|
Фінансовий аналіз в банкахДата публикации: 15.07.2019 13:28
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима Гетьмана» факультет обліку та податкового менеджменту Кафедра обліку в кредитних і бюджетних установах та економічного аналізу
ЗАТВЕРДЖУЮ:
Проректор з науково – педагогічної роботи ______________А.М.Колот “____”_____________2019 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ з вивчення навчальної дисципліни Фінансовий аналіз в банках
Київ - 2019
Розробники:
Парасій-Вергуненко Ірина Михайлівна, доктор економічних наук, професор email: parasiy_vergunenko@bigmir.net
Самборська – Музичко Юлія Олександрівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку в кредитних і бюджетних установах та економічного аналізу email: sambjulia@gmail.com
ВСТУП
«Фінансовий аналіз в банках» - вибіркова навчальна дисципліна циклу професійної підготовки здобувачів вищої освіти на другому (магістерському) рівні за освітньо – професійною програмою «Облік і аудит», вибірковий пакет «Облік і аудит в управлінні банками» (галузь знань – 07 «Управління та адміністрування», спеціальність –071 «Облік і оподаткування», спеціалізація – «Облік і аудит»). Дисципліна «Фінансовий аналіз в банках» є логічним продовженням фахових дисциплін, засвоєних студентами на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти, і пов’язана, зокрема, з такими навчальними дисциплінами, як «Облік у банках», «Бухгалтерський облік (загальна теорія)», «Менеджмент», «Фінансовий облік», «Інформаційні системи і технології в обліку», «Система оподаткування суб’єктів підприємництва», «Звітність підприємств» «Облік і звітність в оподаткуванні», «Аналіз господарської діяльності», «Аудит». Метою викладання дисципліни «Фінансовий аналіз у банках» є опанування його теоретичних основ та набуття практичних навичок аналітичної роботи для їх використання в управлінні банківськими установами. Перелік основних професійних компетентностей і відповідних результатів вивчення дисципліни «Фінансовий аналіз в банках» наведено у таблиці 1. Таблиця 1 Формування у студентів компетентностей та відповідних їм результатів навчання
1. Зміст НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ за темами Тема 1. Теоретичні основи фінансового аналізу в банках Мета та завдання фінансового аналізу в банках. Предмет, суб’єкти та об’єкти аналізу. Загальні та специфічні завдання аналізу. Завдання аналізу з позиції різних суб’єктів аналізу (стейкхолдерів). Місце та значення фінансового аналізу банківської діяльності в системі економічних дисциплін. Метод аналізу та його методичні прийоми. Основні принципи аналізу: науковий характер, системність, оперативність, ефективність. Класифікація методичних прийомів. Абстрактно-логічні (якісні) прийоми дослідження. Кількісні (описові та аналітичні) прийоми дослідження: середні та відносні величини, структурні та аналітичні групування, графічний прийом, ряди динаміки, прийоми елімінування, кореляційно-регресійний метод, прийоми лінійного програмування. Класифікація видів аналізу, що застосовуються в банках. Види аналізу за аспектами, методами та інформаційними джерелами: фінансовий, управлінський, стратегічний, операційно-вартісний. Види аналізу залежно від періодичності проведення: разовий та періодичний (щоденний, щотижневий, місячний, квартальний, річний). Види аналізу залежно від спектру та обсягу питань, що аналізуються: комплексний (повний) та вибірковий (тематичний та локальний). Види аналізу за суб’єктами аналізу: внутрішній та зовнішній (міжбанківський порівняльний, дистанційний). Організація аналітичної роботи в банках. Методичне управління аналітичною роботою на всіх рівнях управління банками. Керівництво аналітичною роботою на рівні банківської системи в цілому. Централізована та децентралізована форми організації аналітичної роботи на рівні окремого банку. Методичне забезпечення фінансового аналізу. Система інформаційного забезпечення, основні принципи побудови системи аналітичної інформації. Облікові та поза облікові джерела аналізу. Характеристика балансу банку як основного джерела інформаційного забезпечення фінансового аналізу діяльності банку. Зміст, оцінка та аналітичне значення статей балансу. Взаємозв’язок фінансово-аналітичної служби банку з іншими структурами банку. Основні етапи аналізу: попередній, аналітичний, підсумковий. Шляхи удосконалення організації аналітичної роботи в банках. Тема 