Написание контрольных, курсовых, дипломных работ, выполнение задач, тестов, бизнес-планов
Главная \ Методические указания \ Методические указания и информация \ Інформаційно-психологічні впливи в кіберпросторі

Інформаційно-психологічні впливи в кіберпросторі

НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

Кафедра безпеки інформаційних технологій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

домашнє завдання

 

з дисципліни «Інформаційно-психологічні впливи в кіберпросторі»

 

 

 

Виконав:

студент групи СК-172

Роман Сергійович Філаткін

Прийняв:

к.т.н., доцент кафедри БІТ

Андрій Іванович Гізун

 

 

 

 

Київ – 2017


ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ:

 

 

¾         титульний аркуш відповідно до запропонованого зразку.

¾         текст роботи – А4 (210x297 мм) через 1 міжрядковий інтервали до тридцяти рядків на сторінці (при шрифті Times New Roman, кегль - 12). Текст необхідно друкувати, залишаючи поля таких розмірів: ліве – не менше 20 мм, праве – не менше 10 мм, верхнє – не менше 15 мм, нижнє – не менше 15 мм;

¾         рекомендований об’єм – не більше 30 аркушів А4;

¾         ілюстрації позначають словом «Рис.» або «Мал.» і нумерують послідовно;

¾         при використанні формул необхідно дотримуватися певних правил. Найбільші, а також довгі і громіздкі формули, котрі мають у складі знаки суми, добутку, диференціювання, інтегрування, розміщують на окремих рядках. Це стосується також і всіх нумерованих формул. Для економії місця кілька коротких однотипних формул, відокремлених від тексту, можна подати в одному рядку, а не одну під одною. Невеликі і нескладні формули, що не мають самостійного значення, вписують всередині рядків тексту;

¾         список використаних джерел слід розміщувати одним із таких способів: у порядку появи посилань у тексті, в алфавітному порядку прізвищ перших авторів або заголовків, у хронологічному порядку. Бібліографічний опис джерел складають відповідно до чинних стандартів з бібліотечної та видавничої справи.

 

Варіант – порядковий номер у офіційному журналі групи. Конкретне завдання міститься в додатках 1-3.

 

 


ЗАВДАННЯ

Теоретичне завдання

1. Дайте розгорнуту відповідь на питання з теорії інформаційно-психологічних впливів та інформаційного протиборства. Номер питання вибирається з Додатку 1 відповідно до номера групи та номера варіанта.

Практичне завдання

2. Розробка Довідника по країні щодо можливості реалізації інформаційно-психологічних впливів.

Конкретна країна вибирається згідно додатку 2 або за погодженням з викладачем. Допускається групова робота студентів над Довідником за умови обов’язкового погодження з викладачем, причому не більше 3ох студентів в групі. Типова структура Довідника наведена в додатку 4.

3.На основі рекомендацій, наведених в Довіднику, розробити агітаційно-пропагандистські матеріали. Форма продукції та основна мета її поширення, що визначає контент матеріалів, вибирається згідно варіанту за Додатком 3. Завдання є індивідуальним для всіх студентів.


ДОДАТОК 1

Таблиця вибору питання

 

№ \ група

171

172

173

1

1

5

9

2

2

6

10

3

3

7

11

4

4

8

12

5

5

9

13

6

6

10

14

7

7

11

15

8

8

12

16

9

9

13

17

10

10

14

18

№ \ група

171

172

173

11

11

15

19

12

12

16

20

13

13

17

21

14

14

18

22

15

15

19

23

16

16

20

24

17

17

21

25

18

18

22

26

19

19

23

27

20

20

24

28

№ \ група

171

172

173

21

21

25

29

22

22

26

30

23

23

27

1

24

24

28

2

25

25

29

3

26

26

30

4

27

27

1

5

28

28

2

6

29

29

3

7

30

30

4

8


 

