обсяги вхідних і вихідних грошовий потоків туристичних підприємств. 5. Науково-дослідницькі · Вивчати зарубіжний досвід фінансової діяльності туристичних підприємств з метою його використання в Україні; · Систематизувати та проводити подальше дослідження факторів, що впливають на вартість цінних паперів підприємств туристичного бізнесу; · Проводити дослідження впливу оподаткування на обсяг фінансових доходів та витрат туристичного підприємства;
6. Навчально-методичні · Складати міні лекції з питань фінансової діяльності підприємств туристичного бізнесу з використанням досвіду інших навчальних закладів освіти, визначенням дискусійних проблем та можливих шляхів їх вирішення; · Складати тести, задачі, аналітичні ситуації пов’язані з фінансовою діяльністю туристичного підприємства; · Досліджувати різні джерела інформації з метою виконання творчих індивідуальних та групових завдань з дисципліни «Фінанси туристичного бізнесу».
Після вивчення дисципліни «Фінанси туристичного бізнесу» студенти мають: Знати: - сутність та зміст категорій фінансів підприємства; - джерела та методи фінансування підприємств туристичного бізнесу; - організацію та механізми управління фінансовою діяльністю підприємств туристичного бізнесу; - методичні та нормативно-правові документи, що регламентують фінансову та інвестиційну діяльність підприємств туристичного бізнесу. - сутність та зміст категорій інвестиційної сфери; - суб’єкти, об’єкти та види інвестування туристичних підприємств, їх функції в інвестиційному процесі; - джерела та методи фінансування інвестиційної діяльності підприємств туристичного бізнесу; - особливості інвестиційної діяльності підприємств сфери туризму. Вміти: - аналізувати зміни в нормативних актах України щодо управління діяльністю підприємств туристичного бізнесу з метою визначення їх впливу на фінансово-господарську діяльність підприємництва; - аналізувати та використовувати методи та прийоми формування власного та позичкового капіталу підприємства туристичного бізнесу; - застосовувати прийоми фінансування, адекватні до суб’єктів підприємництва різних форм організації туристичного бізнесу; - вести роботу по збору інформації щодо напрямків удосконалення організації фінансової діяльності на підприємствах туристичного бізнесу; - систематизувати та проводити дослідження об’єктивних і суб’єктивних факторів, що впливають на фінансову діяльність підприємств туристичного бізнесу; - вивчати зарубіжний досвід фінансової діяльності підприємств туристичного бізнесу, в тому числі й інвестиційну з метою використання в Україні; - проводити дослідження проблем мобілізації грошових ресурсів на вітчизняних та закордонних фінансових ринках; - визначати привабливість інвестиційного проекту; - оцінювати стан інвестиційного ринку; - визначати найпривабливіші об’єкти інвестиційної діяльності в умовах невизначеності; - визначати вплив інфляції та ризику на прийняття інвестиційних рішень; - здійснювати оцінку реальних та фінансових інвестицій для прийняття рішення щодо доцільності інвестування коштів. Вивчення дисципліни «Фінанси туристичного бізнесу» тісно пов’язане з такими дисциплінами: «Економічна теорія», «Облік і аудит», «Економіка підприємства», «Статистика туризму» та ін.
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИТема 1. Основи фінансів підприємств Мета, об’єкт, предмет вивчення, основні завдання, базові компетенції, що будуть сформовані в процесі вивчення «Фінанси туристичного бізнесу». Сутність фінансової діяльності підприємств. Зміст та основні завдання фінансової діяльності суб’єктів господарювання. Загальні та специфічні ознаки фінансів підприємства. Суб’єкт, об’єкт фінансів підприємств. Суть фінансових ресурсів підприємства. Класифікація фінансових ресурсів підприємства. Джерела формування фінансових ресурсів підприємства. Принципи формування фінансових ресурсів підприємства. Грошові кошти та грошові фонди підприємств. Види грошових фондів підприємства. Економічний зміст фінансових ресурсів підприємств сфери туризму. Організація фінансової роботи суб’єктів господарювання та її місце в забезпеченні фінансової діяльності. Класифікація організаційних форм суб’єктів економіки (СКОФ чинний від 01.01.2015). Класифікаційні ознаки правової форми. Види підприємств та їх характеристика. Фінансова діяльність господарських товариств. Особливості фінансової діяльності АТ, ТОВ, ПП. Специфіка фінансової діяльності державних підприємств. Фінансова діяльність товариств з додатковою відповідальністю, повних товариств та командитних товариств, кооперативів. Особливості фінансової діяльності об’єднань юридичних осіб (асоціація, корпорація, консорціум, концерн). Фінансова діяльність підприємства. Основні завдання фінансової діяльності підприємства. Фінансова робота підприємства та основні напрями її здійснення. Основні принципи фінансової роботи. Суть та завдання фінансової служби.
