|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Прийняття управлінських рішень на підприємстві
Прийняття управлінських рішень на підприємствіДата публикации: 22.10.2018 10:44
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима Гетьмана» Факультет ЕКОНОМІКИ ТА УПРАВЛІННЯ Кафедра МЕНЕДЖМЕНТУ
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково - педагогічної роботи _____________ А.М. Колот На початку гри всі компанії знаходяться в кінці 22 червня 2017 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ з організації, технології проведення та оцінювання результатів тренінгу (3 курс) «Прийняття управлінських рішень на підприємстві»
освітній ступінь бакалавр
галузь знань 0306 Менеджмент і адміністрування спеціальність 6.030601 Менеджмент спеціалізація Менеджмент промислових підприємств
ПОГОДЖЕНО: Завідувач кафедри менеджменту ________________ С.М. Соболь
Начальник навчально - методичного відділу ________________ Т.В. Гуть
Київ 2017 Вступ
Виходячи із завдань, що постають перед університетом в процесі формування і впровадження моделі інноваційного розвитку вищої економічної освіти, актуальним є реалізація концепції індивідуалізації навчального процесу і застосування інтерактивних форм роботи з використанням тренінгових технологій навчання. Особливого значення застосування тренінгових технологій набуває під час фахової підготовки бакалаврів з менеджменту. Впровадження тренінгових технологій в навчальний процес кафедрою менеджменту реалізується у формі тренінгу «Прийняття управлінських рішень на підприємстві». Відповідно до навчального плану підготовки фахівців з менеджменту, тренінг проводиться для студентів спеціальності 6601/1 «Менеджмент промислових підприємств» в 6-ому семестрі. Тренінг «Прийняття управлінських рішень на підприємстві» заснований на інтерактивній бізнес-симуляції, що розроблена угорською компанією «EcoSim» на платформі програмного продукту Excel. Він носить міждисциплінарний характер та виступає завершальним етапом у підготовці бакалаврів з менеджменту. В рамках тренінгу студенти набувають практичних навичок по застосуванню отриманих теоретичних знань з таких дисциплін: «Основи менеджменту», «Маркетинг», «Бухгалтерський облік» та «Фінанси». Предметом тренінгу є процес прийняття управлінських рішень щодо діяльності підприємства, що працює в конкурентному середовищі. Мета тренінгу полягає в розвиткові у студентів аналітичного мислення та практичних навичок щодо прийняття управлінських рішень при визначенні стратегії ринкової поведінки підприємства та механізму її реалізації на віртуальном ринку. Завдання тренінгу:
Тренінг орієнтований на формування у майбутніх фахівців компетенцій, тобто здібностей бакалавра з менеджменту виконувати наступні функціональні завдання професійної діяльності: Адміністративно-координаційні:
Аналітично-діагностичні:
Планово-прогностичні:
Організаційно-правові:
Мотиваційні:
Контрольні:
Комунікаційні:
Інноваційні:
Навчальні та науково-дослідницькі:
Зміст тренінгу
Характер роботи студентів під час проведення тренінгу суттєво відрізняється від традиційних форм організації навчального процесу. В першу чергу, здійснюється ефективне поєднання теоретичної та практичної складової через синтез різних форм навчального процесу – міні-лекцій, практичних занять, лабораторних робіт, командної роботи, виконання самостійних завдань. На відміну від традиційного підходу до навчання студентів, що базується на відтворенні студентами переважно теоретичних знань, в економічній симуляції, на базі якої проводиться тренінг, передбачається виконання студентами комплексу взаємопов’язаних завдань з управління діяльністю віртуального підприємства, що виробляє та реалізує морозиво. Комплекс задач, пов’язаних з плануванням діяльності віртуальних підприємств та оперативним реагуванням на зміни факторів зовнішнього середовища, вирішується протягом 4-х кварталів. На віртуальному ринку, який формується підприємствами виробниками морозива, працює 5 підприємств. Кожне підприємство очолюють команди топ-менеджерів, що формуються з числа студентів академічної групи на початковому етапі роботи в тренінгу. Змістовна характеристика робіт на кожному з етапів комплексного тренінгу, що виділені згідно з тематичним планом, наведена в табл. 1. Відповідно до наведених в табл. 1 етапів тренінгу, складається графік проведення тренінгових занять. В залежності від змісту робіт окремі заняття проводяться в аудиторії або комп’ютерному класі з усією академічною групою або з окремими управлінськими командами в режимі консультацій. Таблиця 1 Зміст етапів проведення комплексного тренінгу
