|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС
Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄСДата публикации: 26.04.2019 11:25
Національна академія державного управління при Президентові України
Одеський регіональний інститут державного управління
Кафедра глобалістики, євроінтеграції та управління національною безпекою
РОБОЧИЙ ЗОШИТ ДЛЯ ЗАОЧНОЇ (З ЕЛЕМЕНТАМИ ДИСТАНЦІЙНОЇ) ФОРМИ НАВЧАННЯ
С.5.7 МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ГОРИЗОНТАЛЬНИМИ ПОЛІТИКАМИ ЄС (шифр і назва навчальної дисципліни)
Рівень вищої освіти другий (магістерський) (назва рівня) Ступінь вищої освіти магістр (назва ступеня) Галузь знань: 28 Управління та адміністрування (шифр і назва) Спеціальність: 281 Публічне управління та адміністрування (шифр і назва) Спеціалізація «Європейська інтеграція» (назва) Факультет Публічного управління та адміністрування (назва)
Одеса – 2017
Укладач:
Кривоцюк П.С. - кандидат політичних наук, доцент, доцент кафедри глобалістики, євроінтеграції та управління національною безпекою Одеського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України
Робочий зошит для слухачів заочної (з елементами дистанційної) форми навчання з навчальної дисципліни «Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС» підготовлено шляхом анотації робочої навчальної програми С.5.7 «Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС».
Робочий зошит схвалено на засіданні кафедри глобалістики, євроінтеграції та управління національною безпекою Протокол №__ від «__» ___________ 2017 року
Завідувач кафедри ________________________ В.М.Кривцова
ЗМІСТ
1.ЗАГАЛЬНИЙ Опис навчальної дисципліни....................................4
5. ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ................................................................13
6. МЕТОДИ КОНТРОЛЮ……………………………………..............................53 7. СХЕМА НАРАХУВАННЯ БАЛІВ ...................................................................59
1.ЗАГАЛЬНИЙ Опис навчальної дисципліни
Міждисциплінарні зв’язки: Дисципліна «Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС» є однією з варіативних дисциплін спеціалізації «Європейська інтеграція в умовах глобального врядування», що знайомить слухачів з механізмами управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС, націлює їх на розвиток сучасного рівня мислення з метою кращого розуміння сучасних проблем європейської інтеграції України, усвідомлення ними необхідності поєднання багаторічного досвіду процесу вироблення та імплементації горизонтальних політик в ЄС із сучасними проблемами розвитку України, та спрямована на активне вивчення дисциплін нормативної та варіативної складових програми підготовки магістра в галузі знань 28 «Публічне управління та адміністрування», спеціальності 281 «Публічне управління та адміністрування». Вона логічно пов'язана з нормативним модулем «Політика європейської інтеграції», варіативними дисциплінами «Інституційна система Європейського Союзу» та «Правова система Європейського Союзу», закладає основи для вивчення варіативної дисципліни «Регіональна політика та політика згуртування ЄС». Метою викладання навчальної дисципліни «Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС» є надання слухачам систематизованих знань щодо особливостей процесу вироблення та імплементації горизонтальних політик ЄС та їх значення для вирішення сучасних проблем європейської інтеграції України. Основними завданнями вивчення дисципліни «Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС» є:
1.2 Знання, якими повинен володіти випускник за результатами опанування навчальної дисципліни:
1.4 Результати навчання/комунікації:
Навчальна стратегія курсу Досягнення навчальних цілей здійснюється шляхом: - проведення очних занять – лекція, семінарське заняття та підсумкового контролю;
3. ГРАФІК НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
4. ВСТУП ДО КУРСУ
(настановча сесія)
Лекція: Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС – 4 години Мета: ознайомлення слухачів з предметом та структурою дисципліни, роллю і місцем горизонтальних політик у спільних політиках Європейського Союзу, значенням досвіду їх вироблення та впровадження для успішного втілення національної стратегії європейської інтеграції України. Тематичний план: 1. ЄС як інтеграційне угрупування. 2. Спільні політики ЄС та їх класифікація. 3. Горизонтальні політики ЄС: сутність, призначення, особливості.
5. ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(дистанційний режим)
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. СПІЛЬНІ ПОЛІТИКИ ЄС
Тема 1.1. Спільні політики ЄС: засади, особливості, класифікація
Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 1-ий тиждень Час проведення: 4 години
Мета: систематизувати знання слухачів щодо спільних політик ЄС, їх договірної бази та класифікації. Завдання теми:
Питання для самостійного опрацювання: Ідеї європейської інтеграції та передумови створення ЄЕС. ЄС як інтеграційне угрупування. Спільні політики ЄС та їх класифікація. Договірна база спільних європейських політик. Роль інститутів ЄС у виробленні та імплементації спільних європейських політик. Горизонтальні політики ЄС: сутність, класифікація, призначення.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Спільні політики ЄС: засади, особливості, класифікація»[Електронний ресурс]. 2. Грицяк І.А., Говоруха В.В., Стрельцов В.Ю. Правова та інституційна основи Європейського Союзу: Підручник / За заг.ред. М. Бойцуна, І Грицяка, Я. Мудрого, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова [Текст]. – Харків: ХарРІ НАДУ «Магістр», 2009. – 620 с. 3. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова [Текст]. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 4. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова [Текст]. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 5. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. [Електронний ресурс]. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 6. Прокопенко Л.Л. Вступ до європейської інтеграції: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, О. Рудіка, Я. Мудрого.[Електронний ресурс]. – К.: Міленіум, 2009. – 334 с. 7. Європейська інтеграція / Укл.: М. Яхтенфукс, Б. Колєр-Кох / Пер. з нім.[Текст]. – К.: ВД «Києво-Могилянська академія», 2007. – 394 с. 8. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І. Дзвінчука.[Електронний ресурс]. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 9. Європейський проект та Україна: Монографія / А.В. Єрмолаєв, Б.О.Парахонський, Г.М. Яворська, О.О. Резнікова.[Електронний ресурс]. – К.: НІСД, 2012. – 192 с. – С.8-51. 10. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського.[Текст]. – К.: Знання, 2009. – 751 с. 11. Шемятенков В.Г. Европейская интеграция: Учебное пособие. [Текст]. – М.: Международные отношения, 2003. – 400 с. КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ №1 на тему: «Спільні політики ЄС: засади, особливості, класифікація» Форма проведення: обговорення на форумі Статус: обов’язковий Термін проведення: 1-й тиждень Час проведення: 3 години Макс. оцінка – 5 балів Мета заняття: обговорення проблем щодо особливостей спільних політик ЄС, їх засад, інститутів вироблення, класифікації Завдання заняття:
Навчальні результати навчання: Після вивчення теми слухач повинен:
Питання для обговорення:
Матеріали для підготовки: Документи: 1. Договір про Європейське Економічне Співтовариство від 25 березня 1957 р. // Конституційні акти Європейського Союзу. - Частина I / Упорядник: Г.Друзенко; за загальною редакцією Т.Качки. - К.: Юстініан, 2005.- 512 с. 2. Договір про Європейський Союз від 7 лютого 1992 р. // Конституційні акти Європейського Союзу. - Частина I / Упорядник: Г.Друзенко; за загальною редакцією Т.Качки. - К.: Юстініан, 2005.- 512 с. 3. Ніццький договір про внесення змін та доповнень до Договору про Європейський Союз, Договорів про заснування Європейських Співтовариств та деяких пов'язаних з ними актів (2001/C80/01) від 26.02 2001 р. // Конституційні акти Європейського Союзу. - Частина I / Упорядник: Г.Друзенко; за загальною редакцією Т.Качки. - К.: Юстініан, 2005.- 512 с. 4. Амстердамський договір від 2 жовтня 1997 р. // Конституційні акти Європейського Союзу. - Частина I / Упорядник: Г.Друзенко, за загальною редакцією Т.Качки. - К.: Юстініан, 2005.- 512 с. 5. Лісабонський договір про внесення змін до Договору про Європейський Союз і Договір про заснування Європейського Співтовариства, підписаний в Лісабоні 13 грудня 2007 р. Література: 1. Презентація теми «Спільні політики ЄС» 2. Грицяк І.А., Говоруха В.В., Стрельцов В.Ю. Правова та інституційна основи Європейського Союзу: Підручник / За заг. ред. М. Бойцуна, І.Грицяка, Я. Мудрого, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – Харків: ХарРІ НАДУ «Магістр», 2009. – 620 с. 3. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І.Грицяка, Я. Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 4. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 5. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 6. Прокопенко Л.Л. Вступ до європейської інтеграції: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, О. Рудіка, Я. Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 334 с. 7. Європейська інтеграція / Укл.: М. Яхтенфукс, Б. Колєр-Кох / Пер. з нім. – К.: ВД «Києво-Могилянська академія», 2007. – 394 с. 8. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 9. Європейський проект та Україна: Монографія / А.В. Єрмолаєв, Б.О.Парахонський, Г.М. Яворська, О.О. Резнікова. – К.: НІСД, 2012. – 192 с. – С.8-51. 10. Кернз В. Вступ до права Європейського Союзу: Навчальний посібник. – К.: 2002. – 381 с. 11. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751 с. 12. Шемятенков В.Г. Европейская интеграция: Учебное пособие. – М.: Международные отношения, 2003. – 400 с.
ТЕМА 1.2. ВИРОБЛЕННЯ ПОЛІТИКИ В ЄС Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 2-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо особливостей вироблення політики в ЄС. Питання для самостійного опрацювання: Особливості процесу вироблення політики в ЄС. Характерні риси політик ЄС. Середовище вироблення політики в ЄС. Участь громадськості та проблема дефіциту демократії в ЄС.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Вироблення політики в ЄС». 2. Грицяк І.А., Говоруха В.В., Стрельцов В.Ю. Правова та інституційна основи Європейського Союзу: Підручник / За заг. ред. М.Бойцуна, І.Грицяка, Я.Мудрого, О.Рудика, Л.Прокопенка, В.Стрельцова. – Харків: ХарРІ НАДУ «Магістр», 2009. – 620 с. 3. Дзяд О.В., Рудик О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М.Бойцуна, І.Грицяка, Я.Мудрого, Л.Прокопенка, В.Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 4. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І.Грицяка, О.Рудика, Л.Прокопенка, В.Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 5. Прокопенко Л.Л. Вступ до європейської інтеграції: Навчальний посібник / За заг. ред. М.Бойцуна, О.Рудика, Я.Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 334 с. 6. Рудик О.М. Вироблення політики та ухвалення рішень в ЄС: Навчальний посібник / За заг. ред. М.Бойцуна, Я.Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 278 с. 7. Волес В., Волес Г. Творення політики в Європейському Союзі / Пер. з англ. – К.: Основи, 2004. – 871 с. 8. Гоці С. Урядування в об’єднаній Європі / Пер. з італ. – К.: К.І.С., 2003. – 285 с. 9. Гоці С. Європейська Комісія. Процеси ухвалювання рішень і виконавчі повноваження / Пер. з італ. – К.: К.І.С., 2007. – 202 с. 10. Дайнен Д. Дедалі міцніший союз: Курс європейської інтеграції / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2006. – 696 с 11. Довгань В.М. Європейський парламент. Правовий статус і компетенція в системі органів Європейського союзу. – К.: КНТ, 2007. – 203 с.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №1 на тему: «ВИРОБЛЕННЯ ПОЛІТИКИ В ЄС»
Форма проведення: обмін файлами Статус: обов’язковий Термін проведення: 2-й тиждень Час проведення: 4 години Макс. оцінка: 5 балів
Мета заняття: удосконалення умінь і навичок аналізу процесу вироблення політики в ЄС
Завдання заняття: Під час підготовки до практичного заняття слухачу рекомендується виконати наступні завдання:
Навчальні результати заняття: Після вивчення теми слухач повинен:
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Вироблення політики в ЄС». 2. Грицяк І.А., Говоруха В.В., Стрельцов В.Ю. Правова та інституційна основи Європейського Союзу: Підручник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – Харків: ХарРІ НАДУ «Магістр», 2009. – 620 с. 3. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 4. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 5. Рудік О.М. Вироблення політики та ухвалення рішень в ЄС: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, Я. Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 278 с. 6. Волес В., Волес Г. Творення політики в Європейському Союзі / Пер. з англ. – К.: Основи, 2004. – 871 с. 7. Гоці С. Урядування в об’єднаній Європі / Пер. з італ. – К.: К.І.С., 2003. – 285 с. 8. Гоці С. Європейська Комісія. Процеси ухвалювання рішень і виконавчі повноваження / Пер. з італ. – К.: К.І.С., 2007. – 202 с. 9. Дайнен Д. Дедалі міцніший союз: Курс європейської інтеграції / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2006. – 696 с. 10. Довгань В.М. Європейський парламент. Правовий статус і компетенція в системі органів Європейського союзу. – К.: КНТ, 2007. – 203 с. 11. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 12. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. Завдання 1. Дайте характеристику етапів процесу вироблення політики в ЄС
Завдання №2: Вкажіть ознаки моделей вироблення спільних європейських політик
Завдання №3. Вкажіть сфери застосування процедур прийняття рішень в ЄС
Завдання 4. Дайте характеристику визначальних рис політики ЄС
Завдання 5. Дайте характеристику моделей прийняття рішень в ЄС
Завдання 6. Дайте характеристику найбільш популярних стратегій лобіювання інтересів в ЄС
Завдання №7: Познайомтесь з інформацією щодо моделей вироблення політик. Порівняйте між собою та визначте переваги та недоліки моделей вироблення політик.
