|
МАКРОЕКОНОМІКАДата публикации: 11.07.2019 10:13
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» ___________Факультет економіки та управління__________ назва факультету, навчально-наукового інституту Кафедра _____ економічної теорії_______________ повна назва кафедри
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ З ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «Макроекономіка»
Розробник: Кульбачний С.В., к.е.н., доцент каф. економічної теорії вказати авторів: ПІБ, науковий ступінь, вчене звання, посада, кафедра, e-mail викладача
© автор(и), 2018 © КНЕУ, 2018
ЗМІСТ 1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ.. 3 Тема 1. Макроекономіка як наука. 4 Тема 2. Макроекономічні показники в системі національних рахунків. 4 Тема 7. Приватне споживання. 7 Тема 9. Моделі економічної рівноваги. Мультиплікативний ефект. 8 Тема 10. Фіскальна політика в макроекономічному регулюванні 9 Тема 11. Монетарна політика в макроекономічному регулюванні 10 Тема 12. Держава у функціонуванні відкритої економіки. 10 Тема 13. Регулювання економічного зростання. 11 2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ.. 11 2.1. Карта навчальної роботи студента. 11 2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни. 12 3.1. Карта навчальної роботи студента. 12 3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни. 13 4. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ.. 14 4.1. Карта навчальної роботи студента. 14 4.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни. 15 5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ.. 16 5.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи. 16 5.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи. 19 6. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ.. 20 6.1. Структура екзаменаційного білету. 20 6.2. Критерії оцінювання екзаменаційної роботи студента. 20 6.3. Приклади типових завдань, що виносяться на екзамен. 21 7. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА.. 23 7.3. Дистанційні курси та інформаційні ресурси. 24
ВСТУПМакроекономіка належить до базових дисциплін, які покликані забезпечити фундаментальну економічну підготовку бакалаврів багатьох спеціальностей галузей знань «05 Cоціальні та поведінкові науки» та «07 Управління та адміністрування». На цих спеціальностях «Макроекономіка» вивчається на І курсі у 2 або 1 (для заочної форми) семестрі. Мета вивчення дисципліни полягає в тому, щоб дати студентам теоретичні знання та найпростіші практичні навички з питань механізму функціонування національної економіки в умовах ринкових відносин. При цьому в центрі уваги перебувають причинно-наслідкові зв’язки в економіці, що знаходять своє відображення через такі категорії, як сукупний попит і сукупна пропозиція, інфляція, сукупні витрати і валовий внутрішній продукт, зайнятість і безробіття, державний бюджет, платіжний баланс, валютний курс тощо. Для досягнення цієї мети в процесі викладання дисципліни передбачається вирішення таких завдань:
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИЗгідно з навчальними планами загальний обсяг годин, який виділяється для вивчення дисципліни «Макроекономіка» на всіх формах навчання по зазначених спеціальностях, становить 150 год. Для студентів денної форми навчання передбачено лекцій 18 год., практичних (семінарських) занять — 30 год., індивідуальних занять — 15 год., самостійної роботи студентів — 83 год., на підсумковий контроль – 4 год. На заочній формі на самостійну роботу виділяється 119 год., обсяг аудиторних занять становить 31 год.: на контактні заняття передбачається 12 год., індивідуальні заняття становлять 15 год., підсумковий контроль – 4 год. На дистанційній формі навчання здійснюється лише за окремими освітніми програмами: на самостійну роботу передбачено 110 год., обсяг занять в дистанційному режимі становить 36 год., підсумковий контроль – 4 год.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1Тема 1. Макроекономіка як наукаСтановлення та розвиток макроекономіки як науки. Докейнсіанський період становлення макроекономічної науки. Роль кейнсіанської теорії. Основні ідеї представників різних економічних шкіл, що характеризують розвиток науки. Предмет, об’єкт, задачі та функції макроекономіки. Причинно-наслідковий механізм функціонування економіки як предмет макроекономіки. Головна суперечність суспільства між людськими потребами та економічними ресурсами. Національна економіка (економічна система) як об’єкт макроекономіки. Ринок та держава. Функції ринку: регулююча, стимулююча, інтегруюча, інформаційна, сануюча, соціальна, посередницька. Економічні функції держави: регулююча, перерозподільна та стабілізаційна. Дискусія про доцільну частку участі держави в економічних процесах. Теоретико-аналітичні та соціально-практичні задачі макроекономічної науки. Позитивна й нормативна функція макроекономіки.