Тема 2. Основи формування власного і позичкового капіталу підприємства Зміст та завдання управління фінансами підприємств. Зміст та складові фінансового механізму підприємства. Капітал підприємства, його склад, функції та види. Роль капіталу у фінансовій діяльності підприємства. Принципи формування капіталу підприємства. Власний і позичковий капітал. Економічний зміст та порядок формування зареєстрованого капіталу. Структура власного капіталу: зареєстрований капітал (статутний капітал), резервний капітал, нерозподілений прибуток (непокритий збиток), неоплачений капітал, вилучений капітал. Вимоги до статутного та резервного капіталу АТ (2015р.). Джерела формування додаткового капіталу підприємства. Напрями використання нерозподіленого прибутку як складової власного капіталу підприємства. Склад та економічна сутність позичкового капіталу підприємства, необхідність залучення позикових коштів підприємством. Фінансування діяльності підприємства за рахунок банківських кредитів. Довгострокові та короткострокові кредити, овердрафт. Кредити в іноземній валюті від резидентів та нерезидентів. Умови та порядок одержання суб’єктами господарювання банківських кредитів. Альтернативні джерела фінансування підприємства (комерційний кредит, лізинг, факторинг, форфейтинг, векселі, аграрні розписки). Вартість і структура капіталу. Визначення вартості капіталу. Середньозважена вартість капіталу WACC. Галузеві особливості при формуванні фінансової структури капіталу. Завдання та особливості фінансового забезпеченння підприємств сфери туризиму. Форми та методи фінансового забезпечення туристичних підприємств. Формування структури фінансових джерел підприємств туристичного бізнесу.
Тема 3. Грошові розрахунки та грошові надходження підприємства Сутність, зміст і значення розрахункових операцій в діяльності підприємств. Форми розрахункових операцій. Безготівкові розрахункові операції: їх сутність; переваги; класифікація за різними ознаками. Принципи організації безготівкових розрахунків. Готівкові розрахунки: сутність і порядок здійснення; інструменти здійснення готівкових розрахунків (грошовий чек, прибутковий і видатковий касовий ордер, банківські платіжні картки). Порядок відкриття підприємствами рахунків в банку, в національній і іноземній валютах. Використання платіжних інструментів при здійсненні безготівкових розрахункових операцій. Форми платіжних інструментів (платіжне доручення, платіжна вимога, платіжна вимога-доручення, розрахунковий чек, акредитив, вексель), їх переваги і недоліки. Особливості розрахунків через мережу Інтернет. Доходи підприємства: види та особливості формування. Формування валового та чистого доходу підприємства. Доходи від фінансових операцій та іншої звичайної діяльності підприємства. Економічна сутність фінансового результату діяльності підприємства. Прибуток як показник фінансово-господарської діяльності підприємства. Сутність і склад прибутку від операційної діяльності, від основної діяльності, іншої операційної діяльності. Формування прибутку від реалізації продукції. Фактори які впливають на прибуток від реалізації продукції: обсяг виробництва і реалізації, витрати на виробництво, рентабельність продукції. Склад і формування прибутку від фінансових операцій. Формування прибутку від іншої звичайної діяльності та від надзвичайних подій. Особливості здійснення грошових розрахунків та грошових надходжень підприємствами туристичного бізнесу.
Тема 4. Оцінка ефективності використання фінансових ресурсів підприємств туристичного бізнесу Сутність та класифікація економічної ефективності. Ефективність підприємств туристичного бізнесу та її елементи. Критерії та показники економічної ефективності туристичних підприємств. Внесок сфери туризму в економіки країни. Прямі, непрямі та індуковані витрати сфери туризму. Сукупний внесок сфери туризму у ВВП країни. Показники оцінки внеску туризму в економіку. Мультиплікативний ефект сфери туризму. Методи обчислення прямого та непрямого впливу сфери туризму на економіку країни. Визначення обсягу виручки від туризму та ефекту від конкретного виду туризму. Статистика в туризмі. Історія створення Методики збору статистичної інформації. Статистичні показники розвитку сфери туризму в Україні. Сутність та завдання допоміжного рахунку туристичного продукту.
