|
Главная \ Методические указания \ Методические указания и информация \ Основи оподаткування Збірник ситуаційних завдань
Основи оподаткування Збірник ситуаційних завданьДата публикации: 06.02.2019 12:25
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Основи оподаткування
Збірник ситуаційних завдань (Case method)
Дніпропетровськ – 2013
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Дніпропетровська державна фінансова академія ЕКОНОМІЧНИЙ ФАКУЛЬТЕТ КАФЕДРА ПОДАТКІВ
Основи оподаткування
Збірник ситуаційних завдань (Case method) для студентів денної форми навчання, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем «бакалавр» за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво» за напрямом підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит»
Дніпропетровськ – 2013 ББК 65.261.411 УДК 351.713:336.22
Д79 Основи оподаткування: Збірник ситуаційних завдань (Case method) для студентів денної форми навчання, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем «бакалавр» за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво» за напрямом підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит» – Дніпропетровськ: Дніпропетровська державна фінансова академія, 2013. – 58 с.
Збірник ситуаційних завдань (Case method) з навчальної дисципліни „Основи оподаткування” розроблено згідно з її програмою й призначений для студентів денної форми навчання. Метою видання є формування у студентів необхідних професійних знань, умінь та навичок шляхом розробки та впровадження у навчальний процес ситуаційних завдань (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування» як інноваційного методу навчання. Збірник ситуаційних завдань (Case method) містить передмову; методичні рекомендації щодо здійснення аналізу конкретних ситуаційних завдань (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування»; приклад розв'язання ситуаційного завдання з теми №5 «Теоретико–методологічні засади класифікації податків» та його презентації; ситуаційні завдання з тем дисципліни; список рекомендованої літератури.
Розглянуто та схвалено Вченою радою економічного факультету Протокол № 5 від 20.02.2013 р.
Розглянуто та схвалено на засіданні кафедри податків Протокол № 10 від 14.01.2013 р. ЗМІСТ
У реальній дійсності коло необхідних для життя і роботи знань постійно розширюється, а можливості їх засвоєння не безмежні. Найважливішим завданням стає не тільки уміння відбирати необхідні знання, систематизувати їх, але й уміння перетворювати ці знання, наблизити їх до сьогоднішніх життєвих і професійних ситуацій, практики.Одним із провідних напрямів адаптації навчального процесу до реальної професійної діяльності є розробка та впровадження таких форм і методів активного навчання та навчально-методичного матеріалу, які б передбачали цілеспрямований розвиток розумових здібностей студентів і водночас сприяли засвоєнню знань і вмінь, формували фахові компетенції та особистість у цілому. Це означає, що ситуаційні завдання, як метод активного навчання, допомагають у теоретичному і практичному аспекті підготовки спеціалістів. Ситуаційний метод навчання дозволяє «прожити» визначену ситуацію, вивчити її в безпосередній дії. Професійна діяльність спеціалістів економічного профілю носить достатньо різноманітний характер, тому застосування ситуаційних завдань (Case method) в підготовці спеціалістів у галузі знань 0305 „Економіка та підприємництво” напряму підготовки 6.030508 „Фінанси і кредит”, допоможе активізувати процес навчання і зв'язати його з майбутньою фаховою діяльністю.Ситуаційні завдання (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування» дозволяють моделювати різноманітні виробничі ситуації в межах податкового законодавства, проектувати засоби дій в умовах запропонованих моделей, демонструвати процес систематизації теоретичних знань за рішенням визначеної практичної проблеми.Отже, ситуаційні завдання (Case method) є інноваційними методами навчання. Вони виступають як засіб і метод підготовки й адаптації до професійної діяльності і соціальних контактів та активізують процес засвоєння знань, навичок і умінь. Максимальна наближеність до реальної і практичної діяльності майбутніх фахівців досягається саме шляхом розгляду конкретних ситуацій. Виконавці ситуаційних завдань виступають у різноманітних ролях і приймають управлінські рішення, що узгоджуються з інтересами цих ролей. Найчастіше виконавцям доводиться приймати рішення в конфліктних ситуаціях. При застосуванні ситуаційних завдань виникає можливість здійснювати моделювання за реальною діяльністю майбутнього спеціаліста. У процесі вирішення ситуації студент може не лише придбати нові знання, але й експериментувати з прийняттям різноманітних рішень. Навички вирішення конфліктних ситуацій можуть переноситися студентом з ігрової ситуації до реального життя, допомагаючи йому у міжособових проблемах, що виникають не лише у фаховій сфері. Непередбачуваність ситуації робить її специфічною формою пізнавальної діяльності. Ситуаційні завдання (Case method) збільшують результативність навчання за рахунок глибини і швидкості засвоєння інформації, дозволяють у короткий термін опанувати методами прийняття рішень. Ситуаційні завдання (Case method) несуть в собі такі навчальні цілі:
Метою видання є формування у студентів необхідних професійних знань, умінь та навичок шляхом розробки та впровадження у навчальний процес ситуаційних завдань (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування» як інноваційного методу навчання.
