Робоча програма навчальної дисципліни з дисципліни "Актуальні проблеми адміністративного права та процесу"
Дата публикации: 02.03.2019 14:48
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
Харківський національний університет внутрішніх справ
Факультет № 3
Кафедра адміністративного права і процесу
ЗАТВЕРДЖУЮ
Завідувач кафедри
адміністративного права і процесу
полковник поліції
_________________О.Ю. Салманова
___________________ 2017 р.
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ОК. 7 «Актуальні проблеми адміністративного права та процесу»
Галузь знань – 08 «Право»,
Спеціальність – 081 «Право»
Кваліфікація – магістр права
м. Харків
2017 рік
ПЕРЕДМОВА
Робоча програма навчальної дисципліни «Актуальні проблеми адміністративного права та процесу для здобувачів вищої освіти за спеціальністю 081«Право» (галузь знань 08 «Право») на 36 арк.
СХВАЛЕНО
Науково-методичною радою
Харківського національного
університету внутрішніх справ
____________________ Протокол № _______
(дата, місяць, рік )
ЗАТВЕРДЖЕНО
Вченою радою факультету № 3 Харківського національного університету внутрішніх справ
Шифри та назви галузі знань, код та назва напряму підготовки, спеціальності, освітньо-кваліфікаційний рівень
Характеристика навчальної дисципліни
Кількість кредитів ЕСТS – 4,0
Загальна кількість годин – 120
08 «Право»;
081 «Право»
Цикл підготовки
Навчальний курс - 1
Семестр - 2
Види контролю: залік
Розподіл навчальної дисципліни за видами занять:
(денна форма навчання)
Лекції – 24;
Семінарські заняття – 26;
Практичні заняття – 0;
Лабораторні заняття – 0;
Самостійна робота – 70;
Розподіл навчальної дисципліни за видами занять:
(заочна форма навчання)
Лекції – 16;
Семінарські заняття – 8;
Практичні заняття – 12;
Лабораторні заняття – 0;
Самостійна робота – 84;
Мета та завдання навчальної дисципліни
Робоча навчальна програма з дисципліни «Актуальні проблеми адміністративного права та процесу» розроблена з урахуванням сучасних поглядів на предмет, метод, систему адміністративного права та перспективи розвитку основних його інститутів.
У цій програмі запропоновано основні теми, опанування яких дозволить слухачам магістратури отримати глибокі знання у сфері правового забезпечення діяльності органів державного управління, проаналізувати різноманітні наукові думки щодо перспектив розвитку основних адміністративно-правових інститутів та реформування адміністративного законодавства України, що і є головною метою викладення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми адміністративного права».
Після закінчення вивчення навчальної дисципліни слухачи магістратури повинні знати:
понятійний апарат адміністративного права;
сутність та принципи державного управління;
теоретичні засади появи, існування та перспективи розвитку адміністративних правовідносин;
джерела адміністративного права, їх юридичну силу, системний взаємозв’язок та порядок їх застосування;
адміністративно–правовий статус фізичних осіб, органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, організацій та підприємств;
адміністративно–правовий статус державних службовців;
функції, форми та методи державного управління;
сутність, підстави та нормативну основу адміністративної відповідальності;
зміст та принципи адміністративного процесу;
правове регулювання провадження із звернень громадян, провадження в справах про державну реєстрацію юридичних осіб, дисциплінарного провадження та провадження в справах про адміністративні правопорушення;
поняття та види способів забезпечення законності у державному управлінні;
адміністративно–правові основи управління у сферах економічної діяльності держави, господарювання та міжгалузевих сферах;
адміністративно–правові основи управління в сфері адміністративно–політичної діяльності держави;
адміністративно–правові основи управління соціальною та гуманітарно–культурною діяльністю держави;
повинні вміти:
чітко орієнтуватись в системі адміністративного законодавства, аналізувати нормативно–правові акти, вирішувати колізійні ситуації в законодавстві;
визначати зв’язок та розмежовувати адміністративні правовідносини із іншими (цивільними, фінансовими, трудовими тощо) з метою правильного застосування законодавства;
вирішувати казуси із застосуванням масиву адміністративного законодавства та узагальнень судової практики.
2. Структура навчальної дисципліни
2.1. Розподіл часу навчальної дисципліни (денна форма навчання)
Номер та назва навчальної теми
Кількість годин, відведених на вивчення навчальної дисципліни
Література, сторінки (за окремими списками )
Вид контролю
Всього
з них:
Лекції
Семінарські заняття
Практичні заняття
Лабораторні заняття
Самостійна робота
Семестр № 2
Тема № 1: Становлення наукових поглядів про публічне управління та його правове регулювання
Тема № 5: Основні положення доктрини радянського адміністративного права
10
2
2
0
0
6
[125, С. 195-203; 129, С.93-113; 132, С.57-69,119-122]
Тема № 6: Методологічні засади сучасної теорії адміністративного права
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 7: Сучасна наука українського адміністративного права
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124]
Тема № 8: Концепція публічної адміністрації в теорії адміністративного права
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 9: Основні положення службового права як складової теорії адміністративного права
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 10: Формування концепції адміністративних актів як провідної форми публічного управління
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 11: Вчення про адміністративний примус як метод публічного управління
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 12: Теорія адміністративної відповідальності
10
2
4
0
0
4
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Всього за рік
120
24
26
0
0
70
2.2. Розподіл часу навчальної дисципліни (заочна форма навчання)
Номер та назва навчальної теми
Кількість годин, відведених на вивчення навчальної дисципліни
Література, сторінки (за окремими списками )
Вид контролю
Всього
з них:
Лекції
Семінарські заняття
Практичні заняття
Лабораторні заняття
Самостійна робота
Семестр № 2
Тема № 1: Становлення наукових поглядів про публічне управління та його правове регулювання
10
2
2
0
0
6
[125, С. 49-63, 67-104; 129, С.58-77; 132, С.5-20, 23-42]
залік
Тема № 2: Формування і розвиток теорії поліцейського права у XVIII-XIX ст.
