|
Контролінг ризиківДата публикации: 08.09.2018 07:05
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИКИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТім. Вадима ГетьманаФакультет фінансово-економічний кафедра корпоративних фінансів та контролінгу
ЗАТВЕРДЖЕНО: Науково-методичною радою університету Протокол № 7 від 14.05.2015 р.
Голова НМР ______________ А.М. Колот
РОБОЧА ПРОГРАМА дисципліни Контролінг ризиків освітній ступінь магістр галузі знань «0305 “Економіка і підприємництво”» спеціальність «Фінанси і кредит» магістерська програма «Фінансовий контролінг»
РЕКОМЕНДОВАНО: кафедрою корпоративних фінансів і контролінгу протокол № 10 від 09.04.2015 р Завідувач кафедри___________ О.О. Терещенко
ПОГОДЖЕНО: Начальник відділу організаційного забезпечення навчального процесу ____________В.А. Кішкін
Начальник навчально- методичного відділу ______________Т.В. Гуть
Київ 2015
укладач.: Невмержицький Я.І., FRM, ст. викладач
Рецензент: Терещенко О.О., д.е.н., проф., зав. кафедри Поддєрьогін А.М., к.е.н., проф.
1. Вступ. 2. Тематичний план дисципліни. 3. Зміст дисципліни за темами. 4. Плани занять: 4.1. Плани лекцій. 4.2. Плани семінарських (практичних) занять очної форми навчання. 4.3. Плани контактних занять для студентів заочної форми навчання. 4.4. Плани навчальної роботи студентів заочної форми навчання в міжсесійний період. 5. Самостійна робота студентів. 6. Індивідуально-консультативна робота. 7. Методи активізації процесу навчання. 8. Поточний і підсумковий контроль знань: 8.1. Очна форма навчання: - Карта самостійної роботи студента. - Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліни. 8.2. Заочна форма навчання: - Карта самостійної роботи студента. - Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліни. 8.3. Приклади типових завдань, що виносяться на екзамен. 8.4. Зразок екзаменаційного білета.
9. Рекомендована література (основна і додаткова).
1. ВступДисципліна “Контролінг ризиків” входить до переліку навчальних дисциплін підготовки магістрів зі спеціальності “Фінанси” за магістерською програмою “Фінансовий контролінг”. Предметом вивчення дисципліни є система фінансових відносин, що формується у зв‘язку з забезпеченням ефективності фінансового контролінгу в діяльності підприємств. Курс націлений на комплексну підготовку фахівців з фінансового контролінгу, рівень професійних компетенцій яких відповідав би сучасним запитам національного ринку праці та міжнародним стандартам. Контролінг ризиків як складова ризик-менеджменту представляє собою динамічний напрям вдосконалення діяльності підприємств та підвищення її результативності. Включення до навчального плану підготовки магістрів дисципліни «Контролінг ризиків» обумовлено зростанням попиту на фахівців з контролінгу, що володіють навиками та компетенція ми з управління фінансовими ризиками. Вказаний попит фактично не задоволений, через недостатню увагу до даного напряму підготовки фахівців. В Україні має місце брак фахової літератури з даного напряму, як вітчизняних авторів, так і перекладеної з іноземних мов. У зв‘язку з цим вивчення даної дисципліни при підготовці фінансистів сприятиме значному підвищенню їх конкурентоспроможності на ринку праці та позитивно впливатиме на імідж університету. Метою вивчення дисципліни “Контролінг ризиків” є надання магістрам теоретичних та практичних знань щодо інформаційного забезпечення та підтримки прийняття управлінських фінансових рішень, а також формування навичок застосування теоретичних концепцій фінансового управління та сформованого у студентів методологічного апарату у контексті фінансового контролінгу як системи забезпечення ефективного фінансового управління підприємством. Дисципліна забезпечує систематизацію та поглиблення професійних знань та компетенцій при підготовці майбутнього фахівця з фінансового контролінгу, актуалізуючи навики саме у частини контролінгу ризиків, що виникають у фінансово-господарській діяльності підприємствами. Її вивчення спрямоване на формування у магістра додаткових компетенцій, які дозволять йому більш якісно і результативно реалізувати себе як професіонала у сфері фінансового управління. В результаті вивчення дисципліни “Контролінгу ризиків” студент отримає такі професійні компетенції:
3. Тематичний план науки (дисципліни)
1 форми роботи: ЛЗ (лекційне заняття), ПЗ (практичне заняття), КЗ (контактне заняття), ІЗ (індивідуальне заняття), ПК (підсумковий контроль), СРС (самостійна робота студента).
