|
Облік і аудитДата публикации: 14.08.2017 10:11
Міністерство освіти і науки України ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Кафедра обліку і аудиту
Методичні вказівки до проходження виробничої практики для студентів IV курсу напряму підготовки 6.030509 “Облік і аудит”
Івано-Франківськ 2014 Баланюк І. Ф., Пилипів Н. І., Якубів В. М., Василюк М. М., Гнатюк Т. М., Шкромида В. В., Шеленко. Д. І., Гловацька В. В., Жук О. І., Мельник Н. Б., Смушак М. В., Матковський П. Є., Сас Л. С., Галущак І. Є., Максимів Ю. В., Шкромида Н. Я., Банашкевич Т. П. Методичні вказівки до проходження виробничої практики для студентів IV курсу напряму підготовки 6.030509 “Облік і аудит”. – Івано-Франківськ, 2014. – 49 с.
Методичні рекомендації розраховані для студентів IV курсу напряму підготовки 6.030509 “Облік і аудит”.
Друкується за рішенням кафедри обліку і аудиту ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”, протокол № 3 від 27 жовтня 2014 р.
ПРОГРАМА ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ СТУДЕНТІВ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Вступ Відповідно до навчального плану за напрямом підготовки 6.030509 «Облік і аудит» студенти денної форми навчання проходять виробничу практику зі спеціальності. Призначення виробничої практики – підготовка студентів до майбутньої самостійної трудової діяльності. Структура виробничої практики залежить від змісту практичного навчання і повинна забезпечувати цілісну підготовку спеціаліста до праці, тобто виконання основних функцій тих посад, на яких може бути використано фахівця відповідно з кваліфікаційними вимогами. Метою виробничої практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації та засобами праці в галузі їх майбутньої професії. Умовами успішного проведення виробничої практики є: 1) засвоєння студентами знань, визначених програмами навчальних дисциплін; 2) рівень сформованості у студентів до початку практики умінь зі спеціальності одержаних, під час практичних занять. 1) 2) Таблиця 1 Календарний план-графік проходження практики на підприємстві
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПІДПРИЄМСТВОМ Ознайомлення з підприємством слід розпочати з вивчення його організаційної структури та технологічно-організаційних особливостей виготовлення продукції (товарів, робіт, послуг) і роботи економічних служб. Керівництво підприємства ознайомлює з цехами основного і допоміжного виробництва, з технологічним процесом і структурою підприємництва, пояснює функції структурних підрозділів. На основі зібраних даних необхідно скласти і описати в звіті схеми організації управління підприємством і послідовності технологічного процесу. Матеріал необхідно опрацювати для включення в звіт.
ТЕМАТИКА ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ З БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Організація бухгалтерського обліку на підприємстві Вивчити і описати у звіті: - структуру апарату бухгалтерії, функції її окремих підрозділів (груп, секторів, відділів), а також права і обов'язки облікових працівників; - форму обліку, що застосовують на підприємстві; - організацію документообігу, правильність і своєчасність складання бухгалтерських документів, наявність графіків документообігу; - метод обліку витрат і калькулювання собівартості продукції; - рівень і перспективи комп'ютерної обробки даних (за обліковими роботами, що виконують за допомогою комп'ютерів, описати порядок і принципи побудови класифікаторів облікових номенклатур, систему їх кодування, будову нормативно-довідкової інформації, показати загальну схему обробки облікової інформації з використанням комп'ютерів). Матеріал необхідно опрацювати для включення у звіт.
Облік необоротних активів і фінансових інвестицій Під час проходження практики необоротних активів і фінансових інвестицій необхідно звернути увагу на такі питання: - склад та оцінка необоротних активів; - документальне оформлення руху необоротних активів; - порядок нарахування амортизації (зносу) необоротних активів; - облік оренди необоротних активів; - облік витрат на поліпшення основних засобів; - облік фінансових інвестицій; - інвентаризація необоротних активів і відображення її результатів в обліку; - особливості обліку необоротних активів і фінансових інвестицій в умовах комп'ютерної обробки даних. У процесі вивчення цієї теми необхідно підібрати відповідні первинні документи, облікові реєстри, заповнити їх і описати у звіті. Скласти таблицю і подати в ній кореспонденцію рахунків з обліку необоротних активів і фінансових інвестицій.
Облік матеріалів та малоцінних і швидкозношуваних предметів (МШП) Під час проходження практики з цієї теми необхідно вивчити і описати у звіті: - порядок організації матеріально-технічного постачання (умов поставки матеріалів на підприємство); - облік виконання договорів із постачальниками матеріалів; - методику розробки номенклатури-цінника і оцінки матеріалів; - організацію складського господарства (порядок розміщення матеріалів на складах; забезпечення складів ваговимірювальними приладами і тарою; функції матеріально відповідальних осіб); - складський облік матеріалів (документальне надходження витрачання матеріалів; побудова картотеки; ведення кількісного обліку матеріалів на складі; контроль за записами в картках складського обліку матеріалів, порядок виписки супроводжувальних документів передачі первинних документів зі складу в бухгалтерію); - порядок проведення інвентаризації матеріалів і відображення її результатів на рахунках бухгалтерського обліку; - облік матеріалів у бухгалтерії (заповнити відомість № 3.3 «Відомість аналітичного обліку розрахунків із постачальниками та підрядниками»; особливості обліку розрахунків за претензіями; виконати роботи з перевірки і таксування прибуткових і видаткових документів, що надходять зі складу; скласти нагромаджувальні відомості з надходження і витрачання матеріалів та книги залишків матеріали, а також відомість № 5.1 «Відомість аналітичного обліку запасів»; визначити процент транспортно-заготівельних витрат); - порядок нормування витрат матеріалів на виробництво продукції; - методику списання витрачених матеріалів на витрати виробництва за фактичною собівартістю; - облік МШП на складі, в експлуатації і в бухгалтерії; - облік реалізації надлишкових і непотрібних матеріалів: - кореспонденцію рахунків з обліку руху матеріалів і МШП; - особливості обліку матеріалів та МШП з використанням комп'ютерів. Матеріал слід опрацювати і подати в певному порядку в звіті з практики. До звіту слід додати копії документів.