10
0
0
0
0
8
[125, С. 195-203; 129, С.93-113; 132, С.57-69,119-122]
Тема № 3: Формування науки адміністративного права: від поліцейського до адміністративного права
10
0
0
0
0
8
[125, С. 109-185; 129, С.77-93; 132, С.42-54]
Тема № 4: Розвиток науки адміністративного права у провідних країнах світу
10
0
0
2
0
8
[125, С. 206-253; 129, С.125-163; 132, С.69-98]
Тема № 5: Основні положення доктрини радянського адміністративного права
10
0
0
0
0
8
[125, С. 195-203; 129, С.93-113; 132, С.57-69,119-122]
Тема № 6: Методологічні засади сучасної теорії адміністративного права
10
2
2
2
0
8
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 7: Сучасна наука українського адміністративного права
10
2
0
2
0
8
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 8: Концепція публічної адміністрації в теорії адміністративного права
10
2
2
0
0
8
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 9: Основні положення службового права як складової теорії адміністративного права
10
2
2
0
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 10: Формування концепції адміністративних актів як провідної форми публічного управління
10
2
0
2
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 11: Вчення про адміністративний примус як метод публічного управління
10
2
0
2
0
6
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Тема № 12: Теорія адміністративної відповідальності
10
2
0
2
0
4
[125, С. 307-338; 129, С.114-124 ; 132, С.98-111]
Всього за рік
120
16
8
12
0
84
Програма навчальної дисципліни
ТЕМА 1. Становлення наукових поглядів про публічне управління та його правове регулювання
Римське публічне право та рецепція його положень у становленні сучасного адміністративного права. Західноєвропейський та східноєвропейський (візантійський) типи рецепції римського права. Камералістика як попередниця наук про публічне управління. Політична, економічна та фінансова складові камералістики.
Закономірності та історія виникнення науки поліцейського права. Виокремлення з камералістики поліцейської науки (поліцейського права). Погляди Н. Деламара, І.-Г.-Г. фон Юсті та Й. фон Зонненфельса на державне управління економікою. Поліцейська держава. Застосування державного примусу в поліцейській державі. «Благочинство» та «благоустрій» як визначні поняття поліцейського права в поліцейській державі.
ТЕМА 2. Формування і розвиток теорії поліцейського права у XVIII-XIX століття
Формування основних положень науки поліцейського права. Передумови виникнення адміністративного права як галузі права. Специфічність ознак поліцейського права.
Наукові школи поліцейського права в країнах Західної Європи. Процес еволюції наукових уявлень про зміст і механізми забезпечення охоронних відносин у творчій спадщині мислителів античної епохи, раннього і пізнього середньовіччя. Ретроспективний аналіз основних концепцій поліцейського права XVІІІ-ХІХ століття сформованих в рамках політичного, догматичного, історико-порівняльного і соціологічного напрямків західноєвропейської поліцеїстіки.
Становлення поліцейського права на теренах України. Поліцейське право у працях професорів Університету Святого Володимира. Аналіз основних концепцій поліцейського права XVІІІ-ХІХ століття сформованих в українській юридичній науці.
ТЕМА 3. Формування науки адміністративного права: від поліцейського до адміністративного права
Передумови трансформації поліцейського права в адміністративне. Перехід владовідносин до правовідносин як основа розвитку адміністративного права. Реформа 60-70 рр. ХІХ століття та звуження компетенції поліції на користь органів місцевого самоврядування та їх роль у становленні адміністративного права.
Виникнення науки адміністративного права в європейських країнах та роль окремих представників наукової думки у її формуванні. Соціальні, економічні та державно-правові передумови виникнення адміністративного права в країнах Західної Європи.
Становлення науки адміністративного права на українських землях. Предмет і метод адміністративного права у їх історичному розвитку. Система адміністративного права та еволюція наукових поглядів на її зміст. Система джерел адміністративного права в їх історичній ретроспективі. Історія кодифікації адміністративного права.
ТЕМА 4. Розвиток науки адміністративного права у провідних країнах світу
Наука адміністративного права у країнах з континентальною системою права. Джерела та предмет адміністративного права Франції. Поняття адміністративного права Німеччини та його поділ на загальне і особливе адміністративне право. Поняття інститутів загального та особливого адміністративного права Німеччини.
Наука адміністративного права у країнах з англосаксонською системою права. Адміністративне право та судові системи Англії, Канади та Сполучених Штатів Америки.
Особливості розуміння предмета та системи адміністративного права у зарубіжних країнах Основні чинники, що впливають на хід сучасних перетворень адміністративно-управлінських систем зарубіжних країн. Об’єктивна необхідність модернізації існуючих політичних, правових, економічних та соціальних інституцій. Завдання адміністративних реформ у зарубіжних країнах. Умови ефективності та цілі адміністративних реформ. Моделі адміністративних реформ в країнах Європи. Особливості адміністративних реформ в Японії та Китаї.
Опанування знаннями щодо завдань, цілей та моделей адміністративних реформ у зарубіжних країнах.
ТЕМА 5. Основні положення доктрини радянського адміністративного права
Радянське адміністративне право - галузь соціалістичного суспільного права, юридично «обслуговувала» сферу державного управління. Предметом були суспільні відносини, які складаються в процесі організації і практичного здійснення насамперед виконавчої і розпорядчої діяльності органів радянського державного управління.
Система адміністративного права складалась з загальної та особливої частини.
Загальна частина включала норми, що становлять основні інститути адміністративного права, які мали загальний характер для всієї системи державного управління, для всіх областей і сфер. Це - адміністративно - правові норми; адміністративно - правовий статус суб'єктів адміністративного права; форми та методи здійснення управлінської діяльності; відповідальність з адміністративного права; порядок адміністративно - процесульной діяльності; порядок забезпечення законності в державному управлінні.
Особлива частина включала норми, що діяли у сфері державного управління. Це адміністративно - правові норми, що визначали організацію державного управління соціалістичним народним господарством; соціально - культурним будівництвом; адміністративно - політичним будівництвом; зовнішніми відносинами Радянського державного управління.
