|
СТАТИСТИКАДата публикации: 05.09.2019 13:29
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчально-науковий інститут «Інститут інформаційних технологій в економіці» Кафедра статистики
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
« 29 » січня 2019 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ СТАТИСТИКА
Київ – 2018 Розробник(и): Трубнік Тетяна Євгеніївна, к.е.н., доцент кафедри статистики, доцент, tetrubnik@gmail.com
© автор(и), 2018 © КНЕУ, 2018
Навчальна дисципліна «Статистика» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань «Управління та адміністрування» спеціальності 071 «Облік та оподаткування», Спеціалізації «Облік і аудит»
Анотація навчальної дисципліни:
На сучасному етапі розвитку економіки значення статистики стає дедалі важливішим. Статистика – одна з фундаментальних економічних наук, яку опановують студенти багатьох напрямів підготовки. Статистичний інструментарій і методи статистики широко використовуються у практичній діяльності працівниками різноманітних підприємств, установ та організацій. Як навчальна дисципліна, статистика забезпечує формування у фахівців економічної підготовки комплексу професійних знань щодо організації статистичних досліджень, а також навичок збору, оброблення, систематизації та аналізу отриманих аналітичних даних. Оволодіння методами статистичного вимірювання і аналізу складних суспільно-економічних явищ і процесів є неодмінною умовою підготовки висококваліфікованих спеціалістів.
Міждисциплінарні зв’язки Навчальна дисципліна «Статистика» базується на сукупності нормативних і вибіркових навчальних дисциплін бакалаврського рівня освіти: зокрема, вища математика, прикладна інформатика, макроекономіка, мікроекономіка, підприємництво та інші.
Метою вивчення дисципліни «Статистика» є освоєння методів та прийомів статистичних досліджень і набуття практичних навичок збирання, обробки та аналізу інформації про соціально-економічні явища і процеси, а також: 1) надання студентам теоретичних знань і розуміння основних положень курсу, як основи для набуття ними професійних умінь і навичок; 2) розроблення комплексу практичних завдань, вирішення яких забезпечує набуття студентами цілісної системи умінь виконувати типові завдання професійної діяльності; 3) розроблення методичних рекомендацій і завдань для самостійної роботи над вивченням курсу, що слугує засобом формування у студентів здібностей до проведення науково-практичних досліджень і презентації їх результатів.
Предметом дисципліни є розміри і кількісні співвідношення між масовими суспільними явищами, закономірності їх формування, розвитку, взаємозв’язку. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути такі результати навчання:
теоретичні основи статистичного спостереження як способу формування інформаційної бази для дослідження та прийняття управлінських рішень; методичні підходи до узагальнення та оброблення статистичних даних; логічне обґрунтування та алгоритм розрахунку різних за аналітичною функцією статистичних показників; методи аналізу закономірностей розподілу, оцінювання варіації, диференціації та концентрації явищ; методи аналізу взаємозв’язків між явищами; методи вимірювання інтенсивності динаміки, виявлення та екстраполяції тенденцій розвитку, методи оцінювання точності результатів вибіркових обстежень, правила перевірки статистичних гіпотез; графічно-візуальні методи узагальнення і аналізу даних, методологію і методику екстенсивного та інтенсивного статистичного аналізу соціально - економічних явищ і процесів; методику прогнозування та статистичного моделювання соціально - економічних параметрів.
застосовувати методи статистичного спостереження для формування масиву первинних даних для статистичного дослідження; - здійснювати оброблення первинних даних з метою одержання узагальнюючих показників, рядів розподілу, відносних, середніх величин, показників варіації тощо; - виконувати необхідні аналітичні розрахунки із застосуванням комп'ютерної техніки у відповідності із метою статистичного дослідження, наявною вихідною статистичною інформацією; - здійснювати статистичний аналіз фінансово-господарської діяльності, рівня соціально - економічного розвитку регіону, економічну інтерпретацію одержаних результатів, робити обґрунтовані висновки та прогнозні розрахунки
здатність майбутнього фахівця до професійної взаємодії у сфері соціальних комунікацій є інтегральною характеристикою особистості, що охоплює наявність професійно орієнтованих знань про комунікаційні технології, особливості ділової поведінки, усвідомлену мотивацію до комунікаційної діяльності, спектру умінь та навичок спілкування, письмової та усної презентації наукового та практичного матеріалу у процесі документального забезпечення управлінської діяльності, особистісних якостей, що забезпечать успішну побудову кар’єри та конкурентоспроможність фахівця.
