|
Главная \ Методические указания \ Методические указания и информация \ Конкурентоспроможність в агробізнесі
Конкурентоспроможність в агробізнесіДата публикации: 11.07.2019 08:19
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима Гетьмана»
Факультет економіки і управління
Кафедра економіки і менеджменту агробізнесу
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«30» січня 2019 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ «Конкурентоспроможність в агробізнесі»
Київ – 2018
Розробник: Ничипорук Олександр Юрійович, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки і менеджменту агробізнесу. email: oleksandr.nychyporuk@kneu.ua, oleksandr.nychyporuk@gmail.com
© О.Ю.Ничипорук, 2018 © КНЕУ, 2018
ЗМІСТ 1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ.. 6 Тема 1. Введення до курсу “Управління конкурентоспроможністю підприємства”. 6 Тема 2. Теоретичні засади управління конкурентоспроможністю.. 6 Тема 3. Конкурентні переваги. 6 Тема 4. Конкурентоспроможність продукції, підприємства, галузі 6 Тема 5. Система управління конкурентоспроможністю.. 7 Тема 7. Стратегії конкуренції 7 Тема 8. Особливості управління конкурентоспроможністю підприємств АПК різних типів. 8 Тема 9. Управління конкурентоспроможністю та якістю продукції АПК в умовах глобалізації 8 2 ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ. 8 2.1. Карта навчальної роботи студента. 8 2.2. ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ (ПРАКТИЧНИХ) ЗАНЯТЬ. 9 2.3. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни. 18 3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ.. 22 3.1. Карта навчальної роботи студента. 22 3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни. 22 4. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ.. 24 4.1. Карта навчальної роботи студента. 24 4.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни. 24 5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ.. 25 5.1 Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи. 25 5.2 Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи. 29 6 РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА.. 29 6.3. Дистанційні курси та інформаційні ресурси. 30
1. ВСТУП
Навчальна дисципліна «Конкурентоспроможність в агробізнесі» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка» спеціалізації «Економіка агробізнесу» Анотація навчальної дисципліни: Розвиток НТП, процеси глобалізації та інтернаціоналізації економік окремих держав призводять до зростаючого загострення конкуренції як на національних ринках, так і на світовому ринку. Запорукою успішного функціонування підприємств за таких умов є конкурентоспроможність та якість продукції. Тому створення й удосконалення систем управління якістю та конкурентоспроможністю — стратегічні завдання для сучасних українських підприємств, у тому числі й сфери АПК.
Міждисциплінарні зв’язки: Наука “Конкурентоспроможність в агробізнесі” пов’язана з низкою дисциплін бакалаврського рівня підготовки. Зокрема використовує понятійний апарат таких дисциплін як “Маркетинг”, “Стратегія підприємства”, «Менеджиент», «Фінанси»
Мета науки — формування у студентів сучасної системи знань про управління конкурентоспроможністю організації.
Завдання науки — вивчення основних теоретичних засад управління якістю та конкурентоспроможністю організації, набуття практичних умінь та навичок щодо аналізу ринкової ситуації і конкурентоспроможності підприємства, вибору та реалізації конкурентної стратегії, побудови системи управління конкурентоспроможністю та якістю на підприємстві. Предмет науки — процес управління конкурентоспроможністю підприємства.
