|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ Робоча програма навчальної дисципліни "Адміністративне судочинство"
Робоча програма навчальної дисципліни "Адміністративне судочинство"Дата публикации: 02.03.2019 14:47
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ХАРКІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ВНУТРІШНІХ СПРАВ Кафедра адміністративного права і процесу факультету №3
РОБОЧА ПРОГРАМА
навчальної дисципліни «Адміністративне судочинство» обов’язкових компонент освітньої програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
262 Правоохоронна діяльність (поліцейські)
2018 рік
Розглянуто на засіданні кафедри адміністративного права і процесу (протокол від 27.08.2018 № 15)
Розробники: 1. доцент кафедри, к.ю.н., доцент Яценко В.П.
Рецензенти: 1. декан факультету №1 ХНУВС д.ю.н., професор Музичук О.М. 2. заступник начальника УОС ГУНП в Харківській області, к.ю.н. Коптєв П.Б.
1. Опис навчальної дисципліни
2. Мета та завдання навчальної дисципліни Метою вивчення навчальної дисципліни “Адміністративне судочинство” є ознайомлення з основними теоретико-правовими положеннями, які стосуються історії, сутності, предмета, методу та принципів судового процесу; правового стану учасників судового процесу; порядку розгляду та вирішення адміністративними судами публічно-правових спорів; особливостей провадження в окремих категоріях справ. У процесі вивчення навчальної дисципліни також передбачається всебічний аналіз чинного законодавства, що регулює порядок функціонування адміністративної судочинства та практики його застосування, дослідження окремих проблем і шляхів удосконалення процесуального законодавства, підвищення рівня підготовки курсантів та слухачів щодо вмілого й ефективного застосування його на практиці. Основним завданням навчальної дисципліни “Адміністративне судочинство” є визначення: поняття й ознак судового процесу; системи й організаційної структури адміністративних судів України; компетенції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ; повноважень основних учасників судового процесу; особливостей процесуального статусу інших осіб, що беруть участь у справі; порядку звернення до адміністративного суду та відкриття провадження в справі; процедури судового розгляду адміністративної справи та порядок ухвалення судових рішень; порядку виконання рішень адміністративного суду; особливостей перегляду судових рішень в порядку апеляційного провадження; особливостей перегляду судових рішень в порядку касаційного провадження; порядку провадження за нововиявленими обставинами; особливостей провадження в окремих категоріях адміністративних справ. Міждисциплінарні зв’язки: «Адміністративне право», «Адміністративна відповідальність», «Кримінальне право», «Конституційне право»,, «Забезпечення прав людини в правоохоронній діяльності». Очікувані результати навчання: у результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен знати: поняття, предмет, метод, принципи та систему адміністративного процесуального права; поняття й ознаки судового процесу; систему й організаційну структуру адміністративних судів України; юрисдикцію адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ; предметну, територіальну та інстанційну підсудність адміністративних справ; повноваження основних учасників судового процесу; особливості процесуального статусу інших осіб, що беруть участь у справі; порядок звернення до адміністративного суду та відкриття провадження в справі; процедуру судового розгляду адміністративної справи та порядок ухвалення судових рішень; порядок виконання рішень адміністративного суду; особливості перегляду судових рішень в порядку апеляційного провадження; особливості перегляду судових рішень в порядку касаційного провадження; порядок провадження за нововиявленими обставинами; особливості провадження в окремих категоріях адміністративних справ. вміти: формулювати визначення основних понять судового процесу; тлумачити адміністративно-процесуальні норми; застосовувати норми адміністративно-процесуального права до конкретних правових ситуацій; складати відповідні адміністративно-процесуальні документи.
