|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Фінансова діяльність субєктів господарювання
Фінансова діяльність субєктів господарюванняДата публикации: 02.03.2019 16:11
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
Харківський національний університет внутрішніх справ
Факультет №6
Кафедра економіки та фінансів
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
з дисципліни Фінансова діяльність суб’єктів господарювання (назва навчальної дисципліни)
Галузь знань ____0305 «Економіка та підприємництво»_________ (шифр, назва галузі) Напрям підготовки _6.030508 «Фінанси і кредит» (код, назва напряму підготовки або спеціальності) Освітньо-кваліфікаційний рівень ______бакалавр_______________ (назва ОКР) Форма навчання ______________денна_________________________ (денна або заочна)
м. Харків 2016 ПЕРЕДМОВА
Рецензенти: к.е.н., доцент кафедри економіки та маркетингу Харківського національного економічного університету імені С. Кузнеця Рубан В.В.; к.е.н., доцент, начальник кафедри соціально-економічних дисциплін факультету №2, Харківського національного університету внутрішніх справ, Ткаченко С.О.
Розробник: к.е.н., доцент кафедри економіки та фінансів факультету №6, Рожко В. І. – Харків: кафедра економіки та фінансів факультет №6 ХНУВС, 2016
© Рожко В.І., 2016 © Харківський національний університет внутрішніх справ 1. Загальні методичні вказівки
Навчальна дисципліна „Фінансова діяльність суб’єктів господарювання” є базовою спеціальною дисципліною для підготовки студентів за програмою професійної підготовки 6.030508 „Фінанси і кредит" для денної форми навчання, викладається у загальному обсязі 198 години, в тому числі лекцій 40 годин, практичні заняття 40 годин, самостійна робота 118 годин, завершується складанням іспиту. Дисципліна викладається протягом одного семестру. Мета дисципліни є надання студентам теоретичних знань щодо фінансової діяльності суб’єктів господарювання різних форм власності. Завдання дисципліни сформувати у студентів знання та практичні навички з управління фінансовою діяльністю суб’єктів господарювання та фінансового контролінгу на підприємстві. Предметом навчальної дисципліни є закономірності функціонування і розвитку суб’єктів господарювання в ринкових умовах, напрямки і механізми підвищення ефективності їх господарської діяльності. Навчальну дисципліну „Фінансова діяльність суб’єктів господарювання” віднесено до циклу дисциплін освітньо-професійної підготовки бакалаврів за спеціальністю „Економіка та підприємництво”. Вона є невід’ємною частиною циклу економічних дисциплін, необхідних маркетологу. Програму навчальної дисципліни розроблено у відповідності до вимог галузевого стандарту вищої освіти на базі освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів. Навчальна дисципліна “Фінансова діяльність суб’єктів господарювання” спирається на власну логіку і зміст та має зв'язок з попередніми дисциплінами, що є базовими для його вивчення, а саме: "Фінанси", "Фінансовий ринок", "Банківська справа", "Акціонерна справа" тощо. Навчальним планом дисципліни передбачається вивчення курсу „Фінансова діяльність суб’єктів господарювання” на основі лекцій, практичних занять, контрольних робіт, консультацій, підготовки рефератів, самостійної роботи, іспиту. Після вивчення курсу «Фінансова діяльність суб’єктів господарювання» студенти повинні знати:
Уміти:
Основні навички – проведення економічних розрахунків; визначення оцінки ефективності діяльності підприємства; виконання вимог з додержання економічних нормативів, визначених чинним законодавством. При викладанні дисципліни використовується чинне законодавство України, діючі нормативні акти, навчальні посібники і підручники, монографічні джерела, матеріали періодичних видань, відомчі документи тощо. Основними формами вивчення дисципліни є аудиторна робота студентів під керівництвом викладачів та засвоєння програмного матеріалу в процесі самостійної роботи над законодавчими та нормативними актами, навчально-методичною і науковою літературою, періодичними фаховими виданнями. Матеріали для самостійної роботи на основі нормативної навчальної програми з курсу «Фінансова діяльність суб’єктів господарювання». Послідовність викладання матеріалу відповідає Галузевому стандарту вищої освіти освітньо-професійної програми за напрямом 