|
Організація праці менеджмераДата публикации: 18.09.2018 15:49
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД “КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА”
ФАКУЛЬТЕТ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ТА МАРКЕТИНГУ КАФЕДРА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ТА ЕКОНОМІКИ ПРАЦІ
Навчально-методичні матеіали до вивчення науки “Організація праці менеджера”для студентів V курсу галузь знань «Економіка та підприємництво» магістерської програми «Управління персоналом» для студентів, що навчаються за спеціальністю 8.03050501
КИЇВ - КНЕУ 2014
Зміст
ВступОрганізація є постійним супутником будь-якої усвідомленої цілеспрямованої діяльності. Добре організована праця є важливою передумовою досягнення позитивних результатів діяльності, задоволення працівників своїми трудовими здобутками. Безсистемна, недбала організація праці навпаки спричиняє низку проблем: виробничих, психологічних, економічних, моральних, соціальних. Керівник, менеджер як ніхто інший має розуміти значення організації праці для успішної діяльності трудових колективів і бути взірцем у цій справі для підлеглого персоналу. Наука “Організація праці менеджера” належить до числа нормативних, тобто обов’язкових для вивчення студентами, що опановують магістерську програму “Управління персоналом”. Метою науки є надання студентам можливостей для оволодіння системними знаннями теорії та практики організації праці менеджерів та інших працівників апарату управління підприємствами. Мета науки досягається у процесі виконання студентами низки завдань з опанування організаційними компетенціями як здатностями розуміти, знати, уміти, володіти стійкими навичками. Основні завдання науки – навчити студентів: 1. Розуміти: — місію і цілі підприємства; — мету праці менеджерів; — сутність і значення організації праці управлінського персоналу; — значення: управлінської інформації; службового спілкування менеджера; формального і неформального лідерства; ролі секретаря в організації праці менеджера. 2. Знати: — функції менеджменту і менеджера; — особливості праці менеджерів; — завдання організації праці менеджерів; — засади функціонального поділу праці; — методи навчання менеджерів; — методи аналізу трудових процесів в управлінні підприємствами; — засади підготовки управлінських рішень; — вимоги до службового спілкування менеджера; — методи оцінювання праці менеджера; — методи стимулювання праці менеджерів; — засади програмування професійної кар’єри. 3. Уміти: — організовувати робоче місце керівника (фахівця); — аналізувати умови праці менеджера; — розробляти заходи щодо вдосконалення трудових процесів в управлінні підприємствами; — виявляти інформаційні потреби керівників і фахівців; — розробляти заходи щодо вдосконалення інформаційного забезпечення менеджерів; — аналізувати стан і ефективність делегування повноважень керівників середнього і вищого рівнів управління; — складати проекти управлінських рішень та обґрунтовувати їх доцільність; — організовувати підготовку ділових нарад і зустрічей; — аналізувати стиль керівництва людьми; — аналізувати ефективність роботи секретаря керівника; — консультувати керівників з питань організації праці управлінського персоналу; — програмувати власну професійну кар’єру. 4. Володіти стійкими навичками: — нормування управлінської праці; — складання положень про структурні підрозділи та посадових інструкцій; — планування особистої праці та самоконтролю результатів діяльності; — ділового листування. Предметом науки є загальні засади і методи організації управлінської праці. Сумлінно опанувавши науку “Організація праці менеджера”, студенти набудуть важливих для роботи за фахом компетенцій (табл. 1). Таблиця 1 Компетенції фахівця, що формуються під час вивчення науки “Організація праці менеджера”