23. Зміст науки (дисципліни) за темамиТема 1. Контролінг ризиків в системі фінансового та корпоративного управління.Поняття контролінгу ризиків, його характеристика. Значення та необхідність контролінгу ризиків. Фінансоий менеджмент та корпоративне управління. Теорія зацікавлених осіб (стейкхолдерів). Концепція біхейвіористських фінансів. Управління в умовах невизначеності. Невизначеність vs. ризик. Класична та неокласична портфельна теорія. Концепція деривативного ціноутворення. Концепції та роль управління ризиками в корпоративному управлінні. Контролінг ризиків в організаційній структурі підприємства. Ризик-менеджер (chief risk officer, CRO) та його місце в ієрархії фінансового управління підприємством. Повноваження та обов’язки ризик-менеджера. Ризик-менеджмент в управлінні бізнес-процесами підприємства. Взаємодія ризик-менеджера із фінансовим директором, контролером, внутрішнім та зовнішнім аудитором. Концепція морального ризику та методи його обмеження. Інформаційна асиметрія та інсайдерська інформація. Стандарти корпоративного управління та їх врахування при постановці контролінгу ризиків. Тема 2. Контролінг ризиків як бізнес процес.Контролінг ризиків з позицій процесного підходу. Фактори результативності контролінгу ризиків. Інтеграція складових моделі контролінгу ризиків. Інтеграція процесу "Контролінг ризиків" до системи бізнес процесів управління підприємства. Зв’язок контролінгу ризиків із фінансовим контролінгом та їх узгодження. Контролінг ризиків та управління ризиками: спільне та відмінне. Напрями роботи ризик-менеджера: зменшення внутрішніх ризиків; контроль збитків; фінансування збитків. Процедура аналізу внутрішнього (зовнішнього) середовища та виявлення ризиків. Якісний аналіз ризиків та карта ризиків. Реєстр ризиків. Кількісні характеристики ризику. Куб COSO. Інструменти виявлення та аналіз індивідуальних ризиків. Інструменти та підходи аналізу агрегованого ризику підприємства. Інтегральне управління ризиком та контролінг. Системи ERM: поняття, характеристики та використання. Тема 3. Виявлення та аналіз індивідуальних ризиків.Цикл контролінгу ризиків. Виявлення ризиків як вихідна точка контролінгу. Інструменти виявлення ризику. Ідентифікація та реєстрація ризиків. Декомпозиція ризику та визначення об’єктів та індикаторів виявлення індивідуального ризику. Декомпозиція основних елементів реагування на ризики та їх характеристика з позицій об’єктності аналізу та подальшої оцінки. Анкетування та каталогізація ризиків. Мозковий штурм. Аналіз бізнес-середовища та зовнішнього оточення підприємства. Систематизація бізнес-процесів та функціональний аналіз діяльності підприємства. Аналіз сценаріїв та оцінювання чутливості підприємства. Упорядкування системи виявлення та аналізу ризиків. Тема 4. Інструменти оцінювання ризиків.Індивідуальний ризик та агрегований ризик підприємства. Особливості оцінювання індивідуального ризику – якісні та кількісні методи. Кількісне оцінювання агрегованого ризику. Методи агрегації індивідуальних ризиків. Методи розкладу агрегованого ризику на індивідуальні. Локальне оцінювання та повна переоцінка. Складові ризику та ризик функціональних напрямів. Кількісна оцінка ризику та визначення толерантності ризику. Інноваційні інструменти передачі ризику. Концепція V@R. Аналіз адекватності капіталу підприємства. Особливості оцінювання ризиків для для різних видів економічної активності. Базельські рекомендації. Моделі CF@, E@R. Теорія EVT та її модифікація. Тема 5. Інструменти контролінгу ризиків.Ідентифікації та узагальнення ризиків. Модель управління ризиками. (1) Система інформування про збиткові події. (2) Система аналізу ризикових подій. (3) Система монетарної самооцінки. (4) Дискретний та неперервний контролінг ризиків. Система раннього попередження. Базові елементи системи раннього попередження. Система оцінювання якостей. Стратегії керування ризиком. Уникнення ризику. Прийняття ризику на утримання: методи фінансування та нейтралізації ризиків. Усереднення, пом’якшення, лімітування, диверсифікація, страхування. Бюджетування ризиків. Тема 5. Рапортування та комунікації в контролінгу ризиків.Роль комунікацій для забезпечення ефективності контролінгу ризиків. Рапортування: поняття та характеристика, сфера застосування. Особливості зовнішнього рапортування. Внутрішнє рапортування. Рапортування ік інструмент інформування та координації. Моніторинг як інструмент внутрішнього рапортування. Роль та місце моніторингу в процесі контролінгу ризиків. Інструменти моніторингу та передача результатів на рівень прийняття управлінських фінансових рішень. Організація інформаційних каналів для забезпечення служби управління ризиками. Розподіл повноважень та обов’язків. Вимоги до змістового наповнення інформаційних каналів. Взаємодія із системами фінансового контролінгу та внутрішнього аудиту. Зовнішнє рапортування. Прозорість vs. комерційна таємниця. Контролінг ризиків та IR. Аудит процесу ризик-менеджменту. Аудит та ризик ідентифікації.Moral Hazard та методи його пом’якшення. Тема 7. Контролінг ризиків у вартісноорієнтованому фінансовому управлінні.