2. Експрес-діагностика економічного потенціалу банку на основі аналізу балансу Методика «читання» та аналізу балансу банка. Основні напрями аналізу балансу банка. Взаємозв’язок статей активу та пасиву балансу банку. Аналіз збалансованості активів та пасивів банку. Експрес-діагностика економічного потенціалу банка. Експрес-оцінка умов, характеру та масштабів діяльності банку за даними балансу. Оцінка конкурентної позиції банку на ринку за розміром активів, власного капіталу, зобов’язань, кредитної активності Поняття банківських ресурсів, їх класифікація з позиції джерел залучення та позиції витратності. Аналіз структури та динаміки пасивів банку. Групування статей пасивів банка для аналітичних цілей. Аналіз структури пасивів з позиції фінансової стійкості та вартості ресурсів. Аналіз динаміки (темпів зростання, приросту) складу і структури активів. Аналіз основних напрямків використання ресурсів банку. Аналіз активів банку за допомогою системи коефіцієнтів. Групування статей активу балансу за суттю банківських операцій, принципами ліквідності, дохідності, ризику. Аналіз якості активів з позиції ризику. Порядок розрахунку суми активів, зважених за ступенем ризику. Аналіз активів із позиції ліквідності. Поняття іммобілізованих активів. Тема 3. Аналіз власного капіталу банку Значення власного капіталу банку та його основні функції. Основні завдання та підходи до аналізу власного капіталу банку. Поняття «власних «коштів-нетто» (власних оборотних коштів банку, що можуть бути використані в активних операціях). Іммобілізація власних коштів. Ефект фінансового левериджу. Поняття мультиплікатора капіталу. Методика розрахунку власного капіталу банку згідно з чинною інструкцією НБУ. Поняття регулятивного капіталу та порядок його розрахунку. Основний капітал, додатковий капітал, відрахування. Основні нормативи, що регулюють достатність капіталу: мінімальний розмір регулятивного капіталу (Н1); норматив адекватності регулятивного капіталу (Н2); норматив адекватності основного капіталу (Н3). Розподіл банків на групи за рівнем капіталу. Додаткові показники достатності капіталу. Аналіз структури та окремих складових власного капіталу банку. Аналіз динаміки зміни розміру статутного капіталу. Фактори та причини зміни статутного капіталу. Система показників, що застосовується в процесі аналізу статутного капіталу. Аналіз складу акціонерів банку на базі особових рахунків. Аналіз дивідендної політики банку. Аналіз інших складових власного капіталу банку. Аналіз резервного та буферного капіталу, спеціальних фондів і резервів банку. Аналіз нерозподіленого прибутку як складової власного капіталу. Аналіз субординованого капіталу. Основні вимоги до коштів, залучених на умовах субординованого боргу. Обмеження, що накладаються на капітал 2-го рівня. Тема 4. Аналіз зобов’язань банку Загальна схема аналізу зобов’язань банку. Класифікація залучених коштів. Залучені та запозичені кошти банку. Онкольні депозити (депозити до запитання), строкові депозити, міжбанківський кредит, кошти в розрахунках, кредиторська заборгованість. Аналіз структури зобов’язань банку. Визначення оптимального співвідношення строкових та онкольних депозитів. Визначення ступеня використання залучених коштів, зобов’язань. Аналіз строкових депозитів. Визначення оборотності депозитних вкладень. Розрахунок середнього терміну зберігання та використання депозитів, рівня осідання депозитних коштів. Методика розрахунку коефіцієнтів нестабільності депозитів. Аналіз диверсифікації депозитів. Аналіз структури депозитів до запитання. Методика розрахунку коефіцієнта нестабільності депозитів та економічна інтерпретація його значень. Аналіз оборотності коштів та рівня їх осідання на поточних рахунках клієнтів. Обґрунтування можливості переведення стабільного залишку на поточних рахунках клієнтів у строкові депозити. Порядок оцінювання рівня розвитку клієнтської бази. Аналіз клієнтської бази банку. Розрахунок коефіцієнтів плинності, залучення клієнтів, закріплення та постійності клієнтів. Аналіз лояльності клієнтів. Аналіз використання міжбанківського кредиту у формуванні залучених коштів. Його роль у регулюванні рівня ліквідності банку. Негативні аспекти надмірного рівня використання МБК. Розрахунок рівня залежності ресурсної бази банку від залучених МБК. Визначення обсягу ефективних кредитних ресурсів. Порядок оцінки ефективності використання банківських