|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Методичні матеріали до семінарських занять з навчальної дисципліни "Адміністративне судочинство"
Методичні матеріали до семінарських занять з навчальної дисципліни "Адміністративне судочинство"Дата публикации: 02.03.2019 14:47
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ХАРКІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ВНУТРІШНІХ СПРАВ Кафедра адміністративного права і процесу факультету №3
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО СЕМІНАРСЬКИХ ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
з навчальної дисципліни «Адміністративне судочинство» обов’язкових компонент освітньої програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
262 Правоохоронна діяльність (поліцейські)
2018 рік
Розглянуто на засіданні кафедри адміністративного права і процесу (протокол від 27.08.2018 № 15)
Розробники: 1. завідувач кафедри, д.ю.н., професор Салманова О.Ю 2. доцент кафедри, к.ю.н., доцент Яценко В.П.
Рецензенти: 1. декан факультету №1 ХНУВС д.ю.н., професор Музичук О.М. 2. заступник начальника УОС ГУНП в Харківській області, к.ю.н. Коптєв П.Б.
Метою вивчення навчальної дисципліни “Адміністративне судочинство” є ознайомлення з основними теоретико-правовими положеннями, які стосуються історії, сутності, предмета, методу та принципів судового процесу; правового стану учасників судового процесу; порядку розгляду та вирішення адміністративними судами публічно-правових спорів; особливостей провадження в окремих категоріях справ. У процесі вивчення навчальної дисципліни також передбачається всебічний аналіз чинного законодавства, що регулює порядок функціонування адміністративної судочинства та практики його застосування, дослідження окремих проблем і шляхів удосконалення процесуального законодавства, підвищення рівня підготовки курсантів та слухачів щодо вмілого й ефективного застосування його на практиці. Основним завданням навчальної дисципліни “Адміністративне судочинство” є визначення: поняття й ознак судового процесу; системи й організаційної структури адміністративних судів України; компетенції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ; повноважень основних учасників судового процесу; особливостей процесуального статусу інших осіб, що беруть участь у справі; порядку звернення до адміністративного суду та відкриття провадження в справі; процедури судового розгляду адміністративної справи та порядок ухвалення судових рішень; порядку виконання рішень адміністративного суду; особливостей перегляду судових рішень в порядку апеляційного провадження; особливостей перегляду судових рішень в порядку касаційного провадження; порядку провадження за нововиявленими обставинами; особливостей провадження в окремих категоріях адміністративних справ. Міждисциплінарні зв’язки: «Адміністративне право», «Адміністративна відповідальність», «Кримінальне право», «Конституційне право»,, «Забезпечення прав людини в правоохоронній діяльності». Очікувані результати навчання: у результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен знати: поняття, предмет, метод, принципи та систему адміністративного процесуального права; поняття й ознаки судового процесу; систему й організаційну структуру адміністративних судів України; юрисдикцію адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ; предметну, територіальну та інстанційну підсудність адміністративних справ; повноваження основних учасників судового процесу; особливості процесуального статусу інших осіб, що беруть участь у справі; порядок звернення до адміністративного суду та відкриття провадження в справі; процедуру судового розгляду адміністративної справи та порядок ухвалення судових рішень; порядок виконання рішень адміністративного суду; особливості перегляду судових рішень в порядку апеляційного провадження; особливості перегляду судових рішень в порядку касаційного провадження; порядок провадження за нововиявленими обставинами; особливості провадження в окремих категоріях адміністративних справ. вміти: формулювати визначення основних понять судового процесу; тлумачити адміністративно-процесуальні норми; застосовувати норми адміністративно-процесуального права до конкретних правових ситуацій; складати відповідні адміністративно-процесуальні документи.
2. Розподіл часу навчальної дисципліни за темами (денна форма навчання) 2.1. Розподіл часу навчальної дисципліни за темами (денна форма навчання)
2.2. Розподіл часу навчальної дисципліни за темами (заочна форма навчання)
3. Методичні вказівки до семінарських та практичних занять
Тема № 1: Адміністративне судочинство: поняття, предмет та метод.