Перелік питань

  1. Сучасні інформаційні війни: сутність, особливості, види
  2. Інформаційне суспільство: поняття, особливості, характеристики
  3. Сучасні концепції інформаційного протиборства
  4. Психотропна інформаційна зброя: загальна характеристика, особливості впливу і застосування, приклади
  5. Психогенна та нейролінгвістична інформаційна зброя: загальна характеристика, особливості впливу і застосування, приклади
  6. Психотронна та психофізі інформаційна зброя: загальна характеристика, особливості впливу і застосування, приклади
  7. Астротерфінг: сутність, особливості, засоби реалізації
  8. Інтернет-тролінг: сутність явища, особливості, мотиви та цілі
  9.  Музика як інформаційно-психологічний вплив
  10. Мистецтво карикатури як інформаційно-психологічний вплив
  11. Спецпропаганда через радіомовлення
  12. Створення віртуальної реальності в телебаченні як вид інформаційно-психологічного впливу
  13. Технології маніпулювання свідомістю в сектах та неокультах
  14. Інформаційний та кібертероризм: спільні і відмінні риси
  15. Інформаційний тероризм: сутність, особливості, приклади
  16. Спецпропаганда часів Великої французької революції
  17. Спецпропаганда в Італії часів Муссоліні
  18. Спецпропаганда в Іспанії часів Франко
  19. Спецпропаганда в гітлерівській Німеччині
  20. Спецпропаганда в Північній Кореї
  21. Особливості спецпропаганди в США
  22. Особливості спецпропаганди в Росії
  23. Державні органи інформаційної війни в США (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  24. Державні органи інформаційної війни в Великобританії (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  25. Державні органи інформаційної війни в Німеччині (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  26. Державні органи інформаційної війни в Франції (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  27. Державні органи інформаційної війни в Китаї (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  28. Державні органи інформаційної війни в Росії (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  29. Державні органи інформаційної війни в Японії (уряд, армія, спецслужби, науково-дослідні центри)
  30. Психологічні операції: поняття, особливості планування та практичний досвід проведення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

Таблиця вибору країни

 

група   / №

171

172

173

1

22

79

20

2

4

74

57

3

59

45

83

4

49

33

54

5

11

69

60

6

46

61

16

7

63

1

73

8

13

53

47

9

80

5

62

10

34

48

35

група   / №

171

172

173

11

30

89

29

12

10

75

52

13

44

21

88

14

51

65

12

15

6

84

41

16

42

31

76

17

36

78

2

18

70

23

64

19

14

82

24

20

77

37

15

група   / №

171

172

173

21

67

28

8

22

86

55

39

23

3

50

68

24

38

87

19

25

90

32

43

26

25

7

81

27

85

71

27

28

56

17

72

29

26

40

58

30

9

66

18


 

Перелік країн

 

  1. Австралійський Союз
  2. Австрійська Республіка
  3. Азербайджанська Республіка
  4. Алжирська Народна Демократична Республіка
  5. Республіка Ангола
  6. Аргентинська Республіка
  7. Ісламська Республіка Афганістан
  8. Королівство Бельгія
  9. Республіка Болгарія