Поняття вартості підприємства. Ризик як фактор зміни вартості підприємства. Оцінка капіталу підприємства в умовах ризику. Вплив ризику на оцінювання WACC. Концепція економічного прибутку та її модифікація з урахування ризику підприємства та його динаміки. Поняття фінансової результативності та показники її оцінювання. Зважування фінансових показників на ризик підприємства та підходи до інтерпретації результатів. Управління капіталом з урахуванням контролінгу ризиків. Аналіз прибутковість vs. ризик. Економічний капітал: поняття, обрахунок та врахування в менеджменті. Вартісні показники, зважені на ризик. Оцінювання EVA (CVA) в умовах невизначеності, інтерпретація результатів та розробка рекомендацій для вартісного менеджменту (VBM). Вплив на вартість підприємства морального ризику та успадкованого ризику ідентифікацій. Тема 8. Стратегічний ризик-менеджмент.Поняття стратегічного ризик-менеджменту. Поняття профілю ризиковості підприємства та сфера застосування. Технології управління ризиками у довгостроковій перспективах. Стратегічний ризик. Успадкований ризик помилок як характеристика ділової активності підприємства. Системи управління ризиками на рівні економічного агента в цілому. Моделі ERM. Системи управління ризиками на рівні «робочих місць». Портфельна теорія та її апробація. Стандарти ризик-менеджменту та їх впровадження в діяльність підприємства. Застосування інструментів стратегічного контролінгу в управління ризиками підприємства. "Портфель" ризиків підприємства. Бюджетуваня капіталу та ризиків підприємства. Balanced Scorecard та контролінг ризиків. Стратегічна карта профілю ризиковості підприємства. 4. Плани занять: 4.1. Плани лекцій. Лекція 1. Контролінг ризиків як бізнес процес.
Лекція 2. Бюджетування ризиків підприємства.
Лекція 3. Рапортування та комунікації в контролінгу ризиків.
Лекція 4. Моніторинг та аудит практики ризик-менеджменту.
Лекція 5. Контролінг ризиків та управлінні фінансовою результативністю.
Лекція 6. Контролінг ризиків та управлінні фінансовою результативністю.
Лекція 7. Стратегічний ризик-менеджмент.
4.2. Плани та завдання до практичних (семінарських) занятьСемінарські та практичні заняття – це організаційна форма навчального заняття, на якому викладач організує засвоєння студентом проблемних моментів зі змісту курсу через дію та формування відповідних навичок та вмінь. Основна мета проведення практичних занять – розширення, поглиблення та деталізація теоретичних знань, отриманих студентами на лекціях та в процесі самостійної роботи, спрямування їх на підвищення рівня засвоєння, навчального матеріалу, вироблення практичних умінь і навичок, розвиток наукового мислення та усного мовлення студентів, що, в решті решт, призведе до формування адекватних ринковим запитам професійних компетенцій у частині управління ризиками. Це підсилює значимість самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і їх відповідальності щодо її здійснення. Тематичний розріз змісту семінарських (практичних) занять для студентів, що навчаються на заочній формах навчання, приведена нижче. 4.3. Плани та завдання до контактних занять для заочної форми навчання Контактні заняття проводяться лише для студентів заочної форми навчання. Заняття проводяться з використанням інноваційних технологій, які дозволяють активізувати навчальний процес вивчення дисципліни Контролінг ризиків. Студенти на контактних заняттях повинні мати достатній рівень теоретичної підготовки і опрацювати визначений перелік програмних питань, які розглядаються в окремих темах дисципліни, та приймати активну участь в ділових іграх, мозкових штурмах, круглих столах, в роботі малих груп та на тренінгових заняттях при розгляді проблемних питань, виконанні математичних розрахунків та ін. Плани контактних занять для заочної форми навчання Заняття 1. Контролінг ризиків як бізнес процес. GRC.
Мозковий штурм. COSO-2 та ISO 31000. Формування компетенцій:
Заняття 2. Виявлення та аналіз індивідуальних ризиків.
Мозковий штурм. Індивідуальна концепція бюджетування ризиків та вимоги до неї. Формування компетенцій:
Заняття 3. Моніторинг та аудит практики ризик-менеджменту.
Ділова гра. Ділові комунікації в умовах невизначеності. Формування компетенцій:
Заняття 4. Інструменти контролінгу ризиків.
Вирішення кейсу. Enron. Формування компетенцій:
Заняття 5. Управлінська результативність та стратегічний контролінг ризиків.