Після опанування даної науки студент повинен знати:
По завершенню вивчення науки “ Конкурентоспроможність підприємства” студент повинен уміти:
Досягненню мети та ефективній реалізації завдань вивчення дисципліни підпорядкована логіка її викладання, структура і зміст.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НАУКИ
1.ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ
Змістовний модуль 1Тема 1. Введення до курсу
|
Номер заняття |
Вид та тема навчального заняття |
Максимальна кількість балів |
Змістовий модуль №1 |
||
1 |
Семінарське заняття |
1,5 |
2 |
Практичне заняття |
2,5 |
3 |
Практичне заняття |
2,5 |
4 |
Семінарське заняття |
2,5 |
5 |
Практичне заняття |
|
6 |
Семінарське заняття |
3 |
7 |
Практичне заняття |
|
8 |
Контрольна (модульна) робота № 1 |
5 |
Змістовий модуль №2 |
||
9 |
Практичне заняття |
1,5 |
10 |
Практичне заняття |
2,5 |
11 |
Практичне заняття |
1,5 |
12 |
Семінарське заняття |
2 |
16 |
Контрольна (модульна) робота № 2 |
5 |
Усього балів за роботу на заняттях: |
35 |
|
За виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів |
||
1. Виконання обов’язкового індивідуального завдання (Завдання 1) |
10 |
|
5. Підготовка реферату, есе |
5 |
|
6. Участь у студентських конференціях, олімпіадах за тематикою дисципліни* |
10 |
|
Усього балів за виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів: |
15 |
|
РАЗОМ БАЛІВ: |
50 |
Завдання для практичних занять, завдання для роботи в мікрогрупах розміщені в “Методичних матеріалах для проведення практичних(семінарських занять з дисципліни “Управління конкурентоспроможністю підприємства”
Тема 1. Введення до курсу «Управління конкурентоспроможністю»
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
Мета заняття оцінити місце навчальної дисципліни серед інших дисциплін, вміння формулювати задачі, які стоять перед дисципліною
План семінарського заняття
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 2. Теоретичні засади управління конкурентоспроможністю
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
вміння класифікувати конкуренція, здатність оцінити рівень інтенсивності конкуренції, вміння побудувати конкурентну карту ринку та карту стратегічних груп, вміння оцінити ринкове середовища підприємства
Мета заняття оцінити місце навчальної дисципліни серед інших дисциплін, вміння формулювати задачі, які стоять перед дисципліною
План семінарського заняття .
Навчальні завдання
Завдання 1
Визначити інтенсивність конкуренції на ринку нза наступними показниками:
Середньоквадратичне відхилення |
||||||||||||||||||||||||||||||
Чотирьохдольний показник концентрації |
||||||||||||||||||||||||||||||
Індекс Херфіндаля |
||||||||||||||||||||||||||||||
Індекс Розенблюта |
||||||||||||||||||||||||||||||
Коефіцієнт Джинні |
||||||||||||||||||||||||||||||
Обсяг продажу на ринкув розрізі фірм
|
Зробити висновок про динаміку інтенсивності конкуренції
Завдання 2
Побудувати конкурентну карту ринку на основі таких даних:
|
2009 |
|
2010 |
|
№ п\п |
Обсяг продажу |
Частка ринку, % |
Обсяг продажу |
Частка ринку, % |
1 |
2000 |
25,5% |
1300 |
16,6% |
2 |
1800 |
22,9% |
1200 |
15,3% |
3 |
1500 |
19,1% |
1100 |
14,0% |
4 |
1000 |
12,7% |
1050 |
13,4% |
5 |
500 |
6,4% |
950 |
12,1% |
6 |
400 |
5,1% |
800 |
10,2% |
7 |
350 |
4,5% |
750 |
9,6% |
8 |
300 |
3,8% |
700 |
8,9% |
Разом |
7850 |
100,00 |
7850 |
100,00 |
Зробити висновок про динаміку конкурентного статусу підприємств
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 3. Конкурентні переваги
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
вміння класифікувати та ідентифікувати конкурентні переваги, знання видів та джерел формування конкурентних переваг, вміння розробляти конкурентну стратегію
Мета заняття навчитися розрізняти конкурентні переваги, методи формування конкурентних переваг, основи розробки конкурентної стратегії
План семінарського заняття.
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 4. Конкурентоспроможність продукції, підприємства, галузі
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
вміння ідентифікувати конкурентну стратегію, здатність оцінити рівень конкурентоспроможності конкретної продукції та фірми, галузі
Мета заняття засвоїти методи оцінки конкурентоспроможності різних суб’єктів економіки
План семінарського заняття.
