|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ І ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЄЮ
ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ І ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЄЮДата публикации: 16.08.2017 09:06
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ЗАТВЕРДЖУЮ Ректор __________ С.В. Іванов ( підпис) «___» __________ 2014р
ІНФОРМАЦІЙНІСИСТЕМИ І ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІОРГАНІЗАЦІЄЮ
МЕТОДИЧНI РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисциплінита виконанняконтрольноїроботи для студентів спеціальності 7.03060101, 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування» денної та заочної форм навчання
КИЇВ НУХТ 2014 Інформаційні системи і технології в управлінні організацією: Метод. рекомендації до вивч. дисципліни та виконання контрольної роботи для студ. спеціальності 7.03060101, 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування» ден. та заоч. фоpм навч. [Електроний ресурс]/ уклад. Н.С. Скопенко, М.П. Побережна - К.: НУХТ, 2014.- 27с.
Рецензент І.В. Федулова, д-р екон. наук, проф.
Укладачі: Н.С. Скопенко, д-р екон.наук, проф. М.П.Побережна
Відповідальний за випуск Т.Л.Мостенська, д-р екон.наук, проф.
Видання подається в авторській редакції
Предметом вивчення навчальної дисципліни «Інформаційні системи і технології в управлінні організацією» є вивчення інформаційних систем, які можуть використовуватись в діяльності підприємства.
Міждисциплінарні зв’язки: Інформаційні системи і технології в управлінні організацією базуються на таких економічних дисциплінах: інформатика, основи менеджменту, маркетинг, бухгалтерський облік.
1.1. Мета та завдання навчальної дисципліни 1.1.1. Метою вивчення дисципліни «Інформаційні системи і технології в управлінні організацією» є формування у майбутніх менеджерів знань і навичок щодо сучасних інформаційних систем і технологій, їх раціонального використання, а також практичних навичок ефективного використання сучасних інформаційних технологій у процесі здійснення управлінської діяльності в організації. 1.1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Інформаційні системи і технології в управлінні організацією» є теоретична та практична підготовка студентів з питань: - сутності інформаційних систем та їх значення в управлінні сучасними організаціями; - сучасного стану і тенденцій розвитку інформаційних технологій; методології розроблення інформаційних систем, визначення їх якості та ефективності; - основних засад управління інформаційними ресурсами та технологіями; - стратегічної та оперативної спрямованості інформаційних технологій у бізнесі; - формуванняінформаційної структури на підприємстві; - використаний інтегрованих автоматизованих інформаційних систем у бізнесі; - типологія управлінських інформаційних систем; - розвитку і запровадження в організації систем підтримки прийняття рішень; - визначення основних характеристик експертних систем; - використання технологій штучного інтелекту в управлінні організаціями; - використання Інтернету в правлінській діяльності керівних кадрів; - застосування електронної комерції у практичній діяльності організації; - здійснення електронних платежів та забезпечення їх безпеки; - створення та використання в організації інформаційних локальних та регіональних мереж Інтранет та Екстранет; а також практична підготовка та вміння: - робота у конкретних автоматизованих інформаційних системах, що використовуються в сучасних організаціях; - прийняття управлінських рішень на підставі інформації, отриманої за допомогою автоматизованої інформаційної системи. 1.1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
МОДУЛЬ 1 Змістовий модуль 1.Інформаційні системи: основні поняття та визначення. Тема 1. Уведення до інформаційних систем в управлінні організацією Роль інформаційних систем в управлінні сучасними організаціями. Реальний світ інформаційних систем. Ресурси і технології інформаційних систем. Глобальне інформаційне суспільство. Основоположна роль інформаційних систем в управлінні організацією. Зростаюча цінність інформаційних; технологій. Організації, що орієнтовані на роботу в Інтернеті. Конкурентні переваги підприємств, що використовують інформаційні технології. Значущість використання інформаційних технологій в управлінні організацією для здійснення бізнесу на міжнародному рівні. Література: 1, 2, 7