Методологія макроекономічної науки. Сходження від абстрактного до конкретного як метод пізнання причинно-наслідкового механізму функціонування економіки. Два етапи методу сходження від абстрактного до конкретного. Моделювання як головний метод відображення фактичної поведінки економіки. Сутність математичних та графічних моделей. Ендогенні та екзогенні змінні. Припущення “за інших незмінних умов”. Запаси і потоки. Короткостроковий та довгостроковий період. Модель економічного кругообігу ресурсів, продуктів, доходів та витрат з урахуванням держави. Національна економіка як ціле. Ринок ресурсів та домашні господарства. Ринок продуктів та підприємства. Перетворення доходів у витрати і витрат у доходи через ринки ресурсів та продуктів. Державні видатки та податки. Державні закупівлі та соціальні трансферти. Державні позики, субсидії та пільги. Перерозподільна функція держави. Стабілізаційна функція держави. Тема 2. Макроекономічні показники в системі національних рахунківСутність, методологічні принципи та основні категорії СНР. Система національних рахунків як міжнародний стандарт макроекономічного рахівництва. Методологічні принципи системи національних рахунків. Основні категорії системи національних рахунків: інституціональна одиниця, сектори, економічні операції, рахунки. Основні макроекономічні показники СНР: економічний зміст та методика обчислення. Основні макроекономічні показники. Випуск та його структура. Оцінювання випуску: базисні ціни, основні ціни, ціни виробників, ринкові ціни. Валовий внутрішній продукт (ВВП), кінцева та проміжна продукція. Валовий національний та валовий національний наявний дохід. Валовий внутрішній продукт: економічний зміст та методи розрахунку. Методи обчислення ВВП. Виробничий метод та валова додана вартість. Розподільчий метод (ВВП за сума перинних доходів). Метод кінцевого використання (ВВП за кінцевими витратами). Валові інвестиції та їх структура. Аналітична формула ВВП за методом кінцевого використання. Макроекономічні показники на чистій основі. Номінальний та реальний ВВП. Сутність дефлятора ВВП та індексу споживчих цін, їх порівняльна характеристика. Номінальний та реальний ВВП. Базовий і поточний період, фактичні (поточні) та порівнянні (постійні) ціни. Індекс цін, індекс споживчих цін, індекс цін ВВП (дефлятор ВВП). Відмінність між індексом споживчих цін і дефлятором ВВП. Дефлювання та інфлювання. Обчислення зміни номінального ВВП за рахунок зміни реального ВВП і зміни рівня цін.
Розділ ІІ. Агреговані ринки Тема 3. Ринок праціЗайнятість та безробіття: сутність, види та показники. Населення як джерело робочої сили. Показники рівня використання робочої сили: рівень зайнятості, рівень безробіття, коефіцієнт участі в робочій силі. Види безробіття: фрикційне, структурне, циклічне. Повна зайнятість, неповна зайнятість, надмірна зайнятість. Природне безробіття: економічний зміст та методи вимірювання. Природне безробіття і проблеми його вимірювання. Методи вимірювання природного безробіття. Метод Г. Манківа та його математична формалізація. Втрати економіки від циклічного безробіття. Закон Оукена: економічний зміст та математична формалізація. Втрати від безробіття: економічний зміст та зв'язок із ВВП. Закон Оукена. Витрати, що пов’язані з природним безробіттям. Втрати від циклічного безробіття. Відставання фактичного ВВП від потенційного ВВП (розрив ВВП). Визначення потенційного ВВП на основі розриву ВВП. Визначення впливу безробіття на динаміку ВВП. Неокласична та кейнсіанська моделі ринку праці: умови функціонування та механізм урівноваження. Механізм ринку праці. Неокласична теорія ринку праці. Неокласична функція попиту на працю. Неокласична функція пропозиції праці. Неокласична модель ринку праці. Кейнсіанська теорія. Кейнсіанська функція пропозиції праці. Кейнсіанська модель ринку праці. Особливості взаємозв’язку товарного ринку та ринку праці: безробіття, соціальна напруга, гальмування темпів зростання ВВП, динаміка зарплати та продуктивності праці.