Облік праці та заробітної плати Під час вивчення даної теми необхідно виконати таку роботу: ознайомитись з порядком прийняття працівників на роботу, обліком особового складу, обліком робочого часу та виробітку робітників: - скласти табель відпрацьованого часу, засвоїти методи реєстрації робочого часу в табелі (відпрацьований і невідпрацьований час), вивчити документацію, що підтверджує відпрацьований час, понад урочний час, нічні години праці, пільговий час для підлітків, відпустки матерів-годувальниць, виконання державних і суспільних зобов'язань, час непрацездатності, відпусток тощо); - описати порядок визначення норм виробітку та розцінок, систему контролю за їх дотриманням; - користуючись табелем, рапортами, нарядами та іншими первинними документами, нарахувати заробітну плату робітникам, які працюють за погодинною та відрядною формами оплати праці, інженерно-технічному персоналу, іншим категоріям працівників; - засвоїти порядок обчислення середньої заробітної плати та зробити розрахунок оплати за час відпусток і непрацездатності, за нічні години праці, простої, брак, матерям-годувальницям, підліткам, виконання державних і громадських обов'язків; - здійснити розрахунки утримань із заробітної плати працівників підприємства (ПДФО, ЄСВ, профспілкових внесків, за виконавчими листами та ін.); - скласти розрахункову та платіжну відомості; - засвоїти порядок обліку депонованої заробітної плати; - вивчити порядок здійснення нарахувань на заробітну плату та облік розрахунків з позабюджетними соціальними фондами; - скласти кореспонденцію рахунків із нарахування, утримання і виплати заробітної плати на основі зведених реєстрів бухгалтерського обліку; - описати особливості обліку праці та заробітної плати при використанні комп'ютерної техніки. До звіту слід додати копії первинних документів і облікових реєстрів з обліку праці та заробітної плати.
Облік грошових коштів і розрахункових операцій При вивченні даної теми необхідно: - ознайомитися з нормативно-правовими документами на даній ділянці обліку; - описати стан збереження готівки в касі підприємства; - описати прибуткові та видаткові касові документи, касову книгу (скласти звіт касира); - здійснити перевірку дотримання ліміту залишку готівки в касі; - скласти журнал № 1 і відомість №1.1; - перелічити рахунки, відкриті підприємством в банках; - вивчити форми розрахунків підприємства зі своїми клієнтами; - оформити документи за операціями, які здійснюють через банк; - заповнити журнал № 1 і відомості № 1.2 і 1.3; - засвоїти порядок розрахунків з підзвітними особами, скласти відомість №3.2; - вивчити порядок розрахунків із бюджетом, різними дебіторами і кредиторами, облік претензій, облік вексельних операцій, скласти журнал № 3 та відомості № 3.1; 3.2; 3.3; 3.4; 3.5; 3.6; - здійснити облік цінних паперів; - облікувати кредити банку; - скласти схеми кореспонденції рахунків з обліку грошових коштів і розрахункових операцій.
Облік витрат діяльності Під час проходження практики з цієї теми необхідно: - ознайомитись із нормативно-правовими документами на даній ділянці обліку; - встановити тип підприємства, види основної діяльності, допоміжних та обслуговуючих виробництв; - вивчити систему документального оформлення та порядок включення виробничих витрат (матеріальних витрат, витрат на оплату праці та інших) у собівартість виготовленої продукції; - засвоїти порядок обліку та розподілу загальновиробничих витрат; - охарактеризувати метод обліку витрат на виробництво і калькулювання собівартості продукції, що використовують на підприємстві, та внести пропозиції щодо його вдосконалення (в умовах використання на підприємстві нормативного методу обліку витрат на виробництво вивчити організацію нормативного господарства, порядок складання нормативних карт (калькуляцій), організацію обліку змін норм і відхилень від норм, порядок складання відомостей витрат на виробництво продукції при нормативному методі); - вивчити порядок обліку і визначення собівартості продукції й послуг у допоміжному виробництві, включення їх у витрати основного виробництва; - описати методику обліку й оцінки незавершеного виробництва, організацію зведеного обліку витрат на виробництво; - вивчити особливості обліку витрат звітного періоду (адміністративних витрат, витрат на збут та інших операційних витрат), інших витрат звичайної діяльності та надзвичайних витрат; - скласти журнал обліку витрат № 5 або 5А. Матеріал підготувати і в систематизованому подати його у звіті про практику.
Облік збуту продукції При проходженні практики необхідно: - ознайомитись з обліком випуску готової продукції та здаванням її на склад, організацією складського обліку продукції, а також її оцінкою; - вивчити порядок відпуску продукції покупцям, умови виконання договорів поставки, скласти відомість № 5.1 «Відомість аналітичного обліку запасів» щодо обліку готової продукції та відомість № 3.1 «Відомість аналітичного обліку розрахунків з покупцями та замовниками»; - ознайомитись з організацією претензійної роботи; - взяти участь в інвентаризації готової продукції і відобразити в обліку її результати; - засвоїти порядок застосування облікових цін, визначення - охарактеризувати процес обліку витрат на збут продукції і податків на реалізовану продукцію; - скласти схему кореспонденції рахунків з обліку випуску та збуту продукції; - вивчити питання використання комп'ютерної техніки в обліку випуску та збуту готової продукції. Узагальнені результати вивчення всіх питань подати у звіті про практику.
Облік доходів і фінансових результатів З цієї теми необхідно вивчити і описати у звіті порядок: - визнання та оцінки доходу; - обліку доходів від операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства ; - списання витрат звітного періоду на фінансові результати; - визначення фінансових результатів діяльності підприємства; - відображення доходів і фінансових результатів у журналі № 6 «Облік доходів і результатів діяльності».
Облік власного капіталу та забезпечення зобов'язань Об'єктами вивчення цієї теми є: - зареєстрований капітал, порядок утворення та облік його змін; - облік інших видів власного (додаткового, резервного, неоплаченого і вилученого) капіталу; - облік нерозподіленого прибутку (непокритих збитків); - облік забезпечення майбутніх витрат і платежів; - облік цільового фінансування та цільових надходжень; - порядок ведення реєстрів з обліку власного капіталу та забезпечення зобов'язань, зокрема відомостей № 7.1; 7.2; 7.3 і журналу № 7. Матеріал узагальнити і подати у певному порядку в звіті про практику.
Облік розрахунків за податками та платежами З цієї теми студент повинен засвоїти такі питання: - ознайомитись із законодавчими актами і нормативними - вивчити особливості формування доходів і витрат, порядок обчислення величини податку на прибуток, скласти розрахунок авансових платежів з податку на прибуток та заповнити Податкову декларацію з податку на прибуток підприємства; - засвоїти порядок обліку операцій та заповнення і подання Податкової декларації з податку на додану вартість; - особливості обліку та розрахунку акцизного збору, скласти перелік підакцизних товарів і ставок акцизного збору і вивчити механізм визначення оподаткованого обороту та суми акцизного збору, засвоїти порядок і терміни сплати і складання розрахунку по акцизному збору; - облік ПДФО; - облік ресурсних податків і платежів (зборів); - облік місцевих податків та зборів; - облік розрахунків за соціальним страхуванням; - облік з нарахування, утримання та сплати Єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Якщо підприємство є платником єдиного податку чи фіксованого сільськогосподарського податку, то описати їх облік та складання звітності. Результати вивчення всіх вказаних питань узагальнити і в систематизованому вигляді подати їх у звіті про практику.