Наука радянського адміністративного права представляла собою систему спеціальних знань, в межах і за допомогою яких здійснювалось теоретико-прикладне освоєння адміністративного права. До складу адміністративно-правової науки відносились: загальнометодологічна основа, фактичний матеріал і теоретична побудова. Загальнометодологічну основу науки адміністратівного права становили: марксистсько-ленінська філософія, політична економія і теорія наукового комунізму, що забезпечували правильний методологічний підхід до дослідження адміністративного права. Головними функціями радянської науки адміністративного права були: теоретико - пізнавальна, практично - прикладна ( нормативна ) і ідеологічна ( виховна ).
ТЕМА 6. Методологічні засади сучасної теорії адміністративного права
Наукові дискусії про предмет та систему адміністративного права. Етапи становлення сучасної системи адміністративного права. Місце адміністративного права в галузевій класифікації правової системи. Соціальне призначення адміністративного права. Публічний та приватний аспекти адміністративного права.Система українського адміністративного права. Сучасні системи зарубіжного адміністративного права. Розвиток наукових поглядів на принципи адміністративного права. Співідношення загальних принципів права з принципами адміністративного права.Поняття і зміст предмета адміністративного права України (традиційне розуміння предмета адміністративного права України. Підходи вчених до обґрунтування необхідності уточнення предмета адміністративного права. Вектори подальшого розвитку предмету адміністративного права. Види суспільних відносин, що входять до предмета правового регулювання сучасного адміністративного права. Зміст поділу адміністративного права на загальну та особливу частину та його основні недоліки. Сучасний стан та сучасні завдання Загального адміністративного права. Основні структурні елементи Загального адміністративного права. Обґрунтування поділу адміністративного права за принципом інституційності. Доктринальні питання визначення категорії об’єкт адміністративного права. Методологічні принципи правотворчої діяльності суб’єктів публічної адміністрації, а також практичне їх застосування в сучасних умовах. Проблема управління публічними справами. Моделі розвитку сучасної теорії адміністративного права. Адміністративна реформа в Україні: загальна характеристика. Реформа адміністративного права. Реформа адміністративного законодавства. Реформа органів виконавчої влади у світлі адміністративної реформи в Україні.Система адміністративного права та її основні характеристики. Чинники, що впливають на утворення системи адміністративного права та формування її змісту. Концептуальні підходи до формування сучасної доктрини адміністративного права. Вимоги до адміністративного законодавства країн-претендентів до вступу в ЄС.
ТЕМА 7. Сучасна наука українського адміністративного права
Сучасні погляди на призначення науки адміністративного права. Динамічний та статистичний аспекти розвитку науки адміністративного права. Система адміністративного права та еволюція наукових поглядів на її зміст. Формування адміністративно-правової науки в незалежній Україні. Адміністративне право в юридично-галузевій парадигмі. Нові тенденції і перспективи сучасного етапу розвитку науки адміністративного права. Державні службовці у системі вчень про суб’єктів адміністративного права. Нормативні акти управління та основні напрямки їх наукового дослідження. Індивідуальні акти управління у системі вчення про форми державного управління. Стан теоретичних досліджень проблем проступку в українському адміністративному праві. Відповідальність за проступки в світлі оновлення адміністративно-правової ідеології.
Проблеми реалізації реформи адміністративного права. Завдання та методи науки адміністративного права України. Сучасна трансформація методу науки адміністративного права. Форми і тенденції систематизації знань у галузі адміністративного права.
Наукові школи адміністративного права. Принцип спадковості знань у юридичній науці та науці адміністративного права. Територіальний принцип формування наукових шкіл адміністративного права України. Зв’язок минулих досліджень із сучасними дослідженнями проблем адміністративного права/ Американська школа адміністративно-державного управління. Теорія адміністративно-державного управління у Великобританії. Французька школа адміністративно-державного управління. Теорія адміністративно-державного управління в Німеччині. Наукові школи адміністративного права Харкова. Сучасні наукові школи адміністративного права Києва. Наукові школи адміністративного права Львова. Проблеми координації наукових досліджень адміністративно-правових явищ.
ТЕМА 8. Концепція публічної адміністрації в теорії адміністративного права
Виконавча влада як об’єкт адміністративно-правового дослідження. Поняття та основні види органів виконавчої влади. Президент України і виконавча влада. Місцеве самоврядування в контексті децентралізації державної влади.
Формування концепції публічної адміністрації та її значення в теорії адміністративного права. Поняття та сучасний стан публічної адміністрації. Співвідношення понять «публічна адміністрація», «центральні органи виконавчої влади» та «місцеві органи виконавчої влади» в Україні. Відносини публічної адміністрації із приватними особами.
Наукові погляди на систему та правовий статус суб’єктів публічної адміністрації. Система та правовий статус центральних органів виконавчої влади. Система та правовий статус місцевих органів виконавчої влади. Правовий статус приватних осіб як суб’єктів публічної адміністрації.
ТЕМА 9. Основні положення службового права як складової теорії адміністративного права
Проблеми визначення співвідношення публічно-правового і приватноправового регулювання публічної служби. Публічна служба як категорія адміністративного права. Правове регулювання публічної служби. Співвідношення понять: «державна служба», «цивільна служба» та «публічна служба».
Дослідження правового регулювання проходження публічної служби. Поняття та правова природа публічної служби. Публічний службовець: поняття, види, особливості правового статусу. Особливості проходження публічної служби: прийняття на публічну службу, припинення публічної служби.
Наукові розробки проблем правового регулювання стимулювання праці та відповідальності службовців публічної служби. Атестація публічного службовця. Соціально-правовий захист публічного службовця. Відповідальність службовців публічної служби.
ТЕМА 10. Формування концепції адміністративних актів як провідної форми публічного управління
Основні положення концепції адміністративних актів. Сутність та юридична природа адміністративних актів.
Теоретичні підходи до розуміння видів адміністративних актів. Адміністративно-юрисдикційні акти у системі адміністративних актів.
Концептуальні положення процедури видання адміністративних актів, їх зміни та скасування. Правове регулювання процедури видання адміністративних актів. Загальна характеристика процедури видання адміністративних актів. Розвиток процедури оскарження адміністративних актів в адміністративному порядку. Дослідження проблем чинності та виконання адміністративних актів.