ресурсів. Стратегічний аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів із позицій стабільності та витратності. Застосування прийомів лінійного програмування в розв’язанні завдань щодо оптимізації ресурсної бази банку. Тема 5. Аналіз кредитних та інвестиційних активів банку Основні завдання аналізу кредитних операцій та операцій банку з цінними паперами, його інформаційна база. Аналіз масштабів кредитної діяльності банку порівняно з попередніми періодами та іншими банками. Оцінка кредитної активності банку. Аналіз руху кредитів. Розрахунок коефіцієнтів надання та погашення кредиту. Аналіз оборотності позик. Методика розрахунку тривалості одного обороту позик. Додаткове умовне вивільнення або залучення коштів в оборот за рахунок зміни швидкості обертання позик. Аналіз диверсифікації кредитних вкладень. Поняття портфельної, галузевої та географічної диверсифікації. Розрахунок нормативу Н7 «максимального розміру кредитного ризику на одного контрагента» та нормативу Н8 — нормативу «великих» кредитних ризиків». Аналіз масштабів операцій банку з цінними паперами в порівнянні з даними попередніх періодів та інших банків. Оцінка інвестиційної активності банку. Аналіз структури й динаміки операцій банку з цінними паперами. Аналіз структури операцій за напрямками діяльності. Аналіз відповідності структури джерел придбання цінних паперів напрямкам вкладень у цінні папери. Вимоги щодо прямих інвестицій, які здійснюють банки згідно з чинною інструкцією НБУ. Норматив інвестування в цінні папери окремо за кожною установою (Н11). Норматив загальної суми інвестування (Н12). Методика розрахунку коефіцієнта інвестування. Аналіз частки інвестиційних активів. Аналіз матеріальних і нематеріальних інвестиційних активів. Аналіз структури капітальних вкладень. Аналіз інвестиційної нерухомості банку. Поняття захищеного капіталу. Оптимальний розмір вкладень у нерухоме майно та інші матеріальні активи відносно обсягу власного капіталу. Тема 6. Аналіз доходів та витрат банку Основні напрямки, завдання та інформаційна база аналізу. Класифікація доходів банку. Групування окремих статей доходів. Поняття процентних та непроцентних доходів. Аналіз динаміки та структури доходів. Вертикальний аналіз доходів банку. Горизонтальний аналіз динаміки дохідних статей. Аналіз ритмічності темпів зростання операційних доходів. Аналіз стабільності доходів за допомогою методів середньоквадратичних відхилень у доходах, коефіцієнта варіації та індексу нестабільності доходів. Факторний аналіз доходів банку. Застосування декомпозиційного аналізу у формуванні факторних моделей. Факторний аналіз доходів від операцій з цінними паперами, доходів від корпоративних прав, доходів обмінних пунктів, доходів від розрахунково-касового обслуговування. Аналіз відносних показників дохідності. Методика розрахунку коефіцієнтів дохідності активів, дохідності дохідних активів, коефіцієнтів операційного та процентного доходу. Загальна схема аналізу витрат банку. Класифікація витрат банку. Групування окремих статей витрат. Аналіз динаміки та структури витрат. Вертикальний аналіз витрат банку. Горизонтальний аналіз динаміки окремих статей витрат банку. Поняття процентних та непроцентних витрат. Факторний аналіз зміни витрат банку за залученням ресурсів. Факторний аналіз витрат за операціями з цінними паперами. Застосування позиційного аналізу у формуванні факторних моделей витратності. Структурний і горизонтальний аналіз витрат, пов’язаних із забезпеченням функціональної діяльності банку. Аналіз відносних показників витратності. Методика розрахунку показників витратності активів, витратності працюючих активів, витратності залучених коштів, витратності доходів та ін. Порівняльний аналіз відносних показників дохідності банку та відповідних показників витратності. Порівняльний аналіз показників витратності. Порівняльний аналіз темпів зростання доходів та витрат. Особливості аналізу виконання бюджетів доходів та витрат центрів відповідальності. Аналіз гнучких кошторисів витрат банку. Аналіз ефективності діяльності центрів відповідальності. Тема 7. Аналіз фінансових результатів та ефективності діяльності банку Складові балансового прибутку та модель формування чистого прибутку. Аналіз динаміки абсолютного розміру прибутку та розрахунок темпів його зростання. Аналіз структури прибутку, факторів та причин зміни балансового прибутку. Стратегічний аналіз фінансових