Фінансова звітність підприємства Під час вивчення даної теми необхідно: - ознайомитись із нормативно-правовими документами з питань складання фінансової звітності підприємства; - вивчити порядок закриття в кінці звітного періоду реєстрів бухгалтерського обліку та описати взаємозв'язок між ними; - на основі реєстрів бухгалтерського обліку заповнити Головну книгу за звітний період; - самостійно скласти баланс за звітний період, пов'язати його з Головною книгою і обліковими реєстрами, описати джерела і техніку його складання; - скласти звіт про фінансові результати та вказати джерела даних, що використовують для його складання; - описати методику і техніку складання звіту про рух грошових коштів, звіту про власний капітал, приміток та обов'язково вказати джерела даних для їх заповнення; - вивчити порядок розкриття інформації у звітності про об'єднання підприємств; - засвоїти порядок складання консолідованої фінансової звітності та вимоги до її подання; - здійснити взаємозвірку показників форм фінансової звітності підприємства. Узагальнений матеріал викласти у певному порядку у звіті про практику.
ТЕМАТИКА ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ З УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Організація управлінського обліку на підприємстві Вивчити і описати у звіті: – процес формування облікової інформації за рівнями управління відповідно до організаційної структури підприємства; – наявність та використання комп'ютерної техніки; – склад бухгалтерської служби згідно штатного розпису (кількість працівників та розподіл обов'язків серед працівників бухгалтерської служби щодо ведення управлінського обліку); – документообіг (якщо графік документообігу відсутній, студент повинен внести пропозиції щодо організації документообігу та розробити графік документообігу). Вивчити і навести приклад різних форм внутрішньої управлінської звітності. Розробити схему організаційної структури підприємства із виділенням центрів відповідальності та місць формування витрат. Описати пункти Наказу (Положення) про облікову політику, які розкривають питання організації управлінського обліку на підприємстві (короткий зміст) або, у випадку його відсутності, запропонувати варіант наказу про облікову політику в частині управлінського обліку. Склад витрат, їх групування та класифікація Вивчити і описати у звіті: – суть витрат, визначити їх класифікаційні ознаки та фактори що впливають на їх величину; – навести приклад структури витрат на підприємстві, об’єктів обліку витрат підприємства та поширені класифікаційні ознаки групування та обліку витрат; – розкрити методи поведінки витрат, які використовуються в управлінні ними.
Облік витрат та методи калькулювання собівартості продукції Вивчити і описати у звіті: – групування витрат за елементами витрат та статтями калькуляції; – об'єкти обліку витрат і об'єкти калькулювання; – калькуляційні одиниці і калькуляційний період; – специфіку обліку прямих витрат (матеріальних витрат, витрат на оплату праці та відрахувань на соціальні заходи) та віднесення на об'єкти обліку непрямих витрат. Розкрити порядок формування загальновиробничих витрат та їх розподіл. Вивчити облік витрат та калькулювання собівартості продукції незавершеного виробництва. Навести приклад статей загальновиробничих витрат. Описатиформи первинних документів, регістри синтетичного та аналітичного обліку з обліку витрат, рахунки та субрахунки для їх обліку, закриття рахунків в обслуговуючих та допоміжних виробництвах для визначення собівартості продукції. Розкрити методи обліку і способи калькуляції собівартості продукції. Розглянути основи реалізації методів “директ – костинг” і “стандарт – кост” на підприємстві. Якщо такі методи не застосовуються, то розробити заходи щодо їх впровадження. Для цього на основі досліджуваного центру відповідальності: а) виділити змінні витрати центру відповідальності; б) виділити змінні і постійні витрати у складі загальновиробничих витрат; в) визначити порядок списання постійних витрат; г) привести розрахунки собівартості продукції, що випускається центром відповідальності. Облік калькулювання нормативних витрат Вивчити і описати, на основі окремого виду продукції основного виробництва, застосування норм матеріальних витрат і витрат на оплату праці. Обґрунтувати методику ведення рахунків обліку та відхилення фактичних витрат від планових. Привести розрахунки скороченої собівартості продукції, що випускається центром відповідальності на основі нормативних витрат. Аналіз точки беззбитковості – складова частина управлінського обліку Вивчити і описати, на прикладі досліджуваного підприємства, розрахунок маржинального прибутку на весь обсяг реалізованої продукції та на одиницю продукції. Визначити точку беззбитковості. Провести аналіз взаємозв’язку “витрати – обсяг – прибуток” за допомогою різних методів з метою визначення: обсягу продажу, що забезпечує відшкодування всіх витрат і отримання бажаного прибутку; величини прибутку за певного обсягу продажу; впливу зміни величини витрат, обсягу продажу та ціни реалізації продукції на прибуток підприємства; оптимальної структури витрат. Організація бюджетування на підприємстві Для обраного центру відповідальності необхідно розробити бюджети, використовуючи в розрахунках норми і нормативи витрат, дані про фактичні витрати центру, а також плани і прогнози розвитку виробництва. Бюджети окремого місця витрат конкретизувати за якомога менший часовий період в межах місяця, бюджет непрямих витрат по центру відповідальності показати за один місяць. Всі показники бюджетів обґрунтувати розрахунками. При розробці бюджетів витримати всі правила оформлення бюджетів за реквізитами і складом показників. Для окремого місця витрат необхідно розробити: а) бюджет прямих матеріальних витрат; б) бюджет прямих витрат на оплату праці; в) бюджет інших прямих витрат. Для центру відповідальності в цілому розрахувати бюджет загальновиробничих витрат. Організація та методика обліку витрат і калькулювання за центрами відповідальності Розробити посадову інструкцію керівника центру відповідальності, де відобразити: а) обов'язки керівника центру відповідальності; б) сферу повноважень і відповідальність керівника центру відповідальності; в) інші положення. Розробити Положення щодо виділеного центру відповідальності, де повинні бути відображені: а) обсяги діяльності центру та місць витрат у складі центру; б) склад працівників центру, їх обов'язки та розподілення по місцях витрат; в) основні показники (натуральні, вартісні, абсолютні, відносні та ін.) для оцінки ефективності діяльності як центру відповідальності в цілому, так і місць витрат. г) об’єкти обліку витрат і об’єкти калькулювання; д) склад бюджетів центру відповідальності. Скласти звіт про фактичні витрати центру відповідальності за звітний період. Розробити доповнення до робочого плану рахунків для обліку витрат за центами відповідальності, яке додається до звіту і навести приклад бухгалтерських проведень для відображення витрат обраного центу відповідальності.
ТЕМАТИКА ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ З АУДИТУ
Планування аудиту Невід'ємною складовою частиною процесу аудиту є планування, що дає можливість забезпечити високий рівень проведення перевірок на підприємстві. На даному етапі проходження практики необхідно скласти загальний план очікуваного обсягу робіт і термінів проведення аудиту з обов'язковим зазначенням таких моментів: одержання інформації про облікову політику і структуру системи контролю; визначення очікуваного рівня довіри до контролю, часу проведення і обсягу виконуваних процедур і координацію їх виконання. На основі отриманої інформації про облікову систему клієнта, політику та процедури контролю необхідно зрозуміти і критично оцінити: - форму бухгалтерського обліку на підприємстві і її відповідність організаційним та іншим особливостям підприємства; - організацію документообігу, правильність і своєчасність складання бухгалтерських документів, наявність графіків документообігу; - рівень наукової організації праці працівників бухгалтерського обліку (розподіл обов'язків між працівниками бухгалтерії, кооперація праці; наявність посадових інструкцій; нормування праці працівників бухгалтерії: раціональна організація робочого місця бухгалтера; рівень автоматизації бухгалтерського обліку тощо); - наявність плану інвентаризації майна підприємства, своєчасність і повнота проведення інвентаризації, правильність визначення її результатів; - порядок ведення Головної книги і реєстрів бухгалтерського обліку, відповідність даних синтетичного та аналітичного обліку; - метод обліку затрат на виробництво і калькулювання собівартості продукції та його відповідність вимогам управління процесами формування собівартості; своєчасність і якість складання звітності; - стиль і методи роботи керівників підприємства; - кадрову політику щодо ведення, підвищення кваліфікації співробітників підприємства; розподіл прав і обов'язків між працівниками підприємства. Оцінку системи контролю здійснити за допомогою одного з методів: опису, анкетування чи блок-схем. Після цього слід скласти аудиторську програму, в якій необхідно передбачити процедури, які забезпечать виконання загального плану аудиту.