Тема 2. Етапи розвитку та сутність інформаційних систем а управлінні організацією Концепції розвитку та проектування інформаційних систем. Етапи розвитку інформаційних систем. Поняття інформаційної системи. Мета створення управлінських інформаційних систем. Завдання інформаційних систем. Традиційні інформаційні системи та автоматизовані. Сутність автоматизованої системи управління. Переваги та недоліки використання автоматизованих систем управління. Складові компоненти управлінських інформаційних систем. Основні ресурси інформаційних систем: людські, апаратні, програмні, мережеві, інформаційні. Тенденції в інформаційних системах. Системи підтримки виконання операцій. Системи управління процесами. Системи підтримки прийняття управлінських рішень. Інші види інформаційних систем: експертні системи, системи управлінських знань, системи стратегічної інформації, системи бізнес інформації, інтегровані інформаційні системи. Умови успішного функціонування менеджерських інформаційних систем. Література: 1, 2, 4
Тема 3. Типологія інформаційних систем у менеджменті організацій Перехід від традиційних до інтегрованих автоматизованих інформаційних систем у бізнесі. Основні структурні частини функціонування інформаційної системи у менеджменті організації: управління маркетинговою діяльністю, управління людськими ресурсами, управління фінансами, управління виробничими процесами, здійснення бухгалтерського обліку. Підтримка бізнес-процесів спеціалізованими інформаційними системами. Тини інформаційних систем, що використовуються в організаціях з різноманітним спрямуванням основної діяльності. Маркетингові інформаційні системи. Інтерактивний маркетинг, уведення автоматизованого продажу, рекламу та товаропросування, цільовий маркетинг, маркетингові дослідження та прогнозування. Операційні інформаційні системи: комп'ютерно-інтегровані операції, автоматизовані системи виконання операцій, єдина операційна мережа, управління процесами, управління технологічним обладнанням. Інформаційні системи по управлінню персоналом: стратегічне, тактичне та оперативне використання персоналу організації; постійні співробітники організації, навчання та розвиток персоналу. Фінансові інформаційні системи: управління грошовими потоками, управління інвестиціями, бюджетування, фінансове прогнозування та планування. Бухгалтерські інформаційні системи: облік платежів, облік розрахунків, ведення головної книги, складання балансу організації. Література: 1, 2, 6
Тема 4. Планування розвитку управлінських інформаційних систем Процеси організаційного планування інформаційних систем: основні етапи. Формування бізнес-шляхів розвитку організації для створення оптимальної архітектури інформаційної системи та оперативних планів. Системний підхід до планування менеджерських інформаційних систем. Методологія планування інформаційних систем: підходи та сценарії. Моделі розвитку організації з використанням прийняття управлінських рішень. Планування реалізації процесу щодо впровадження інформаційної системи на підприємстві. Технічна та програмна підтримка інформаційних систем. Забезпечення послуг підтримки функціонування інформаційних систем: основні фактори. Управління організаційними змінами в процесі впровадження нових видів інформаційних технологій. Заходи щодо планування реалізації інформаційних систем: тестування, збирання та введення необхідної документації, навчання персоналу, організація обслуговування інформаційних систем в організації. Література: 1, 3, 7