Тема 4. Товарний ринокСукупний попит: економічний зміст, графічна інтерпретація та вплив цінових та нецінових чинників. Сутність сукупного попиту та його відмінність від ринкового попиту. Крива сукупного попиту. Цінові чинники сукупного попиту: ефект процентної ставки, ефект багатства, ефект чистого експорту. Нецінові чинники сукупного попиту та їх вплив на його криву. Сукупна пропозиція: економічний зміст, графічна інтерпретація у коротко- та довгостроковому періодах, вплив нецінових чинників. Довгострокова сукупна пропозиція та її теоретичний інструментарій. Графічний інструментарій довгострокової сукупної пропозиції. Виробнича функція і функція довгострокової сукупної пропозиції. Короткострокова сукупна пропозиція і ціна. Крайній випадок та його теоретичний інструментарій. Основна модель короткострокової сукупної пропозиції. Гіпотези теоретичного інструментарію короткострокової сукупної пропозиції. Функція короткострокової сукупної пропозиції. Нецінові чинники короткострокової сукупної пропозиції: ресурсові ціни, продуктивність ресурсів, субсидії підприємствам і податки на підприємства. Модель «АD-AS» як базова модель макроекономічної рівноваги: коротко- і довгострокова рівновага. Модель АD-AS як базова модель економічної рівноваги. Короткострокова і довгострокова рівновага. Механізм відновлення економічної рівноваги, що порушується сукупним попитом. Механізм відновлення економічної рівноваги, що порушується сукупною пропозицією. Ринковий варіант та роль держави у відновленні економічної рівноваги. Тема 5. Грошовий ринокСутність, складові, об’єкти та суб’єкти фінансового ринку. Грошовий ринок як складова фінансового ринку. Основні функції фінансових посередників. Трансформація фінансовими посередниками ризику, трансакційних витрат та строків обігу цінних паперів. Ліквідність і визначення фінансовим ринком ціни часу та ризику. Процентна ставка та її роль в економіці. Номінальна та реальна процентна ставка. Рівняння та ефект Фішера. Процентна ставка: сутність та види. Реальна процентна ставка та фактори, що впливають на її рівень. Номінальна процентна ставка на основі рівняння Фішера. Очікувана і фактична реальна процентна ставка. Мотиваційна роль реальної процентної ставки. Пропозиція грошей: сутність, структура та графічна інтерпретація. Механізм мультиплікації грошової бази банківською системою та грошовий мультиплікатор. Сутність пропозиції грошей та грошові агрегати. Грошова база та її компоненти: готівка і банківські резерви, обов’язкові і надлишкові резерви. Грошовий мультиплікатор, коефіцієнт готівки, резервна норма. Мультиплікація грошової бази банківською системою. Грошова пропозиція як функція процентної ставки і крива пропозиції грошей. Попит на гроші: сутність, складові та графічна інтерпретація. Чинники попиту на гроші у класичній, кейнсіанській та монетаристській теоріях. Попит на гроші: сутність та складові. Класичний підхід до функції попиту на гроші. Рівняння грошового попиту кількісної теорії грошей. Кембріджські економісти про функцію попиту на гроші. Кейнс про мотиви попиту на гроші. Процентна ставка і альтернативна вартість зберігання грошей. Кейнсіанське рівняння попиту на гроші. Швидкість обігу грошей. Функція попиту на гроші М. Фрідмена. Кейнсіанська функція попиту на гроші. Механізм функціонування грошового ринку: пропозиція, попит та урівноваження. Графічна інтерпретація. Механізм функціонування грошового ринку. Рівняння рівноваги на грошовому ринку. Механізм відновлення рівноваги на грошовому ринку, порушеної збільшенням доходу. Роль процентної ставки у врівноваженні грошового ринку. Механізм відновлення рівноваги на грошовому ринку, порушеної збільшенням грошової бази. Механізм відновлення рівноваги на грошовому ринку, порушеної одночасним зростанням доходу і збільшенням грошової бази. Взаємозв’язок фінансового та реального секторів економіки: кількісне співвідношення та взаємообумовленість реального та фінансового секторів; канали впливу цих секторів один на одного та їх загальний вплив на економічний розвиток; феномен самодостатності фінансового сектору, його відірваності від розвитку промисловості як явища сучасного етапу. ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2Тема 6. ІнфляціяІнфляція: сутність, методи вимірювання та види. Сутність та види інфляції. Темп інфляції та методи його обчислення. Види інфляції залежно від її темпів: помірна, галопуюча, гіперінфляція. Інфляція попиту та інфляція витрат. Очікувана і неочікувана інфляція. Стагфляція: економічний зміст та вплив на економіку. Очікувана інфляція в теорії адаптивних та раціональних очікувань. Очікувана інфляція за теорією адаптивних очікувань. Очікувана інфляція за теорією раціональних очікувань. Економічні чинники та наслідки інфляції. Кейнсіанська теорія щодо причини інфляції та її недоліки. Роль грошей в інфляційному механізмі: монетаристський підхід та позиція кейнсіанців. Чинники інфляції попиту. Чинники інфляції витрат. Інфляційні очікування. Основні наслідки високої інфляції. Закон Тейлора. Інфляція та безробіття. Крива Філіпса у короткостроковому та довгостроковому періодах: математична та графічна інтерпретація. Інфляція і безробіття. Ранній варіант кривої Філіпса. Сучасна крива Філіпса та її відмінність від раннього варіанту. Рівняння кривої Філіпса та сутність її складових. Інфляція повної зайнятості та переміщення кривої Філіпса. Крива Філіпса як аналітичний засіб стабілізаційної політики. Крива Філіпса у довгостроковому періоді. Антиінфляційні заходи: регулювання попиту та пропозиції; індексація доходів; контроль за цінами та заробітною платою. Тема 7. Приватне споживанняОсобистий дохід та особистий наявний дохід: сутність, джерела формування та кількісна визначеність структурних елементів. Доходи домогосподарств як джерело споживання. Доходи і витрати домогосподарств в моделі макроекономічного кругообігу. Особистий дохід у приватній закритій економіці та його складові. Особистий наявний дохід у приватній закритій економіці: його кількісна визначеність та розподіл. Заощадження та споживання домогосподарств. Диференціація доходів: сутність, чинники та методи аналізу. Крива Лоренца, коефіцієнт Джині та децильний коефіцієнт. Грошові доходи населення. Нерівність розподілу доходів. Крива Лоренця, коефіцієнт Джині, децильний коефіцієнт, їх порогові значення. Бідність як прояв економічної нерівності. Макроекономічні наслідки бідності та нерівномірного розподілу доходів. Поняття соціального захисту. Кейнсіанська функція споживання: математична та графічна інтерпретація. Схильності до споживання та заощадження. Кейнсіанська функція споживання. Сучасна модифікація кейнсіанської функції споживання. Гранична схильність до споживання та заощаджень. Чинники, що впливають на граничну схильність до споживання. Середня схильність до споживання та заощаджень. Індуційоване та автономне споживання. Чинники автономного споживання: багатство, запозичення. Вплив фактору часу на споживання. Посткейнсіанські (довгострокові) функції споживання. Теорія Фішера про міжчасовий вибір споживача. Функції споживання з урахуванням фактора часу: гіпотеза життєвого циклу Ф.Модільяні та гіпотеза постійного (перманентного доходу) М.Фрідмена.
Тема 8. Приватні інвестиціїІнвестиції: сутність, роль та чинники попиту. Сутність інвестицій. Роль інвестицій в економіці. Інвестиції в основний капітал. Чинники попиту на інвестиції. Інвестиційні функції та їх обґрунтування. Кейнсіанська функція інвестицій: математична та графічна інтерпретація. Неокласична функція інвестицій: математична та графічна інтерпретація. Модель гнучкого акселератора. Проста інвестиційна функція: математична та графічна інтерпретація. Проста інвестиційна функція. Процентна ставка і прибутковість інвестиційних проектів. Зміна автономних інвестицій та її графічна інтерпретація. Чинники автономних інвестицій: технічний прогрес, рівень забезпеченості основним капіталом, податки на підприємців, ділові очікування. Структура заощаджень. Трансформація заощаджень в інвестиції за допомогою фінансових ринків та фінансових посередників. Заощадження та інвестиції. Заощадження як джерело і фінансове обмеження інвестицій. Залежність заощаджень від доходу і принцип акселератора. Рівновага між заощадженнями та інвестиціями як закон-тенденція. Класичний і кейнсіанський механізм урівноваження заощаджень з інвестиціями.
