Дата публикации: 06.07.2018 10:03
Кейс “Томенко”
Микола Томенко, Президент компанії “Томенко і К” аналізує ситуацію, яка склалася на його фірмі внаслідок здійснення заходів з підвищення ефективності господарювання. Рекомендації з цього приводу дав йому його син - випускник Київського національного економічного університету – нині працівник відомої консалтингової компанії.
Отже, рік тому за рекомендацією сина, Президент вніс суттєві зміни до структури своєї компанії, яка займається, головним чином, виробництвом електромоторів і морозильних камер.
Впродовж року нова структура фірми була такою (рис.1):
|
|
|
|
|
|
|
|
Генеральна дирекція
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відділ матеріально-технічного постачання та склади
|
|
Фінансово-економічний відділ
|
|
|
Центральний офіс
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Виробництво моторів
(виробництво та продаж)
|
|
Виробництво морозильних камер (виробництво та продаж)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рис.1. Організаційна структура компанії “Томенко і К”
В минулому всю діяльність фірми було сконцентровано географічно в одному місці, обов’язки кожного сектору окремо ніколи чітко не формулювалися. Електромотори, що виробляються на фірмі, використовуються як для виробництва морозильних камер, так і для реалізації стороннім покупцям.
Основними бухгалтерськими інструментами, які використовувалися для управління підприємством, були баланс і звіт про фінансові результати. Результати діяльності сектору “Мотори” і сектору “Морозильні камери” ніколи не розглядалися окремо
Але останні нововведення призвели до численних змін у персоналі, розташуванні, інвестиціях і методах управління.
Персонал:
- колишній начальник виробництва був призначений Директором сектору “Морозильні камери”;
- найняли молодого випускника факультету економіки та управління КНЕУ очолювати сектор “Мотори”;
- Бухгалтер став фінансовим директором.
Розташування та інвестиції
Існуючі потужності було продано, а всі нові будівлі і споруди було орендовано. Все виробниче обладнання було замінено. Тут вперше проявилася децентралізація в прийнятті рішень:
- Директор сектору “Морозильні камери” вирішив влаштуватися на одному з цехів приватизованого підприємства, орендованому за 130 000 грн на рік. Він закупив нове виробниче обладнання (з нормативним терміном служби 10 років) вартістю 2 500 000 грн.;
- Директор сектору “Мотори” обрав невелику промислову будівлю, зручно розташовану поблизу залізничного вокзалу з орендною платою 80 000 грн. Він також закупив нове обладнання (з нормативним терміном служби 10 років) вартістю 1 000 000 грн.;
- крім того, було знайдено приміщення під склад з численними офісами, з орендною платою 100 000 грн на рік. Було вирішено влаштувати там центральний офіс фірми, розмістити офіс для Генеральної дирекції та фінансово-економічного відділу, склади для матеріально-технічного постачання і зберігання комплектуючих виробів.
Методи управління:
- було вирішено, що кожний сектор буде мати велику автономність в управлінні і зможе продавати продукцію і закупати комплектуючі там, де захоче, тобто або на фірмі, або у сторонніх покупців. Тому, щоб продавати на сторону, кожний з директорів знайшов комерційних агентів, з якими уклав угоди з оплатою у вигляді комісійних;
- кожний сектор і служба найняли свій власний персонал, яким вони безпосередньо керують;
- домовлено, що будуть виділені центри відповідальності, які будуть оцінюватися за встановленими показниками для кожного сектору.
Результати минулого року
Результати виявилися поганими, оскільки збиток склав 133 000 грн, у той час як попередні роки, у більшості випадків, були прибутковими і дозволяли Миколі Томенку, головному акціонеру фірми, отримувати регулярно дивіденди в середньому розміром 5% від власних коштів. Він розраховував і надалі мати такі результати і був дуже схвильований з приводу такої збиткової ситуації.
Показники діяльності фірми за останній рік
Таблиця 1
Прибутки і збитки
Витрати
|
Сума, грн
|
Доходи
|
Сума, грн
|
Придбання деталей
|
1 204 000
|
Реалізація продукції
|
4 770 000
|
Придбання моторів
|
225 000
|
|
|
Зарплата і відрахування
|
1 750 000
|
|
|
Оренда
|
310 000
|
|
|
Витрати палива та енергії
|
252 000
|
|
|
Комісійні
|
166 500
|
|
|
Реклама
|
405 000
|
|
|
Фінансові витрати
|
240 000
|
|
|
Амортизаційні відрахування
|
350 000
|
|
|
Всього
|
4 903 000
|
Всього
|
4 770 000
|
|
|
Збиток
|
-133 000
|
Таблиця 2
Баланс на 31 грудня минулого року
Актив Пасив
Основні фонди
|
3 500 000
|
Статутний капітал
|
2 800 000
|
Знос
|
350 000
|
Резервний фонд
|
93 000
|
Залишкова вартість
|
3 150 000
|
Збитки
|
-133 000
|
Товаро-матеріальні запаси
|
986 000
|
Власний капітал
|
2 760 000
|
Дебіторська заборгованість
|
615 000
|
Довгострокові кредити і позики
|
2 000 000
|
Грошові кошти
|
9 000
|
|
|
Баланс
|
4 760 000
|
|
4 760 000
|
Оцінка діяльності центрів відповідальності
Отримавши завдання від Президента, фінансовий директор здійснив аналіз виникнення цих збитків. При цьому він керувався рекомендаціями сина Миколи Томенка, який на початку року запропонував здійснити в компанії реорганізаційні зміни.