6.030508 „Фінанси і кредит”, навчальному плану. Для набуття практичних навичок з питань управління підприємствам навчальним планом передбачаються семінарські заняття з виконанням самостійної роботи, у тому числі написання рефератів. Контроль успішності студента здійснюється з використанням методів і засобів, що визначаються ХНУВС і передбачає поточну і підсумкову форму. До форм поточного контролю належить оцінювання аудиторної роботи, виконання самостійної роботи, а також написання контрольної роботи. Оцінювання аудиторної роботи здійснюється під час проведення семінарських занять і має за мету перевірку засвоєння знань, умінь і навичок студентом з кожної окремого теми дисципліни. До ферм самостійної роботи належить написання рефератів, наукових робіт, виступи па наукових конференціях і семінарах, публікація наукових робіт, самостійне конспектування окремих питань лекції. Контроль проводиться у формі виконання тестових або розрахункових контрольних робіт. Рубіжний контроль проводиться за результатами вивчення окремих тем протягом навчального семестру. Рубіжний контроль визначає якість виконаної студентом навчальної роботи з певного теми та виставляється за сукупними підсумками поточної успішності, включаючи виконану самостійну роботу та складений контроль (позитивна оцінка якого є обов'язковою). Підсумковий контроль виставляється по результатам складання іспиту. Об’єктами поточного контролю знань студентів з дисципліни «Фінансова діяльність суб’єктів господарювання» є:
При оцінці систематичності та активності роботи на семінарських заняттях враховується:
При оцінці виконання індивідуальних завдань (самостійної роботи) враховується:
Самостійна робота є обов'язковою для кожного студента, а її обсяг визначається: - у робочому навчальному плані – в цілому за теоретичним навчанням, кожним із циклів дисциплін, за кожною дисципліною; - у робочих програмах та тематичних планах з навчальних дисциплін з орієнтовним розподілом за розділами або темами. Самостійна робота виконує такі функції: - сприяє засвоєнню знань, формуванню професійних умінь і навичок, забезпечує формування професійної компетенції майбутнього фахівця; - виховує потребу в самоосвіті, максимально розвиває пізнавальні та творчі здібності особистості; - спонукає до науково-дослідної роботи. Самостійна робота студентів включає такі види самостійної діяльності: - самостійне виконання завдань на лабораторних і практичних заняттях; - опрацювання навчального матеріалу відповідно до графіка самостійної роботи (конспектів, навчальної та наукової літератури); - написання рефератів, доповідей, рецензій, огляду літератури і інших видів письмових робіт; - виконання перекладів з іноземних мов; - виконання навчально-дослідної (на молодших курсах) і науково-дослідної (на старших курсах) роботи; - виконання різних видів самостійної роботи під час навчальних та виробничих практик; - інші види самостійної роботи, спеціальні для конкретної навчальної дисципліни і спеціалізації (конкурси самостійних робіт з дисциплін кафедр). Організація самостійної роботи передбачає наступні умови: - готовність студентів до самостійної праці; - мотивація отримання знань; - наявність і доступність усього необхідного навчально-методичного і довідкового матеріалу; - система регулярного контролю якості виконаної самостійної роботи; - консультаційна допомога викладача. Форми самостійної роботи характеризують методичні вказівки до самостійної роботи курсантів (студентів), які затверджуються на засіданні кафедри - розробника (додаток). Окремою умовою для методичних вказівок до самостійної роботи студентів є наявність однієї внутрішньої рецензії. Координацію організації, планування і контроль самостійної роботи студентів на кафедрах проводить завідувач кафедри. 2. Завдання на самостійну роботу з навчальної дисципліни