Тема 9. Моделі економічної рівноваги. Мультиплікативний ефект.Моделі економічної рівноваги товарного ринку – “витрати-випуск” та “вилучення - ін’єкції” за умов приватної економіки: графічна інтерпретація та економічні пояснення. Сукупні витрати і рівноважний ВВП. Визначення рівноважного ВВП на основі методу “витрати – випуск”. Фактичні та заплановані витрати. Модель “кейнсіанський хрест”. Визначення рівноважного ВВП за методом “вилучення–ін’єкції”. Заплановані та незаплановані інвестиції. Модель “заощадження-інвестиції”. Неокласична модель загальної економічної рівноваги: передумови, особливості утворення та зв’язки між ринками. Роль ринку праці, ринку цінних паперів та товарного ринку у формуванні загальної економічної рівноваги. Взаємозв’язок між товарним ринком та ринком цінних паперів у закритій приватній економіці. Роль рівноважної процентної ставки. Явище шоку попиту або шоку пропозиції. Закон Вальраса. Модель мультиплікатора витрат за умов приватної економіки. Механізм мультиплікації автономних витрат. Ефект мультиплікатора. Мультиплікатор витрат. Індуційовані і автономні витрати. Алгебраїчна модель простого мультиплікатора та його сутнісне визначення. Механізм мультиплікації автономних витрат. Ефект мультиплікатора та його графічна інтерпретація. Рецесійний та інфляційний розриви в економіці: сутність, графічна інтерпретація та кількісне визначення. Сукупні витрати і потенційний ВВП. Рецесійний розрив як наслідок дефіциту автономних витрат в умовах неповної зайнятості. Графічна та математична інтерпретація автономних витрат в умовах повної зайнятості. Інфляційний розрив як наслідок надлишку автономних витрат в умовах повної зайнятості. Графічна та математична інтерпретація інфляційного розриву.
Тема 10. Фіскальна політика в макроекономічному регулюванніМоделі економічної рівноваги «витрати – випуск» та «вилучення –ін’єкції» в змішаній закритій економіці. Вплив держави на економічну рівновагу. Модель економічної рівноваги за методом “витрати-випуск”. Трансформація функції споживання з урахуванням держави. Функція споживання на основі наявного доходу. Функція споживання на основі граничної податкової ставки. Вплив держави на кількісну визначеність приватних заощаджень. Державні та національні заощадження. Рівновага між національними заощадженнями та національними інвестиціями. Рівновага між приватними інвестиціями і внутрішніми джерелами їх фінансування. Фіскальна політика: сутність, види та інструменти. Вплив державних закупівель та чистих податків на ВВП: математична та графічна інтерпретація. Вплив державних закупівель на ВВП. Мультиплікатор витрат у змішаній закритій економіці. Вплив чистих податків на ВВП. Мультиплікатор податків. Спільний вплив фіскальних інструментів на ВВП і державний бюджет. Мультиплікатор збалансованого бюджету. Дискреційна та автоматична фіскальна політика. Ефект гальмування динаміки ВВП: кількісне та графічне визначення. Крива Лаффера. Автоматична (недискреційна) фіскальна політика вмонтованої стабільності. Автоматичні чисті податки як вмонтовані стабілізатори. Стабілізаційний вплив на економіку автоматичних чистих податків. Ефект гальмування динаміки ВВП. Крива Лаффера, її економічна інтерпретація. Фіскальна політика та державний бюджет. Дефіцит бюджету та державний борг. Вплив фіскальної політики на державний бюджет. Види бюджетного сальдо. Дефіцит або профіцит бюджету. Концепції збалансування бюджету: на щорічній основі, на циклічній основі та функціональних фінансів. Джерела фінансування бюджетного дефіциту. Поняття та структура державного боргу.