Тренінг. RAP – основа підтримки управлінських фінансових рішень. Формування компетенцій:
Заняття 6. Стратегічний ризик-менеджмент у діяльності підприємства. ERM
Мозковий штурм. ERM versus IRM versus GRC. Формування компетенцій:
4.4. Плани навчальної роботи студента заочної форми навчання в міжсесійний період Студенти заочної форми навчання виконують у міжсесійний період індивідуальне завдання. Перевірка якості виконання індивідуального завдання здійснюється під час проведення “Дня заочника”. Завдання на виконання індивідуальної роботи щорічно оновлюються і розміщуються на сайті КНЕУ і будуть доведені до відома студентів при проведенні оглядових лекцій. Виконання індивідуального завдання студентом переслідує ряд цілей, зокрема, (1) оволодіння теоретичними основами діяльності у сфері фінансового посередництва; (2) придбання навичок оцінки та формування інвестиційного портфеля різних видів фінансових посередників; (3) поглиблення практичних фахових знань з фінансового посередництва. З результатами перевірки та оцінювання індивідуального завдання студент може ознайомитися протягом "Дня заочника."
Семінарські та практичні заняття – це організаційна форма навчального заняття, на якому викладач організує засвоєння студентом проблемних моментів зі змісту курсу через дію та формування відповідних навичок та вмінь. Основна мета проведення практичних занять – розширення, поглиблення та деталізація теоретичних знань, отриманих студентами на лекціях та в процесі самостійної роботи, спрямування їх на підвищення рівня засвоєння, навчального матеріалу, вироблення практичних умінь і навичок, розвиток наукового мислення та усного мовлення студентів, що, в решті решт, призведе до формування адекватних ринковим запитам професійних компетенцій у частині управління ризиками. Враховуючи особливості організації навчального процесу при підготовці магістрів при вивченні дисципліни “Контролінг ризиків” передбачено активізацію саме самостійної роботи студента через обмеженість бюджету часу контактної роботи з викладачем. Самостійне опрацювання дисципліни “Контролінг ризиків” студентами очної та заочної форми навчання передбачає додаткове і поглиблене опрацювання навчальних і практичних матеріалів усіх тем курсу. Це підсилює значимість самостійної та індивідуально–консультативної роботи студентів і їх відповідальності щодо її здійснення. Оскільки самостійна робота є основною формою опанування матеріалу, для самоконтролю студентам необхідно знайти відповіді на програмні питання по кожній темі, тести та задачі, наведені в відповідному розділі 9. Поточний контроль самостійної роботи студентів здійснюється в процесі індивідуально-консультативної роботи за розкладом, визначеним рішенням кафедри та доведеним до відома студентів на початку 2-го семестру поточного навчального року. Основою самостійної роботи студента є: • рекомендована наукова та професійна література, основний та додатковий список якої приведено у робочій програмі; • електронний та інтерактивний мультимедійний конспект навчальних матеріалів для самостійного вивчення дисципліни; • збірка типових варіантів практичних завдань та ситуацій.
Для студентів заочної форми навчання індивідуально-консультативна робота проводиться протягом семестру згідно графіку консультацій викладачів у вечірній час після 17 годин. З метою поліпшення якості навчання та рівня організації навчального процесу проводиться “День заочника”, де здійснюється контроль самостійної роботи студентів і слухачів у міжсесійний період. В «День заочника» студенти мають можливість: отримати консультацію з дисципліни, відпрацювати пропущені контактні заняття; захистити індивідуальне завдання, ліквідувати академічну заборгованість (відповідно до Положення «Про порядок проведення Дня заочника» в ДВНЗ Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» наказ №84 від 13.02.2014 р. ). Розклад проведення «Дня заочника» доводиться до відома студентів заочної форми навчання до початку навчального семестру у письмовому вигляді та розміщується на дошках оголошень деканатів. Формування загальної оцінки за результатами поточного контролю знань студентів. Для формування загальної оцінки за результатами поточного контролю студентів складаються результати оцінювання усіх виконаних студентом завдань з обов’язкової та вибіркової самостійної роботи (див. Карту самостійної роботи).
7. Методи активізації процесу навчання. Інтенсифікація навчального процесу при викладанні дисципліни здійснюється на основі використання активних методів навчання, що дозволяє вирішити проблему зростаючого інформаційного навантаження на студентів, поліпшити якість засвоєння ними вивченого матеріалу. Серед навчальних технологій, що знайдуть застосування для активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів при вивченні дисципліни будуть наступні:
8. Поточний і підсумковий контроль знань: 8.1. Очна форма навчання: Карта самостійної роботи студентів з дисципліни «Контролінг ризиків» для студентів спеціальності 8104 «Фінанси і крдит» освітнього ступеня магістр Денна форма навчання
Порядок поточного та підсумкового контролю знань студентів очної форми Загальна оцінка по підсумковому контролю за 100 бальною шкалою переводиться у традиційну 4 бальну систему. До екзаменаційній відомості виставляються підсумки за 100 бальною та 4 бальною системами, у заліковій книжці лише за 5 бальною системою. Переведення даних 100 бальної системи на 5 бальну систему переводиться за загально університетською шкалою, визначеною положенням про оцінювання успішності студентів. Підсумкове оцінювання знань студентів здійснюється у такий спосіб:
Індивідуальне завдання для студентів очної навчанняІндивідуальне завдання складається з чотирьох частин. ЧАСТИНА 1 (оцінюється в 10 балів). Студент на прикладі підприємства, що є базою проходження виробничої практики, має вивчити та відобразити у роботі такі питання.
