|
КНЕУ методичні вказівкиДата публикации: 07.07.2020 12:27
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Інститут інформаційних технологій в економіці
Кафедра комп’ютерної математики та інформаційної системи
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково- педагогічної роботи ____________ А.М. Колот
«___» ___________ 20__ р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Теорія інформації і кодування
освітній ступінь бакалавр
галузі знань 12 «Інформаційні технології»
спеціальність 125 «Кібербезпека»
ПОГОДЖЕНО: Завідувач кафедри ________________ І.А. Джалладова
Начальник навчально- методичного відділу ______________Т.В. Гуть
Київ 2017 Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни «Теорія інформації і кодування» для студентів освітнього ступеня бакалавр, галузі знань галузі знань «12 - Інформаційні технології», спеціальності «125 - Кібербезпека», /Укладач: Н.В.Майданюк – К.:КНЕУ,2017– 17с. Зміст
4.1. Плани семінарських (практичних,лабораторних)занять очної форми навчання 5. Самостійна робота студентів 6. Поточний і підсумковий контроль знань Карта самостійної роботи студента Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з науки Контроль систематичності та активності роботи Контроль за виконанням практичних робіт Контроль за виконанням модульних завдань Контроль за виконанням завдань для індивідуального опрацювання……………………………………………………………….15 Порядок підсумкового оцінювання знань. 7. Рекомендована література (основна і додаткова)
І. ВСТУПМетою викладання даної дисципліни є оволодіння основними положеннями теорії інформації та кодування, такими як поняття про ентропію та кількісні міри вимірювання інформації, основними теоремами теорії інформації для дискретних каналів зв’язку, відомостями про принципи оптимального та завадостійкого кодування та використання їх в сучасних інформаційних системах. Завдання: Курс теорії інформації повинен забезпечити знайомство студента із природою інформації та кодування, сформувати навики розв'язання задач з інформації та кодування.. В результаті вивчення даної дисципліни студент повинен: знати:
вміти:
Для вивчення теорії інформації необхідні знання з таких дисциплін: вища математика, дискретна математика, фізика, теорія алгоритмів, алгоритмізація і програмування, електротехніка і електроніка.
2. Тематичний план наукиРозподіл навчального часу за формами навчання та видами занять відповідно до робочого навчального плану подано у таблиці 1. Таблиця 1 Тематичний план
3. Зміст науки за темамиТема 1. Загальні питання перетворення форми інформації Вступ. Загальні питання перетворення форми інформації. Алгоритми та засоби аналогово-цифрового перетворення інформації. ЦАП. Використання мікропроцесорів та кодів зіраціональною основою в техниці АЦП.
Тема 2. Основи кодування інформації в каналах зв’язку. Спеціальні коди. Загальні відомості про системи передачі інформації, мережі ЕОМ. Спектри сигналів. Основні положення Шеннонівської теорії інформації. Кодування інформації при передачі по каналу з перешкодами.
4. Плани занять4.1. Плани семінарських (практичних,лабораторних)занять очної форми навчанняПлан практичних занять
Заняття 1. Вступне заняття з техніки безпеки. Розв’язування типових задач з теорії ймовірності. Основні поняття. Безпосередній підрахунок ймовірностей. Теореми додавання та множення ймовірностей. Формула повної ймовірності і формула Байєса. Повторення дослідів. Завдання Сформувати теоретичні вміння розв’язування типових задач з теорії ймовірності. Основні поняття. Безпосередній підрахунок ймовірностей. Теореми додавання та множення ймовірностей. Формула повної ймовірності і формула Байєса. Повторення дослідів. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 2. Дослідження спектрів періодичних та неперіодичних сигналів. Енергетичні характеристики сигналу. Завдання Сформувати вміння досліджувати спектрів періодичних та неперіодичних сигналів. Енергетичні характеристики сигналу. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 3. Вимірювання інформації. Змістовний підхід. Алфавітний підхід. Кількість інформації і ймовірність. Завдання Сформувати вміння вимірювання інформації, змістовний підхід, алфавітний підхід, кількість інформації і ймовірність. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 4. Ентропія джерел дискретних повідомлень. Завдання Сформувати вміння ентропія джерел дискретних повідомлень. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 5. Ефективне кодування. Метод Шеннона - Фано. Реалізація алгоритму та програми кодування методом Шеннона - Фано. Завдання Сформувати вміння ефективного кодування методом Шеннона - Фано. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій.
Заняття 6. Ефективне кодування. Метод Хаффмена. Реалізація алгоритму та програми кодування методом Хаффмена. Завдання Сформувати вміння ефективного кодування методом Хаффмена. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 7. Кодування текстової інформації. Метод Лемпела-Зіва. Реалізація алгоритму та програми кодування методом Лемпела – Зіва. Завдання Сформувати вміння кодування текстової інформації. Метод Лемпела-Зіва. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом. 3. Варіанти завдань для контрольної роботи.
Заняття 8. Коректуючі коди Хеммінга. Програма реалізації кодування методом Хеммінга. Завдання Сформувати вміння коректуючі коди Хеммінга. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. У формі розгорнутої бесіди обговорити можливі напрями розв’язання типових виробничих завдань. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 9. Циклічні коди. Породжуючі поліноми циклічних кодів. Принципи формування і обробки дозволених кодових комбінацій циклічних кодів. Завдання Сформувати вміння досліджувати циклічні коди. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Виконати формування задачі у вигляді проблемного завдання індивідуально для кожного студента. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 10. Модульна контрольна робота. Мета: Виявити рівень засвоєння теоретичного матеріалу та вміння застосовувати отримані знання при розв’язку практичних задач. Освітні технології: модульний контроль. Загальний час: 80 хв. План:
. Заняття 11. Модульна контрольна робота. Мета: Виявити рівень засвоєння теоретичного матеріалу та вміння застосовувати отримані знання при розв’язку практичних задач. Освітні технології: модульний контроль. Загальний час: 80 хв. План:
План лабораторних занять Заняття 1. Дослідження ЦАП. Завдання Сформувати вміння принципів побудови і роботи головних типів перетворювачів цифрових кодів у пропорційний аналоговий сигнал і дослідження властивостей сучасних схем перетворювачів кода в напругу, в яких використовуються тільки два номінали опору. План заняття 1. Провести письмове опитування, з’ясувати рівень засвоєння студентами термінів і понять цієї теми; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Виконати формування задачі у вигляді проблемного завдання індивідуально для кожного студента. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 2. Дослідження класичного АЦП. Завдання Сформувати вміння загального принципу кодування напруг, розгляд і дослідження властивостей найбільш поширених перетворювачів з декодуючими пристроями вагового типу у ланцюгу зворотнього зв’язку.