результатів діяльності банку. Методика розрахунку «точки беззбитковості» роботи банку. Ситуаційний аналіз рівня прибутку банку та визначення необхідного рівня умовно-постійних та умовно-змінних витрат. Моделювання рівня дохідності активів та витратності ресурсів для досягнення цільового рівня прибутковості. Факторний аналіз окремих складових балансового прибутку. Факторний аналіз процентного прибутку банку. Система фінансових коефіцієнтів прибутковості. Розрахунок факторів, що впливають на зміну цих коефіцієнтів. Декомпозиційний аналіз показників прибутковості. Формула Дюпона. Методика розрахунку показників прибутковості активів, прибутковості капіталу, рентабельності доходу, рентабельності роботи банку. Факторний аналіз зміни показників прибутковості. Оцінка факторів із позиції ліквідності балансу та банківських ризиків. Методика розрахунку показників: відсоткової маржі, спреду, рівня покриття непроцентних витрат непроцентними доходами. Аналіз ринкової активності банку. Аналіз використання чистого прибутку банку та його дивідендної політики. Використання сучасних технологій аналізу ефективності фінансових стратегій банку. Тема 8. Аналіз грошових потоків банку Економічна сутність грошових потоків, їх види, завдання аналізу та його інформаційне забезпечення. Поняття позитивного, від’ємного та чистого грошового потоку. Аналіз структури та динаміки грошових потоків за видами діяльності банку. Аналіз синхронності та рівномірності грошових потоків. Порядок розрахунку середньоквадратичного відхилення надходження та вибуття грошових потоків. Коефіцієнт варіації надходження грошових потоків. Аналіз збалансованості грошових потоків банку. Аналіз якості та достатності чистого грошового потоку. Оцінка рівня дефіцитності грошових потоків. Аналіз ліквідності грошового потоку. Оцінка перспективного виконання боргових зобов’язань банку на основі аналізу позитивного грошового потоку. Факторний аналіз руху грошових коштів. Оцінка впливу позитивного та від’ємного грошового потоків та рівня вхідного сальдо на зміну запасів грошових коштів на кінець періоду на основі балансового методу. Оцінка впливу швидкості обороту кредитів, інвестицій, дебіторської заборгованості на тривалість фінансового циклу банку. Коефіцієнтний аналіз ефективності управління грошовими потоками. Розроблення заходів по оптимізації грошових потоків. Способи прискорення надходження грошових коштів. Способи уповільнення грошових виплат. Тема 9. Комплексний аналіз фінансового стану банку та його ділової активності Аналіз фінансової стійкості банку. Методика розрахунку та економічний зміст основних коефіцієнтів оцінки фінансової стійкості. Основні індикатори фінансових проблем в банку. Методика ретроспективного аналізу ліквідності банку. Методика аналізу ліквідності банку. Основні нормативи, що регулюють ліквідність банків другого рівня. Методика розрахунку нормативу миттєвої ліквідності (Н4). Норматив поточної ліквідності (Н5). Норматив короткострокової ліквідності (Н6). Додаткові коефіцієнти, що характеризують статичну ліквідність банку. Міжнародний досвід оцінки ліквідності банку. Аналітична оцінка динамічної ліквідності банку. Групування активів за строками їх погашення та групування зобов’язань відповідно до строків їх виконання. Аналіз розриву ліквідності банку. Визначення надлишку або дефіциту ліквідних активів для виконання своїх зобов’язань. Аналіз динамічної ліквідності банку на основі зіставлення коефіцієнтів оборотності активів та оборотності зобов’язань (депозитів). Аналіз ліквідності на основі платіжного календаря. Вплив обов’язкового резервування коштів на кореспондентському рахунку в НБУ на рівень ліквідності банку. Аналіз ділової активності. Підходи до визначення ділової активності банків. Коефіцієнтний аналіз ділової активності. Методика розрахунку та економічне значення коефіцієнтів, що характеризують активність залучення коштів: активності залучення позичених та залучених коштів, активності залучення строкових коштів, активності залучення міжбанківських кредитів, активності використання залучених коштів у дохідні активи, активності використання залучених коштів у кредитний портфель. Методика розрахунку та економічне значення коефіцієнтів, що характеризують активність банку з розміщення ресурсів: рівень дохідності активів, рівень кредитної активності, рівень інвестиційної активності, рівень проблемних кредитів. Аналіз ділової