Фінансовий директор зрозумів ці рекомендації таким чином:
- на фірмі є два центри прибутку – сектор “Мотори” і сектор “Морозильні камери”, і на цьому рівні слід вимірювати прибутки або збитки;
- з іншого боку, адміністрація фірми є центром витрат. І, оскільки хтось повинен взяти на себе ці витрати, то вони повинні бути віднесені (за допомогою розподілу) до двох центрів прибутку, про які мова йшла вище;
- внутрішній аналіз, організований на таких засадах, передбачає наступні розрахунки по кожному сектору:
- оцінка обсягів реалізації;
- оцінка витрат;
- розподіл адміністративних витрат по секторах;
- оцінка результату (прибуток, збиток) по кожному сектору.
Адміністративні витрати
У системі бухгалтерського обліку на фірмі до адміністративних витрат відносилися такі статті:
Зарплата і відрахування адміністративного персоналу
|
250 000
|
Генеральна дирекція
|
|
120 000
|
Фінансово-економічний відділ
|
|
80 000
|
Матеріально-технічний відділ
|
Фінансові витрати
|
240 000
|
Відсотки за користування кредитом 2 000 000 за ставкою 12 %
|
Оренда
|
100 000
|
Оренда офісу
|
|
80 000
|
Оренда в секторі “Мотори”
|
|
130 000
|
Оренда в секторі “Морозильні камери”
|
Реклама
|
45 000
|
Рекламна кампанія по моторах
|
|
360 000
|
Рекламна кампанія по морозильних камерах
|
Амортизація
|
100 000
|
Амортизація обладнання в секторі “Мотори”
|
|
250 000
|
Амортизація обладнання в секторі “Морозильні камери”
|
Всього загальних витрат по офісах
|
1 755 000
|
|
Фінансовий директор вирішив віднести ці витрати по офісах на два сектори пропорційно їх витратам на персонал. Це ключ до розподілу, який він використовував багато років і який він завжди застосовував для оцінки рентабельності деяких видів продукції.
Витрати на персонал такі:
300 000
|
Сектор “Мотори”
|
1 000 000
|
Сектор “Морозильні камери”
|
1 300 000
|
|
Витрати по офісах розподілено в таких пропорціях:
Віднесено до сектору “Мотори”
|
1 755 000 х 3/13=
|
405 000
|
Віднесено до секції “Морозильні камери”
|
1 755 000х10/13=
|
1 350 000
|
Результати роботи сектору “Мотори”
Реалізація стороннім покупцям
|
450 000
|
(1 000 моторів по 450 грн)
|
Реалізація всередині підприємства
|
550 000
|
(2 200 моторів по 250 грн) (1*)
|
ВСЬОГО ПРОДАЖ
|
1 000 000
|
|
|
|
|
Закупка деталей
|
448 000
|
(32 000 деталей по 14 грн)
|
Зарплата і відрахування
|
300 000
|
|
Електроенергія
|
52 500
|
|
Комісійні посередникам
|
22 500
|
|
Частка загальних витрат по офісу
|
405 000
|
|
ВСЬОГО ВИТРАТ
|
1 228 000
|
|
РЕЗУЛЬТАТ
|
-228 000
|
(збиток)
|
(1*) Виробничі витрати такі:
Закупки деталей
|
448 000
|
Зарплата і відрахування
|
300 000
|
Електроенергія
|
52 500
|
ВСЬОГО
|
800 500
|
Сектор, виробивши 3200 моторів на рік, має собівартість одиниці:
800 500 / 3 200 = 250,15 (грн).
Результати роботи сектору “Морозильні камери”
Реалізація стороннім покупцям
|
4 320 000
|
(2 700 морозильників по 1 600 грн)
|
Закупки моторів на стороні
|
225 000
|
(500 моторів по 450 грн)
|
Закупки моторів всередині підприємства
|
550 000
|
(2 200 моторів по 250 грн)
|
Закупки деталей
|
756 000
|
(54 000 деталі по 14 грн) (2*)
|
Зарплата і відрахування
|
1 000 000
|
|
Електроенергія
|
200 000
|
|
Комісійні посередникам
|
144 000
|
|
Витрати по офісу
|
1 350 000
|
|
ВСЬОГО ВИТРАТ
|
4 225 000
|
|
РЕЗУЛЬТАТ
|
95 000
|
(прибуток)
|
Висновки Президента
Микола Томенко запросив у фінансового директора аналіз результатів. Фінансовий директор стверджує, що управління за допомогою центрів відповідальності є хорошою ідеєю, але результат роботи, на жаль, негативний:
Результат сектору “Мотори”
|
-228 000
|
(збиток)
|
Результат сектору “Морозильні камери”
|
+95 000
|
(прибуток)
|
Загальний результат
|
-133 000
|
(збиток)
|
Микола Томенко зробив висновок, що молодий випускник, який очолив сектор “Мотори”, був не таким хорошим спеціалістом, як це передбачалося, тоді як “ветерани” проявили себе з найкращого боку: сектор “Морозильні камери” дав прибуток. Він вирішив подякувати їм за роботу. Що ж стосується директора сектору “Мотори”, то його контракт не буде продовжений.
Син Миколи Томенка захотів провести власний аналіз системи оцінки результатів центрів відповідальності, щоб прояснити цю ситуацію, і пропонує Вам взяти участь у роботі.