План заняття 1. Ознайомити з проблемним завданням індивідуально для кожного студента; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Виконати формування задачі у вигляді проблемного завдання індивідуально для кожного студента. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Приклади типових виробничих ситуацій. 3. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 3. Дослідження АЦП часо-імпульсного типу. Завдання Сформувати вміння загального принципу побудови і деяких елементів кодуючих перетворювачів часо-імпульсного типу; дослідження головних характеристик ефективного варіанту таких пристроїв, які дозволяють кодувати як самі змінні, так і їх відношення. План заняття 1. Ознайомити з проблемним завданням індивідуально для кожного студента; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Виконати формування задачі у вигляді проблемного завдання індивідуально для кожного студента. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 4. Дослідження коду Хемінга. Завдання Сформувати вміння побудови і основних характеристик коректуючих кодів Хеммінга.. План заняття 1. Ознайомити з проблемним завданням індивідуально для кожного студента; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Виконати формування задачі у вигляді проблемного завдання індивідуально для кожного студента. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом.
Заняття 5. Дослідження циклічного коду. Дослідження модему. Завдання Сформувати вміння вивчення методики побудови циклічних кодів, дослідження, залежності властивостей коду від його структури; вивчення методів побудови кодуючих та декодуючих пристроїв і вивчення принципів побудови і роботи основних типів модемів із застосуванням частотної модуляції. План заняття 1. Ознайомити з проблемним завданням індивідуально для кожного студента; 2. Виконати аналіз запропонованих викладачем задач. 3. Виконати формування задачі у вигляді проблемного завдання індивідуально для кожного студента. Інформаційно-методичне забезпечення 1. Перелік основних термінів і понять теми, складаний в логічному порядку. 2. Варіанти проблемних завдань для індивідуального виконання кожним студентом. 3. Варіанти завдань для контрольної роботи. 5. Самостійна робота студентівСамостійна робота студента забезпечується системою навчально-методичних засобів: навчальним посібником, навчально-методичним посібником для самостійного вивчення науки, методичними матеріалами щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань. Для самостійного вивчення матеріалу програмою науки передбачено виконання завдань, обсяг і зміст яких охоплює основні питання усіх тем. По кожній темі студент зобов'язаний виконати усі завдання теми, скласти звіт і захистити його на персональному комп'ютері якщо це входить до плану заняття. Самостійна робота студента над дисципліною полягає в опануванні теоретичного матеріалу курсу, розв'язанні задач, виконанні практичних робіт. Перелік завдань для самостійної роботи, форми самостійної роботи студента, види семінарських (практичних, лабораторних) занять, та кількість балів, які можна отримати за виконання завдань з СРС наведено у карті самостійної роботи студентів.
6.1. Очна форма навчанняКАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТАз науки (дисципліни) Теорія інформації і кодування для студентів освітнього ступеня бакалавр галузі знань Інформаційні технології спеціальності Кібербезпека Очна форма навчання
Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліниЗавданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння навчального матеріалу. Оцінювання знань студентів проводиться у трьох напрямах: 1. Контроль систематичності та активності роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях; 2. Контроль виконання завдання самостійної роботи; 3. Контроль виконання завдань модульних контрольних робіт.
Контроль систематичності та активності роботи. При контролі систематичності та активності роботи студентів оцінюванню підлягає, активність та рівень знань при виконанні завдань на лекціях; результати виконання і захисту практичних робіт, виконання завдань міні-кейсів.На практичних заняттях студенти виконують завдання міні-кейсів та завдання інших форм самостійної роботи студентів.
Контроль за виконанням практичних робіт. Протягом семестру студенти виконують чотирнадцять практичних робот. Під час захисту практичних робіт рівень знань оцінюється у 4 балів, 3, 2 або 0 балів.Порядок оцінювання практичних робіт наступний: – якщо виконана практична робота грамотно і акуратно оформлена, під час захисту практичної роботи студент дає вірні відповіді на запитання, демонструє знання підручників, посібників, викладає в логічній послідовності теоретичний матеріал – 4 балів; – якщо виконана практична робота грамотно і акуратно оформлена, під час захисту практичної роботи студент дає вірні відповіді на запитання, демонструє знання підручників, посібників, але ним допущені незначні помилки у формуванні термінів, категорій, розрахунків – 3 балів; – якщо практична робота виконана, але неоформлена відповідним чином або студент дає невірні відповіді на деякі запитання – 2 бали; – якщо практична робота не виконана або студент дає невірні відповіді на всі запитання, демонструє незнання підручників, посібників, допускає помилки у формуванні термінів, категорій, розрахунків – 0 балів.
Контроль за виконанням контрольних (модульних) завдань. При виконанні завдань модульних контрольних робіт оцінюванню підлягають теоретичні знання та практичні навички, яких набули студенти після опанування матеріалу науки.Протягом семестру проводиться два модульних контролю рівня засвоєння знань студентами. Модульні контрольні завдання містять теоретичні питання і задачі. Контрольні завдання складені з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів. Модульний контроль містить 5 завдань. Відповідь на кожне питання модульного контролю оцінюється у 3 бали, 2, 1 або 0 балів. Загальна сума балів складає 5 балів.
Контроль за виконанням завдань для індивідуального опрацювання. Упродовж семестру, здійснюється оцінювання виконання студентом завдань на індивідуальне опрацювання, які обираються ним довільно.До таких завдань відносяться: 1. аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою тематикою з наступним обговоренням (захистом) матеріалів аналітичного (критичного) огляду; 2. написання реферату(есе) за заданою тематикою з наступним обговоренням (захистом) матеріалів реферату (есе); 3. пошук (підбір) та огляд літературних джерел за заданою проблематикою з наступним розглядом підготовлених матеріалів під час аудиторних занять або ІКР; 4. участь у наукових студентських конференціях і семінарах, олімпіадах з наступним обговоренням доповідь на наукових студентських конференціях і семінарах. Кожне з завдань оцінюється у 5 бали. Студенту дозволяється обрати два завдання на свій власний розсуд. Порядок оцінювання кожного обраного завдання наступний: – якщо виконана робота грамотно і акуратно оформлена та була подана з відповідною доповіддю в аудиторії – 5 балів; – якщо виконана робота не оформлена відповідним чином але була подана з відповідною доповіддю в аудиторії – 3 балів; – якщо виконана робота грамотно і акуратно оформлена та була подана без відповідної доповіді в аудиторії але з індивідуальним захистом – 2 бали; – якщо роботу не виконано або виконана робота не була подана з відповідною доповіддю в аудиторії або ж без індивідуального захисту – 0 балів. Контроль за виконанням завдань для індивідуального опрацювання: – перше завдання на індивідуальне опрацювання – 5 бали; – друге завдання на індивідуальне опрацювання – 5 бали; – разом – 10 балів.