Правові основи функціонування підприємства Під час проходження практики з цієї теми необхідно встановити наявність установчих документів (установчого договору чи статуту), а також відповідність їх змісту чинним законодавчим антам. Слід перевірити, чи відображені в установчих документах розмір, склад і структура статутного капіталу, порядок оцінки вкладів; у статутний капітал і механізм його формування. Перевірити наявність дозволів на здійснення окремих видів діяльності.
Загальний огляд фінансової звітності Аудит фінансово-господарської діяльності підприємства У процесі проходження практики з цієї теми необхідно: - встановити тотожність показників звітності даним Головної книги та реєстрам бухгалтерського обліку; - здійснити перевірку відповідності складання фінансової звітності затвердженим положенням (стандартам) бухгалтерського обліку; - перевірити своєчасність подання фінансової звітності до відповідних органів; - здійснити перевірку порівнюваності показників форм фінансової звітності підприємства; - оцінити можливість подальшого функціонування підприємства. Результати перевірки слід обробити та узагальнити для включення в аудиторський висновок і звіт.
Аудит необоротних активів і фінансових інвестицій Під час проходження практики з даної теми студент-практикант повинен оцінити систему контролю і після цього встановити: - наявність власних та орендованих необоротних активів, достовірність їх оцінки; - відповідність аналітичного та синтетичного обліку основних засобів чинному законодавству; правильність відображення в обліку та звітності результатів:
- правильність і своєчасність нарахування зносу (амортизації) основних засобів; - відповідність обліку зносу (амортизації) чинному законодавству; - рівень автоматизації обліку основних засобів (вплив комп'ютерної обробки даних на процес обліку основних засобів); - склад нематеріальних активів, достовірність і повноту їх оцінки; - правильність відображення в обліку надходжень, зносу (амортизації) нематеріальних активів, реалізації та іншого вибуття; - відповідність обліку фінансових інвестицій чинному законодавству. За результатами аудиту необоротних активів і фінансових інвестицій підготувати матеріал для включення в аудиторський висновок і звіт про практику.
Аудит матеріалів та МШП При здійсненні аудиту матеріалів і МШП необхідно звернути увагу на такі питання: - порядок заготівлі та придбання матеріалів; - наявність договорів з постачальниками на придбання матеріалів; - умови зберігання матеріалів; - порядок класифікації матеріалів; - методи оцінки матеріалів і забезпечення незмінності визначених методів протягом звітного періоду; - правильність відображення в обліку та звітності результатів надходжень, списання матеріалів на виробництво, реалізації та інвентаризації; правильність відображення в обліку надходжень, використання, реалізації та вибуття малоцінних і швидкозношуваних предметів; рівень автоматизації обліку матеріалів і МШП. Матеріал слід опрацювати для включення в аудиторський висновок і звіт про практику.
Аудит праці та її оплати При проходженні практики необхідно вивчити: – дотримання положень чинного законодавства про працю; – правильність документального оформлення трудових відносин; – порядок ведення обліку робочого часу; – правильність застосування систем і форм оплати праці; – рівень нормування праці, планування та фактичного використання трудових ресурсів; – правильність нарахування заробітної плати та розрахунків з робітниками і службовцями, бюджетом і за страхуванням: – відповідність даних аналітичного обліку розрахунків з робітниками і службовцями даним синтетичних рахунків Головної книги; – рівень автоматизації обліку праці та заробітної плати на підприємстві. Результати аудиту праці та її оплати опрацювати для включення в аудиторський висновок і звіт.
Аудит грошових коштів і розрахункових операцій Перед початком практики з цієї теми студент повинен ознайомитися з нормативними документами щодо ведення касових, розрахункових і кредитних операцій. Перевіряючи грошові кошти, розрахункові та кредитні операції необхідно встановити: - відповідність даних бухгалтерських реєстрів даним Головної книги; - порядок зберігання грошових коштів і цінних паперів у касі, своєчасне та повне їх оприбуткування, використання за призначенням; - частоту проведення на підприємстві раптових перевірок каси; - наявність розходжень з даними касової книги під час останніх перевірок каси; - ефективність проведення ревізій каси; - наявність банківських рахунків, і їх призначення; - частоту одержання підприємством виписок банку; - законність і реальність здійснюваних банківських операцій, правильність оформлення документів і відображення їх в обліку; - контроль за здійсненням розрахункових операцій; - стан розрахункової дисципліни, достовірність і реальність дебіторської та кредиторської заборгованості; - правильність розрахунків із підзвітними особами, постачальниками, покупцями та з різними дебіторами і кредиторами; - наявність заборгованості, за якою минув термін позовної давності; - правильність розрахунків із засновниками та учасниками; - відповідність чинному законодавству розрахунків з бюджетом і за страхуванням; - правильність розрахунків за зовнішньоекономічною діяльністю та їх стан; - наявність своєчасно непогашеної заборгованості за кредитами банків; - відповідність обліку кредитних операцій чинному законодавству. Матеріал необхідно опрацювати для включення з аудиторський висновок і звіт про практику.
Аудит витрат діяльності У цій темі слід звернути увагу на такі питання: - перевірити правильність ведення обліку витрат діяльності відповідно до законодавчих актів і нормативних документів; - здійснити перевірку правильності документального оформлення витрат діяльності; - встановити правильність формування витрат виробництва за їх елементами та статтями в бухгалтерському обліку і фінансовій звітності; - перевірити дотримання норм витрачання сировини та матеріалів і виходу готової продукції; - проаналізувати методику обліку витрат і визначення собівартості продукції (робіт і послуг) у допоміжних виробництвах, включення їх до витрат основного виробництва; - вивчити порядок обліку незавершеного виробництва, своєчасність і якість проведення інвентаризації незавершеного виробництва; - здійснити перевірку правильності розподілу витрат між готовою продукцією і незавершеним виробництвом; - проаналізувати порядок обліку загальновиробничих витрат; - перевірити правильність визначення виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) відповідно до прийнятого методу обліку витрат і калькулювання собівартості продукції; - вивчити правильність відображення в обліку адміністративних витрат, витрат на збут, інших операційних витрат; - здійснити перевірку правильності ведення обліку витрат фінансової, інвестиційної та надзвичайної діяльностей; - підтвердити законність і правильність кореспонденції рахунків з обліку витрат діяльності. За результатами аудиту витрат діяльності слід опрацювати матеріал для включення в аудиторський висновок і звіт.