ЧАСТИНА 2 (оцінюється в 15 балів). Студент проводить поглиблене дослідження виявлених фінансових ризиків підприємства, відображених у ЧАСТИНІ 1, яке включає:
ЧАСТИНА 3 (оцінюється в 10 балів). Студент розробляє індивідуальну концепцію організації бюджетування ризиків підприємства із наведенням належного обґрунтування у розрізі кожного із її елементів. Студент проводить на основі запропонованої концепції бюджетування складання бюджету ризиків для одного бюджетного періоду в системі сукупності ризиків, описаних у попередніх частинах. Студент розробляє сукупність звітних документів для забезпечення комунікації між суб’єктами фінансового управління на підприємства по результатам моніторингу ризиків підприємства. ЧАСТИНА 4 (оцінюється в 10 балів). Студент розробляє концепцію організації контролінгу ризиків для довгострокової перспективи. Така концепція має включати в себе основні положення принципи інтеграції практики контролінгу ризиків із іншими напрямами управлінської діяльності, зокрема, службою фінансового контролінгу, внутрішнього аудиту тощо; інтеграцію до стратегічних карт підприємства показників результативності, зважених на ризик; прогнозування динаміки ризикового капіталу та джерел його фінансового забезпечення. Усі пропозиції, які викладаються в даній частині роботи, мають супроводжуватися обґрунтування та аргументацією з урахування специфіки базового підприємства. Критерій оцінки виконання індивідуальних завдань та контрольної роботи Оцінювання індивідуального завдання (контрольної роботи) здійснюється у розрізі частин такого завдання із наступним сумуванням балів за кожну із його частин. Частини 1 та 4— максимальна оцінка 10 балів. 10 балів — Студент дає обґрунтовані, глибокі та теоретично правильні відповіді на поставлені питання. Продемонстрував вільне володіння проблематикою, здатність висловлювати та аргументувати власне ставлення до альтернативних поглядів на питання з теми роботи. Використовував фактичні та статистичні дані, які підтверджують тези відповіді на питання; демонструє знання законодавчих та нормативних актів України, підручників, посібників. При захисті роботи дав усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 5 балів — Студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені незначні помилки у формулюванні термінів і категорій, використанні цифрового матеріалу, посиланні на конкретні періоди і дати. Питання викладено недостатньо глибоко, у занадто стислій формі. Студент при захисті індивідуального завдання не достатньо орієнтується у змісті даної частини роботи та/або дає невірні відповіді на декілька із поставлених при захисті питань. 0 балів — Студент зовсім не розкриває питання, заявлені для даної частини завдання, та/або у роботі містяться суттєві помилки. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. Студент при захисті індивідуального завдання не може дати відповіді (пояснення) щодо більшої частини питання відносно змісту даної частини. Частина 2 — максимальна оцінка 20 балів. 20 балів — Студент дає обґрунтовані, глибокі та теоретично правильні відповіді на поставлені питання. Продемонстрував вільне володіння проблематикою, здатність висловлювати та аргументувати власне ставлення до альтернативних поглядів на питання з теми роботи. Використовував фактичні та статистичні дані, які підтверджують тези відповіді на питання; демонструє знання законодавчих та нормативних актів України, підручників, посібників, вільно орієнтується в економічній ситуації в Україні та на цільовому ринку, на якому працює підприємство. При захисті роботи дав усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 15 балів — Студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені незначні помилки у формулюванні термінів і категорій, використанні концепцій та аргументації ідей та висновків, сформульованих у роботі, при цьому на захисті студент вільно орієнтується в змісті роботи, дає вичерпні відповіді на переважну більшість поставлених при захисті питання. На решту питань дано вірні, хоча і не повні відповіді. 10 балів — Студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені значні помилки у формулюванні термінів і категорій, використанні концепцій та аргументації ідей та висновків, сформульованих у роботі. На захисті студент дещо плутається в змісті роботи, дає неповні або невірні відповіді на деякі із поставлених при захисті питань. 5 балів — Студент недостатньо повно, та/або неаргументовано, та/або занадто стисло розкриває питання, заявлені для даної частини завдання. У тексті даної частини роботи містяться суттєві помилки, використовується неактуальна та/або недостовірна інформація. Однак при захисті студент може дати відповідь на більшість питань та пояснити, як можуть бути виправлені помилки, що виявлені у тексті роботи. 0 балів — Студент не розкриває питання, заявлені для даної частини завдання, та/або у роботі містяться суттєві помилки. При написанні роботи використовується неактуальна та/або недостовірна інформація. На захисті студент неспроможний дати вірну відповідь на більшість питань. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. У випадку, коли студент при захисті індивідуального завдання не може дати відповіді (пояснення) щодо більшості питань відносно змісту даної частини. Частина 3 — максимальна оцінка 5 балів. 