|
МЕНЕДЖМЕНТ АПФДата публикации: 11.07.2019 10:16
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА»
Факультет економіки і управління
Кафедра економіки і менеджменту агробізнесу
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«30» січня 2019 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ МЕНЕДЖМЕНТ АПФ
назва навчальної дисципліни
Київ – 2018
Розробники: Дем’яненко Сергій Іванович, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки і менеджменту агробізнесу. email: demyanenko@kneu.edu.ua
© С.І.Дем1яненко, 2018 © КНЕУ, 2018
ЗМІСТ
ВСТУП
Основною метою дисципліни “Менеджмент АПФ” (агропромислових формувань) є ознайомлення студентів з методикою вироблення та прийняття управлінських рішень, оцінки цих рішень і, як результат успішного менеджменту, підвищення ефективності господарювання. Досягти поставленої мети можна тільки завдяки комплексному підходу при освоєнні дисципліни базуючись на знаннях отриманих при вивченні ряду попередніх та взаємопов’язаних дисциплін циклу фундаментальної підготовки менеджерів таких як “Економіка аграрних підприємств”, “Основи менеджменту”, “Маркетинг”, “Фінанси”, “Бухгалтерський облік”, “Господарське законодавство” та циклу професійно-орієнтованих дисциплін за фаховим спрямуванням - “Стратегічне управління”, “Управління персоналом”, “Організація виробництва”, “Планування на підприємстві”, “Організація і стимулювання праці”, Операційний менеджмент”. Завданням дисципліни є освоєння студентами засад аграрного менеджменту та принципів його функціонування шляхом відпрацювання теоретичного матеріалу та набуття практичних навиків під час лекційних і семінарських (практичних) занять. Предмет дисципліни – процес прийняття рішень менеджерами агропромислових формувань. Умовою допуску студента до складання іспиту з даної дисципліни є виконання ним практичних завдань, що передбачені програмою дисципліни "Менеджмент агропромислових формувань" та успішний захист кожної теми програми. По завданнях, які виконуються на комп’ютері надаються роздруковані варіанти виконаних завдань.
Після освоєння дисципліни студент повинен знати:
вміти:
Засвоєні студентами знання та набуті під час вивчення даної дисципліни навички є основою для здійснення практичної діяльності у сфері управління підприємствами агробізнесу, розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері управління або у процесі навчання, що передбачає застосування новітніх теорій та методів менеджменту і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Досягненню мети та ефективній реалізації завдань вивчення дисципліни підпорядкована логіка її викладання, структура і зміст.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Змістовний модуль І. МЕНЕДЖМЕНТ В СИСТЕМІ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИНАГРОПРОМИСЛОВИХ ФОРМУВАНЬ
ТЕМА 1. СУТЬ АГРАРНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ І ЙОГО МІСЦЕ В СИСТЕМІ ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ 1. Суть аграрного менеджменту 2. Принципи функціонування аграрного менеджменту 3. Особливості функціонування ринкової економіки в сільському господарстві та їх вплив на прийняття управлінських рішень 4. Основні функції менеджера 5. Розподіл виробничих ресурсів і управлінські рішення 6. Чинник часу в процесі прийняття управлінських рішень 7. Особливості аграрного менеджменту при різних організаційно-правових формах сільськогосподарських підприємств 8. Організація функціонування товариства з обмеженою відповідальністю 9. Особливості організаційних основ акціонерних товариств 10. Селянське (фермерське) господарство 11. Приватне підприємство 12. Сільськогосподарський кооператив 13. Реєстрація сільськогосподарських підприємств
ТЕМА 2. ВНУТРІГОСПОДАРСЬКИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ПІДПРИЄМСТВА
ТЕМА 3. ВНУТРІГОСПОДАРСЬКІ ПІДРОЗДІЛИ ТА УПРАВЛІННЯ В НИХ 1. Регламентування відносин внутрігосподарських підрозділів і органу управління підприємства 2. Організаційні основи внутрігосподарських підрозділів 3. Зміст внутрішньогосподарського договору 4. Організація стимулювання у внутрігосподарських підрозділах 5. Засади організації стимулювання центрів відповідальності 6. Стимулювання за розрахунковими цінами та розцінками від валового доходу 7. Функціонування варіанту матеріального стимулювання за комплексними розцінками 8. Аналіз функціонування варіантів матеріального стимулювання Змістовний модуль ІІ. ПРОЦЕС ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ТА ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ МЕНЕДЖМЕНТУТЕМА 4. ПРОЦЕС ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ У МЕНЕДЖМЕНТІ 1. Процес прийняття рішень, як основа менеджменту 2. Основні типи управлінських рішень 3. Чинники ризику та невизначеності при прийнятті управлінських рішень 4. Етапи прийняття рішень 5. Визначення цілей та проблем підприємства 6. Обмеженість ресурсів підприємства та визначення альтернативних напрямків їх, використання 7. Збір необхідної інформації 8. Виконання рішень та його контроль