Форма звітності до завдання:
Завдання 8. Дайте характеристику основних вад демократії в ЄС
ТЕМА 1.3. ЗАКОНОТВОРЧИЙ ПРОЦЕС В ЄС
Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 3-й тиждень Час проведення: 5 годин Мета: систематизація знань слухачів щодо законотворчого процесу в ЄС Питання для самостійного опрацювання: Процес прийняття рішень в ЄС. Процедури прийняття рішень в ЄС. Законодавство ЄС після прийняття.
Рекомендовані джерела: 1. Презентаціями теми «Законотворчий процес в ЄС». 2. Грицяк І.А., Говоруха В.В., Стрельцов В.Ю. Правова та інституційна основи Європейського Союзу: Підручник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – Харків: ХарРІ НАДУ «Магістр», 2009. – 620 с. 3. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 4. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 5. Рудік О.М. Вироблення політики та ухвалення рішень в ЄС: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, Я. Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 278 с. 6. Волес В., Волес Г. Творення політики в Європейському Союзі / Пер. з англ. – К.: Основи, 2004. – 871 с. 7. Гоці С. Урядування в об’єднаній Європі / Пер. з італ. – К.: К.І.С., 2003. – 285 с. 8. Гоці С. Європейська Комісія. Процеси ухвалювання рішень і виконавчі повноваження / Пер. з італ. – К.: К.І.С., 2007. – 202 с. 9. Дайнен Д. Дедалі міцніший союз: Курс європейської інтеграції / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2006. – 696 с. 10. Довгань В.М. Європейський парламент. Правовий статус і компетенція в системі органів Європейського союзу. – К.: КНТ, 2007. – 203 с. 11. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 12. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ: 1.Що розуміється під поняттям «законотворчий процес в ЄС»? 2.Які елементи включає процес прийняття європейського законодавства? 3.Які елементи включає структура процесу прийняття європейського законодавства? 4.Які маршрути підготовки законодавства мають місце в ЄС? 5.Які категорії комітетів Європейської Комісії існують, їх призначення та функції? 6.Які основні спільні керівні принципи вироблення законодавства ЄС визначені в «Спільному практичному пораднику Європейського парламенту, Ради і Комісії для осіб, залучених до розробки законопроектів в інститутах Співтовариства» (2003 р.) 7.Які основні процедури прийняття рішень існують в ЄС? 8.Які основні етапи процесу консультування мають місце в ЄС? 9.Які основні етапи включає адаптація законодавства ЄС в законодавство держав-членів ЄС?
ПОТОЧНЕ ТЕСТУВАННЯ з теми «ЗАКОНОТВОРЧИЙ ПРОЦЕС В ЄС» Форма проведення: обмін файлами Статус: обов’язковий Термін проведення: 3-й тиждень Час проведення: 2 години Максимальна кількість балів: 5 Мета поточного тестування: контроль засвоєння слухачами знань та навичок аналізу особливостей законотворчого процесу в ЄС
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. СПІЛЬНІ ГОРИЗОНТАЛЬНІ ПОЛІТИКИ ЄС
ТЕМА 2.1. РЕГІОНАЛЬНА ПОЛІТИКА ТА ПОЛІТИКА ЗГУРТУВАННЯ ЄС
Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 4-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо регіональної політики та політики згуртування ЄС, особливостей її вироблення та впровадження, основних інститутів, механізму та інструментів управління та адміністрування нею
Питання для самостійного опрацювання: Соціально-економічні диспропорції розвитку ЄС, класифікація регіонів та сутність регіональної політики ЄС. Еволюція регіональної політики та політики згуртування ЄС. Правові та інституційні засади сучасної регіональної політики та політики згуртування ЄС. Фінансово-економічний механізм політики згуртування ЄС. Організаційний механізм політики згуртування ЄС та координація національних регіональних політик держав-членів ЄС.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Регіональна політика та політика згуртування ЄС». 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Береза А. Інституційні моделі регіональної політики в європейських країнах // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. – 2006. – Вип. 30 (2). – С. 270-280. 6. Головін О.М. Досвід Європейського Союзу щодо реалізації інтегрованої регіональної політики // Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Економіка. - 2016. – Т. 24. – Вип. 10 (1). – С.112-121. 7. Корчун В.С. Стан і перспективи регіональної політики ЄС // Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. – 2011. - №21. – С.143-146. 8. Маєв А. Регіональна політика Європейського Союзу: історія, цілі, тенденції розвитку // Актуальні проблеми державного управління: зб. наук. пр. – 2014. – Вип.1. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2014. – С. 24-27. 9. Мирна Н.В. Основні характеристики механізмів регіональної політики в країнах Європи // Теорія та практика державного управління. – 2014. – Вип. 1. – С. 275-283. 10. Олійник В., Гончарова О. Теоретичні засади та практика моніторингу регіональної політики ЄС // Міжнародна економічна політика. – 2014. - №2. – С.155-178. 11. Ортіна Г.В. Особливості регіональної політики Європейського Союзу // Наукові праці НДФІ. – 2012. – Вип. 4. – С.147-149. 12. Порплиця Н.Б. Сучасні тенденції розвитку регіональної політики ЄС // Сучасні питання економіки і права. – 2012. – Вип. 2. – С.80-85. 13. Примостка О.О. Фінансові механізми в реалізації фінансової політики ЄС // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. – 2016. – Вип. 15. – Одеса, 2016. - С.4-7. 14. Прохорова В.М. Європейський досвід щодо формування регіональної політики // Наука й економіка. – 2014. – Вип.2. – С.186-191. 15. Ткаленко С.І., Пархоменко В.В. Європейська регіональна політика: основні засади регулювання // Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. – 2015. – №2. – С.46-52. 16. Чертков С.І. Інструменти реалізації регіональної політики ЄС // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. – 2012. - №1. – С.78-82.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №2 на тему: «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОЮ ПОЛІТИКОЮ ТА ПОЛІТИКОЮ ЗГУРТУВАННЯ ЄС»
Форма проведення: обмін файлами Статус: обов’язковий Термін проведення: 4-й тиждень Час проведення: 4 години Максимальна кількість балів: 5