Дослідження проблем чинності та виконання адміністративних актів.
ТЕМА 11. Вчення про адміністративний примус як метод публічного управління
Сучасне розуміння сутності адміністративного примусу та його місця в теорії адміністративного права. Доктринальні аспекти дослідження адміністративного примусу. Співвідношення адміністративної відповідальності з іншими видами адміністративного примусу. Поняття та ознаки адміністративного примусу.
Теоретичні розробки проблем систематизації і класифікації заходів адміністративного примусу. Підстави застосування та види адміністративно-примусових заходів.
Наукові дослідження проблем правового регулювання та застосування заходів адміністративного примусу. Мета, види та порядок застосування превентивних поліцейських заходів та поліцейських заходів примусу. Проблеми забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян та юридичних осіб при застосуванні заходів адміністративного примусу.
ТЕМА 12. Теорія адміністративної відповідальності
Основні положення теорії адміністративної відповідальності. Поняття та ознаки адміністративної відповідальності. Принципи адміністративної відповідальності. Нормативно-правова основа адміністративної відповідальності.
Дослідження підстав та процедур адміністративної відповідальності. Поняття адміністративного правопорушення (проступку), його ознаки та юридичний склад. Види складів адміністративних проступків. Обставини, що виключають протиправність і винність діяння. Обставини, що виключають адміністративну відповідальність.
Мета та зміст адміністративних стягнень. Види адміністративних стягнень. Загальні правила накладення адміністративних стягнень. Обставини, що пом’якшують і обтяжують адміністративну відповідальність. Накладення адміністративних стягнень при вчиненні кількох адміністративних правопорушень. Строки накладення адміністративних стягнень. Погашення адміністративних стягнень. Підстави та порядок звільнення від адміністративної відповідальності.
Адміністративна відповідальність юридичних осіб. Процедури адміністративної відповідальності. Завдання, принципи і правове регулювання провадження в справах про адміністративні правопорушення. Докази в справі про адміністративне правопорушення, їх поняття, джерела та оцінка.
Органи, що уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення. Поняття, види стадій провадження в справах про адміністративні правопорушення та їх характеристика.
Формування адміністративної деліктології. Поняття адміністративної деліктології як однієї із складових групи адміністративно-правових наук, її предмет, методи та завдання. Адміністративна деліктність, її ознаки. Детермінанти (причини) протиправної поведінки правопорушника. Система профiлактичних заходiв - елемент адмiнiстративно-правового запобiгання адмiнiстративному делiкту. Концепцiя комплексної боротьби органів поліції з адмiнiстративними делiктами.
4. Завдання на самостійну роботу з навчальної дисципліни.
Завдання що виносяться на самостійну роботу курсанта
Література:
Тема № 1: Становлення наукових поглядів про публічне управління та його правове регулювання
а) в чому полягає основна відмінність понять «публічна адміністрація», «центральні органи виконавчої влади» та «місцеві органи виконавчої влади» в Україні?
б) яка мета діяльності суб’єктів публічної адміністрації?
в) що спільного та відмінного між «публічною адміністрацією» та «державними органами виконавчої влади» в Україні?
2. Визначте систему та правовий статус суб’єктів публічної адміністрації
2. Проаналізуйте нормативно-правові акти, що регулюють застосування адміністративного примусу та сформулюйте шляхи удосконалення законодавства.
3. Про сформулюйте проблеми в сфері забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян та юридичних осіб при застосуванні заходів адміністративного примусу.
Виконання рефератів, курсових та наукових робіт за данною навчальною дисципліною не передбачено робочими навчальними планами.
6. Методи навчання
Навчання з дисципліни «Актуальні проблеми адміністративного права та процесу» проходить у формі, лекцій, практичних занять та самостійної роботи.
Дисципліна «Актуальні проблеми сучасного адміністративного права» вивчається на першому курсі магістратури, складається з 12 тем, і розрахована на 120 навчальні години, з яких 24 годин лекційних занять, 26 годин семінарських та практичних занять, 70 годин передбачено для самостійного опанування слухачами навчальних питань з дисципліни. Протягом вивчення дисципліни передбачено проведення аудиторної контрольної роботи. Підсумковий контроль здійснюється у формі заліку.
Лекційні заняття передбачають викладення нового теоретичного матеріалу викладачем, за своїм змістом лекції охоплюють основний теоретичний матеріал найважливіших тем навчальної дисципліни. Лекції є основним джерелом знань, які проводяться в класичній академічній формі. Метою лекційного курсу є формування у слухачів комплексу сучасних знань, вмінь та навичок у сфері адміністративно-правового регулювання суспільних відносин. Для досягнення названої мети необхідним уявляється вивчення сучасної наукової та навчальної літератури з адміністративного права; аналіз європейського законодавства, а також міжнародних нормативно-правових актів та ін.
Практичне заняття - форма навчального заняття, під час якого викладач організує обговорення попередньо визначених питань, до яких слухачи повинні самостійно готувати тези виступів; вміти формулювати визначення основних понять сучасного адміністративного права; добирати нормативні акти, які регламентують певні питання державного управління; застосовувати норми адміністративного законодавства України до конкретних правових ситуацій; складати відповідні адміністративно-процесуальні документи.
Самостійна робота є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом слухачем магістратури у час, вільний від аудиторних навчальних занять, яка складається з опрацювання конспекту лекцій, підготовки до семінарських та практичних занять, самостійного освоєння навчального матеріалу по окремим темам, щодо яких не передбачені аудиторні заняття, ознайомлення з нормативними актами та рекомендованою літературою, а також самостійне виконання індивідуальних завдань, передбачених цією програмою.
Самостійна робота слухача магістратури забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення навчальної дисципліни: підручники, навчальні та навчально-методичні посібники та матеріали, конспект лекцій викладача, методичними рекомендаціями тощо. Для самостійної роботи слухачеві також рекомендується відповідна наукова та фахова монографічна та періодична література.
7. Контрольні питання, що виносяться на залік
Роль адміністративного права в побудові правової держави.