Тема 5. Управління інформаційними системами в організації Управління інформаційними ресурсами та технологіями. Стратегічна та оперативна спрямованість інформаційних технологій у бізнесі. Позитивні та проблемні аспекти функціонування інформаційних систем в організаціях. Принципи створення спеціалізованого структурного підрозділу з питань управління інформаційною системою організації. Організаційна та інформаційна технології. Основні складові інформаційних систем: персонал, завдання, технології, культура, структурні компоненти та взаємовідносини в організації. Концептуальна структура управління інформаційною системою в організації. Функціональна організаційна структура відділу інформаційного обслуговування. Принципи добору спеціалістів з інформаційних систем з метою формування бізнес орієнтованої організаційної структури. Тенденції щодо змін в управлінні сучасними інформаційними системами. Управління людськими ресурсами у сфері інформаційних технологій. Розвиток кар'єри працівників відділу інформаційного обслуговування. Література: 1, 4, 8
Тема 6. Системи підтримки прийняття управлінських рішень Інформація, рішення та управління. Системи підтримки прийняття рішень. Сутність і компоненти системи підтримки прийняття рішень. Аналітичні методи та інструменти підтримки прийняття управлінських рішень. Методи аналізу «причина-наслідок», кореляційно-регресійний аналіз, аналіз тенденцій, оптимізація. Сфера використання системи підтримки прийняття рішень. Архітектура системи підтримки прийняття рішень. Види експертних систем. Складові експертних систем. Розвиток експертних систем. Вартість експертних систем. Використання технологій штучного інтелекту в управлінні організацією. Сучасний погляд на системи штучного інтелекту. Характеристики поведінки систем штучного інтелекту. Основна сфера застосування систем штучного інтелекту. Література: 1, 2, 6
Тема 7. Корпоративні інформаційні системи Аналіз сучасних корпоративних інформаційних систем, які пропонуються на ринку програмного забезпечення. Відповідність ІC вимогам ведення сучасного бізнесу та інтеграція у міжнародне середовище. Комплекси управлінських завдань, які дозволяють автоматизувати корпоративні ІC. Склад та характеристика основних елементів програмного продукту. Можливості інформаційної системи задовольняти інформаційні потреби менеджерів різних рівнів. Структура інформаційного забезпечення програмного продукту та можливості настроювання за вимогами конкретного підприємства. Автоматизація основних управлінських функцій: планування, організація, облік, контроль, координація. Автоматизація операційного управління, управління персоналом, управління документообігом, фінансами, маркетингом. Забезпечення «прозорості» операцій та захисту інформації від несанкціонованого доступу. Можливість інтеграції з іншими автоматизованими інформаційними системами управління. Система впровадження корпоративних програмних продуктів: пусконалагоджувальні роботи. Абонентське обслуговування. Навчання користувачів. Надання консультацій. Розроблення плану автоматизації. Системне адміністрування. Гарантійне обслуговування. Література: 1, 2, 6
Змістовий модуль 2. Використання інформаційних систем та інформаційних технологій в діяльності підприємства. Тема 8. Інформаційні ресурси глобальної мережі Інтернет Бізнес та Інтернет: користувачі, комунікації та співпраця, електронна комерція, інтерактивний маркетинг. Основні принципи використання Інтернету організацією з метою здійснення своєї діяльності. Створення віртуальних компаній у межах міжнародної мережі. Вартість Інтернету для підприємств-користувачів. Інтернет-технології та формування бізнес-фокусу споживача. Основні схеми підключення ,до глобальної мережі. Принципи роботи провайдерів, що надають послуги підключення. Спеціальні інформаційні ресурси Інтернет, які надають можливість підтримки здійснення,завдань маркетингової діяльності, управління фінансами, персоналом, документообігом. Основи електронної комерції. Варіанти вибору технологічної архітектури для електронної комерції. Застосування електронної комерції у практичній діяльності підприємства. Ключові характеристики економічних моделей для електронної комерції. Взаємозв'язок електронної комерції із поведінкою споживача, бізнес-процесами та конкуренцією. Роздрібний продаж на Web-site. Управління ланцюгом постачальників. Електронні платежі та безпека: Електронне переміщення запасів. Література: 4, 6, 9
