|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ для здобувачів освітнього ступеня «бакалавр»
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ для здобувачів освітнього ступеня «бакалавр»Дата публикации: 23.03.2019 19:53
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «УНІВЕРСИТЕТ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ»
ЧЕРКАСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВИЙ ІНСТИТУТ
Кафедра права і соціально-гуманітарних дисциплін
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ для здобувачів освітнього ступеня «бакалавр»
галузь знань – 0304 «Право» (08 «Право») напрям підготовки 6.030401 «Право» (спеціальність 081 «Право») денна форма навчання
м. Черкаси - 2017 Навчальна програма та методичні рекомендації щодо проходження виробничої практики для здобувачів вищої освіти денної форми навчання, освітній ступінь «бакалавр», галузь знань 0304 «Право» (08 «Право»), напрям підготовки 6.030401 «Право» (спеціальність 081 «Право»). Черкаси : ЧННІ ДВНЗ "УНІВЕРСИТЕТ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ", 2017. 28 с.
Басанська Н.В. к.ю.н., доцент, завідувач кафедри права і соціально-гуманітарних дисциплін Рибалка О.В. к.ю.н., доцент, доцент кафедри права і соціально-гуманітарних дисциплін
Рецензенти: Манжула А.А. д.ю.н., доцент - професор кафедри галузевого права Центральноукраїнського державного педагогічного університету
Солонько М.Ф., к.ю.н., адвокат
Обговорено на засіданні кафедри права і соціально-гуманітарних дисциплін Протокол № 3 від «20» жовтня 2017 р.
ЗАТВЕРДЖЕНО На засіданні Вченої ради Черкаського інституту ДВНЗ «Університет банківської справи» Протокол № 11 від « 28» грудня 2017 р.
© Черкаський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2017
ВСТУП
Виробнича практика є невід’ємною частиною підготовки студентів напряму підготовки 6.030401 «Право» (спеціальності 081Право) галузі знань 0304 «Право» (08 «Право») первинного (бакалаврського) рівня. Організація практичної підготовки студентів напряму підготовки 6.030401 «Право» (спеціальності 081 «Право») галузі знань 0304 «Право» (08 «Право») первинного (бакалаврського) рівня базується на «Положенні про проведення практики студентів ВНЗ України», затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України № 93 від 8 квітня 1993 р., а також «Положення про організацію практики здобувачів вищої освіти», затвердженого Державним вищим навчальним закладом «Університет банківської справи» 24.11.2015 р.
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Виробнича практика є однією із форм адаптації здобувачів освітнього рівня «бакалавр» до умов та характеру їх майбутньої професії за напрямом підготовки «Правознавство» (спеціальності «Право»). Метою проходження виробничої практики є закріплення і поглиблення теоретичних знань і практичних навичок, отриманих студентами під час теоретичного навчання. 1.2. Студенти проходять виробничу практику в 8-му семестрі. Термін практики – сім тижнів. Тривалість робочого дня студента становить 6 годин на день. 1.3. До виробничої практики допускаються студенти ІV курсу, зараховані на підготовку за напрямом підготовки 6.030401 «Право» (спеціальності 081 «Право»), галузі знань 0304 «Право» (08 «Право») первинного (бакалаврського) рівня. Допуск студентів до практики оформлюється наказом директора на підставі службової записки від кафедри. У наказі зазначаються терміни проведення та бази практики, наводиться список студентів і керівників від кафедри, яких закріплено за кожною базою. 1.4. Базами практики вважаються установи, підприємства й організації, з якими Державним вищим навчальним закладом «Університет банківської справи» укладені відповідні угоди про проходження практики. База практики обов’язково зазначається в наказі про виробничу практику студентів напряму підготовки 6.030401 «Правознавство» (спеціальності 081 «Право»), добровільно студент не має права змінити базу практики, зазначену в наказі. Якщо здобувач вищої освіти самостійно обирає базу практики, то він зобов’язаний за два місяці до початку практики принести лист-дозвіл на проходження практики від бази практики на кафедру відповідальному за проходження виробничої практики. Зміна бази практики можлива лише з поважних причин і лише до початку виробничої практики. Рішення про можливість зміни бази практики приймає відповідальний за практику разом із завідувачем кафедри. Базами виробничої практики можуть бути суб’єкт господарювання, суд, орган адвокатури, нотаріату, виконавчої влади, прокуратури тощо. 1.5. Кожний студент отримує від керівника щоденник практики (дод. А), лист-направлення на практику, підписаний адміністрацією Черкаського інституту ДВНЗ «Університет банківської справи», а також угоду між Державним вищим навчальним закладом «Університет банківської справи» та підприємством-базою практики. 1.6. До керівництва практикою студентів залучаються досвідчені викладачі. Керівник практики від ВНЗ:
Обов’язки безпосередніх керівників, призначених базами практики, зазначені в окремих розділах договорів на проведення практики. За наявності вакантних місць студенти можуть бути зараховані на штатні посади, якщо робота на них відповідає вимогам програми практики. При цьому не менше як 50 відсотків часу відводиться на загально-професійну підготовку за програмою практики. 1.7. Студенти при проходженні практики зобов’язані:
1.8. Після закінчення терміну практики студенти звітують про виконання програми та індивідуального завдання. Загальна форма звітності студента за практику – це письмовий звіт. Письмовий звіт разом з іншими документами, встановленими навчальним закладом (щоденник, характеристика та ін.), подається на рецензування керівнику практики від навчального закладу. Звіт має містити відомості про виконання студентом усіх розділів програми та індивідуального завдання, мати розділи з питання охорони праці, висновки і пропозиції тощо. Звіт з практики захищається студентом (з диференційованою оцінкою) в комісії. До складу комісії входять керівники практики від вищого навчального закладу і, за можливості, від баз практики, викладачі кафедри, які викладали практикантам спеціальні дисципліни. 1.9. Комісія приймає залік у студентів протягом перших десяти днів після закінчення практики. Оцінка за практику вноситься в заліково-екзаменаційну відомість і в залікову книжку студента. Студенту, який не виконав програму практики без поважних причин, може бути надано право проходження практики повторно при виконанні умов, визначених кафедрою. Підсумки кожної практики обговорюються на засіданнях кафедри, а загальні підсумки практики підводяться на Вченій раді, Навчально-методичній раді університету не менше одного разу протягом навчального року.
2. МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ
2.1.Мета практики передбачає закріпити теоретичні знання, набуті в Інституті під час навчання, сформувати навички практичної роботи, необхідні для самостійного здійснення юридичної діяльності, прийняття професійно виважених рішень з різних напрямів юридичної практики, виконання студентами-спеціалістами окремих службових завдань і доручень за певним напрямом професійної діяльності юриста. 2.2. Завдання: - поглибити й закріпити теоретичні знання, отримані у процесі навчання, вміти їх застосувати на практиці при вирішенні конкретної ситуації;
3. ПОРЯДОК ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ
3.1. Методичне керівництво практикою здійснює випускова кафедра. Перед відбуттям студентів на практику кафедра організовує консультацію, на якій студентів ознайомлюють з програмою практики, порядком її проходження, вимогами до складання звіту про проходження виробничої практики та іншими організаційними питаннями. 3.2. Студенти-практиканти прибувають на базу своєї практики, а також відбувають з неї в установлені строки, які позначені в щоденниках практики. Останнім днем практики є останній робочий день зазначеного строку практики залежно від організації робочого часу бази практики. Прибуття студента на місце практики підтверджується відповідним записом керівника від підприємства (установи, організації), підпис якого засвідчується печаткою, у щоденнику студента-практиканта. 3.3. На підприємстві (установі, організації), де проходить практика, студенту-практиканту призначається керівник практики з числа найбільш кваліфікованих працівників. До обов’язків керівника практики від підприємства входить: - складання (разом з практикантом) календарного плану проходження практики відповідно до завдань практики, які студент має виконати під час проходження практики; питань, зазначених в завданні на практику, а також відповідно до посадових обов‘язків, які студент-практикант буде виконувати протягом практики; - створення практиканту необхідних умов для проходження практики; - надання необхідних консультацій та роз’яснень стосовно окремих питань, передбачених тематичним планом; - перевірка записів у щоденнику практиканта і засвідчення їх підписом; - допомога практикантам у складанні звіту про практику; - контроль за дотриманням практикантом трудової дисципліни; - підготовка характеристики на студента-практиканта, у котрій має міститися оцінка за проходження практики за чотирибальною шкалою („відмінно”, „добре”, „задовільно”, „незадовільно”). 3.4. Студент-практикант під час проходження практики зобов’язаний: - систематично працювати над виконанням завдань, передбачених програмою практики, обов’язкове щоденне відвідування бази практики; - дотримуватися режиму робочого дня, правил внутрішнього розпорядку, що діють на підприємстві (установі, організації) – базі практики; - виконувати завдання керівника практики на відповідних ділянках, на яких проходить практика, щодо практичного вивчення програми практики; - брати участь у виробничих нарадах, технічному навчанні, самостійно вивчати нормативну документацію; - підтримувати постійний контакт з кафедрою; - висвітлювати результати виконаної роботи на підприємстві у звіті з практики. До обов’язків студента-практиканта також входить:
Упродовж усієї практики студенти повинні суворо виконувати правила охорони праці і протипожежної безпеки з обов’язковим проходженням ними інструктажів (вступного і на кожному конкретному місці праці). 3.5. Під час практики студент повинен ознайомитися з роботою підприємства (установи, організації) та його конкретного підрозділу (відділу). На основі аналізу об'єкта дослідження, а також вивчення літературних джерел обґрунтовуються напрямки інформаційно-аналітичної роботи на підприємстві. Збір та обробку матеріалів практиканти здійснюють самостійно на основі чинної документації (управлінської, планової, облікової, нормативної та ін.) і особистого спостереження за інформаційними процесами. Для узагальнення матеріалів, зібраних під час практики і підготовки звіту, студенту наприкінці практики відводиться 2-3 дні.
4. ВИМОГИ ДО ДОКУМЕНТАЦІЇ З ПРАКТИКИ
4.1. Завдання на практику Завдання на практику має включати перелік питань, які студент має вирішити під час проходження практики; основні етапи робіт, які має виконати студент протягом терміну практики у відповідності до теми практики. З метою конкретизації календарного плану-графіка слід деталізувати такі види робіт, як виконання індивідуальних завдань та виробничих завдань на робочих місцях. Послідовність проходження практики на окремих робочих місцях установлює керівник практики від підприємства відповідно до конкретних умов та завдань.
4.2. Заповнення щоденника практики На завершальному етапі проходження практики керівники від баз практики та кафедри оцінюють роботу студента-практиканта і заносять свої висновки у відповідні розділи щоденника (розділ „Відгук і оцінка роботи студента на практиці” та розділ „Висновок керівника практики від кафедри про роботу студента”). Усі записи в щоденнику підтверджуються підписами керівників від кафедри та бази практики і завіряються печаткою. У відгуку щодо оцінки роботи студента на практиці зазначаються: - повнота та якість виконаних студентом завдань та програми практики; - здатність студента аналітично мислити, приймати рішення за поставленими завданнями; - рівень теоретичних знань студента, продемонстрованих при виконанні практичних завдань; - набуті студентом навички виконання певних професійних обов'язків; - ставлення до роботи, його участь у громадському житті колективу бази практики; - оцінка за результатами виробничої практики. Відгук підписується керівником і завіряється печаткою бази практики.
4.3. Характеристика на студента-практиканта Характеристика на студента-практиканта повинна містити такі пункти:
Характеристика підписується керівником практики від підприємства і засвідчується печаткою (зразок характеристики дод. Г).
4.4. Вимоги до звіту Звіт з практики – це узагальнення одержаних результатів, викладених у логічній послідовності, починаючи з загального огляду об’єкту дослідження, через постановку завдань дослідження й одержання відповідних результатів, закінчуючи формулюванням висновків, рекомендацій тощо. Зміст звіту та мова його написання дають уявлення про рівень теоретико-професійної підготовки студента-практиканта, його уміння чітко висловлювати свої думки, проводити логічні паралелі, узагальнювати зібраний матеріал і робити відповідні висновки. Звіт виконується державною мовою і має бути оформлений на одному боці стандартного аркуша формату А4 білого паперу (шрифт -Times New Roman, розмір – 14, міжрядковий інтервал – 1,5, абзацний відступ – 1,25 мм, вирівнювання – по ширині аркуша) з берегами: лівий – 25 мм; верхній, нижній, правий – 20 мм. Рекомендована структура звіту:
Усі сторінки повинні мати наскрізну нумерацію, починаючи з титульного аркуша і закінчуючи додатками (крім щоденника практики). Номер сторінки проставляють у правому верхньому куті сторінки (на титульному аркуші номер сторінки не зазначається, проте, у загальній кількості сторінок враховується). У тексті слід робити посилання на додатки. Додатки треба позначати послідовно великими літерами української абетки, за винятком літер Ґ, Є, І, Ї, Й, О, Ч, Ь, наприклад, додаток А, додаток Б і т.д. Єдиний додаток позначається як додаток А. Аркуші звіту потрібно зшити. Щоденник практики вкладається в окремий прозорий файл наприкінці звіту. Загальний обсяг звіту має становити 30-35 сторінок (без додатків). У змісті студент наводить структуру звіту із зазначенням розділів з нумерацією сторінок. У вступі необхідно (у межах 2-3 сторінок):