Порядок підсумкового оцінювання знань. Формою підсумкового контролю знань студентів є залік. Підсумкове оцінювання знань здійснюється за шкалою від 0 до 100 балів включно.Залік на очній формі навчання оформлюється під час останнього семінарського (практичного, лабораторного) заняття у семестрі. Підсумкова оцінка записується у екзаменаційну відомість. Якщо за результатами поточного контролю студент набрав менше 60 балів, він отримує оцінку «не зараховано» з даної науки. Уразі невиконання окремих завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студенти мають право, за дозволом декана, виконати їх до останнього семінарського (практичного, лабораторного) заняття. Час та порядок складання визначає викладач. Загальна підсумкова оцінка з науки складається з суми балів за виконання завдань поточного контролю знань. До відомості обліку поточної і підсумкової успішності заносяться сумарні результати в балах поточного контролю з подальшим переведенням у 2-бальну систему. При цьому рівень знань оцінюється наступним чином: 1. «Зараховано» – від 60 до 100 балів; 2. «Не зараховано» – від 0 до 59 балів. Підсумкова оцінка формується шляхом складання набраних балів та переведенням отриманого результату до 2-ох бальної системи та шкали за системою ECTS (European Credit Transfer System) за схемою, що наведена у
Шкала оцінювання: в 4-бальну та за системою ECTS
7. Рекомендована література (основна і додаткова)Базова 1. Цимбал В.П. Теорія інформації та кодування. – К.: Вища школа, 1992.- 264с. 2. Дмитріев В.І. Прикладна теорія інформації. – М.: Вища школа, 1992.- 319с. 3. Жук Л.О. Інформаційна технологія. – К.: КМУГА, 1996.- 110с. 4. Жук Л.О. Теорія передачі та перетворення інформації. - К.: КІІЦА, 1988.- 80с. 5. Жураковський Ю.П., Полторак В.П. Теорія інформації та кодування: Підручник. – К.: Вища школа, 2001. – 255 с.
Додаткова 6. Хемінг Річард. Теорія кодування та теорія інформації. – М.: Радіо та зв’язок, 1983. – 173с. 7. Четверіков В.М. Підготовка та телеобробка даних в АСУ. – М.: .: Вища школа,1981. – 320с. 8. Блейхут Річард. Теорія та практика кодів, які контролюють помилки. – М.: Мир,1986. – 576с.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчально-науковий інститут: Інститут інформаційних технологій в економіці
Кафедра комп’ютерної математики та інформаційної системи
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково- педагогічної роботи ____________ А.М. Колот
«___» ___________ 20__ р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань дисципліни Теорія випадкових процесів
освітній ступінь бакалавр Галузь знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальність 051 «Економіка» спеціалізація «Економічна кібернетика»
ПОГОДЖЕНО: Завідувач кафедри _______________________
Начальник навчально- методичного відділу ______________Т.В. Гуть
Київ 2017
1.Вступ Мета дисципліни: отримання базових теоретичних знань та формування основних навичок та вмінь по теорії випадкових процесів для розв’язування задач, які виникають в математичному забезпеченні прикладної економічної діяльності, моделюванні процесів економічного, соціального і інженерно-технічного змісту.
Завдання дисципліни:
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
Студент повинен знати:
володіння основними методами, способами і засобами отримання, збереження і переробки інформації;
Студент повинен вміти:
джерел, включаючи мережеві ресурси Інтернету, для розв’язування професійних і соціальних задач;
досліджень, які необхідні для формування висновків по відповідним науковим, професійним і соціальним проблемам;
професійному рівні;
2. Тематичний план дисципліни.
3. Зміст дисципліни за темами.
Змістовний модуль 1. Випадкові процеси: базові поняття Тема 1. Ймовірносний опис випадкових процесів. Тема 2. Статистичні характеристики випадкових процесів Змістовний модуль 2. Основні види випадкових процесів Тема 1. Гаусовські випадкові процеси. Тема 2. Властивості випадкових процесів. Стаціонарні випадкові процеси Тема 3. Спектрально-кореляційний аналіз випадкових процесів. Змістовний модуль 3. Дискретні Марковські процеси Тема 1. Дискретний ланцюг Маркова. Тема 2. Випадкове блуждання . Змістовний модуль 3. Неперервні Марковські процеси Тема 1. Неперервні марковські процеси.
4. Плани занять: 4.1. Плани лекційних занять Лекція №1.Тема 1. Ймовірносний опис випадкових процесів.План.
Лекція №2. Тема 2. Статистичні характеристики випадкових процесів.План.
Кореляції.
Лекція №3. Тема 3. Гаусовські випадкові процеси.План.
Лекція №4. Тема 4. Властивості випадкових процесів.План.
Лекція №5. Тема 5. Спектрально-кореляційний аналіз випадкових процесів.План.
Лекція №6. Тема 6. Дискретний ланцюг Маркова.План.
Лекція №7. Тема 7. Випадкове блуждання.План.
Лекція №8. Тема 8. Неперервні марковські процеси.План.
4.2. Плани семінарських (практичних, лабораторних) занять очної форми навчання. Практичне заняття № 1 Тема: Ймовірносний опис випадкових процесів. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв'язок практичних задач. Загальний час: 80 хв. План:
2. Повідомлення теми заняття.
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 1.1 та 1.2. Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 2 Тема: Характеристична функція випадкового процесу, означення і властивості. Моментні і кумулятивні функції і їх взаємозв’язок.
Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – семінар – «мозковий штурм». Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 2.1 та 2.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, здатність до критики та самокритики.
Практичне заняття 3 Тема: Кореляційна і коваріаційна функція випадкового процесу. Коефіцієнт. Кореляції.Твірна функція. Мета: студенти повинні
Освітні технології: семінар – розв’язування проблемних ситуацій. Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 3.1 та 3.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання.