активності методом зіставлення і взаємозв’язки між джерелами формування ресурсів та напрямками їх вкладень в активи. Аналіз ефективності управління. Коефіцієнтний метод оцінки ефективності управління за допомогою відносних показників прибутковості, дохідності, витратності, продуктивності праці. Аналіз ефективності управління за абсолютними показниками. Рейтингові системи оцінки фінансового стану банків. Рейтинг та його різновиди. Поняття дистанційного аналізу діяльності банків. Уніфіковані та диференційовані рейтинги. Поняття номерного, бального та індексного рейтингів. Стрес-аналіз фінансової стійкості банку. Рейтингова система «CAMEL‘S». Аналіз капіталу банку. Аналіз якості активів банку. Аналіз ефективності роботи банку. Аналіз ліквідності банку. Аналіз менеджменту банку. Методика визначення сукупного рейтингу комерційного банку. Відкриті рейтингові системи оцінки банків. Підходи становлення узагальнюючої оцінки надійності банків.
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ. 2.1. Карта навчальної роботи студента
з дисципліни (вибіркової) «Фінансовий аналіз в банках»
для студентів освітньої програми / спеціалізації «Облік і аудит», вибірковий пакет «Облік і аудит в управлінні банками»
денна форма навчання
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни.
Оцінювання знань студентів з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках» здійснюється за результатами поточного контролю знань для денної форми навчання за 100-бальною шкалою в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Система поточного контролю знань здобувачів магістерського рівня освіти денної форми навчання передбачає оцінювання: відповідей (виступів) на аудиторних заняттях; результатів виконання завдань двох контрольних (модульних) робіт; результатів виконання і захисту індивідуальних завдань для самостійної роботи студента (Карта НРС). Карта навчальної роботи студентів (Карта НРС) є основою організації СРС з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках». Вона відображає перелік конкретних форм самостійної роботи студента, види семінарських (практичних) занять, види навчальних робіт, які необхідно виконати студенту відповідно до робочої програми та кількість балів, які можна отримати за виконання цих робіт. У тих випадках, коли семінарські (практичні) заняття мають тренувальний характер і передбачають виконання розрахункових робіт, набуття проектно-аналітичних здатностей, поточна робота на цьому занятті не оцінюється, а може бути об’єктом діагностики навчальних досягнень на наступному семінарському (практичному) занятті. Студенти на першому занятті інформуються викладачем щодо організації самостійної роботи: термінів виконання завдань, кількості балів за кожен вид роботи, часу проведення консультацій. До відома студентів доводиться такий порядок планування та організації самостійної роботи:
За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних) заняттях студент може отримати максимально 60 балів. У табл. 2.1 наведено шкалу оцінювання рівня знань студентів за певний вид робіт на семінарському (практичному) занятті. Таблиця 2.1
За шкалою 5 – 4 – 3 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – розгорнутій бесіді.
За шкалою 5 – 4 – 3 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – вирішенні ситуаційних вправ.
За шкалою 10 – 8 – 6 – 0 оцінюється виконання студентом завдань експрес - контролю.
Рівень засвоєння студентом програмного матеріалу визначається за допомогою письмової контрольної (модульної) роботи. При виконанні модульних завдань оцінці підлягають теоретичні знання та практичні навички, набуті студентами після опанування певного модуля. З дисципліни”Фінансовий аналіз в банках” передбачені 2 модульних контролі, за які студент може отримати максимально 10 балів за кожний. Модульну контрольну роботу студенти пишуть на 4 та 8 занятті. Завдання модульного контролю включають 10 тестових питань (по 0,2 бали) і дві практичні задачі (по 4 бали), за результатами якої студент може отримати максимально 10 балів. Виконання задач оцінюються за такою шкалою:
Загальна максимальна кількість балів, отриманих студентом за роботу в аудиторії, складає 80 балів. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент денної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Аудиторні заняття можуть бути відпрацьовані впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач.