1. Тематичний план наукиНаука “Організація праці менеджера” включає 17 тем. У зв’язку з обмеженим бюджетом навчального часу деякі теми не виносяться на лекційні заняття, а підлягають самостійному вивченню студентами за літературними джерелами. Загалом на вивчення науки відведено 144 академічних годин. Через специфіку різних форм навчання розподіл навчального часу за формами організації навчального процесу (денна, заочна) є неоднаковим. Формою підсумкового контролю є екзамен. Тематичний план науки наведено у табл.2. Таблиця 2
Тематичний план
Умовні позначення: Л – лекції; П – практичні заняття; І-к р. – індивідуально-консультативна робота; С – самостійна робота студентів
2. Зміст науки за темамиТема 1. Функції менеджера в організації, особливості його праціФункціональний поділ праці, його організаційне, економічне та соціальне значення. Об’єктивні передумови появи менеджера в системі функціонального поділу праці. Загальна характеристика менеджера, його призначення в організації. Функції менеджменту і менеджера: загальні та специфічні. Методологічні аспекти діяльності менеджера. Особливості праці менеджера на різних рівнях управлінської ієрархії, у великих, середніх і малих організаціях. Тема 2. Цілі організації і мета праці менеджераФілософія і місія організації, їх значення для поступального розвитку та формування позитивного іміджу. Генеральна стратегія організації та її складові. Цілі організації та їх класифікація. Загальнокорпоративні, функціональні та лінійні цілі організації. Дерево цілей. Мета праці менеджера, її місце у системі цілей організації. Особливості формування мети праці менеджерів нижчого, середнього і вищого рівнів управління, лінійних і функціональних керівників. Тема 3. Сутність і зміст організації праці менеджераВизначення організації праці, її економічне й соціальне значення. Складові організації праці менеджера: визначення обов’язків, прав і відповідальності; організація та обслуговування робочого місця, інформаційне забезпечення; створення сприятливих умов праці; планування діяльності; використання технічних засобів праці; службове спілкування та організація роботи з документами; оцінювання і стимулювання праці менеджера. Суб’єкти організації праці менеджера. Тема 4. Підготовка менеджерівЗагальні та специфічні вимоги до менеджерів з боку роботодавців. Вимоги до освіти і практичного досвіду менеджера. Форми й методи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації менеджерів. Сучасний стан підготовки менеджерських кадрів в Україні та у світі. Організація безперервної самоосвіти менеджера. Тема 5. Нормування управлінської праціКласифікація затрат робочого часу менеджера. Час роботи і його складові: час організаційно-адміністративної роботи, час творчої роботи, час формально-логічної роботи, час технічної роботи. Час перерв: регламентовані перерви, нерегламентовані перерви. Аналіз затрат робочого часу працівників апарату управління. Нормативні матеріали для нормування управлінської праці. класифікація норм для сфери управлінської праці. Методи нормування управлінської праці: розрахункові та дослідницькі. Тема 6. Організація та обслуговування робочих місцьСутність і процес організації робочих місць для менеджерів. Загальні вимоги до організації робочого місця менеджера. Планування і оснащення робочих місць менеджерів. Засоби механізації управлінської праці та їх використання. Обслуговування робочих місць. Тема 7. Умови і культура праці менеджераОрганізаційні та психофізіологічні особливості розумової праці, їх вплив на працездатність менеджера. Загрози здоров’ю менеджера. Організаційні резерви підвищення працездатності менеджера. Сутність, зміст і значення гігієни праці як галузі науки і сфери практичної діяльності. Фактори та умови праці. Гігієнічні поради менеджерам. Сутність і значення регламентованого режиму праці й відпочинку менеджера. Напрями раціоналізації режимів праці й відпочинку. Культура праці менеджера. Тема 8. Аналіз і вдосконалення трудових процесів в управлінні підприємствамиОсобливості трудових процесів у сфері управління. Аналіз складу і змісту трудових процесів в управлінні. Графічні методи аналізу управлінських процедур. Методи аналізу трудових операцій. Аналіз використання робочого часу. Методи спостереження за використанням робочого часу: фотографія