Практичне заняття 4. (Розрахункова лабораторна робота з застосування комп’ютерного забезпечення) Тема: Гаусовські випадкові процеси. Мета: студенти повинні:
Освітні технології: практикум з використанням комп’ютерних технологій. Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 4. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Практичне заняття 5
Тема: Спектрально-кореляційний аналіз випадкових процесів. Мета: студенти повинні
Освітні технології: семінар – розв’язування проблемних ситуацій. Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 5.1 та 5.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 6 Тема: Рівняння Колмогорова-Чепмена. Мета: студенти повинні
Освітні технології: семінар – розв’язування проблемних ситуацій. Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 6.1 та 6.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 7 (Розрахункова лабораторна робота з застосування комп’ютерного забезпечення) Тема: Властивості випадкових процесів. Мета: студенти повинні:
Освітні технології: практикум з використанням комп’ютерних технологій. Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 7. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Практичне заняття 8. Тема Задача про банкрутство. Очікуваність тривалості гри. Мета:
Освітні технології: семінар – навчальна дискусія, навчально – тренувальне практичне заняття. Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 8.1 та 8.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 9 Тема: Блочна структура матриці перехідних ймовірностей. Асимптотична поведінка ланцюгів Маркова. Мета:
Освітні технології: семінар – навчальна дискусія, навчально – тренувальне практичне заняття. Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 9.1 та 9.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 10 (Розрахункова лабораторна робота з застосування комп’ютерного забезпечення) Тема: Неперервні марковські процеси. Мета: студенти повинні:
Освітні технології: практикум з використанням комп’ютерних технологій. Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 10. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Практичне заняття 11 Тема: Пуасонівський випадковий процес. Процеси загибелі і розмноження. Мета:
Освітні технології: семінар –розв’язування проблемних ситуацій. Загальний час: 80 хв. План:
Перевірка самостійної роботи. Оголошення результатів.
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 11.1 та 11.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 12 Тема: Задачі, які приводять до стохастичних диференціальних рівнянь Мета: студенти повинні
Освітні технології: семінар – «мозковий штурм». Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 12.1 та 12.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість. Практичне заняття 13 (Розрахункова лабораторна робота з застосування комп’ютерного забезпечення) Тема: Побудова інтеграла Іто і Стратоновича. Властивості інтеграла Іто. Мета: студенти повинні:
Освітні технології: практикум з використанням комп’ютерних технологій. Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 13. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Практичне заняття 14. Тема: Формула Іто для одновимірного випадку. Теорема про представлення мартингалу. Мета: студенти повинні
Освітні технології: навчально – тренувальне практичне заняття. Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для контролю початкового та кінцевого рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 14.1 та 14.2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 15. Тема: Модульна контрольна робота. Мета: Виявити рівень засвоєння теоретичного матеріалу по першому модулю: «Основні поняття теорії випадкових процесів» та вміння застосовувати отримані знання при розв’язку практичних задач. Освітні технології: модульний контроль. Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для контролю рівня засвоєння матеріалу: дидактичний матеріал 17. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
Практичне заняття 16 Тема: Заключне занняття. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття по розв’язуванню задач. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, турбота про якість.
5. Самостійна робота студентів.
Самостійна робота студентів (СРС) – форма організації навчального процесу, за якої заплановані завдання виконуються під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. СРС є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом поза аудиторної навчальної роботи. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні спеціаліста.
Можна виокремити чотири основні види самостійної роботи: І вид – самостійна робота, що забезпечує підготовку до поточних аудиторних занять; ІІ вид – пошуково-аналітична робота; ІІІ вид – наукова робота; ІV вид – стажування на підприємствах та в організаціях; педагогічна практика або практичні тренінги.
Форми самостійної роботи студентів 1. Самостійна робота над навчальною дисципліною включає такі форми: - опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу;
2. Індивідуальні завдання є однією із форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань. Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під методичним керівництвом викладача. Перелік завдань самостійної роботи студентів з даної дисципліни включає наступне: 1. Опрацювання тематики прослуханого лекційного матеріалу з використанням рекомендованої літератури; 2. Підготовка до семінарських, практичних; 3. Самостійне вивчення теми дисципліни. 4. Виконання індивідуальних робіт. 5. Аналіз наукових публікацій за заданою темою.
Студенти самостійно відпрацьовують такі питання: Тема 1.
Тема 2. Твірна функція. Тема 3. Коваріаційна матриця гаусовського випадкового процесу. Тема 4. Ергодичність випадкових процесів. Необхідні і достатні умови ергодичності по відношенню до середнього значення, кореляційної функції і одномірної щільності розподілу. Тема 5.
Тема 7 Оптимальна стратегія в ланцюгу Маркова. Тема 8
ВАРІАНТ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ РОЗРАХУНКОВОЇ РОБОТИ
6. Поточний і підсумковий контроль знань:
6.1. Очна форма навчання:
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни науки Теорія випадкових процесів для студентів освітнього ступеня бакалавр Галузь знань Інформаційна безпека спеціальність Безпека інформаційних і комунікаційних систем
Денна форма навчання
Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліни. дисципліни. Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи. Індивідуальна контрольна робота складається з 10 завдань, 2 з яких теоретичні та 8 практичні, і охоплюють всі теми дисципліни. Кожне із завдань оцінюється в діапазоні 0 - 10 балів. Відповідно загальний результат індивідуальної контрольної роботи оцінюється в діапазоні 0 - 100 балів. Відповідь студента на кожне із завдань індивідуальної контрольної роботи залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів
Індивідуальна контрольна робота Дати відповідь на теоретичне питання
Розв’язати задачі
Переведення даних 100 бальної шкали оцінювання у 4-х бальну та шкалу за системою ECTS здійснюється у наступному порядку:
7. Рекомендована література.
7.1. Методичне забезпечення 1. Валєєв К.Г., Джалладова І.А. Теорія ймовірностей та теорія випадкових процесів: Навч.посіб. – К.:КНЕУ, 2009. – 378 с. 2. Задорожня Т. М., Мамонова Г. В. Опорний конспект лекцій з теорії ймовірностей, математичної статистики, теорії випадкових процесів: навчальний посібник - Ірпінь: НУДПС України, 2012. – 230 с.
14. Рекомендована література Базова 1. Валєєв К.Г., Джалладова І.А. Теорія ймовірностей та теорія випадкових процесів: Навч.посіб. – К.:КНЕУ, 2009. – 378 с. 2. Розанов Ю.А. Случайные процессы. Краткий курс – М.: «Наука», 1971. 3. Тихонов В.И. Случайные процессы. Примеры и задачи.Т1,Т2. М: Издательство Гелиос, 2003.
Допоміжна
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчально-науковий інститут: Інститут інформаційних технологій в економіці
Кафедра комп’ютерної математики та інформаційної системи
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково- педагогічної роботи ____________ А.М. Колот
«___» ___________ 20__ р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань дисципліни Дискретна математика
освітній ступінь бакалавр напрям підготовки 12 «Інформаційні технології» спеціальність 122 «Компьютерні науки та інформаційні технології»
ПОГОДЖЕНО: Завідувач кафедри _______________________
Начальник навчально- методичного відділу ______________Т.В. Гуть
Київ 2017
1.Вступ Мета дисципліни – надання знань з дискретної математики як інструментарію дослідження, аналізу та моделювання різноманітних систем і процесів. підвищити математичну та алгоритмічну культуру студентів; вказати шляхи використання методів дискретної математики на практиці; сформувати уявлення про значення та область використання дискретної математики в сучасній математичній освіті; виробити навички розв’язання основних задач дискретної математики, вміння використовувати методи дискретної математики для побудови математичних моделей, постановки і розв’язання задач прикладної математики та програмування. Предмет дисципліни – математичний апарат дискретного аналізу. Завдання дисципліни: вивчення наукового інструментарію дискретної математики; набуття вмінь використовувати цей інструментарій у кількісному аналізі та моделюванні економічних систем. У результаті вивчення курсу «Дискретна математика» студент повинен знати:
вміти:
Дисципліна «Дискретна математика» потребує систематичного вивчення теоретичного матеріалу та його послідовного закріплення шляхом виконання практичних завдань і самостійної роботи студентів.