ТЕМА 5. ПЛАНУВАННЯ В МЕНЕДЖМЕНТІ ТА КОНТРОЛЬ 1. Функція планування в менеджменті 2. Суть планування в менеджменті 3. Стратегічне планування в менеджменті 4. Внутрішнє та зовнішнє середовище менеджменту 5. Використання виробничої функції при плануванні 6. Використання класифікації виробничих витрат в менеджменті 7. Використання правил максимізації прибутку та мінімізації збитку при плануванні 8. Бюджетне планування в менеджменті
ТЕМА 6. РОЗРОБКА БЮДЖЕТІВ ЗА ЇХ ВИДАМИ 1. Виробничі бюджети в рослинництві 2. Виробничі бюджети у тваринництві 3. Часткові бюджети 4. Загальний бюджет 5. Бюджет руху готівки
ТЕМА 7. СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ В ПІДПРИЄМСТВІ План семінарсько-практичного заняття 1. Суть та завдання системи управління витратами 2. Роль системи управління витратами в забезпеченні ефективності діяльності підприємства 3. Принципи системи управління витратами 4. Особливості впровадження системи управління витратами в центрах витрат 5. Впровадження системи управління витратами в центрах витрат рослинництва 6. Впровадження системи управління витратами в скотарстві 7. Особливості впровадження системи управління витратами у свинарстві 8. Особливості впровадження системи управління витратами в центрах прибутку
Змістовний модуль ІІІ. МЕНЕДЖМЕНТ РЕСУРСІВ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
ТЕМА 8. МЕНЕДЖМЕНТ ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ 1. Організаційно-технологічні заходи раціонального використання землі 2. Напрямки раціонального використання землі 3. Мета та правові основи виділення земельних часток (паїв) в натурі 4. Розподіл земельних ділянок між особами, які мають право на отримання земельних ділянок, та групами таких осіб і видача державних актів на право приватної власності на землю 5. Напрямки використання земельної ділянки 6. Передача земельних ділянок в оренду 7. Продаж земельних ділянок 8. Оцінка вартості землі 9. Методологічні підходи до визначення вартості землі 10. Методики розрахунку вартості землі
ТЕМА 9. МЕНЕДЖМЕНТ КАПІТАЛУ
5. Організація використання техніки 6. Організація використання орендованого майна 7. Організація оренди майна 8. Визначення розміру орендної плати 9. Оподаткування орендних операцій 10. Порядок реєстрації майна 11. Бухгалтерський облік оренди основних засобів 12. Придбання (викуп) майна 13. Правове регулювання викупу майна 14. Укладання договору купівлі-продажу майна 15. Укладання та особливості договору міни 16. Оподаткування викупу майна 17. Договір позики 18. Оподаткування при позиці 19. Бухгалтерський облік операцій з передачі майна за договором позики 20. Передача майна у безоплатне користування 21. Оподаткування при безоплатному користуванні
ТЕМА 10. ФІНАНСОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ 1. Роль і функції фінансового менеджменту на аграрному підприємстві. 2. Інвестиційна діяльність на підприємстві 3. Інвестиційне планування 4. Види кредитів та джерела кредитування 5. Вимоги до позичальника та кредитної заяви 6. Фінансова звітність підприємства та її зміст 7. Основні нормативні документи, які регулюють порядок складання фінансової звітності 8. Основні вимоги до складання фінансової 9. Суть та значення облікової політики на підприємстві 10. Оподаткування сільськогосподарських підприємств
ТЕМА 11. МЕНЕДЖМЕНТ ТРУДОВИХ РЕСУРСІВ 1. Організація використання трудових ресурсів 2. Планування робочої сили 3. Основні завдання менеджменту трудових ресурсів 4. Залучення працівників за трудовими й цивільно-правовими договорами 5. Поняття та види трудового договору 6. Цивільно правова угода та особливості залучення тимчасових і сезонних працівників 7. Оплата праці й матеріальне стимулювання працівників 8. Особливості оплати праці у селянському (фермерському) господарстві
ТЕМА 12. МЕНЕДЖМЕНТ МАРКЕТІНГУ
ТЕМА 13. Моделювання в менеджменті.