Основний текст звіту - опис бази практики, її основних характеристик, основних напрямів діяльності установи. Зокрема, основну частину звіту доцільно структурувати на розділи, які, в свою чергу, поділяються на підрозділи (пункти, підпункти). У розділі можуть розкриватися такі питання, що стосуються аналізу об’єкта дослідження:
Завершальним розділом звіту є висновки та пропозиції (1-2 сторінки) студента щодо удосконалення стану інформаційних ресурсів, стану бази практики, її інформаційної системи, організації інформаційно-аналітичної роботи тощо. Практикант повинен оцінити корисність проходження практики на даному об'єкті, можливість підвищення ефективності його функціонування та рівня інформатизації і обґрунтувати доцільність та можливі напрямки розв'язання виявлених проблем. Список використаної літератури і джерел оформлюється за загальними правилами. У якості додатків можуть виступати зразки документів, схеми, графіки, діаграми тощо.
5. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ5.1. Студент згідно з календарним графіком до закінчення терміну практики подає керівникові практики від підприємства звіт і заповнений щоденник практики. Керівник практики від підприємства за умови позитивної оцінки звіту готує характеристику на студента, викладає її в щоденнику практики, де оцінює виконання програми практики, індивідуального завдання, обґрунтованість пропозицій та відповідність вимогам щодо оформлення. Після отримання затверджених печаткою підприємства характеристики та оцінки за підписом керівника з бази практики студент подає звіт на кафедру для реєстрації та перевірки керівником від інститут. 5.2. Керівник практики від кафедри розглядає й оцінює звіт студента, у щоденнику практики дає відзив з рекомендацією до захисту перед кафедральною комісією. У разі наявності суттєвих відхилень виконаного звіту від вимог його повертають для доопрацювання та встановлюють остаточний термін захисту, але не пізніше за перший тиждень після завершення виробничої практики за відповідним наказом по інститутом. 5.3.Захист звіту з практики приймає комісія. Студент готує до захисту доповідь та ілюстративний матеріал, основні узагальнення та пропозиції, що містяться у звіті. 5.4. За результатами захисту виставляється оцінка, яка фіксується на титульному аркуші звіту, у заліково-екзаменаційній відомості й заліковій книжці студента. Оцінка з практики враховується нарівні з іншими оцінками, які характеризують успішність студента. 5.5. Студенту, який не виконав програми практики з об'єктивних причин, може бути надано дозвіл пройти практику повторно на умовах, визначених кафедрою. 5.6. Студент, який не виконав програми практики і дістав незадовільний відгук з бази практики або незадовільну оцінку за складання заліку, направляється на практику вдруге або відраховується з інституту.
6. ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ
З метою об’єктивної оцінки знань і вмінь, набутих здобувачем вищої освіти, під час проходження виробничої практики, захист звіту з практики проводиться з урахуванням критеріїв, які наведено нижче. Оцінка проходження виробничої практики складається із суми балів, які виставляються комісією на основі розгляду змісту щоденники практики, звіту та за підсумком усного захисту перед комісією основних положень, які входять до програми практики, а також враховується загальна оцінка, яку отримав студент-практикант на підприємстві, установі, організації. Підсумкова оцінка знань, умінь та навиків здобувача вищої освіти, набутих під час проходження виробничої практики, встановлюється за 100-бальною шкалою з подальшим переведенням її у традиційну оцінку. Шкала балів, які враховуються при виставленні підсумкової оцінки за виробничу практику, наведена нижче:
Критерії оцінювання результатів виробничої практики
Повнота й якість представлення тем програми виробничої практики у звіті та щоденнику практики оцінюється в 40 балів, якщо:
Рівень знань при захисті результатів практики оцінюється у 30 балів, якщо мають місце:
Оцінка, виставлена загальним керівником від бази практик чотирибальною системою переводиться в бали наступним чином:
Підсумкова оцінка проходження виробничої практики студентом визначається шляхом сумування отриманих балів за кожним критерієм оцінювання знань, умінь і практичних навичок студента за шкалою ЕСТS.