2. Тематичний план дисципліни
3. Зміст дисципліни за темами.
Тема1. Теорія множин. Основні поняття теорії множин. Способи завдання множин. Порожня множина. Універсум. Операції над множинами. Підмножини. Рівність множин. Множина підмножин. Теорема о рівності множин. Транзитивність включення. Алгебра множин. Доведення тотожностей алгебри множин. Узагальнення операцій над множинами. Розбиття множин. Прямий добуток множин. Нечіткі множини. Тема 2. Теорія відношеннь. Поняття та основні властивості відношень. Подання бінарних відношень за допомогою матриці та графа. Переріз відношення. Фактор-множини. Симетричне відношення. Композиція відношень. Подання композиції відношень матрицями та графами Відношення, які задані в множині Х. Властивості відношень. Функціональні відношення. Типи відображень. Основні властивості відображень. Багатомісні відношення. Відношення еквівалентності. Клас еквівалентності. Теорема об единості розбиття. Матриця і граф відношення еквівалентності. Система представників відношення еквівалентності. Відношення нестрогого і строгого порядку. Вагові функції. Квазіпорядок. Структура впорядкованих множин. Матриці і графи відношень порядку. Тема 3. Булеві функції Булеві функції. Способи завдання булевих функцій. Булеві функції однієї змінної. Елементарні функції алгебри логіки. Поняття формули в алгебрі логіки. Реалізація функцій формулами. Рівносильність формул. Закони булевої алгебри. Принцип двоїстості. Повні системи функцій. Проблема вирішуваності. Канонічні форми логічних функцій: нормальні і довершені нормальні диз’юнктивні та кон’юктивні форми. Перехід від табличного подання логічної функції до алгебраїчного. Скорочені диз’юнктивні і кон’юнктивні нормальні форми. Поняття про індекс (коефіцієнт) простоти. Мінімальні диз’юнктивні і кон’юнктивні нормальні форми. Методи скорочення формул булевої логіки. Тема 4. Комбінаторика Основні правила комбінаторики. Вибірки, перестановки, сполучення.принцип включення-виключення Рекурентні співвідношення. Біном Ньютона. Розміщення і функціональні відображення. Розбиття Тема 5. Теорія графів Основні поняття теорії графів. Подання графів за допомогою матриці суміжності та матриці інцидентності. Локальні ступені вершин графа. Повні графи. Ізоморфізм графів. Частини графа, суграфи та підграфи. Маршрути, шляхи, ланцюги та цикли. Задача про кенігсберзькі мости. Ейлерові графи. Теорема Ейлера. Гамільтонові графи. Планарність графів. Зв’язність. Дерева. Кістякове дерево зв’язного графа. Зважені графи. Мінімальні кістякові дерева зважених графів. Задачі пошуку маршрутів в графах. Алгоритм Террі. Пошук мінімального шляху. Алгоритм фронту хвиль. Мінімальні шляхи в зважених орієнтованих графах. Алгоритм Дейкстрі. Тема 6. Мережі та потоки Мережі та потоки. Розріз мережі. Теорема Форда-Фалкерсона. Алгоритм Форда-Фалкерсона. Мережеве планування.
4. Плани занять:
4.1. Плани семінарських (практичних, лабораторних) занять очної форми навчання.
Модуль № 1.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 1 Тема: Множини. Операції над множинами. Розбиття множин. Компьютерне подання множин.
Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів групи не розв'язаний - розв'язати його на дошці.
(підручник той самий, ті самі сторінки). Компетенції, що формуються: засвоєння основних базових знань з теми; здатність описувати зв’язки між об’єктами, формалізувати операції попарного порівняння для широкого використання в теорії вибору
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 2 Тема: Відношення та їх властивості. Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів групи не розв'язаний - розв'язати його на дошці. Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3
Тема Функції алгебри логіки і способи їх задання. Операція суперпозиції. Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному матеріалу (перевірити знання основних означень, властивостей відношень та основні операції над відношеннями). Перевірка виконання домашнього завдання. в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів групи не розв'язаний - розв'язати його на дошці. Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №4 Тема. Мінімізація булевих функцій Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів групи не розв'язаний - розв'язати його на дошці. Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 5 Тема: Правило суми і добутку. Перестановки і сполучення. Властивості біноміальних коефіцієнтів.
Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач: розв'язати №№ 2.5.1, 2.5.9, 2.5.21, 2.5.24 (Підручник Дискретна математика, С.Д. Шапорев, « Дискретная математика»). ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 6. Тема: Твірні функції. Рекурентні співвідношення.
Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач: розв'язати №№ 2.13.1, 2.13.12, 2.13.15 (Підручник Дискретна математика, С.Д. Шапорев, « Дискретная математика»).
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 7 Тема: Способи задання графів. Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів групи не розв'язаний - розв'язати його на дошці. Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 8 Тема: Планарні і хроматичні графи. Мета заняття: студенти повинні
Загальний час заняття: 80 хв. Оснащення заняття: учбові таблиці, методичні посібники. План заняття: 1) Організаційний етап. а) Перевірка присутності студентів та наявності в аудиторії верхнього одягу. б) Повідомлення теми заняття, її актуальності, мети та плану заняття. 2) Контроль вихідного рівня знань. а) Обговорення питань, що виникли у студентів при підготовці до б) Початковий контроль: проведення опитування по теоретичному в) Корекція знань студентів: якщо якийсь приклад більшістю студентів групи не розв'язаний - розв'язати його на дошці. Навчальний етап. Показати алгоритм розв'язання задач.
