|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Мікро та макроекономічний аналіз
Мікро та макроекономічний аналізДата публикации: 11.12.2017 12:46
Національний авіаційний університет Навчально-науковий Інститут економіки та менеджменту
Кафедра економіки
Методичні рекомендації з виконання курсової роботи з дисципліни «Мікро та макроекономічний аналіз»
для студентів 5 курсу
Спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» Спеціалізації «Підприємницька діяльність в авіації» (шифр та назва напряму (спеціальності) підготовки)
Укладач ___к.е.н., доцент Полоус О.В.____ (науковий ступінь, вчене звання, П.І.Б. викладача) Розглянуто та схвалено на засіданні кафедри економіки (повна назва кафедри) Протокол № ____ від «___»_____20__р.
Завідувач кафедри ___________ __Сунцова О.О.__
Робочою навчальною програмою дисципліни «Мікро і макроекономічний аналіз» передбачено виконання курсової роботи відповідно до затверджених в установленому порядку методичних рекомендацій. Курсова робота (КР) з дисципліни виконується у першому семестрі, з метою закріплення та поглиблення теоретичних знань та вмінь, набутих студентом у процесі засвоєння навчального матеріалу дисципліни. Виконання КР є важливим етапом у підготовці фахівця зі спеціалізації «Підприємницька діяльність в авіації». Метою виконання курсової роботи є визначення конкурентних позицій країн на основі оцінки конкурентоспроможності продукції за відповідною товарною групою на світовому ринку. Для успішного виконання курсової роботи студент повинен знати: -основні закони і функції попиту і пропозиції в мікроекономічному аналізі; -алгоритми вибору певної мікроекономічної політики економічними агентами та основі економетричних методів; -принципи державного регулювання розвитку економіки; -основні концепції загальної ринкової рівноваги та ефективності ринкової економічної системи; -характер регулюючої ролі держави, а також вміти: -використовувати сучасні методи мікроекономічного аналізу при веденні діяльності економічними агентами; -робити економетричний опис поставленої задачі; -обґрунтовувати наслідки економічної політики; -давати оцінку загальним макроекономічним тенденціям; -виявляти закономірності взаємодії ринку і його учасників; -досліджувати причино-наслідкові зв’язки й прогнозувати наслідки прийнятих рішень окремими суб'єктами ринку; -оцінювати ефективність заходів державної політики відносно регулювання ринків і галузей. Виконання, оформлення та захист КР здійснюється студентом в індивідуальному порядку відповідно до методичних рекомендацій. Час, потрібний для виконання КР – до 30 годин самостійної роботи.
1. Загальні вимоги до виконання курсової роботи
Курсова робота – це самостійне науково-практичне дослідження, яке дає змогу оцінити якість знань студента, його вміння застосовувати їх на практиці. Роботу виконують українською мовою на аркушах формату А4 через 1–1,5 міжрядкові інтервали до тридцяти рядків на сторінці, розмір шрифту – Times New Roman 12 або 14. Обсяг роботи становить 50–60 листів. Параметри сторінок: верхнє поле – 20 мм; нижнє поле – 20 мм; ліве поле – 30 мм; праве поле – 10 мм. Нумерація сторінок має бути в правому верхньому куті аркуша і вказана обов’язково в змісті. Нумерація питань і сторінок повинна відповідати змісту. Кожну структурну частину роботи (вступ, основну частину роботи, висновки, список використаних джерел) треба починати з нової сторінки і оформлювати великими літерами симетрично до тексту. Крапку в кінці заголовка не ставлять. Заголовки пунктів оформляють малими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. Ілюстрації (схеми, графіки, діаграми тощо) і таблиці необхідно подавати в роботі безпосередньо після тексту, де вони згадані вперше, або на наступній сторінці. Ілюстрації і таблиці, які розміщені на окремих сторінках роботи, включаються до загальної нумерації сторінок. Ілюстрації позначають словом «Рис.», пишуть посередині безпосередньо під ілюстрацією і нумерують послідовно. Таблиці нумерують послідовно в правому верхньому куті, над відповідним заголовком таблиці розміщують напис «Таблиця» із зазначенням її номера. При перенесенні частини таблиці на наступний аркуш слово «Таблиця» і номер вказують один раз справа над першою частиною таблиці, над іншими частинами пишуть «Продовження табл.» і вказують номер таблиці, наприклад: «Продовження табл. 2». Кожна таблиця повинна мати назву, яку розміщують над таблицею і друкують симетрично до тексту. Назву і слово «Таблиця» починають з великої літери і не підкреслюють. Під час виконання курсової роботи необхідно використати статистичні дані за 2007-2016 роки. Викладення матеріалу має бути чітким, змістовним, супроводжуватися графічним матеріалом та посиланням на відповідні законодавчі і нормативні акти, державні програми (концепції) розвитку промисловості, комплексу, регіону, країни тощо. Курсову роботу здавати у роздрукованому та електронному вигляді. Робота виконується за варіантом, який обирається відповідно до номеру у списку групи (наведений у кінці даних методичних рекомендацій). Студенти, які не захистили роботу, до екзамену не допускаються.
