|
Фінансовий аналіз НАУДата публикации: 02.12.2018 04:39
Національний авіаційний університет ФАКУЛЬТЕТ ЕКОНОМІКИ ТА БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННЯ Кафедра ФІНАНСІВ, ОБЛІКУ І АУДИТУ
Методичні рекомендації до виконання домашньої роботи
з дисципліни «ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ»
зі спеціальності 6.030508 «Фінанси і кредит» (шифр та повна назва напряму (спеціальності))
Розробник: к.е.н., доцент О.Ю.Жам (науковий ступінь, вчене звання, П.І.Б. викладача) 1. Тема роботи Тематика домашніх робіт пропонується керівником і оновлюється кожного навчального року, проте студенти можуть запропонувати власні теми курсових робіт, дослідження яких для них є цікавим. Але за даних умов запропонована тема має відповідати навчальній дисципліні, тобто безпосередньо стосуватись фінансового аналізу. Тему домашньої роботи студенти обирають самостійно із запропонованого переліку тем, але не пізніше, як протягом одного місяця з початку семестру. У випадку, якщо студентом не вибрано протягом зазначеного періоду теми роботи, тема обирається керівником. Не допускається написання домашньої роботи в одній групі за однією темою декількома студентами. У випадку наявності двох ідентичних домашніх робіт обидві роботи повертаються студентам і пропонуються нові теми. Уточнення чи зміна теми домашньої роботи допускається лише з дозволу керівника і при достатньо аргументованих студентом причинах внесення змін. Базова тематика ДОМАШНІХ робіт
2. Мета роботи Навчальна дисципліна “Фінансовий аналіз” формує систему теоретичних знань з основ та методології проведення фінансового аналізу підприємств у студентів спеціальності 6.030508 «Фінанси і кредит». Дана навчальна дисципліна є невід’ємною складовою багатьох дисциплін. Зокрема вона тісно пов’язана з бухгалтерським обліком та аудитом, а також є однією з важливих складових науково обґрунтованого планування, регулювання та управління. В процесі вивчення дисципліни “Фінансовий аналіз” студенти повинні на підставі дослідження фінансової звітності, яка є інформаційною базою фінансового аналізу, вміти формувати кваліфіковані судження та приймати відповідні рішення, спрямовані на виявлення резервів підвищення ефективності функціонування та поліпшення фінансового стану підприємства. Програмою передбачено дослідження студентами за допомогою різних методів фінансового аналізу фінансової звітності реально існуючих суб’єктів господарювання та здійснення на підставі цього:
Написання домашньої роботи з дисципліни “Фінансовий аналіз” є узагальненням отриманих студентами у процесі навчання знань щодо оцінювання фінансового стану господарюючих суб’єктів в ринковому середовищі. У процесі її написання студент показує рівень набутих знань, тобто уміння працювати з формами фінансової звітності підприємств та літературними джерелами, а також логічно порівнювати отриману в результаті оцінювання фінансового стану підприємства інформацію та формулювати відповідні висновки із результатів дослідження. Для успішного виконання домашньої роботи студент повинен знати інформаційну базу, яка використовується для складання фінансового аналізу; основні показники діяльності підприємства та методику їх розрахунків; принципи складання звітів за розрахованими показниками фінансового аналізу; вміти проводити фінансовий аналіз діяльності підприємства або організації; розраховувати фінансові показники за даними бухгалтерської звітності; читати результати проведення фінансового аналізу та робити за ними висновки, щодо майбутніх можливостей підприємства; приймати рішення, які будуть спрямовані на покращення фінансового стану підприємства; порівнювати за фінансовими даними розвиток декількох підприємств. Час, необхідний для виконання домашньої роботи – до 33 години самостійної роботи. Захист домашніх робіт відбувається перед комісією у складі 2-3 викладачів кафедри за участю керівника домашньої роботи.
3. Короткі загальні навчально-методичні матеріали за темою домашньої роботи ___________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Методичні рекомендації з виконання роботи Структура написання домашньої роботи з дисципліни “Фінансовий аналіз та звітність” має такий вигляд:
Вступ розкриває сутність і стан проблеми (задачі) домашньої роботи та її значущість, підстави та вихідні дані для розробки теми, обґрунтування необхідності проведення дослідження. У вступі наводиться:- обґрунтування актуальності обраної теми – обґрунтовується необхідність проведення аналізу за темою дослідження для господарської діяльності вітчизняних підприємств;- ступінь розробленості (розкриття) теми домашньої роботи в економічній літературі – здійснюється критичний аналіз та порівняння відомих розв'язань проблеми домашньої роботи в економічній літературі та на законодавчому рівні;
- об’єкт дослідження – діяльність суб’єкта господарської діяльності, включаючи суб’єкти малого підприємництва, за винятком бюджетних підприємств та комерційних банків;- методи дослідження - перелік використаних методів фінансового аналізу, використаних для досягнення поставленої в роботі мети. Перераховувати використані методи доцільно не відірвано від змісту роботи, а коротко та змістовно, визначаючи, що саме досліджувалось тим чи іншим методом. Це дасть змогу пересвідчитися в логічності та прийнятності вибору саме цих методів.Обсяг вступу має складати 1-2 сторінки.