Етап 1. Вступна частина Робота в межах даного етапу починається з роз’яснення студентам змісту та особливостей тренінгової форми роботи. Наголошується на тому, що тренінг на базі економічної симуляції є ефективною освітньою технологією, що передбачає послідовно побудовану й оптимізовану систему дій суб’єктів освітнього процесу шляхом набуття навчального досвіду та компетенцій визначених в стандартах фахової підготовки. В першу чергу застосування даної тренінгової технології передбачає високий рівень залучення студентів у навчальний процес, що сприяє розвитку таких компетенцій, як міжособистісні комунікації, аналітичне мислення та набуття навичок прийняття управлінських рішень у ситуації невизначеності. Саме на цьому етапі формується партнерський тип міжособистісних відносин між викладачем-тренером та студентами, який дозволяє реалізувати найбільш ефективну модель взаємодії викладача і студента під час тренінгу.
Презентація особливостей тренінгового інструменту “Економічна симуляція” починається із пояснення сутності такого навчального інструменту як економічна симуляція, його місця і ролі у підготовці фахівців з менеджменту, ознайомлення з досвідом інших навчальних закладів в напрямку застосування аналогічних освітніх технологій. Обов’язковим елементом на початковому етапі роботи є ознайомлення студентів із порядком проведення тренінгу, пояснення основної ідеї економічної симуляції, принципів, що покладені в основу командної роботи, що сприятиме усвідомленню студентами мети тренінгу, а також упередженню багатьох питань, що найчастіше виникають під час роботи з вихідною інформацією.
Умови проведення тренінгу вимагають обов’язкового поділу академічної групи студентів на 5-ть команд. Процес поділу на групи здійснюється з використанням різних підходів, що визначаються особисто викладачем-тренером. Оптимальний розмір кожної команди - 4-5 студентів. Робота протягом всього тренінгу здійснюється у сформованій команді. Тренінг вимагає інтенсивної взаємодії між студентами, так як прийняття обґрунтованих управлінських рішень стає можливим лише за умови колективного процесу їх прийняття. Завдяки цьому активізуються такі форми взаємодії, як кооперація праці, спільне виконання завдань, колективне обговорення, що базуються на використанні методів «мозковий штурм», «колективний блокнот» тощо. Саме на даному етапі викладачем-тренером наголошується на тому, що особливістю тренінгової форми роботи є її колективний характер, коли відповідальність за прийняті рішення поділяється між учасниками команди, а результати діяльності кожної команди відображаються на усіх без винятку командах-учасницях. Даний аспект діяльності суттєво відрізняє тренінгові форми організації навчального процесу від традиційних форм навчання, орієнтованих на виконання індивідуальних завдань.
Після здійснення розподілу на команди викладач надає студентам вихідну інформацію щодо базових умов економічної симуляції, що наведена в додатку А, цільових орієнтирів, існуючих обмежень, параметрів віртуального ринку діяльності команд-конкурентів. Важливо акцентувати увагу студентів на критеріях перемоги в економічній симуляції. Найбільший прибуток від діяльності акумульований за результатами чотирьох кварталів є пріоритетним показником, за яким визначається переможець в даній економічній симуляції. Звітність, в якій відображено результати діяльності підприємств за нульовий квартал надано у додатку Б.