Навчальна мета заняття: сформулювати визначення поняття адміністративного судового процесу; коло відносин, що складають його предмет у сучасних умовах; метод адміністративно-процесуального регулювання. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання: 1. Поняття адміністративного процесуального права, його предмет та історичні витоки. 2. Стадії судового адміністративного процесу. Особливості структурної побудови Кодексу адміністративного судочинства України. 3. Зміст системи адміністративного процесуального права. 4. Метод адміністративного процесуального права. 5. Завдання та принципи адміністративного процесуального права.
Питання цільових виступів курсантів: 1. Розкрийте: поняття адміністративного процесуального права, предмет адміністративно-процесуального права, метод адміністративно-процесуального права. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) у чому полягає відмінність адміністративної процедури від адміністративного процесу? б) які ознаки характеризують адміністративний процес? в) охарактеризуйте адміністративні процесуальні правовідносини? г) назвіть провадження і стадії адміністративного процесу? д) яку роль відіграє метод адміністративного процесуального права? е) з якими галузями права взаємопов’язане адміністративне процесуальне право? 3. Визначте, які з наведених нормативних актів є джерелами адміністративного процесуального права: Конституція України; Кодекс адміністративного судочинства України; Закон України «Про міліцію»; Закон України «Про вибори Президента України»; Митний кодекс України; Положення про Міністерство юстиції України; Закон України «Про державну службу»; Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень»; Закон України «Про свободу совісті та релігійні організації»; Кодекс законів України про працю; Дисциплінарний Статут прокуратури України; Указ Президента «Про заходи щодо вдосконалення нормотворчої діяльності органів виконавчої влади». Теми рефератів:
Література: [1, 2, 3, 15, 28, 29, 32, 37, 40].
Тема № 2: Адміністративна юрисдикція і підсудність адміністративних судів.
Навчальна мета заняття: визначити поняття підвідомчості справ адміністративної юрисдикції; критерії та види підвідомчості справ адміністративної юрисдикції; зміст та види підсудності справ адміністративної юрисдикції.
Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 6 год.
Навчальні питання: 1. Поняття, критерії та види підвідомчості справ адміністративної юрисдикції. 2. Зміст підсудності справ адміністративної юрисдикції. 3. Види підсудності справ адміністративної юрисдикції. 4. Підстави та процесуальний порядок передачі адміністративної справи до іншого суду.
Питання цільових виступів курсантів: 1. Засвойте поняття: справи адміністративної юрисдикції; підвідомчість адміністративних справ; підсудність адміністративних справ; види підсудності адміністративних справ. 2. Сформулюйте відповіді на запитання: а) назвіть публічно-правові спори, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів? б) назвіть справи, які підсудні Верховному суду України? в) назвіть підстави передачі адміністративної справи з одного адміністративного суду до іншого? г) розмежуйте адміністративну юрисдикцію з іншими видами юрисдикційної діяльності? д) визначте роль та місце Верховного Суду в системі адміністративних судів України? Письмові задачі:
3. У письмовій формі дайте відповідь на запитання про те, у чому постає відмінність юрисдикції адміністративних судів із процесуальним порядком розгляду господарських справ та провадженням у справах про адміністративні правопорушення. 4. Визначте предметну, територіальну та інстанційну підсудність адміністративної справи за позовом гр. В. до міського відділу реєстрації актів цивільного стану обласного управління юстиції про встановлення неправильності в актовому записі при народженні дитини.
Теми рефератів: 1. Поняття та правила предметної підсудності та наслідки її недотримання. 2. Особливості розмежування предмету адміністративної і конституційної юрисдикцій. Література: [1, 2, 3, 28, 31, 33, 34, 36].