Навчальні завдання
Завдання 1
Визначити конкурентоспроможність товару за такими параметрами |
|
|||
Показники |
Товар А |
Товар Б |
Товар С |
Значущість |
Ціна, грн |
2000 |
2500 |
2200 |
0,3 |
Обізнаність споживачів |
0,8 |
0,6 |
0,5 |
0,1 |
Якість |
середня |
висока |
середня |
0,2 |
Гарантійний термін, років |
3 |
3 |
2 |
0,1 |
Нормативний термін використання, років |
10 |
12 |
10 |
0,05 |
Об"єм морозильної камери, дм3 |
1000 |
1100 |
1000 |
0,15 |
Споживання е/е за рік, кВт |
400 |
380 |
350 |
0,10 |
Завдання 2
Визначити конкурентоспроможність продукції (арахіс в банці)
Показники |
Ваговий коефіцієнт |
“Козацька забава” |
“Клінков” |
Широта асортименту, кількість позицій (солоні, солодкі, з різними смаками) |
0,2 |
8 |
5 |
Варіанти розфасовки (банки різної ваги, пакетики) |
0,15 |
4 |
6 |
Представленість в торговій мережі |
0,15 |
5 |
4 |
Рекламна підтримка |
0,1 |
4 |
5 |
Ціна за банку 150 гр., грн. |
0,4 |
2,5 |
3,0 |
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 5. Система управління конкурентоспроможністю
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
вміння розробити систему управління конкурентоспроможністю підприємства, здатність імплементувати в організації систему управління конкурентоспроможністю, вміння розробляти програму підвищення конкурентоспроможності як проекту
Мета заняття засвоїти базові підходи до побудови системи управління конкурентоспроможністю
План семінарського заняття.
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 6. Управління якістю
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
Знати основні характеристики і класифікацію показників якості, вміння будувати систему управління якістю, здатність налагодити систему контролю якості на підприємстві
Мета заняття засвоїти основні положення системи управління якістю
Питання, які виносяться на практичне заняття.
Навчальні завдання
Завдання 1
М’ясопереробне підприємство щомісячно реалізує 200 т м’яса глибокої заморозки. Під час заморозки м’яса і зберігання втрати становлять 3,5 % від маси заморожуваної продукції. Підприємство придбало обладнання для упаковки м’яса в спеціальну плівку, яка зменшує втрати до рівня 0,5% від маси продукції та підвищує якість продукції. Ціна мяса (напівтуші) – при цьому зросла з 1400 грн.\т до 1410 грн.\т. Потужність установки - 15 т за зміну. Вартість – 100 тис. грн, термін використання – 5 років. Обслуговуючий персонал – 2 чол. Зарплата 1 працівника з нарахуваннями – 1000 грн. на міс. Витратні матеріали на 1 т мяса (плівка) – 10 грн., інші витрати (електроенергія, обслуговування та ремонт обладнання) – 5 грн.т. Визначити доцільність придбання такого обладнання підприємством.
Завдання 2
Агарне підприємство вирощує озиму пшеницю на площі 1000 га, середня урожайність – 4,5 т\га. Середні витрати на 1 га становлять 1200 грн. При цьому 50% врожаю – пшениця 3 класу (600 грн.\т), 50% - 4 класу (520 грн\т). Підприємство розробило програму підвищення якості продукції, за якою 80% урожаю буде пшениця 3 класу, решта – 4 класу. Додаткові витрати на насіння на 1 га становитимуть 50 грн., мінеральні добрива, ЗЗР – 30 грн., витрати на обладнання (нові сівалки) – 150 тис грн. (термін використання 5 років). Визначити доцільність реалізації такої програми.
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 7. Конкурентні стратегії
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
здатність аналізувати та розробляти конкуренту стратегію, вміння використовувати SWOT-аналіз для оцінки конкурентної позиції підприємства
Мета заняття засвоїти підходи до розробки конкурентних стратегій
План семінарського заняття .
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 8. Особливості управління конкурентоспроможністю
підприємств АПК різних типів
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
вміння розробляти програму підвищення конкурентоспроможності з врахуванням галузевих особливостей, здатність правильно вибирати підходи до управління конкурентоспроможністю в залежності від розмірів організації, та іншими видами типологій
Мета заняття: оволодіти навичками управління конкурентоспроможністю в залежності від характеристик обєкту
План семінарського заняття.