робочого часу, хронометраж, моментні спостереження, опитування. Показники використання робочого часу. Проектування раціональної організаційної структури управління підприємством, організаційних та інформаційних зв’язків. Раціоналізація управлінської документації. Раціоналізація трудомістких управлінських процедур і операцій. Тема 9. Регламентування праці менеджерівСутність, значення і об’єкти регламентування управлінської праці. Класифікація регламентів праці управлінського персоналу. Методи регламентування управлінської праці. Статут організації та його значення. Положення про структурні підрозділи. Посадові інструкції. Штатний розпис. Інші регламенти управлінської праці. Тема 10. Інформаційне забезпечення діяльності менеджераІнформація як головний предмет праці менеджера і як продукт його діяльності. Значення і класифікація управлінської інформації. Інформаційний процес. Інформаційний потік. Поняття інформаційної системи. Інформаційні потреби керівників. Сучасні вимоги до інформації. Організація інформаційного забезпечення діяльності менеджера. Тема 11. Делегування повноважень і планування праці менеджера Сутність і зміст повноважень менеджера. Делегування повноважень менеджера. Переваги та ризики, пов’язані з передачею частини повноважень менеджера. Передача повноважень як засіб стимулювання підлеглих. Методи і суб’єкти контролю за діяльністю підлеглих. Стимулювання самостійності в роботі та відповідальності підлеглих. Планомірність як необхідна передумова будь-якої цілеспрямованої діяльності, форми її реалізації. Основні об’єкти планування в діяльності менеджера. Перспективне і поточне (оперативне) планування діяльності. Особливості планування окремих специфічних видів діяльності та самовдосконалення. Самоконтроль виконання запланованих досягнень. Тема 12. Підготовка, ухвалювання та організація виконання управлінських рішеньУправлінські рішення як основа менеджменту. Класифікація управлінських рішень. Вимоги до якості управлінських рішень. Технологія підготовки рішень, оцінювання та ухвалювання рішень, організація виконання прийнятих рішень. Умови швидкого і безперешкодного запровадження прийнятих рішень. Контроль виконання рішень і звітність виконавців. Тема 13. Службове спілкування менеджераПотреби менеджера у спілкуванні. Класифікація різновидів і форм спілкування менеджера. Партнери у спілкуванні. Вимоги до культури спілкування менеджера. Повсякденне оперативне спілкування з підлеглими, колегами і вищими керівниками. Особливості проведення нарад, зустрічей, бесід, спілкування із зовнішнім світом. Листування як особлива форма ділового спілкування менеджера. Організація приймання відвідувачів з особистих питань. Тема 14. Лідерство і стиль керівництва людьми на підприємствіФормальне і неформальне лідерство, їх значення для ефективного управління. Культура управління і керівництва людьми. Стиль управління та його типові різновиди. Вплив різних стилів управління на трудову поведінку підлеглих. Взаємозв’язок особистісних властивостей керівника і його стилю управління. Тема 15. Роль секретаря в організації праці керівникаПередумови появи в апараті управління посади секретаря. Різновиди секретарських посад. Посадові обов’язки секретаря керівника. Взаємодія керівника з секретарем . Вимоги до знань та умінь секретаря. Кваліфікаційні вимоги. Тема 16. Оцінювання і стимулювання праці менеджерівЕкономічне, організаційне і соціальне значення об’єктивного оцінювання діяльності менеджерів. Методи, критерії та показники оцінювання. Поточне оцінювання і періодична атестація менеджерів. Використання підсумків оцінювання. Методи і форми мотивації менеджерів до успішної діяльності. Особливості організації оплати праці менеджерів. Нематеріальні форми стимулювання ефективної праці менеджерів. Тема 17. Авторитет і кар’єра менеджераІмідж і авторитет менеджера, їх значення для успішної діяльності. Фактори і методи формування реального авторитету. Програмування ефективної діяльності. Планування ділової кар’єри, його значення, структура, методи реалізації, контроль.