Тема 5. Особливості інвестиційної діяльності підприємств туристичного бізнесу Поняття інвестицій як економічної категорії та їх значення у розвитку сучасної економіки. Ознаки класифікації інвестицій. Сутність інвестиційної діяльності туристичних підприємств. Об’єкти та групи суб’єктів інвестиційної діяльності підприємств туристичного бізнесу їх характеристика. Особливості здійснення інвестиційної діяльності підприємств туристичного бізнесу. Мета здійснення та складові економічного і соціального ефекту здійснення інвестиційної діяльності підприємствами туристичного бізнесу. Принципи інвестування підприємств туристичного бізнесу. Завдання, форми та види здійснення інвестиційної діяльності туристичних підприємств. Структура використання інвестицій підприємств сфери туризму. Нормативне забезпечення інвестиційної діяльності підприємств сфери туризму.
Тема 6. Державно-приватне партнерство як інноваційна форма залучення фінансових ресурсів у сферу туризму Поняття «державно – приватне партнерство”, його зміст та види. Механізм державно-приватного партнерства. Взаємодія та форма співпраці державного та приватного секторів. Моделі, форми та інструменти державно-приватного партнерства у зарубіжній практиці. Класифікація інструментів державно-приватного партнерства. Державно-приватне партнерство в сфері туризму. Об’єкти, що входять до складу системи ДПП та суб’єкти у сфері туризму. Форми участі держави в стимулюванні розвитку сфери туризму. Сутність та складові приватного та державного секторів в сфері туризму. Внесок державного і приватного секторів у розвиток сфери туризму. Інтереси та вигоди учасників ДПП в сфері туризму. Напрями та принципи реалізації ДПП в сфері туризму. Функції та ефекти державно-приватного партнерства у сфері туризму. Спеціальні економічні зони туристично-рекреаційного типу: суть, світовий досвід та реалії України.
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
2.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни (вибіркової) «Фінанси туристичного бізнесу» для студентів освітньої програми «Туризм» денна форма навчання
* Протягом семестру студент виконує два завдання на вибір. ** За рішенням кафедри студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі, можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали; їх кількість не повинна перевищувати 10 балів за семестр. При цьому загальна кількість балів за поточну роботу не може перевищувати 100 балів
Плани семінарських занять денної форми навчання
Семінарські заняття 1, 2 (4 години) Семінар-розгорнута бесіда, семінар-вирішення ситуаційних вправ «Основи фінансів підприємств» Завдання:
План заняття: 1. Ознайомлення студентів з об‘єктом, предметом та завданнями науки «Фінанси туристичного бізнесу». 2. Проведення семінару-розгорнутої бесіди з питань:
3. Проведення семінару-вирішення ситуаційних вправ «Організація фінансової роботи на підприємстві»
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарські заняття 3, 4 (4 години) Семінар-дискусія, семінар-вирішення ситуаційних вправ «Основи формування власного і позичкового капіталу підприємства» Завдання:
План заняття:
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури, статистична інформація офіційного сайту НБУ та Держкомстату. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарські заняття 5, 6 (4 години) Семінар-розв’язання ситуаційних завдань «Грошові розрахунки та грошові надходження підприємства» Завдання:
План заняття:
3.Проведення семінару-розв’язання ситуаційних завдань «Особливості грошових розрахунків та грошових надходжень підприємств туристичного бізнесу» 4.Проведення контролю знань у вигляді тестування.
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури, статистична інформація офіційного сайту НБУ та Держкомстату. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарське заняття 7 (2 години)Контрольна (модульна) робота № 1 (теми 1 – 3). Завдання:
План заняття: Проведення семінару - написання студентами контрольної (модульної) роботи, складовими якої є теоретичні питання та вирішення практичних завдань з елементами аналізу.
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури, статистична інформація офіційного сайту НБУ та Держкомстату. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарське заняття 8, 9 (4 години) Семінар-демонстрація методів оцінки ефективності використання фінансових ресурсів підприємств туристичного бізнесу, семінар-вирішення ситуаційних вправ «Оцінка ефективності використання фінансових ресурсів підприємств туристичного бізнесу» Завдання:
План заняття:
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури, статистична інформація офіційного сайту НБУ та Держкомстату. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарські заняття 10, 11 (4 години) Семінар-дискусія, семінар-вирішення ситуаційних вправ «Особливості інвестиційної діяльності підприємств туристичного бізнесу» Завдання:
План заняття:
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарські заняття 12, 13 (4 година) Семінар-розгорнута бесіда, семінар-вирішення ситуаційних вправ «Державно-приватне партнерство як інноваційна форма залучення фінансових ресурсів у сфері туризму» Завдання:
План заняття:
3. Проведення дискусії з елементами аналізу, щодо сучасного стану та перспектив активізації державно-приватного партнерства, в тому числі СЕЗ ТРТ в Україні. 4. Проведення контролю знань у вигляді тестування. 5. Перевірка ситуаційних завдань (домашнього завдання).