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Тема 9. Управління конкурентоспроможністю і якістю
продукції АПК в умовах глобалізації
Перелік фахових компетенцій, на формування яких спрямоване заняття:
вміння аналізував рівень розвитку глобалізаційних процесів в конкретній галузі ; оцінити вплив глобалізацій них процесів на конкурентоспроможність підприємства
Мета заняття: сформувати розуміння взаємозв’язку глобалізацій них процесів з рівнем конкурентоспроможності підприємств агробізнесу
План семінарського заняття.
Запитання для перевірки знань
Матеріально-технічне забезпечення
Статистичні щорічники, довідники норм витрат, папір А4, зошит, ручка, персональний комп’ютер з доступом до мережі Internet, програмне забезпечення MS Excel, MS Word, MS Power Point, мультимедійний проектор, екран, принтер, калькулятор.
Дисципліна “Конкурентоспроможність в агробізнесі” вивчається студентами магістерської програми “«Економіка агробізнесу» ” протягом першого семестру. По завершенню студенти складають іспит.
В основу перевірки та оцінювання знань студентів з дисципліни “Конкурентоспроможність в агробізнесі ” покладено рейтингову і блочно-модульну системи, які є комплексом цілеспрямованих засобів для успішного розв’язання триєдиного педагогічного завдання:
а) активізації процесу навчання, в першу чергу за рахунок організації самостійної роботи студентів;
б) управляти цим процесом з урахуванням диференціації студентів за рівнем навчального потенціалу;
в) вести моніторинг оволодіння навчальним матеріалом.
Згідно з цією системою підсумкова оцінка (максимум 100 балів) рівня засвоєння знань студентами відповідної дисципліни складається з оцінки поточного контролю знань і оцінки на іспиті. Результати поточного контролю оцінюються в межах від 0 до 50 балів, а завдання, що виносяться на іспит — від 0 до 50 балів.
ПОТОЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ З ДИСЦИПЛІНИ
Метою поточного контролю є виявлення:
1) ступеня засвоєння студентами теоретико-методологічних і методичних питань дисципліни
2) вміння застосовувати набуті теоретичні знання для виконання практичних завдань.
Поточний контроль складається з п’яти частин:
Перша: Підготовка до семінарських занять
Контроль за якістю підготовки до семінарських занять здійснюється двома способами:
а) шляхом усного опитування (сумарно до 5 балів за семестр)
б) експрес- контроль (сумарно до 10 балів).
Усне опитування проводиться з розрахунку один раз на три заняття з максимальною оцінкою 1 бал (15занять/3*1=5 балів)
Експрес-контроль проводиться по кожній темі дисципліни (по темі 5 двічі) з максимальною оцінкою в один бал (10 експрес-контролів х 1 бал = 10 балів)
Шкала оцінювання по цій складовій 1; 0,8, 0.6, 0 балів і враховує повноту відповіді
Друга: Контроль виконання індивідуальних завдань (комплексний аналіз виробничої ситуації) здійснюється шляхом подання викладачу і захисту виконаних індивідуальних завдань. Індивідуальні завдання здаються викладачу не пізніше передостаннього семінарського заняття. Максимальна кількість балів 10.
10 балів – індивідуальне завдання повністю розкриває обрану тему, структура роботи відповідає вимогам, використана необхідна статистична інформація, робота містить власні висновки студента, підкріплені аналізом аналітичного матеріалу, вчасно подано на розгляд викладачу, на захисті студент демонструє високий рівень знань за темою завдання
8 балів – окремі розділи індивідуального завдання не повністю розкриті, статистична інформація, окремі висновки не підтверджені аналітичними та теоретичними дослідженнями автора. на захисті студент демонструє достатній рівень знань за темою завдання.
6 балів – індивідуальне завдання має значні недоліки, недостатньо використана статистична інформація або вона застаріла, висновки мають декларативний характер і не підтвердженні дослідженнями автора, на захисті студент демонструє низький рівень знань за темою завдання.