Тема № 3: Сторони, треті особи та представники сторін і третіх осіб
Навчальна мета заняття: визначити поняття та ознаки сторін в судовому процесі; проаналізувати повноваження сторін в судовому процесі; з’ясувати поняття неналежної сторони в судовому процесі та процедуру її заміни; визначити поняття, ознаки та види третіх осіб та з’ясувати практичне значення інституту процесуального представництва в судовому процесі. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів курсантів: 1. Визначте особливості процесуального статусу основних учасників судового процесу. 2. Проаналізуйте загальні та спеціальні повноваження сторін в судовому процесі. 3. Визначте поняття неналежної сторони та назвіть порядок заміни неналежного відповідача. 4. Сформулюйте поняття та ознаки процесуального правонаступництва в судовому процесі. 5. Назвіть ознаки третіх осіб, які беруть участь вадміністративній справі. Проведіть співвідношення процесуального статусу третіх осіб та сторін в судовому процесі. 6. Керуюсь правовими приписами Кодексу адміністративного судочинства України, назвіть види третіх осіб в адміністративному процесі. 7. Визначте порядок залучення до участі в адміністративній справі або вступу в справу третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору. 8. Сформулюйте поняття процесуального представництва. Назвіть види процесуального представництва в адміністративному процесі. 9. Проаналізуйте повноваження, якими наділений представник в адміністративному процесі. Письмові завдання: 1. Запишіть у зошиті для семінарських занять перелік підстав матеріального правонаступництва, які спричиняють процесуальне правонаступництво в адміністративному процесі. 2. Назвіть із перерахованих документів такі, які можуть посвідчувати повноваження представників: 1) довіреність фізичної особи; 2) свідоцтво про народження дитини; 3) рішення про призначення опікуном; 4) довіреність юридичної особи; 5) договір про надання юридичних послуг; 6) договір про надання правової допомоги. Теми рефератів: 1. Процесуальні права та обов’язки сторін в судовому процесі. 2. Треті особи в судовому процесі: поняття, ознаки та види. 3. Представництво в судах адміністративної юрисдикції. 4. Порівняльна характеристика сторін та третіх осіб в судовому процесі. 5. Зміст адміністративних процесуальних правовідносин при процесуальному представництві. Література: [2, 7, 18, 19, 20, 21, 28, 31, 33, 41].
Тема № 4: Інші учасники судового процесу
Навчальна мета заняття: визначити осіб, які є іншими учасниками судового процесу відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України; розглянути адміністративну процесуальну правосуб’єктність спеціаліста, експерта, перекладача, свідка, секретаря судового засідання, судового розпорядника. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання: 1. Особливості участі осіб, які є іншими учасниками судового процесу при розгляді справи в суді. 2. Правовий статус секретаря судового засідання та судового розпорядника. 3. Правовий статус спеціаліста, експерта та свідка.
Питання цільових виступів курсантів: 1. Дайте відповідь на запитання: а) в чому полягає особливість участі осіб, які є іншими учасниками судового процесу? б) на які групи класифікуються інші учасники судового процесу? в) які завдання виконує секретар судового засідання в судовому процесі? г) які основні обов’язки судового розпорядника? д) яка особа може бути залучена як експерт в судовому процесі? 2. Визначте обмеження, які адміністративно-процесуальним законодавством України передбачено стосовно осіб, що можуть бути свідками в адміністративномусссудовому процесі. 3. Визначте, які з перерахованих осіб сприяють розгляду адміністративної справи, а які з них обслуговують адміністративне судочинство: а) свідок; б) судовий розпорядник; в) експерт; г) перекладач; д) спеціаліст; е) секретар судового засідання.
Письмові завдання: 1. Запишіть у зошит для семінарських занять нормативно-правові акти, якими повинен керуватися суддя адміністративного суду при призначенні експертизи і залученні особи у якості експерта. 2. Вкажіть правильні відповіді. Спеціаліст відповідно до положень адміністративно-процесуального законодавства зобов’язаний: 1) надавати адміністративному суду технічну допомогу; 2) прибувати за викликом до суду; 3) відповідати на поставлені судом запитання; 4) надавати усні консультації; 5) за власною ініціативою збирати необхідні матеріали для вчинення процесуальних дій; 6) спілкуватися з особами, які беруть участь у справі; 7) надавати письмові роз’яснення. Теми рефератів.
Література: [2, 5, 6, 7, 9, 14, 24, 28, 31, 33].
Тема № 5. Адміністративний позов.