10.Багатонаціональна держава Болівія

11.Республіка Боснія і Герцеговина

12.Федеративна Республіка Бразилія

13.Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії

14.Боліварська Республіка Венесуела

15.Соціалістична Республіка В'єтнам

16.Республіка Вірменія

17.Республіка Гана

18.Грецька Республіка

19.Республіка Грузія

20.Королівство Данія

21.Республіка Еквадор

22.Естонська Республіка

23.Арабська Республіка Єгипет

24.Єменська республіка

25.Республіка Зімбабве

26.Держава Ізраїль

27.Республіка Індія

28.Республіка Індонезія

29.Республіка Ірак

30.Ісламська Республіка Іран

31.Республіка Ірландія

32.Королівство Іспанія

33.Італійська Республіка

34.Республіка Казахстан

35.Республіка Камерун

36.Канада

37.Китайська Народна Республіка

38.Республіка Кіпр

39.Республіка Колумбія

40.Республіка Конго

41.Республіка Корея

42.Корейська Народно-Демократична Республіка

43.Республіка Кот-д'Івуар, колишній Берег Слонової Кості

44.Куба

45.Латвійська Республіка

46.Литовська Республіка

47.Лівійська Республіка

48.Королівство Марокко

49.Мексиканські Сполучені Штати

50.Республіка Молдова

51.Федеративна Республіка Нігерія

52.Королівство Нідерландів

53.Республіка Нікарагуа

54.Федеративна Республіка Німеччина

55.Нова Зеландія

56.Королівство Норвегія

57.Об'єднані Арабські Емірати

58.Ісламська Республіка Пакистан

59.Палестинська держава

60.Республіка Панама

61.Південно-Африканська Республіка

62.Республіка Перу

63.Республіка Польща

64.Португальська Республіка

65.Російська Федерація

66.Румунія

67.Королівство Саудівська Аравія

68.Республіка Сенегал

69.Республіка Сербія

70.Республіка Сингапур

71.Сирійська Арабська Республіка

72.Республіка Словенія

73.Сомалійська Демократична Республіка

74.Республіка Судан

75.США

76.Королівство Таїланд

77.Республіка Китай (Тайвань)

78.Туніська Республіка

79.Турецька Республіка

80.Угорщина

81.Республіка Філіппіни

82.Фінляндська Республіка

83.Французька Республіка

84.Республіка Хорватія

85.Чеська Республіка

86.Республіка Чилі

87.Чорногорія

88.Швейцарська Конфедерація

89.Королівство Швеція

90.Японська держава


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

Таблиця підбору особливостей агітаційно-пропагандистського матеріалу

№ варіанта

Мета

Форма

1

Повалення влади, державний переворот, захоплення влади

Друковані матеріали (листівки, брошури тощо)

2

Деморалізація військ і населення країни у війні

Усне пропагандистське мовлення (промови тощо)

3

Консолідуючу пропаганда на окуповані території противника

Радіомовлення (сценарій радіопередач, репортажі)

4

Залучення населення і влади країни на «наш бік» в військовому конфлікті, формування позитивної міжнародної думки

Телебачення (телесценарій передач, малометражного фільму, реклами)

5

Підвищення морального стану наших військ на території противника

Друковані матеріали (статті у газеті, журналі тощо)

6

Утримання спокою в державі, формування провладної «потрібної» думки у населення

Засоби образотворчого мистецтва (плакати, карикатури, поштові марки)

7

Повалення влади, державний переворот, захоплення влади

Усне пропагандистське мовлення (промови тощо)

8

Деморалізація військ і населення країни у війні

Радіомовлення (сценарій радіопередач, репортажі)

9

Консолідуючу пропаганда на окуповані території противника

Телебачення (телесценарій передач, малометражного фільму, реклами)

10

Залучення населення і влади країни на «наш бік» в військовому конфлікті, формування позитивної міжнародної думки

Друковані матеріали (статті у газеті, журналі тощо)

11

Підвищення морального стану наших військ на території противника

Засоби образотворчого мистецтва (плакати, карикатури, поштові марки)

12

Утримання спокою в державі, формування провладної «потрібної» думки у населення

Друковані матеріали (листівки, брошури тощо)

13

Повалення влади, державний переворот, захоплення влади

Радіомовлення (сценарій радіопередач, репортажі)

14

Деморалізація військ і населення країни у війні

Телебачення (телесценарій передач, малометражного фільму, реклами)

15

Консолідуючу пропаганда на окуповані території противника

Друковані матеріали (статті у газеті, журналі тощо)

16

Залучення населення і влади країни на «наш бік» в військовому конфлікті, формування позитивної міжнародної думки

Засоби образотворчого мистецтва (плакати, карикатури, поштові марки)

17

Підвищення морального стану наших військ на території противника

Друковані матеріали (листівки, брошури тощо)