Виникнення і розвиток адміністративного права.
Проблеми формування нової доктрини адміністративного права.
Наукові дискусії про предмет адміністративного права.
Державне управління: соціальна природа та організаційно- правовий зміст, проблеми реформування.
Сучасні принципи адміністративного права та їх концептуальне значення для оновлення його змісту.
Метод адміністративно-правового регулювання суспільних відносин та його розвиток.
Система адміністративного права і сучасні проблеми її розвитку.
Адміністративне право і адміністративне законодавство.
Людина і виконавча влада: становлення нового типу взаємовідносин.
Адміністративні послуги з боку органів виконавчої влади та їх правове регулювання.
Виконавча влада як об’єкт організаційно-правового дослідження.
Поняття органу виконавчої влади як базового елемента апарату державного управління.
Юридична природа органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування: особливі та спільні риси.
Система органів виконавчої влади та актуальні завдання її подальшого реформування.
Проблеми удосконалення правового статусу органів виконавчої влади.
Суспільна роль і функції державної служби.
Основні напрямки реформування державної служби на сучасному етапі.
Завдання і перспективи подальшого розвитку законодавства про державну службу.
Інститут проходження державної служби.
Проблеми правового регулювання стимулювання праці та відповідальності державних службовців.
Поняття та види форм державного управління.
Адміністративні договори як особлива форма регулювання управлінських відносин та можливості їх використання в сучасних умовах.
Поняття, основні ознаки та проблеми класифікації правових актів управління.
Проблеми законодавчого регулювання правотворчої діяльності органів виконавчої влади.
Поняття методів державного управління, проблеми їх класифікації.
Зміна поглядів на адміністративний примус та його призначення.
Проблеми забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб під час застосування заходів адміністративного примусу.
Юридична природа відповідальності у сфері адміністративно-правового регулювання.
«Управлінська концепція» інституту адміністративної відповідальності: постановка проблеми.
Проблеми кодифікації законодавства про адміністративні правопорушення.
Уточнення поняття та класифікації підстав адміністративної відповідальності.
Юридичні особи як суб’єкти адміністративної відповідальності.
Різновиди адміністративних правопорушень та особливості адміністративної відповідальності юридичних осіб.
Розмежування адміністративних і кримінальних проступків: постановка проблеми.
Адміністративні стягнення та удосконалення їх правового регулювання.
Економічні (фінансові) санкції та їх правова природа.
Загальні правила накладення адміністративних стягнень та проблеми їх розвитку.
Проблеми адміністративно-правового забезпечення міжгалузевого управління.
Проблеми адміністративно-правового забезпечення управління галузями економіки.
Проблеми адміністративно-правового забезпечення управління соціально-культурним будівництвом.
Проблеми адміністративно-правового забезпечення управління у сфері адміністративно-політичної діяльності.
Адміністративний процес, адміністративна процедура та адміністративне судочинство: сучасні тенденції у розумінні термінології.
Адміністративна процедура: поняття та головні ознаки.
Юридична природа і призначення адміністративної юстиції як провідної форми судового захисту прав громадян у державному управлінні.
Адміністративне судочинство та загальні засади його здійснення в Україні.
8. Розподіл балів, які отримують курсанти, слухачі, студенти з
навчальної дисципліни
Контрольні заходи включають у себе поточний та підсумковий контроль.
Поточний контроль.
До форм поточного контролю належить оцінювання:
рівня знань під час семінарських, практичних, лабораторних занять;
якості виконання індивідуальної та самостійної роботи.
Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських, практичних та лабораторних занять і має за мету перевірку засвоєння знань, умінь і навичок курсантом (студентом, слухачем) з навчальної дисципліни.
У ході поточного контролю проводиться систематичний вимір приросту знань, їх корекція. Результати поточного контролю заносяться викладачем до журналів обліку роботи академічної групи за національної системою оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»).
Оцінки за самостійну та індивідуальну роботи виставляються в журнали обліку роботи академічної групи окремою графою за національною системою оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»). Результати цієї роботи враховуються під час виставлення підсумкових оцінок.
При розрахунку успішності здобувачів вищої освіти в Університеті враховуються такі види робіт: навчальні заняття (семінарські, практичні, лабораторні тощо); самостійна та індивідуальна роботи (виконання домашніх завдань, ведення конспектів першоджерел та робочих зошитів, виконання розрахункових завдань, підготовка рефератів, наукових робіт, публікацій, розроблення спеціальних технічних пристроїв і приладів, моделей, комп’ютерних програм, виступи на наукових конференціях, семінарах та інше); контрольні роботи (виконання тестів, контрольних робіт у вигляді, передбаченому в робочій програмі навчальної дисципліни). Вони оцінюються за національною системою оцінювання («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»).
Результат навчальних занять за семестр розраховується як середньоарифметичне значення з усіх виставлених оцінок під час навчальних занять протягом семестру та виставляється викладачем в журналі обліку роботи академічної групи окремою графою.
Результат самостійної роботи за семестр розраховується як середньоарифметичне значення з усіх виставлених оцінок з самостійної роботи, отриманих протягом семестру та виставляється викладачем в журналі обліку роботи академічної групи окремою графою.
Курсант (студент, слухач), який отримав оцінку «незадовільно» за навчальні заняття або самостійну роботу, зобов’язаний перескласти її.
Загальна кількість балів (оцінка), отримана здобувачем за семестр перед підсумковим контролем, розраховується як середньоарифметичне значення з оцінок за навчальні заняття та самостійну роботу, та для переводу до 100-бальної системи помножується на коефіцієнт 10.
Загальна кількість балів (перед підсумковим контролем)
=( (
Результат
навчальних занять
за семестр
+
Результат самостійної роботи за семестр
) /
2 )
*10
Підсумковий контроль.
Підсумковий контроль проводиться з метою оцінки результатів навчання на певному ступені вищої освіти або на окремих його завершених етапах.