Аудит збуту продукції Під час аудиту збуту продукції необхідно: - перевірити порядок обліку випуску продукції та механізм передачі з виробництва на склад; - ознайомитись з умовами зберігання готової продукції на складах; - здійснити перевірку порядку обліку готової продукції на складах і в бухгалтерії; - встановити правильність оцінки готової продукції; - проаналізувати своєчасність і якість проведення інвентаризації готової продукції на складі та відображення її результатів в обліку; - перевірити наявність договорів на збут продукції та рівень їх виконання; - здійснити перевірку своєчасності та правильності розрахунків із покупцями за відвантажену продукцію; - проаналізувати правильність визначення собівартості реалізованої продукції та ведення обліку витрат на збут продукції; - перевірити правильність визначення сум податку на додану вартість та акцизного збору, що підлягають сплаті до бюджету. Матеріал необхідно опрацювати для включення в аудиторський висновок і звіт про практику.
Аудит доходів і фінансових результатів Під час проходження практики з даної теми необхідно: - вивчити законодавчі акти і нормативні документи з питань обліку та аудиту доходів і фінансових результатів; - перевірити правильність обчислення і відображення в обліку та фінансовій звітності доходу від звичайної (операційної, інвестиційної фінансової) діяльності та надзвичайних подій; - здійснити перевірку правильності списання собівартості реалізованої продукції та витрат звітного періоду на фінансові результати; - підтвердити правильність кореспонденції рахунків з обліку доходів і фінансових результатів діяльності підприємства; - проаналізувати правильність визначення фінансових результатів діяльності підприємства. Матеріал проаналізувати і підготувати для включення в аудиторський висновок і звіт.
Аудит власного капіталу та забезпечення зобов'язань Під час проходження практики з цієї теми необхідно перевірити: - відповідність з місту установчих документів (установчої угоди, статуту) діючим законодавчим актам; - склад і структуру статутного капіталу; - правильність формування статутного капіталу, - відповідність фактичних внесків засновників умовам установчих документів; - правильність ведення обліку внесків до статутного капіталу; - порядок ведення обліку інших видів власного (додаткового, резервного, неоплаченого і вилученого) капіталу; - порядок розподілу прибутку, правильність відображення в обліку нерозподіленого прибутку та його використання; - достовірність відображення показників щодо власного капіталу і забезпечення зобов'язань у фінансовій звітності та законність і правильність їх формування і цілеспрямованого використання. Результати аудиту власного капіталу і забезпеченні зобов'язань узагальнити для включення в аудиторський висновок і звіт про практику.
ТЕМАТИКА ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ З ВНУТРІШНЬОГОСПОДАРСЬКОГО КОНТРОЛЮ
Планування внутрішньогосподарського контролю Невід'ємною складовою частиною процесу внутрішньогосподарського контролю є планування, що дає можливість забезпечити високий рівень проведення перевірок на підприємстві. На даному етапі проходження практики необхідно скласти загальний план обсягу робіт і термінів проведення контролю з обов'язковим зазначенням: одержання інформації про облікову політику і структуру системи внутрішнього контролю; визначення очікуваного рівня довіри до внутрішнього контролю, часу проведення і обсягу виконуваних робіт і координацію їх виконання. На основі отриманої інформації про облікову систему підприємства, політику та процедури внутрішнього контролю необхідно зрозуміти і критично оцінити: - форму бухгалтерського обліку на підприємстві і її відповідність організаційним та іншим особливостям підприємства; - організацію документообігу, правильність і своєчасність складання бухгалтерських документів; - рівень наукової організації праці працівників бухгалтерського обліку (розподіл обов'язків між працівниками бухгалтерії, кооперація праці; наявність посадових інструкцій; нормування праці працівників бухгалтерії: раціональна організація робочого місця бухгалтера; рівень автоматизації бухгалтерського обліку тощо); - наявність плану інвентаризації майна підприємства, своєчасність і повнота проведення інвентаризації, правильність визначення її результатів; - порядок ведення Головної книги і реєстрів бухгалтерського обліку, відповідність даних синтетичного та аналітичного обліку; - метод обліку затрат на виробництво і калькулювання собівартості продукції та його відповідність вимогам управління процесами формування собівартості; своєчасність і якість складання звітності; - стиль і методи роботи керівників підприємства; - кадрову політику щодо ведення, підвищення кваліфікації співробітників підприємства; розподіл прав і обов'язків між працівниками підприємства. Оцінку системи внутрішнього контролю здійснити за допомогою одного з методів: опису, анкетування чи блок-схем. Після цього слід скласти аудиторську програму, в якій необхідно передбачити процедури, які забезпечать проведення контролю на підприємстві.
Правові основи функціонування підприємства Під час проходження практики з цієї теми необхідно встановити наявність установчих документів (установчої угоди між засновниками та статутом), а також відповідність їх змісту чинним законодавчим антам. Слід перевірити, чи відображені в установчих документах розмір, склад і структура статутного капіталу, порядок оцінки вкладів у статутний капітал і механізм його формування. Перевірити наявність дозволів на здійснення окремих видів діяльності.
Об’єкти та суб’єкти внутрішньогосподарського контролю У процесі проходження практики з цієї теми необхідно: - встановити та описати на даному підприємстві, які об’єкти будуть підлягати проведенню внутрішньогосподарського контролю. Після порядку використання об’єктів необхідно визначити мету проведення контролю; - описати кому належить право проводити внутрішньогосподарський контроль на підприємстві із зазначенням методів і форм перевірки, які будуть відповідати тим чи іншим об’єктам перевірки.
Внутрішньогосподарський контроль грошових коштів і розрахункових операцій Перед початком практики з цієї теми студент повинен ознайомитися з нормативними документами щодо ведення касових, розрахункових і кредитних операцій. Перевіряючи грошові кошти, розрахункові та кредитні операції необхідно оцінити систему внутрішнього контролю, а також встановити: - відповідність даних бухгалтерських реєстрів даним Головної книги; - порядок зберігання грошових коштів і цінних паперів у касі, своєчасне та повне їх оприбуткування, використання за призначенням; - частоту проведення на підприємстві раптових перевірок каси; - наявність розходжень з даними касової книги під час останніх перевірок каси; - ефективність проведення ревізій каси; - наявність банківських рахунків і їх призначення; - частоту одержання підприємством виписок банку; - законність і реальність здійснюваних банківських операцій, правильність оформлення документів і відображення їх в обліку; - внутрішній контроль за здійсненням розрахункових операцій; - стан розрахункової дисципліни, достовірність і реальність дебіторської та кредиторської заборгованості; - правильність розрахунків із підзвітними особами, постачальниками, покупцями та з різними дебіторами і кредиторами; - наявність заборгованості, за якою минув термін позовної давності; - правильність розрахунків із засновниками та учасниками; - відповідність чинному законодавству розрахунків з бюджетом і по страхуванню; - правильність розрахунків по зовнішньоекономічній діяльності та їх стан; - наявність своєчасно непогашеної заборгованості за кредитами банків; - відповідність обліку кредитних операцій чинному законодавству. Матеріал необхідно описати та опрацювати для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику.