Мета заняття: вдосконалення вмінь та навичок аналізу механізмів управління та адміністрування регіональною політикою та політикою згуртування ЄС Завдання заняття: Під час підготовки до практичного заняття слухачам рекомендується виконати наступні завдання:
Навчальні результати теми: Після вивчення теми слухачі повинні: - володіти базовими знаннями щодо функцій та повноважень європейських інституцій з формування та реалізації регіональної політики; - вміти порівнювати європейську та вітчизняну моделі регіональної політики; - вміти використовувати у практичній діяльності європейський досвід формування та реалізації регіональної політики Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Регіональна політика та політика згуртування ЄС». 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Береза А. Інституційні моделі регіональної політики в європейських країнах // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім.. І.Ф.Кураса НАН України. – 2006. – Вип. 30 (2). – С. 270-280. 6. Головін О.М. Досвід Європейського Союзу щодо реалізації інтегрованої регіональної політики // Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Економіка. 2016. – Т. 24. – Вип. 10 (1). – С.112-121. 7. Корчун В.С. Стан і перспективи регіональної політики ЄС // Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. – 2011. - №21. – С.143-146. 8. Маєв А. Регіональна політика Європейського Союзу: історія, цілі, тенденції розвитку // Актуальні проблеми державного управління: зб. наук. пр. – 2014. – Вип.1. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2014. – С. 24-27. 9. Мирна Н.В. Основні характеристики механізмів регіональної політики в країнах Європи // Теорія та практика державного управління. – 2014. – Вип. 1. – С. 275-283. 10. Олійник В., Гончарова О. Теоретичні засади та практика моніторингу регіональної політики ЄС // Міжнародна економічна політика. – 2014. - №2. – С.155-178. 11. Ортіна Г.В. Особливості регіональної політики Європейського Союзу // Наукові праці НДФІ. – 2012. – Вип. 4. – С.147-149. 12. Порплиця Н.Б. Сучасні тенденції розвитку регіональної політики ЄС // Сучасні питання економіки і права. – 2012. – Вип. 2. – С.80-85. 13. Примостка О.О. Фінансові механізми в реалізації фінансової політики ЄС // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. – 2016. – Вип. 15. – Одеса, 2016. - С.4-7. 14. Прохорова В.М. Європейський досвід щодо формування регіональної політики // Наука й економіка. – 2014. – Вип.2. – С.186-191. 15. Ткаленко С.І., Пархоменко В.В. Європейська регіональна політика: основні засади регулювання // Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. – 2015. – №2. – С.46-52. 16. Чертков С.І. Інструменти реалізації регіональної політики ЄС // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. – 2012. - №1. – С.78-82. Завдання 1. Розкрийте суть регіональної політики та політики згуртування СЄ
Завдання 2. Опишіть роль інститутів ЄС у виробленні та впровадженні регіональної політики та політики згуртування.
Завдання 3. Опишіть фінансові інструменти політики згуртування ЄС у 2007 – 2013 рр.:
Завдання 4. Вкажіть умови отримання коштів, пріоритети програм та інструменти політики згуртування ЄС на 2007 – 2013 роки
Завдання 5. Вкажіть роль європейських фондів та спільних ініціатив у забезпеченні гармонійного розвитку регіонів, їх економічного та соціального згуртування
Завдання 6. Опишіть алгоритм (порядок) імплементації регіональної політики ЄС 1) 2) 3) 4) 5)
ТЕМА 2.2. СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА ЄС Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 5-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо соціальної політики ЄС
Питання для самостійного опрацювання: Концепція «держави загального добробуту» та особливості соціального розвитку країн-членів ЄС. Європейські соціальні моделі: визначення та типологія. Суть європейської соціальної політики. Етапи становлення та правові засади європейської соціальної політики. Інститути ЄС - учасники вироблення та впровадження європейської соціальної політики. Механізм управління та адміністрування європейською соціальною політикою.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Соціальна політика ЄС». 2. Дзяд О.В., Рудиі О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Прокопенко Л.Л. Вступ до європейської інтеграції: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, О. Рудика, Я. Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 334 с. 6. Шевчук П.І. Порівняльна соціальна політика у країнах ЄС: Навчальний посібник / П.І. Шевчук; за заг. ред. М. Бойцуна, Я. Мудрого, О. Рудіка. – Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2009. - 172 с. 7. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 8. Європейський проект та Україна: Монографія / А.В. Єрмолаєв, Б.О.Парахонський, Г.М. Яворська, О.О. Резнікова. – К.: НІСД, 2012. – 192 с. 9. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 10. Івасечко О. Динаміка становлення соціальної політики ЄС: основні етапи // Українська національна ідея та перспективи розвитку. Вип. 26. – 2014. – Львів, 2014. – С.107-112. 11. Ралко О.С. Особливості реалізації соціальної політики ЄС // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2016. - №9. – Одеса: ОЮА, 2016. – С.37-40. 12. Слюсаренко К.В., Садовенко М.М. Соціальна політика ЄС: сучасні виклики та перспективи // Економічний аналіз: зб. наук. праць. – Том 27. - №1. – Тернопіль: Економічна думка, 2017. – С.80-90. 13. Форманюк В.В. Становлення і еволюція соціальної політики ЄС // Актуальні проблеми політики. – 2015. – Вип. 55. – Одеса: Фенікс, 2015. – С.59-70. 14. Челюк Ю.О. Особливості соціальної політики ЄС // Науковий вісник Херсонського державного технічного університету. Серія: Економічні науки. – Вип. 5. Частина 1. – Херсон, 2014. – С.115-118. 15. Ярова Л.В. Особливості європейської соціальної політики // S.P.A.C.E. – 2016. - №1. – С.76-79.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3 на тему: «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЮ ПОЛІТИКОЮ ЄС» Форма проведення: обмін файлами Статус: обов’язковий Термін проведення: 5-й тиждень Час проведення: 4 години Макс. кількість балів: 5 Мета: поглибити знання слухачів щодо соціальної політики ЄС, особливостей її вироблення та імплементації, вдосконалити уміння та навички слухачів щодо аналізу основних механізмів та інструментів управління та адміністрування соціальною політикою ЄС. Під час підготовки до практичного заняття слухачам пропонується виконати наступні завдання:
Навчальні результати заняття: Після вивчення теми слухач повинен:
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Соціальна політика ЄС». 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Прокопенко Л.Л. Вступ до європейської інтеграції: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, О. Рудіка, Я. Мудрого. – К.: Міленіум, 2009. – 334 с. 6. Шевчук П.І. Порівняльна соціальна політика у країнах ЄС: Навчальний посібник / П.І. Шевчук; за заг. ред. М. Бойцуна, Я. Мудрого, О. Рудіка. – Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2009. - 172 с. 7. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 8. Європейський проект та Україна: Монографія / А.В. Єрмолаєв, Б.О.Парахонський, Г.М. Яворська, О.О. Резнікова. – К.: НІСД, 2012. – 192 с. 9. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 10. Івасечко О. Динаміка становлення соціальної політики ЄС: основні етапи // Українська національна ідея та перспективи розвитку. Вип. 26. – 2014. – Львів, 2014. – С.107-112. 11. Ралко О.С. Особливості реалізації соціальної політики ЄС // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2016. - №9. – Одеса: ОЮА, 2016. – С.37-40. 12. Слюсаренко К.В., Садовенко М.М. Соціальна політика ЄС: сучасні виклики та перспективи // Економічний аналіз: зб. наук. праць. – Том 27. - №1. – Тернопіль: Економічна думка, 2017. – С.80-90. 13. Форманюк В.В. Становлення і еволюція соціальної політики ЄС // Актуальні проблеми політики. – 2015. – Вип. 55. – Одеса: Фенікс, 2015. – С.59-70. 14. Челюк Ю.О. Особливості соціальної політики ЄС // Науковий вісник Херсонського державного технічного університету. Серія: Економічні науки. – Вип. 5. Частина 1. – Херсон, 2014. – С.115-118. 15. Ярова Л.В. Особливості європейської соціальної політики // S.P.A.C.E. – 2016. - №1. – С.76-79.
Завдання 1: Дайте характеристику європейських соціальних моделей
Завдання 2. Розкрийте суть соціальної політики ЄС на сучасному етапі
Завдання 3. Розкрийте завдання соціальної політики ЄС на різних етапах його розвитку
Завдання 4. Опишіть роль інститутів ЄС у виробленні та впровадженні європейської соціальної політики:
Завдання 5: Опишіть механізми та інструменти вироблення та впровадження європейської соціальної політики:
ТЕМА 2.3. ПОЛІТИКА ЄС З ОХОРОНИ Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 6-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо політики ЄС з охорони навколишнього середовища
Питання для самостійного опрацювання: Суть політики ЄС з охорони навколишнього середовища. Еволюція політики ЄС з охорони навколишнього середовища. Інститути вироблення та впровадження політики ЄС з охорони навколишнього середовища. Правові засади політики ЄС з охорони навколишнього середовища. Механізм управління та адміністрування політикою ЄС з охорони навколишнього середовища.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Політика ЄС з охорони навколишнього середовища» 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я. Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І. Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 6. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 7. Загорський В.С. Екологічна політика ЄС і проблеми формування системи екологічного управління в Україні // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2014. – Вип. 3(107). – С.210-221. 8. Івасечко О. Особливості формування екологічної політики Європейського Союзу // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2013. – Вип. 25. – Львів: НУЛП, 2013. – С.113-118. 9. Качурінер В.Л. Становлення та розвиток політики Європейського Союзу у сфері охорони навколишнього середовища та екологічних стандартів виробництва // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. – 2013. - №5. – Одеса: ОЮА, 2013. – С.326-331. 10. Труш О.О., Андрієнко М.В., Ломовських Г.А. Формування та реалізація спільної екологічної політики Європейського Союзу в умовах сучасних інтеграційних процесів // Державне управління. – 2014. - №1. – С.1-13.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ №2 на тему: «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ПОЛІТИКОЮ ЄС З ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДИВИЩА» Форма проведення: обговорення на форумі Статус: обов’язковий Термін проведення: 6-й тиждень Час проведення: 2 години Макс. кількість балів: 5 Мета заняття: обговорення проблем вироблення та впровадження політики ЄС щодо охорони навколишнього середовища Завдання заняття:
Навчальні результати заняття: Після вивчення теми слухач повинен:
Питання для обговорення: 1. Суть політики ЄС з охорони навколишнього середовища. 2. Еволюція політики ЄС з охорони навколишнього середовища. 3. Інститути та процес вироблення політики ЄС з охорони навколишнього середовища. 4. Механізм управління та адміністрування політикою ЄС з охорони навколишнього середовища. Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Політика ЄС з охорони навколишнього середовища» 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 6. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 7. Загорський В.С. Екологічна політика ЄС і проблеми формування системи екологічного управління в Україні // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2014. – Вип. 3(107). – С.210-221. 8. Івасечко О. Особливості формування екологічної політики Європейського Союзу // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2013. – Вип. 25. – Львів: НУЛП, 2013. – С.113-118. 9. Качурінер В.Л. Становлення та розвиток політики Європейського Союзу у сфері охорони навколишнього середовища та екологічних стандартів виробництва // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. – 2013. - №5. – Одеса: ОЮА, 2013. – С.326-331. 10. Труш О.О., Андрієнко М.В., Ломовських Г.А. Формування та реалізація спільної екологічної політики Європейського Союзу в умовах сучасних інтеграційних процесів // Державне управління. – 2014. - №1. – С.1-13.