Для обліку результатів підсумкового контролю використовується поточно-накопичувальна інформація, яка реєструються в журналах обліку роботи академічної групи. Результати підсумкового контролю з дисциплін відображуються у відомостях обліку успішності, навчальних картках курсантів (студентів, слухачів), залікових книжках. Присутність курсантів (студентів, слухачів) на проведенні підсумкового контролю (заліку, екзамену) обов’язкова. Якщо курсант (студент, слухач) не з’явився на підсумковий контроль (залік, екзамен), то науково-педагогічний працівник ставить у відомість обліку успішності відмітку «не з’явився».
Підсумковий контроль (екзамен, залік) оцінюється за національною шкалою. Для переводу результатів, набраних на підсумковому контролі (екзамені, заліку), з національної системи оцінювання в 100-бальну вводиться коефіцієнт 10, таким чином максимальна кількість балів на підсумковому контролі (екзамені, заліку), які використовуються при розрахунку успішності курсантів (студентів, слухачів), становить - 50
Підсумкові бали з навчальної дисципліни визначаються як сума балів, отриманих здобувачем протягом семестру та балів, набраних на підсумковому контролі (екзамені, заліку).
Підсумкові бали
навчальної дисципліни
=
Загальна кількість балів (перед підсумковим контролем)
+
Кількість балів за підсумковим контролем
Курсант (студент, слухач), який під час складання підсумкового контролю отримав оцінку «незадовільно», складає підсумковий контроль (екзамен, залік) повторно. Повторне складання підсумкового контролю (екзамену, заліку) допускається не більше двох разів з кожної навчальної дисципліни, у тому числі один раз – викладачеві, а другий – комісії, що створюється навчально-науковими інститутами (факультетами). Незадовільні оцінки виставляються тільки в відомостях обліку успішності. Курсантам (студентам, слухачам), які отримали не більше як дві незадовільні оцінки (нижче ніж 60 балів) з навчальної дисципліни, можуть бути встановлені різні строки ліквідації академічної заборгованості, але не пізніше як за день до фактичного початку навчальних занять у наступному семестрі. Курсанти (студенти, слухачі), які не ліквідували академічну заборгованість у встановлений термін, відраховуються з Університету. Особи, які одержали більше двох незадовільних оцінок (нижче ніж 60 балів) за підсумковими результатами вивчення навчальних дисциплін з урахуванням підсумкового контролю, відраховуються з Університету.
Якщо дисципліна вивчається протягом двох і більше семестрів з семестровим контролем у формі підсумкового контролю (екзамену чи заліку), то результат вивчення дисципліни в поточному семестрі визначається як середньоарифметичне значення балів, набраних у поточному та попередньому семестрах.
Підсумкові бали
навчальної дисципліни
=
Підсумкові бали за поточний семестр
+
Підсумкові бали за попередній семестр
:
2
У цьому розділі також повинні бути розроблені чіткі критерії оцінювання результатів роботи здобувачів вищої освіти під час поточного контролю (роботу на семінарських, практичних, лабораторних й інших аудиторних заняттях, виконання самостійних навчальних та індивідуальних творчих завдань) та підсумкового контролю. Кафедра визначає вимоги до здобувачів вищої освіти щодо засвоєння змісту навчальної дисципліни, а саме: кількість оцінок, яку він повинен отримати під час аудиторної роботи, самостійної або індивідуальної роботи. Наприклад:
Робота під час навчальних
занять
Самостійна та індивідуальна робота
Підсумковий контроль
Отримати не менше 4 позитивних оцінок
Підготувати реферат, підготувати конспект за темою самостійної роботи, вирішити практичне завдання тощо.
Отримати за підсумковий контроль не менше 30
балів
9. Шкала оцінювання: національна та ECTS
Оцінка в балах
Оцінка за національною шкалою
Оцінка за шкалою ECTS
Оцінка
Пояснення
90 – 100
Відмінно
(“зараховано”)
А
„Відмінно” – теоретичний зміст курсу освоєний цілком, необхідні практичні навички роботи з освоєним матеріалом сформовані, всі навчальні завдання, які передбачені програмою навчання виконані в повному обсязі, відмінна робота без помилок або з однією незначною помилкою.
82 – 89
Добре
(“зараховано”)
B
„Дуже добре” – теоретичний зміст курсу освоєний цілком, необхідні практичні навички роботи з освоєним матеріалом в основному сформовані, всі навчальні завдання, які передбачені програмою навчання виконані, якість виконання більшості з них оцінено числом балів, близьким до максимального, робота з двома – трьома незначними помилками.
75 – 81
C
„Добре” – теоретичний зміст курсу освоєний цілком, практичні навички роботи з освоєним матеріалом в основному сформовані, всі навчальні завдання, які передбачені програмою навчання виконані, якість виконання жодного з них не оцінено мінімальним числом балів, деякі види завдань виконані з помилками, робота з декількома незначними помилками, або з однією – двома значними помилками.
68 –74
Задовільно
(“зараховано”)
D
„Задовільно” – теоретичний зміст курсу освоєний не повністю, але прогалинине носять істотного характеру, необхідні практичні навички роботи з освоєним матеріалом в основному сформовані, більшість передбачених програмою навчання навчальних завдань виконано, деякі з виконаних завдань, містять помилки, робота з трьома значними помилками.
60 – 67
E
„Достатньо” – теоретичний зміст курсу освоєний частково, деякі практичні навички роботи не сформовані, частина передбачених програмою навчання навчальних завдань не виконані, або якість виконання деяких з них оцінено числом балів, близьким до мінімального, робота, що задовольняє мінімуму критеріїв оцінки.
35–59
Незадовільно
(„не зараховано”)
FX
„Умовно незадовільно” – теоретичний зміст курсу освоєний частково, необхідні практичні навички роботи не сформовані, більшість передбачених програм навчання, навчальних завдань не виконано, або якість їхнього виконання оцінено числом балів, близьким до мінімального; при додатковій самостійній роботі над матеріалом курсу можливе підвищення якості виконання навчальних завдань (з можливістю повторного складання), робота, що потребує доробки
1–34
F
„Безумовно незадовільно” – теоретичний зміст курсу не освоєно, необхідні практичні навички роботи не сформовані, всі виконані навчальні завдання містять грубі помилки, додаткова самостійна робота над матеріалом курсу не приведе до значимого підвищення якості виконання навчальних завдань, робота, що потребує повної переробки
…
10. Інформаційне та методичне забезпечення навчальної дисципліни
10.1. Методичне забезпечення:
1. Робоча навчальна програма з дисципліни “Актульні проблеми адміністративного права”.