1. Методичні рекомендації щодо здійснення аналізу конкретних ситуаційних завдань (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування»
Аналіз конкретних ситуаційних завдань (Case method) - один із методів активного навчання, який дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності спеціалістів. Метод ситуацій передбачає розгляд виробничих, управлінських та інших ситуацій, складних конфліктних випадків, проблемних ситуацій. Проблемна ситуація - усвідомлена людиною ситуація існування протиріччя між поставленою метою й можливістю її досягнення. Головна мета навчальної проблемної ситуації - викликати пізнавальний інтерес, спрямувати їх розумову діяльність. Загальна процедура застосування ситуаційної вправи охоплює декілька етапів, які об'єднані в блоки: вступний; самонавчання або роботи над кейсом у малих студентських групах; презентація результатів, їх захист. У вступному блоці аналіз ситуації охоплює шість етапів. Вихідним етапом є попереднє ознайомлення із ситуаційною вправою (уважне прочитання, ознайомлення з проблематикою). На цьому етапі, що є особливо важливим, відбувається також усвідомлення студентом місця ситуаційного завдання у навчальній програмі курсу.
Рис. 1. Загальна процедура аналізу ситуаційного завдання На другому етапі відбувається детальний аналіз змісту ситуаційного завдання. Це змушує студента до впорядкування інформації, що міститься в ситуаційному завданні. Основою цієї фази роботи над ситуаційним завданням є знання, які вже має студент. На цьому етапі аналізу він демонструє своє бачення проблематики кейсу презентує свої думки, ідеї, способи розв'язання. Цей етап ставить перед студентом два основні запитання:
Третій етап призначений для з'ясування нових і незрозумілих понять, термінів, висловів, які використано в описі аналізованої ситуації. Як окремий студент, так і ціла група, працюючи над кейсом, мусять не тільки узгодити своє розуміння сутності окремих термінів, але й оперувати однаковою термінологією і знати можливості й застосування. Четвертий етап полягає у точному формуванні проблеми. Цей етап аналізу спрямовується на формування чіткої відповіді на запитання: яка проблема є предметом ситуаційного аналізу? Результати, отримані на попередніх етапах, дозволяють на наступному, п'ятому етапі, підбити підсумки щодо формування пропозицій і уточнити деталізовані завдання, поставлені у формі запитання: яке завдання (проблему) потрібно розв'язати? На шостому етапі викладач робить прогноз навчальних потреб: визначає напрямки, форми і джерела здобуття студентами знань, які надають їм можливість розв'язати проблему кейсу. Другий великий блок процедури аналізу ситуацій передбачає виконання навчальних завдань, визначених кейсом і сформованих викладачем на останньому етапі вступного блоку. Це стає можливим завдяки самонавчанню студентів. Студенти на основі аналізу ситуації вчаться вчитися. Етап самонавчання, на наш погляд, повинен сприяти формуванню вміння поєднувати пасивні форми навчання (читання, аналіз, використання джерел) з його активною функцією (письмове вираження своїх роздумів і спостережень). Надання письмової форми пропозиціям, щодо вирішення проблеми ситуаційного завдання, є необхідною передумовою початку групового обговорення кейсу. Звіт повинен бути переконливим, простим і зрозумілим. Доповненням до самонавчання, як етапу опрацювання вправи, є робота в малих студентських групах. Значення цієї форми навчання в ситуаційному аналізі с багатоплановим. Передусім, вона створює можливість для презентації і зіставлення своїх знань зі знаннями інших членів групи у формі дискусії, обміну інформацією і думками, а з іншого боку, звертає увагу на питання, не помічені іншими, що приводить до зростання загального рівня знань кожного члена групи. Робота в дискусійній групі повинна сприяти виконанню таких конкретних дидактичних завдань, пов'язаних з аналізом ситуації, як:
При комплектуванні груп необхідно звернути увагу на те, щоб оптимальний її склад надавав студентам можливість вдосконалення власних, індивідуальних форм навчання і методів колективної праці, необхідних у майбутній діяльності податкового консультанта, податкового інспектора. Останній, восьмий етап ситуаційного аналізу - це презентація результатів роботи над завданням під час дискусії та їх публічний захист. Підсумком цієї роботи є оцінювання. Надзвичайно важливим є те, що система оцінювання враховує не тільки і не стільки знання (визначення, формули, схеми), але, передусім, розуміння цих категорій та вміння їх практичного використання в наступних завданнях або пізніше, в реальних ситуаціях на практиці. Таким чином, обговорення ситуаційного завдання поєднує думку з уявою і запрошує студентів дивитись на проблему з погляду дій не меншою мірою, аніж з аналітичного погляду, запитуючи в них, наприклад, не лише, який вибір найкращий, а й, який би зробили вони. Конкретні ситуаційні завдання з тем навчальної дисципліни «Основи оподаткування» розроблені у відповідності до її програми й призначені для студентів, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавр за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво» напряму підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит». Метою здійснення аналізу конкретних ситуаційних завдань з питань тем дисципліни «Основи оподаткування» є: - закріплення та систематизація теоретичних знань студентів; - розвиток творчого підходу та формування професійних навичок на основі вирішення ситуаційних завдань; - аналіз системи оподаткування в наступних аспектах: þ макроекономічні наслідки оподаткування; þ вплив оподаткування на діяльність суб’єктів господарювання; þ фіскальна ефективність оподаткування; - узагальнення переваг та недоліків оподаткування. Ситуаційні завдання виконуються на семінарському занятті після закріплення теоретичного матеріалу теми. Загальна процедура здійснення аналізу конкретних ситуаційних завдань показано у блок – схемі рис. 1. Оцінювання проаналізованих студентами конкретних ситуаційних завдань здійснюється диференційовано з урахуванням точності відповіді. Об’єктом контролю є рівень знань, виявлений студентом у відповідях при обговоренні проблемних питань та конкретних ситуаційних завдань, а саме:
Підведення підсумків проведеного заняття та правильні відповіді здійснюється викладачем після кожного обговореного проблемного питання конкретного ситуаційного завдання. Оголошення результатів та отримані кожним студентом бали здійснюються наприкінці семінарського заняття.