Контроль за збереженням матеріальних ресурсів Під час проходження практики з даної теми студент-практикант повинен оцінити систему внутрішнього контролю і після цього встановити: - наявність власних та орендованих необоротних активів, достовірність їх оцінки; - відповідність аналітичного та синтетичного обліку основних засобів чинному законодавству; правильність відображення в обліку та звітності результатів:
- правильність і своєчасність нарахування зносу (амортизації) основних засобів; - відповідність обліку зносу (амортизації) чинному законодавству; - рівень автоматизації обліку основних засобів (вплив комп'ютерної обробки даних на процес обліку основних засобів); - склад нематеріальних активів, достовірність і повнота їх оцінки; - правильність відображення в обліку надходжень, зносу (амортизації) нематеріальних активів, реалізації та іншого вибуття; - відповідність обліку фінансових інвестицій чинному законодавству. За результатами проведення внутрішньогосподарського контролю необоротних активів і фінансових інвестицій описати та підготувати матеріал для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику.
Внутрішній контроль виробничих запасів Під час проходження практики з даної теми студент-практикант повинен оцінити систему внутрішнього контролю і після цього встановити: - порядок заготівлі та придбання матеріалів; - наявність договорів з постачальниками на придбання матеріалів; - умови зберігання матеріалів; - порядок класифікації матеріалів; - методи оцінки матеріалів і забезпечення незмінності визначених методів протягом звітного періоду; - правильність відображення в обліку та звітності результатів надходжень, списання матеріалів на виробництво, реалізації та інвентаризації; правильність відображення в обліку надходжень, використання, реалізації та вибуття малоцінних і швидкозношуваних предметів; рівень автоматизації обліку матеріалів і МШП. Матеріал слід описати та опрацювати для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику.
Внутрішній контроль витрат діяльності Під час проходження практики з даної теми студент-практикант повинен оцінити систему внутрішнього контролю і після цього встановити: - перевірити правильність ведення обліку витрат діяльності відповідно до законодавчих актів і нормативних документів; - здійснити перевірку правильності документального оформлення витрат діяльності; - встановити правильність формування витрат виробництва за їх елементами та статтями в бухгалтерському обліку і фінансовій звітності; - перевірити дотримання норм витрачання сировини та матеріалів і виходу готової продукції; - проаналізувати методику обліку витрат і визначення собівартості продукції (робіт і послуг) у допоміжних виробництвах, включення їх до витрат основного виробництва; - вивчити порядок обліку незавершеного виробництва, своєчасність і якість проведення інвентаризації незавершеного виробництва; - здійснити перевірку. правильності розподілу витрат між готовою продукцією і незавершеним виробництвом; - проаналізувати порядок обліку загальновиробничих витрат; - перевірити правильність визначення виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) відповідно до прийнятого методу обліку витрат і калькулювання собівартості продукції; - вивчити правильність відображення в обліку адміністративних витрат, витрат на збут, інших операційних витрат; - здійснити перевірку правильності ведення обліку витрат фінансової, інвестиційної та надзвичайної діяльностей; - підтвердити законність і правильність кореспонденції рахунків з обліку витрат діяльності. За результатами внутрішнього контролю витрат діяльності слід описати та опрацювати для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику.
Контроль реалізації готової продукції Під час контролю реалізації готової продукції необхідно: - оцінити систему внутрішнього контролю; - перевірити порядок обліку випуску продукції та механізм передачі з виробництва на склад; - ознайомитись з умовами зберігання готової продукції на складах; - здійснити перевірку порядку обліку готової продукції на складах і в бухгалтерії; - встановити правильність оцінки готової продукції; - проаналізувати своєчасність і якість проведення інвентаризації готової продукції на складі та відображення її результатів в обліку; - перевірити наявність договорів на збут продукції та рівень їх виконання; - здійснити перевірку своєчасності та правильності розрахунків із покупцями за відвантажену продукцію; - проаналізувати правильність визначення собівартості реалізованої продукції та ведення обліку витрат на збут продукції; - перевірити правильність визначення сум податку на додану вартість та акцизного збору, що підлягають сплаті до бюджету. Матеріал необхідно описати та опрацювати для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику.
Внутрішньогосподарський контроль результатів діяльності Під час проходження практики з даної теми необхідно: - вивчити законодавчі акти і нормативні документи з питань обліку та аудиту доходів і фінансових результатів; - оцінити систему внутрішнього контролю; - перевірити правильність обчислення і відображення в обліку та фінансовій звітності доходу від звичайної (операційної, інвестиційної фінансової) діяльності та надзвичайних подій; - здійснити перевірку правильності списання собівартості реалізованої продукції та витрат звітного періоду на фінансові результати; - підтвердити правильність кореспонденції рахунків з обліку доходів і фінансових результатів діяльності підприємства; - проаналізувати правильність визначення фінансових результатів діяльності підприємства. Матеріал проаналізувати, описати для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику.
Контроль власного капіталу та забезпечення зобов'язань Під час проходження практики з цієї теми необхідно перевірити: - відповідність змісту установчих документів (установчої угоди, статуту) діючим законодавчим актам; - склад і структуру статутного капіталу; - правильність формування статутного капіталу, - відповідність фактичних внесків засновників умовам установчих документів; - правильність ведення обліку внесків до статутного капіталу; - порядок ведення обліку інших видів власного (додаткового, резервного, неоплаченого і вилученого) капіталу; - порядок розподілу прибутку, правильність відображення в обліку нерозподіленого прибутку та його використання; - достовірність відображення показників щодо власного капіталу і забезпечення зобов'язань у фінансовій звітності та законність і правильність їх формування і цілеспрямованого використання. Результати проведення контролю власного капіталу і забезпечення зобов'язань описати та узагальнити для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику. Контроль в умовах автоматизованої обробки інформації На теперішній час переважно вся більшість контролерів у своїй роботі стикається із автоматизованими системами обліку. Під час проходження практики з цієї теми необхідно перевірити: - фактори, які слід враховувати при проведенні контролю; - напрями, які охоплює контроль в умовах автоматизованої обробки інформації; - забезпечення автоматизованої системи обліку, контролю; - завдання контролю при застосуванні автоматизованої системи обліку; - поняття, склад і зміст інформаційного забезпечення автоматизованих систем обліку, контролю на підприємстві; - порядок проведення контролю в умовах автоматизованої обробки інформації. Результати проведення контролю в умовах автоматизованої обробки інформації описати та узагальнити для того, щоб оцінити систему проведення внутрішньогосподарського контролю на підприємстві та включити в звіт про практику. ТЕМАТИКА ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ З ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ
Організація аналітичної роботи на підприємстві: мета планування та функції Вивчити та описати у звіті: - організаційну структуру розрахунково-аналітичного апарату на підприємстві; - ділянки аналітичної роботи та кількість виконавців аналізу господарської діяльності; - основні принципи організації аналізу і їх характеристику; - основні етапи аналітичної роботи та процес її планування; - класифікацію наявних джерел економічного аналізу, їх характеристику; - документальне оформлення результатів аналізу на підприємстві та умови їх зберігання; - організацію комп’ютерного опрацювання економічної інформації та способи подання її керівництву.