ТЕМА 2.4. ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА ЄС Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 7-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо податкової політики ЄС, особливостей її вироблення та впровадження, основних інститутів, механізмів управління та адміністрування нею
Питання для самостійного опрацювання: Суть податкової політики ЄС. Податкова уніфікація та гармонізація в ЄС. Інститути вироблення та впровадження податкової політики ЄС. Правові засади податкової політики ЄС. Механізми управління та адміністрування податковою політикою ЄС. Регулювання непрямого оподаткування в ЄС. Регулювання прямого оподаткування в ЄС.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Податкова політика ЄС» 2. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 3. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 4. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 5. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 6. Біла Л.М. Спільні і відмінні риси податкових систем країн Європейського Союзу та України // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2015. – Вип.6. – С.656-661. 7. Крисоватий А.І., Мельник В.М., Кощук Т.В. Сутність та концептуальні основи формування податкової політики в умовах євроінтеграційних процесів // Економіка України. – 2016. - №1(650). – С.35-51. 8. Лукановська І.Р. Досвід європейських країн щодо здійснення податкової політики // Науковий вісник НЛТУ України. – 2014. – Вип. 245. – Львів, 2014. – С.271-176. 9. Мельник В., Кощук Т. Сучасна податкова політика у країнах ЄС-15 // Економіка України. – 2012. - №6. – С.73-85. 10. Пахненко О.М., Семеного А.Ю. Основні засади податкової політики в країнах ЄС на сучасному етапі [Електронний ресурс] // Ефективна економіка. – 2016. - №12. 11. Юрченко В.В. Сучасні тенденції розвитку та гармонізації податкових систем країн Європейського Союзу. Вектори для України [Електронний ресурс] // Ефективна економіка. – 2013. - №12.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
ПОТОЧНЕ ТЕСТУВАННЯ з теми «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКОВОЮ ПОЛІТИКОЮ ЄС» Форма проведення: обмін файлами Статус: обов’язковий Термін проведення: 7-й тиждень Час проведення: 2 години Максимальна кількість балів: 5 Мета поточного тестування: контроль засвоєння слухачами знань та навичок аналізу особливостей податкової політики ЄС
ТЕМА 2.5. КОНКУРЕНТНА ПОЛІТИКА ЄС Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 8-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів про конкурентну політику ЄС, особливості її вироблення та впровадження, основних інститутів, механізмів та інструментів управління та адміністрування нею
Питання для самостійного опрацювання: Теоретичні засади конкурентної політики ЄС. Суть конкурентної політики ЄС. Інститути вироблення та впровадження конкурентної політики ЄС. Правові засади конкурентної політики ЄС. Механізми управління та адміністрування конкурентною політикою ЄС.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Конкурентна політика ЄС» 2. Кернз В. Вступ до права Європейського Союзу: Навчальний посібник. – К., 2002. – 381 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 6. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 7. Труш О.О. Бюджетна, сільскогосподарська, торговельна та конкурентна політики ЄС: Навчальний посібник / О.О.Труш, Н.В.Мирна, В.Ю.Стрельцов; за заг. ред. М. Бойцуна, Я. Мудрого, О. Рудіка. - Х.: ХарРІ НАДУ, 2009. - 166 с. 8. Лук'янець В. Спільна політика у сфері конкуренції як інтегральна складова функціонування Європейського Союзу // Європейське право. – 2012. - №2-4. – С.71-79.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ №3 на тему: «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ КОНКУРЕНТНОЮ ПОЛІТИКОЮ ЄС» Форма проведення: обговорення на форумі Статус: обов’язковий Термін проведення: 8-й тиждень Час проведення: 2 години Макс. кількість балів: 5 Мета заняття: обговорення проблем вироблення та впровадження конкурентної політики ЄС Завдання заняття:
Навчальні результати заняття: Після вивчення теми слухач повинен:
Питання для обговорення: 1. Сутність конкурентної політики ЄС. Напрями конкурентної політики ЄС. 2. Правові засади конкурентної політики ЄС. 3. Інститути вироблення та реалізації конкурентної політики ЄС. 4. Механізм управління та адміністрування конкурентною політикою ЄС.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Конкурентна політика ЄС» 2. Кернз В. Вступ до права Європейського Союзу: Навчальний посібник. – К., 2002. – 381 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Мусис Ніколас. Усе про спільні політики Європейського Союзу / Пер. з англ. – К.: К.І.С., 2005. – 466 с. 5. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 6. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 7. Труш О.О. Бюджетна, сільскогосподарська, торговельна та конкурентна політики ЄС: Навчальний посібник / О.О.Труш, Н.В.Мирна, В.Ю.Стрельцов ; за заг. ред. М. Бойцуна, Я. Мудрого, О. Рудіка. - Х.: ХарРІ НАДУ, 2009. - 166 с. 8. Лук'янець В. Спільна політика у сфері конкуренції як інтегральна складова функціонування Європейського Союзу // Європейське право. – 2012. - №2-4. – С.71-79.