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури, статистична інформація офіційного сайту НБУ та Держкомстату. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарське заняття 14 (2 години) Тренінг «Проектне фінансування в сфері туризму» Завдання:
План заняття: 1. Проведення Тренінгу «Проектне фінансування в сфері туризму»
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури. 2. Конспект лекцій викладача.
Семінарське заняття 15 (2 години)Контрольна (модульна) робота № 1 (теми 4 – 6). Завдання:
План заняття: Проведення семінару - написання студентами контрольної (модульної) роботи, складовими якої є теоретичні питання та вирішення практичних завдань з елементами аналізу.
Інформаційне забезпечення: 1. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, підручники, монографії, нормативні акти, зазначені у переліку літератури, статистична інформація офіційного сайту НБУ та Держкомстату. 2. Конспект лекцій викладача. 2.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПОТОЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ При організації поточного контролю кафедра самостійно розподіляє загальну кількість балів, за якими оцінюється вся поточна робота, між відповідними об’єктами контролю, визначеними цим порядком, визначають форми проведення контрольних заходів та критерії їх оцінювання, включають до робочих навчальних програм і доводять до відома студентів на початку семестру. Об'єктами поточного контролю знань студентів бакалаврського рівня підготовки є: а) відповіді (виступи) на аудиторних (семінарських, практичних) заняттях; б) вирішення виробничих ситуацій; в) результати виконання контрольних (модульних) робіт; г) результати виконання і захисту завдань самостійної роботи студента; д) результати виконання і захисту інших видів робіт, що передбачені робочою навчальною програмою (результати науково-дослідної діяльності). Оцінювання рівня знань студентів здійснюється за результатами поточного і підсумкового контролю знань в діапазоні від 0 до 100 балів (включно) розподіляється між об'єктами контролю наступним чином:
Під час контролю виконання завдань та відповідей на аудиторних (семінарських, практичних) заняттях оцінюванню підлягають: рівень знань продемонстрований у відповідях і виступах на семінарських, практичних заняттях та колоквіумах; активність в обговоренні питань, що винесені на семінарські (практичні) заняття; експрес-контролю, участь у тренінгах, ділових іграх та інші форми роботи, розроблені кафедрою. Оцінка систематичності та активності аудиторної роботи здійснюється за наступними напрямками:
Виконання студентами кожного завдання в аудиторії під час практичних занять оцінюється за бальною системою наведеною у табл.2.1. Таблиця 2.1 Шкала оцінювання на аудиторних (семінарських, практичних) заняттях*
*При використанні тестових та (або) інших форм проведення контролю знань на семінарських (практичних) заняттях шкала оцінювання будується відповідно до обсягу і складності цих завдань безпосередньо викладачем, який проводить заняття.
Контрольні роботи можуть проводитися у формі тестів, відповідей на теоретичні питання або розв’язання практичних завдань, виконання індивідуальних завдань, розв'язання виробничих ситуацій (кейсів) тощо. Під час контролю виконання завдань для самостійної роботи оцінюванню підлягають: самостійне опрацювання теми в цілому чи окремих питань; проведення розрахунків; аналітичне опрацювання актуальних тем курсу; вирішення виробничих ситуацій та індивідуальних вправ, підготовка доповідей, підготовка аналітичного огляду наукових публікацій, есе; конспектів навчальних чи наукових текстів, підготовка реферативних матеріалів з публікацій тощо. При виконанні контрольних (модульних) робіт оцінці підлягають теоретичні знання та практичні навички, яких набули студенти після опанування певного модуля. Модульний контроль може проводитись у формі тестів, відповідей на теоретичні питання або розв’язання практичних завдань під час проведення контрольних робіт, виконання індивідуальних завдань, розв'язання виробничих ситуацій тощо. Загальна кількість модульних завдань з дисципліни - 2. Оцінка виконання модульних (контрольних) завдань полягає у виконанні студентом двох етапів проміжного контролю. Кожний з яких оцінюється максимально у 7 балів:
Оцінки за різні види поточної роботи студентів на аудиторних (практичних) заняттях, за виконання контрольних робіт та інших самостійних робіт фіксуються викладачем в журналах академічних груп відповідно до чинного порядку. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент денної і заочної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач. Залік на денній формі навчання бакалаврського рівня підготовки оформлюється не пізніше 2-х робочих днів після проведення останнього аудиторного заняття з дисципліни у відповідному семестрі, на заочній формі навчання бакалаврського - за розкладом сесії. Кількість балів з дисципліни, де оцінювання рівня знань студентів здійснюється за результатами поточного модульного контролю, (від 0 до 100 балів (включно), вноситься до відомості і є основною для визначення загальної успішності студента з даного предмету.
3. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ 3.1. ВИМОГИ ДО ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ студентів денної форми навчання Поточний контроль результатів виконання вибіркових індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів денної форми навчання передбачає оцінювання таких робіт: 1. Аналітичний огляд наукових публікацій за заданою тематикою. 2. Підготовка та презентація доповіді за заданою тематикою. За власною ініціативою студент може приймати участь у наукових конференціях, семінарах-дискусіях, олімпіаді з дисципліни, розробці та підготовці виробничих ситуацій. Студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі, можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали; їх кількість не повинна перевищувати 10 балів за семестр. При цьому загальна кількість балів за поточну роботу не може перевищувати 100 балів Для аналітичного огляду наукових публікацій використовується 5 статей опубліковані в економічних виданнях, які відповідають наступним вимогам: наявність в роботі постановки проблеми, аналізу основних публікацій з даної тематики, викладу основного матеріалу дослідження з обґрунтуванням отриманих результатів, висновків, списку літератури. Виконувати завдання слід на аркушах формату А4, стандартні поля й інтервали, аркуші пронумеровані, на останньому аркуші дата виконання, підпис. Обсяг роботи (анотації) 5-7 машинописних сторінок з використанням шрифтів текстового редактора Word розміру 14 з полуторним міжрядковим інтервалом. Стиль викладу матеріалу повинен бути професійним, висновки та рекомендації – конкретними. До анотації обов’язково додається ксерокопія статей, проаналізованих студентом. Підготовка та презентація доповіді виконується за тематикою, визначеною викладачем. Даний вид роботи потребує від студентів: уміння знаходити, опрацьовувати та готувати до презентації інформаційних матеріалів з актуальних економічних питань; навичок роботи у MS PowerPoint. Презентація повинна містити матеріал наступного характеру: - характеристика об‘єкту дослідження в цілому: його поява, еволюція; - нормативно-правова база щодо об‘єкту дослідження; - аналітичні та статистичні дані, що висвітлюють сучасний стан об‘єкта дослідження; - проблеми розвитку об‘єкта дослідження та пропозиції щодо їх подолання Результатом виконання даного виду роботи є підготовлена презентація у MS PowerPoint, подана викладачеві на електронному носієві (CD-диск, флеш-накопичувач, засобами електронної пошти). Мінімальний обсяг – 20 слайдів (максимально – 25) з такою структурою: • 1 слайд – тема та автор роботи; • 2 слайд – мета та завдання дослідження; • 3-17 слайди – результати дослідження; • 18-19 слайди – висновки; • 20 слайд – список використаних джерел. Для презентації повинні бути використані матеріали, які характеризують розвиток об‘єкту дослідження протягом останніх п‘яти років. Мінімальний шрифт текстової частини презентації – 18 кегль.