Аналіз обсягів виробництва та реалізації продукції (робіт, послуг) Під час опрацювання вказаної теми необхідно розглянути та описати: - завдання аналізуобсягів виробництва та реалізації продукції (робіт, послуг) та джерела інформації; - провести оцінку обсягів виробництва та реалізації продукції (робіт, послуг) на підприємстві за таблицею 1 і скласти висновок; Таблиця 1
- провести аналіз виконання виробництва за структурою у вигляді таблиці 2 і скласти висновок; Таблиця 2
- провести розрахунок впливу трудової групи факторів на зміну обсягу випуску продукції способом абсолютних різниць (табл. 3) та скласти висновок;
Таблиця 3
- провести розрахунок впливу засобів праці на зміну обсягу випуску продукції способом абсолютних різниць (табл. 4) та скласти висновок;
Таблиця 4
- провести розрахунок впливу предметів праці на зміну обсягу випуску продукції способом абсолютних різниць (табл. 5) та скласти висновок.
Таблиця 5
Аналіз забезпеченості підприємства основними виробничими фондами У даній темі необхідно провести: - вказати завдання та джерела проведення аналізу основних фондів; - виконати аналіз структури і технічного стану основних фондів на підприємстві (табл. 6), скласти висновок;
Таблиця 6
- виконати аналіз наявності і руху ОФ на підприємстві за відповідними показниками (табл. 7), скласти висновок; Таблиця 7
- провести розрахунок фондовіддачі основних засобів на підприємстві, оцінити її зміну в динаміці та скласти висновок (табл. 8). Таблиця 8
Аналіз використання трудових ресурсів на підприємстві Здійснити та описати у звіті: - навести основні завдання аналізу трудових ресурсів на підприємстві та джерела інформації; - провести оцінку структури трудових ресурсів (табл. 9) та написати висновок; - здійснити аналіз руху робочої сили на підприємстві (табл. 10) та дати висновок; - виконати аналіз продуктивності праці на підприємстві у вигляді таблиці 11 та способом ланцюгових підстановок розрахувати вплив факторів на зміну середньорічного виробітку одним працівником, скласти висновок;
Таблиця 9
Таблиця 10
Таблиця 11
- провести розрахунок відносного вивільнення робочої сили на підприємстві (табл. 12) і скласти висновок. Таблиця 12
Аналіз забезпеченості підприємства предметами праці У процесі проходження практики з цієї теми необхідно: - висвітлити основні джерела аналізу матеріальних ресурсів та джерела інформації; - провести аналіз фактичної забезпеченості підприємства основними видами матеріальних ресурсів (вибірково 3-5 видів) шляхом порівняння за аналізований період (табл. 13) та скласти висновок;
Таблиця 13
- провести аналіз виконання плану матеріально-технічного постачання за основними видами матеріальних ресурсів, розрахувати коефіцієнт по асортименту та за даними таблиці 14 написати висновок;
Таблиця 14
- виконати аналіз ефективності використання матеріальних ресурсів на підприємстві у таблиці 15 та сформувати висновок.
Таблиця 15
Аналіз собівартості продукції (робіт, послуг) Під час вивчення даної теми потрібно: - навести основні завдання аналізу собівартості продукції та джерела інформації; - здійснити аналіз собівартості одиниць основних видів продукції (робіт, послуг) даного підприємства у вигляді таблиці 16 і скласти висновок;
Таблиця 16
- провести аналіз собівартості одиниці продукції (робіт, послуг) за статтями калькуляції (табл. 17) та подати висновок.
Таблиця 17
Аналіз доходів і витрат підприємства При проходженні вказаної теми необхідно виконати: - вказати завдання аналізу доходів і витрат діяльності та джерела інформації; - провести оцінку динаміки отриманих доходів на підприємстві та скласти висновок (таблиця 18);
Таблиця 18
- провести аналіз структури доходів підприємства у таблиці 19 та скласти висновок;
Таблиця 19
- провести оцінку впливу факторів на зміну виручки від реалізації основних видів продукції (вибірково 2-3 види) на підприємстві (табл. 20) і скласти висновок;
Таблиця 20
- провести аналіз сезонності реалізації продукції (робіт, послуг) на досліджуваному підприємстві за даними таблиці 21 та скласти висновок;
Таблиця 21
- провести аналіз структури витрат підприємства за даними таблиці 22 та сформувати висновок. Таблиця 22
Аналіз фінансових результатів підприємства При проходженні вказаної теми необхідно виконати: - вказати завдання та джерела проведення аналізу фінансових результатів підприємства; - провести оцінку впливу факторів на зміну прибутку від реалізації продукції (робіт, послуг) на підприємстві та скласти висновок (таблиця 23);
Таблиця 23
- провести оцінку впливу факторів на зміну прибутку від реалізації окремого виробу на підприємстві (табл. 24) та скласти висновок; Таблиця 24
- проаналізувати напрямки використання прибутку на підприємстві за даними таблиці 25 та скласти висновок;
Таблиця 25
Аналіз рентабельності підприємства та його продукції При проходженні вказаної теми необхідно виконати: - вказати завдання та джерела проведення аналізу показників рентабельності; - на основі даних Звіту про фінансові результати (ф. № 2) провести розрахунок впливу факторів на рентабельність виробництва та скласти висновок (таблиця 26);
Таблиця 26
- провести розрахунок впливу факторів на рентабельність продажу підприємства (табл. 27) та скласти висновок; Таблиця 27
- провести розрахунок впливу факторів на рентабельність окремого виду продукції (робіт, послуг) на підприємстві (табл. 28) та скласти висновок;
Таблиця 28
- за даними фінансової звітності розрахувати вплив факторів на мультиплікатор рентабельності активів підприємства, виявити резерви його підвищення та скласти висновок на основі таблиці 29;
Таблиця 29
- провести розрахунок впливу факторів на рентабельність власного капіталу підприємства за даними таблиці 30 та скласти висновок.
Таблиця 30
Аналіз активів підприємства та джерел їх формування При проходженні вказаної теми необхідно виконати: - обґрунтувати завдання та джерела проведення аналізу активів підприємства та джерел їх утворення; - провести горизонтальний і вертикальний аналіз агрегованого бухгалтерського балансу підприємства та скласти висновок (таблиця 31);
Таблиця 31
- за даними таблиці 32 здійснити аналіз активів підприємства та сформувати висновок; Таблиця 32
- здійснити аналіз пасивів підприємства та сформувати висновок (таблиця 33); Таблиця 33
Аналіз використання оборотних активів підприємства При проходженні вказаної теми необхідно виконати: - за даними таблиці 34 визначити розмір власних оборотних активів та скласти висновок; Таблиця 34
- провести оцінку ефективності використання оборотних активів на підприємстві, виявити вплив факторів на зміну тривалості їх обороту та скласти висновок (таблиця 35); Таблиця 35
- за даними таблиці 36 провести аналіз залишків грошової маси на підприємстві та скласти висновок.