3. Методичні вказівки до самостійної роботи Зміст позааудиторної самостійної роботи визначається відповідно до наступних рекомендованих її видів: 1) для оволодіння знаннями: - читання тексту (підручника, першоджерела, додаткової літератури); - складання плану тексту; - графічне зображення структури тексту; - конспектування тексту; - виписки з тексту; - робота із словниками і довідниками, ознайомлення з нормативними документами; - навчально-дослідницька робота; - використання аудіо- і відеозаписів, комп'ютерної техніки і Інтернету та ін.; 2) для закріплення і систематизації знань: - робота з конспектом лекції; - робота над навчальним матеріалом (підручника, першоджерела, додаткової літератури, аудіо- і відеозаписів); - складання плану і тез відповіді; - складання таблиць для систематизації навчального матеріалу; - вивчення нормативних матеріалів; - відповіді на контрольні питання; - аналітична обробка тексту (анотування, рецензування, реферування та ін.); - підготовка тез повідомлень до виступу на семінарі, конференції; - підготовка рефератів, доповідей: складання бібліографії, тематичних кросвордів та ін.; 3) для формування умінь: - рішення завдань і вправ за зразком; - рішення варіативних завдань і вправ; - виконання креслень, схем; - виконання розрахунково-графічних робіт; - рішення ситуаційних виробничих (професійних) завдань; - підготовка до ділових ігор; - проектування і моделювання різних видів і компонентів професійної діяльності; - підготовка курсових і дипломних робіт (проектів); - экспериментально-конструкторська робота; - дослідно-експериментальна робота; - вправи на тренажері; - вправи спортивно-оздоровчого характеру. Методика організації самостійної роботи залежить від структури, характеру і особливостей дисципліни, що вивчається, об'єму часу, відведеного на її вивчення, виду завдань для самостійної роботи, індивідуальних якостей курсантів (студентів) і умов навчальної діяльності. Процес організації самостійної роботи студентів включає наступні етапи: - підготовчий (визначення цілей, складання програми, підготовка методичного забезпечення, підготовка устаткування); - основний (реалізація програми, використання прийомів пошуку інформації, засвоєння, переробки, застосування, передачі знань, фіксація результатів, самоорганізація процесу роботи); - завершальний (оцінка значущості і аналіз результатів, їх систематизація, оцінка ефективності програми і прийомів роботи, висновки про напрями оптимізації праці). Викладачі знайомлять студентів з системою форм і методів навчання у ВНЗ, науковою організацією праці, методикою самостійної роботи, критеріями оцінки якості виконуваної самостійної роботи; - інформують курсантів (студентів) про цілі, засоби, терміни виконання, форми контролю самостійної роботи; - формують уміння для пошуку оптимальних варіантів відповідей, розрахунків, рішень, навички наукового дослідження; - розвивають навички роботи з підручниками і науковою літературою; - проводять групові і індивідуальні консультації по організації самостійної роботи; - проводять аналіз і дають оцінку виконаної самостійної роботи. Методичні вказівки до виконання індивідуальне навчально-дослідницьке завдання. Індивідуальне навчально-дослідницьке завдання (ІНДЗ) виконується самостійно при консультуванні викладачем на протязі вивчення дисципліни у відповідності з графіком навчального процесу. ІНДЗ виконується з метою закріплення, поглиблення і узагальнення знань, одержаних студентами за час навчання та придбання практичних навичок, їх застосування при вирішенні проблем обігу грошових коштів та кредитування. Індивідуальне навчально-дослідницьке завдання припускає наявність наступних елементів наукового дослідження: практичної значущості; комплексного системного підходу до вирішення завдань дослідження; теоретичного використання передової сучасної методології і наукових розробок; наявність елементів творчості. Практична значущість ІНДЗ полягає в обґрунтуванні реальності її результатів для потреб практики. Реальною вважається робота, яка виконана відповідно до наявних проблем держави, регіону, галузі, підприємства на основі даних за низку років, і результати якої повністю або частково можуть бути впроваджені в практику. Комплексний системний підхід до розкриття теми роботи полягає в тому, що предмет дослідження розглядається під різними точками зору – з позицій теоретичної бази і практичних напрацювань, умов його реалізації, аналізу, обґрунтування шляхів удосконалення і т. ін. – в тісній взаємоув’язці і єдиній логіці викладу. Застосування сучасної методології полягає в тому, що при виконанні аналізу і обґрунтуванні шляхів удосконалення окремих аспектів предмету і об’єкту дослідження, студент повинен використовувати відомості про новітні досягнення досліджень, застосовувати різноманітні підходи і критерії визначення та обґрунтування вибору системи та окремих аспектів питання, що розглядається. У процесі виконання ІНДЗ, разом з теоретичними знаннями і практичними навиками за фахом, студент повинен продемонструвати здібності до науково-дослідної роботи і уміння творчо мислити, навчитися вирішувати науково-прикладні актуальні задачі. Індивідуальне навчально-дослідницьке завдання виконується самостійно при консультуванні викладачем протягом вивчення дисципліни у відповідності до графіка навчального процесу. Виконання студентом індивідуального завдання має бути підпорядковане певним вимогам, а саме таким, як:
При читанні конспекту лекцій, монографії, підручника, статті, навчального посібника не повинно залишатися нічого нез’ясованого. Не розібравшись хоча б в одному елементі системи міркувань автора книги, студент не зможе надалі повноцінно засвоювати навчальний матеріал;
Студент у процесі роботи виробляє власний стиль, взявши до його основи наукову організацію праці. Економії часу сприяють знання основ комп’ютерної грамотності, бібліографії, система забезпечення обов’язковою літературою, вміння використовувати відповідні методи, способи і прийоми роботи. Індивідуальна робота сприяє формуванню у студентів інтелектуальних якостей, необхідних майбутньому фахівцю. Вона виховує у студентів стійкі навички постійного поповнення своїх знань, самоосвіти, сприяє розвитку працелюбності, організованості й ініціативи, випробовує його сили, перевіряє волю, дисциплінованість тощо. ІНДЗ складається з: наукової роботи у вигляді реферату, міні-лекції, складання комплексного (або тематичного) фінансового кросворду. Перша частина ІНДЗ розробляється у вигляді наукового реферату, присвяченого одній з перелічених нижче тем. Тему самостійної роботи кожному студенту призначає викладач. По домовленості з викладачем студент має право виконати роботу по іншій, запропонованій ним темі. ІНДЗ повинне містити: Титульну сторінку. Містить назву університету; кафедри; навчальної дисципліни; тему ІНДЗ; прізвище, ініціали студента; номер академічної групи; дату подання ІНДЗ викладачеві на перевірку (день, місяць, рік). Зміст. Повинен відтворювати назви розділів, параграфів тощо, які розкривають тему ІНДЗ, із зазначенням номерів сторінок, на яких вони розміщені. Вступ. У „Вступі” студентом розкривається сутність і стан наукової задачі та її значущість. Основну частину. Містить наукове дослідження відповідно змісту та завдання ІНДЗ. Висновки. У висновках викладаються перелік пропозицій і рекомендацій та практичні результати, одержані в ІНДЗ. Далі формулюються висновки щодо практичного використання здобутих результатів. Список літератури. Джерела розміщуються в алфавітному порядку прізвищ перших авторів або заголовків. Відомості про джерела, які включені до списку, необхідно давати згідно з вимогами державного стандарту з обов’язковим наведенням назви праць. Додатки. У додатки можуть бути включені матеріали, що є копією документів, звітів, або розрахункові таблиці, узагальнюючі схеми чи діаграми. При наявності кількох додатків оформлюється окрема сторінка „ДОДАТКИ”, номер якої є останнім, що відноситься до обсягу ІНДЗ. Вимоги до оформлення. ІНДЗ слід оформляти у відповідності з „Методичними вказівками про вимоги щодо оформлення рефератів, курсових, ІНДЗ, дипломних та магістерських робіт”, розроблених і затверджених кафедрою. Обсяг ІНДЗ повинен становити 25 - 35 друкованих сторінок. Завдання має бути виконано і подано на кафедру не пізніше зазначеної в навчальному плані дати. Підготовка якісного ІНДЗ є обов’язковою умовою отримання студентом позитивної підсумкової оцінки з навчальної дисципліни.
Перелік тем індивідуального науково-дослідницького завдання
Матеріали рефератів, викладених у вигляді ІНДЗ, студенти повинні використати для читання міні-лекцій. Необхідним елементом успішного освоєння матеріалу навчальної дисципліни є самостійна робота студентів з вітчизняною та закордонною спеціальною економічною літературою, нормативними актами з питань грошей та кредиту, статистичними матеріалами. Основні види самостійної роботи, які запропоновані студентам:
Перелік питань для самостійного опрацювання
Контрольні запитання для самодіагностики
4. Інформаційне та методичне забезпечення навчальної дисципліни
Базова:
Додаткова:
|