Навчальна мета заняття: визначити поняття адміністративного позову, його ознаки та елементи; з’ясувати види позовів в адміністративному судовому процесі; охарактеризувати право на адміністративний позов. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на практичну роботу 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів курсантів: 1.Визначте, керуючись чинним адміністративно-процесуальним законодавством: а) хто має право звернення до адміністративного суду? б) якими є форма і зміст адміністративного позову? в) які вимоги пред’являються до позовної заяви? г) які підстави здійснення судових викликів і повідомлень? Письмові завдання: 1. Суддя адміністративного суду постановив ухвалу про залишення позовної заяви без руху через відсутність посилання на докази, якими обґрунтовуються позовні вимоги гр. Б. Чи законне рішення судді адміністративного суду?
Завдання для практичної роботи:
Теми рефератів.
Література: [1, 2, 8, 28, 31, 32, 33, 34].
Тема № 6: Судові докази та судові строки
Навчальна мета заняття: визначити поняття та види доказів в адміністративному судовому процесі; з’ясувати предмет доказування в судовому процесі; визначити засоби доказування в судовому процесі, їх види та особливості; дослідити юридичну природу процесуальних строків та їх види в адміністративному процесі. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання: 1. Сутність і зміст доказування в адміністративному судовому процесі. 2. Поняття та види доказів в адміністративному судовому процесі. 2. Обов’язок доказування. Забезпечення доказів в судовому процесі. 3. Основні адміністративні процесуальні строки, їх види.
Питання цільових виступів курсантів: 1. Назвіть докази, які застосовуються у порядку здійснення судового адміністративного провадження і яким є порядок доказування. 2. Розкрийте сутність належності та допустимості доказів. 3. Охарактеризуйте засоби доказування, які використовуються в судовому процесі. 4. Сформулюйте поняття процесуальних строків. 5. Назвіть основні процесуальні строки судового судового процесу. 6. Який порядок обчислення строків встановлено Кодексом адміністративного судочинства України. Письмові завдання: 1. Спираючись на положення Кодексу адміністративного судочинства України надайте загальну характеристику кожному із засобів доказування в адміністративному процесі. 2. Запишіть у зошит для семінарських занять правові наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду. Теми рефератів: 1. Поняття та види строків в судовому процесі. 2. Доказування та докази в судовому процесі. Література:[1, 2, 9, 28, 29, 31, 33, 34, 35].
Тема № 7. Відкриття провадження в адміністративній справі та підготовче провадження.
Навчальна мета заняття: визначити порядок відкриття провадження в адміністративній справі; з’ясувати ознаки стадії підготовки справи до судового розгляду; надати характеристику попереднього судового засідання. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання: 1. Порядок відкриття провадження в адміністративній справі. 2. Поняття та ознаки стадії підготовки справи до судового розгляду в адміністративному судовому процесі. 3. Процесуальний зміст стадії підготовки справи до судового розгляду. 4. Попереднє судове засідання. Завершення підготовчого провадження. 5. Судові виклики і повідомлення.
Питання цільових виступів курсантів: 1. Назвіть мету стадії підготовки справи до судового розгляду. 2. Перерахуйте процесуальні дії судді адміністративного суду на стадії підготовки справи до судового розгляду. 3. Процесуальне значення попереднього судового засідання. 4. Види рішень адміністративного суду за результатами проведення підготовчого провадження. 5. Роль судових викликів та повідомлень в адміністративному судовому процесі. Письмові завдання: 1. У письмовій формі визначте процесуальні права основних учасників судового процесу під час підготовчого провадження. 2. Запишіть у зошит для семінарських занять види судових рішень, які можуть бути прийняті за результатами проведення підготовчого провадження. Теми рефератів: 1. Процесуальний зміст стадії підготовки справи до судового розгляду. 2. Попереднє судове засідання: особливості проведення. Література: [1, 2, 8, 28, 30, 32, 33, 34, 35].
Тема № 8: Судовий розгляд справи.