ТЕМА 14. УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ В МЕНЕДЖМЕНТІ 1. Суть ефективності управління в організації. 2. Напрямки підвищення прибутковості виробництва. 3. Показники ефективності та їх аналіз і співставлення при прийнятті управлінських рішень. 4. Зв’язок “витрати-прибутковість” як база для прийняття ефективних управлінських рішень.
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ
2.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни (обов’язкової/вибіркової/факультативної) обов’язкової для студентів освітньої програми / спеціалізації Менеджмент агробізнесу денна форма навчання
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни
Курс складається з трьох змістових модулів (ЗМ): у ЗМ1 входять теми 1 – 3, у ЗМ2 – теми 4 – 7 і у ЗМ2 – теми 8 -14. Заняття проводяться у вигляді лекцій, семінарських (контактних) занять, презентацій.
Форми контролю результатів поточної навчальної діяльності студентів та їх оцінювання
Організація поточного оцінювання: Оцінювання для студентів денної форми навчання здійснюється впродовж семестру, а заочної форми навчання під час сесійних контактних занять з усіх видів робіт. Упродовж семестру протягом освоєння теоретичного матеріалу проводяться письмові опитування з одного-двох питань теми, розв’язання задач і ситуаційних завдань а після завершення кожної теми, проводиться тестування. На кожному практичному (контактному) занятті всі студенти отримують оцінку. Критерії оцінювання: Письмова відповідь на питання (робота в аудиторії): 1 бал - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 0,5 бали – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади використання тих чи інших складових присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 0 балів – студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. Розв’язок задач, усні відповіді на питання (робота в аудиторії):
Написання тестових завдань (робота в аудиторії): Оцінка тестових завдань здійснюється за шкалою від 1 до 5 балів за такими критеріями: 5 балів – 95-100 % правильних відповідей; 4 бали – 85-90 % правильних відповідей; 3 бали – 75-80 % правильних відповідей; 2 бали – 65-70 % правильних відповідей; 1 бал – 55-60 % правильних відповідей; 0 балів – 50 % і менше правильних відповідей;
3.1. Карта навчальної роботи студента з вибіркової дисципліни для студентів освітньої програми / спеціалізації Менеджмент агробізнесу заочна форма навчання
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни
Курс складається з двох змістових модулів (ЗМ): у ЗМ1 входять теми 1 – 3, у ЗМ2 – теми 4 – 12. Заняття проводяться у вигляді лекцій, семінарських (контактних) занять, презентацій. Завершується дисципліна – заліком.
Форми контролю результатів навчальної діяльності студентів та їх оцінювання
Організація оцінювання: Оцінювання для студентів денної форми навчання здійснюється впродовж семестру, а заочної форми навчання під час сесійних контактних занять з усіх видів робіт. Упродовж семестру протягом освоєння теоретичного матеріалу проводяться письмові опитування з одного-двох питань теми, розв’язання задач і ситуаційних завдань а після завершення кожної теми, проводиться тестування. На кожному практичному (контактному) занятті всі студенти отримують оцінку. Результатом самостійної роботи студентів є написання реферату за обраною з робочої програми темою і огляд літератури також за обраною з робочої програми темою. Плани семінарських (контактних) занять відповідають «Змісту навчальної дисципліни за темами» та зазначені в «Методичних матеріалах з вивчення навчальної дисципліни».