2. Послідовність виконання курсової роботи
Кожний студент особисто доповнює стандартну тему курсової роботи відповідно до свого варіанту: «Визначення конкурентних позицій країн на основі оцінки конкурентоспроможності продукції за товарною групою «_____________________» на світовому ринку». Курсова робота має складатися з розділів: 1. Титульний аркуш (перша сторінка) (Додаток 1). 2. Зміст, що включає вступ, перелік питань, висновки та список використаних джерел (друга сторінка) (Додаток 2). 3. Вступ (третя сторінка). 4. Основна частина (з нової сторінки). 5. Висновки (з нової сторінки). 6. Список використаних джерел (з нової сторінки). Список використаних джерел повинен включати не менше 20-ти найменувань. Структура основної частини курсової роботи має бути наступною: Розділ 1. Загальна характеристика виробництва ____________ (відповідний продукт за вашою товарною групою) за країнами 1.1. Характеристика виробництва ________ в Україні 1.2. Характеристика виробництва ________ в Країні 1 1.3. Характеристика виробництва ________ в Країні 2 1.4. Характеристика виробництва ________ в Країні 3 1.5. Характеристика виробництва ________ в Країні 4 Розділ 2. Оцінка відносних конкурентних переваг країн за товарною групою ______________________ 2.1. Вихідні дані для розрахунку індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною групою ____________ 2.2. Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною підгрупою 1 (що є піковою за експортом для України в 2016 році) 2.3. Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною підгрупою 2 (що є найменш значною за експортом для України в 2016 році) 2.4. Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною групою ___________________ Розділ 3. Рекомендації щодо поліпшення конкурентних позицій за товарною групою ____________________ 3.1. Конкурентна стратегія України за товаром ______ 3.2. Конкурентна стратегія Країни 1 за товаром ______ 3.3. Конкурентна стратегія Країни 2 за товаром ______ 3.4. Конкурентна стратегія Країни 3 за товаром ______ 3.5. Конкурентна стратегія Країни 4 за товаром ______ Розділ 1 основної частини курсової роботи є оглядовим та виконується за допомогою використання різних джерел інформації (з наведенням їх у списку використаних джерел) та має містити статистичні дані (в динаміці не менш ніж за 5 останніх років) за кожною досліджуваною країною. Розділ 2 основної частини курсової роботи є розрахунковим та виконується відповідно до прикладу, наведеного в пункті 4 даних методичних рекомендацій. Розділ 3 основної частини курсової роботи є рекомендаційним та передбачає використання студентом власної або вже існуючої матриці формування конкурентної стратегії країни за відповідною товарною групою.
