|
ПідприємництвоДата публикации: 28.04.2020 11:15
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Факультет економіки та управління назв факульту, навчально-наукового інституту Кафедра економіки та підприємництва повна назва кафедри ЗАТВЕРДЖУЮ: Поректор з науково-педагогічної роботи ______________________ А.М.Колот « ____» ____________ 20__ р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ПІДПРИЄМНИЦТВО (обов’язкова) назва навчальної дисципліни
Київ – 2019
ПОГОДЖЕНО: Гарант освітньо-професійної програми
_________________________________ підпис, ініціали, прізвище
ПОГОДЖЕНО: Гарант освітньо-професійної програми
_________________________________ підпис, ініціали, прізвище
Розробник(и): Рєпіна І.М., доктор економічних наук, професор, професор, rephousenew@gmail.com Шергіна Л.А., кандидат економічних наук, доцент, lidiyashergina@ukr.net Ковтун В.П., кандидат економічних наук, доцент, vikovtunt@ukr.net Бесараб С.О., кандидат економічних наук,,ст..викл., sv_besarab@ukr.net
© Рєпіна І.М., 2019 © КНЕУ, 2019
КУРСОВА РОБОТА на темуОБҐРУНТУВАННЯ ІДЕЇ СТВОРЕННЯ ВЛАСНОЇ СПРАВИ (ПІДПРИЄМСТВА) 1.Мета і завдання курсової роботи
Курсова робота є самостійнім науково-методичним дослідженням, яке дає змогу оцінити якість знань студента, його вміння застосувати їх у процесі прийняття управлінських рішень. Виконуючи роботу, студент має навчитися шукати, добирати, аналізувати та користуватися спеціальними джерелами. Курсову роботу студенти виконують на основі ретельного опрацювання результатів актуальних наукових досліджень, передового досвіду господарювання, аргументації запропонованих висновків за допомогою перевірених статистичних даних. Метою курсової роботи є надання студентам можливості власної перевірки рівня засвоєння набутих теоретичних знань з питань організації (заснування) власної справи у вигляді обґрунтування мотивації створення підприємства, побудови його організаційної структури, розробки проектів установчих документів та алгоритму дій при реєстрації організаційно-правової форми підприємництва відповідно до чинного законодавства України. Завдання цього виду роботи студентів такі:
2. Зміст курсової роботи Курсова робота повинна мати певну логічну побудову, послідовність і завершеність дослідження відповідного кола питань. Формування тексту курсової роботи відбувається шляхом систематизації та обробки зібраних матеріалів з кожної позиції плану. В текст вміщуються тільки старанно підібрані й актуальні матеріали. Не допускається використання текстів інших авторів, запозичених з основних літературних джерел без відповідного посилання. Добре продуманий зміст курсової є запорукою успішного виконання роботи. Зміст курсової повинен передбачати висвітлення лише тих питань, які безпосередньо стосуються теми і дають змогу повно і глибоко розкрити її. Структура і зміст плану курсової роботи, співвідношення обсягів та рівня деталізації її розділів визначаються темою. План курсової роботи рекомендується складати з 3-4 питань. Рекомендується використовувати такий підхід при формуванні структури роботи. Приклад структуризації курсової роботи. ВСТУП РОЗДІЛ 1.ОБҐРУНТУВАННЯ ВИБОРУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ІДЕЇ 1.1.Розробка концепції бізнесу 1.2.Мотивація вибору ідеї 1.3.Аналіз та оцінка ідеї РОЗДІЛ 2. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВЕ ОФОРМЛЕННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ІДЕЇ 2.1.Обґрунтування вибору організаційно-правової форми 2.2. Алгоритм державної реєстрації підприємства РОЗДІЛ 3.ОБҐРУНТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ СТВОРЮВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА РОЗДІЛ 4. РОЗРАХУНОК ПАРАМЕТРІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ ІДЕЙ (БІЗНЕС-ПЛАН) ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
Студент самостійно формує банк вихідної інформації у вигляді банку підприємницьких ідей. У вступі наводиться обґрунтування актуальності теми, предмета та об’єкта дослідження, визначення мети і кола завдань курсової роботи, інформаційна база роботи. Необхідно обґрунтувати, чому саме створення власного підприємства, а не використання свого таланту в іншій якості (найманого робітника, партнера тощо) принесе вам користь. Основна частина курсової роботи складається з розділів і підрозділів. У першому розділі «Обґрунтування вибору підприємницької ідеї» викладаються основні теоретико-методичні положення щодо обраного напряму дослідження, детально досліджується сутність поняття – підприємницька ідея, основні етапи процесу пошуку підприємницької ідеї , вихідні точки, які можуть послужити поштовхом для пошуку нових підприємницьких ідей; фази відбору, оцінки та реалізації підприємницьких ідей в бізнесі. Розглядаються методи пошуку підприємницької ідеї (індивідуального творчого пошуку, колективного пошуку, активізації творчого пошуку). За допомогою існуючих методів пошуку підприємницької ідеї здійснити пошук підприємницької ідеї. Після максимально запропонованої кількості ідей потрібно перевірити і виявити, які з них можна закласти в основу бізнес проекту. Кожну ідею слід оцінити відносно наступних факторів:
Оцінити Вашу бізнес ідею за таблицею 1.