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ3.1. Карта навчальної роботи студента з дисципліни (вибіркової) «Фінансовий аналіз в банках» для студентів освітньої програми / спеціалізації «Облік і аудит», вибірковий пакет «Облік і аудит в управлінні банками» Заочна форма навчання
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни.Оцінювання знань студентів з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках» здійснюється за результатами поточного контролю знань для заочної форми навчання за 100-бальною шкалою в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Система поточного контролю знань здобувачів магістерського ступеня освіти заочної форми навчання передбачає оцінювання: відповідей (виступів) на аудиторних заняттях; результатів виконання завдань контрольних (модульних) робіт; результатів виконання і захисту індивідуальних завдань для самостійної роботи студента (Карта НРС). Карта навчальної роботи студентів (Карта НРС) є основою організації СРС з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках». Вона відображає перелік конкретних форм самостійної роботи студента, види контактних занять, види навчальних робіт, які необхідно виконати студенту відповідно до робочої програми та кількість балів, які можна отримати за виконання цих робіт. Студенти на першому занятті інформуються викладачем щодо організації самостійної роботи: термінів виконання завдань, кількості балів за кожен вид роботи, часу проведення консультацій. До відома студентів доводиться такий порядок планування та організації самостійної роботи:
За систематичність і активність роботи на контактних заняттях студент може отримати максимально 40 балів. У табл. 3.1 наведено шкалу оцінювання рівня знань студентів за певний вид робіт на контактному занятті.
Таблиця 3.1
За шкалою 4 – 3 – 2 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – розгорнутій бесіді.
За шкалою 4 – 3 – 2 – 0 оцінюється робота студента на семінарі – вирішенні ситуаційних вправ.
Отже, за відповіді (виступи) на 10 контактних заняттях з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках» студент – заочник може отримати максимально 40 балів відповідно до карти НРС. Рівень засвоєння студентом програмного матеріалу визначається за допомогою письмової контрольної (модульної) роботи. При виконанні модульних завдань оцінці підлягають теоретичні знання та практичні навички, набуті студентами після опанування певного модуля. З дисципліни ”Фінансовий аналіз в банках” передбачено 2 модульні контролі, за які студент може отримати максимально 5 балів за кожний. Контрольні модульні роботи студенти пишуть на 5 та 12 занятті. При виконанні модульних завдань оцінюванню підлягають теоретичні знання та практичні навички, набуті студентами після опанування матеріалу модуля. Завдання модульного контролю виконують протягом 1 пари і включають 10 тестових питань (по 0,1 бала) і дві практичні задачі (по 2 бали), за результатами якої студент може отримати максимально 5 балів. Виконання задач оцінюються за такою шкалою:
Таким чином, за виконання двох контрольних модульних робіт студент – заочник може отримати максимально 10 балів. Отже, разом за систематичну та активну роботу на контактних заняттях під час сесії та за виконання модульних (контрольних) робіт) студент – заочник може отримати не більше 50 балів. У разі пропуску з поважних причин аудиторних занять студент заочної форми навчання має право їх відпрацювати за графіком консультацій. Відпрацювання аудиторних занять можуть бути здійснені впродовж 2-х тижнів (14 календарних днів), починаючи з моменту, коли студент має знову приступити до занять (завершилася дія відповідної поважної причини), але не пізніше дня початку залікового тижня у відповідному семестрі. Поважними причинами пропуску студентом аудиторних занять можуть бути хвороба, виклик до суду, правоохоронних органів чи до військового комісаріату; відрядження; сімейні обставини тощо, що мають бути підтверджені документально — лікарняний, медична довідка, повістка, тощо. Порядок відпрацювання пропущених занять визначає викладач.
Виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студента (СРС) — це форма організації навчального процесу, за якої заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. СРС є важливою складовою навчального процесу, яка позитивно впливає на глибину засвоєння знань і вмінь, що є передумовою творчого застосування їх у майбутній професійній діяльності. Картою НРС з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках» для денної і заочної форм навчання передбачено такий перелік видів індивідуальних завдань:
Тематику індивідуальних завдань студент погоджує з викладачем. Студент може обрати тему індивідуального завдання, безпосередньо пов’язану з темою магістерської дипломної роботи. Студент денної форми навчання обирає два види індивідуальних завдань, студент – заочник – одне індивідуальне завдання із наведеного переліку. Зокрема, студент денної форми навчання може написати та успішно захистити реферат на обрану тему (5 балів) та підготувати доповідь і взяти участь у науково-практичній конференції (5 балів). Або студент може скласти аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою тематикою (5 балів) та виконати переклад літературних джерел іншомовного походження за заданою проблематикою (5 балів). Студент – заочник може заробити 5 балів за виконання і захист під час ІКР (або в день заочника) одного з семи наведених в Карті НРС індивідуальних завдань.
Крім того, студенти заочної форми навчання обов’язково виконують індивідуальні завдання для самостійної роботи з дисципліни «Фінансовий аналіз в банках» у міжсесійний період: завдання з тренінгу та розрахункові завдання (10 задач, які надаються кожному студенту індивідуально). Перелік індивідуальних завдань для самостійної роботи наведено в карті навчальної роботи студента. При вирішенні задач студент має продемонструвати знання методики виконання (розрахункову частину) та зробити відповідні висновки. Вимоги до виконання вибіркових індивідуальних завдань:
2. Написання реферату (есе) передбачає підтвердження рівня опанування студентом основних положень з обраної тематики, демонстрація знання відповідної літератури, вміння аналізувати матеріал, робити узагальнення та самостійні висновки. Реферат повинен передбачати розкриття конкретного напряму, мати прикладний характер та практичну спрямованість. Вимоги до написанню реферату наступні:
3. Підготовка презентації (доповіді) за заданою тематикою: включає поглиблене вивчення обраного студентом питання, оформлення результатів вивчення відповідно до наведених нижче вимог та їх презентація на практичному занятті або у час, відведений на індивідуальну роботу викладача. Вимоги до оформлення результатів даної роботи:
Результати роботи оформляються у вигляді презентаційних слайдів в програмі PowerPoint. Кількість слайдів для обзору обраної теми повинна бути не меньше 10. 4. Переклад літературних джерел іншомовного походження за заданою проблематикою. Перед виконанням цього завдання студент має обов’язково погодити тематику перекладу та підібрані літературні джерела з викладачем, що веде практичні чи лекційні заняття.
До перекладу обов’язково додаються копії титульних сторінок літературних джерел та копії сторінок, що перекладені. Вимоги до виконання вибраних студентом видів самостійної роботи обговорюються з викладачем під час ІКР.
4.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботиВиконання і захист індивідуальних завдань для самостійної роботи дає можливість студенту денної форми навчання отримати 20 балів. Для цього необхідно обрати з переліку індивідуальних завдань, наведеного у Карті НРС, два їх види, виконати та успішно захистити їх (кожне з індивідуальних завдань оцінюється в 10 балів). За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності — в роботі конференцій, підготовці наукових публікацій тощо — можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. За виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи у міжсесійний період студент заочник може отримати максимально 50 балів: 20 балів – за вирішення й презентацію результатів тренінгу, 20 балів – за вирішення розрахункових завдань, 10 балів – за виконання вибіркового індивідуального завдання. За шкалою 20 – 15 – 10 – 0 оцінюється робота студента за вирішення завдань та презентацію результатів тренінгу.