Критерії оцінювання практики
Шкала оцінювання
7. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Додаток А Державний вищий навчальний заклад «Університет банківської справи» Черкаський навчально-науковий інститут
Кафедра права і соціально-гуманітарних дисциплін
ЩОДЕННИК ПРАКТИКИ __________________________________________________________________ (вид і назва практики) Здобувача вищої освіти _____________________________________________ (прізвище, ім’я, по батькові)
Черкаський навчально-науковий інститутДержавного вищого навчального закладу «Університет банківської справи»
Кафедра права і соціально-гуманітарних дисциплін
Освітній ступінь «бакалавр»
Галузь знань0304«Право» (08 «Право»)
напрям підготовки 6.030401 «Правознавство» (спеціальність081 «Право»
_________ курс, група _______________
Здобувач вищої освіти __________________________________________ (прізвище, ім’я, по батькові)
прибув на підприємство (організацію, установу)
Печатка підприємства (організації, установи) „___” ____________________ 20___ року
____________ ________________________________________________ (підпис) (посада, прізвище та ініціаливідповідальної особи)
Вибув з підприємства (організації, установи)
Печатка підприємства (організації, установи) “___” ____________________ 20___ року
_____________ ________________________________________________ (підпис) (посада, прізвище та ініціали відповідальної особи)
Календарний графік проходження практики
Керівники практики: від вищого навчального закладу ______ _____________ (підпис) (прізвище та ініціали)
від установи бази практики ______ _____________ (підпис) (прізвище та ініціали)
Печатка «______» __________________ 20 __ року
Робочі записи під час практики
Відгук і оцінка роботи здобувача вищої освіти на практиці _______________________________________________________ (назва підприємства, організації, установи)
Керівник практики від установи _____________ ______________________ (підпис) (прізвище та ініціали)
Печатка «______» __________________ 20 __ року Відгук керівника практики від кафедри про роботу здобувача вищої освіти
Керівник практики від вищого навчального закладу ____________ ______________________ (підпис) (прізвище та ініціали)
Дата захисту звіту з практики „____”_______________20____року
Оцінка:
за національною шкалою____________________ (словами)
Кількість балів _________________________________ (цифрами і словами)
за шкалою ECTS __________________________
Додаток Б Зміст умінь, які потрібно сформувати в процесі проходження виробничої практики
Додаток В Титульний аркуш звіту з практики
ЧЕРКАСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВИЙ ІНСТИТУТ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "УНІВЕРСИТЕТ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ" Кафедра права і соціально-гуманітарних дисциплін
ЗВІТпро проходження виробничої практики галузі знань 0304 «Право» (08 «Право») напряму підготовки 6.030401 «Право» (спеціальності 081 «Право») освітнього ступеня бакалавр (номер, назва)
м. Черкаси 20___
Додаток Г Зразок характеристики від бази практики ХАРАКТЕРИСТИКА
Студента Черкаського навчально-наукового інституту Державного вищого навчального закладу «Університет банківської справи» IV курсу групи БП- __ П.І.Б.
(П.І.Б.) проходив виробничу практику в Люботинській міській юридичній консультації з ___________ р. по ___________ р. Під час проходження практики ознайомився з роботою юридичної консультації, роботою адвокатів, отримав практичні навики по веденню діловодства та складанню і розробці процесуальних та інших юридичних документів, познайомився з колективом та режимом роботи Люботинської міської юридичної консультації та інструктаж з охорони праці, ознайомився із законодавством, що регулює правовий статус та діяльність адвокатури в Україні, здобув практичні навички зі складання та підготовки процесуальних та інших юридичних документів, самостійно готував проекти таких документів, прийняв участь у судових розглядах цивільних та кримінальних справ, приймав участь у юридичних консультаціях та проводив самостійно юридичні консультації громадян, що звертались за правовою допомогою. Виконував доручення старанно, докорів та претензій не мав. Під час проходження практики зарекомендував себе з позитивного боку, виявив себе як добропорядний робітник, доручення виконував якісно та своєчасно. Проявив гарні знання норм матеріального та процесуального права. За результатами практики заслуговує оцінку «відмінно». Характеристика надана для пред’явлення в Черкаський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи» . Завідуюч Люботинською міською юридичною консультацією ЗМІСТ
|