Критерії оцінювання:
Письмова відповідь на питання, розв’язок задач, усні відповіді на питання (робота в аудиторії): 1 бал - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 0,5 балів – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади використання тих чи інших складових присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 0 балів – студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів.
Написання тестових завдань (робота в аудиторії):
Оцінка тестових завдань здійснюється за шкалою від 5 до 10 балів за такими критеріями: 3 бали – 95-100 % правильних відповідей; 2,5 балів – 85-90 % правильних відповідей; 2,0 бали – 75-80 % правильних відповідей; 1,5 балів – 65-70 % правильних відповідей; 1,0 бал – 55-60 % правильних відповідей; 0,5 балів – 50 % правильних відповідей; 0 балів – менше 50 % правильних відповідей.
5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
5.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи Самостійна робота студента (СРС) – це форма організації навчального процесу, при якій заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача але без його безпосередньої участі. СРС є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом під час поза аудиторної навчальної роботи і важливою складовою навчального процесу, що впливає на глибину та стійкість набутих знань i умінь, які допомагають творчо застосовувати їх в майбутній професійній діяльності. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного фахівця вищої кваліфікації, поглиблене вивчення лекційного і практичного матеріалу, питань, що були не достатньо висвітлені в лекціях і на семінарських заняттях. Самостійна робота передбачає ознайомлення з рекомендованою літературою за кожною темою, збір необхідної інформації і здійснення певних розрахунків, в т.ч. з використанням комп'ютера. Предметом самостійного опрацювання студентами навчального матеріалу є підготовка до семінарських занять, опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу, систематизація вивченого матеріалу перед складанням іспиту. В ході самостійної роботи студент має перетворитися в активного учасника навчального процесу, навчитися свідомо ставитися до оволодіння теоретичними i практичними знаннями, вільно орієнтуватися в інформаційному просторі.
Види самостійної роботи студентів 3 урахуванням змісту, цілей та завдань, що вирішуються в процесі виконання різних форм СРС, можна виділити чотири основні види самостійної роботи: І вид— самостійна робота, що забезпечує підготовку до поточних аудиторних занять; II вид — пошуково-аналітична робота; Ш вид — наукова робота.
Можливі види самостійної роботи студентів та форми контролю
СРС здійснюється за такими формами та напрямками: - опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу; - вивчення окремих тем або питань, що передбачені для самостійного опрацювання; - переклад іноземних текстів встановлених обсягів; - виконання домашніх завдань; - підготовка до семінарських, практичних занять; - підготовка до контрольних робіт та інших форм поточного контролю - вирішення i письмове оформлення задач, схем, діаграм, інших робіт графічного характеру; - систематика вивченого матеріалу курсу перед написанням тестів та іспитом; - відпрацювання тренінгових програм (завдань) з навчальних дисциплін; - аналіз конкретної виробничою ситуацій та підготовка аналітичної записки (Саsе study) - виконання індивідуальних завдань (написання реферату за заданою проблематикою; - підготовка критичного есе на статті зарубіжних i вітчизняних авторів за визначеною тематикою, пошук, підбір та огляд літературних джерел за заданою проблематикою курсу. З дисципліни "Менеджмент агропромислових формувань" передбачено перелік (обов’язкових для виконання та за вибором студента) конкретних форм самостійної роботи, які необхідно виконати студенту у передбачені терміни, а також кількість балів, які можна отримати за виконання цих робот (див. Карту СРС).