0 балів – структура завдання не відповідає вимогам, зміст роботи не розкриває тему, використана статистична інформація застаріла, аналітичні розрахунки відсутні або не відповідають темі роботи, відповіді студента демонструють незнання ним теми роботи, робота подана на розгляд з порушенням встановлених термінів
Третя: модульний контроль
Модульний контроль знань студентів здійснюється шляхом написання студентами двох контрольних робіт. Варіанти завдань включають запитання, що стосуються основних теоретико - методологічних положень дисципліни "Стратегія підприємства". Контрольні завдання виконуються студентами у складі академічної групи в письмовій формі по варіантах. Час контрольної роботи 2 академічні години. Кожна контрольна робота оцінюється в 5 балів (отже, за дві роботи максимальна оцінка 10 балів). У випадку, якщо студент дав неповні або неправильні відповіді оцінка відповідно може бути 5 або 0 балів.
Критерії оцінювання знань студента у ході модульного контролю:
5 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел; розрахункові завдання виконані методично та математично правильно
4 бали – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, незначно помилився у використанні понятійного апарату; показав недостатній рівень знань літературних джерел; в розрахунковому завданні допущені незначні помилки
3 бали - студент поверхово орієнтується в поставленому запитанні, допускає помилки у використанні понятійного апарату; допускає помилки в розрахунковому завданні, які не дають можливості отримати правильну відповідь, але в цілому хід розв’язку правильний.
0 балів –студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату і літературних джерел чи взагалі нічого не відповів, розрахункове завдання виконане неправильно
Модульний контроль здійснюється на наступному тижні після завершення вивчення всіх тем, що входять до складу модуля. Конкретна дата і час проведення контролю встановлюється викладачем.
У разі невиконання певних завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студенти мають право, за дозволом декана, скласти їх до останнього семінарського ( практичного, лабораторного) заняття. Час та порядок складання визначає викладач.
Четверта: Оцінка виконання практичних завдань в мікрогрупах
Студенти в мікрогрупах протягом семестру виконують 5 практичних завдань, кожне з яких може оцінюється за шкалою 1; 0,8, 0.6, 0 балів, яка враховує якість виконання роботи і відповіді під час захисту. Виконана робота оформляється у вигляді презентації в MS Power Point, здається викладачу в електронному вигляді і захищається під час аудиторних занять або ІКР.
П’ята: оцінка рефератів та есе.
Реферати та есе оцінюються в 5, 4, 3 або 0 балів з врахуванням повноти розкриття теми, доповіді, відповіді на запитання та вчасності подання викладачу.
Студент може отримати додаткові 10 балів за активну участь у вивченні дисципліни (відвідування лекцій, участь в наукових конференціях з питань дисципліни, підготовку фахових публікацій, відповіді на запитання викладача під час читання лекцій). При цьому загальна сума балів не повинна перевищувати максимальну за поточний контроль — 50 балів.
Підсумковий контроль знань
Об’єктом підсумкового контролю знань студентів у формі іспиту є виконання письмових екзаменаційних завдань. .
На іспит виносяться вузлові питання, типові задачі. Екзаменаційний білет містить пять завдань, з них три — це питання теоретичного, методичного і конструктивного характеру і два — задачі.
Кожне із завдань оцінюється за шкалою 10; 8; 6; 0 балів. Отже, максимальна оцінка за результатами іспиту може становити 50 балів, а підсумкова оцінка – 100 балів
В разі, коли відповідь студента оцінена менше, ніж в 30 балів, він отримує незадовільну оцінку за результатами іспиту, а набрані за екзамен бали не враховуються у загальній підсумковій оцінці.
Загальна підсумкова оцінка складається з суми балів за результатами поточного контролю та підсумкового у формі іспиту (за умови, що на екзамені студент набрав не менше 30 балів). У заліково-екзаменаційну відомість викладач проставляє набрану студентом суму балів і відповідну їй оцінку.