5 балів — Студент дає обґрунтовані та теоретично правильні викладення щодо формування критеріїв прийняття управлінських рішень. Усі рекомендації містять обґрунтування економічного ефекту їх застосування. При захисті роботи дає усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 3 балів — Студент наводить теоретично правильні викладення критеріїв прийняття управлінських рішень та дає для більшості з них належне обґрунтування. Допускається наявність спірних рекомендацій, за умови, що студент належним чином їх аргументує у тексті роботи та/або при захисті. При захисті роботи дає усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 0 балів — Студент не розкриває питання, заявлені для даної частини завдання, та/або у роботі відсутнє обґрунтування сформульованих пропозицій або ж у них містяться суттєві помилки. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. У випадку, коли студент при захисті індивідуального завдання не може дати відповіді (пояснення) щодо більшості питань відносно змісту даної частини. Підсумкове оцінювання знань студентів здійснюється у такий спосіб:
Структура модульного завдання білета для підсумкового контролю знаньБілет включає 6 запитань (кожне завдання оцінюється за шкалою в 0, 5 або 10 балів), студент виконує 4 з 6 завдань за власним вибором, але не менше 1 (одного) завдання кожного типу:
Довідкова інформація
8.2. Заочна форма навчання Карта самостійної роботи студентів з дисципліни «Контролінг ризиків» для студентів спеціальності 8104 «Фінанси і крдит» освітнього ступеня магістр заочна форма навчання
Порядок поточного та підсумкового контролю знань студентів заочної форми Загальна оцінка по підсумковому контролю за 100 бальною шкалою переводиться у традиційну 4 бальну систему. До екзаменаційній відомості виставляються підсумки за 100 бальною та 4 бальною системами, у заліковій книжці лише за 5 бальною системою. Переведення даних 100 бальної системи на 5 бальну систему переводиться за загально університетською шкалою, визначеною положенням про оцінювання успішності студентів. Індивідуальне завдання для студентів заочної навчанняІндивідуальне завдання складається з трьох частин. ЧАСТИНА 1 (оцінюється в 10 балів). Студент на прикладі підприємства, що є базою проходження виробничої практики, має вивчити та відобразити у роботі такі питання.
ЧАСТИНА 2 (оцінюється в 15 балів). Студент проводить поглиблене дослідження виявлених фінансових ризиків підприємства, відображених у ЧАСТИНІ 1, яке включає:
ЧАСТИНА 3 (оцінюється в 10 балів). Студент розробляє індивідуальну концепцію організації бюджетування ризиків підприємства із наведенням належного обґрунтування у розрізі кожного із її елементів. Студент проводить на основі запропонованої концепції бюджетування складання бюджету ризиків для одного бюджетного періоду в системі сукупності ризиків, описаних у попередніх частинах. Студент розробляє сукупність звітних документів для забезпечення комунікації між суб’єктами фінансового управління на підприємства по результатам моніторингу ризиків підприємства. Критерій оцінки виконання індивідуальних завдань та контрольної роботи Оцінювання індивідуального завдання (контрольної роботи) здійснюється у розрізі частин такого завдання із наступним сумуванням балів за кожну із його частин. Частини 1 — максимальна оцінка 10 балів. 10 балів — Студент дає обґрунтовані, глибокі та теоретично правильні відповіді на поставлені питання. Продемонстрував вільне володіння проблематикою, здатність висловлювати та аргументувати власне ставлення до альтернативних поглядів на питання з теми роботи. Використовував фактичні та статистичні дані, які підтверджують тези відповіді на питання; демонструє знання законодавчих та нормативних актів України, підручників, посібників. При захисті роботи дав усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 5 балів — Студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені незначні помилки у формулюванні термінів і категорій, використанні цифрового матеріалу, посиланні на конкретні періоди і дати. Питання викладено недостатньо глибоко, у занадто стислій формі. Студент при захисті індивідуального завдання не достатньо орієнтується у змісті даної частини роботи та/або дає невірні відповіді на декілька із поставлених при захисті питань. 0 балів — Студент зовсім не розкриває питання, заявлені для даної частини завдання, та/або у роботі містяться суттєві помилки. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. Студент при захисті індивідуального завдання не може дати відповіді (пояснення) щодо більшої частини питання відносно змісту даної частини. Частина 2 — максимальна оцінка 20 балів. 