Після загального ознайомлення з вихідною інформацію та особливістю економічної симуляції викладач доводить до студентів перелік всіх видів робіт за етапами, способи підготовки до наступних етапів тренінгу та форми подачі результатів самостійної підготовки (табл.2). Таблиця 2 Перелік самостійних видів робіт студентів, термінів виконання та форм їх представлення
На даному етапі роботи викладач-тренер узгоджує із студентами графік проведення занять, наголошуючи на тому, що усі тренінгові завдання повинні бути виконані студентами відповідно до етапів проведення тренінгу. Обов’язковим моментом початкового етапу тренінгу є ознайомлення студентів з порядком оцінювання їх роботи в тренінгу та умовами отримання балів за успішність (див. Порядок оцінювання).
Етап 2. Консультації з командами Даний етап тренінгу характеризується високою практичною спрямованістю. Глибоке володіння теоретичними знаннями не завжди гарантує їх успішне застосування на практиці. Будь-яку управлінську проблему не можливо вирішити єдиним вірним шляхом. Кожний випадок вимагає ситуативного підходу на основі всебічного оцінювання всіх можливих альтернатив за існуючих умов. Саме досягненню цієї мети в межах другого етапу сприяє відповідна організація роботи студентів: як в межах кожної окремо взятої команди, так і в комп’ютерному класі при проведенні демонстраційного етапу симуляції тільки по 1-ому кварталу. Проведення такої тестової гри дозволяє учасникам усвідомити принципи роботи економічної моделі, краще зрозуміти зміст та порядок відображення аналітичних даних за результатами роботи віртуальних підприємств. Саме це дозволяє запобігти виникненню помилок в обрахунках та доводить необхідність завчасної підготовки електронних таблиць в Excel.
На даному етапі в командах проводяться попередні обрахунки планових показників діяльності з метою усвідомлення основних залежностей та порядку розрахунків ключових значень показників в економічній симуляції. Джерелом інформації слугують дані, наведені у додатку Б, які відображають результати діяльності підприємств в 0-ому кварталі. На початку симуляції усі показники є однаковими для п’яти віртуальних підприємств. Після усвідомлення порядку обрахунків, командам необхідно сформулювати головну мету діяльності очолюваних ними віртуальних підприємств та шляхи реалізації процесу прийняття управлінських рішень. Враховуючи те, що ціль економічної симуляції – максимізація прибутку – є єдиною для всіх, викладачу-тренеру доцільно зробити наголос на тому, що при виборі стратегії ринкової поведінки кожна з команд може скористатися одним з підходів до управління діяльністю підприємства і прийняття відповідних управлінських рішень по ходу гри. Виробничий підхід - базується на першочерговому визначенні обмежень операційної системи, наявних у підприємства за умовами економічної симуляції, і прийнятті рішення про можливі обсяги виробництва і продажу продукції. Враховуючи залишки матеріально-сировинних ресурсів, виробничих потужностей та персоналу, здійснюється оцінка наявних виробничих можливостей і на основі цього обчислюються обсяги планованого прибутку по кварталах і в цілому за рік. За даним підходом необхідно:
Маркетинговий підхід - базується на першочерговому врахуванні тенденцій даного ринку - в першу чергу характеру його сезонності. За даним підходом необхідно:
Стратегічний підхід - базується на першочерговому прийнятті рішення про кількісні виміри головної цілі діяльності підприємства – бажаного розміру прибутку, який компанія прагне отримати за умов вивчення базових показників економічної симуляції (як внутрішніх ресурсних складових, так і ринкових), визначенні ключових факторів успіху та виборі стратегії ринкової поведінки. За даним підходом необхідно:
З метою ознайомлення студентів безпосередньо з роботою економічної моделі проводиться її демонстрація. Студентам пропонується прийняти рішення щодо діяльності підприємства тільки на перший квартал та ввести їх в програму обробки даних. Після обробки введеної інформації, команди отримують роздруковані звіти про результати роботи підприємства у першому кварталі. Головна задача, що постає перед викладачем-тренером на даному етапі тренінгу – дати можливість студентам усвідомити причинно-наслідкові зв’язки між власними рішеннями, рішеннями конкурентів і фактичними результатами з метою формування оптимальної стратегії ринкової поведінки в процесі економічної симуляції.