2. Приклад розв'язання ситуаційного завдання з теми №5 «Теоретико–методологічні засади класифікації податків» та його презентації
Ситуаційне завдання
На основі теоретичних аспектів щодо сутності, об’єктивних ознак непрямого та прямого оподаткування, положень Податкового кодексу України, статистичних даних про частку ВВП, що перерозподіляється через Зведений бюджет України, податкові надходження до доходної частини Державного бюджету та місцевих бюджетів України у 2006 - 2011рр. та прогнозу на 2012р. (рис. 2 – 5) Необхідно: - здійснити аналіз непрямого та прямого оподаткування в наступних аспектах: þ макроекономічні наслідки непрямого та прямого оподаткування; þ вплив непрямого та прямого оподаткування на діяльність суб’єктів господарювання; þ фіскальна ефективність непрямого та прямого оподаткування; - узагальнити переваги та недоліки непрямого та прямого оподаткування.
Дати відповідь на теоретичні питання: 1. Які теоретичні аспекти покладені в основу прямого та непрямого оподаткування?
Відповідь:
Прямими податками виступають ті, що стягуються державою безпосередньо з доходів чи майна платників податків, які є власниками цих доходів або майна. Тобто, розмір прямих податків для окремого платника визначається величиною його доходів. Більше їх платять ті члени суспільства, що мають вищі доходи. Порівняно з непрямими податками, прямі податки більш прогресивні, оскільки враховують дохідність платника і стягуються саме на стадії отримання доходу. Таким чином, прямі податки встановлюються безпосередньо щодо платників, і їх розмір залежить від масштабів об’єкта оподаткування. Вони поділяються на дві підгрупи - особисті й реальні. Непрямі податки включається до ціни товарів та послуг як надбавка до них і сплачуються за рахунок такої надбавки, а їх розмір для окремого платника прямо не залежить від його доходів. Вони поділяються на два види: акцизи та мито. У свою чергу, акцизи можуть носити універсальний та специфічний характер. До універсальних акцизів відносяться податок на додану вартість, податок з обороту та податок з продажу; до специфічних акцизів – акцизний збір. Нині в Україні застосовується така форма універсального акцизу, як податок на додану вартість, а також акцизний збір та мито.
2. За якими ознаками здійснюється розмежування податків на прямі та непрямі?
Відповідь:
Розмежування податків на прямі та непрямі за такими ознаками:
Рис. 2. Частка ВВП, що перерозподіляється через зведений бюджет України у 1992 – 2011 рр.
Рис. 3. Частка ВВП, що перерозподіляється через зведений бюджет України у 1992 – 2011 рр.
* 2012 р. – прогнозні показники Рис. 4. Показники формування доходної частини Державного бюджету України у 2006 - 2011 рр. та прогнозу на 2012 р. *
Рис. 5. Показники формування доходної частини місцевих бюджетів України у 2006 – 2011 рр.
Відповідь на ситуаційне завдання
Фіскальна функціональність прямих податків як методу акумуляції бюджетних доходів держави була, є й надалі залишатиметься домінуючою в загальній сукупності альтернативних напрямів прояву прямих податків у суспільстві. На цій підставі можна стверджувати, що зі своїх фіскальних позицій держава повинна бути зацікавлена не стільки в поточній максимізації податкових доходів у бюджеті, але насамперед гарантувати збереження і приріст джерел генерування доходів як об’єктів податкового розподілу та їх концентрації в централізованому розпорядженні держави. Міра фіскальної значимості істотно різниться в розрізі окремих видів прямих податків. Кожний податок володіє власним, притаманним тільки йому, фіскальним потенціалом, що обумовлює ступінь його значимості у податкових інтересах держави. Аналіз динаміки обсягів доходних частин Зведеного, Державного та місцевих бюджетів України у 2006 - 2012 рр. (рис. 2 - 4), показує, що сучасна податкова система України характеризується значним рівнем централізації стягнення податків в Державний бюджет. Так, рівень доходів Державного бюджету України перевищував сумарні доходи місцевих бюджетів: в 3,306 раза у 2006 році, в 3,064 раза у 2009 році, в 3,495 раза у 2011 році. При цьому зведений рівень перерозподільних трансфертів (дотацій та субвенцій) з Державного бюджету України становить більше 52% доходної частини зведених місцевих бюджетів України за 2011 рік. Крім того, оцінка динаміки формування доходних частин Державного бюджету України та місцевих бюджетах України у 2006 -2011 рр. за рахунок прямих податків наведена графіками на рис. 4, 5. Питома вага прямих податків в доходах Державного бюджету України поступово знижується, складаючи: 27,33% у 2006 році, 25,60 % у 2009 році, 24,42 % у 2011 році. Питома вага основного прямого податку на прибуток підприємств в доходах Державного бюджету України поступово знижується, складаючи: 19,74% у 2006 році, 19,09 % у 2009 році, 16,34 % у 2011 році. Питома вага прямих податків в доходах місцевих бюджетів України (без трансфертів з Державного бюджету) поступово зростає, складаючи: 69,93% у 2006 році, 78,06 % у 2009 році, 80,12 % у 2011 році. Питома вага основного прямого податку на доходи фізичних осіб в доходах місцевих бюджетів України зросла у 2009 році відносно рівня 2006 року та дещо знизилась у 2011 році, складаючи: 57,12% у 2006 році, 62,65% у 2009 році, 62,50% у 2011 році. Таким чином, у дослідженому періоді (2006 - 2011 рр.) фіскальна ефективність прямих податків у доходах Державного бюджету