Таблиця 1 Оцінка бізнес ідеї
Розглядається мотивація вибору ідеї (даються відповіді на питання):
Аналізуються і оцінюються вибрані ідеї за відповідними критеріями - (ваші експертні оцінки):
Всі дані заносяться до табл. 2, яка визначає вихідну інформацію вибраної підприємницької ідеї. Таблиця 2 Оцінка підприємницької ідеї експертним шляхом
Оцінювання нової ідеї також можна розглянути з різних поглядів :
Таблиця 3 Оцінка бізнес-ідеї
Таблиця 4 Рекомендації автору бізнес-ідеї
У другому розділі « Організаційно-правове оформлення підприємницької ідеї» здійснити обґрунтування вибору організаційно-правової форми підприємництва. Розкрити зміст факторів, які вплинули на ваш вибір організаційно-правової форми підприємництва (ОПФП). Представити алгоритм державної реєстрації підприємства. Необхідно вказати послідовність дій підприємця при реєстрації підприємства і оформлення установчих документів, одержання свідоцтва про державну реєстрацію, ліцензій, патентів, присвоєння кодів, відкриття рахунків у банківській установі, взяття на облік у податковій адміністрації та фондах пенсійного і соціального страхування, виготовлення печаток і штампів, плати за державну реєстрацію. У третьому розділі «Обґрунтування організаційної структури створюваного підприємства» обґрунтувати у вигляді рисунка організаційну структуру підприємства залежно від виду діяльності, номенклатури продукту та вибраної організаційно-правової форми підприємництва. Визначити функціональні обов'язки ключових управлінців та спеціалістів. У четвертому розділі «Розрахунок параметрів реалізації підприємницьких ідей (бізнес-план)» необхідно представити розрахунки у вигляді відповідних таблиць. Конкретний вид діяльності студенти обирають самостійно (виходячи із розділів 1-2), і відповідно до нього формують усі параметри власної справи. Студентам надається повна свобода і самостійність у підборі інформаційно-цифрового матеріалу для розрахункової роботи, оскільки ініціатива і творчий пошук є основними рисами сучасного підприємця. В четвертому розділі студент дає коротку характеристику створюваного ним підприємства згідно з обраним видом діяльності. Цю характеристику підприємства доцільно представити у вигляді табл. 5. Таблиця 5 Загальна характеристика підприємницької структури
У цьому розділі необхідно відобразити основні показники виробничо-фінансової діяльності підприємства згідно з обраним студентом видом діяльності й оцінити ступінь його ризику. Для цього необхідно послідовно виконати такі кроки : 1. Визначити вартість та час, необхідні для започаткування підприємства на основі алгоритму державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності (розділ 2 курсової роботи), заповнюючи при цьому табл. 6. Таблиця 6 Розрахунок вартості та часу, необхідних для започаткування підприємства
2. Визначити основні фактори виробництва, які мають забезпечити реалізацію діяльності. З цією метою потрібно:
Таблиця 7 Визначення вартості основних фондів (ОФ) підприємства
Таблиця 8 Розрахунок витрат на основні матеріали
Таблиця 9 Визначення річної потреби у трудових ресурсах
* У вартість персоналу включається заробітна плата працівника, премії та інші винагороди, усі види відрахувань – єдиний соціальний внесок.