20 балів — Студент дає обґрунтовані, глибокі та теоретично правильні відповіді на поставлені питання. Продемонстрував вільне володіння проблематикою, здатність висловлювати та аргументувати власне ставлення до альтернативних поглядів на питання з теми роботи. Використовував фактичні та статистичні дані, які підтверджують тези відповіді на питання; демонструє знання законодавчих та нормативних актів України, підручників, посібників, вільно орієнтується в економічній ситуації в Україні та на цільовому ринку, на якому працює підприємство. При захисті роботи дав усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 15 балів — Студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені незначні помилки у формулюванні термінів і категорій, використанні концепцій та аргументації ідей та висновків, сформульованих у роботі, при цьому на захисті студент вільно орієнтується в змісті роботи, дає вичерпні відповіді на переважну більшість поставлених при захисті питання. На решту питань дано вірні, хоча і не повні відповіді. 10 балів — Студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені значні помилки у формулюванні термінів і категорій, використанні концепцій та аргументації ідей та висновків, сформульованих у роботі. На захисті студент дещо плутається в змісті роботи, дає неповні або невірні відповіді на деякі із поставлених при захисті питань. 5 балів — Студент недостатньо повно, та/або неаргументовано, та/або занадто стисло розкриває питання, заявлені для даної частини завдання. У тексті даної частини роботи містяться суттєві помилки, використовується неактуальна та/або недостовірна інформація. Однак при захисті студент може дати відповідь на більшість питань та пояснити, як можуть бути виправлені помилки, що виявлені у тексті роботи. 0 балів — Студент не розкриває питання, заявлені для даної частини завдання, та/або у роботі містяться суттєві помилки. При написанні роботи використовується неактуальна та/або недостовірна інформація. На захисті студент неспроможний дати вірну відповідь на більшість питань. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. У випадку, коли студент при захисті індивідуального завдання не може дати відповіді (пояснення) щодо більшості питань відносно змісту даної частини. Частина 3 — максимальна оцінка 5 балів. 5 балів — Студент дає обґрунтовані та теоретично правильні викладення щодо формування критеріїв прийняття управлінських рішень. Усі рекомендації містять обґрунтування економічного ефекту їх застосування. При захисті роботи дає усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 3 балів — Студент наводить теоретично правильні викладення критеріїв прийняття управлінських рішень та дає для більшості з них належне обґрунтування. Допускається наявність спірних рекомендацій, за умови, що студент належним чином їх аргументує у тексті роботи та/або при захисті. При захисті роботи дає усі необхідні пояснення та вірні відповіді на поставлені питання. 0 балів — Студент не розкриває питання, заявлені для даної частини завдання, та/або у роботі відсутнє обґрунтування сформульованих пропозицій або ж у них містяться суттєві помилки. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. У випадку, коли студент при захисті індивідуального завдання не може дати відповіді (пояснення) щодо більшості питань відносно змісту даної частини.
Структура екзаменаційного білета для підсумкового контролю знаньЕкзаменаційний білет включає 5 запитань (кожне завдання оцінюється за шкалою в 0, 5 або 10 балів):
8.3 Приклади типових завданьЗавдання. Визначте річний V@R для портфеля із 1500 акцій А із довірчим інтервалом 99,9 % за таких даних. Вартість акції складає 200 грн., а денна волатильність її ціни дорівнює 13 грн. Завдання. Визначте початкову величину денної волатильності для доходності активу на основі моделі EWMA із коефіцієнтом λ=0,93 за таких даних. Переоцінена величина волатильності складає 7,32 %. Вартість активу протягом останньої торгової сесії зменшилася з 14,1 грн до 13 грн. Визначте V@R для портфеля з 500 одиниць такого активу з довірчим інтервалом в 95%, якщо поточна вартість активу складає 95 грн. При очікуваній доходності в 6,2%. Питання 01.Визначте елементи куба COSO з позицій драйверів ризиків.
Питання 02.Визначте, як будуть співвідноситися за абсолютною величиною еквівалентні ставки доходності для неперервного (r1) та квартального базисів (r2).
Питання 03.Визначте, які ризики приймає на себе підприємство, розміщуючи купонні облігації.
Питання 04.борговим розпискам позичальника застави.
Питання 05.Дайте визначтення свопу. Питання 06.Графічно проілюструйте концепцію Value at Risk.
8.4 Приклад екзаменаційного білетуТеоретичні завдання. Завдання 1. Діаграма ризиків як результат якісного аналізу ризокового профілю підприємства Практичні завдання. Завдання 1. Доходність активу вкладає 4,2 %, а її розподіл підкоряється нормальному закону розподілу із волатильністю на рівні 3,0 %. Визначте вартість портфеля, нижче якої вона не опуститься із імовірністю 95 %, враховуючи, що поточна його вартість складає 50 тис грн. Завдання 2. Оцініть параметр для визначення поточного рівня волатильності для доходності активу на основі моделі EWMA за таких даних. Початкова оцінка денної волатильності для доходності активу складає 1,80%. Ціна закриття попередньої торгової сесії складала 26,0 грн. За результатами останніх торгів ціна активу – 26,0 грн. Поточна величина волатильності складає 1,70 % Тестові завдання. Завдання 1. Питання 01.Визначте елементи куба COSO з позицій драйверів ризиків.
Питання 02.Визначте деривативи, що можуть використовуватися для управління кредитним ризиком.