України знижувалась, а в доходах місцевих бюджетів України – зростала. Зниження фіскальної ефективності податкової системи України та підсистеми прямого оподаткування в доходній частині Зведеного бюджету України фіксують побудовані на рис. 2 - 5 графіки динаміки відносного рівня загального податкового навантаження доходів Зведеного бюджету та рівня мобілізованих прямих податків Зведеного бюджету до рівня валового внутрішнього продукту (ВВП) України. До переваг прямих податків можна віднести те, що: - по-перше, прямі податки дають реальну можливість встановити пряму залежність між доходами платника та його платежами в бюджет; - по-друге, прямі податки виступають важливим дійовим фінансовим регулятором економічних процесів (інвестицій, нагромадження капіталу, сукупного споживання, ділової активності, підприємництва тощо), а також регулюють доходи юридичних і фізичних осіб, на відміну від непрямих, які впливають на ціну товарів; - по-третє, прямі податки сприяють розподілу податкового тягаря таким чином, що значні податкові витрати мають ті члени суспільства, в яких більш високі доходи; - по-четверте, прямі податки справляють значний вплив на саму державу, яка повинна забезпечити сприятливі умови для ефективного розвитку виробництва, адже якщо обсяг вітчизняного виробництва продукції зростає, то більшими стають надходження до бюджету; - по-п’яте, система стягнення прямих податків коштує дешевше ніж система стягнення непрямих; - по-шосте, при прямому оподаткуванні податкові служби вступають у безпосередні взаємовідносини з платниками податку, що спонукає до розвитку економічної та політичної самосвідомості: виникають думки, на які цілі спрямовуються кошти та наскільки раціонально їх використовують. При непрямому оподаткуванні сплата податку не так помітна, тому платники інертні щодо податкової політики держави; - по-сьоме, історія розвитку прямих податків свідчить, про те, що вони призводять до сильної зміни як структури виробництва, так і структури споживання. У разі, коли держава забирає весь прибуток або більшу його частину поступово виникає ситуація, коли споживання зменшується, підприємства зупиняються. У свою чергу, доходи господарських одиниць, які зростають при помірних прямих податках стають одним із основних джерел інвестицій в економіку, зростання ділової активності, а значить, і обсягу споживання; - по-восьме, в ефективній ринковій податковій системі найбільшу частку займають прямі податки з юридичних та фізичних осіб (наприклад, у федеральному бюджеті США – прямі податки складають більш ніж 75%, тоді як частка непрямих податків не досягає і 5%). Це пояснюється тим, що саме прямі податки мають властивість стимулювати ділову активність і виступати міцним ресурсним фактором держави та інструментом позитивного впливу на економіку. Тоді як непрямі податки не пов’язані безпосередньо з ефективністю праці та капіталу і певною мірою навіть протистоять їй. Разом з тим, механізм прямого оподаткування має і певні недоліки. До цього переліку можна віднести такі позиції:
Отже, є два напрямки ухилення від податків: легальний і нелегальний, хоч їх можна аналізувати й сукупно, як інтегральне поняття. Для цього використовується коефіцієнт податкових розходжень та коефіцієнт оподаткування. Перший коефіцієнт вираховується виходячи з масштабів ухилення, а також адміністративних витрат на утримання податкової служби. Другий обчислюється як відношення реальної суми зібраних податків до потенційно можливої їх суми за умови відсутності ухилення. В цілому коефіцієнт оподаткування оцінюється величиною 92-94%, хоч є коливання його значення за різними групами платників: трудові доходи за наймом - найвищий коефіцієнт; доходи від бізнесу, від нерухомого майна, від сільського господарства - найнижчий коефіцієнт;
Висновки та пропозиції. Отже, зазначене переконує нас в тому, що позитивні сторони, які об’єктивно притаманні прямим податкам значно переважають негативні. При цьому в сучасних умовах спостерігається зростання пріоритету саме прямих податків серед доходів бюджету України. Однак, на наш погляд, закономірне підвищення ролі прямих податків може бути забезпечене тільки внаслідок загальної зміни економічної ситуації в країні: економічного зростання, підвищення рівня доходів юридичних і фізичних осіб, тобто створення сприятливого фінансового середовища для швидкого розвитку ринкових відносин, забезпечення макроекономічної рівноваги. В свою чергу система прямого оподаткування може або стимулювати розвиток цих процесів, або гальмувати їх. Все залежить від того, наскільки вона буде оптимальною для даного періоду часу. Для поступального розвитку суспільства, забезпечення фінансових потреб держави та матеріального добробуту населення система прямого оподаткування в Україні повинна бути регулятором, стимулятором прибуткової діяльності, а не тільки примусовими платежами. Тому визначення прямих податків має базуватися на тому, що це – примусовий прагматичний фінансовий компроміс між потребами держави в коштах та інтересами юридичних і фізичних осіб. Загалом, пряме оподаткування має сенс і перспективу коли воно не вичерпує джерело подальших бюджетних доходів, що необхідно враховувати при здійсненні державної податкової політики. Приклад презентації розв'язання ситуаційного завдання з теми №5 «Теоретико–методологічні засади класифікації податків» наведено у додатку.