ТЕМА 2.6. ІММІГРАЦІЙНА ПОЛІТИКА ЄС Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 9-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо імміграційної політики ЄС, особливостей її вироблення та впровадження, основних інститутів, механізмів та інструментів управління та адміністрування нею
Питання для самостійного опрацювання: Європейський простір свободи, безпеки та правосуддя. Еволюція імміграційної політики ЄС. Правові та інституційні засади сучасної імміграційної політики ЄС. Спільна політика ЄС щодо нелегальної міграції. Політика ЄС щодо інтеграції громадян третіх країн. Європейська політика надання притулку.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Імміграційна політика ЄС» 2. Кернз В. Вступ до права Європейського Союзу: Навчальний посібник. – К., 2002. – 381 с. 3. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 4. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588 с. 5. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 6. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 7. Міграційна політика Європейського Союзу: виклики та уроки для України: Аналітична доповідь. – К.: НІСД, 2014. – 48 с. 8. Оврамець М.А. Діяльність керівних органів ЄС у сфері контролю міграцій // 9. Сльота І.С. На шляху до створення спільної імміграційної політики країн-членів ЄС // 10. Чайковський Ю.В. Спільна міграційна політика країн-членів Європейського Союзу: напрацювання моделі, правове регулювання і участь у цьому процесі України // Актуальні проблеми політики: зб. наук. праць. – Вип. 44. – Одеса: Фенікс, 2006. – С.148-155. 11. Шамраєва В.М. Спільна міграційна політика ЄС в контексті євро інтеграційних устремлінь України // Актуальні проблеми державного управління: зб. наук. праць. – Вип. 2. – Харків: ХарРІ НАДУ, 2009.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ:
ПОТОЧНЕ ТЕСТУВАННЯ з теми: «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ІММІГРАЦІЙНОЮ ПОЛІТИКОЮ ЄС» Форма проведення: обмін файлами Статус: обов’язковий Термін проведення: 9-й тиждень Час проведення: 2 години Макс. кількість балів: 5 Мета заняття: контроль засвоєння слухачами знань та навичок аналізу особливостей імміграційної політики ЄС
ТЕМА 2.7. ПОЛІТИКА ЄС У ГАЛУЗІ ОСВІТИ Вивчення теоретичного матеріалу Форма проведення: самостійна робота Статус: обов’язковий Термін проведення: 10-й тиждень Час проведення: 4 години Мета: систематизація знань слухачів щодо політики ЄС у галузі освіти, особливостей її вироблення та впровадження, основних інститутів, механізмів та інструментів управління та адміністрування нею
Питання для самостійного опрацювання: Особливості політики ЄС у галузі освіти. Еволюція політики ЄС у галузі освіти. Правові засади політики ЄС у галузі освіти. Інститути вироблення та впровадження політики ЄС у галузі освіти. Напрями політики ЄС у галузі освіти. Механізми та інструменти політики ЄС у галузі освіти.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Політика ЄС у галузі освіти» 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М.Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 5. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 6. Ковальчук О.С. Формування освітньої політики країн Євросоюзу під впливом процесів глобалізації та європеїзації // Наукові записки Луцького національного технічного університету. – 2013. – Вип. 7. Краєвська О. Освітня політика Європейського Союзу: становлення та механізм реалізації // Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. – 2011. – Вип. 28. – С.53-65. 8. Локшина О.І. Етапи розвитку стратегії Європейського Союзу у галузі освіти
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ТЕМИ: 1. Які особливості сучасної політики ЄС у галузі освіти? 2. Які цілі нової стратегії співробітництва держав-членів ЄС в освітній сфері? 3. Які ключові елементи нової стратегії згуртування освітніх політик держав-членів ЄС? 4. Суть методу взаємодії держав-членів ЄС в освітній галузі. 5. Які правові засади сучасної політики ЄС у галузі освіти? 6. Які інструменти використовує ЄС для забезпечення розвитку співробітництва держав-членів у галузі освіти? 7. Які функції виконує Європейська Комісія у галузі освіти? 8. Які напрями співробітництва держав-членів ЄС у галузі освіти? 9. Особливості європейського простору вищої освіти. 10. Особливості європейського науково-дослідного простору.
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ з теми «МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ПОЛІТИКОЮ ЄС У ГАЛУЗІ ОСВІТИ» Форма проведення: обговорення в групі Статус: обов’язковий Термін проведення: екзаменаційна сесія Час проведення: 3 години Макс. кількість балів: 5 Мета заняття: обговорення проблем вироблення та впровадження політики ЄС у галузі освіти Завдання заняття:
Навчальні результати заняття: Після вивчення теми слухач повинен:
Питання для обговорення: 1. Сутність та особливості політики ЄС у галузі освіти. Напрями політики ЄС у галузі освіти. 2. Правові засади політики ЄС у галузі освіти. 3. Інститути вироблення та реалізації політики ЄС у галузі освіти. 4. Механізм управління та адміністрування політикою ЄС у галузі освіти.
Рекомендовані джерела: 1. Презентація теми «Політика ЄС у галузі освіти» 2. Дзяд О.В., Рудік О.М. Спільні політики Європейського Союзу та їх значення для України: Навчальний посібник / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, Я.Мудрого, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 668 с. 3. Мудрий Я. Словник-довідник термінів з європейської інтеграції / За заг. ред. М. Бойцуна, І. Грицяка, О. Рудіка, Л. Прокопенка, В. Стрельцова. – К.: Міленіум, 2009. – 588с. 4. Європейська інтеграція: Навчальний посібник / За ред. І.А. Грицяка та Д.І.Дзвінчука. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 464 с. 5. Копійка В.В., Шинкаренко Т.І. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навчальний посібник / За ред. Л.В. Губерського. – К.: Знання, 2009. – 751с. 6. Ковальчук О.С. Формування освітньої політики країн Євросоюзу під впливом процесів глобалізації та європеїзації // Наукові записки Луцького національного технічного університету. – 2013. – Вип. 7. Краєвська О. Освітня політика Європейського Союзу: становлення та механізм реалізації // Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. – 2011. – Вип. 28. – С.53-65. 8. Локшина О.І. Етапи розвитку стратегії Європейського Союзу у галузі освіти
Перелік орієнтовних тем творчих робіт
1. Європейський Союз як інтеграційне угрупування. 2. Спільні політики ЄС та їх класифікація. 3. Роль інститутів ЄС у виробленні та імплементації спільних європейських політик. 4. Горизонтальні політики ЄС: сутність, призначення, класифікація. 5. Особливості процесу вироблення політики в ЄС. 6. Процес прийняття рішень в ЄС. 7. Сутність, правові та інституційні засади сучасної регіональної політики та політики згуртування ЄС. 8. Європейські соціальні моделі: визначення та типологія. 9. Сутність та правові засади сучасної європейської соціальної політики. 10. Сутність політики ЄС з охорони навколишнього середовища. 11. Сутність конкурентної політики ЄС. 12. Сутність податкової політики ЄС. 13. Особливості політики ЄС в освітній галузі. 14. Європейський простір вищої освіти. 15. Європейський науково-дослідний простір. 16. Сутність імміграційної політики ЄС. 17. Спільна політика ЄС щодо нелегальної міграції.