Напрямами самостійної роботи студентів при вивченні дисципліни:
Студенти розподіляються на п’ять мікрогруп і готують ситуаційні завдання за видами основних п’яти виробничих ресурсів: 1) землі; 2) капіталу; 3) трудових ресурсів; 4)інформації та 5) підприємництва. Перша група – обговорюють та досліджують: як формуються витрати підприємства під впливом природних ресурсів; в чому особливість землі як основного чинника аграрного виробництва; які витрати пов’язані з функціонуванням сільськогосподарської землі та як вони формуються; як визначається показник «віддача на землю» (return on land); джерело, що генерує дохід від землі. Друга група - обговорюють та досліджують: як формуються витрати підприємства під впливом капіталу; що таке «капітал», які витрати генерує капітал; як формуються ці витрати; як визначається показник «віддача на капітал» (return on capital); джерело, що генерує дохід від капіталу. Третя група - обговорюють та досліджують: як формуються витрати підприємства під впливом трудових ресурсів; в чому особливість праці, як чинника аграрного виробництва; які витрати генерує праця; як формуються ці витрати; як визначається показник «віддача на працю» (return on labor); джерело, що генерує дохід від трудових ресурсів. Четверта група - обговорюють та досліджують: як формуються витрати підприємства під впливом інформації; що таке «інформація», які витрати генерує інформація; як формуються ці витрати; як визначається показник «віддача на інформацію» (return on information); джерело, що генерує дохід від інформації. П’ята група - обговорюють та досліджують: як формуються витрати підприємства під впливом підприємництва; що таке «підприємництво», які витрати генерує підприємництво; як формуються ці витрати; як визначається показник «віддача на підприємництво» (return on entrepreneurships); джерело, що генерує дохід від підприємництва. Студенти розподіляються на п’ять мікрогруп і розраховують обсяги виробництва, за яких максимізується прибуток (мінімізується збиток). Перша група – визначає обсяги виробництва зерна озимої пшениці, за яких відбувається максимізація прибутку (мінімізація збитку). Вихідну інформацію студенти готують самостійно на основі річних звітів підприємств Кагарлицького та Білоцерківського районів Київської області. Друга група – визначає обсяги виробництва молока коров’ячого, за яких відбувається максимізація прибутку (мінімізація збитку). Вихідну інформацію студенти готують самостійно на основі річних звітів підприємств Кагарлицького та Білоцерківського районів Київської області. Третя група – визначає обсяги виробництва зерна кукурудзи, за яких відбувається максимізація прибутку (мінімізація збитку). Вихідну інформацію студенти готують самостійно на основі річних звітів підприємств Кагарлицького та Білоцерківського районів Київської області. Четверта група – визначає обсяги виробництва приросту великої рогатої худоби (ВРХ), за яких відбувається максимізація прибутку (мінімізація збитку). Вихідну інформацію студенти готують самостійно на основі річних звітів підприємств Кагарлицького та Білоцерківського районів Київської області. П’ята група – визначає обсяги виробництва цукрових, за яких відбувається максимізація прибутку (мінімізація збитку). Вихідну інформацію студенти готують самостійно на основі річних звітів підприємств Кагарлицького та Білоцерківського районів Київської області.
5.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
Оцінювання самостійної роботи студентів залежить від виду самостійної роботи. Самостійна робота, що забезпечує підготовку до поточних аудиторних занять, оцінюється шляхом написання студентами контрольних письмових завдань за темами лекційних і практичних занять з балами: 0; 0,5; 1,0, відповідно, не розкрито питання, питання висвітлене не повною мірою і дана комплексна відповідь на питання. При розв’язання задач оцінка також може бути: 0; 0,5; 1,0, відповідно, розв’язок не правильний, методика розв’язку правильна, але результат не правильний і задача розв’язана правильно. При роботі в групах і підготовці та обговоренні ситуаційних завдань оцінка може бути: 0; 0,5; 1,0, відповідно, завдання не підготовлено, завдання підготовлено, але його презентація засвідчила недостатній рівень підготовки та не комплексне висвітлення питань, презентація та обговорення завдання показали його комплексність та креативність групи.