3. Програма навчальної дисципліни
ТЕМА № 1. “Адміністративне судочинство: поняття, предмет та метод”. Поняття судового процесу, його предмет, метод та історичні витоки. Провадження та стадії судового процесу. Особливості структурної побудови Кодексу адміністративного судочинства України. Зміст системи адміністративного процесуального права. Поняття, зміст та види адміністративних процесуальних правовідносин. Види адміністративних судів, склад суду та порядок відводів суддівю ТЕМА № 2. “Адміністративна юрисдикція і підсудність адміністративних судів”. Юрисдикція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ, її розмежування з іншими публічно-правовими спорами. Компетенція адміністративних судів. Поняття підсудності, її види. Передача адміністративної справи з одного адміністративного суду до іншого. ТЕМА № 3. “Сторони, треті особи та представники сторін і третіх осіб”. Склад осіб, які беруть участь у справі. Сторони в судовому адміністративному процесі. Адміністративна процесуальна правосуб’єктність позивача та відповідача. Сутність неналежної сторони в адміністративному процесі та процедури її заміни. Процесуальне правонаступництво в адміністративному процесі. Треті особи в адміністративному процесі: поняття, ознаки та види. Представництво в судах адміністративної юрисдикції: поняття та ознаки. Види адміністративних процесуальних представництв та їх особливості. Повноваження представників у судах адміністративної юрисдикції: документальне оформлення та зміст. Особливості адміністративної процесуальної правосуб’єктності органів та осіб, яким законом надано право захищати права, свобод та інтереси інших осіб. ТЕМА № 4. “Інші учасники судового процесу”. Особливості участі осіб, які є іншими учасниками судового процесу при розгляді справи в суді. Процесуальний статус секретаря судового засідання, судового розпорядника, перекладача. Процесуальний статус спеціаліста, спеціаліста в галузі права експерта та свідка, та особи, що надає правову допомогу. Права та обов’язки спеціаліста, свідка, експерта та особи, що надає правову допомогу, в судовому процесі. ТЕМА № 5. “Адміністративний позов”. Звернення до адміністративного суду. Право на звернення до адміністративного суду. Поняття адміністративного позову, його ознаки. Характеристика елементів адміністративного позову: підстави, предмету, змісту. Види позовів в адміністративному процесі. Форма і зміст адміністративного позову. Вимоги, що ставляться до адміністративного позову. Наслідки прийняття адміністративного позову адміністративним судом. ТЕМА № 6. “Судові докази та судові строки”. Сутність і зміст доказування в адміністративному процесі. Поняття та види доказів в адміністративному процесі. Предмет доказування в адміністративному процесі. Обов’язок доказування. Засоби доказування в адміністративному процесі: види та особливості. Забезпечення доказів в адміністративному процесі. Письмові та речові докази, їх оцінка. Висновок експерта як самостійний засіб доказування. Поняття судових строків, їх юридична природа. Основні процесуальні строки, їх види. Особливості строків здійснення забезпечувальних заходів. ТЕМА № 7. “Відкриття провадження в адміністративній справі та підготовче провадження”. Порушення адміністративної справи. Поняття та ознаки стадії підготовки справи до судового розгляду в адміністративному процесі. Процесуальний зміст стадії підготовки справи до судового розгляду. Попереднє судове засідання. Примирення сторін. Судове доручення. Забезпечення адміністративного позову. Завершення підготовчого провадження. Судові рішення за наслідками підготовчого провадження. Судові виклики і повідомлення. Зміст повістки та процедури її вручення. Виняткові засоби судових викликів і повідомлень. Врегулювання спору за участю судді. ТЕМА № 8. «Судовий розгляд справи». Поняття стадії судового розгляду адміністративної справи, її особливості. Етапи судового розгляду