3. Ситуаційні завдання
Модуль 1. Наука про податки як складова фінансової науки
Змістовий модуль 1. Історичний процес розвитку науки про податки
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Що лежить в основі виникнення та еволюції податків? þ Чим зумовлено перетворення податків на постійне джерело державних доходів? þ Що дає вивчення історії оподаткування для розуміння його сутності і сучасних проблем?
Завдання 1. Дайте своє тлумачення епізоду, описаному в Новому Завіті. “І справив Левій у своїм домі велику гостину для Нього. І був натовп великий митників й інших, що сиділи з ним при столі. Фарисеї ж та книжники їхні нарікали на Нього та учням Його говорили: “Чому з митниками та із грішниками ви їсте та п’єте?” (Євангелія від св. Луки 15: 29–30).
Завдання 2. У XVII ст. міністр фінансів Франції Жан Батист Кольбер запровадив пільгове оподаткування виробництва предметів розкоші (прикрас, парфумів, дорогих тканин і меблів, вишуканих вин, модної одежі і т. п.). Чи зберіг цей захід значення для сучасної французької економіки? Чи може бути запроваджений такий захід в Україні? Поясніть: втручання держави в економіку – це добро чи зло?
Завдання 3. Французький податок на сіль (габель) був запроваджений під час Столітньої війни як надзвичайний (воєнний) податок, але не був скасований і проіснував до Великої французької революції. Справлявся в формі королівської соляної регалії. Назвіть дати і поясніть зміст супутніх історичних обставин (Столітня війна, Французька буржуазна революція). Розкрийте сутність регалії як форми державних доходів.
Завдання 4. Італійський мислитель Нікколо Макіавеллі (1469–1527) рекомендував ввести загально-майновий податок. Чому ця пропозиція була нездійснима в середньовічну епоху? Розкажіть про сучасні особливості адміністративно-організаційної технології справляння такого податку.
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ У чому полягає відмінність між поглядами на сутність і необхідність податків видатних науковців минулих століть? þ Що являє собою «податкова ціна» суспільного блага і чим вона відрізняється від ціни на товари індивідуального споживання?
Завдання 1. В чому сенс заміни під час Великої Французької революції терміну „impôt” (податок) терміном „contribution” (внесок)? Якими соціальними і політичними мотивами була викликана така заміна? Чи може мати місце така заміна в системі оподаткування України?
Завдання 2. Представнику італійської школи фінансової науки Антоніо Де Віті Де Марко (1858–1943) належить робота “Теоретичні основи економіки державних фінансів”. Уявіть, що вам запропонували курсову або дипломну роботу на тему “Економіка оподаткування”. Який зміст ви б вклали в дане поняття ? Чим зміст такої роботи відрізняється від теми “Податкова система”?
Завдання 3. В чому полягає новизна вчення про податки Е. Ліндаля та К. Вікселля? В яких положеннях їхня теоретична інтерпретація оподаткування відрізняється від концепцій вітчизняних учених-фінансистів?
Завдання 4. Засновниками фінансової науки в Німеччині були камералісти, в Італії та Англії – меркантилісти, у Франції – фізіократи. Поясніть, чим відрізняються ці школи економічної думки в поглядах на оподаткування. В чому полягають заслуги камералістів перед наукою адміністрування податків?
Змістовий модуль 2. Теоретичні складові розвитку оподаткування
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Яка підпорядкованість, та законодавча база податково-правових відносин в Україні? þ Яка роль термінології оподаткування у законотворчій діяльності при формуванні податкового законодавства? þ Які критерії покладено в основу визначення податкового статусу юридичних і фізичних осіб?
Завдання 1. У IV ст. н. е. імператор Костянтин запровадив в Римі подушний податок. Охарактеризуйте елементи подушного податку: об’єкт, суб’єкт, шкалу оподаткування (прогресивна, пропорційна, регресивна). Чи входить до складу структури чинної системи оподаткування України подушний податок? Вважають, що даний податок сприяв занепаду Римської імперії. Аргументуйте або спростуйте точку зору, що податки здатні зруйнувати державу.
Завдання 2. Деякі вчені-економісти виступають проти застосування математичних методів до дослідження фінансових і фіскальних явищ. Погодьтесь або доведіть протилежне.