3. Показники для визначення конкурентоспроможності продукції на світовому ринку
Серед показників, які найчастіше використовуються зарубіжними та вітчизняними вченими для визначення конкурентоспроможності продукції на світовому ринку, варто виділити індекс відносних порівняльних переваг RCA (Relative Comparative Advantage Index), індекс відносної експортної конкурентоспроможності RXA (Relative Export Advantage Index), індекс відносної залежності від імпорту RMP (Relative Import Penetration Index), індекс відносних торговельних переваг RTA (Relative Trade Advantage Index) та RSCA. З цією метою використовуються емпіричні методи оцінювання індексів порівняльних переваг RCA, RTA, RXA та RMP, що базуються на класичному індексі В. Balassa, а також індексі RSCA, що є симетричною трансформацією RCA. Індекс відносних порівняльних переваг RCA та індекс відносної експортної конкурентоспроможності RXA, по суті, описують один процес, та їх можна визначити за формулою: , (1) за умови, що n≠i, k≠j, дане обмеження відрізняє цей індекс від RCA; де Х – експорт, i – країна, j – товар, n – сукупність країн, k – сукупність товарів. Значення індексу знаходиться в межах [0;+∞]. Галузь, в експорті продукції якої спеціалізується країна, характеризується значенням більшим 1, а значення між 0 та 1 свідчать про відсутність переваг. Відмінність індексу RXA зводиться до того, що він відрізняється від оригінального RCA тим, що не враховує однакові країни й товари в чисельнику і в знаменнику. Значення індексу RCA пропонується ділити на чотири групи: A, B, C та D. Група “А” (0 ≤RCA≤1) означає, що в зовнішньоекономічній торгівлі даними товарами країна не має порівняльних переваг. Інші три групи характеризують товари і товарні групи, які мають порівняльні переваги. Так, в групі “В” (1≤RCA≤2) товари мають слабовиражені порівняльні переваги, в групі “C” (2≤RCA≤4) – середньовиражені порівняльні переваги, а в групі “D” (4≤RCA≤∞) – значні порівняльні переваги. Індекс відносної залежності від імпорту є дуже подібним до індексу RXA, з тією лише різницею, що в даному випадку до уваги береться імпорт, який позначається М: , (2) за умови, що n≠i, k≠j. Якщо значення індексу RMP є більшим від 1, то залежність від імпорту висока, інакше кажучи мають місце конкурентні невигоди, якщо ж меншим від 1, то залежність низька, або інакше спостерігаються порівняльні конкурентні переваги. При розрахунку індексу відносних торговельних переваг до уваги одночасно беруться показники експорту та імпорту певного товару: , (3) де RXA – індекс відносної експортної конкурентоспроможності j - го товару в i - й країні та RMP індекс відносної залежності від імпорту RMP j - го товару в i - й країні. Додатне значення цього показника вказує на відносні конкурентні переваги у зовнішній торгівлі, а від’ємне – на відносні конкурентні невигоди. Проте, за практичного використання всіх трьох індексів виникають численні проблеми. Мінімальні значення індексів RXA і RMP обмежено нулем, тоді як максимальні – не обмежено взагалі. Індекс RTA може бути як додатним, так і від’ємним, відображаючи наявність або відсутність конкурентних переваг, при цьому його мінімальне та максимальне значення також не обмежено. Проблема інтерпретації значень індексів виникає внаслідок того, що індекси асиметричні. Тому при середньому арифметичному значенні індексів, яке перевищує його медіану, розподіл функції щільності вірогідності зміщено управо. Це означає, що зміни в секціях з великими значеннями RCA будуть перебільшені при аналізі динаміки порівняльних переваг. Для вирішення цієї проблеми пропонують використовувати симетричний індекс виявлення порівняльних переваг RSCA, який визначається так: (4) Від’ємні значення свідчать про відсутність переваг, додатні ж представляють продукцію, в зовнішній торгівлі якою спеціалізується певна країна. Визначаючи конкурентоспроможність внутрішньогалузевої торгівлі, найбільш широко використовуваним є індекс GL (Grubel-Lloyd): (5) Зазначений індекс характеризує інтенсивність експортної та імпортної торгівлі одного продукту або товарної групи. Значення індексу коливаються від 0 до 1. Якщо індекс GL дорівнює 0, то це означає існування тільки міжгалузевої торгівлі, у випадку, коли індекс рівний 1, – це свідчить тільки про внутрішньогалузеву торгівлю зазначеною продукцією/товарною. Значення, близькі до 1, свідчать підвищену інтенсивність внутрішньогалузевої торгівлі.
4. Приклад виконання розрахункової частини курсової роботи
Сформуємо базу вихідних даних для розрахунку індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 10 (Зернові культури) (таблиця 1), використовуючи інформацію сайту Trade Map. Для зручності введення даних та полегшення подальших розрахунків скористаємося MS Excel, виділивши для вихідних даних за кожною країною окремий листок, а кінцеву таблицю розрахунків та порівняльної характеристики розмістивши на останньому. Приклад заповнення таблиці вихідних даних для України наведений в таблиці 2. Відповідно за даним прикладом заповнюються таблиці вихідних даних за всіма країнами варіанту. Заповнивши за відповідним зразком дані за Туреччиною, Аргентиною та Китаєм було розпочато розрахунок та заповнення таблиці 1 за наведеним в даних методичних рекомендаціях алгоритмом (формули 1-5). Розрахунок було здійснено для підгрупи 1001 (що є піковою для України за експортом в 2016 році), підгрупи 1002 (що є найбільш незначною за експортом для України в 2016 році) та загалом за товарною групою 10. Відповідні розрахунки були оформлені наступним чином (таблиці 3-5).