У теоретичній частині (перший розділ) аналізується сучасний стан питання, проводиться обґрунтування теми. З цією метою розглядаються методологічні підходи щодо оцінювання досліджуваної теми. Даний розділ повинен складатися з двох підрозділів. В першому підрозділі першого розділу проводиться дослідження методологічних та теоретичних основ згідно з обраною темою. В цьому пункті доцільно визначити основні поняття, розглянути складові досліджуваного явища, окремі класифікаційні ознаки, місце досліджуваного явища в діяльності підприємства та його вплив на ефективність роботи.
![]()
![]()
Другий підрозділ першого розділу домашньої роботи повинен висвітлювати такі положення:
Розглядаючи ступінь розробленості теми домашньої роботи в фінансовому аналізі, в першу чергу необхідно зазначити ступінь розробленості даної теми у вітчизняній та зарубіжній економічній літературі, а також відзначити внесок вчених у дослідження обраної теми. Особливу увагу доцільно звернути на вітчизняні нормативні документи, які регулюють питання теми домашньої роботи, обґрунтувати необхідність дослідження у курсовій роботі саме цих питань. Розглянувши ступінь розробленості теми домашньої роботи в цілому, необхідно зупинитись на підходах окремих авторів із посиланням на використані джерела.
![]()
Крім того, в даному підрозділі, за наявності, наводяться розрахункові формули за темою домашньої роботи, запропоновані різними авторами.
![]()
Порівняння підходів різних авторів до аналізу теми домашньої роботи дає можливість виявити переваги та недоліки кожної з методик.
![]()
Узагальнюючи розглянуті методики студентом має бути розроблена послідовність проведення аналізу за темою роботи для досліджуваного підприємства, яка може бути синтезом кількох методик або обрання методики певного автора. При цьому, в кінці підрозділу, зазначається обрана послідовність проведення аналізу досліджуваного підприємства із зазначенням розрахункових формул.
![]()
Загальний обсяг розділу повинен становити 8-14 сторінок. При цьому основну частку в загальному обсязі має складати другий підрозділ.
![]()
Другий розділ домашньої роботи – аналітична частина – передбачає здійснення аналізу за темою домашньої роботи на прикладі реального підприємства. Пропонується така послідовність написання розділу: В першому підрозділі другого розділу здійснюється характеристика об’єкта дослідження: - назва, - коротка історія створення, - місце та дата реєстрації, - мета діяльності, - характеристика продукції та послуг, - ємність ринку, на якому функціонує підприємство.
![]()
В другому підрозділі другого розділу домашньої роботи проводиться аналіз основних показників фінансової діяльності підприємства. В підрозділі здійснюється аналіз динаміки зміни основних показників діяльності суб'єкта господарювання за останні 2 роки.
![]()
Необхідно здійснити аналіз абсолютних та відносних показників, таких як:
Зазначені показники розраховуються на основі формул, наведених в додатку Д. Зважаючи на те, що аналіз діяльності підприємства проводиться за два роки, дані, які беруться із форми № 1 „Баланс”, беруться як середньорічні. Розрахунок абсолютних показників діяльності підприємства (що беруться безпосередньо із звітності) не наводиться. Вони відображаються у таблиці, в якій визначається також динаміка їх зміни. Розрахунок відносних показників здійснюється із зазначенням формул. Усі розрахунки, проведені в даному розділі, доцільно звести в таблицю, в якій відображається значення показників за аналізований період та динаміка їх зміни.
![]()
Додатково в таблиці наводяться абсолютні показники, які характеризують фінансовий стан підприємства та отримуються безпосередньо із форм фінансової звітності № 1 "Баланс" та № 2 "Звіт про фінансові результати":
Розрахунок динаміки зміни показників не наводиться.
Приклад оформлення таблиці Таблиця _._ - Динаміка зміни показників, які характеризують фінансовий стан „ПІДПРИЄМСТВО”
На підставі узагальнених в таблиці розрахунків робляться висновки про фінансовий стан підприємства в розрізі окремих груп розрахованих показників. При цьому варто звернути увагу на динаміку зміни показників, тобто визначити покращуються чи погіршуються вони. Отримані розрахункові значення необхідно порівняти із нормативними і визначити чи відповідає певний показник встановленим значенням.