Написання реферату за вибраною студентом самостійно з робочої програми дисципліни темою оцінюється: 4 бали – тема розкрита комплексно, показано уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, широке використання літературних джерел; 3,5 балів – у цілому тема розкрита, але існують неточності в аргументації окремих висновків, та у використанні понятійного апарату. Не повною мірою розкриті теоретичні засади питання; 3 бали – тема висвітлена не повною мірою, не достатня аргументація окремих положень, пропозицій та висновків, є неточності у розкритті окремих категорій, залежностей та явищ; 2,5 балів - тема висвітлена не повною мірою, не достатня аргументація окремих положень, пропозицій та висновків, є помилки у розкритті окремих категорій, залежностей, явищ та використанні понятійного апарату, недостатньо повно опрацьовані літературні джерела за темою реферату; 2 бали – тільки окремі частини реферату відповідають його темі, недостатня кількість літературних джерел, не коректно розкритті окремі категорії, залежності, явища та понятійний апарат; 1,5 балів – окремі частини реферату не відповідають його темі, недостатня кількість літературних джерел, не розкритті окремі категорії, залежності, явища та понятійний апарат; 1,0 бал – більша частина реферату не відповідає його темі, літературні джерела також не відповідають темі реферату; 0,5 бала – не розкрито зміст реферату у відповідності з його темою та розділами 0 балів – зміст реферату не відповідає його темі. Огляд літератури за вибраною студентом самостійно з робочої програми дисципліни темою оцінюється: 4 бали – літературні джерела за кількістю і якістю підібрані таким чином, що тема розкрита комплексно і повно, зміст відповідає сучасним тенденціям в економіці України та Світу; 3,5 бали - у цілому тема розкрита, але існують неточності в підборі окремих літературних джерел, окремих висновків, та у використанні понятійного апарату; 3,0 бали - тема висвітлена не повною мірою, не достатня аргументація окремих положень, пропозицій та висновків, є неточності у розкритті окремих категорій, залежностей та явищ; 2,5 балів - недостатньо повно опрацьовані літературні джерела за вибраною темою, не достатня аргументація окремих положень, пропозицій та висновків, є помилки у розкритті окремих категорій, залежностей, явищ та використанні понятійного апарату; 2,0 бали – тільки окремі літературні відповідають вибраній темі, недостатня кількість літературних джерел; 1,5 бали – окремі літературні джерела не відповідають вибраній темі, недостатня кількість літературних джерел; 1,0 бал – більша частина літературних джерел не відповідає вибраній темі; 0,5 бала - тільки окремі літературні джерела відповідають вибраній темі; 0 балів – літературні джерела та їх зміст не відповідають вибраній темі.
5. Розрахувати норматив оплати праці за залишковим методом колективів внутрігосподарських виробничих підрозділів виходячи з наступної інформації: поголів`я корів - 100 гол., виробничі витрати - 110 тис. грн., в т.ч. матеріальні - 85 тис. грн., оплата праці - 25 тис. грн., в т. ч. аванс 20 тис. грн., постійні витрати - 30 тис грн., удій на корову - 4000 кг., товарність - 90%, реалізаційна ціна за 1 ц - 55 грн.
Кожне питання екзаменаційного білету оцінюється за шкалою: 10; 8; 6; 4; 2; 0 балів. Оцінка "10 " балів ставиться в тому разі, коли студент: а) З питань теоретико-методологічного спрямування чітко сформулював поняття і терміни, які необхідно знати для висвітлення змісту даного питання; обґрунтував методологічні принципи, підходи до розв’язання передбаченої питанням проблеми; б) правильно виклав економічний механізм чи методичні підходи до розв’язання сформульованої в питанні економічної проблеми, спираючись на теоретичні знання, (процесу, явища, господарського завдання, притаманній аграрній економіці); в) логічно і послідовно розкрив методику визначення економічних показників, які є у даній дисципліні, розкрив їх сутність і взаємозв’язок, а також виклав логічні підходи до якісної оцінки цих показників; г) з практичної реалізації набутих теоретичних знань через розв’язання економічних задач за вихідною наперед заданою інформацією в логічній послідовності і правильно розв’язав задачу, за вихідними даними, що наведені в завданні, зробив відповідний висновок, який випливає з одержаного результату;
Оцінка "8 " балів ставиться в тому разі, коли студент: а) сформулював поняття і терміни в основному правильно, але не повністю. За допущені ним неістотними похибками; вірно, але поверхово розкрив сутність економічних явищ і процесів; назвав методологічні принципи, підходи до розв’язання аграрно-економічних завдань, без належного їх обґрунтування; б) припускається неістотних похибок при викладенні економічного механізму або даних підходів до розв’язання названої в питанні економічної проблеми; або ж припустився однієї істотної похибки, що засвідчує нетверді знання студента з даного питання; в) правильно описав методику визначення більшості економічних показників, що передбачені в завданні, не повністю розкрив їх сутність і взаємозв’язок, не розкрив логічних підходів до якісної оцінки вказаних показників; г) концептуально виклав основні напрями (шляхи) розв’язання тієї чи іншої проблеми, але здійснив лише поверхневе їх обґрунтування, допустив логічні похибки; або ж студентом названо і здійснено належне обґрунтування не за всіма основними напрямками розв’язання проблеми; д) правильно означив хід розв’язання задачі, але допустив помилку в розрахунках і отримав невірний результат;