Завдання 3. Прокоментуйте позитивні й негативні наслідки оподаткування доходів за єдиною ставкою, поясніть свою позицію. Наведіть приклади прогресивних, пропорційних, регресивних податків. Завдання 4. У 1920 р. у Франції було запроваджено податок з обороту, який відноситься до універсальних акцизів. Наведіть інші форми універсальних акцизів. Охарактеризуйте елементи податку з обороту: суб’єкт, об’єкт, база оподаткування. Чи входить до складу структури чинної системи оподаткування України податок з обороту? Вважають, що даний податок справляє суттєвий вплив на процеси ціноутворення, сприяючи їх підвищенню. Аргументуйте або спростуйте точку зору, що податки здатні впливати на ціни.
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Чому класифікація податків на прямі та непрямі піддається критиці у наукових колах? þ Яка офіційна класифікація податків застосовується в Україні? Чим вона відрізняється від класифікації податків ОЕСР, МВФ? Чи можна її застосовувати в Україні?
Завдання 1. При запровадженні певного податку законодавці мають враховувати фіскальні, економічні, соціальні, етичні, політичні й адміністративні фактори. Поясніть їх зміст. Знайдіть суперечливі ефекти в дії названих факторів.
Завдання 2. За наведеними даними у табл. 1. та відповідно до класифікації податків визначте ознаку цієї класифікації та вплив кожної групи податків на формування доходів бюджету. Зробіть відповідні висновки.
Таблиця 1. Структура податків в Україні на фактори виробництва
Завдання 3. За наведеними даними у табл. 2. та відповідно до класифікації податків на прямі та непрямі визначте, які податки відносяться до кожної групи та обчисліть їх щорічну питому вагу у податкових надходженнях. Складіть таблицю та зробіть відповідні висновки. Таблиця 2. Структура податків в Україні
Завдання 4. Американський економіст Генрі Джордж (1839–1897) запропонував замінити всі існуючі податки єдиним податком на землю. Ваше ставлення до такої ідеї, в чому її переваги і недоліки, наскільки вона реальна, які можливі соціально-економічні наслідки? Обґрунтуйте відповідь.
Завдання 5. На думку окремих науковців, найбільш доцільною та економічно обґрунтованою є поділ податків згідно з класифікацією МВФ. Аргументуйте або спростуйте дану точку зору.
Модуль 2. Система оподаткування та податкова політика
Змістовий модуль 3. Теоретико – правові засади формування податкової системи та податкової політики
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Чи є доцільним, на вашу думку, розмежування понять «податкова система» і «система оподаткування»? þ Яка роль податкових та неподаткових надходжень у формуванні доходів державного бюджету України та у ВВП? þ Яка роль податкової системи в забезпеченні соціально-економічної стабільності в країні? Завдання 1. За наведеними даними у табл. 3. обчисліть щорічну питому вагу податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб у податкових надходженнях до зведеного бюджету за 20ХХ – 20ХХ рр. Складіть таблицю та зробіть відповідні висновки щодо впливу кожного з них на формування податкових надходжень.
Таблиця 3. Структура прибуткових податків в Україні
Завдання 2. Перехід на спрощену систему оподаткування (сплату єдиного податку) в Україні започатковано з 1 січня 1999р. Поясніть мотиви. Охарактеризуйте єдиний податок під кутом зору принципів оподаткування.
Завдання 3. За наведеними даними у табл. 4. обчисліть щорічну питому вагу податку на додану вартість, акцизного податку та мита у податкових надходженнях до державного бюджету. Складіть таблицю та зробіть відповідні висновки щодо впливу кожного з них на формування податкових надходжень. Таблиця 4.
Структура непрямих податків в Україні
Завдання 4. На основі статистичних даних, зображених у табл. 5., визначте питому вагу податкових та неподаткових надходжень у доходах зведеного бюджету та у ВВП протягом 20ХХ – 20ХХрр. Складіть таблицю та зробіть відповідні висновки.
Таблиця 5.
Динаміка ВВП та доходів Зведеного бюджету України
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Яка роль податкової політики у вирішенні поточних та стратегічних завдань національної економіки і досягнення поставлених цілей? þ Яка роль податкової політики в процесі прискорення економічного зростання та стимулювання інвестицій? þ Які соціально-економічні ефекти проведення дискреційної фіскальної політики та рестрикційної (обмежувальної) фіскальної політики?
Завдання 1. Після підвищення цін на нафту в США запроваджений додатковий податок на автомобілі з потужними двигунами. Якими міркуваннями міг керуватися уряд? Охарактеризуйте податок під кутом зору його соціально-економічних ефектів. Якою є система оподаткування в Україні транспортних засобів?
Завдання 2. Американський уряд не відмовляється від прогресивної шкали прибуткового оподаткування на користь пропорційної (єдиної) ставки на зразок прийнятої в Україні. Поясніть мотиви. Охарактеризуйте прогресивний податок під кутом зору принципів оподаткування. Якою є чинна система прибуткового оподаткування в Україні?
Завдання 3. Перехід на спрощену систему оподаткування (сплату єдиного податку) в Україні започатковано з 1 січня 1999р. Поясніть мотиви. Охарактеризуйте єдиний податок під кутом зору принципів оподаткування.