адміністративної справи. Розгляд адміністративної справи у судовому засіданні. Відкриття судового засідання. Початок розгляду справи по суті. Дослідження доказів. Закінчення з’ясування обставин та перевірки їх доказами. Судові дебати. Таємниця нарадчої кімнати. Процесуальні перешкоди судового розгляду адміністративної справи. Залишення позовної заяви без розгляду. Зупинення та поновлення провадження у справі. Закриття провадження у справі. ТЕМА № 9: “Перегляд судових рішень в порядку апеляційного та касаційного порядку”. Суд апеляційної інстанції. Право на апеляційне оскарження. Порядок та строки апеляційного оскарження. Вимоги до до апеляційної скарги. Прийняття судом апеляційної інстанції апеляційної скарги. Підготовка справи до апеляційного розгляду. Межі перегляду судом апеляційної інстанції. Апеляційний розгляд справи у судовому засіданні. Апеляційний розгляд справи в порядку письмового провадження. Судові рішення суду апеляційної інстанції. Суд касаційної інстанції. Право на касаційне оскарження. Порядок і строки касаційного оскарження. Вимоги до касаційної скарги. Прийняття касаційної скарги судом касаційної інстанції. Підготовка справи до касаційного розгляду. Межі перегляду судом касаційної інстанції. Касаційний розгляд справи у судовому засіданні. Судові рішення суду касаційної інстанції. ТЕМА № 10: “Перегляд судових рішень за виключними та ново виявленими обставинами”. Підстави перегляду судових рішень за ново виявленими та виключними обставинами. Порядок і строки подачі заяв за даними обставинами. Форма та зміст позовної заяви про перегляд судового рішення за ново виявленими та виключними обставинами. Відкриття провадження за ново виявленими чи виключними обставинами. Судові рішення за наслідками провадження за ново виявленими чи виключними обставинами.
4. Структура навчальної дисципліни
4.1.1. Розподіл часу навчальної дисципліни за темами (денна форма навчання)
4.1.2. Розподіл часу навчальної дисципліни за темами (заочна форма навчання)
4.1.3. Завдання на самостійну роботу з навчальної дисципліни
5. Індивідуальні завдання 5.1. Теми рефератів Немає
5.1.2. Теми курсових робіт Немає 5.1.3. Теми наукових робіт Немає
6. Методи навчання
Мультимедійні лекції: передбачають викладення нового теоретичного матеріалу викладачем, за своїм змістом лекції охоплюють основний теоретичний матеріал найважливіших тем навчальної дисципліни. Метою лекційного курсу є формування у слухачів комплексу сучасних знань, вмінь та навичок щодо кваліфікації адміністративних правопорушень. Семінарське заняття - форма навчального заняття, під час якого викладач організує обговорення попередньо визначених питань, до яких слухачі повинні самостійно готувати тези виступів; вміти формулювати визначення основних понять теорії кваліфікації правопорушень; добирати нормативні акти, які регламентують певні питання кваліфікації адміністративних правопорушень; застосовувати норми адміністративного законодавства України до конкретних правових ситуацій; складати відповідні адміністративно-процесуальні документи. Самостійна робота є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом слухачем магістратури у час, вільний від аудиторних навчальних занять, яка складається з опрацювання конспекту лекцій, підготовки до практичних занять, самостійного освоєння навчального матеріалу по окремим темам, щодо яких не передбачені аудиторні заняття, ознайомлення з нормативними актами та рекомендованою літературою, а також самостійне виконання індивідуальних завдань, передбачених цією програмою. Індивідуальна робота слухача магістратури забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення навчальної дисципліни: підручники, навчальні та навчально-методичні посібники та матеріали, конспект лекцій викладача, методичними рекомендаціями тощо. Для самостійної роботи слухачеві також рекомендується відповідна наукова та фахова монографічна та періодична література.