18

Утримання спокою в державі, формування провладної «потрібної» думки у населення

Усне пропагандистське мовлення (промови тощо)

19

Повалення влади, державний переворот, захоплення влади

Телебачення (телесценарій передач, малометражного фільму, реклами)

20

Деморалізація військ і населення країни у війні

Друковані матеріали (статті у газеті, журналі тощо)

21

Консолідуючу пропаганда на окуповані території противника

Засоби образотворчого мистецтва (плакати, карикатури, поштові марки)

22

Залучення населення і влади країни на «наш бік» в військовому конфлікті, формування позитивної міжнародної думки

Друковані матеріали (листівки, брошури тощо)

23

Підвищення морального стану наших військ на території противника

Усне пропагандистське мовлення (промови тощо)

24

Утримання спокою в державі, формування провладної «потрібної» думки у населення

Радіомовлення (сценарій радіопередач, репортажі)

25

Повалення влади, державний переворот, захоплення влади

Друковані матеріали (статті у газеті, журналі тощо)

26

Деморалізація військ і населення країни у війні

Засоби образотворчого мистецтва (плакати, карикатури, поштові марки)

27

Консолідуючу пропаганда на окуповані території противника

Друковані матеріали (листівки, брошури тощо)

28

Залучення населення і влади країни на «наш бік» в військовому конфлікті, формування позитивної міжнародної думки

Радіомовлення (сценарій радіопередач, репортажі)

29

Підвищення морального стану наших військ на території противника

Усне пропагандистське мовлення (промови тощо)

30

Утримання спокою в державі, формування провладної «потрібної» думки у населення

Телебачення (телесценарій передач, малометражного фільму, реклами)

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

Рекомендується наступна структура Довідника:

1)        Титульні листи (з назвою Довідника на 1-ій сторінці та списком виконавців на 2-ій сторінці)

2)        Перелік умовних позначень;

3)        Вступ;

У вступі коротко викладають мету вивчення і наводять дані про форми та методи, використані в досліджені. Вступ розташовують на окремій сторінці.

4)        Основна частина:

a)        Розділ 1. Історія й ідеологія

У цьому розділі наводиться загальний огляд еволюції держави та її народу. Це має бути не детальний хронологічний опис розвитку країни, а історія країни і фактори, що сприяли її утворенню, переважно пов’язані з її історичною перспективою, ставленням до світових подій і існуючим становищем у світі.

Заслуговують на особливу увагу питання, які мають значення для інформаційно-психологічних операцій.

Аналіз історичних питань, що на сьогодні безпосередньо стосуються політичної, економічної і військової сфери, забезпечить фахівця з питань ІПсО надійною основою для подальшого дослідження.

b)        Розділ 2. Уряд і політика

У розділі розглядається політична система країни, наводиться описовий аналіз джерел політичної влади, викладається процес прийняття політичних рішень, труднощі, які долає уряд в політичній галузі, а також роль інформаційно-психологічного впливу на політику країни.

При розгляді питань політики на особливу увагу заслуговують окремі особистості, конкретні групи і політичні партії та їх роль у політичній системі.

Розділ повинен містити характеристику політичних позицій і цінностей населення, поглядів населення на політичну систему і функції уряду в суспільстві а також відповідні заходи протидії політичної системи інформаційно-психологічному впливу.

c)        Розділ 3. Міжнародні зв’язки і політика

У розділі характеризуються міжнародні зв’язки країни. При цьому особлива увага приділяється її політичній орієнтації в міжнародних відносинах і зв’язкам з провідними країнами світу. Аналізується зовнішня політика країни. Однак особливе значення має аналіз і мотивація позиції країни в міжнародних справах.