Завдання 4. Республіканська партія США виступає за “економіку пропозиції”, демократична – за “економіку попиту”. В чому полягає їх зміст, які соціальні сили підтримують ці партії, на якій стороні ваші переконання? Яка соціальна підтримка населення з низькими доходами здійснюється при їх оподаткуванні з боку українського уряду?
Завдання 5. Поясніть призначення застосовуваного в Канаді інвестиційного податкового кредиту та податкового кредиту на затрати науково-дослідного характеру. Чи властиві подібні заходи фіскальної політики в Україні?
Завдання 6. Коли б вам прийшлося бути експертом пропозиції щодо використання податкових пільг для тих галузей економіки, де створюються нові робочі місця, які галузі ви б запропонували для України (за канадським прикладом)? Якщо так, то чому ви думаєте, що одні галузі господарства мають бути поставлені в привілейоване становище в порівнянні з іншими?
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Яке значення та напрями застосування показників податкового навантаження? þ Які критерії оптимального рівня податкового навантаження на економіку країни та доходи платників податків? þ Яку податкову систему можна вважати оптимальною?
Завдання 1. Розкрийте позафіскальні ефекти оподаткування. Як ви розумієте ідеали рівності та соціальної справедливості в оподаткуванні? Чи справедливо, щоб будь-які категорії платників, користуючись підтримкою парламентської більшості, були звільнені від сплати податків?
Завдання 2. На основі статистичних даних, зображених у табл. 6., визначте, яку частку у ВВП займають доходи Зведеного бюджету України та рівень податкового навантаження на економіку в Україні протягом зазначених шести років. Зробіть відповідні висновки.
Таблиця 6. Динаміка ВВП та доходів Зведеного бюджету України
Завдання 3. На основі статистичних даних, зображених у табл. 7., визначте рівень податкового навантаження на юридичних осіб в Україні та напрями його оптимізації. Зробіть відповідні висновки. Таблиця 7. Динаміка ВВП та податкових надходжень від юридичних осіб до Зведеного бюджету України
Завдання 4. На основі статистичних даних, зображених у табл. 8., визначте рівень податкового навантаження на домашні господарства в Україні протягом 8 – ми років та напрями його оптимізації. Зробіть відповідні висновки. Таблиця 8. Динаміка ВВП та податкових надходжень від домашніх господарств до Зведеного бюджету України
Завдання 5. За наведеними даними табл. 9. обчисліть співвідношення обов’язкових платежів та кожного з них у доходах населення за п’ять років Складіть таблицю та зробіть відповідні висновки.
Таблиця 9. Динаміка доходів населення та податкових платежів в Україні
Змістовий модуль 4. Сучасні податкові системи зарубіжних країн
Дати відповідь на теоретичні питання:
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Яка роль податкової системи в забезпеченні соціально-економічної стабільності в окремих зарубіжних країнах? þ Яка роль податкової системи окремих зарубіжних країн у стимулюванні підприємницької та інвестиційної активності платників податків?
Завдання 1. В Італії був проведений один із перших в Європі податкових кадастрів. Охарактеризуйте кадастр як фіскальну технологію. Які інші методи обліку та оцінки об’єктів оподаткування вам відомі?
Завдання 2. Італія – країна мафії. Які, з вашого погляду, способи ухилення від податків властиві для мафіозних структур? Які заходи протидії ви можете запропонувати? В останні роки італійську мафію удалося значною мірою приборкати завдяки запровадженню правила: доходи, законне походження яких не доказане, вважаються нелегальними, а їх власник підлягає слідству. Як ви оцінюєте подібний захід? Чи доцільно застосувати його в Україні?
Завдання 3. У Франції деякий час існував так званий податок солідарності з цільовим призначенням для фінансування програм підтримки малозабезпечених сімей за рахунок платників податків, доходи яких перевищують 3,6 млн. фр. у рік. Як можна оцінити податок такого типу? Чи доцільно і можливо запровадити схожий податок в Україні? З вашого погляду, який спосіб фінансування соціальної допомоги більш ефективний: за рахунок цільових податків чи загальних податкових надходжень? Завдання 4. У Німеччині на рівні громад (общин) успішно справляється податок із власників собак, яких у країні декілька мільйонів. В Україні аналогічний податок успіху не мав. Поясніть.
Завдання 5. У США діє система закріплених доходів (всі існуючі податки закріплені за певними бюджетами), у Німеччині – система регулюючих доходів, коли основні податки в певній пропорції розподіляються між федеральним, земельними і місцевими бюджетами. Порівняйте і прокоментуйте.
Завдання 6. Для США властива міграція податків – переміщення фіскального потенціалу з штату в штат у зв’язку з переміщенням оподатковуваних доходів, капіталів, власності. Поясніть фактори, від яких залежить цей процес. Чи має місце така міграція податків в Україні?
Завдання 7. Тягар податку на прибуток фактично несе сама корпорація, скажімо “Форд”, чи люди, пов’язані з її діяльністю, – акціонери, робітники, споживачі? Чи має сенс заклик до зниження оподаткування бізнесу взагалі та в Україні зокрема?