Контролю підлягає загальний рівень підготовки студентів за обраним дослідженням, вміння учасників тренінгу презентувати власні напрацювання за змістом тренінгу за наперед погодженою із викладачем звітністю конкретного підприємства. Враховується повнота викладення матеріалу, правильність розрахунків, достатність інформаційної бази, зміст та глибина аналітичних висновків щодо фінансового стану підприємства та ефективності його роботи. Тренінгові завдання можуть виконуватись студентами як самостійно, так і групою по 2 особи. При оцінюванні враховується правильність розрахунків, вміння давати аналітичну інтерпретацію отриманих розрахункових даних, систематизувати та узагальнювати матеріал, а також презентабельність доповіді, ґрунтовність відповідей на поставлені в ході дискусії запитання. Диференціація балів за тренінг (розрахункову роботу) здійснюється в такий спосіб:
За шкалою 20 – 15 – 10 – 0 оцінюється робота студента за вирішення розрахункових завдань. В 20 балів оцінюється за умови, коли студент виконав у роботі вірно всі розрахунки та сформував повні аргументовані письмові висновки. Така відповідь має свідчити про глибоку обізнаність студента з теоретичними та практичними положеннями, які розкривають сутність завдання. В 15 балів оцінюється заслуговує виконана робота, в якій в цілому правильно вирішені всі завдання, але допущені несуттєві помилки при їх розв’язанні чи висновки сформовані неповним чином. Оцінки в 10 балів заслуговує виконана розрахункова робота, яка відзначається недоліками щодо повноти (правильно виконано 50% завдань), обґрунтованості та логіки викладення матеріалу, а саме містить суттєві помилки, допущені при розв'язанні практичних завдань або відсутність самостійних висновків. Крім наведених недоліків, оцінка знижується через порушення логіки викладення матеріалу, а також через орфографічні помилки. Відповідь вважається незадовільною (0 балів), коли розрахунки не виконано, виклад матеріалу відзначається безсистемністю, не розкриває сутності завдання, містить грубі помилки та нерозв'язані практичні завдання, що свідчить про незнання студентом програмного матеріалу з дисципліни “Фінансовий аналіз в банках”. Виконання і захист під час ІКР індивідуальних завдань дає можливість студенту заочної форми навчання отримати 10 балів. Для цього необхідно обрати вид індивідуального завдання з переліку, наведеного у Карті НРС, виконати та успішно захистити його. За рішенням кафедри студентам - заочникам, які брали участь у науково- дослідній діяльності (в роботі науково – практичних конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, тощо) понад обсяги завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з дисципліни, можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. При цьому загальна кількість балів за поточну роботу не може перевищувати 100 балів. Результати поточного контролю знань студентів заносяться до Електронного журналу.
5. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Підсумкова оцінка рівня знань студентів за дисципліною “Фінансовий аналіз в банках” формується за результатами поточного контролю знань студентів, відображеними в Електронному журналі. При цьому загальна кількість балів не може перевищувати 100 балів. Якщо студент набрав менше 60 балів, він отримує оцінку «незадовільно».
Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи.
Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, кожне з яких оцінюється за шкалою 0-2-4-6-8-10 балів. Відповідь студента на кожне із завдань, залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів:
Максимально можлива сума балів за індивідуальну контрольну роботу– 100 балів. У процесі індивідуальної контрольної роботи студенту не дозволяється користуватися допоміжними матеріалами: навчально-методичними посібниками, підручниками, словниками, довідниками. Відповідь на питання оцінюється в 10 балів (відмінний рівень знань) за умови, коли студент дав у роботі повну та аргументовану письмову відповідь. Така відповідь має свідчити про глибоку обізнаність студента з теоретичними та практичними положеннями, які розкривають сутність питання, зокрема відповідь повинна містити: • розгорнутий та вичерпний виклад суті та змісту теоретичного питання; • повне розв'язання практичного завдання і викладення аналітичних висновків. Оцінки в 8 балів (добрий рівень знань) заслуговує повна та обґрунтована, логічно викладена відповідь, яка містить такі недоліки:
Оцінки в 6 балів (задовільний рівень знань) заслуговує відповідь, яка має недоліки щодо повноти, обґрунтованості та логіки викладення матеріалу:
Оцінки в 4 бали (не достатній рівень знань) заслуговує відповідь, яка відзначається такими недоліками:
Оцінки в 2 бали (мінімальний рівень знань) заслуговує відповідь, яка відзначається такими недоліками:
Крім наведених недоліків, оцінка знижується через порушення логіки викладення матеріалу, а також через орфографічні помилки. Відповідь вважається незадовільною (0 балів – незадовільний рівень знань), коли виклад матеріалу відзначається безсистемністю і не розкриває сутності питання, або містить грубе перекручення його змісту та недбалу форму викладення, нерозв'язані практичні завдання, що свідчить про незнання студентом програмного матеріалу з дисципліни “Фінансовий аналіз в банках”. Загальна оцінка формується у такому порядку:
Результат підсумкового контролю у формі заліку за денною формою навчання фіксується в заліковій відомості не пізніше 2-х робочих днів після проведення останнього аудиторного заняття з дисципліни, за заочною - фіксується в заліковій відомості за розкладом сесії.
6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА
|