Тема 9. Локальні та регіональні інформаційні мережі в сучасних організаціях Загальна характеристика комп'ютерної мережі Інтранет та Екстранет. Взаємозв'язок внутрішньої мережі підприємства із Екстранетом та Інтранетом. Застосування Інтранету сучасними компаніями: комунікації та співробітництво, управління бізнес-операціями. Ресурси Інтранет-технологій. Компоненти архітектури інформаційної технології Інтранет. Вартість Інтранету для сучасних компаній. Роль Екстранету у діяльності сучасних компаній. Основне призначення Екстранету при виконанні бізнес- операцій. Майбутнє Інтранету та Екстранету. Інструменти здійснення електронних комунікацій. Електронна пошта. Інструменти проведення електронних конференцій, Голосові конференції. Відеоконференції. Телеконференції. Чатові системи. Література: 5, 6, 8
Тема 10. Безпека інформаційних систем Питання безпеки та контролю інформаційних систем. Контроль уведення, оброблення та збереження інформації. Фізичний захист інформаційних систем. Безпека та захист мережі. Захист від фізичного втручання, від збою комп'ютерів. Процедурний контроль. Аудит інформаційних систем. Етичні аспекти використання інформаційних систем. Ділова етика використання інформаційних систем. Соціальні аспекти. Особистість та умови праці в інформаційних системах. Захист особистої та комерційної таємниці. Комп'ютерна злочинність. Здоров'я працівників, особиста відповідальність. Література: 1, 6, 9
Тема 11. Автоматизовані системи управління, оброблення та аналізу інформації Стратегічна роль інформаційних технологій в управлінні. Автоматизовані системи управління. Автоматизовані системи оброблення інформації (АСОІ). Класифікація АСОІ. Автоматизовані системи аналізу інформації. Характеристика основних класів АСОІ. Складові АСОІ. Структура та складові АСОІ. Компоненти забезпечувальної та функціональної частин. Типові задачі автоматизованого оброблення економічної інформації. Постановка задач, розроблення алгоритмів та отримання результатів. Література: 1, 2, 3
Тема 12. Технології оброблення інформації Інформаційні технології (IT) для аналізу економічної інформації та прийняття управлінських рішень. Сучасні технологічні засоби оброблення інформації. Технології централізованого та розподіленого оброблення інформації (комп'ютерні мережі, Інтернет). Використання стандартних математичних методів та програмних засобів для аналізу економічної інформації. Постановка задач, формування інформаційної бази, автоматизоване оброблення даних. Література: 1, 2, 4, 6
Тема 13. Математичне та інформаційне забезпечення автоматизованих систем аналізу інформації Математичне забезпечення АСОІ, Класифікація математичного забезпечення. Основні складові математичного забезпечення. Функціональні задачі та їх програмне забезпечення. Інформаційна база (ІБ). Етапи розвитку інформаційних баз АСОІ. Бази даних, банки даних (БД) та системи управління БД (СУБД). Теорія нормалізованих відношень. Розподілені БД. Захист інформаційних ресурсів. Література: 1, 2, 3, 9
Тема 14. Застосування автоматизованих систем для аналізу діяльності підприємства та прийняття управлінських рішень Застосування АСОІ для аналізу роботи підприємств. Аналіз діяльності підприємств із застосуванням програм, програмно-технічних комплексів. Структура комплексу. Технологія оброблення інформації. Порядок виконання робіт. Інтерфейс програмних засобів. Формування інформаційної бази. Види аналізу. Основні етапи виконання робіт. Особливості роботи з програмами. Використання результатів. Література: 1, 2, 7
Тема 15. Автоматизовані системи планування та аналізу маркетингової діяльності Організація використання АСПА для маркетингової діяльності. Опис та характеристика комплексів програм АСПА. Створення інформаційних моделей для АСПА. Порядок виконання робіт. Інтерфейс програмних засобів. Формування інформаційної бази. Види аналізу. Основні етапи виконання робіт. Особливості роботи з програмами. Використання результатів. Література: 1, 3, 6
Метою контрольної роботи є поглиблення знань з інформаційних систем і технологій в управлінні організацією, терміни виконання і захисту якої встановлює викладач. Студент виконує завдання згідно порядкового номеру в журналі Розроблено 10 варіантів контрольної роботи. Контрольна робота складається з 1 теоретично питання та 1 лабораторної роботи.