Тема 11. Монетарна політика в макроекономічному регулюванніМонетарна політика: сутність, складові, види та інструменти. Сутність монетарної політики. Кінцеві та проміжні цілі монетарної політики. Складові монетарної політики: грошово-кредитна та валютна. Політика дорогих грошей та політика дешевих грошей. Інструменти монетарної політики: операції на відкритому ринку, операції на валютному ринку, облікова ставка, нормативи обов’язкового резервування. Наслідки монетарної експансії в короткостроковому та довгостроковому періодах. Монетарна політика в моделі AD-AS. Монетарна політика на основі каналу “процентна ставка-інвестиції”. Наслідки впливу на економіку монетарної експансії в короткостроковому періоді та їх графічна інтерпретація. Наслідки впливу на економіку монетарної експансії в довгостроковому періоді та їх графічна інтерпретація. Нейтральність грошей. Модель «IS – LM»: припущення, зміст та висновки. Ефективна взаємодія політик в моделі «IS – LM». Товарний ринок і крива IS. Синтез інвестиційної функції та «кейнсіанського хреста». Грошовий ринок і крива LM. Теорія переваги ліквідності Кейнса. Рівновага в моделі «IS – LM». Ефективна взаємодія політик в моделі «IS – LM».
Тема 12. Держава у функціонуванні відкритої економікиВплив зовнішньої торгівлі на ВВП: функція споживання у відкритій змішаній економіці; складний мультиплікатор витрат; чинники впливу на чистий експорт та зв'язок з валютним курсом. Вплив зовнішньої торгівлі на економіку. Формування рівноважного ВВП за методом “ витрати – випуск”. Гранична схильність до імпорту. Функція споживання у відкритій економіці. Формування економічної рівноваги за методом “ вилучення – ін’єкції”. Країна як чистий дебітор або як чистий кредитор. Чинники і функція чистого експорту. Мультиплікатор витрат у відкритій економіці. Платіжний баланс країни: структура, характеристика його основних розділів. Рівновага платіжного балансу. Платіжний баланс. Сутність та методологія складання платіжного балансу. Рахунок поточних операцій та його складові. Рахунок капітальних операцій та його складові. Автономна стаття “Помилки та упущення”. Взаємозв’язки рахунків. Валютний курс: сутність, види та вплив на зовнішню торгівлю. Чинники попиту і пропозиції на валютному ринку. Етапи розвитку міжнародної валютної системи. Валютний курс. Валюта та її види. Номінальний курс та способи котирування валюти. Чинники, що впливають на номінальний курс валюти. Паритет купівельної спроможності. Фіксований і плаваючий валютний курс. Модель реального курсу валюти. Етапи розвитку міжнародної валютної системи.
Тема 13. Регулювання економічного зростанняЗміст та прояви економічного зростання. Основні засади теорії економічного зростання. Сутність і форми економічного зростання. Економічні цикли. Джерела економічного зростання. Внесок факторів виробництва в економічне зростання.Модель Солоу у поясненні економічного зростання. Передумови моделі Солоу. Чинники економічного зростання в моделі Солоу. Висновки моделі Солоу.