3.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ Оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студента денної форми навчання оцінюється за шкалою: 10 балів – студент бездоганно виконав завдання і належним чином його оформив. Робота логічно структурована. Студент демонструє глибокі теоретичні знання. Вдало використані фактичні дані, значна частина з яких оформлена у вигляді таблиць і графіків. Для наочності деяких тверджень наведені схеми. Розробка спирається на чинне законодавство. Використані новітні літературні джерела. Об’єм роботи відповідає вимогам. Роботу подано вчасно; 8 балів – завдання у цілому виконане, але мають місце окремі недоліки, зокрема, не повністю розкрито зміст завдання, не всі необхідні новітні літературні джерела враховані або інформація щодо статистичних даних та чинного законодавства вказана не повністю. Об’єм роботи відповідає вимогам. На оцінку можуть вплинути суттєві зауваження щодо оформлення роботи; 6 балів – завдання висвітлено поверхово, є принципові помилки щодо використання понятійного апарату та чинного законодавства, відсутні (або застарілі) фактичні дані. та розгляд чинного законодавства. Перелік використаної літератури застарілий, відсутні посилання на джерела інформації. Недостатньо ілюстрацій. Висновки не аргументовані. Об’єм роботи не відповідає вимогам. Або роботу подано із запізненням; 0 балів – завдання взагалі не виконано або мають місце суттєві недоліки: зміст не відповідає темі, тему змінено довільно без узгодження з викладачем, питання теоретично не висвітлено, відсутні фактичні дані та розгляд чинного законодавства. Об’єм роботи складає менше 60 % від норми. За рішенням кафедри студентам, які брали участь у науково-дослідній роботі (участь студентів у роботі наукових конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, участь у Всеукраїнських олімпіадах і конкурсах та Міжнародних конкурсах тощо понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з навчальної дисципліни “Інвестиційне кредитування”), можуть присуджуватися додаткові (заохочувальні) бали, але не більше 10 балів за семестр.
4. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
За умови ефективної роботи протягом семестру, студент може отримати 100 балів. Набрані бали за виконання самостійних завдань додаються до балів, набраних студентом за відповіді (виступи) на аудиторних заняттях та результатів виконання контрольних (модульних) робіт і заносяться у екзаменаційну відомість як результат підсумкового оцінювання знань у формі заліку за шкалою: Шкала оцінювання: КНЕУ та ECTS
Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку (дистанційного екзамену) набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, їх види включають теоретичні, тестові завдання й задачі, що визначаються робочою навчальною програмою дисципліни (див. п. 5.1., 5.2. Методичних матеріалів). Відповідь студента на кожне із завдань індивідуальної контрольної роботи, залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів:
Викладач оцінює якість виконання завдань індивідуальної контрольної роботи за такими критеріями: Теоретичні питання
Задачі
5. ПРИКЛАДИ ТИПОВИХ ЗАВДАНЬ 5.1. ПРИКЛАДИ ТЕОРЕТИЧНИХ ЗАПИТАНЬ
5.2. ПРИКЛАДИ ТИПОВИХ ЗАДАЧ, ЩО ВИВЧАЮТЬСЯ З ДИСЦИПЛІНИ
а) відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» б) відповідно до норм Господарського кодексу України
Необхідно зробити необхідні розрахунки та заповнити статті «Звіту про фінансовий стан» новоствореного ТОВ.
6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА6.1. ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
6.2. ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА Нормативні документи 1. Господарський кодекс України: Закон України від 16. 01.2003 р. № 436-IV 2. Податковий кодекс України: Закон України вiд 02.12.2010 № 2755-VI 3. Земельний кодекс України, Закон України від 25.10.2001 р № 2768-ІІІ 4. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності): Наказ МФУ від 07.02.2013р. № 73 5. Про акціонерні товариства: Закон України від 17.09.2008 р. № 514-VI 6. Про банки та банківську діяльність: Закон України від 07.12.2000 р № 2121-III 7. Про господарські товариства: Закон України від 19.09.1991 № 1576-XII 8. Про депозитарну систему України: Закон України від 06.07.2012 № 5178-VI 10. 9. Про державне регулювання ринку цінних паперів: Закон України від 30.10. 1996 р. № 448/96-ВР 10. Про державну підтримку малого підприємництва: Закон України від 22.03.2012р. № 4618-VI. 11. Про обіг векселів: Закон України від 05.04.2001р. № 2374-III 12. Про інвестиційну діяльність: Закон України від 18.09.1991 р. № 1560-XII 13. Про інноваційну діяльність: Закон України від 4.07.2002 р. № 40-IV 14. Про інститути спільного інвестування: Закон України від 05.07.2012 № 5080-VI 15. Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020»: Указ Президента України від 12.01.2015 № 5/2015 16. Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг: Закон України від 12.07.2001 р. № 2664-III 17. Про цінні папери та фондовий ринок: Закон України від 23.02.2006 р. № 3480-IV 18. Інструкція «Про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті», затверджена постановою правління НБУ від 21.01.2004р. №22 19. Зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні. Постанова НБУ від 06.06.2013р. № 210. 20. Постанова Національного банку України « Про встановлення граничної суми розрахунків готівкою» від 06.06.2013р. № 210.
Підручники та навчальні посібники
|