продемонструвати розуміння особистої відповідальності за економічні розрахунки, професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на діяльність підприємств , установ, корпоративних суб’єктів бізнесу в цілому чи окремих складових.
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ Тема 1. Предмет і метод статистики Предмет статистики. Основні категорії статистики. Закономірності масових процесів, їх види, механізм формування. Статистична сукупність, одиниця сукупності як носій властивостей явища. Статистичні ознаки, їх варіація, типи шкал вимірювання. Етапи статистичного дослідження. Особливості статистичної методології. Статистичні ряди як інформаційна база аналізу закономірностей. Організація статистики в Україні. Сучасна стратегія розвитку державної статистики.
Тема 2. Статистичне спостереження Суть, джерела та організаційні форми статистичного спостереження. План статистичного спостереження. Програмно-методологічні та організаційні питання плану. Види спостережень за ступенем охоплення первинної сукупності та часом реєстрації фактів. Статистичні реєстри. Способи спостереження. Статистичний моніторинг. Статистичне забезпечення соціологічних обстежень. Помилки спостереження, контроль даних.
Тема 3. Зведення і групування статистичних даних Суть та завдання статистичного зведення. Класифікації та групування. Статистичні класифікатори. Основні економічні класифікації: видів економічної діяльності, форм власності, інші. Статистичні коди. Завдання та види статистичних групувань. Структурні, типологічні, аналітичні групування. Принципи формування інтервалів груп. Прості та комбінаційні групування. Статистичні таблиці, їх види та правила побудови.
Тема 4. Статистичні показники Суть та види статистичних показників. Абсолютні статистичні величини, одиниці їх вимірювання. Відносні величини, їх види за аналітичною функцією. Середні величини, їх види, умови наукового застосування. Середня арифметична, основні її властивості. Середня гармонічна. Умови використання середньої хронологічної та середньої геометричної. Системи статистичних показників.
Тема 5. Аналіз рядів розподілу Ряди розподілу як інформаційна база вимірювання закономірностей розподілу. Види рядів розподілу, частотний їх аналіз. Характеристики центру розподілу: середня, мода, медіана, їх взаємозв’язок. Вимірювання варіації ознак. Абсолютні міри варіації: розмах варіації, середнє лінійне та середнє квадратичне відхилення. Коефіцієнти варіації, їх роль у статистичному аналізі. Види дисперсій. Правило декомпозиції (розкладання) дисперсій. Аналіз нерівномірності розподілу. Коефіцієнти локалізації та концентрації. Оцінювання подібності структур різних сукупностей та інтенсивності структурних зрушень.
Тема 6. Вибірковий метод Суть вибіркового спостереження. Вибіркові оцінки і похибки репрезентативності. Стандартна похибка як міра точності вибіркових даних. Довірчі межі середньої і частки. Основні способи формування вибіркових сукупностей, що забезпечують репрезентативність вибіркових оцінок. Відносна похибка вибірки. Визначення мінімально достатнього обсягу вибірки. Поширення результатів вибіркового обстеження на генеральну сукупність.
Тема 7. Перевірка статистичних гіпотез Суть перевірки статистичних гіпотез. Статистична гіпотеза: нульова і альтернативна. Ймовірності ризиків помилкових рішень при перевірці статистичних гіпотез. Рівень істотності. Статистичний критерій, його характеристика, критична область (одностороння, двостороння). Загальна схема перевірки гіпотез. Особливості застосування критеріїв в соціально-економічних дослідженнях.
