|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ ПІДПРИЄМНИЦТВО ТА БІЗНЕС-КУЛЬТУРА
ПІДПРИЄМНИЦТВО ТА БІЗНЕС-КУЛЬТУРАДата публикации: 15.02.2018 15:30
РОЗРАХУНКОВА РОБОТАОБҐРУНТУВАННЯ ІДЕЇ СТВОРЕННЯ СУБ'ЄКТА ПІДПРИЄМНИЦТВА Загальні положення Метою цієї розрахункової роботи є надання студентам можливості власної перевірки рівня засвоєння набутих теоретичних знань з питань організації (заснування) власної справи у вигляді обґрунтування мотивації створення підприємства, побудови його організаційної структури, розробки проектів установчих документів та алгоритму дій при реєстрації організаційно-правової форми підприємництва відповідно до чинного законодавства України. Розрахункова робота складається із двох частин: 1) обґрунтування вибору підприємницької ідеї; 2) розрахунок параметрів реалізації підприємницьких ідей (бізнес-план). 1. Вимоги до оформлення розрахункової роботи При виконанні розрахункової роботи слід дотримуватись таких вимог:
Частина І. Обґрунтування вибору підприємницької ідеї
2.1. Мотивація вибору ідеї. 2.2. Аналіз та оцінка ідеї.
3.1. Обґрунтування вибору організаційно-правової форми 3.2. Алгоритм державної реєстрації підприємства.
Частина II. Розрахунок параметрів реалізації підприємницьких ідей
Студент самостійно формує банк вихідної інформації у вигляді банку підприємницьких ідей. Вид організаційно-правової форми підприємництва задається самостійно. ЧАСТИНА І 1. Вступ. Необхідно обґрунтувати, чому саме створення власного підприємства, а не використання свого таланту в іншій якості (найманого робітника, партнера тощо) є доцільним та обґрунтованим кроком. 2. Обґрунтування вибору підприємницької ідеї. 2.1. Мотивація вибору ідеї. 2.1.1. Яку саме потребу (або потреби) суспільства буде задовольняти ваша підприємницька ідея? 2.1.2. Вказати цільового споживача та географічні і територіальні межі обраної ідеї. 2.1.3. Виявити причини виникнення цієї потреби з погляду подальшої оцінки тривалості існування підприємницького проекту ? а) поточний попит споживачів (населення, уряду, фірм); б) дії конкурентів; в) розвиток НТП; г) урядова політика; д) тощо. 2.2. Аналіз і оцінка ідеї за відповідними критеріями. Коротко проаналізувати та дати оцінку вибраній ідеї за такими показниками (ваші експертні оцінки): 2.2.1. Перспективність. Проаналізувати прогнозний строк існування потреби із врахуванням: — причин її виникнення; — тенденцій розвитку товару чи послуги. 2.2.2. Реальність. Проаналізувати наявність факторів виробництва у вибраних географічних та територіальних межах втілення ідеї, оцінка їх потенціалу та конкурентоспроможності. 2.2.3. Пластичність. Оцінка потенційної цінності ідеї з погляду можливостей покращання, модифікації, розширення кола функцій з метою проникнення на нові ринки або збереження існуючого ринку в майбутньому, надання нових властивостей товару або послузі. 2.2.4.Новизна. Аналіз та оцінка ринкової новизни підприємницької ідеї (відмінностей від продуктів конкурентів). Чому споживачі будуть купувати саме ваш товар чи послугу? 2.2.5.Підприємницький потенціал. Оцінка відповідностей підприємницької ідеї вашому потенціалу — знанням, вмінням, навичкам, ресурсам тощо. Всі дані заносяться до табл. 1, яка визначає вихідну інформацію вибраної підприємницької ідеї. Таблиця 1. Оцінка підприємницької ідеї
3. Організаційно-правове оформлення підприємницької ідеї. 3.1. Обґрунтування вибору організаційно-правової форми підприємництва. Зміст факторів, які вплинули на ваш вибір ОПФП. 3.2. Алгоритм державної реєстрації підприємства. Необхідно вказати послідовність дій підприємця при реєстрації підприємства і оформлення установчих документів, одержання свідоцтва про державну реєстрацію, ліцензій, патентів, присвоєння кодів, відкриття рахунків у банківській установі, взяття на облік у податковій адміністрації та фондах пенсійного і соціального страхування, виготовлення печаток і штампів, плати за державну реєстрацію. ЧАСТИНА II 1. Обґрунтування організаційної структури підприємства. Необхідно у вигляді рисунка обґрунтувати організаційну структуру підприємства залежно від виду діяльності, номенклатури продукту та вибраної організаційно-правової форми підприємництва. Визначити функціональні обов'язки ключових управлінців та спеціалістів. 2. Розрахунково-аналітична частина. 2.1. У розрахунково-аналітичній частині потрібно наводити всі розрахунки, проведені в розрахунковій роботі. Результати розрахунків необхідно представляти у вигляді відповідних таблиць. 2.2. Таблиці нумеруються відповідно до послідовності, визначеної даними рекомендаціями, і повинні бути розміщеними у відповідних розділах розрахункової роботи. 3. Вихідні дані до розрахункової роботи (бізнес-план) Організаційно-правову форму підприємництва та вид діяльності студенти обирають самостійно (виходячи із частини № 1), і відповідно, формують усі параметри власної справи. Студентам надається повна свобода і самостійність у підборі інформаційно-цифрового матеріалу для розрахункової роботи, оскільки ініціатива і творчий пошук є основними рисами сучасного підприємця. 4. Рекомендації до виконання розрахункової роботи (бізнес-план). 4.1. Теоретична частина. У теоретичній частині студент дає коротку характеристику створюваного ним підприємства згідно з обраним видом діяльності. Цю характеристику підприємства доцільно представляти у вигляді табл. 1. Таблиця 1. Загальна характеристика підприємницької структури