Навчальна мета заняття: визначити поняття стадії судового розгляду адміністративної справи, її особливості; проаналізувати етапи судового розгляду адміністративної справи; визначити процесуальні перешкоди судового розгляду адміністративної справи. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів курсантів: 1. Сформулюйте відповіді на запитання: а) які ознаки судового розгляду справи? б) які частини складають стадію судового розгляду справи адміністративної юрисдикції? в) які процесуальні дії вчиняються суддею адміністративного суду у підготовчій частині судового розгляду справи? г) керуючись Кодексом адміністративного судочинства України визначте яка послідовність виступів учасників адміністративної справи у дебатах? д) які підстави тягнуть відкладення розгляду справи або оголошення перерви в її розгляді. Письмові завдання: 1. Випишіть у зошит для семінарських занять статті Кодексу адміністративного судочинства України, які регламентують етапи стадії судового розгляду справи (підготовча частина; розгляд справи по суті; судові дебати; ухвалення й проголошення судового рішення у справі). Проаналізуйте їх зміст та значення. 2. Визначте послідовність реалізації процесуальних дій основними учасниками судового процесу під час розгляду справи по суті. Випишіть окремо диспозитивні процесуальні права і змагальні процесуальні права, які притаманні позивачу та відповідачу на стадії судового розгляду справи. 3. Визначте, які із перерахованих підстав виключають розгляд справи у суді до їх усунення: 1) позовну заяву подано особою, яка немає адміністративної процесуальної дієздатності; 2) надійшло клопотання позивача про відкликання позовної заяви; 3) звернення обох сторін з клопотанням про надання їм часу для примирення; 4) позивач відмовився від адміністративного позову; 5) необхідність призначення або заміни законного представника сторони; 6) провадження в адміністративній справі було відкрито за позовною заявою, яка не відповідає вимогам ст.. 106 Кодексу адміністративного судочинства України, і позивач не усунув ці недоліки у строк, встановлений судом. Теми рефератів:
Література: [2, 4, 7, 23, 25, 26, 27, 28, 33, 34, 35].
Тема № 9: Перегляд судових рішень в порядку апеляційного та касаційного порядку.
Навчальна мета заняття: визначити особливості перегляду судових рішень в порядку апеляційного та касаційного порядку; з’ясувати правила оформлення апеляційної та касаційної скарг; встановити порядок розгляду апеляційної та касаційної скарги в адміністративному процесі. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на практичну роботу – 4 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 6 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів курсантів: 1. Засвойте поняття: апеляція; апеляційне провадження; касаційне провадження. 2. Визначте відмінності апеляційного розгляду справи від її розгляду в суді першої інстанції. 3. Назвіть підстави для залишення апеляційної скарги без задоволення. 4. Якими є порядок і строки апеляційного оскарження? 5. Яким є процесуальний порядок розгляду справи судом апеляційної інстанції? 6. Які рішення можуть бути прийнято судом апеляційної інстанції за наслідком розгляду апеляційної скарги на ухвали та постанови суду першої інстанції? 7. Назвіть риси касаційного провадження. 8. Які вимоги ставляться до апеляційної скарги? 9. Назвіть частини касаційного провадження. Письмові завдання: 1. Складіть структурно логічні схеми процесуального порядку апеляційного оскарження. Завдання для практичної роботи.
Теми рефератів: 1. Особливості апеляційного провадження. 2. Порядок касаційного розгляду адміністративної справи. 3. Судові рішення за наслідками апеляційного провадження. Література: [1, 2, 28, 32, 35].
Тема № 10: Перегляд судових рішень за нововиявленими та виключними обставинами.
Навчальна мета заняття: визначити особливості перегляду судових рішень в порядку виключного провадження та провадження за ново виявленими обставинами; з’ясувати підстави, порядок та строки подання оформлення заяви про перегляд справи за виключними та ново виявленими обставинами;. Час проведення – 2 год. Час, що відводиться на самостійну роботу – 4 год.
Навчальні питання:
Питання цільових виступів курсантів: 1. Визначте особливості провадження за ново виявленими обставинами. 2. Назвіть основні риси виключного провадження. 3.Визначте порядок відкриття провадження за виключними обставинами. 4.Визначте порядок відкриття провадження за та нововиявленими обставинами.
Письмові завдання: 1. Складіть структурно логічні схеми процесуального порядку розгляду справи за ново виявленими обставинами. Теми рефератів: 1. Особливості провадження за виключними обставинами. 2. Судові рішення за наслідками виключного провадження. Література: [11, 24, 28, 32, 35].
4. Рекомендована література (основна, допоміжна), інформаційні ресурси в Інтернеті Основна 1. Нормативно-правові акти:
2. Підручники, довідники:
3. Додаткова література:
|