7. Перелік питань та завдань, що виносяться на підсумковий контроль
1. Поняття, завдання та принципи адміністративного судочинства. 2. Формування системи адміністративних судів в Україні та її сучасний стан. 3. Стадії судового адміністративного процесу. 4.Особливості структурної побудови Кодексу адміністративного судочинства України. 5. Компетенція адміністративних судів. 6. Предметна, інстанційна і територіальна підсудність адміністративних справ. 7. Право звернення до адміністративного суду. 8. Форма і зміст адміністративного позову. 9. Вимоги до позовної заяви. 10. Відкриття провадження в адміністративній справі. 11. Судові виклики і повідомлення. 12. Склад осіб, які беруть участь у справі. 13. Процесуальний статус сторін. 14. Права та обов’язки третіх осіб. 15. Процесуальний статус представників. Особи, які не можуть бути представниками. 16. Участь у справі органів та осіб, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб. 17. Інші учасники адміністративного процесу. 18. Обов’язок доказування. Забезпечення доказів. 19. Пояснення сторін, третіх осіб та їхніх представників. Показання свідка. 20. Письмові та речові докази. 21. Експертиза та її види у судовому адміністративному процесі. 22. Оцінка доказів. 23. Основні процесуальні строки. 24. Структура провадження в суді першої інстанції. 25. Звернення до адміністративного суду та відкриття провадження в адміністративній справі. 26. Форма і зміст адміністративного позову. Вимоги до позовної заяви. 27. Підготовче провадження. 28. Судове доручення. 29. Забезпечення адміністративного позову. 30. Судові рішення за наслідками підготовчого провадження. 31. Розгляд адміністративної справи у судовому засіданні. Відкриття судового засідання. Початок розгляду справи по суті. 32. Дослідження доказів. Закінчення з’ясування обставин та перевірки їх доказами. 33. Судові дебати. 34. Види судових рішень суду першої інстанції. 35. Суд апеляційної інстанції. Право на апеляційне оскарження. 36. Порядок і строки апеляційного оскарження. 37. Дії суду першої інстанції після одержання апеляційних скарг. 38. Прийняття апеляційної скарги судом апеляційної інстанції. 39. Підготовка справи до апеляційного розгляду. Межі перегляду судом апеляційної інстанції. 40. Апеляційний розгляд справи у судовому засіданні. Апеляційний розгляд справи в порядку письмового провадження. 41. Судові рішення суду апеляційної інстанції. 42. Суд касаційної інстанції. Право на касаційне оскарження. 43. Порядок і строки касаційного оскарження. 44. Вимоги до касаційної скарги. 45. Прийняття касаційної скарги судом касаційної інстанції. 46. Підготовка справи до касаційного розгляду. Межі перегляду судом касаційної інстанції. 47. Касаційний розгляд справи у судовому засіданні. 48. Судові рішення суду касаційної інстанції. 49. подання заяви про перегляд судових рішень та відповідні строки. 50. Відновлення втраченого судового провадження. 51. Порядок розгляду справи за винятковими обставинами. 52. Підстави для провадження за нововиявленими обставинами. 53. Вимоги до заяви про перегляд судового рішення. 54. Судові рішення за наслідками провадження за нововиявленими обставинами. 55. Набрання судовим рішенням законної сили. 56. Постанови суду, які виконуються негайно. 57. Порядок виконання судових рішень в адміністративних справах. 58. Звернення судових рішень в адміністративних справах до примусового виконання. Зміст виконавчого листа. 59. Примирення сторін у процесі виконання. Поворот виконання судових рішень. 60. Види заходів процесуального примусу та особливості їх застосування.