Варіант 0 (приклад) Таблиця 1 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 10 (Зернові культури)
Остання колонка (наявність/відсутність переваг) дозволяє прослідкувати динаміку за кожною товарною підгрупою та за групою «Зернові культури», зробити відповідні висновки про можливі тенденції розвитку виробництва даного виду продукції, а також виявити основного конкурента. В даному випадку ми можемо побачити, що основним конкурентом України виступає Аргентина. У висновках слід зосередитися на статистиці України та виявленого конкурента, щоб продемонструвати наочно виявлені переваги та рекомендувати заходи щодо усунення недоліків вітчизняного виробництва. До методичних рекомендацій з виконання курсової роботи надається pdf-файл «Гайд з Trade Map (формування вихідних даних)», який призначений для поглиблення розпочатого вивчення користування даним ресурсом та полегшення формування вихідних даних за країнами варіанту для подальших розрахунків та формування висновків.
Таблиця 2 Вихідні дані для розрахунку індексів відносних конкурентних переваг України за товарною групою 10 (Зернові культури)
Таблиця 3 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною підгрупою 1001
Таблиця 4 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною підгрупою 1002
Таблиця 5 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 10
Варіант 1 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 27 (Палива мінеральні)
Варіант 2 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 87 (Засоби наземного транспорту)
Варіант 3 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 90 (Прилади та апарати)
Варіант 4 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 85 (Електричні машини, обладнання та їх частини)
Варіант 5 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг світу за товарною групою 84 (Реактори ядерні)
Варіант 6 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 39 (Пластмаси, полімерні матеріали та вироби з них)
Варіант 7 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 61 (Одяг та додаткові речі до одягу, трикотажні)
Варіант 8 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 38 (Різноманітна хімічна продукція)
Варіант 9 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 44 (Деревина і вироби з деревини)
Варіант 10 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 62 (Одяг та додаткові речі до одягу, текстильні)
Варіант 11 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 89 (Судна, човни та інші плавучі засоби)
Варіант 12 Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн світу за товарною групою 95 (Іграшки, ігри та спортивний інвентар)
Додаток 1 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Національний авіаційний університет Навчально-науковий інститут економіки та менеджменту Кафедра економіки
КУРСОВА РОБОТА з дисципліни : «Мікро та макроекономічний аналіз» на тему: «Визначення конкурентних позицій країн на основі оцінки конкурентоспроможності продукції за товарною групою «_____________________» на світовому ринку»
Виконав: студент групи 517 Спеціалізації «Підприємницька діяльність в авіації» Петров О.О.
Перевірила: к.е.н., доцент Полоус О.В.
Київ 2017 Додаток 2 ЗМІСТ
Вступ………………………………………………………………..……….3
Розділ 1. Загальна характеристика виробництва ____________ (відповідний продукт за вашою товарною групою) за країнами….………….. 1.1. Характеристика виробництва _______ в Україні………….……… 1.2. Характеристика виробництва _______ в Країні 1…………..…..... 1.3. Характеристика виробництва ________ в Країні 2…………..……… 1.4. Характеристика виробництва ________ в Країні 3……………..…… 1.5. Характеристика виробництва ________ в Країні 4…………..………
Розділ 2. Оцінка відносних конкурентних переваг країн за товарною групою ____________________.............................................................................. 2.1. Вихідні дані для розрахунку індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною групою ____________................................................. 2.2. Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною підгрупою 1 (що є піковою за експортом для України в 2016 році)…………………………………………………………...…. 2.3. Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною підгрупою 2 (що є найменш значною за експортом для України в 2016 році)………………………………………………...……….. 2.4. Порівняльна характеристика індексів відносних конкурентних переваг країн за товарною групою ___________________....................................
Розділ 3. Рекомендації щодо поліпшення конкурентних позицій за товарною групою ____________________.............................................................. 3.1. Конкурентна стратегія України за товаром ______.............................. 3.2. Конкурентна стратегія Країни 1 за товаром ______............................ 3.3. Конкурентна стратегія Країни 2 за товаром ______...................... 3.4. Конкурентна стратегія Країни 3 за товаром ______......................... 3.5. Конкурентна стратегія Країни 4 за товаром ______........................
Висновки……………………………………………………………………..
Список використаних джерел......................................................................
|