Питання 03.Визначте методи реагування на ризикові події, які формують залишковий ризик.
Питання 04.Визначте, як будуть співвідноситися за абсолютною величиною еквівалентні ставки доходності для місячного (r1) та річного базисів (r2).
Питання 05.Побудуйте приклад діаграми ризику. Завдання 2. Питання 01.Визначте координати приорітизації ризиків, які осоціюються із сучасною практикою ERM.
Питання 02.Визначте методи локальної переоцінки величини ризику.
Питання 03.Визначте цільовий показник, кількісна оцінка якого є одним із елементів стрес тестування.
Питання 04.Яка частина імовірності для стандартизованого нормального розподілу перекривається інтервалом [-3,715; +∞].
Питання 05.Дайте визначтення локальній переоцінки ризику. Практичні завдання. Завдання 5. Визначте скориговану дюрацію корпоративної облігації, виходячи з таких даних. Поточний ринковий курс облігації складає 1000 гривень при доходності в 8 % річних. Якщо доходність облігації зменшиться відносно поточного рівня на один базовий пункт, то її ринковий курс збільшиться на 0,4 грн. Якщо ж доходність даної облігації збільшується на один базовий пункт, то її ринковий курс зменшиться до 999,5 грн. Завдання 6. Визначте, яку кількість ф’ючерсних контрактів на індекс акцій (вартість одного пункту індексу дорівнює 5 грн.) має продати підприємство для хеджування ринкового ризику портфеля акцій, вартість якого станом на 1 лютого поточного року складає 282 тис грн. Коефіцієнт бета для даного портфеля дорівнює 1,15. Підприємство розраховує застрахувати ризик на період до 30 червня поточного року, при цьому вартість контракту на індекс на відповідний період дорівнює 1200. Критерій оцінки відповідей студентів в рамках підсумкового контролюКритерій оцінки відповідей на теоретичні питання Кожне теоретичне завдання оцінюється як окреме питання білету наступним чином. 10 балів студент дає обґрунтовані, глибокі та теоретично правильні відповіді на поставлені питання; демонструє здатність здійснювати порівняльний аналіз різних теорій, концепцій, робити логічні висновки та узагальнення; здатність висловлювати та аргументувати власне ставлення до альтернативних поглядів на певне питання; використовує фактичні та статистичні дані, які підтверджують тези відповіді на питання; демонструє знання законодавчих та нормативних актів України, підручників, посібників. 8 балів студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але було допущено незначні неточності в поясненні формулюванні термінів і категорій, або використанні цифрового матеріалу, або посиланні на теоретичні моделі, або посиланні на конкретні періоди і дати. 6 балів студент володіє знаннями матеріалу на рівні вимог, наведених вище, але у розкритті змісту питань були допущені помилки, у формулюванні термінів і категорій, використанні цифрового матеріалу, посиланні на конкретні періоди і дати; питання викладено недостатньо глибоко, у занадто стислій формі. Відсутнє підведення підсумку висвітлення поставленого питання. 0 балів студент зовсім не відповідає на поставлене питання або відповідає неправильно. У відповіді відсутні необхідні докази та аргументи. Зроблені висновки не відповідають загально визначеним, є помилковими. Відповідь містить зайвий матеріал, що не відповідає змісту питання і свідчить про нездатність студента зрозуміти питання. Відповідь є повністю ідентичною тексту підручника чи конспекту або повністю ідентичною відповіді іншого студента на це ж саме питання. Критерій оцінки рішення задач Кожне практичне завдання (задача) оцінюється як окреме питання білету наступним чином. 10 балів студент дає повну, вичерпну відповідь. Вона складається з правильного арифметичного результату; доцільного і логічного теоретичного обґрунтування виконаних розрахунків; вірного посилання (за необхідністю) на відповідні законодавчі та нормативні акти. Присутній загальний висновок по результатам вирішення задачі. 8 балів студент повністю вирішує задачу, однак не завжди приводить пояснення обрахунків, що здійснюються, або відсутня кінцева відповідь до вирішеної задачі. 6 балів студент розв`язує задачу без теоретичного обґрунтування виконаних розрахунків; або теоретичне обґрунтування зроблене, хід розв`язання вірний, але є арифметична помилка у розрахунках. 0 балів студент зовсім не розв`язує задачі або розв`язує її невірно; опис та розв`язок є повністю ідентичним опису і розв`язку задачі іншим студентом. Критерій оцінки відповідей на тестові завдання Кожне тестове завдання оцінюється як окреме питання білету наступним чином. 10 балів студент дав правильну відповідь на 5 (п`ять) питань тестового завдання. 8 балів студент дав правильну відповідь на 4 (чотири) тестових завдання. 6 балів студент дав правильну відповідь на 2 (два) або 3 (три) питань тестового завдання. 0 балів студент не дав правильних відповідей на жодне питання завдання або відповів правильно лише на одне з них.
9. Рекомендована література.Основа література
Додаткова література
|