3. Плани практичних занять
3.1. Плани практичних занять для студентів денної форми навчання Заняття 1. Функції менеджера в організації, особливості його праці Завдання. Закріплення і поглиблення знань: • суспільного поділу праці; • функціонального поділу праці на підприємстві; • функцій управління підприємством; • функцій менеджменту загальних і спеціальних; • особливостей управлінської праці. План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 2. Сутність і зміст організації праці менеджера Завдання. Засвоєння базових понять сутності і складових організації праці менеджера План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 3. Нормування управлінської праці Завдання. Засвоєння теоретичних засад і набуття практичних навичок нормування управлінської праці План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 4. Аналіз і вдосконалення трудових процесів в управлінні підприємствами Завдання. Набуття навичок аналізу та розв’язання складних ситуацій в управлінні підприємствами, спричинених недоліками в організації праці План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 5. Регламентування праці менеджерів Завдання. Набуття вмінь розроблення засобів регламентування діяльності управлінського персоналу План заняття 1. Експрес-опитування студентів за переліком питань на тему: «Об’єкти регламентування і види регламентів» 2. Розроблення положень про підрозділи служби персоналу Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 6. Інформаційне забезпечення діяльності менеджера Завдання. Засвоєння методів забезпечення інформаційних потреб працівників служби персоналу План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Завдання 7. Делегування повноважень і планування праці менеджера Завдання. Напрацювання вмінь ефективно використовувати робочий час План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 8. Службове спілкування менеджера Завдання. Напрацювання навичок усного і писемного спілкування менеджера План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 9. Оцінювання і стимулювання праці менеджерів Завдання. Поглиблення теоретичних знань і набуття вмінь організації оцінювання керівників структурних підрозділів План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
Заняття 10. Авторитет і кар’єра менеджера Завдання. Поглиблення теоретичних знань і набуття вмінь планування трудової кар’єри План заняття
Інформаційно-методичне забезпечення
3.2. Плани контактних занять для студентів заочної форми навчанняЗаняття 1. Розглядаються теоретичні і практичні питання з тем № 1 і 2. Засвоюються розуміння сутності і значення функціонального поділу праці, знання функцій менеджменту і менеджера в організації. Напрацьовуються навички побудови дерева цілей підприємства та визначення мети праці менеджерів. Заняття 2. Тема 3 вивчається в режимі практичного заняття. За темою 4 проводиться міні-лекція і семінар. Засвоюються знання сутності, змісту і значення організації праці управлінського персоналу підприємств. Напрацьовуються уміння визначати комплекс вимог роботодавця до претендентів на вакантні посади керівників, обирати адекватні методи навчання менеджерів, професіоналів і керівників. Заняття 3. На це заняття виноситься одна тема № 5. Спочатку відбувається міні-лекція, потім – практичне заняття з розв’язання задач. Напрацьовуються уміння аналізувати затрати робочого часу працівників апарату управління, обирати для нормування праці адекватні трудові нормативи і методи нормування управлінської праці. Заняття 4. Міні-лекція за темою № 8, аналіз практичних ситуацій. Засвоюються методи і прийоми аналізу ефективності трудових процесів в управлінні підприємствами, напрацьовуються уміння раціоналізації процесів і процедур управлінського характеру. Заняття 5. Тема № 9 вивчається в режимі семінару-дискусії. Засвоюються базові знання сутності і значення регламентування праці менеджерів, застосовуваних для цього засобів. Формуються уміння добирати і використовувати засоби регламентування праці керівників відповідно до характеру виконуваних функцій. Заняття 6. Проводиться міні-лекція за темою № 10 і контрольна робота в аудиторії. Засвоюються знання щодо сутності, значення і класифікації управлінської інформації, її структури, застосовуваних інформаційних технологій. Формуються уміння в галузі визначення інформаційних потреб керівників та методів їх забезпечення. Заняття 7. Проводиться міні-лекція за темою № 11 та усне опитування студентів. Засвоюються знання сутності і практичного значення делегування повноважень керівниками, організації цього процесу. Формуються уміння планувати роботу керівників і контролювати виконання делегованих повноважень. Заняття 8. Проводиться міні-лекція за темою № 14 і семінарське заняття. Засвоюються базові знання лідерства та його значення для ефективності управління трудовими колективами. Формуються уміння аналізувати стилі керівництва працівниками на підприємстві та оцінювання ефективності стилів. Заняття 9. Основний зміст теми 16 опрацьовується у формі практичного заняття. Формуються уміння оцінювати керівників і результати їхньої діяльності, обґрунтовувати вибір адекватних методів і засобів винагородження керівників відповідно до результатів їхньої діяльності.