![]() Закінчується підрозділ загальним висновком про фінансовий стан підприємства, в якому зазначаються показники фінансового стану, які потребують покращення.
В третьому підрозділі другого розділу домашньої роботи проводиться спеціальний аналіз показників згідно з темою роботи. Аналіз здійснюється відповідно до методики, наведеної у другому підрозділі першого розділу. В підрозділі проводиться розрахунок показників, які безпосередньо стосуються теми домашньої роботи.
![]()
Розраховані показники доцільно звести до таблиці, в якій визначити динаміку їх зміни, після чого провести аналіз отриманих значень.
![]()
В даному розділі здійснюється також факторний аналіз зміни основного показника та досліджується вплив окремих факторів на його значення й динаміку з метою визначення основних шляхів покращення економічного стану підприємства. Завершується даний підрозділ загальним висновком щодо проведеного аналізу за темою домашньої роботи з виявленням показників, які потребують покращення. Загальний обсяг аналітичної частини становить 15-18 сторінок.
Прикладна частина - третій розділ - містить пропозиції та рекомендації щодо покращення діяльності об’єкта дослідження. На основі результатів проведеного аналізу пропонуються заходи усунення недоліків фінансово-господарської діяльності об’єкта дослідження, які були виявлені в другому розділі домашньої роботи. Бажано, щоб розроблені пропозиції та рекомендації супроводжувались фінансовими розрахунками очікуваного економічного і соціального ефекту від їх впровадження. Обсяг третього розділу 5-8 сторінок.
У висновках формулюються теоретичні та практичні результати виконаної роботи відповідно до стану виконання мети та вирішення поставлених у вступі завдань. Зокрема, зазначаються виявлені в процесі здійснення аналізу тенденції розвитку фінансової діяльності підприємства та на підставі цього наводяться рекомендації щодо усунення виявлених недоліків. Обсяг висновків 1-2 сторінки.
Список використаних літературних джерел повинен містити не менше 15–20 найменувань, на які зроблені посилання в роботі. Джерела розміщуються у порядку появи посилань на них у тексті з обов’язковим зазначенням всіх необхідних реквізитів.
В додатках подаються схеми, рисунки, графіки, таблиці та інші ілюстрації. Додатки повинні підтверджувати окремі положення, висновки та пропозиції автора домашньої роботи. Допоміжний та ілюстративний матеріал, внесений у додатки, має безпосередньо стосуватися теми дослідження, але при включенні його в основний зміст роботи ускладнює сприйняття тексту. Таблиці, графіки та схеми повинні мати назву і бути пронумеровані, а в основному тексті домашньої роботи обов’язково робляться посилання на матеріал, що міститься в додатках, і пояснення змісту кожної таблиці, рисунка, схеми тощо. Форми звітності, на основі яких був проведений аналіз, підшиваються до домашньої роботи як додаток. Кількість форм звітності залежить від теми домашньої роботи, але обов'язковими є: форма № 1 "Баланс", форма № 2 "Звіт про фінансові результати", форма № 3 "Звіт про рух грошових коштів", форма № 4 "Звіт про власний капітал", форма № 5 "Примітки до річної фінансової звітності".
5. Методичні рекомендації з оформлення пояснювальної записки, графічної частини роботи (за необхідності) Закінчена курсова робота повинна містити всі основні структурні елементи, починаючи з титульного листа і закінчуючи додатками. Загальні вимоги до оформлення домашньої роботи:
З метою максимального наближення оформлення тесту домашньої роботи до вимог основні структурні елементи виконуються таким чином:
Титульний лист виконується на аркуші формату А4 за встановленим зразком (додаток А).
Бланк завдання видається студенту керівником домашньої роботи та заповнюється згідно зі встановленим зразком (додаток Б).
Анотація пишеться українською мовою і розміщується одразу за бланком завдання.
Зміст розміщується після анотації. Він включає в себе найменування усіх основних структурних елементів домашньої роботи, розділів і підрозділів із зазначенням сторінок у тій послідовності, в якій вони розташовані. Слово «зміст» записують у вигляді заголовка симетрично до тексту. Над колонкою номерів сторінок скорочене слово «с.» не пишеться.