Отримані бали за 100-бальною шкалою переводяться також у 4-х-бальну та шкалу ЕCTS у такому порядку:
Оцінка за шкалою, що використовується в КНЕУ |
Оцінка за національною шкалою |
Оцінка за шкалою ECTS |
90-100 |
відмінно |
А |
80-89 |
добре |
В |
66-79 |
С |
|
66-69 |
Задовільно |
D |
60-65 |
Е |
|
21-59 |
незадовільно з можливістю повторного складання |
FX |
0-20 |
незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
F |
Підсумкова оцінка в 100-бальній і 4-х бальній шкалах, а також за шкалою ЕCTS виставляється в залікову відомість обліку поточної і підсумкової успішності.
Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 20 до 45 балів, після належної підготовки мають право повторно складати іспит. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 0 до 15 балів, зобов’язані написати заяву на повторне вивчення дисципліни на різних формах навчання свого чи іншого факультету і там скласти іспит.
Студенти, які не з’явилися на екзамен без поважних причин, вважаються такими, що одержали незадовільну оцінку і мають академічну заборгованість.
Критерії оцінювання знань студентів
по окремих питаннях іспитового білету
Оцінювання знань студентів по окремих завданнях іспиту здійснюється таким чином:
10 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу.
8 балів – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання.
6 балів – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання.
0 балів –студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів
Заочна форма навчання
Номер заняття |
Вид та тема навчального заняття |
Максимальна кількість балів |
Змістовий модуль №1 |
||
1 |
Семінарське заняття |
1,5 |
2 |
Практичне заняття |
2,5 |
3 |
Практичне заняття |
2,5 |
4 |
Семінарське заняття |
2,5 |
5 |
Практичне заняття |
|
6 |
Семінарське заняття |
3 |
7 |
Практичне заняття |
|
8 |
Контрольна (модульна) робота № 1 |
5 |
Змістовий модуль №2 |
||
9 |
Практичне заняття |
1,5 |
10 |
Практичне заняття |
2,5 |
11 |
Практичне заняття |
1,5 |
12 |
Семінарське заняття |
2 |
16 |
Контрольна (модульна) робота № 2 |
5 |
Усього балів за роботу на заняттях: |
35 |
|
За виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів |
||
1. Виконання обов’язкового індивідуального завдання (Завдання 1) |
10 |
|
5. Підготовка реферату, есе |
5 |
|
6. Участь у студентських конференціях, олімпіадах за тематикою дисципліни* |
10 |
|
Усього балів за виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів: |
15 |
|
РАЗОМ БАЛІВ: |
50 |
Оцінювання для студентів заочної форми навчання здійснюється під час сесійних контактних занять. Контрольна (модульна) робота здійснюється за відповідними темами дисципліни. Завдання для проведення контрольної (модульної) роботи є комплексними і включають у себе вирішення тестових завдань, практичні завдання, теоретичні питання.
Об’єктом поточного оцінювання знань студентів заочної форми навчання є домашні письмові навчальні завдання по кожній темі і індивідуальні завдання з науки (1 обов’язкове і 1 вибіркове). Письмова робота складається з двох частин. Перша – це задачі, які отримують студенти під час читання лекцій, і які є типовими, що виносяться на іспит. Друга – це індивідуальні роботи, які визначаються індивідуально студентами і викладачем.
Індивідуальні завдання для письмових робіт визначаються під час установчої сесії (начитки лекцій). Тему завдання студент узгоджує із викладачем
Студент має можливість отримати індивідуальне завдання і по закінченню сесії. Самостійно виконані домашні письмові роботи перевіряються викладачем та підлягають захисту у ході співбесіди із студентом.
У міжсесійний період проводяться групові та індивідуальні консультації за графіком, складеним кафедрою економіки агропромислових формувань і доведеним до студентів під час читання лекцій.
За місяць до початку сесії студенти здають або пересилають поштою на кафедру виконані домашні роботи. Роботи студентів мають бути перевірені кафедрою у семиденний термін, і в разі недопущення їх до захисту, повернені студентам для доопрацювання.