2. Навчальна програма з дисципліни “Актульні проблеми адміністративного права”.
3. Тематичний план з дисципліни “Актульні проблеми адміністративного права”.
Господарський процесуальний кодекс України : Закон України : від 6 лист. 1991 р. № 1798-ХІІ // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – № 6. – Ст. 56.
Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі : Закон України : від 01.12.1994 р., № 264/94–ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – № 52. – Ст. 455.
Про вдосконалення системи державного контролю за технічним станом міського електротранспорту та забезпеченням безпеки руху трамвайних вагонів і тролейбусів : Постанова Кабінету Міністрів України : від 06.02.1997 р., № 149 // Офіційний вісник України. – 1997. – № 7. – С. 30.
Про державну службу [Електронний ресурс]: закон України від 16.12.1993 № 3723-XII // Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua
Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності : Закон України від 6 вересня 2005 р. № 2806-ІУ // Відомості Верховної Ради України. – 2005. – № 48. – Ст. 483.
Про затвердження Положення про громадських інспекторів з охорони довкілля : наказ Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України : від 20.03.2002 р., № 276/6564 // Офіційний вісник України. – 2002. – № 12. – Ст. 631.
Про затвердження Положення про порядок придбання, видачі, обліку, зберігання та застосування вогнепальної зброї, боєприпасів до неї, спеціальних засобів індивідуального захисту працівниками судів і правоохоронних органів, а також особами, які беруть участь у кримінальному судочинстві : наказ МВС України : від 24.07.1996 р., № 523 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi–bin/laws/main.cgi.
Про звернення громадян : закон України вiд 02 жовт. 1996 р. № 393/96 // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 47. – Ст. 256 (зі змінами та доповненнями);
Про місцеве самоврядування в Україні : Верховна Рада України; Закон від 21.05.1997 № 280/97-ВР // Відомості Верховної Ради України від 25.06.1997 1997 р., № 24, стаття 170
Про місцеві державні адміністрації : Верховна Рада України; Закон від 09.04.1999 № 586-XIV // Відомості Верховної Ради України від 28.05.1999 1999 р., № 20, стаття 190.
Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні [Електронний ресурс]: закон України від 26.01.1993 № 2939-XII Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2939-12
Про повноваження та гарантії здійснення постійного контролю за діяльністю Служби безпеки України : Указ Президента України : від 18.05.2007 р., № 427/2007 // Офіційний вісник України. – 2007. – № 37. – Ст. 1450
Про Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні та першочергові заходи щодо її реалізації: Указ Президента України від 24 берез- ня 2012 року No 212/2012 // Урядовий кур’єр. — 2012. — С. 9-10.
Про судоустрій і статус суддів : Закон України : від 7 лип. 2010 р. № 2453-VI // Відомості Верховної Ради України. – 2010. – № 41–42, 43, 44–45. – Ст. 529.
Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону : Закон України : від 22.06.2000 р., № 1835–III // Відомості Верховної Ради України. – 2000. – № 40. – Ст. 338
Цивільний процесуальний кодекс України : Закон України : від 18 берез. 2004 р. № 1618-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2004. – № 40 –41. – Ст. 492.
Авер'янов В.Б. Адміністративна реформа і правова наука / В. Авер'янов // Право України. - 2002. - № 3. - С. 20-27.
Авер'янов В.Б. Вибрані наукові праці / В. Б. Авер'янов; ред.: О. Ф. Андрійко; НАН України, Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького. - К., 2011. - 447 c.
Авер'янов В.Б. Людиноцентристська ідеологія як основа реформування українського адміністративного права в умовах інтеграційного процесу / В. Б. Авер'янов // Держава та регіони. Сер. Право. - 2010. - Вип. 2. - С. 87-92.
Авер'янов В.Б. Нова доктрина українського адміністративного права: концептуальні позиції / В. Авер'янов // Право України. - 2006. - № 5. - С. 11-17.
Авер'янов В.Б. Питання методології сучасної адміністративно-правової доктрини України (аналітичний огляд цікавого та корисного дослідження) / В. Авер'янов // Право України. - 2005. - № 1. - С. 26-29.
Авер'янов В.Б. Потрібні нові концептуальні засади створення проекту Кодексу України про адміністративні проступки / В. Авер'янов, Д. Лук'янець, Н. Хорощак // Право України. - 2004. -
Адміністративне право України : академ. курс: підруч.: у 2 т. Т. 2. Особлива частина / В. Б. Авер'янов, О. Ф. Андрійко, Ю. П. Битяк, І. А. Грицяк, І. П. Голосніченко, В. В. Зуй, С. В. Ківалов, Є. Б. Кубко; Ін-т держави і права ім. В.М.Корецького НАН України. - К. : Юрид. думка, 2009. - 600 c.
Адміністративне право України: підручник / Т. О. Коломоєць (заг. ред.). – К. : Істина, 2012. – 528 с.
Адміністративне право України: тенденції трансформації в умовах реформування : навч. посіб. / Курінний Є. В. – Дніпропетровськ : Юридична академія МВС України, 2002. – 92 c.
Адміністративне процесуальне право: Навч. посіб. / Т. П. Мінка, С. М. Алфьоров, Р. В. Миронюк та ін.; за заг. ред. Т. П. Мінки. – Х.: Право, 2013. – 352 с.
Адміністративне судочинство: підручник / За заг. ред. Т.О. Коломоець. - 2-е, перероб. і допов. вид. - К.: Істина, 2011. - 304 с.
Адміністративний процес у парадигмі права : автореф. дис... д-ра юрид. наук: 12.00.07. / О. В. Кузьменко; Київ. нац. ун-т внутр. справ. – К., 2006. – 32 с.