Лабораторна робота № 1. Тема: Моделювання основних операцій для двох числових множин. Доведення тотожностей в теорії множин різноманітними способами. Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 1. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 2. Тема: Відношення еквівалентності та порядку. Функції Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 2. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 3. Тема: Мінімізація булевих функцій. Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 3. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 4. Тема: Подання графів за допомогою матриці суміжності та матриці інцидентності. Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 4. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 5. Тема: Планарні графи. Розфарбування графів Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 5. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 6. Тема: Мінімальні шляхи в зважених орієнтованих графах. Алгоритм Дейкстрі й Форда-Беллмана. Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 6. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 7. Тема: Знаходження кістякового дерева графа та мінімального кістякового дерева зваженого графа. Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 7. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
Лабораторна робота № 8. Тема: Мережі та потоки в мережах Мета: студенти повинні:
Загальний час: 80 хв. План:
Матеріали для виконання індивідуальних завдань: дидактичний матеріал 8. Перелік компетентностей: здатність до аналізу та синтезу; здатність застосовувати отримані теоретичні знання на практиці; здатність працювати самостійно, здатність до навчання, елементарні комп’ютерні навички.
4.2. Плани контактних занять для студентів заочної форми навчання. Контактне заняття № 1
Тема 1. Теорія множин і математична логіка Мета заняття - набути знання щодо побудови універсальної мови в інформатиці. Заняття спрямоване на здобування компетентностей: абстрактно мислити і генерувати креативні ідеї на універсальній математичній мові. Використання інноваційних технологій: проблемна міні-лекція; вирішення ситуаційних вправ; розв’язання проблемних завдань.
Питання
ВправиЗавдання 1. Задано значення істинності висловлень p і q. Знайти значення істинності кон’юнкції, диз’юнкції, альтернативного «або», імплікації й еквівалентності цих висловлень. Завдання 2. Задано два бітові рядки довжиною n . Знайти результати виконання порозрядових операцій OR і AND цих рядків.
Контактне заняття № 2 Тема 2. Теорія відношень
Мета роботи - одержати практичні навички розв'язання задач зв’язку між об’єктами. Заняття спрямоване на здобування компетентностей: критично мислити і генерувати креативні ідеї та вирішувати важливі проблеми на інноваційній основі; Використання інноваційних технологій: вирішення ситуаційних вправ; розв’язання проблемних завдань; робота в малих групах.
Питання 1. Відношення та їх властивості. 2. Відношення еквівалентності. 3. Відношення часткового порядку. 4. Топологічне сортування. 5. Операції над відношеннями. 6. Замикання відношень. 7. Бази данних і відношення.
Контактне заняття № 3
Тема 3. Булеві функції Мета заняття - вивчити реалізацію булевих функцій формулами. Заняття спрямоване на здобування компетентностей: критично мислити і генерувати креативні ідеї та вирішувати важливі проблеми комп’ютерного представлення величин. Використання інноваційних технологій: міні-лекція, дискусія; розв’язання проблемних завдань.
Питання
Контактне заняття №4
Тема 2. Комбінаторні схеми Мета заняття - засвоїти основні методи побудови і обчислення комбінаторних схем. Заняття спрямоване на здобування компетентностей: абстрактно мислити і генерувати креативні ідеї комбінаторним підходом. Використання інноваційних технологій: міні-лекція; дискусія; розв’язання проблемних завдань.
Питання
[1; 2; 3; 4] Вправи
Контактне заняття № 5
Тема 5. Теорія графів Мета заняття - вивчення можливостей використання графів в інформатиці. Заняття спрямоване на здобування компетентностей: критично мислити і генерувати креативні ідеї та вирішувати важливі проблеми інформаційних систем графами Використання інноваційних технологій: міні-лекція.
Питання
[1; 2; 6]
Контактне заняття № 6 Тема № 6. Потоки та мережі Мета заняття - вивчення можливостей використання мереж в інформатиці. Заняття спрямоване на здобування компетентностей: критично мислити і генерувати креативні ідеї та вирішувати важливі проблеми інформаційних систем графами Використання інноваційних технологій: міні-лекція. Питання
Контактне заняття № 7 Модульна контрольна робота Варіант
4.3. Плани навчальної роботи студентів заочної форми навчання в міжсесійний період.
У міжсесійний період студент заочної форми навчання виконує індивідуальну домашню письмову роботу, яка включає відповіді на теоретичні питання. Завдання для індивідуальної домашньої письмової роботи подано на сайті дистанційного навчання do-m.kneu.kiev.ua розділ «Дискретна математика» в електронній методичці. Номера варіантів в методичці відповідають впорядкованому номеру студента в групі дистанційного начання. Захист студентом домашньої письмової роботи проводиться під час «Дня заочника» за графіком. Крім того, у міжсесійний період студент заочної форми навчання виконує індивідуальне завдання за вибором: готує реферат (аналітичний огляд наукових публікацій) з визначеної теми або бере участь у науково-дослідній роботі ІІСЕ «комбінаторні методи дискретної математики». Захист індивідуального завдання студентом проводиться під час «Дня заочника» за графіком. 5. Самостійна робота студентів.
Самостійна робота студентів (СРС) – форма організації навчального процесу, за якої заплановані завдання виконуються під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. СРС є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом поза аудиторної навчальної роботи. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні спеціаліста. Можна виокремити чотири основні види самостійної роботи: І вид – самостійна робота, що забезпечує підготовку до поточних аудиторних занять; ІІ вид – пошуково-аналітична робота; ІІІ вид – наукова робота; ІV вид – стажування на підприємствах та в організаціях; педагогічна практика або практичні тренінги. Форми самостійної роботи студентів 1. Самостійна робота над навчальною дисципліною включає такі форми: - опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу;
2. Індивідуальні завдання є однією із форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань. Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під методичним керівництвом викладача. Перелік завдань для СРС включається до «Карти самостійної роботи студентів». Оцінки (бали), одержані студентами за виконання різних видів індивідуальних завдань самостійної роботи, виставляються у відомості обліку успішності, сумарно з балами, отриманими за виконання семінарських, практичних та лабораторних робіт, входять до графи «Кількість балів за результатами ПМК». Перелік завдань самостійної роботи студентів з даної дисципліни включає наступне: 1. Опрацювання тематики прослуханого лекційного матеріалу з використанням рекомендованої літератури; 2. Підготовка до семінарських, практичних та лабораторних занять; 3. Самостійне вивчення теми дисципліни. 4. Виконання індивідуальних контрольних робіт. 5. Аналіз наукових публікацій за заданою темою.
Студенти самостійно опрацьовують такі питання:
Теорія множин. Доведення тотожностей в теорії множин різноманітними способами Теорія відношень. Відношення. Функції. Спеціальні функції. Потужність. Булеві функції. Ознайомлення з поняттям формули в алгебрі логіки. Реалізація функцій формулами. Рівносильність формул. Закони булевої алгебри Комбінаторика. Основні принципи комбінаторики. Формула включення-виключення. Застосування. Перерахування кольорів. Теорема Бернсайда. Теорема Пойа. Теорія графів. Гіперкуби та код Грея. Шляхи та цикли Гамільтона. Бінарні дерева пошуку. Обхід бінарних дерев. Мережі та потоки . Мережеве планування. Мережі Петрі.