Таблиця 10 Річні витрати на оренду й експлуатацію приміщення для підприємства
Для заповнення табл. 7 необхідно скласти повний перелік машин, устаткування та інших видів основних фондів, які забезпечують здійснення виробничого процесу, а також визначити затрати, пов'язані із придбанням чи орендою кожної одиниці основних фондів, і суму амортизаційних відрахувань. При цьому слід виходити із того, що залежно від цільового призначення і характеру виконуваних функцій виробничі основні фонди (ОФ) поділяються на 16 груп:
Для заповнення табл. 8 спочатку потрібно скласти перелік усіх видів основних матеріалів (сировини і комплектуючих), необхідних для виконання виробничої програми підприємства Далі студент повинен визначитись з постачальниками потрібних йому матеріалів, обґрунтувати їх норми витрат на одиницю випущених виробів (наданих послуг), та розрахувати загальну вартість сировини і комплектуючих. Заповненню табл. 10 передує характеристика потреб бізнесу в приміщеннях, як виробничих, так і невиробничих (включаючи адміністративно-управлінські приміщення, склади сировини і готової продукції, споруди тощо). При визначенні вартості експлуатаційних витрат на приміщення для підприємства слід виходити із діючих на даний час норм і нормативів. Потрібно мати на увазі, що для кожного конкретного випадку склад експлуатаційних затрат може змінюватися. 3. Розрахувати загальні затрати підприємства по веденню виробничо-господарської діяльності, врахувавши витрати на започаткування власного бізнесу. Для цього спочатку потрібно скласти та розрахувати загальний кошторис витрат підприємства (табл. 11), а потім визначити собівартість, гуртову ціну та ціну з ПДВ одиниці продукції (товарів, робіт, послуг). Для визначення собівартості одиниці продукції необхідну суму затрат згідно з кошторисом поділити на обсяг випущеної продукції (наданих послуг) створеного підприємства. Гуртова ціна одиниці продукції визначається з урахуванням очікуваного рівня рентабельності виробництва, а ціна з ПДВ — з урахуванням фактичної ставки ПДВ згідно з чинним законодавством України. Таблиця 11 Загальний кошторис витрат на ведення власного бізнесу
Далі необхідно дати ризик-оцінку діяльності підприємства і проаналізувати основні ризик-фактори (табл. 12). Таблиця 12 Оцінка основних ризик-факторів, притаманних обраній підприємницькій ідеї
Після цього визначити основні економічні показники діяльності підприємства за рік і проаналізувати їх (табл. 13). Таблиця 13 Основні економічні показники діяльності підприємства за звітний рік
Рентабельність — це прибутковість виробничо-торговельного процесу. її величина вимірюється рівнем рентабельності. Рівень рентабельності () суб'єктів господарювання, пов'язаних з виробництвом продукції (товарів, робіт, послуг), визначається процентним відношенням прибутку від реалізації продукції () до собівартості продукції (): (1) Загальний коефіцієнт оборотності () підприємства визначається як відношення виручки від реалізації продукції (), за досліджуваний період до всього майна підприємства () за формулою: (2) Коефіцієнт оборотності власних засобів () підприємства визначається як відношення виручки від реалізації продукції (), за аналізований період до величини власних засобів підприємства () за формулою: (3)
Коефіцієнт рентабельності всього капіталу () показує величину прибутку (), одержаного підприємством протягом аналізованого періоду з кожної гривні вартості майна (): (4) Коефіцієнт рентабельності власних засобів () характеризує ефективність використання власних засобів підприємства і визначає величину прибутку (), одержаного підприємством протягом аналізованого періоду з кожної гривні вартості власних засобів підприємства (): (5) Коефіцієнт незалежності (автономії) (), показує, яку частку становлять власні засоби (), у вартості майна підприємства (): (6) Рівень продуктивності праці (), визначається як відношення обсягу виробленої продукції (товарів, робіт, послуг) () до чисельності працюючих (): (7) У висновках необхідно:
Висновки формуються у вигляді нумерованого переліку найбільш значущих положень роботи. Кожен з пунктів висновків за обсягом не повинен перевищувати 1/3 сторінки формату А4 (при додержанні встановлених вимог щодо оформлення роботи).