8. Критерії та засоби оцінювання результатів навчання здобувачів
Контрольні заходи оцінювання результатів навчання включають в себе поточний та підсумковий контролі. Засобами оцінювання результатів навчання можуть бути екзамени (комплексні екзамени); тести; наскрізні проекти; командні проекти; аналітичні звіти, реферати, есе; розрахункові та розрахунково-графічні роботи; презентації результатів виконаних завдань та досліджень; завдання на лабораторному обладнанні, тренажерах, реальних об'єктах тощо; інші види індивідуальних та групових завдань. Поточний контроль. До форм поточного контролю належить оцінювання:
Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських, практичних та лабораторних занять і має на меті перевірку набутих здобувачем вищої освіти (далі – здобувач) знань, умінь та інших компетентностей з навчальної дисципліни. У ході поточного контролю проводиться систематичний вимір приросту знань, їх корекція. Результати поточного контролю заносяться викладачем до журналів обліку роботи академічної групи за національної системою оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»). Оцінки за самостійну роботу виставляються в журналі обліку роботи академічної групи окремою графою за національною системою оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»). Результати цієї роботи враховуються під час виставлення підсумкових оцінок. При розрахунку успішності здобувачів враховуються такі види робіт: навчальні заняття (семінарські, практичні, лабораторні тощо); самостійна робота (виконання домашніх завдань, ведення конспектів першоджерел та робочих зошитів, виконання розрахункових завдань, підготовка рефератів, наукових робіт, публікацій, розроблення спеціальних технічних пристроїв і приладів, моделей, комп’ютерних програм, виступи на наукових конференціях, семінарах та інше); контрольні роботи (виконання тестів, контрольних робіт у формі, передбаченій в робочою програмою навчальної дисципліни). Вони оцінюються за національною системою оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»). Здобувач, який отримав оцінку «незадовільно» за навчальні заняття або самостійну роботу, зобов’язаний перескласти її. Загальна кількість балів (оцінка), отримана здобувачем за семестр перед підсумковим контролем, розраховується як середньоарифметичне значення з оцінок за навчальні заняття та самостійну роботу, та для переводу до 100-бальної системи помножується на коефіцієнт 10.
Підсумковий контроль. Підсумковий контроль проводиться з метою оцінки результатів навчання на певному ступені вищої освіти або на окремих його завершених етапах. Для обліку результатів підсумкового контролю використовується поточно-накопичувальна інформація, яка реєструються в журналах обліку роботи академічної групи. Результати підсумкового контролю з дисциплін відображуються у відомостях обліку успішності, навчальних картках здобувачів, залікових книжках. Присутність здобувачів на проведенні підсумкового контролю (заліку, екзамену) обов’язкова. Якщо здобувач вищої освіти не з’явився на підсумковий контроль (залік, екзамен), то науково-педагогічний працівник ставить у відомість обліку успішності відмітку «не з’явився». Підсумковий контроль (екзамен, залік) оцінюється за національною шкалою. Для переводу результатів, набраних на підсумковому контролі, з національної системи оцінювання в 100-бальну вводиться коефіцієнт 10, таким чином максимальна кількість балів на підсумковому контролі (екзамені, заліку), які використовуються при розрахунку успішності здобувачів, становить 50. Підсумкові бали з навчальної дисципліни визначаються як сума балів, отриманих здобувачем протягом семестру, та балів, набраних на підсумковому контролі (екзамені, заліку).
Здобувач вищої освіти, який під час складання підсумкового контролю (екзамен, залік) отримав незадовільну оцінку, складає його повторно. Повторне складання підсумкового екзамену чи заліку допускається не більше двох разів з кожної навчальної дисципліни: один раз – викладачеві, а другий – комісії, до складу якої входить керівник відповідної кафедри та 2-3 науково-педагогічних працівники. Якщо дисципліна вивчається протягом двох і більше семестрів з семестровим контролем у формі екзамену чи заліку, то результат вивчення дисципліни в поточному семестрі визначається як середньоарифметичне значення балів, набраних у поточному та попередньому семестрах.
У цьому розділі також повинні бути розроблені чіткі критерії оцінювання здобувачів вищої освіти під час поточного контролю (робота на семінарських, практичних, лабораторних та інших аудиторних заняттях, самостійна робота, виконання індивідуальних творчих завдань) та підсумкового контролю. Кафедра визначає вимоги до здобувачів стосовно засвоєння змісту навчальної дисципліни, а саме: кількість оцінок, яку він повинен отримати під час аудиторної роботи, самостійної роботи. Наприклад:
9. Шкала оцінювання: національна та ECTS
10. Рекомендована література (основна, допоміжна), інформаційні ресурси в Інтернеті Основна 1. Нормативно-правові акти:
2. Підручники, довідники:
3. Додаткова література:
|