1. Перелік теоретичних питань для виконання контрольної роботи:
Задача. Згідно варіанту завдання з таблиці 1 навести перелік з 6-ти видів продукції, що складають асортимент пивзаводу. Потрібно:
Функція цілі – максимум випуску товарної продукції за наявними ресурсами: F(X) → max.
Таблиця 1
Варіанти асортименту обрати за варіантом з таблиці 2. Таблиця 2
Потужність обладнання обрати за варіантом з таблиці 3. Таблиця 3
Приклад виконання лабораторної роботи Задача. В таблиці 4 наведено перелік з 6-ти видів продукції, що складають асортимент пивзаводу. Потрібно:
Функція цілі – максимум випуску товарної продукції за наявними ресурсами: F(X) → max. Потужність обладнання – 8000 тис.дал/рік.
Розв’язання. 1. Базовий випуск продукції: ; ; ; . 1) 1,44 × 2150 = 3096; 2) 2,94 × 80 = 235,2; 3) 2,9 × 250 = 725; 4) 2,84 × 100 = 284; SТП = 4340,2 (тис.грн/рік). 2. Питомий прибуток = оптова ціна – с/в 1) 1,44 – 1,149 = 0,291; 2) 2,94 – 1,917 = 1,023; 3) 2,90 – 1,896 = 1,004; 4) 2,84 – 2,055 = 1,785; S питомого прибутку = 0,921×2150 + 1,023×80 + 1,004×250 + 0,785×100 = 3. Собівартість: 1) 1,149 × 2150 = 2470,35; 2) 1,917 × 80 = 153,36; 3) 1,896 × 250 = 474; 4) 2,055 × 100 = 205,5; Sс/в = 3303,21 (тис.грн/рік). 4. Запаси за сировиною. Солод (т): 1) 1,352 × 2150 = 2906,8; 2) 1,383 × 80 = 110,64; 3) 1,601 × 250 = 400,25; 4) 1,586 × 100 = 158,6; Загальний запас по солоду = 3576,29 (т). Хміль (т): 1) 21,85 × 2150 = 46977,5; 2) 22,3 × 80 = 1784; 3) 32,45 × 250 = 81125; 4) 43,46 × 100 = 4346; Загальний запас хмелю = 61220 (т). Січка (т): 3) 188,4 × 250 = 47100; 4) 266,8 × 100 = 26680; Загальний запас січки = 73780 (т). Цукор (т): 1) 54,3 × 2150 = 116745; 2) 55,1 × 80 = 4408; 3) 94,1 × 250 = 23545; 4) 34,3 × 100 = 3430; Загальний запас по цукру = 148108 (т). Борошно (т): 1) 338,1 × 2150 = 726915; 2) 345,7 × 80 = 27656; Загальний запас борошна = 754571 (т).