Тема 8. Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків Суть та види взаємозв’язків. Причинність, кореляція, регресія. Суть кореляційного зв’язку. Завдання статистики при вимірюванні кореляційного зв’язку. Емпірична і теоретична лінії регресії. Оцінювання щільності кореляційного зв’язку за даними аналітичного групування. Кореляційне відношення. Множинна регресія у соціально-економічних дослідженнях. Рангова кореляція.
Тема 9. Динамічні ряди Суть та елементи ряду динаміки. Методологічні принципи аналізу динамічних рядів. Види динамічних рядів. Середній рівень ряду. Абсолютні та відносні характеристики інтенсивності динаміки: абсолютний приріст, темп зростання, темп приросту, абсолютне значення 1% приросту; їх взаємозв’язок. Середній абсолютний приріст і середній темп приросту. Оцінка прискорення (уповільнення) розвитку. Порівняльний аналіз динамічних рядів; коефіцієнти випередження та еластичності, їх суть, умови використання.
Тема 10. Індекси Суть та функції індексів в аналізі соціально-економічних явищ. Індивідуальні та зведені індекси. Методологічні принципи побудови зведених індексів. Агрегатна форма індексів як основна. Ваги і сумірники. Середньозважені індекси, приведення їх до агрегатної форми. Взаємозв’язок спряжених індексів. Розкладання абсолютного приросту результативного показника за факторами. Індекси середніх величин: змінного складу, фіксованого складу і структурних зрушень; їх взаємозв’язок. Територіальні індекси
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 2.1. Карта навчальної роботи студента
КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
з дисципліни (обов’язкової) «Статистика» для студентів освітньої програми/спеціалізації 6О01 Облік і аудит
Денна форма навчання
[1] Оцінка може відповідати результатам навчальної діяльності студентів на одному або декількох заняттях
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни
Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється відповідно до максимально можливої кількості балів для кожного виду робіт, вказаних в «Карті самостійної роботи студента». Кожний вид роботи оцінюється за шкалою:
Переведення наведеної шкали в кількісну оцінку здійснюється відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року в залежності від максимально можливої кількості балів на одному занятті (або за один вид роботи): Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів
а) практичні заняття. Робота студента на практичних заняттях оцінюється за наступними критеріями:
б) модульний контроль. Модульні контролі (2 заняття), передбачені Робочою програмою науки (дисципліни) «Статистика» включають по 5 аналітичних завдань за тематичними блоками. Для їх виконання студент повинен:
Критерії оцінювання завдань модульного контролю:
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
3.1. Карта навчальної роботи студента з дисципліни (обов’язкової) «Статистика» для студентів освітньої програми / спеціалізації 6О01 Облік і аудит Заочна форма навчання
* За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності — участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо — можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів.
Довідкова інформація:
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни Поточний контроль студентів заочної форми навчання оцінюється в діапазоні від 0 до 50 балів на підставі виконання таких видів навчальної роботи:
Оцінювання знань на контактних заняттях Контроль якісної та активної роботи по вивченню програмного матеріалу курсу здійснюється : під час контактних занять - не більше 25 балів:
в міжсесійний період не більше 25 балів
підсумкове оцінювання знань. Підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни здійснюється під час екзаменаційної сесії у формі іспиту. Іспит проводиться у письмовій формі протягом трьох астрономічних годин. Екзаменаційний білет містить 5 завдань. Кожне завдання екзаменаційного білету оцінюється окремо за шкалою: 10; 8; 6; 4; 2; 0 балів.
4. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 4.1. Карта самостійної роботи студента з дисципліни (обов’язкової) Статистика для студентів освітньої програми/спеціалізації 6О01 Облік і аудит Дистанційна форма навчання
4.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється відповідно до максимально можливої кількості балів для кожного виду робіт, вказаних в «Карті самостійної роботи студента». Кожний вид роботи оцінюється за шкалою:
Переведення наведеної шкали в кількісну оцінку здійснюється відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року в залежності від максимально можливої кількості балів на одному занятті (або за один вид роботи): Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів
а) практичні заняття. Робота студента на практичних заняттях оцінюється за наступними критеріями:
б) модульний контроль. Модульні контролі (2 заняття), передбачені Робочою програмою науки (дисципліни) «Статистика» включають по 5 аналітичних завдань за тематичними блоками. Для їх виконання студент повинен:
Критерії оцінювання завдань модульного контролю:
5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ 5.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи Метою самостійної роботи студентів є засвоєння в повному обсязі навчального матеріалу, передбаченого даною Робочою програмою, та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного професіонала з прикладної статистики. Самостійна робота студентів з дисципліни «Статистика» включає:
Індивідуальні завдання є однією з форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які студенти одержують в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Згідно тематичного плану робочої програми науки (дисципліни) «Статистика» до індивідуальних завдань належать:
Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під керівництвом викладача. Як правило, індивідуальні завдання виконуються окремо кожним студентом. В окремих випадках, коли завдання мають комплексний характер (презентації), до їх виконання можуть залучатися кілька студентів (мала група). Відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року перелік завдань для самостійної роботи студентів включається до «Карти самостійної роботи студента»
Самостійна робота студентів заочної форми навчання з дисципліни «Статистика» включає такі форми:
Однією з форм самостійної роботи студентів – заочників є виконання індивідуальних завдань. До складу індивідуальних завдань відносять написання і захист рефератів, есе, виконання розрахункових робіт, аналіз практичних ситуацій, підготовка аналітичних оглядів фахових публікацій, власні дослідження до конференцій, участь в олімпіадах тощо. Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під керівництвом викладача. Як правило, індивідуальні завдання виконуються окремо кожним студентом. У тих випадках, коли завдання мають комплексний характер, до їх виконання можуть залучатися кілька студентів. Інформація про організацію СРС надається викладачем на першій лекції з науки “Cтатстика”. Викладач оголошує:
Кожний студент самостійно роздруковує для себе Карту СРС. У визначені терміни, погоджені з викладачем він виконує завдання і звітує перед викладачем про їх виконання.
5.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
Індивідуальні завдання обираються студентами відповідно до «Карти самостійної роботи студента». Зміст роботи та графік виконання встановлюється викладачем індивідуально для кожного студента (або малої групи у випадку комплексного завдання). Термін подання робот до захисту встановлюється відповідно до затвердженого розкладу занять. Для оцінювання рівня виконання студентами індивідуальних завдань використовують такі критерії:
6. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ (форма підсумкового контролю — екзамен)
6.1. Структура екзаменаційного білету
ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА Для студентів денної, заочної і дистанційної форми навчання
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчальна дисципліна «Статистика»
ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ №________
1. У результаті обстеження середніх банків України відносно кредитного портфелю (млн. грн.) отримано такі дані:
Згрупуйте банки за кредитним портфелем, виділивши 4 групи з рівними інтервалами. Визначте частку кожної з груп в загальній кількості банків. Результати подайте в табличній формі. Проаналізуйте структуру банків щодо кредитного портфеля.
2. У результаті вибіркового обстеження розподілу робітників заводу за віком отримані дані:
Визначте квадратичний коефіцієнт варіації, вказати медіанний інтервал. Зробіть висновки.
3. За даними аудиторської перевірки 24 комерційних банків виявлено залежність між рівнем ліквідності активів та їх прибутковістю:
Загальна дисперсія прибутковості активів дорівнює 31. Визначте міжгрупову дисперсію та кореляційне відношення, поясність його зміст. Перевірте істотність зв’язку з імовірністю 0,95.
4. Динаміка кількості вивільнених працівників на кінець року по Україні характеризується наступними даними:
1) Визначте аналітичні показники наведеного ряду динаміки за ланцюговою та базисною системами. Результати подайте в табличній формі. 2) Обчисліть середньорічну кількість вивільнених працівників за вказаний період та середній темп приросту. Зробити висновки.
5. За даними про розміщення рекламних повідомлень у пресі визначте зведені індекси цін на рекламу, фізичного обсягу та вартості реклами у поточному періоді порівняно з базисним. Зробіть висновки.
6.2. Критерії оцінювання екзаменаційної роботи студента Для оцінювання результатів розв'язку задач використовуються такі критерії:
6.3. Приклади типових завдань, що виносяться на екзамен
1. Вкажіть, що є об’єктом таких спостережень: а) обстеження комерційних банків з питань їхньої інвестиційної діяльності; б) обстеження фермерських господарств з метою оцінки забезпеченості технікою.