Цей аналіз і опис повинні включати відомості щодо лідерів, які визначають зовнішню політику, а також характеризувати причини успіхів їх політики. Таке вивчення міжнародних зв’язків дає фахівцю з інформаційно-психологічних операцій уявлення і пояснення причин з даної позиції. Необхідно також вивчити базу підтримки опозиції або уряду всередині країни, а також політичний клімат, що створюється у результаті проведення політики.

d)       Розділ 4. Суспільство і культура

Розділ включає аналіз соціального устрою країни, яка є об’єктом вивчення, і забезпечує фахівця з інформаційно-психологічних операцій знаннями, необхідними для розуміння потенційних об’єктів інформаційно-психологічного впливу, з якою він може вступити у контакт у процесі проведення інформаційно-психологічних операцій. При цьому необхідно аналізувати всі значні аспекти соціальної динаміки країни, які можуть сприяти оцінці потенційних можливостей в сфері інформаційно-психологічного впливу.

Вивчення соціальних питань життя країни припускає розгляд всіх аспектів, пов’язаних з культурою і поведінкою населення, характеристикою народу, особливо соціальних цінностей суспільства і ролі родини. Необхідно розглядати культуру, соціальну організацію, звичаї, етнічну структуру і взаємозалежний вплив релігії, мови й історії. Сюди також відносяться такі соціальні аспекти, як релігія, культура і виховання, що визначають характер суспільства. Приділяючи особливу увагу охороні здоров'я населення і соціальним програмам (їх відсутності), спрямованим на поліпшення загального добробуту народу, можна виявити ключові фактори в сфері інформаційно-психологічного впливу. Необхідно також вивчати соціальні проблеми й існуючі розбіжності у відносинах між групами населення.

e)        Розділ 5. Економіка

У цьому розділі наводиться короткий аналіз показників, структури і динаміки розвитку національної економіки. Розглядаються також питання економічної могутності й уразливих сторін країни, існуючі економічні труднощі, проблеми з трудовими ресурсами і потенційні можливості економіки.

Загальна характеристика економіки наводиться в описі економічної бази країни в місці, що приділяється промисловості, сільському господарству і торгівлі. Довідкові дані використовуються для визначення задоволення потреб населення існуючої економічної структури. Особливе значення має правильне сприйняття соціальних проблем урядом, окремими особистостями, групами та їх реакція на придбання чи втрати, що виникають у результаті проведення політики уряду.

f)         Розділ 6. Збройні сили

Збройні сили в більшості держав, крім виконання головної функції – захисту країни від зовнішнього нападу, можуть бути важливим учасником або перешкодою в політичному житті країни. Навіть якщо не втягнуті в безпосередню боротьбу за політичну владу, заходи і програми, що здійснюються у військовій сфері, вони можуть значно впливати на соціальний і політичний розвиток країни.

У розділі розглядається не порядок ведення бойових дій, а аналіз та висновки з таких питань:

  • поява сучасних збройних сил та основні статистичні дані (склад, чисельність тощо);
  • роль військових у політичній, економічній і соціальній сферах, а також їх вплив;
  • фактори, що сприяють консолідації збройних сил або породжують конфлікти;
  • внутрішні конфлікти в збройних силах;
  • розміри, якість і вплив іноземної військової допомоги.

g)        Розділ 7. Спілкування і його вплив. Засоби масової інформації

Розділ містить інформацію, необхідну для розуміння порядку спілкування в інтересах проведення інформаційно-психологічних операцій. Вона включає такі відомості:

  • способи і соціальні засоби, за допомогою яких населення країни спілкується між собою (відмінні від технічних засобів зв’язку);
  • мови, мовні групи і безсловесну символіку, характерну для культури або культур даної країни;
  • відмінний стиль або риторику образотворчого мистецтва, включаючи драматичні, поетичні і музичні форми, які мають важливе значення для інформаційно-психологічних операцій і які можна використовувати для створення відповідного ставлення, емоцій і поведінки, бажаної для посадових осіб, що планують інформаційно-психологічні операції;
  • характеристики формальних і неформальних лідерів у суспільстві, що за своїм становищем є досвідченими пропагандистами і виразниками суспільної думки;
  • аналіз властивих суспільству звичок читати і слухати;
  • аналіз ефективності засобів масової інформації, рівня їх свободи та цензури від влади.