3. Підбір літератури та інших матеріалів з теми курсової роботи
Навчальну та спеціальну літературу з теми курсової роботи студент добирає самостійно. Наступним етапом є складання бібліографії (списку використаних Список використаних джерел необхідно систематизувати і розмістити після заключної частини тексту курсової роботи. Загальна кількість найменувань джерел для написання курсової роботи повинна бути не менше 35. Зібраний, вивчений та опрацьований матеріал з теми курсової роботи слід узгодити з планом і, якщо в цьому є потреба, уточнити останній. 4. Оформлення курсової роботи
Приблизний обсяг структурних складових роботи наступний: вступ - 2-3 сторінки, основна частина 25-30 сторінок, заключна частина 3-5 сторінок, бібліографія – 3-5 сторінки. Курсова робота має бути виконана і оформлена з додержанням усіх технічних вимог до наукових робіт. Текст роботи має бути набраний на комп’ютері на одному боці аркуша білого паперу формату А4. Шрифт Times New Roman, 14 пт, через 1,5 інтервали. Можна також подати таблиці та ілюстрації на аркушах формату А3. Текст розміщується на сторінці, яка обмежується полями: лівим — не менше ніж 20 мм, правим — не менше ніж 10 мм, верхнім — не менше ніж 20 мм, нижнім — не менше ніж 20 мм. Відстань між заголовком і текстом має бути в межах 15–20 мм. Заголовки структурних частин роботи “Зміст”, “ВСТУП”, “РОЗДІЛ…”, “ВИСНОВКИ”, “СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ”, “ДОДАТКИ” друкують великими літерами симетрично до тексту. Крапку в кінці заголовку не ставлять. Кожну структурну частину роботи треба починати з нової сторінки. Нумерацію сторінок, розділів, підрозділів, рисунків, таблиць, формул подають арабськими цифрами без знака №. Першою сторінкою роботи є титульний аркуш, який включають до загальної нумерації сторінок роботи. На титульному аркуші номер сторінки не ставлять, на наступних сторінках номер проставляють у правому верхньому куті без крапки в кінці. Вступ, висновки, список використаних джерел у змісті роботи не нумерують. Підрозділи нумерують у межах кожного розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. В кінці номера підрозділу повинна стояти крапка, наприклад: “2.3.” (третій підрозділ другого розділу). Потім у тому ж рядку йде заголовок підрозділу. Ілюстрації (схеми, графіки) і таблиці необхідно подавати в роботі безпосередньо після тексту, де вони згадані вперше, або на наступній сторінці. Ілюстрації позначають словом “Рис.” і нумерують послідовно в межах розділу, за виключенням ілюстрацій, поданих у додатках. Номер ілюстрації повинен складатися з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, між якими ставиться крапка, наприклад: Рис.1.2. Назва рисунку (другий рисунок першого розділу). Номер ілюстрації, її назва і пояснювальні підписи розміщують під ілюстрацією. Таблиці нумерують послідовно (за винятком таблиць, поданих у додатках) в межах розділу. В правому верхньому куті над відповідними заголовком таблиці розміщують напис “Таблиця” із зазначенням її номера. Номер таблиці повинен складатися з номера розділу і порядкового номера таблиці, між якими ставиться крапка, наприклад: “Таблиця 1.2.” (друга таблиця першого розділу). Кожна таблиця повинна мати назву, яку розміщують над таблицею і друкують симетрично до тексту. Назву і слово “Таблиця” починають з великої літери. Назву не підкреслюють. Таблицю розміщують після першого згадування про неї в тексті, таким чином, щоб її можна було читати без повороту переплетеного блоку роботи або з поворотом за годинниковою стрілкою. Таблицю з великою кількістю рядків можна переносити на інший аркуш. При переносі частини таблиці на іншу сторінку назву вміщують тільки над першою її частиною, над іншими частинами пишуть слова “Продовження табл.” і вказують номер таблиці. Пояснення значень символів і числових коефіцієнтів формул треба подавати безпосередньо в тій послідовності, в якій вони дані у формулі. Формули, які приводяться в курсовій роботі повинні бути пронумеровані таким чином, що перша арабська цифра буде означати номер розділу роботи, до якого відноситься формула, а після крапки друга цифра - номер цієї формули в даному розділі (наприклад, 1.1, 1.2 або 2.1 і т.