Створення розрахункової таблиці в Excel є обов’язковим завданням, яке виконується студентами на другому етапі тренінгу. Необхідність і важливість його якісного виконання усвідомлюється студентами після тестового етапу гри. Необхідні розрахункові таблиці складаються з використанням додаткової інформації щодо методик розрахунку накладних витрат, виробничих потужностей та амортизаційних відрахувань, що наведена в додатках В і Г. Даний вид робіт виконується студентами самостійно в позааудиторний час.
Результатом роботи команд на другому етапі тренінгу є розробка плану діяльності підприємства на рік з поквартальною розбивкою. В даному плані обраховуються та наводяться значення таких показників: обсяг виробництва, ціна пачки морозива, витрати на рекламування, потреба в персоналі на поточний квартал, необхідні обсяги замовлень сировини і устаткування на наступний квартал. Усі обраховані показники заносяться в Форму прийняття рішень наведену в додатку Д. Для участі у наступному етапі тренінгу, команди повинні обов’язково заповнити Форму прийняття рішень, опрацювавши декілька сценаріїв розвитку подій під час економічної симуляції. Мається на увазі, що студенти мають бути готові щоквартально коригувати заплановані ними цільові показними залежно від змін ринкової кон’юнктури. Саме опрацьовані на даному етапі показники виступають відправною точкою на третьому етапі тренінгу.
Етап 3. Проведення економічної симуляції Даний етап є ключовим у комплексному тренінгу з огляду на сутність тренінгового інструменту «економічна симуляція». Робота з академічною групою на цьому етапі здійснюється в комп'ютерному класі з використанням мультимедійного проектора. За його допомогою після обробки вхідних даних по кожному кварталу студентам у графічному вигляді демонструється загальна інформація про отримані результати кожної з команд, серед яких подаються наступні дані: прибуток за квартал, обсяги продажів у пачках, частка ринку, ціна на морозиво, витрати на рекламування кожного підприємства тощо. Викладач-тренер коментує ситуацію, що склалася на ринку, дії команд та отримані ними результати.
Як зазначалося вище, рішення щодо управління діяльністю підприємств приймаються командами протягом року по кожному з 4-х кварталів. Даний етап починається з введення в комп’ютерну програму прийнятих командами рішень по першому кварталу. Після роздрукування результатів (за своєю формою поквартальні результати відповідають формі за результатами 0-го кварталу, наведеній у додатку Б), команди здійснюють аналіз економічних показників та коригують прийняті раніше рішення на наступний квартал, намагаючись реалізувати обрану стратегію ринкової поведінки або змінити її.
Ситуативно реагуючи на зміни віртуального ринку, команди мають можливість корегувати опрацьовані на попередньому етапі планові показники. Зважаючи на ступінь досягнення поставлених цілей, а також враховуючи стан віртуального ринку та прогнозуючи можливі дії конкурентів, команди топ-менеджерів можуть обґрунтувати доцільність зміни стратегії ринкової поведінки. При цьому мотиви здійснення подібних змін мають бути обов’язково пояснені на етапі підведення підсумків.
Після завершення економічної симуляції викладач-тренер оголошує команду переможця і аналізує ситуацію, що формувалася на віртуальному ринку, а також коментує результативність діяльності кожної з команд протягом всієї симуляції. На цьому також обов’язково проводиться усне опитування кожного зі студентів відносно особистих висновків, вражень та оцінки власної ефективності своєї участі у тренінгу. Кожен зі студентів має відповісти на такі питання:
Після цього проводиться письмове опитування, що стосується особистої оцінки результатів участі у тренінгу - студентам надаються анкети за формою, що представлена у додатку Е.
Етап 4. Захист звітів Завершальним етапом тренінгової роботи є підготовка звітів кожною командою про результати отримані кожним віртуальним підприємством під час економічної симуляції. З огляду на ключові задачі, що поставлені перед студентами на тренінгу, та орієнтуючись на компетенції, що набуваються студентами під час виконання тренінгових завдань, даний етап є найважливішим. Ґрунтовний аналіз результатів як власної команди, так і команд-конкурентів, дає можливість студентам усвідомити основні закономірності, що діють на конкурентному ринку, встановити ключові фактори успіху та причинно-наслідкові зв’язки. Саме завдяки такому аналізу студенти мають можливість усвідомити специфіку діяльності підприємства на конкурентному ринку, визначити перелік зовнішніх і внутрішніх факторів, за умов дії яких було досягнуто поставлені цілі або ж навпаки - отримана поразка в конкурентній боротьбі.