Міститься короткий огляд ЗМІ країни, які є об’єктом вивчення, їх місцезнаходження, рівень технічного оснащення. Надається інформація про друкарні і видавництва, розподіл радіо-, телевізійних приймачів і студій, релейних станцій, кіностудій і виставкових залів, об’єктів служби новин та їх обладнання. Фахівець з інформаційно-психологічних операцій повинен знати, що частини (підрозділи) ІПсО можуть використовувати дане обладнання або контролювати його застосування. Тому важливого значення набуває інформація: де виготовлено таке обладнання; модель; тип; серія; назва фірми-виробника; будь-яка інша технічна інформація щодо ремонту, обслуговування обладнання.

h)        Розділ 8. Інформаційно-психологічні операції, політична війна й офіційна інформація

Розділ містить інформацію з пропаганди, яка здійснюється в країні або націлена проти неї. Вивчається робота інформаційного апарату уряду країни, види внутрішньої і зовнішньополітичної пропаганди, що розроблюються для поточного моменту, а також політична та ідеологічна спрямованість цієї інформації. Ретельний аналіз ефективності методів пропаганди, що  використовуються соціальними інститутами, може привести до важливих висновків, необхідних для визначення майбутніх зусиль в проведенні інформаційно-психологічних операцій.

Для досягнення визначених політичних цілей на країну, яка є об’єктом вивчення, може бути спрямована пропаганда інших країн. У цьому розділі пояснюються зусилля іноземних держав, зазначаються засоби масової інформації, на які спрямована пропаганда і з якою політичною метою. Особлива увага повинна бути приділена відповідним об’єктам інформаційно-психологічного впливу, які можна буде використовувати в інтересах майбутніх інформаційно-психологічних операцій.

i)          Розділ 9. Потенційні групи інформаційно-психологічного впливу

Цей розділ є найбільш важливою частиною Довідника, тому що в ньому в узагальненому вигляді наводиться найбільш суттєва інформація з питання проведення інформаційно-психологічних операцій, які застосовуються щодо визначених груп інформаційно-психологічного впливу.

Існують різні категорії інформації, яку необхідно використовувати для визначення психологічних характеристик кожної важливої групи інформаційно-психологічного впливу. Такими категоріями є:

  • минуле і сьогоденне ставлення, а також поводження об’єкта впливу щодо ключових питань і умов політики та економіки;
  • чутливість об’єкта впливу до засобів пропаганди, включаючи засоби масової інформації, які викликають  найбільш сильну відповідну реакцію;
  • сприйнятливість до переконання. Це вимагає ретельного аналізу умов і відносин, властивих об’єкту впливу. Цей аналіз повинен визначити, який тип поведінки може бути сприйнятий об’єктом впливу після відповідного переконання, який опір необхідно буде перебороти і яка імовірність успішного його переконання. Деякі об’єкти впливу можуть виявитися несприйнятливими до жодного виду переконання, однак варто пам'ятати, що сприйнятливість об’єкта впливу із змінами умов може змінюватися;
  • ефективність впливу об’єкта впливу на інші потенційні об’єкти, його здатність безпосередньо вплинути на розвиток подій. Необхідно також вивчати ефективність впливу окремої особистості як досвідченого пропагандиста. Якщо доводиться мати справу з групою людей, то фахівець із психологічних операцій повинен з’ясувати її вплив на інші групи, який здатний викликати зміну в  поглядах або безпосередньо призвести до бажаних результатів. Спочатку ефективність дій групи може не відповідати бажаним результатам, однак може змінюватися зі зміною ситуації, перетворюючи групу у вигідний об’єкт інформаційно-психологічного впливу;
  • вразливість і чутливість. З погляду вибору тематики чи тем, яких варто уникати, фахівець з інформаційно-психологічних операцій повинен враховувати, що кожен об’єкт впливу буде вразливим щодо деяких питань і умов. Рівною мірою об’єкт впливу виявиться чутливим до деяких цінностей.