При оформленні текстової частини домашньої роботи заголовки розділів пишуться великими літерами посередині тексту. Крапка в кінці заголовка не ставиться. Переноси частини слів в заголовку не допускаються, на інший рядок слово переноситься повністю. Якщо заголовок складається з двох речень, то вони розділяються крапкою. Заголовки підрозділів пишуться, окрім першої, малими літерами і розміщуються симетрично до тексту. Розділи, підрозділи, пункти та підпункти нумеруються арабськими цифрами в межах всієї роботи. Такі структурні частини домашньої роботи, як зміст, перелік умовних позначень, вступ, висновки, список використаних джерел не мають порядкового номера. Всі аркуші, на яких розміщені згадані структурні частини домашньої роботи, нумерують звичайно. Не нумерують лише їх, заголовки, тобто не можна друкувати: “І. ВСТУП” або “Розділ 6. ВИСНОВКИ”. Номер розділу ставлять перед назвою не зазначаючи слова РОЗДІЛ. Підрозділи нумерують у межах кожного розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. В кінці номера підрозділу крапка не ставиться наприклад: “2.3” (третій підрозділ другого розділу). Потім у тому ж рядку розміщується заголовок підрозділу.
Оформлення формул. Всі формули, що входять до домашньої роботи, оформлюють за допомогою редактора формул. Формули нумерують в межах розділу. Номер формули складається з номера розділу та порядкового номера формули, розділених крапкою. Формулу відцентровують, а номер формули розташовують з правого боку на рівні формули в круглих дужках. Посилання в тексті на номер формули дають в дужках. Наприклад: за формулою (1.1) розрахуємо коефіцієнт покриття...
Пояснення символів та числових коефіцієнтів наводяться під формулою. Пояснення кожного символу подається з нового рядка в тій послідовності, в якій символи наведено в формулі. Перший рядок пояснення починається з слова «де» без двокрапки після нього.
![]() Формули, що записані одна за одною та не розділені текстом, розділяються комою. Рівняння і формули необхідно виділяти з тексту в окремий рядок. Вище та нижче кожної формули або рівняння необхідно залишати не менше одного вільного рядка. Формули та рівняння в роботі необхідно нумерувати в межах розділу.
Офомлення таблиць Цифровий матеріал, як правило, оформлюють у вигляді таблиць відповідно до рисунка 1.
Таблиця _____ - _____________________________________ номер назва таблиці
Рисунок 1- Приклад оформлення таблиці
Горизонтальні та вертикальні лінії, які розмежовують рядки таблиці, а також лінії зліва, справа і знизу, що обмежують таблицю, можна не проводити, якщо їх відсутність не ускладнює користування таблицею. Таблиці нумерують послідовно (за винятком таблиць, поданих у додатках) в межах розділу. Таблиці слід нумерувати арабськими цифрами порядкового розділу, за винятком таблиць, що наводяться у додатках. Номер таблиці складається з номера розділу і порядкового номера таблиці, відокремлених крапкою. Наприклад, таблиця 2.1 – перша таблиця другого розділу. При переносі частини таблиці на інший аркуш (сторінку) слово “Таблиця” і номер її зазначають один раз над першою частиною таблиці, над іншими частинами пишуть слова “Продовження таблиці” і подають номер таблиці, наприклад, “Продовження таблиці 1.2”. Таблиця повинна мати заголовок, який друкують малими літерами (крім першої великої). Крапка в кінці заголовка не ставиться. Назва має бути стислою і відображати зміст таблиці. Якщо у роботі одна таблиця, її нумерують за такими ж вимогами. Таблицю слід розташовувати безпосередньо після тексту, у якому вона згадується вперше, або на наступній сторінці. На всі таблиці мають бути посилання в тексті роботи.
![]()
Якщо рядки або графи таблиці виходять за межі формату сторінки, таблицю поділяють на частини, розміщуючи одну частину під одною, або поруч, або переносячи частину таблиці на наступну сторінку. Заголовки граф таблиці починають з великої літери, а підзаголовки – з малої, якщо вони складають одне речення із заголовком. Підзаголовки, що мають самостійне значення, пишуть з великої літери. В кінці заголовків і підзаголовків таблиць крапки не ставлять. Заголовки і підзаголовки граф указують в однині.
Оформлення рисунків Ілюстрації (креслення, схеми, графіки) необхідно подавати в курсовій роботі безпосередньо після тексту, де вони згадані вперше, або на наступній сторінці. Ілюстрації, які розміщені на окремих сторінках домашньої роботи, включають до загальної нумерації сторінок. Ілюстрації позначають словом «Рисунок» і нумерують послідовно в межах розділу, за винятком ілюстрацій, поданих у додатках. Номер ілюстрації повинен складатися з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, між якими ставиться крапка. Наприклад: Рисунок 1.2 (другий рисунок першого розділу). Номер ілюстрації, її назва і пояснювальні підписи розміщують послідовно під ілюстрацією. Якщо в курсовій роботі подано одну ілюстрацію, то її нумерують за загальними правилами.