4. Приклади завдань, що виносяться на екзаменПриклад теоретичного питання: розкрити сутність і значення організації праці на підприємстві, навести приклади відмінностей в організації праці менеджерів і робітників. Тестове завдання: з наведених трьох варіантів відповіді обрати один правильний. Планування праці менеджера – це: а) ретельне визначення на наступний робочий день нарад, зустрічей, ділових бесід, виховних заходів та потрібних для цього затрат часу; б) розрахунки затрат робочого часу керівника на управління підрозділом, контроль виконання змінно-добових завдань, стану охорони праці та трудової дисципліни; в) процес попереднього визначення завдань, які має виконувати менеджер у наступних періодах часу, їхньої черговості, тривалості та якості виконання.
5. Самостійна робота студентів
5.1. Самостійна робота студентів денної форми навчання
На самостійну роботу студентів з науки «Організація праці менеджера» навчальним планом передбачено 74 години. Основними видами самостійної роботи є: – підготовка до поточних аудиторних занять; – виконання індивідуальних і групових завдань на практичних заняттях; – виконання домашніх індивідуальних завдань; – пошуково-аналітична робота; – наукова робота; – підготовка до екзамену тощо. Основні види завдань наведено в карті самостійної роботи (табл.3). Таблиця 3 Карта самостійної роботи студента з науки «Організація праці менеджера» Денна форма навчання
5.2. Плани навчальної роботи студентів заочної форми навчання в міжсесійний періодОсновними видами самостійної роботи студентів-заочників є: – виконання індивідуальних практичних завдань за місцем роботи; – виконання контрольної роботи в аудиторії; – підготовка до екзамену. Карту самостійної роботи для студентів-заочників наведено в табл. 4. Таблиця 4
Карта самостійної роботи студента з науки «Організація праці менеджера» для студентів спеціальності 8.03050501 – Управління персоналом та економіка праці освітньо-кваліфікаційного рівня магістр
Заочна форма навчання
Індивідуальні практичні завдання для студентівзаочної форми навчання У міжсесійний період студенти виконують індивідуальне практичне завдання. Для цього вони вивчають, аналізують і оцінюють практику організації управлінської праці за місцем роботи. Індивідуальне практичне завдання складається зі вступу та аналітичної частини. Структура вступу є однаковою для всіх студентів, а зміст варіюється залежно від конкретних умов і результатів діяльності організації, в якій працює студент. Зміст вступу: - повна назва організації; - вид економічної діяльності; - форма власності; - основні види продукції, що виробляються, виконувані послуги; - загальна чисельність і структура персоналу (включаючи чисельність працівників територіально відокремлених частин: філій, відділень, цехів, інститутів тощо); - загальна чисельність менеджерів, у тому числі керівників нижчого, середнього і вищого рівнів управління; - показники обсягів діяльності за минулий звітний рік: товарна продукція, обсяги продажу, вартість наданих замовникам послуг, вартість виконаних науково-дослідних робіт і т.п. Для характеристики чисельності персоналу та обсягів основної діяльності використати табличні форми і доповнити їх відповідним коментарем. Завдання для аналітичної частини сформульовано у п’яти варіантах. Студент обирає варіант завдання у відповідності з номером залікової книжки:
Практичне завдання, виконане за невластивим варіантом, оцінюється в “0” балів без перевірки його змісту. Студент заочної форми навчання, який не працює з поважної причини, підтвердженої документально, може звернутися на кафедру із заявою про заміну практичного завдання на підготовку реферату за темою і планом, що їх видає кафедра в індивідуальному порядку. Виконане індивідуальне завдання студент друкує на комп’ютері та оформляє його у вигляді звіту. Зразок титульного аркуша звіту наведено у додатку 1. Звіт друкується на білому папері формату А4, скріплюється металевими скобками або прошивається з лівого краю. Обсяг звіту має бути не більше 25 с. У процесі підготовки аналітичної частини звіту забороняється використовувати літературні джерела. Студент зобов’язаний подати звіт на кафедру управління персоналом та економіки праці не пізніше, як за два тижні до початку екзаменаційної сесії. Звіти, подані пізніше, не перевіряються і не оцінюються. Залежно від повноти і якості змісту кожне з п’яти питань аналітичної частини звіту оцінюється за шкалою 5; 3; 0 балів. За недбале оформлення, наявність грубих граматичних і лексичних помилок загальна оцінка за звіт може бути зменшена на 5 балів.
Варіанти аналітичної частини звітуВаріант 1
Варіант 2
Варіант 3
Варіант 4
- які повноваження у цій справі перший керівник залишив за собою; - які повноваження, яким підрозділам (посадовим особам) перший керівник делегував; - навести у звіті зразки внутрішніх нормативних документів, що регулюють оплату праці менеджерів; 4. Скласти анкету і провести опитування працівників (не менше 10 осіб) для з’ясування, які стилі управління людьми використовують керівники організації. 5. На прикладі одного з підрозділів підприємства оцінити рівень кваліфікації працівників, розробити план внутрівиробничого навчання, визначити потребу в додаткових коштах з розрахунку на один рік.
Варіант 5 1. На прикладі одного з менеджерів ретельно вивчити й описати умови праці на його робочому місці: - відповідністьплощі та кубатури приміщення санітарним нормам; - стан мікроклімату; - освітлення (природне і штучне); - шум; - відповідність робочих меблів вимогам ергономіки тощо. 2. Розробити анкету і провести опитування керівників різних рівнів управління (не менше 10 осіб), чи задоволені вони і якою мірою інформаційним обслуговуванням. Якщо мають місце випадки незадоволення, то з’ясувати причини цього. 3. Вивчити досвід матеріального стимулювання менеджерів, навести посадові оклади, вивчити преміальні положення, оцінити їх з позицій економічної доцільності. 4. Навести перелік посад працівників підприємства, на яких поширюється режим ненормованого робочого дня. Як працівникам компенсується робота в такому режимі? 5. З’ясуйте, чи є на підприємстві резерв працівників на заміщення вакантних посад керівників. Скільки часу в середньому один працівник перебуває в резерві до підвищення в посаді. Сформулюйте пропозиції щодо поліпшення роботи з кадровим резервом.
6. Теми рефератів – есе1. Місце і роль менеджера в стратегічному управлінні підприємством. 2. Сучасний менеджер як суб’єкт і об’єкт організації праці. 3. Завдання та організація управління знаннями менеджерів. 4. Нормування управлінської праці: досвід і проблеми. 5. Організаційне проектування систем управління підприємством. 6. Якість інформаційного забезпечення керівників та шляхи її поліпшення. 7. Тактика ведення ділових переговорів за участю менеджера. 8. Сучасні вимоги до стилю керівництва людьми на підприємстві. 9. Методи оцінювання діяльності керівників. 10. Стратегія і тактика ділової кар’єри молодого керівника.