Андрійко О. Ф. Види державного контролю у сфері виконавчої влади та їх спрямованість // Державний контроль у сфері виконавчої влади : наукова доповідь / за заг. ред. В. Б. Авер’янова. – К. : Юрнаукацентр, 2000. – С. 13–18
Антикорупційний моніторинг діяльності Державної автомобільної інспекції: методика та результати : монографія / кол. авт. ; за заг. ред. О. О. Сердюка. – Х. : ХІСД, 2008. – 128 с.
Беркутова О. С. Административно-процедурные производства в сфере исполнительной власти : дис... на соискание ученой степени канд. юрид. наук : спец. 12.00.14 / Беркутова Ольга Сергеевна ; Моск. гос. юрид. акад. – М., 2005. – 205 с.
Бондарчук С. А. Деякі проблеми забезпечення ефективності здійснення адміністративного судочинства в Україні [Електронний ресурс] / С. А. Бондарчук // Форум права. – 2010. – № 4. – С. 96–101. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/FP/2010-4/10bcacvu.pdf.
Братель С. Г. Громадський контроль за діяльністю міліції : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право» / С. Г. Братель ; Київськ. нац. ун-т внутр. справ. – К., 2007. – 20 с.
Вовк П.В. Захист прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному суді першої інстанції : дис. … д-ра юрид. наук; спец.: 12.00.07 / П.В. Вовк / Одеська національна юридична академія. — Одеса, 2009. — 202 с.
Галіцина Н. В. Адміністративна процедура як інститут адміністративного процесу /Н. В. Галіцина // Форум права. - 2010. - № 4. -С. 163-177 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: Http://www. nbuv. gov. ua/e-joumals/FP/ 2010-4/1 Ognviap. pdf.
Гаращук В. М. Контроль і нагляд у державному управлінні / В. М. Гаращук // Адміністративне право України : підручник / [Ю. П. Битяк, В. М. Гаращук, О. В. Дьяченко та ін.] ; за ред. Ю. П. Битяка. – К. : Юрінком Інтер, 2005. – С. 247–268.
Городецька І. Напрями вдосконалення адміністартивно-юрисдикційної діяльності державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель / І. Городецька // Підприємництво, господарство і право. – 2009. – № 12. – С. 215–218.
Гусаров С. Особливості адміністративної юрисдикції та реалізації відповідних повноважень органами державного управління та посадовими особами // Право України. –2009. – No 2. – С. 80-88.
Данильєва Ірина Едуардівна Принципи організації та функціонування державної служби в Україні 12.00.07 17.01.2006 року
Джафарова М.В. Адміністративні процедури прийняття та реалізації управлінських рішень органів внутрішніх справ у відносинах з населенням/ — автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07 // М.В. Джафарова. Національний ун- т внутрішніх справ. — Х, 2008. — 21с.
Джугели О.Н. Предмет теории познания и методология / О.Н. Джугели // Философия и мето-дологические вопросы науки. – Ереван : Изд-во АН Армянской ССР, 1977. – 278 с.
Закон ФРН „Про адміністративну процедуру” // Нав. за Адміністративна процедура та адміністративні послуги. Зарубіжний досвід і пропозиції для України // Автор упоряд. В.П. Тимощук.- К., 2003.- 496 с.
Залюбовська І. К. Парламентський контроль за діяльністю органів виконавчої влади як засіб забезпечення законності у сфері державного управління : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «Теорія управління; адміністративне право і процес; фінансове право» / І. К. Залюбовська ; Одеськ. нац. юрид. акад. – О., 2002. – 20 с.
Інструкція про порядок забезпечення доступу до публічної інформації у Генеральній прокуратурі України [Електронний ресурс] : наказ Генерального прокурора України від 10 травня 2011 №53. // Режим доступу : http://www.gp.gov.ua
Інструкція про порядок розгляду звернень та особистого прийому в органах прокуратури України[Електронний ресурс] : наказ Генерального прокурора України від 27 грудня 2014 року №9-гн. // Режим доступу : http://www.gp.gov.ua
Іншин Микола Іванович Проблеми правового регулювання праці державних службовців України. 12.00.05 15.03.2006 року
Карпа М. І. Основні складові публічної служби: тенденції розвитку [Електронний ресурс] / М. І. Карпа, А. І. Дудник // Демократичне врядування : зб. наук. пр. ЛРІДУ – Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2009. – Вип. 3. – Режим доступу : http:// www.lvivacademy.com
Кириченко Ю. М. Правові засади здійснення судового контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування / Ю. М. Кириченко // Наше право. – 2009. – № 3. – С. 72–75.
Кичилюк Т. С. Державний контроль за використанням та охороною земель сільськогосподарського призначення: дис. ... кандидата юрид. наук : 12.00.07 / Кичилюк Тетяна Станіславівна ; Нац. аграрний ун-т. – К., 2007. – 235 с.
Кобринський В. Ю. Державний контроль у сфері національної безпеки України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право» / В. Ю. Бобринський ; Київськ. нац. ун-т внутр. справ. – К., 2008. – 20 с.
Коломоєць Т. Адміністративно-юрисдикційний процес – сфера об’єктивізації участі особи у відносинах із органами публічної адміністрації (доктринальний аналіз проблемних питань) / Т. Коломоєць // Підприємництво, господарство і право. – 2010. – № 2. – С. 43–47.
Коломоєць Т. О. Тлумачення актів адміністративного законодавства: монографія / Т. О. Коломоєць, О. І. Костенко. – Запоріжжя: Запорізьк. націон. ун-т, 2011. – 200 с.
Колпаков В. К. Настільна книга професійного судді при розгляді адміністративних справ: Науково-практичний посібник для судді / В. К. Колпаков, В. В. Гордєєв. – Х.: Харків юридичний, 2011. – 480 с.
Курило В. Повноваження органів адміністративної юрисдикції у галузі лісового законодавства / В. Курило // Підприємництво, господарство і право. – 2007. – № 2. – С. 56–60.
Лученко Д. В. Контрольне провадження: дис. ... кандидата юрид. наук : 12.00.07 / Лученко Дмитро Валентинович ; Нац. юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого. – Х., 2003. – 180 с.