Літературні джерела розміщуються за порядком їх появи в тексті. Посилання на літературні джерела наводиться в квадратних дужках наприклад, «... [14, С. 125] ...», де 14 – номер джерела в переліку використаної літератури, а 125 – сторінка цього джерела, на яку зроблене посилання.
Додатки оформлюють як продовження домашньої роботи на наступних її сторінках, розташовуючи у порядку появи посилань у тексті домашньої роботи. Оформлюючи додатки на окремому аркуші друкують великими літерами слово “ДОДАТКИ”, після чого на наступних аркушах розміщують необхідні додатки. Кожен додаток повинен починатися з нової сторінки. Додаток повинен мати заголовок, надрукований угорі малими літерами з першої великої симетрично стосовно тексту сторінки. Посередині рядка над заголовком малими літерами з першої великої друкується слово “Додаток __” і велика літера, що позначає додаток. Додатки позначають великими літерами української абетки, починаючи з А, за винятком букв Ґ, Є, З, І, Ї, Й, О, Ч, Ь. В тексті домашньої роботи обов'язково повинні бути посилання на додатки.
6. Порядок захисту Курсова робота виконується студентом самостійно на прикладі реально існуючого підприємства та на підставі його фінансової звітності. Курсова робота здається на кафедру за тиждень до її захисту. У разі, якщо робота виконана не належним чином, тобто існують зауваження щодо її змісту або оформлення, вона повертається на доопрацювання. Захист домашньої роботи проводиться в присутності не менше як двох викладачів кафедри під час заліково-екзаменаційної сесії. Остаточний варіант оформленої домашньої роботи, підписаний автором, науковим керівником і завідувачем кафедри подається на кафедру за два тижні до початку заліково-екзаменаційної сесії. Якщо студент виконав та захистив домашню роботу поза встановлений термін із неповажних причин, то максимальна величина рейтингової оцінки в балах, яку він може отримати за результатами виконання та захисту домашньої роботи, не повинна перевищувати максимальне значення оцінки «Добре» за національною шкалою.
7. Шкала оцінювання домашньої роботи Система оцінювання результатів виконання та захисту домашньої роботи
Увага! Якщо студент має нульову оцінку хоча б за одним із критеріїв 1-3 або оцінку менше 24 балів за критерієм 4 (захист домашньої роботи), наведених у табл. 4.5, то курсова робота йому не зараховується.
Відповідність рейтингових оцінок за результатами виконання та захисту домашньої роботи в балах оцінкам за національною шкалою
Додаток А НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Навчально-науковий інститут Економіки та менеджменту Факультет економіки і підприємництва Кафедра фінансів, обліку і аудиту
.
Аналіз ресурсних показників рентабельності промислового підприємства (на прикладі ПАТ «ПОДІЛЛЯ») Пояснювальна записказ дисципліни " Фінансовий аналіз та звітність" до домашньої роботи зі спеціальності 6.030508 «Фінанси і кредит»
Керівник домашньої роботи _______________________ (науковий ступінь, учене звання, ПІБ) «___» ___________ 20__ р. Розробив студент гр. _____ _______________________ підпис, ПІБ «___» _______ 20__ р.
Київ 20__ Додаток Б НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Навчально-науковий інститут Економіки та менеджменту Факультет економіки і підприємництва Кафедра фінансів, обліку і аудитуЗАТВЕРДЖУЮ Завідувач кафедри _________ О.Гайдаржийська (підпис)
ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ на домашню роботу з дисципліни "Фінансовий аналіз"
студенту ________________________________________________________ (ПІБ) Факультету ____________________________ групи ___________________ на тему: _________________________________________________________ ________________________________________________________________ Тема домашньої роботи затверджена на засіданні кафедри протокол № ___ від «__» _________________ 20___р.
Вихідні дані:
Зміст розрахунково-пояснювальної записки Вступ. Визначення сутності _______. Огляд методик аналізу _______. Формування методики аналізу ________ Загальна характеристика підприємства. Аналіз ________ підприємства. Формування пропозицій та рекомендацій щодо покращення фінансового стану підприємства.
Завдання видано "___" __________________ 20__ р.
Керівник ____________________ _________________ (підпис) (прізвище, ініціали) Завдання отримав __________________ (підпис) Додаток В Складання змісту домашньої роботи
ЗМІСТ
Додаток Е Таблиця Е1 – Алгоритм розрахунку фінансових показників діяльності підприємств
Продовження таблиці Е.1
Продовження таблиці Е.1
|