д.). Робота починається з титульного аркуша, який виконується за формою, поданою в додатку А. За титульним аркушем розташовують зміст роботи. В змісті роботи зазначаються початкові сторінки вступу, усіх розділів і підрозділів, висновків, списку використаних джерел. Їх назви у змісті і тексті курсової роботи повинні збігатися. Додатки у курсовій роботі не нумеруються. Таблиці у тексті роботи повинні супроводжуватися висновками, які випливають з аналізу наведених у них даних. Зміст роботи має відповідати питанням теми і викладатися у логічній послідовності. У роботі не може бути повторень, надмірного цитування. Цитати повинні бути короткими й органічно пов’язуватися з основним текстом. На використані у роботі цифрові дані, цитати, таблиці мають бути посилання із зазначенням джерел. При написанні курсової роботи студент повинен давати посилання на джерела, матеріали або окремі результати, які наводяться в роботі Науковий етикет вимагає точно відтворювати цитований текст, бо найменше скорочення наведеного витягу може спотворити зміст, закладений автором. Загальні вимоги до цитування такі: а) текст цитати починається і закінчується лапками і наводиться в тій граматичній формі, в якій він поданий в джерелі, із збереженням особливостей авторського написання; б) кожна цитата обов'язково супроводжується посиланням на джерело. Посилання дають змогу відшукати документи і перевірити достовірність відомостей з цитованого документа, дають необхідну інформацію щодо нього, допомагають з'ясувати зміст, мову тексту тощо. Посилатися слід на останні видання публікацій. На більш ранні видання можна посилатися лише в тих випадках, коли в них є матеріал, який не включено до останнього видання. Якщо використовують відомості, матеріали з монографій, оглядових статей, інших джерел з великою кількістю сторінок, у посиланні необхідно точно вказати номери сторінок, ілюстрацій, таблиць, формул із джерела, на яке посилаються. На запозичену з літературних і статистичних джерел інформацію (формули, таблиці, схеми, графіки, узагальнення, висновки тощо) обов'язково слід робити посилання. Посилання в тексті на джерела слід зазначати порядковим номером за переліком посилань, виділеним двома квадратними дужками і з зазначенням відповідної сторінки, наприклад, “…у праці [7, с.15]…”. Список використаних джерел подається після висновків, у такій послідовності:
2) Інструкції та нормативні акти міністерств і відомств; 3) Наукова, навчально-методична, спеціальна література, видана українською або російською мовами в алфавітному порядку; 4) Наукова, навчально-методична, спеціальна література, видана іноземними мовами. 5) Джерела з Інтернету. Кожне використане у роботі джерело повинно бути наведено з усіма його параметрами. Приклади запису джерел:
Після списку використаних джерел розміщують додатки. Їх позначають послідовно великими літерами української абетки, за винятком літер Г, Є, І, Ї, Й, О, Ч, Ь, наприклад, додаток А, додаток Б і т.д. Один додаток позначається як додаток А. Ілюстрації, таблиці і формули, які розміщені в додатках, нумерують у межах кожного додатка, наприклад: рис. Д.1.2 - другий рисунок першого розділу додатка Д); формула (А.1) - перша формула додатка А. У готовому тексті не дозволяється робити правки, закреслення, вставки, а також скорочувати слова та використовувати абревіатуру (крім загальноприйнятих). Курсова робота має бути літературно та технічно грамотно виконана і відповідати встановленим вимогам оформлення. Вона мусить включати титульну сторінку, план роботи (зміст), виклад матеріалу згідно із планом, заключну частину, список використаних джерел, додатки. Таблиці, діаграми, схеми, графіки тощо виконуються відповідно до чинних стандартів. Складні таблиці, які не вміщуються в тексті, а також інші допоміжні матеріали включаються в додатки до роботи. При цьому в тексті на них робляться відповідні посилання.
5. Критерії оцінювання курсової роботи
Підсумкова оцінка за курсову роботу складається з трьох елементів і виставляється за 100-бальною шкалою (табл.14) з подальшим переведенням у шкалу ECTS. Таблиця 14 Алгоритм визначення підсумкової оцінки за курсову роботу (за 100-бальною шкалою)
У заліково-екзаменаційну відомість виставляється підсумкова оцінка у трьох формах: сумарної кількості балів, а також цього показника, переведеного до 4-бальної системи і шкали ECTS. Оформлення результатів контролю знань в відомості передбачає переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в національну 4-х бальну та шкалу за системою ECTS за параметрами таблиці:
Якість написання роботи оцінюється за критеріями:
До захисту не допускаються роботи, що не одержали позитивної рецензії наукового керівника. Якість презентації результатів роботи оцінюється за критеріями:
Додаток А
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ
Факультет _____________________ Кафедра економіки та підприємництва
Спеціальність___ «__________________________» Спеціалізація «_________________________»
КУРСОВА РОБОТА ОБҐРУНТУВАННЯ ІДЕЇ СТВОРЕННЯ ВЛАСНОЇ СПРАВИ (ПІДПРИЄМСТВА)
Студент(ки)
_____________ ПІБ _
Науковий керівник: звання,посада _____________ ПІБ
Київ — 20_
[1] Савіна Н.Б.Підприємництво і бізнес-планування. Навчальний посібник.// Савіна Н.Б., Костюкевич А.М.– Рівне: НУВГП, 2011. – 195 с. |