6. Поточний і підсумковий контроль знань:
6.1. Очна форма навчання:
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни Дискретна математика для студентів освітнього ступеня бакалавр галузь знань Інформаційні технології спеціальності Комп’ютерні науки та інформаційні технології
Денна форма навчання
Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліни. Об’єктами поточного контролю знань студентів з науки є:
Контроль відповідей та розв’язання завдань на практичних заняттях Максимальна оцінка дорівнює 14 балам і складається з оцінок, отриманих студентом на практичних заняттях під час розв'язання завдань та відповідей на теоретичні питання Контроль виконання завдань з лабораторних робіт Навчальна програма з дисципліни передбачає виконання 8 лабораторних робіт (за семестр). Максимальна оцінка за виконання завдань з лабораторних робіт становить 8 балів. Контроль виконання індивідуальних завдань студентів денної форми навчання Вивчення дисципліни передбачає самостійне опрацювання студентами індивідуальних завдань. Максимальна оцінка за виконання індивідуальних завдань становить 5 бали (за кожний семестр). Контроль виконання модульних контрольних робіт студентами денної форми навчання Максимальна оцінка за виконання модульої контрольної роботи становить 10 балів. Програма науки складається з одного модуля, яким відповідають такі теми і модульні завдання. 1. Теорія множин 2. Теорія відношень. 3. Булеві функції 4. Комбінаторика. 5. Теорія графів. 6. Мережі та потоки. Результати поточного оцінювання знань студента в цілому оцінюються у діапазоні від 0 до 50 балів (за семестр) і заносяться до заліково-екзаменаційної відомості.
6.2. Заочна форма навчання:
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни Дискретна математика для студентів напряму підготовки економічна кібернетика галузь знань (спеціальності) 6і01
Заочна форма навчання
Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з науки (дисципліни).
Поточний контроль передбачає перевірку виконання таких завдань: 1. Систематичності і активності роботи на контактних заняттях у сесійний період: участі у лекційних заняттях, наявності конспектів лекцій, результатів розв’язання проблемних завдань. Максимальна оцінка за систематичність і активність роботи становить 10 балів. 2. За виконання модульної контрольної роботи, що виконуються в аудиторії. Максимальна оцінка за виконання завдань з модульної контрольної роботи становить 10 балів. 3. У міжсесійний період студент виконує 3 домашні письмові роботи, які містять практичні задачі. Захист письмової роботи студентом проводиться під час «Дня заочника». Максимальна оцінка за домашні письмові роботи 1-3 становить по 5 балів (2 балів – за виконання роботи, 3 балів – за захист роботи), 4. У міжсесійний період студент виконує індивідуальне завдання за вибором: аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій на тему «Алгоритми дискретної математики» або презентацію на тему «Застосування дискретної математики» Захист індивідуального завдання студентом проводиться під час «Дня заочника» за графіком. Максимальна оцінка за виконання індивідуальних завдань за вибором становить 5 балів (2 бали – за виконання завдання, 3 бали – за захист завдання). 5. Написання конспекту теоретичних запитань по темам, що винесені на самостійне опрацювання. Максимальна оцінка за написання конспекту становить 5 балів. Результати поточного оцінювання знань студента в цілому оцінюються у діапазоні від 0 до 50 балів і заносяться до заліково-екзаменаційної відомості. Підсумковий контроль проводиться у вигляді екзамена. Поточний та підсумковий контроль засвоєння матеріалу здійснюється в рамках рейтингової (100 бальної) шкали оцінювання. Екзаменаційний білет містить 5 завдань, кожне з яких оцінюється в діапазоні 0 – 10 балів. Відповідно загальний результат екзамену оцінюється в діапазоні 0 – 50 балів. Відповідь студента на кожне із завдань екзаменаційного білета, залежно від рівня її повноти й коректності, оцінюється різною кількістю балів:
7. Рекомендована література.
Базова
Допоміжна
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчально-науковий інститут: Інститут інформаційних технологій в економіці
Кафедра комп’ютерної математики та інформаційної системи
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково- педагогічної роботи ____________ А.М. Колот
«___» ___________ 20__ р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань дисципліни Теорія ймовірностей та математична статистика
освітній ступінь бакалавр Галузь знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальність 051 «Економіка» Спеціалізація «Соціально-економічна статистика» «Економічна кібернетика»
ПОГОДЖЕНО: Завідувач кафедри _______________________
Начальник навчально- методичного відділу ______________Т.В. Гуть
Київ 2017
1.Вступ Мета дисципліни: - підвищення рівня фундаментальної математичної підготовки з підсиленням її прикладної спрямованості; - оволодіння спеціальними теоретичними знаннями і практичними навичками, що необхідно для адекватної оцінки економічних явищ та дозволяє належно оцінювати процеси сьогодення; - використання набутих знань для аналізу, прогнозування та прийняття математично обґрунтованих управлінських рішень.
Завдання дисципліни:
- застосовувати закони розподілу одно- та двовимірних дискретних та неперервних випадкових величин в реальних умовах.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
Студент повинен знати:
Студент повинен вміти:
- обчислювати коефіцієнт кореляції, будувати лінії прямих регресій; - оцінювати параметри множинної регресії; - оцінювати параметри нелінійної регресії.
При вивченні дисципліна «Теорія ймовірностей та математична статистика» студент має систематично опрацьовувати теоретичний матеріал та шляхом виконання практичних, лабораторних та індивідуально-розрахункових закріпити набуті навички та вміння.
2. Тематичний план дисципліни. 4. Структура навчальної дисципліни
3. Зміст дисципліни за темами.