В разі невиконання завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх. Порядок складання визначає викладач.
Підсумковий бал за результатами поточного контролю студентів заочної форми навчання оформляється під час екзаменаційно-лабораторних сесій (за розкладом). Складання академічної заборгованості з дисципліни має включати виконання завдань поточного контролю, що передбачені для студентів заочної форми навчання, і підсумкового контролю та проводиться у визначеному кафедрою порядку.
Оцінювання рівня знань студентами заочної форми навчання здійснюється так, як і для студентів денної форми навчання.
Згідно Ухвали Вченої ради ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» «Про напрями вдосконалення організації навчального процесу студентів заочної форми навчання» від 26 грудня 2013 року, враховуючи Наказ № 84 від 13.02.2014 р. «Про вдосконалення організації і технології проведення навчальних занять та поточного оцінювання знань студентів заочної форми навчання» та Положення «Про порядок проведення Дня заочника в ДВНЗ Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», а також з метою підтримки інноваційних технологій проведення навчальних занять та удосконалення порядку оцінювання поточної успішності студентів заочної форми навчання, передбачається проведення контактних занять шляхом об’єднання лекційних, семінарських (практичні, лабораторні) занять.
При цьому, теоретичне навчання студентів заочної форми навчання підкріплюється загальними та професійними компетенціями, які здобуваються під час трудової діяльності. Метою проведення контактних занять є розширення, поглиблення і деталізація теоретичних знань, отриманих студентами на лекціях та в процесі самостійної роботи, і спрямування їх на підвищення рівня засвоєння програмного матеріалу, набуття ними практичних навичок щодо планування та контролю на аграрному підприємстві, практичного закріплення вивченої методики і техніки ведення планових розрахунків. Контактні заняття проводяться в академічних групах.
Робота студентів у міжсесійний період регулюється Положенням «Про порядок проведення «Дня заочника» ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» розроблене відповідно до Закону України «Про вищу освіту».
В «День заочника» студенти (слухачі) мають можливість отримати консультацію, відпрацювати пропущені контактні заняття, захистити індивідуальне завдання, що передбачені робочою навчальною програмою.
Для забезпечення успішного освоєння основних питань, правильного виконання завдань кафедра організовує проведення дня заочника та індивідуально-консультативних занять протягом міжсесійного періоду. В день заочника, який проводиться в другу і четверту суботу квітня, травня, червня та вересня, здійснюється проведення консультацій з дисципліни, відбувається приймання і захист виконаних завдань студентів.
У вечірній час згідно графіка проведення консультацій відбуваються консультації щодо вивчення матеріалу та виконання передбачених програмою завдань. У міжсесійний період студент виконує домашнє завдання та індивідуальне завдання вибіркової частини, згідно карти самостійної роботи студента і подає на кафедру для перевірки.
Дистанційна форма навчання
Номер заняття |
Вид та тема навчального заняття |
Максимальна кількість балів |
Змістовий модуль №1 |
||
1 |
Семінарське заняття |
1,5 |
2 |
Практичне заняття |
2,5 |
3 |
Практичне заняття |
2,5 |
4 |
Семінарське заняття |
2,5 |
5 |
Практичне заняття |
|
6 |
Семінарське заняття |
3 |
7 |
Практичне заняття |
|
8 |
Контрольна (модульна) робота № 1 |
5 |
Змістовий модуль №2 |
||
9 |
Практичне заняття |
1,5 |
10 |
Практичне заняття |
2,5 |
11 |
Практичне заняття |
1,5 |
12 |
Семінарське заняття |
2 |
16 |
Контрольна (модульна) робота № 2 |
5 |
Усього балів за роботу на заняттях: |
35 |
|
За виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів |
||
1. Виконання обов’язкового індивідуального завдання (Завдання 1) |
10 |
|
5. Підготовка реферату, есе |
5 |
|
6. Участь у студентських конференціях, олімпіадах за тематикою дисципліни* |
10 |
|
Усього балів за виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи студентів: |
15 |
|
РАЗОМ БАЛІВ: |
50 |
* Додаткові (бонусні) бали
Поточний контроль успішності студентів є невід‘ємною частиною підсумкового контролю знань студентів і включає: виконання практичних і тестових завдань, виконання студентами індивідуальних завдань та проміжний (модульний) контроль.
Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння матеріалу курсу, набутих навичок самостійного виконання практичних завдань, уміння самостійно опрацьовувати текстовий матеріал, здатності розуміння змісту теми чи розділу дисципліни, а також вміння представляти матеріал (письмово чи усно). Оцінювання поточного контролю дозволить включити одержану студентом оцінку за поточну успішність у загальну підсумкову оцінку рівня засвоєння знань студентами (вноситься до відомості обліку поточної і підсумкової успішності).
Поточний контроль є важливою складовою навчального процесу і здійснюється шляхом:
Виділяється об’єкти поточного контролю:
Оцінювання рівня знань студентами заочної форми навчання здійснюється так, як і для студентів денної форми навчання.
Індивідуальне завдання №1 (обов’язкове)
Загальні положення
Структура індивідуального завдання
Вибіркове завдання
Реферат – це письмова робота із кількох розділів. Його зміст є осмисленим викладенням інформації по темі реферату, зібраної з кількох джерел. Студент самостійно обирає тему реферату та погоджує її з керівником курсу. Перелік тем не є виключним, рекомендується затверджувати теми в індивідуальному порядку з врахуванням теми дипломної роботи
Основні напрямки самостійної роботи студентів:
1. Вивчення теоретичних основ дисципліни, прослуханого лекційного матеріалу.
2. Вивчення окремих питань, що виносяться для самостійного опрацювання, а саме:
По темі 2. Теоретичні засади управління конкурентоспроможністю.
По темі 3. Конкурентні переваги.
По темі 4. Конкурентоспроможність продукції, підприємства, галузі.
По темі 5. Система управління конкурентоспроможністю.
По темі 6. Управління якістю.
По темі 7. Стратегії конкуренції.
По темі 8. Особливості управління конкурентоспроможністю підприємств АПК різних типів.
По темі 9. Управління конкурентоспроможністю і якістю продукції АПК в умовах глобалізації.
3. Систематизація студентами вивченого матеріалу з дисципліни перед іспитом.
Контроль виконання індивідуальних завдань (обов’язкове завдання) здійснюється шляхом подання викладачу і захисту виконаних індивідуальних завдань. Індивідуальні завдання здаються викладачу не пізніше передостаннього семінарського заняття. Максимальна кількість балів 10.
10 балів – індивідуальне завдання повністю розкриває обрану тему, структура роботи відповідає вимогам, використана необхідна статистична інформація, робота містить власні висновки студента, підкріплені аналізом аналітичного матеріалу, вчасно подано на розгляд викладачу, на захисті студент демонструє високий рівень знань за темою завдання
8 балів – окремі розділи індивідуального завдання не повністю розкриті, статистична інформація, окремі висновки не підтверджені аналітичними та теоретичними дослідженнями автора. на захисті студент демонструє достатній рівень знань за темою завдання.
6 балів – індивідуальне завдання має значні недоліки, недостатньо використана статистична інформація або вона застаріла, висновки мають декларативний характер і не підтвердженні дослідженнями автора, на захисті студент демонструє низький рівень знань за темою завдання.
0 балів – структура завдання не відповідає вимогам, зміст роботи не розкриває тему, використана статистична інформація застаріла, аналітичні розрахунки відсутні або не відповідають темі роботи, відповіді студента демонструють незнання ним теми роботи, робота подана на розгляд з порушенням встановлених термінів
При контролі виконання студентами вибіркового індивідуального самостійного завдання (аналітичний огляд наукових публікацій, підготовка рефератів, есе) оцінці підлягають:
а) повнота виконання завдань, завершеність роботи (3 бали);
б) належне оформлення виконаної роботи (1 бал);
в) своєчасність подання виконаної роботи (1 бал).
Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика. — М.: АКАЛИС, 1996
.