4.2. Розрахунково-аналітична частина У цьому розділі необхідно відобразити основні показники виробничо-фінансової діяльності підприємства згідно з обраним студентом видом діяльності й оцінити ступінь його ризику. Для цього необхідно послідовно виконати такі кроки. 4.2.1. Визначити вартість та час, необхідні для започаткування підприємства на основі алгоритму державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності (частина І розрахункової роботи), заповнюючи при цьому табл. 2. Таблиця 2. Розрахунок вартості та часу, необхідних для започаткування підприємства
4.2.2. Визначити основні фактори виробництва, які мають забезпечити реалізацію діяльності. З цією метою потрібно: — провести розрахунок вартості основних фондів, необхідних підприємству, (табл. 3); Таблиця 3. Визначення вартості основних фондів (ОФ) підприємства
— розрахувати витрати на основні матеріали, що використовуються у виробничому процесі підприємства (табл. 4); Таблиця 4. Розрахунок витрат на основні матеріали
— визначити річну потребу підприємства у трудових ресурсах (табл. 5); Таблиця 5. Визначення річної потреби у трудових ресурсах
* У вартість персоналу включається заробітна плата працівника, премії та інші винагороди, усі види відрахувань на соціальне страхування та в Пенсійний фонд. — обґрунтувати, які виробничі та невиробничі приміщення потрібні підприємству для ведення своєї діяльності, і розрахувати річну вартість витрат на їх оренду та експлуатацію (табл. 6); Таблиця 6. Річні витрати на оренду й експлуатацію приміщення для підприємства
Для заповнення табл. З необхідно скласти повний перелік машин, устаткування та інших видів основних фондів, які забезпечують здійснення виробничого процесу, а також визначити затрати, пов'язані із придбанням чи орендою кожної одиниці основних фондів, і суму амортизаційних відрахувань. При цьому слід виходити із того, що залежно від цільового призначення і характеру виконуваних функцій виробничі основні фонди (ОФ) поділяються на 16 груп: Групи ОФ, згідно ПК і мінімальний термін їх використання:
Для заповнення табл. 4 спочатку потрібно скласти перелік усіх видів основних матеріалів (сировини і комплектуючих), необхідних для виконання виробничої програми підприємства Далі студент повинен визначитись з постачальниками потрібних йому матеріалів, обґрунтувати їх норми витрат на одиницю випущених виробів (наданих послуг), та розрахувати загальну вартість сировини і комплектуючих. Заповненню табл. 6 передує характеристика потреб бізнесу в приміщеннях, як виробничих, так і невиробничих (включаючи адміністративно-управлінські приміщення, склади сировини і готової продукції, споруди тощо). При визначенні вартості експлуатаційних витрат на приміщення для підприємства слід виходити із діючих на даний час норм і нормативів. Потрібно мати на увазі, що для кожного конкретного випадку склад експлуатаційних затрат може змінюватися. 4.2.3. Розрахувати загальні затрати підприємства по веденню виробничо-господарської діяльності, врахувавши витрати на започаткування власного бізнесу. Для цього спочатку потрібно скласти та розрахувати загальний кошторис витрат підприємства (табл. 7), а потім визначити собівартість, гуртову ціну та ціну з ПДВ одиниці продукції (товарів, робіт, послуг). Для визначення собівартості одиниці продукції необхідну суму затрат згідно з кошторисом поділити на обсяг випущеної продукції (наданих послуг) створеного підприємства. Гуртова ціна одиниці продукції визначається з урахуванням очікуваного рівня рентабельності виробництва, а ціна з ПДВ — з урахуванням фактичної ставки ПДВ згідно з чинним законодавством України. Таблиця 7. Загальний кошторис витрат на ведення власного бізнесу
Далі необхідно дати ризик-оцінку діяльності підприємства і проаналізувати основні ризик-фактори (табл. 8). Таблиця 8. Оцінка осшшпих ризик-факторів, притаманних обраній підприємницькій ідеї
Після цього визначити основні економічні показники діяльності підприємства за рік і проаналізувати їх (табл. 9). Таблиця 9. Основні економічні показники діяльності підприємства за звітний рік