6. МЕТОДИКА ОЦІНЮВАННЯ
Оцінювання навчальних досягнень слухачів з дисципліни «Механізми управління та адміністрування горизонтальними політиками ЄС» здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролю. Загальна підсумкова оцінка з навчальної дисципліни виставляється за 100-бальною шкалою і складається з суми балів, отриманих слухачем за результатами поточного контролю (до 50 балів), виконання творчої роботи (до 20 балів) та підсумкового контролю (до 30 балів). Узагальнені результати поточного контролю та підсумкового випробування вносяться до екзаменаційної відомості.
Поточний контроль. Завданнями поточного контролю є перевірка рівня опанування змісту тем дисципліни, умінь письмово презентувати опанований навчальний матеріал, самостійної роботи з інформаційними джерелами тощо. Критеріями поточного контролю є систематична та активна робота під час опанування матеріалу тем дисципліни відповідно до плану її проходження. Поточний контроль відбувається у формі практичних та семінарських занять, контрольних текстів, що здійснюються у дистанційному режимі. Обговорення питань семінарських занять передбачає вихід на форум не менше трьох разів на тиждень. Обговорення питань семінарських занять поза межами тижня проведення семінарського заняття не дозволяється. За надсилання звітності до практичних та семінарських занять поза межами тижня проведення карається зниженням оцінки за дану тему. Контрольні тести включають по одному питанню від кожного питання теми дисципліни. Контрольні тести передбачають: а) одну вірну відповідь; б) кілька вірних відповідей; в) всі вірні відповіді; г) всі невірні відповіді. За здавання тесту поза межами тижня вивчення теми навчальної дисципліни оцінка знижується в залежності від терміну здавання тесту.
Підсумкове випробування. Завданням підсумкового випробування за результатами засвоєння програмного матеріалу навчальної дисципліни в цілому є перевірка здатності слухача оперувати її категоріальним та понятійним апаратом, встановлювати взаємозв’язки між окремими темами, змістовими модулями, творчо використовувати набуті знання та уміння формувати власне ставлення до певної проблеми, що розкривається в навчальній дисципліні, розуміти її місце в контексті місії та завдань освітньо-професійної програми підготовки магістрів публічного управління. Підсумкове випробування полягає у складанні підсумкового тесту. Підсумковий тест включає 30 питань, по три питання від кожної теми навчальної дисципліни. Представлені тести є тестами закритого типу і передбачають варіанти відповідей ( а) одну вірну відповідь; б) кілька вірних відповідей; в) всі вірні відповіді; г) всі невірні відповіді). За кожну вірну відповідь на питання тесту слухач отримує по одному балу.
Шкала оцінювання: національна та ECTS
Оцінка «відмінно» (від 91 до 100 балів) виставляється слухачам, які глибоко усвідомлюють роль і місце навчальної дисципліни в реалізації місії та філософії програми дисципліни, виявили систематичні, глибокі знання програмного матеріалу, уміння творчо використовувати ці знання під час розв’язання практичних завдань, зумовлених її програмою, вичерпно і всебічно розкрили питання, передбачені контрольним випробуванням, розуміють взаємозв’язок змістовної частини дисципліни з програмним матеріалом інших дисциплін, практикою державного управління та місцевого самоврядування, вільно орієнтуються в наукових та інших джерелах з питань дисципліни. Оцінка «дуже добре» (від 82 до 90 балів). Оцінка «добре» (від 74 до 81 балу) виставляється слухачам, які глибоко усвідомлюють роль і місце навчальної дисципліни в реалізації місії та філософії магістерської програми дисципліни, повністю опанували програмний матеріал, вільно користуються ним під час розв’язання практичних завдань, зумовлених її програмою, вичерпно розкрили питання, передбачені контрольним випробуванням, засвідчили здатність пов'язувати набуті знання з прикладними питаннями державного управління та місцевого самоврядування, самостійно поповнюють знання в подальшій навчальній та професійній діяльності, орієнтуються в джерелах відповідної фахової, наукової та навчальної інформації. Оцінка «задовільно» (від 64 до 73 балів) виставляється слухачам, які виявили знання основного програмного матеріалу дисципліни в обсязі, достатньому для їх подальшої навчальної та професійної діяльності, здатні виконувати практичні завдання, передбачені програмою дисципліни, ознайомлені зі змістом основної та рекомендованої до неї літератури. Припустившись під час розв’язання контрольних завдань незначних помилок, ці слухачі, як правило, спроможні за допомогою викладача виправити допущені помилки. Оцінка «задовільно» (достатньо) (від 50 до 63 балів) Оцінка «незадовільно з можливістю повторного складання» (від 35 до 59 балів) отримують слухачі, які мають суттєві прогалини в знаннях з основного програмного матеріалу, припустилися принципових помилок під час виконання завдань контрольних випробувань. Такі слухачі, як правило, не мають достатньої бази для опанування програми навчальної дисципліни і не здатні продовжити навчання без додаткових занять за індивідуальною програмою. Оцінка «незадовільно з необхідністю значної подальшої роботи» (від 0 до 34 балів) виставляється слухачам, які опанували лише окремі елементи програми навчальної дисципліни, при цьому цілісне її сприйняття потребує обов’язкового повторного проходження відповідного навчального матеріалу. За творчий підхід до навчання може бути нараховані до 10 додаткових балів за підсумками опанування дисципліни.
Питання до підсумкового тестового контролю
|