Завдання 8. У Канаді існує система комбінованих федерально-провінційних податків, коли провінційні податки вираховуються в певній процентній долі від федеральних податків при єдиному адміністративному процесі справляння. В чому полягає сенс такої системи? Як, по-вашому, впливає вона на регіональні та загальнонаціональні інтереси?
Дати відповідь на теоретичне питання:
1. Визначте загальні риси систем оподаткування в країнах ринкової економіки.
Ситуаційні завдання
На основі аналізу та розв’язання ситуаційних завдань Необхідно дати відповідь на питання: þ Яка роль податкових надходжень у формуванні доходів бюджету окремих зарубіжних країн? þ Який рівень бюджетної централізації ВВП за допомогою податків окремих зарубіжних країн?
Завдання 1. Німецька система оподаткування дає ґрунт для запитань: який із способів найбільш ефективний для стимулювання зниження забруднення навколишнього середовища: податки, штрафи, заборони, кількісні обмеження? Якщо змінити розрахунок податку на автомобілі з обсягу двигуна на кількість шкідливих викидів, – які інноваційні та технологічні процеси може стимулювати такий податок? Аргументуйте відповіді.
Завдання 2. У Німеччині справляють 21 так званих квазі-податків цільового призначення (збір для обслуговування осіб з тяжкими фізичними недоліками, „вугільний пфенінг” та ін.). Аргументуйте своє відношення до такого типу оподаткування.
Завдання 3. Якими соціально-економічними факторами обумовлене справляння зборів за перевищення лімітів виробництва молока в Німеччині? З яких міркувань надходження від даного збору зараховуються в бюджет ЄС?
Завдання 4. У Канаді існує система комбінованих федерально-провінційних податків, коли провінційні податки вираховуються в певній процентній долі від федеральних податків при єдиному адміністративному процесі справляння. В чому полягає сенс такої системи? Як, по-вашому, впливає вона на регіональні та загальнонаціональні інтереси?
Завдання 5. Коли б вам прийшлося бути експертом пропозиції щодо використання податкових пільг для тих галузей економіки, де створюються нові робочі місця, які галузі ви б запропонували для України (за канадським прикладом)? Якщо так, то чому ви думаєте, що одні галузі господарства мають бути поставлені в привілейоване становище в порівнянні з іншими?
Завдання 6. Республіканська партія США виступає за “економіку пропозиції”, демократична – за “економіку попиту”. В чому полягає їх зміст, які соціальні сили підтримують ці партії, на якій стороні ваші переконання? Яка соціальна підтримка населення з низькими доходами здійснюється при їх оподаткуванні з боку українського уряду?
Завдання 7. У США діє система закріплених доходів (всі існуючі податки закріплені за певними бюджетами), у Німеччині – система регулюючих доходів, коли основні податки в певній пропорції розподіляються між федеральним, земельними і місцевими бюджетами. Порівняйте і прокоментуйте.
Завдання 8. В США не запровадили податок на додану вартість під тиском доводів, що ПДВ – регресивний податок і шкідливий для міжнародної торгівлі американськими товарами. Поясніть.
4. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Додаток А
Додаток Б
Додаток В
Додаток Ґ
Додаток Д
Рис. 1. Частка ВВП, що перерозподіляється через зведений бюджет України у 1992 – 2011 рр.
Додаток Ж
Рис. 2. Частка ВВП, що перерозподіляється через зведений бюджет України у 1992 – 2011 рр.
Додаток З
Рис. 3. Показники формування доходної частини Державного бюджету України у 2006 - 2011 рр. та прогнозу на 2012 р. *
Додаток К
Рис. 4. Показники формування доходної частини місцевих бюджетів України у 2006 – 2011 рр.
Додаток Л
Додаток М
Додаток Н
Додаток П
Додаток Р
Додаток С
Продовження додатку С
Збірник ситуаційних завдань (Case method)
Основи оподаткування
Дулік Тетяна Олександрівна
Д-79 Основи оподаткування: Збірник ситуаційних завдань (Case method) для студентів денної форми навчання, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем «бакалавр» за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво» за напрямом підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит»: Дніпропетровська державна фінансова академія, 2013. – 58 с.
Збірник ситуаційних завдань (Case method) з навчальної дисципліни „Основи оподаткування” розроблено згідно з її програмою й призначений для студентів денної форми навчання. Метою видання є формування у студентів необхідних професійних знань, умінь та навичок шляхом розробки та впровадження у навчальний процес ситуаційних завдань (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування» як інноваційного методу навчання. Збірник ситуаційних завдань (Case method) містить передмову; методичні рекомендації щодо здійснення аналізу конкретних ситуаційних завдань (Case method) з тем дисципліни «Основи оподаткування»; приклад розв'язання ситуаційного завдання з теми №5 «Теоретико–методологічні засади класифікації податків» та його презентації; ситуаційні завдання з тем дисципліни; список рекомендованої літератури.
ББК 65.261.411 УДК 351.713:336.22
Підписано до друку _____________ Формат 84 х 108 1/32 Папір друк. Ум. друк. арк. 13,9 Тираж Замовлення № __________ __________________________________________________________ РВВ Дніпропетровської державної фінансової академії. Дільниця оперативного друку. Св. Держкомітету інформ. політики, телебачення та радіомовлення сер. ДК 2126 від 17.03.2005 р. ____________________________________________________________
|