з дисципліни (обов’язкової) Макроекономіка денна форма навчання
Семінарські та практичні заняття передбачають використання інноваційних технологій та можуть проводитися у наступних формах за вибором викладача:
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліниУ відповідності до Карти навчальної роботи студента за одне звичайне семінарське заняття студент може отримати максимально 2 бали. Максимальна кількість балів за виконання 1 та 2 контрольної (модульної) роботи – 5 балів. Оцінка кожної контрольної (модульної) роботи визначається у балах: 0, 1, 2, 3, 4, 5[2][11] . Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів має такий вигляд:
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 3.1. Карта навчальної роботи студентаз дисципліни (обов’язкової) Макроекономіка заочна форма навчання
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліниПри поточному контролі результатів навчальної діяльності студентів заочної форми навчання оцінці підлягають результати, що виявляються через набуті компетентності (знання, уміння, навички тощо), а саме:
На заочній формі навчання розподіл балів за поточний контроль та контроль у формі екзамену встановлений у співвідношенні 50 : 50. Система оцінювання знань студентів заочної форми навчання з дисципліни «Макроекономіка» має такий зміст:
Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів має такий вигляд:
Студент має самостійно обрати форму індивідуальних завдань для самостійної роботи і погодити її з викладачем під час Дня заочника. Індивідуальні завдання за вибором студента можуть бути виконані в електронній або письмовій формі. В університеті передбачений обов’язковий захист індивідуальних завдань, які виконуються студентом заочної форми навчання в міжсесійний період. При оцінюванні виконання індивідуальних завдань 50% балів виставляється за зміст виконаних робіт; 50% – за результатами їхнього захисту. Захист звіту про виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи (презентація) відбувається під час проведення індивідуальних занять з викладачем, які передбачені навчальним планом. Оцінювання виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи, що передбачені на міжсесійний період, здійснюється за такими критеріями:
4. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ4.1. Карта навчальної роботи студентаз дисципліни (обов’язкової) Макроекономіка для студентів освітньої програми / спеціалізації _____ Міжнародна економіка _____ дистанційна форма навчання
* При оцінюванні одного заняття допускається крок в 0,5 балів.
4.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліниЗаняття в дистанційному режимі передбачають роботу викладача зі студентами у синхронному та асинхронному режимах. Кількість годин, що відводиться на синхронний режим, складає не більше 25% загальної кількості годин, запланованих на заняття в дистанційному режимі. Виконані студентами дистанційної форми навчання завдання (тести) надсилаються в електронному варіанті через систему управління дистанційним навчанням Moodle (яка автоматично реєструє факт пересилання навчальної роботи та фіксує час отримання її викладачем), перевіряються викладачем та захищаються студентом в дистанційному режимі. Поточне оцінювання результатів навчання студента дистанційної форми навчання включає бали, отримані ним в міжсесійний період за виконання та захист навчальних робіт (тестових завдань, розрахункових робіт, есе, рефератів та інших завдань) та за активну роботу на форумах, в чатах тощо. Поточне оцінювання студентів дистанційної форми навчання включає бали за кожне відпрацьоване заняття у дистанційному режимі. Результати поточного контролю фіксуються в журналі системи Moodle та в електронному журналі обліку поточної успішності академічної групи та записуються в екзаменаційну відомість, яка зберігається в Інституті дистанційних технологій навчання в установленому порядку.
5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
5.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботиІндивідуальні завдання для самостійної роботи є однією з форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для як найповнішої реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які студенти одержують в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Індивідуальні завдання виконуються кожним студентом самостійно під керівництвом викладача. Студент обирає для виконання 2 завдання із запропонованого переліку. За кожне виконане завдання він може отримати максимальну оцінку - 5 балів.
Написання реферату Реферат – стисле розкриття у письмовій формі певного питання, яке здійснюється на основі узагальнення відповідних матеріалів. Реферат виконується за вибором студента по одній із тем за тематикою, яка подається в переліку. Однак, викладач, що веде заняття, може запропонувати студентам власну тематику рефератів, яка відповідає змісту дисципліни. Кожний студент вибирає тему реферату за таким номером, який відповідає номеру його прізвища в алфавітному списку студентів академгрупи. В рефераті слід розкрити актуальність теми, охарактеризувати стан предмету дослідження, визначити й аргументувати проблеми (залежно від назви теми), а також сформулювати пропозиції щодо їх удосконалення. Для написання реферату студент обов’язково має використати додаткові літературні джерела, а саме: монографії; наукові статті, опубліковані у періодичних економічних виданнях; сучасні статистичні та аналітичні матеріали та ін. Реферат комплектують у такій послідовності: титульна сторінка, основна частина, список літератури. Реферат (есе) має бути правильно оформлений. Текст реферату (есе) повинен розміщуватися на одній сторінці аркуша паперу формату А4. Шрифт – Times New Roman. Розмір шрифту – кегль 14. Поля: зверху, знизу та зліва – 2,5 см: справа – 1 см. Міжрядковий інтервал – 1. Нумерація сторінок має бути наскрізною: номер сторінки проставляють арабськими цифрами у правому верхньому кутку, але на титульній сторінці реферату номер сторінки не проставляють. Обсяг реферату – до 12-15 сторінок стандартного комп’ютерного тексту. Максимальна оцінка за реферат – 5 балів.