2. Результати тестування 16 слухачів курсів східних мов за 100- бальною системою виявилися такими:
Складіть ряд розподілу слухачів за кількістю набраних балів, виділивши три групи з рівними інтервалами.
3. Спроектуйте макети статистичних таблиць, на основi яких буде проведений аналiз: а) обсягiв виробництва товарiв народного споживання (продовольчi, непродовольчi ) за регiонами; б) розподілу населення регіону за віком і статтю; в) залежнiсть урожайностi цукрового буряка вiд кiлькостi внесених добрив. 4. За даними фірми на експорт реалізовано продукції:
Визначте середній процент реалізованої на експорт продукції. Обґрунтуйте вибір форми середньої.
5. За допомогою середнього центрованого балу оцініть діяльність органів місцевого самоврядування:
6. Прибутковість активів комерційних банків на початок року становила в середньому 15% при дисперсії 36, на кінець року - 10% при дисперсії 25. Оцініть відносну варіацію прибутковості активів на початок і кінець року, зробіть висновок про напрямок зміни середньої і варіації.
7. Частка високоліквідних активів у сумі поточних активів становить 20%. Знайти дисперсію частки високоліквідних активів.
8. З метою визначення затрат часу на виготовлення деталі проведено хронометраж роботи випадково дібраних 25 робітників. За даними вибірки середні затрати часу становили 15 хв при s = 2 хв. Обчисліть граничну похибку вибірки і довірчий інтервал для середніх затрат часу з імовірністю 0,95.
9. Зазначте, які з наведених залежностей соціально – економічних явищ є функціональними, а які – стохастичними: - попит на легкові автомобілі від наявності їх на ринку і цін; - акціонерний капітал компанії від кількості проданих акцій та їх ринкової ціни; - урожайність картоплі від якості грунту та кількості опадів за рік.
10.Зв'язок між процентною ставкою на міжбанківський кредит (%) та терміном надання кредиту (днів) описується рівнянням регресії Y=18 + 0,5х. Поясніть зміст параметрів рівняння. Визначте процентну ставку на 30-денний кредит.
11. Результати вибіркового опитування споживачів щодо сприйняття ними реклами товарів такі:
Оцініть результативність реклами за допомогою відношення шансів, поясніть його економічний зміст.
12. Інвестиції в економіку регіону становили: 2010 р. — 200 млн. грн., в 2012 р. — 238 млн. грн. Визначте абсолютний приріст і темп приросту інвестицій, покажіть їх взаємозв’язок.
13. Тенденція витрат компанії на рекламу (тис. грн.) за 2000 — 2012 рр. описується трендовим рівнянням Yt = 28,4 + 1,75t, де t = 1, 2,..., n. Припускаючи, що тенденція збережеться, визначте очікуваний обсяг витрат на рекламу в 2013 р.
14.Маємо дані про ціни та обсяги реалізації цінних паперів на фондовій біржі:
Визначте зведені індекси цін та обсягів продажу цінних паперів. Зробіть висновки
15. За наведеними даними визначте зведений індекс біржових цін акцій та абсолютний приріст (зменшення) обсягу продажу за рахунок динаміки цін:
7. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА 7.1. Основна література 1.Єріна А.М. Статистика: підручник / А.М.Єріна, З.О.Пальян. – К.: КНЕУ, 2010 2. Статистика: структурно-логічні схеми та задачі: Навч. посіб. / За наук. ред.. А.М.Єріної. – К.: КНЕУ, 2007 3. Єріна А.М., Пальян З.О. Теорія статистики. Практикум. – К.: Знання. 1997, 2001. 4. Статистика: Навч.-метод.посібник для самост. Вивч. дисц. / А.М.Єріна, Р.М.Моторин, А.В.Головач та ін.; За заг. Ред. А.М.Єріної, Р.М.Моторина. – К.: КНЕУ, 2001.
7.3. Дистанційні курси та інформаційні ресурси
|