За результатами тренінгу кожною командою студентів, котрі очолювали віртуальні підприємства з виробництва та реалізації морозива, має бути підготовлений звіт за структурою, що наведена в додатку Ж. Звіт виконується командами в письмовій формі протягом тижня після завершення третього етапу тренінгу – проведення економічної симуляції. Слід звернути увагу на необхідність представлення усіх зазначених у додатку Ж таблиць за поданою формою з обов’язковими коментарями та висновками по кожній з них. Звіт подається викладачу-тренеру для остаточного оцінювання після презентації.
На останніх заняттях, що проводяться з усією академічною групою, відбувається презентація звітів з використанням ПП Power Point. Кожна команда має провести презентацію власного підприємства та здобутих ним результатів у економічній симуляції протягом не більше 10 хв. та надати відповіді на запитання. Максимальний час для презентації та відповідей на запитання кожною групою – 30 хв. Основна мета даного етапу – продемонструвати вміння лаконічно та емоційно презентувати результати діяльності.
На завершальному етапі тренінгу головну роль відіграє викладач-тренер, який надає загальні коментарі щодо отриманих усіма командами результатів у економічній симуляції, їх вдалих і помилкових рішень. Підводячи підсумок, важливо підкреслити, що протягом всього тренінгу студенти мали унікальні можливості не тільки задіяти теоретичні знання, здобуті протягом навчання в університеті, але й активним чином впроваджувати їх у практичну діяльність: розвивати стратегічне мислення, нестандартним чином підходити до розв’язання конкретної ситуації, налагоджувати комунікації в команді, доводити вірність своїх суджень, відстоювати власні погляди тощо. Акцентуванням уваги студентів на досягнуті цілі тренінгу й виконані завдання завершується робота в межах застосування даної тренінгової технології. Порядок оцінювання
Підсумкове оцінювання роботи студентів під час тренінгу здійснюється у формі поточного модульного контролю (ПМК) у діапазоні від 0 до 100 балів. Під час участі у тренінгу викладачем оцінюється індивідуальна і командна робота студентів. Об'єктами підсумкового оцінювання роботи студентів під час тренінгу є:
Критерії оцінювання роботи студентів різних форм навчання під час тренінгу наведені в таблицях 3-4.
Таблиця 3 Критерії оцінювання роботи студентів денної форми навчання
Таблиця 4 Критерії оцінювання роботи студентів заочної форми навчання
Загальна підсумкова оцінка з тренінгу складається на підставі результатів поточного контролю у формі заліку сумуванням балів за результатами проходження і виконання всіх складових тренінгу. До відомості вносяться сумарні результати в балах поточного контролю. Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-бальну та шкалу ЕСТS за такими критеріями:
Студенти, які за результатами підсумкового контролю у формі заліку набрали від 0 до 59 балів (включно), після належної підготовки мають право повторно скласти залік у формі виконання індивідуальної контрольної роботи.
Список рекомендованої літератури
проф.Соболем С.М., Багацьким В.М. Режим електронного доступу на внутрішньому сервері університету ftp://10.1.1.66/Metodicum/econ_u/k_management/
Microsoft Office 2007 для "чайников". Полный справочник, Питер Веверка; 768 стр., с ил.; 2009, 2 кв.; Диалектика Microsoft Office Excel 2007 для "чайников". Полный справочник, Грег Харвей; 672 стр., с ил.; 2008, 3 кв.; Диалектика
Додаток А
Вихідна інформація щодо економічної моделі «Прийняття управлінських рішень на підприємстві»
Ваша команда управлятиме компанією з виробництва та продажу морозива. Одним з ключових факторів в процесі управління цим бізнесом є конкурентна ситуація на ринку морозива. На початку тренінгової гри на ринку конкурують 5 компаній, які знаходяться в однакових умовах.