ТЕМАТИКА РЕФЕРАТІВ
Написання наукового есе Наукове есе – форма письмового твору, виконаного в науковому стилі та присвяченого проблемному питанню. Обсяг – до 5 сторінок стандартного комп’ютерного тексту. Максимальна оцінка за наукове есе – 5 балів.
Для виконання есе пропонуються наступні проблемні питання:
Однак, викладач, що веде заняття, може запропонувати студентам власний підбір питань для написання наукового есе, який відповідає змісту дисципліни.
Аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою темою Використовуючи накопичені теоретичні знання з дисципліни «Макроекономіка»», а також необхідні інформаційні матеріали (див. стратегії, концепції, прогнози, плани, моніторинг та звітні матеріали, що представлені на сайтах державних установ, а також експертні оцінки провідних науково-дослідних організацій), студент за бажанням може виконати індивідуальне завдання, змістом якого є огляд наукової або іншої спеціалізованої публікації з метою реферування та критичного аналізу за будь-якою із тем, що відповідають змісту дисципліни. Обрану тему і знайдені джерела необхідно погодити з викладачем на предмет відповідності змісту дисципліни. Обсяг аналітичного огляду – до 10 сторінок стандартного комп’ютерного тексту. Максимальна оцінка – 5 балів. Переклад літературних джерел іншомовного походження за заданою викладачем проблематикою В якості однієї із форм індивідуальних завдань, що пропонується студентам для вибору, може бути переклад літературних джерел іншомовного походження, наприклад наукової статті, що відповідає тематиці дисципліни. Статті чи інші інформаційні джерела для перекладу з іноземної мови погоджуються з викладачем по ходу вивчення тієї чи іншої теми, відповідно до тематичного плану дисципліни. Переклад має бути правильно оформленим. Текст повинен розміщуватися на одній сторінці аркуша паперу формату А4. Шрифт – Times New Roman. Розмір шрифту – кегль 14. Поля: зверху, знизу та зліва – 2,5 см: справа – 1 см. Міжрядковий інтервал – 1,5. Всі інші формальні вимоги є стандартними. Максимальна оцінка – 5 балів.
Пошук, підбір та огляд джерел за заданою темою Використовуючи накопичені теоретичні знання з дисципліни «Макроекономіка»», а також необхідні інформаційні матеріали (див. стратегії, концепції, прогнози, плани, моніторинг та звітні матеріали, що представлені на сайтах державних установ, а також експертні оцінки провідних науково-дослідних організацій), студент за бажанням може виконати індивідуальне завдання, змістом якого є пошук, підбір та огляд джерел за однією із запропонованих викладачем тем за вибором студента. Перелік джерел погоджується з викладачем та має відповідати змісту дисципліни. Обсяг аналітичного огляду – до 10 сторінок стандартного комп’ютерного тексту. Максимальна оцінка – 5 балів. 5.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботиІндивідуальні завдання для самостійної роботи всіх форм оцінюються за шкалою, поданою нижче – максимально до 5 балів. Захист/презентація виконаних робіт відбувається під час останнього семінарського заняття. В окремих випадках щодо певних форм робіт перевірка результатів їх виконання викладачем відбувається в рамках індивідуальних занять або самостійно викладачем без присутності студента. Формат перевірки результатів індивідуальних завдань для самостійної роботи та їх захисту обирається викладачем самостійно і доводиться до студентів академічної групи на початку семестру. Максимальна кількість балів за виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи всіх форм – 5 балів. Оцінювання здійснюється за такими критеріями:
Своєчасність подачі студентом індивідуальних завдань на перевірку включається до критерію оцінювання.
6. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
6.3. Приклади типових завдань, що виносяться на екзамен
7. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА7.1. Основна література
7.2. Додаткова література
7.3. Дистанційні курси та інформаційні ресурси
|