Оцінка "6 " бали ставиться в тому разі, коли студент: а) припускається не істотних похибок при викладенні економічного механізму розв’язання названої в питанні економічної проблеми; або ж припускається однієї істотної похибки, що засвідчує про нетверді знання студента по даному питанню; б) неповністю описав методику визначення більшості економічних показників, що передбачені питанням в завданні, не повністю розкрив їх сутність і взаємозв’язок, не розкрив логічних підходів до якісної оцінки вказаних показників; в) концептуально виклав основні напрями (шляхи) розв’язання тієї чи іншої проблеми, але здійснив лише поверхневе їх обґрунтування, допустив логічні похибки; або ж студентом названо і здійснено належне обґрунтування не по всіх основних напрямах розв’язання проблеми;
Оцінка "4 " бали а) сформулював поняття і терміни в основному правильно, але не повністю з допущеними неістотними похибками; вірно, але поверхово розкрив сутність економічних явищ і процесів; назвав методологічні принципи, підходи до розв’язання завдань аграрного менеджменту, без належного їх обґрунтування; б) припускається неістотних похибок при викладенні принципів або методичних підходів до розв’язання названої в питанні управлінської проблеми; або ж припускається однієї істотної похибки , що засвідчує про нетверді знання студента по даному питанню; в) правильно описав методику визначення більшості економічних показників, що передбачені питанням іспитового квитка, не повністю розкрив їх сутність і взаємозв’язок, не розкрив логічних підходів до якісної оцінки вказаних показників; г) концептуально виклав основні напрями (шляхи) розв’язання тієї чи іншої управлінської проблеми, але здійснив лише поверхневе їх обґрунтування, допустив логічні похибки, або ж студентом названо і здійснено належне обґрунтування не по всіх основних напрямах розв’язання проблеми; д) правильно означив хід розв’язання задачі, але допустив помилку в розрахунках і отримав невірний результат.
Оцінка "2 " бали а) розкрив суть економічних явищ не повно, дав поверхове правове та економічне обґрунтування суті питання; б) припускається похибок при викладенні принципів або методичних підходів до розв’язання названої в питанні управлінської проблеми; в) не повністю розкрив сутність економічних показників, що передбачені питанням іспитового квитка і взаємозв’язків між ними, не розкрив логічних підходів до якісної оцінки вказаних показників; г) концептуально виклав основні напрями (шляхи) розв’язання тієї чи іншої управлінської проблеми, але здійснив лише поверхневе їх обґрунтування, допустив логічні похибки, або ж неналежне обґрунтування всіх основних напрямків розв’язання проблеми; д) правильно означив хід розв’язання задачі, але допустив помилки в розрахунках і отримав невірний результат.
Оцінка "0" балів ставиться в тому разі, коли студент: а) зовсім не дає визначення поняттям і термінам або сформулював їх невірно, що засвідчує не розуміння ним суті даного питання; в основному невірно назвав методологічні принципи, підходи до розв’язання економічних завдань, зробив невдалу спробу їх обґрунтування; б) припускається істотних похибок при викладенні економічного механізму або методичних підходів до розв’язання проблеми, що в купі засвідчує про відсутність у студента системних знань по даній проблемі; в) неправильно визначив більшістю показників, що передбачені питанням завдання, не зробив або ж зробив невдалу спробу розуміти сутність цих показників та їх взаємозв’язок, що в купі засвідчує, що незасвоєння студентом методики розв’язання даного питання; г) неправильно окреслив більшість основних напрямів (шляхів) розв’язання тієї чи іншої проблеми; д) допустив неправильний хід розв’язання задачі, що призвело до одержання невірного результату розв’язку;
Завдання 1. Розрахувати за варіантами нормативи матеріального стимулювання колективів внутрігосподарських виробничих підрозділів виходячи з наступної інформації: поголів`я корів - 200 гол., виробничі витрати - 100 тис. грн., в т.ч. матеріальні - 80 тис. грн., оплата праці - 20 тис. грн., постійні витрати - 30 тис грн., удій на корову - 4000 кг., товарність - 90%, реалізаційна ціна за 1 ц - 35 грн. 1. Норматив оплати праці за розцінками від валового доходу 2. Норматив оплати праці за залишковим методом 3. Норматив оплати праці за розрахунковими цінами 4. Норматив оплат праці за комплексними розцінками
Завдання 2. Зробивши аналіз господарської діяльності, фермер вияснив, що при зростанні щільності поголів’я великої рогатої худоби на 1 га сільськогосподарських угідь в його господарстві з 10 до 11 голів, виробництво яловичини на 1 га сільськогосподарських угідь знизилося. Як пояснити таку виробничу ситуацію і які рішення доцільно прийняти фермеру? Для розв’язання завдання необхідно побудувати виробничу функцію виробництва яловичини в господарстві, розрахувати питомий і маржинальний обсяги продукції, побудувати відповідні графіки.