Дані із заповненої форми викладачем-тренером вводяться в програму економічної симуляції, що генерує результати прийнятих рішень.
За підсумками кожного періоду команди отримують роздруковані «Результати» (Додаток Б), що відображають зміни в показниках діяльності підприємства, а також ситуацію на ринку. На початку гри всі компанії знаходяться в кінці 0-го періоду, тобто щойно закінчився останній квартал (жовтень-грудень) попереднього року.
Ємність ринку морозива в економічній симуляції складає 31 000 000 пачок на рік (можливий загальний обсяг продаж п’яти компаній за рік). Наразі кожна з них продає приблизно 6 000 000 пачок морозива щороку. У минулому 0-му періоді кожна компанія продала приблизно по 940 000 пачок морозива. Даному віртуальному ринку притаманні значні сезонні коливання Продовження додатку А
попиту – у весняно-літній період попит на морозиво значно зростає. Щокварталу команди отримуватимуть «Результати», в яких надаватиметься експертна оцінка очікуваного попиту на наступний квартал. Ставтеся до цих цифр з обережністю, адже експерти можуть помилятися. ЦІНА Кожна компанія може самостійно встановлювати ціни на свою продукцію, планувати витрати та величину прибутку. Ціна є одним з двох ключових факторів, завдяки яким команди впливатимуть на обсяги продажу та розмір прибутку. При встановленні ціни необхідно враховувати інформацію про зміни попиту та пропозиції на ринку, прагнучи максимізувати обсяг прибутку. В 0-му періоді ціна за 1 пачку морозива складала 2,8 УЄ. При підвищенні ціни обсяг продажу падатиме, хоча ви й зароблятимете більший прибуток на одиниці продукції. При зниженні ціни обсяг продажу зростатиме, хоча ви зароблятимете менший прибуток на кожну продану одиницю продукції. Середній рівень цін на ринку може вплинути на зміну загальної ємності ринку як в сторону його зменшення, так і збільшення.
РЕКЛАМА Просування продукції на ринку, безумовно, неможливе без реклами. На ринку морозива існує гостра конкуренція, тому реклама є другим ключовим фактором, за допомогою якого команди зможуть вплинути на обсяг продажу. В 0-му періоді, витрати на рекламу складали 50 000 УЄ. За умовами економічної симуляції вважається, що витрати на рекламу приносять максимальну віддачу. До того ж, ефект від реклами може тривати більше одного кварталу корелюючи з інвестиціями в рекламу підприємств-конкурентів. Інвестиції всіх конкуруючих підприємств в рекламу також можуть вплинути на зміну загальної ємності ринку.
МЕНЕДЖЕРИ З ПРОДАЖУ Кожне підприємство реалізує свою продукцію через мережу менеджерів з продажу в регіонах. В їх обов’язки входить пошук магазинів-замовників та прийом замовлень від них. Зараз в кожній з компаній працюють по 200 менеджерів з продажу. Заробітна плата кожного з них складає 600 УЄ за один квартал. Як свідчить досвід, кожен з них може продати за квартал не більше 20 000 пачок морозива.
ВИРОБНИЧІ РЕСУРСИ За умовами економічної симуляції для виробництва необхідні три елементи - робітники, сировина, обладнання. Якщо хоча б один з цих елементів відсутній чи наявний в недостатній кількості, фактичний обсяг виробництва залежатиме від найменшого з цих факторів. Продовження додатку А
За умовами економічної симуляції для виробництва необхідні сировина та обладнання одного виду.
РОБІТНИКИ ВИРОБНИЦТВА Один робітник за квартал може виготовити не більше 2 000 пачок морозива. На початку гри на кожному з підприємств працюють по 700 робітників із заробітною платою 350 УЄ в квартал.
СИРОВИНА Вся необхідна для виробництва сировина має бути доставлена на склад в квартал, що передує початку її використання у виробничому процесі. У «Результатах» відображені підсумки проведеної інвентаризації сировини на складах на кінець 0-го періоду. Облік сировини ведеться в УЄ. Витрати на сировину для виробництва 1 пачки морозива складають 0,43 УЄ. За замовлену сировину гроші з розрахункового рахунку перераховуються постачальникам в тому ж кварталі.