Рентабельність — це прибутковість виробничо-торговельного процесу. її величина вимірюється рівнем рентабельності. Рівень рентабельності () суб'єктів господарювання, пов'язаних з виробництвом продукції (товарів, робіт, послуг), визначається процентним відношенням прибутку від реалізації продукції () до собівартості продукції (): (1) Загальний коефіцієнт оборотності () підприємства визначається як відношення виручки від реалізації продукції (), за досліджуваний період до всього майна підприємства () за формулою: (2) Коефіцієнт оборотності власних засобів () підприємства визначається як відношення виручки від реалізації продукції (), за аналізований період до величини власних засобів підприємства () за формулою: (3)
Коефіцієнт рентабельності всього капіталу () показує величину прибутку (), одержаного підприємством протягом аналізованого періоду з кожної гривні вартості майна (): (4) Коефіцієнт рентабельності власних засобів () характеризує ефективність використання власних засобів підприємства і визначає величину прибутку (), одержаного підприємством протягом аналізованого періоду з кожної гривні вартості власних засобів підприємства (): (5) Коефіцієнт незалежності (автономії) (), показує, яку частку становлять власні засоби (), у вартості майна підприємства (): (6) Рівень продуктивності праці (), визначається як відношення обсягу виробленої продукції (товарів, робіт, послуг) () до чисельності працюючих (): (7) 4.3. Висновки У цій частині підводяться загальні підсумки усієї роботи, виконаної студентом. У висновках необхідно: 1) узагальнити результати попередніх розділів роботи; 2) на основі результатів розрахунків обґрунтувати доцільність ведення даного виду підприємницької діяльності.
Оформлення розрахункової роботи Приблизний обсяг роботи 20-25 сторінок. Роботу друкують на одній стороні аркушу білого паперу через півтора міжрядкових інтервали, 14 шрифт типу «Times New Roman». Текст роботи необхідно друкувати, залишаючи береги таких розмірів: лівий, верхній і нижній – не менше 20 мм, правий – не менше 10 мм. Нумерацію сторінок, розділів, рисунків, таблиць подають арабськими цифрами без знака №. Першою сторінкою роботи є титульний аркуш (додаток А), який включають до загальної нумерації сторінок роботи. На титульному аркуші номер сторінки не ставлять, на наступних сторінках номер проставляють у правому верхньому куті без крапки в кінці. Ілюстрації (схеми, графіки) і таблиці необхідно подавати в роботі безпосередньо після тексту, де вони згадані вперше, або на наступній сторінці. Ілюстрації позначають словом “Рис.” і нумерують послідовно Номер ілюстрації, її назва і пояснювальні підписи розміщують послідовно під ілюстрацією. Таблиці нумерують послідовно. В правому верхньому куті над відповідними заголовком таблиці розміщують напис “Таблиця” із зазначенням її номера. Кожна таблиця повинна мати назву, яку розміщують над таблицею і друкують симетрично до тексту. Назву і слово “Таблиця” починають з великої літери. Назву не підкреслюють. Таблицю розміщують після першого згадування про неї в тексті, таким чином, щоб її можна було читати без повороту переплетеного блоку роботи або з поворотом за годинниковою стрілкою. Таблицю з великою кількістю рядків можна переносити на інший аркуш. При переносі частини таблиці на іншу сторінку назву вміщують тільки над першою її частиною, над іншими частинами пишуть слова “Продовження табл.” і вказують номер таблиці. За титульним аркушем послідовно розташовують зміст роботи. В змісті роботи зазначаються початкові сторінки кожного розділу роботи. Їх назви у змісті і тексті контрольної роботи повинні збігатися. Зміст подають на початку роботи. Він містить найменування та номери початкових сторінок усіх розділів і підрозділів, висновків, списку використаної літератури, додатків. Таблиці у тексті роботи повинні супроводжуватися висновками, які випливають з аналізу наведених у них даних. Зміст роботи має відповідати сформульованим питанням і викладатися у логічній послідовності. На використані у роботі цитати мають бути посилання із зазначенням джерел. Список використаної літератури подається після висновків, у такій послідовності: 1. Закони і законодавчі акти України. 2. Нормативні акти міністерств та відомств. З. Спеціальна література в алфавітному порядку авторів. Після списку використаної літератури розміщують додатки. Їх позначають послідовно великими літерами української абетки. У готовому тексті не дозволяється робити правки, закреслення, вставки, а також скорочувати слова та використовувати абревіатуру (крім загальноприйнятих).
ДОДАТОК А ЗРАЗОК ТИТУЛЬНОГО АРКУШУ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА» ІНСТИТУТ БІЗНЕС ОСВІТИ Магістерська програма _______________________
ІНДИВІДУАЛЬНА РОЗРАХУНКОВА РОБОТА З ДИСЦИПЛІНИ «ПІДПРИЄМНИЦТВО ТА БІЗНЕС-КУЛЬТУРА»
СТУДЕНТА 1-ГО КУРСУ ПРОГРАМИ________________ __________________________
ВИКЛАДАЧ: Старший викладач Ковтун В.П.
КИЇВ КНЕУ ІБО 2016
|