Таблиця 36
Аналіз фінансового стану підприємства При проходженні вказаної теми необхідно виконати: - розкрити сутність завдань аналізу фінансового стану підприємства та його інформаційного забезпечення; - за даними таблиці 37 провести оцінку платоспроможності підприємства та скласти висновок;
Таблиця 37
- за даними фінансової звітності провести аналіз рівня фінансової стійкості підприємства на основі аналітичних показників (таблиця 38) та скласти висновок;
Таблиця 38
- на основі отриманих даних попередніх завдань розрахувати рейтингову оцінку фінансового стану підприємства у динаміці (таблиця 39) та скласти висновок;
Таблиця 39
- на основі даних проведеного комплексного аналізу фінансово-господарської діяльності досліджуваного суб’єкта господарювання сформувати узагальнений висновок, а також запропонувати шляхи підвищення ефективності господарювання вказаного підприємства та зміцнення його фінансового стану.
ОФОРМЛЕННЯ ТА ЗАХИСТ ЗВІТУ ПРО ПРАКТИКУ У процесі проходження практики студенти складають звіт про практику. Звіт повинен складатися з таких частин: текстової, документальної та списку використаної літератури. Основними нормативними документами, що регламентують звіт, є програма та календарний план. Текстова частина звіту складається з вступу, основної частини та висновків. У вступі обґрунтовують мету, завдання виробничої практики і її практичне значення. Основну частину тексту звіту потрібно поділити на розділи і теми із виділенням окремих питань. У цій частині студент дає коротку характеристику поставленого питання і описує виконану ним роботу (пов'язуючи текстову частину з документами, що додають до звіту в додатках). Висвітлюючи питання, передбачені програмою проходження практики, але котрих на підприємстві не застосовують, студент повинен теоретично описати порядок їх здійснення. Текстова частина має бути стислою без зайвих описових фраз загального характеру. Переказувати у звіті матеріали, висвітлені в законодавчих актах, нормативних документах, підручниках і лекціях, не дозволяється! У висновках студент обґрунтовує свої пропозиції щодо удосконалення облікової та економічної роботи на підприємстві. Загальний обсяг текстової частини звіту не має перебільшувати 70 – 80 сторінок рукописного тексту. Документальна частина включає копії первинних документів, облікових реєстрів, бухгалтерської звітності, згрупованих відповідно до тем. У документальній частині звіту (в додатках) не дозволяється наводити первинні документи та реєстри без заповнених реквізитів. Текстова і документальна частина звіту мають бути взаємопов’язані. Посилаючись на документ, студент у дужках поряд з назвою документа пише: див. додаток. Звіт потрібно написати від руки чітким почерком на одній стороні білого паперу формату А – 4. Розмір полів: - ліве – 30мм.; - верхнє – 20мм.; - нижнє – 20мм.; - праве – 10мм. Кожен розділ теми потрібно назвати і написати прописними буквами. В кінці назви розділу та теми крапку не ставиться. Номер кожного розділу і теми ставити безпосередньо перед назвою відповідно до програми практики. Новий розділ потрібно писати з нової сторінки незважаючи на кількість тексту на попередній сторінці. Назви розділів і параграфів у змісті й тексті мають бути однаковими. Нумерація сторінок, розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів, рисунків (малюнків), таблиць, формул подають арабськими цифрами без знака №. Першою сторінкою звіту є титульний аркуш, який включають до загальної нумерації сторінок. На титульному аркуші номер сторінки не ставлять, на наступних номер проставляють у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці. Такі структурні частини звіту, як зміст, вступ, висновки, список використаних джерел не мають порядкового номера. Звертаємо увагу на те, що всі аркуші, на яких розміщені згадані структурні частини нумерують звичайним чином. Не нумерують лише їх заголовки, тобто не можна писати: “1. ВСТУП” або “Розділ 6. ВИСНОВКИ”. Номер розділу ставлять після слова “РОЗДІЛ”, після номера крапку не ставлять, потім з нового рядка пишуть заголовок розділу. Підрозділи нумерують у межах кожного розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. В кінці номера підрозділу повинна стояти крапка, наприклад: “2.3.” (третій підрозділ другого розділу). Потім у тому ж рядку наводять заголовок підрозділу. Пункти нумерують у межах кожного підрозділу. Номер пункту складається з порядкових номерів розділу, підрозділу, пункту, між якими ставлять крапку. В кінці номера повинна стояти крапка, наприклад: “1.3.2.” (другий пункт третього підрозділу першого розділу). Потім у тому ж рядку наводять заголовок пункту. Пункт може не мати заголовка. Підпункти нумерують у межах кожного пункту за такими ж правилами, як пункти. Зміст подають на початку звіту. Він містить найменування та номери початкових сторінок усіх розділів, підрозділів та пунктів (якщо вони мають заголовок), зокрема вступу, загальних висновків, додатків, списку використаної літератури та ін. Висновки є завершальною частиною звіту. Вони містять стислий виклад актуальності зроблених оцінок та узагальнень під час аналізу, а також пропозицій автора. Ознайомлення з текстом висновків повинно сформувати уявлення про ступінь досягнення автором звіту поставленої мети і завдань. Обсяг висновків – 3 – 5 с. Після рецензування звіту про практику відбувається його захист. Захищають звіти на кафедрі. Дія цього створюють комісію до складу якої входять керівники практики кафедри. Під час захисту перевіряють повноту та рівень засвоєння студентом програми практики. Під час захисту звіту з виробничої практики студент повинен продемонструвати: - теоретичні знання за вказаними у вказівках дисциплінами; - практичні матеріали конкретного підприємства з питань документального оформлення організації та техніки синтетичного і аналітичного обліку, звітності, виконані самостійно студентом під час виробничої практики, згідно з робочою програмою і календарно-тематичним планом, затвердженими керівниками виробничої практики від підприємства (організації) та навчального закладу; - елементи наукових досліджень, пошуку самостійного підходу до рішення облікових задач; - висновки та пропозиції щодо вдосконалення обліку на підприємстві. Студент, який не виконав програми виробничої практики і отримав негативну характеристику або незадовільну оцінку при захисті звіту, повинен повторно пройти практику в період, визначений ректором вузу. В окремих випадках студента можуть, відрахувати з вузу.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Основна література
40. Ловінська Л. Г. Бухгалтерський облік для економістів та правознавців у схемах і таблицях: Навч. посіб. / Л. Г. Ловінська, Я. В. Олійник, Л. О. Галат. – К. : КНЕУ, 2005. – 329 с.45. Наказ Міністерства фінансів України від 29.11.2000 р. № 302 “Про Примітки до річної фінансової звітності” [Електронний ресурс] : сайт Верховної ради України. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/l
Додаткова література
|