ОБЛАДНАННЯ Виробнича потужність обладнання вимірюється в УЄ. Для виробництва 1 пачки морозива необхідно 0,1 УЄ виробничих потужностей. В залежності від стратегії підприємства та плану виробництва може знадобитися збільшити обсяг виробничих потужностей. Так само як і сировина, обладнання має бути доставлено за один квартал до початку виробництва, тому що встановлення обладнання та запуск виробничої лінії триває протягом одного кварталу. Оплата за обладнання здійснюється після початку його експлуатації, тобто в наступний квартал після замовлення і встановлення. Амортизація на обладнання нараховується щокварталу і складає 25 % від його вартості. Амортизація на нове придбане обладнання нараховується, починаючи з кварталу, наступного після його введення в експлуатацію. В даній симуляції потужність обладнання щокварталу зменшується не лише в грошовій формі, але й фізично. Розрахунок середньої потужності за квартал та амортизаційних відрахувань з коментарями наведено в Додатку В. НАКЛАДНІ ВИТРАТИ 1) витрати на обслуговування виробничих потужностей, утилізацію відходів, охорону, прибирання виробничих приміщень та інше мають умовно-постійний характер, тобто не залежать від обсягу виробництва, є фіксованою величиною і складають 10 % від середньоквартальної вартості виробничих потужностей; 2) витрати на маркування та пакування продукції, транспортування по підприємству та інше мають змінний характер і складають 10 % від вартості виготовленої продукції (в економічній моделі при розрахунку вартості Закінчення додатку А
виготовленої продукції враховується лише собівартість сировини - 0,43 УЄ за одиницю продукції); 3) витрати на складування складають 20 % від загальної вартості залишків готової продукції та сировини на кінець кварталу; 4) витрати на дистрибуцію кожної проданої пачки морозива складають 1 УЄ; 5) адміністративні витрати складають 3 % від суми активів попереднього кварталу; 6) витрати на найм та звільнення персоналу однакові для виробничого і торгового персоналу: найм на роботу одного працівника коштує 250 УЄ, звільнення одного працівника обходиться в 150 УЄ. Найм на роботу та звільнення залежить лише від рішень керівництва підприємства і здійснюється у межах одного кварталу. Працівники виробництва та менеджери з продажу звільняються/наймаються в тому ж кварталі, на який приймається рішення, тобто з 1-го числа. Зверніть також увагу, що галузева профспілкова організація забороняє звільнення більше ніж 50% працівників однієї категорії в квартал. Розрахунок накладних витрат за 0-ий квартал з коментарями наведено в Додатку Г.
КРЕДИТ Необхідність у кредиті з’являється у випадку, коли витрати компанії перевищують наявні у неї грошові кошти. Сума кредиту, що автоматично надається компанії (овердрафт), дорівнює сумі витрат компанії і приводить її платіжний баланс до нульового значення. Сума кредиту не обмежена. Кредит надається на один квартал. Плата за користування кредитом складає 12 % від суми кредиту і автоматично списується з розрахункового рахунку підприємства в наступному кварталі. Сума кредиту разом з відсотками за користування кредитом автоматично сплачується підприємством з обігових коштів в наступному кварталі після того, в якому компанія отримала кредит. Якщо в наступному кварталі компанії знову потрібен кредит, вона може розраховувати на його отримання для того, щоб вирівняти власний платіжний баланс.