Змістовний модуль 1. Теореми класичної ймовірності Тема 1. Основні поняття теорії ймовірностей, основи комбінаторики та теорії множин Тема 2. Основні теореми теорії ймовірностей. Змістовний модуль 2. Схема незалежних випробувань Бернуллі Тема 1. Формула Бернуллі. Поліноміальна схема. Тема 2. Граничні теореми в схемі Бернуллі. Змістовний модуль 3. Одновимірні випадкові величини Тема 1. Дискретні та неперервні випадкові величини, їх числові характеристики. Тема 2. Основні закони розподілу одновимірних випадкових величин. Змістовний модуль 4. Багатовимірні випадкові величин. Функції випадкових величин Тема 1. Багатовимірні випадкові величини. Тема 2.Функції дискретного та неперервного випадкового аргументу, закон великих чисел. Змістовний модуль 5. Первинна обробка статистичної інформації. Статистичні оцінки та статистичні гіпотези Тема 1. Первинна обробка та графічне представлення вибіркових даних, знаходження числових характеристик вибірки. Тема 2. Побудова довірчих інтервалів, перевірка статистичних гіпотез. Змістовний модуль 6. Елементи теорії регресії , кореляції та дисперсійного аналізу Тема 11. Елементи теорії регресії, кореляції. Тема 12. Елементи дисперсійного аналізу
4. Плани занять: 4.1. Плани лекцій
План лекційного заняття №1
План лекційного заняття №2
План лекційного заняття № 3
План лекційного заняття № 4
План лекційного заняття № 5
План лекційного заняття № 6
План лекційного заняття № 7
План лекційного заняття № 8
План лекційного заняття № 9
План лекційного заняття № 10
План лекційного заняття № 11
План лекційного заняття № 12
План лекційного заняття № 13
4.2. Плани практичних занять очної форми навчання
План практичного заняття № 1
Тема: Комбінаторика. Класичне та геометричне означення ймовірності.
Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – семінар – пресконференція - тренінг. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 2 Тема: Теореми додавання та множення. Основні теореми теорії ймовірностей. Формула повної ймовірності. Формула Байєса
Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – семінар – пресконференція - тренінг. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 3 Тема: Незалежні повторні випробування. Формула Бернуллі. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – семінар – пресконференція - тренінг. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 4 Тема: Незалежні повторні випробування. Формула Бернуллі. Формула Пуассона Локальна та інтегральна теореми Лапласа. Відхилення частості від імовірності.
Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – семінар – пресконференція - тренінг. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 5
Тема: Модуль 1 Контрольна (модульна) робота
Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – розв’язання контрольних завдань. Загальний час: 80 хв. План: Організаційний момент. Повідомлення теми та мети заняття.
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 6 Тема: Дискретні випадкові величини, їх числові характеристики. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 7 Тема: Неперервні випадкові величини, їх числові характеристики. Функція розподілу, щільність розподілу Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 8 Тема: Основні закони розподілу ДВВ Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План: Організаційний момент. Повідомлення теми та мети заняття. Обговорення питань, які виникли у студентів при вивченні матеріалу лекції Контроль теоретичних знань. Розв’язання задач. Виконання завдань за індивідуальними картками. Оцінка проведеного заняття. Повідомлення теми наступного практичного заняття. Домашнє завдання:2-20, 2-23, 2-28, 2-30 [2, ст.53-54] Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 9 Тема: Основні закони розподілу НВВ Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 10 Тема: Баготовимірні випадкові величини Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 12 Тема: Закон великих чисел.Центраьна гранична теорема
Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – семінар – дискусія - тренінг. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 13 Тема: Модуль 2 Контрольна (модульна) робота Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – розв’язання контрольних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 14 Тема: Вибірковий метод Побудова довірчих інтервалів. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 15 Тема: Кореляційно-регресійний аналіз. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
Практичне заняття 15 Тема: Дисперсійний аналіз. Мета: студенти повинні
Освітні технології: практичне заняття – дискусія з елементами аналізу, розв’язок практичних завдань. Загальний час: 80 хв. План:
Перелік компетентностей: засвоєння основних базових знань з теми; здатність застосовувати отриманні теоретичні знання на практиці, здатність до навчання; здатність працювати самостійно.
7. Теми лабораторних занять
8. Самостійна робота
5. Самостійна робота студентів.
Самостійна робота студентів (СРС) – форма організації навчального процесу, за якої заплановані завдання виконуються під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. СРС є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом поза аудиторної навчальної роботи. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні спеціаліста.
Можна виокремити чотири основні види самостійної роботи: І вид – самостійна робота, що забезпечує підготовку до поточних аудиторних занять; ІІ вид – пошуково-аналітична робота; ІІІ вид – наукова робота. Форми самостійної роботи студентів 1. Самостійна робота над навчальною дисципліною включає такі форми: - опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу;
2. Індивідуальні завдання є однією із форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань. Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під методичним керівництвом викладача. Перелік завдань для СРС включається до «Карти самостійної роботи студентів». Перелік завдань самостійної роботи студентів з даної дисципліни включає наступне: 1. Опрацювання тематики прослуханого лекційного матеріалу з використанням рекомендованої літератури; 2. Підготовка до семінарських, практичних; 3. Самостійне вивчення теми дисципліни. 4. Виконання індивідуальних робіт. 5. Аналіз наукових публікацій за заданою темою.
Студенти самостійно відпрацьовують такі питання:
Тема 1.
Тема 2.
Тема 3.
Тема 4.
Тема 5.
6. Функція розподілу ймовірностей та щільність ймовірностей системи.
Тема 6.
7. Використання розподілів Тема 7.
Тема 8.
6. Сутність довірчих інтервалів параметрів розподілу. Тема 9.
6. Поточний і підсумковий контроль знань:
6.1. Очна форма навчання:
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з науки Теорія ймовірностей та математична статистика для студентів освітнього ступеня бакалавр Галузь знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальність 051 «Економіка» Спеціалізація «Соціально-економічна статистика» «Економічна кібернетика»
Денна форма навчання
Згідно навчального плану, підсумковий контроль здійснюється по закінченню курсу за допомогою іспиту. Для поточного контролю курс розбивається на три модулі. Результати поточної успішності студентів є показником рівня засвоєння ними робочої навчальної програми та виконання вимог Карти самостійної роботи студентів. Результати поточного та підсумкового контролю є рівноцінними показниками рівня засвоєння студентом знань, набуття умінь та сформованості навичок, що визначені відповідною робочою навчальною програмою. Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно), вважається таким, що не виконав вимоги робочої навчальної програми з дисципліни, передбаченої індивідуальним навчальним планом, і отримує з дисципліни незадовільну оцінку. Він має право за власною заявою опанувати цю дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи згідно з діючими в Університеті положеннями. Під час таких занять студент має виконувати завдання для самостійної роботи, модульні контрольні роботи, інші види робіт, передбачені робочою навчальною програмою з дисципліни та набрати від 21 до 50 балів (включно). Бали у кількості 21 і більше є підставою для допуску студента до екзамену за білетами, які містять 5 екзаменаційних завдань. Студент, який набрав за результатами поточного контролю від 0 до 20 балів (включно) і не бажає опановувати дисципліну в наступному семестрі понад обсяги встановлені навчальним планом за індивідуальним графіком у формі додаткової індивідуально-консультативної роботи, не допускається до повторного складання екзамену і вважається таким, що має академічну заборгованість. На екзамені оцінюванню підлягають
Екзамен проводиться в письмовій формі за екзаменаційними білетами, складеними за програмою дисципліни «Теорія ймовірностей та математична статистика» і затвердженими кафедрою. |