Таблиця 5
Функція цілі – максимум випуску товарної продукції за наявними ресурсами: F(X) = 1,44х1 + 2,94 х2 + 2,9х3 + 2,84х4 ® max
Обмеження: 1. За продуктивністю обладнання: х1 + 1,23 х2 + 1,18х3 + 1,14х4 £ 8000 2. За питомим прибутком: 0,291х1 + 1,023 х2 + 1,004х3 + 0,785х4 ³ 1036,99 3. За собівартістю продукції: 1,149х1 + 1,917 х2 + 1,896х3 + 2,055х4 £ 3303,21 4. За сировиною: а) по солоду: 1,352х1 + 1,383 х2 + 1,601х3 + 1,586х4 £ 3578,29 б) по хмелю: 21,85х1 + 22,3 х2 + 32,45х3 + 43,46х4 £ 61220 в) по січці: 188,4х3 + 266,8х4 £ 73780 г) по цукру: 54,3х1 + 55,1 х2 + 94,1х3 + 34,3х4 £ 148108 д) по борошну: 338,1х1 + 345,7 х2 £ 754571 5. За попитом: 2000 £ х1 £ 2300 70 £ х2 £ 90 100 £ х3 £ 400 50 £ х4 £ 150
На базі аналітичної форми складаємо матрицю коефіцієнтів і функцію цілі (табл. 6). Таблиця 6
Зведена таблиця результатів моделювання оптимальної виробничої програми Таблиця 7
Висновки. За результатами оптимізації виробничої програми оптимальне використання ресурсів досягається за умови зменшення випуску продукції в натуральному вигляді на 7,362 тис. дал за рахунок зменшення випуску пива Жигулівського ємкісного на 19,497 тис. дал та Слов’янського пляшкового на 5,15 тис.дал, а також збільшення випуску пива Жигулівське пляшкове пастеризоване на 10 тис. дал та Київського пляшкового на 7,265 тис.дал. При цьому товарна продукція збільшиться на 7,823 тис.грн (на 0,18%). В результаті оптимального використання сировини зменшаться витрати солоду на 11,04 т (0,31%), хмелю на 190,22 кг (0,31%), а також борошна на 3134,94 кг (0,42%). Прибуток від реалізації пива збільшиться на 7,823 тис.грн. (на 0,75%). Витрати на 1 грн. товарної продукції зменшаться на 0,18%. Рентабельність збільшиться на 0,24п.п.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ Контрольна робота виконується у друкованому вигляді і оформляється за такими вимогами: - завдання виконується на аркушах формату А-4 шрифтом 14 формату із міжрядковим інтервалом 1,5. Поля: верхнє, нижнє, праве – 20 мм., ліве 25 мм., - аркуші нумеруються, номери ставляться у правому верхньому куті (крім титульної сторінки), - завдання повинні бути пронумеровані й розміщені в тому ж порядку, що і в методичних рекомендаціях, - висвітлення питання, розв’язок лабораторної роботи повинні бути логічними, ґрунтовними, обов’язково базуватись на аналізі кількох літературних джерел, посилання на які необхідно навести в тексті, а їх список у кінці роботи. Загальний обсяг роботи 15-20 сторінок.
Базова 1. Вовчак І.С. Інформаційні системи та комп'ютерні технології в менеджменті / І.С. Вовчак, - Тернопіль: Карт-бланш, 2001. – 250 с. 2.Гордієнко І.В. Інформаційні системи і технології в менеджменті : навч.-метод, посіб. для самост. вивч. дисц. / І.В. Гордієнко. - 2-ге вид., перероб. і допов. - К. : КНЕУ, 2003. - 259 с. 3. Гужва В.М. Інформаційні системи і технології на підприємствах: навч. посіб. / В.М. Гужва. - К. : КНЕУ, 2001. - 400 с. 4.Демідов П.Г. Комп'ютерні тренінгові системи в економіці : навч. метод, посіб. / П.Г. Демідов. - К. : КНТУ, 2005. - 240 с. 5.Плескач В.Л. Інформаційні технології та системи : підруч. для студ. екон. спец. / В.Л. Плескач, Ю.В. Рогушина, Н.П. Кустова. - К. : Книга, 2004.-520с.
Допоміжна6.А.Є.Батюк, З.П.Двуліт, К.М.Обельовська, І.М.Огородник, Л.П.Фабрі Інформаційні системи в менеджменті Навчальний посібник. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка” (Інформаційно-видавничий центр “ІНТЕЛЕКТ+”Інституту післядипломної освіти), “Інтелект-Захід”, 2004. – 520 с. 7.Твердохліб М.Г. Інформаційне забезпечення менеджменту. Навчальний посібник.- Київ, 2002. – 223 с. 8.Литвин І. Інформаційні технології в економіці. Навчальний посібник. – Тернопіль: “Економічна думка”, 2001. – 296 с. 9.Пінчук Н.С. Інформаційні системи і технології в маркетингу : навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. / Н.С. Пінчук, Г.П. Галузинський, Н.С. Орленко. - К.: КНЕУ, 2001. -296 с.
|