ІНФОРМАЦІЯ ПРО КОНКУРЕНТІВ В «Результатах» кожного періоду міститиметься інформація про обсяг продаж підприємств-конкурентів, завойовані ними частки ринку, ціни на їх продукцію, витрати на рекламу, чисельність робітників та менеджерів з продажу, про середню потужність обладнання за квартал. Також буде надана інформація про очікуваний попит на продукцію в цілому по ринку в наступному кварталі. Додаток Б
Результати діяльності за 0-ий квартал
Закінчення додатку Б
Додаток В
Розрахунок виробничих потужностей та амортизаційних відрахувань
Важливо пам’ятати:
Розрахунок амортизаційних відрахувань. У рядку «НА ПОЧАТОК КВАРТАЛУ» «Звіту про обладнання» на стор.1 «Результати» (додаток Д) відображується вартість обладнання, що є в наявності на кінець попереднього кварталу тобто початок наступного. Саме на цю суму нараховується 25% амортизаційних відрахувань. Для розрахунку вартості виробничих потужностей на початок наступного кварталу потрібно до суми, що залишилася після вирахування амортизації, додати інвестиції в обладнання, зроблені в попередньому кварталі (за їх наявності), і в рядку «НА КІНЕЦЬ КВАРТАЛУ» відображується вартість обладнання можливого для використання в наступному кварталі. Розрахунок середньої потужності обладнання за квартал. В даній економічній моделі необхідно обчислювати середню потужність обладнання в квартал, що дорівнює середній арифметичній вартості обладнання на початок і на кінець кварталу з урахуванням амортизаційних відрахувань і інвестицій в обладнання. Тобто якщо допустити для прикладу, що в 1-ому кварталі в обладнання було інвестовано 100 000 УЄ, то в «Звіті про обладнання» за результатами 1-го і 2-го кварталів отримаємо:
Додаток Г
Розрахунок накладних витрат в 0-ому кварталі
131 250 * 10% = 13 125 УЄ
800 000 * 0,43 * 10% = 34 400 УЄ
116 104 * 0,43 * 20% + 856 000 * 20% = 181 184, 9 УЄ
940 896 х 1 = 940 896 УЄ
у нульовому кварталі за вхідними даними однаковими для всіх команд: 15 000 450 * 3% = 450 014 УЄ в першому кварталі: 1 018 514 * 3% = 30 556 УЄ
в нульовому кварталі = 0 УЄ
В цілому суми накладних витрат, що відображуються на стор. 2 «Результати» дорівнюють: стаття «Склад і дистрибуція» = 1 169 606 УЄ[2] (13 125 + 34 400 + 181184,9 + 940896) стаття «Інші накладні витрати» = 450 014 УЄ (450 014 + 0) Додаток Д
ФОРМА пРИЙНЯТТЯ рІшень - ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Додаток Е Форма анкети для оцінювання тренінгу «Прийняття управлінських рішень на підприємстві»
П.І.Б. викладача-тренера _______________________________________________________
П.І.Б. студента ________________________________________________________________
Дата ___________________________________
Дякуємо за співпрацю!
Додаток Ж
Структура звіту
1. Титульний аркуш, що має містити всі типові реквізити для оформлення письмової роботи в КНЕУ, включаючи ПІБ виконавців і викладача-тренера. 2. Назва команди-підприємства, логотип, рекламний слоган. 3. Місія команди-підприємства:
4. Аналіз віртуального ринку:
5. Цілі підприємства – як бажаний результат діяльності за рік (табл. 1):
6. Вибір стратегії ринкової поведінки власного підприємства (за однією з відомих класифікацій чи моделей). 7. План прийняття рішень по 4-х кварталах (табл. 2):
8. Схема організаційної структури управління віртуальним підприємством з виробництва і продажу морозива, розподіл повноважень та матриця відповідальності управлінського персоналу підприємства (табл. 3, 4). 9. Аналіз стратегії ринкової поведінки підприємства:
10. Аналіз результатів і причин відхилень від плану (табл. 8). 11. Аналіз та оцінка втрат підприємства в наслідок надлишків або нестачі ресурсів (табл. 9). 12. Аналіз результативності та ефективності обраної стратегії поведінки на віртуальному ринку та прийнятих рішень щодо її реалізації, а також стратегії обраної конкуруючими підприємствами – успіхи, помилки, висновки (табл. 10). 13. Загальні висновки Продовження додатку Ж
Продовження додатку Ж
Продовження додатку Ж
Продовження додатку Ж
Закінчення додатку Ж
|