5)        Висновки;

Висновки вміщують безпосередньо після викладення змісту Довідника, починаючи з нової сторінки. У висновках дається оцінка результатів вивчення сукупності відомостей, викладених у змісті Довідника, можливості та вимоги до проведення інформаційно-психологічної операції в визначеній країні з урахуванням всіх аспектів (воєнних, історичних, політичних, ідеологічних, економічних, релігійних тощо). Текст висновків може поділятись на пункти.

6)        Рекомендації;

У Довіднику на основі одержаних висновків можуть наводитись рекомендації. Рекомендації вміщують після висновків, починаючи з нової сторінки. У рекомендаціях визначають пропозиції щодо ефективного використання результатів вивчення країни (регіону) інформаційно-психологічного впливу. Рекомендації повинні мати конкретний характер і бути повністю підтверджені відомостями Довідника. У разі потреби рекомендації можуть спиратись на матеріали, які наводять у додатках. Текст рекомендацій може поділятись на пункти.

7)        Перелік посилань;

Перелік джерел, на які є посилання в тексті Довідника, наводять наприкінці тексту Довідника, починаючи з нової сторінки. У відповідних місцях тексту мають бути посилання. Бібліографічні описи посилань у переліку подають у порядку, за яким вони вперше згадуються в тексті Довідника.

 

 

 

 

 

 

 

РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА

 

[1]        Нарис теорії і практики інформаційно-психологічних операцій : навч. посіб. / [М.Т.Дзюба, Я.М.Жарков, І.О.Ольховой, М.І.Онищук] ; за заг. ред. В.В.Балабіна. – К. : ВІТІ НТУУ “КПІ”, 2006. – 468 с.

[2]        Інформаційна безпека (соціально-правові аспекти): Підручник / [Остроухов В.В., Петрик В.М., Присяжнюк М.М. та ін. ; за заг. ред. Є.Д.Скулиша]. – К. : КНТ, 2010. – 776 с.

[3]        Історія інформаційно-психологічного протиборства : підруч. / [Я.М.Жарков, Л.Ф.Компанцева, В.В.Остроухов, В.М.Петрик, М.М.Присяжнюк, Є.Д.Скулиш] ; за заг. ред. д.ю.н., проф., засл. юриста Укра-їни Є.Д.Скулиша. – К. : Наук.-вид. відділ НА СБ України, 2012. – 212 с.

[4]        Информационно-психологическая безопасность в эпоху глобализации: учеб. пособ. / [В.М.Петрик, В.В.Остроухов, А.А.Штоквиш и др.] ; под. ред. В.В.Остроухова. - К., 2008. - 544 с.

[5]        Расторгуев С.П. Математические модели в информационном противоборстве. Экзистенциальная математика / С.П. Расторгуев. — М.: АНО ЦСОиП, 2014. — 260 с.

[6]        Расторгуев С.П. Информационные операции в сети Интернет / С.П. Расторгуев, М.В. Литвиненко; Под общ. ред. А.Б. Михайловского. — М.: АНО ЦСОиП, 2014. — 128 с. — (Новая стратегия, 3).

[7]        Юдін О. К. Інформаційна безпека держави: Навчальний посібник / О. К. Юдін, В. М. Богуш. — X.: Консул, 2005. — 576 с.

[8]        Информационно-психологическая и психотропная война. Хрестоматия / Под общ. ред. А. Е. Тараса. — Минск: Харвест, 2003. — 432 с.

[9]        3.2.5. Інформаційна боротьба: теоретичні та воєнно-прикладні аспекти: Навчальний посібник / Рось А. О., Явтушенко А. М., Жарков Я. М. та ін.; за ред. В. Б. Толубка. — К.: НАОУ, 2003. — 218 с.