7. Орієнтовна тематика доповідей на студентській науковій конференції1. Методи визначення потреб керівників і професіоналів у навчанні. 2. Методи визначення витрат підприємства на навчання управлінського персоналу 3. Аналіз і вдосконалення трудових процесів в управлінні підприємствами. 4. Інформатизація управлінської праці. 5. Методи оцінювання діяльності менеджерів. 6. Методи оцінювання ефективності навчання менеджерів.
8. Поточний і підсумковий контроль знань8.1. Поточний контроль знань студентів денної форми навчанняПоточний контроль знань студентів складається з трьох етапів. Перший етап. Викладач оцінює рівень засвоєння вмінь на кожному з 10 практичних занять у балах за шкалою: 3 (відмінно); 2 (добре); 1 (задовільно); 0 (незадовільно). Неявка студента на практичне заняття незалежно від причин означає, що він тему не відпрацював, тому отримує оцінку нуль балів. Якщо студент пропустив заняття з поважної причини, підтвердженої документально, йому надається право з письмового дозволу декана факультету відпрацювати пропущену тему в режимі індивідуально-консультативної роботи. Другий етап. Викладач оцінює модульні контрольні роботи. Студенти їх виконують за білетами, кожен з яких містить 5 завдань. Завдання формулюються за матеріалами тем, які не виносились на практичні заняття. Максимально можлива оцінка за модульну контрольну роботу – 5 балів. Третій етап. Викладач оцінює якість виконання індивідуальних (вибіркових) завдань. Кожне з вибіркових завдань оцінюється за шкалою: 10; 8; 6; 0 балав. Максимально можлива оцінка з поточної успішності – 50 балів. 8.2. Поточний контроль знань студентів заочної форми навчанняПоточний контроль знань студентів заочної форми навчання складається з двох етапів. Перший етап. Викладач оцінює систематичність і активність роботи студентів під час контактних занять, а також якість виконання індивідуальної роботи за вибором студента (табл. 4). Другий етап. Викладач оцінює якість поданих студентами звітів про виконання практичних завдань за місцем роботи. Вступ у звіті не оцінюється, але за його відсутності чи неповної інформації в ньому не оцінюється весь звіт, тобто він вважається невиконаним. Аналітична частина звіту складається з п’яти завдань, кожне з яких оцінюється за шкалою 5; 3; 0 балів. Максимально можлива оцінка з поточної успішності – 50 балів. 8.3. Підсумковий контроль знань студентівОцінювання знань студентів з організації праці менеджера здійснюється на основі результатів поточної успішності та екзамену. Екзамен проводиться в письмовій формі. Екзаменаційний білет містить 5 завдань, з них одне тестове. Кожне завдання в екзаменаційних білетах оцінюється за шкалою: 10; 8; 6; 0 балів. Теоретично студент за екзаменаційну письмову роботу може отримати: – 50 балів; Критерії оцінювання знань на екзамені наведено в табл. 5. Таблиця 5
Критерії оцінювання знань студента на екзамені
У разі, якщо відповіді студента оцінено менше ніж у 30 балів, він отримує незадовільну оцінку за результатами екзамену, а набрані за екзамен бали не враховуються в загальній підсумковій оцінці. Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за поточну успішність та за виконання екзаменаційних завдань, (за умови, що на екзамені студент набрав не менше 30 балів). Якщо на екзамені студент набрав менше 30 балів, тобто отримав незадовільну оцінку, загальна підсумкова оцінка включає лише оцінку за поточну успішність. Загальна оцінка за екзамен може бути зменшена на 5 балів, якщо студент припустився граматичних і лексичних помилок. У разі використання заборонених інформаційних джерел студент на вимогу викладача полишає аудиторію та одержує за екзамен нульову оцінку. Загальна підсумкова оцінка з навчальної дисципліни переводиться у чотирибальну та шкалу ECTS відповідно до табл. 6. Таблиця 6
Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в чотирибальну та шкалу за системою ECTS:
Зразок екзаменаційного білета
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРАОсновні джерела
[1] За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності – участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо – можуть присуджуватися додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. |