Завдання 3. На основі наведених даних скласти частковий бюджет та розрахувати коефіцієнт співвідношення доходу і витрат Розрахувати доцільність використання мінеральних добрив та засобів захисту рослин при вирощуванні озимої пшениці. Без застосування добрив і засобів захисту урожайність озимої пшениці складе 2 т/га, норма висіву насіння – 240 кг/га, вартість кілограма насіння 1,5 грн., ціна за тону пшениці – 800 грн. З використанням добрив і засобів захисту урожайність складе 5 т/га.
Добрива: Туркосуміш (N:P:K=8,8:32:13) 0,1 т/га. Ціна тони – 950 грн. Нітроамофоска (N:P:K=17:17:17) 0,3 т/га. Ціна тони – 800 грн. Аміачна селітра(34 % N) 0,3 т/га. Ціна тони – 450 грн. Засоби захисту: Протруювання насіння перед сівбою: Вітавакс 200 ФФ, 34 % в.с.к. (2,5 л/т). Ціна за літр – 67 грн. Гербіцид: 2,4 – Д амінна сіль, 82,5 % в.р. (1,2 л/га). Ціна за літр – 30 грн. Фунгіцид: Рекс, 49,7 % к.е. (0,6 л/га). Ціна за літр
Завдання 4 Розрахувати чистий доход від використання землі за умов, що виручка від реалізації продукції становить 150 тис. Грн., операційні витрати – 80 тис. Грн., постійні витрати – 6 тис. грн., коефіцієнт капіталізації землі – 8%. Завдання 6 Якщо базова ставка орендної плати складає 300 грн. за гектар, ціна на сільськогосподарську продукцію знизилася на 8%, урожайність зросла на 12%, а собівартість продукції знизилася на 9%, то яка буде ставка гнучкої орендної плати?
Завдання 7 Використовуючи різні технології у фермерському господарстві «Південне» збирають 1 тонну кавунів за одну годину і 1 тонну баклажанів за 2 години, а у фермерському господарстві «Херсонес» витрачають на збирання 1 тонни кавунів 2 години і одну годину на збитання 1 тонни баклажанів. Потрібно:
Завдання 8 Аграрне підприємство має намір виростити і зібрати 5000 тонн картоплі за сезон. Воно може це зробити використовуючи декілька видів технологій, які представлені в таблиці.
Потрібно:
Завдання 9 Зв’язок між урожайністю озимої пшениці і обсягом внесеного азоту описується формулою: Y = 47 + 0,2 N – 0?001N2 , де Y – урожайність пшениці, ц/га; N – обсяг діючої речовини азотних добрив, ц/га. Потрібно:
Завдання 10 На основі даних таблиці розрахувати параметри виробничої функції (заповнити пусті клітини)
Переведення 100-бальної шкали оцінювання в 4-и бальну та шкалу за системою ECTS здійснюється в такому порядку: Шкала оцінювання: КНЕУ та ECTS
7.1. Основна література
7.2. Додаткова література
Паювання сільськогосподарських земель та структурна перебудова в сільському господарстві України. Посібник. Видання четверте, виправлене та доповнене. – К,: ППСГЗ, 2000.
|