|
Статистика ринку праціДата публикации: 05.09.2019 13:31
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ "КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима Гетьмана" Навчально-науковий інститут "Інститут інформаційних технологій в економіці Кафедра статистики
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи _________________________А.М. Колот " 29 " січня 2019р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ З ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ Статистика ринку праці
рівень вищої освіти перший (бакалаврський) галузь знань 05 "Соціальні та поведінкові науки" спеціальність 051 "Економіка" освітня програма / спеціалізація Соціально-економічна статистика тип дисципліни вибіркова
ПОГОДЖЕНО: Начальник навчально- методичного відділу ____Т.В. Гуть Завідувач кафедри ___________ І.Г.Манцуров
Київ - 2018
Розробник: Бараник Зоя Павлівна, д.е.н., професор, заступник завідувача кафедри статистики, baranikz@ukr.net
Форма навчання – денна, заочна Семестр – 8 Кількість кредитів ECTS – 5 Форма підсумкового контролю – залік Мова викладання - українська ЗМІСТ
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ.. 10 ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 Методичні підходи статистичного вивчення ринку праці………………………………………………………………………..10 Тема 1 Предмет, методи і завдання дисципліни…………………………10 Тема 2 Сегментаційний підхід до вивчення ринку праці……………….10 Тема 3 Макроекономічні підходи до вивчення ринку праці…………..10 Тема 4 Макроекономічний аналіз структури ринку праці……………..10 Тема 5 Екстенсивний та інтенсивний аналіз ринку праці………………10 ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 2 Основні направлення статистичного аналізу та оцінювання функціонування ринку праці……………………………………10 Тема 6 Методичні засади оцінювання впливу факторів структури населення на функціонування ринку праці……………………………………..10 Тема 7 Статистичне оцінювання співвідношення попиту і пропозиції на ринку праці………………………………………………………………………..11 Тема 8 Безробіття як об'єкт статистичного вивчення……………………11 Тема 9 Аналіз функціонування робочих місць…………………………..11 Тема 10 Аналіз регіонального ринку праці………………………………11 2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ.. 13 2.1. Карта навчальної роботи студента ……………………………..13 2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни 14 3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ. ..17 3.1. Карта навчальної роботи студента………………………………..17 3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни 18 4. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ.. 23 4.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи……………………………………………………………………………..23 4.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи…………………………………………………………….25 5. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ.. 26 6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА.. 28 6.1. Основна література……………………………………………………28 6.2. Додаткова література………………………………………………….28 ВСТУПМетою вивчення дисципліни є здобуття студентами ґрунтовних знань з методики дослідження ринку праці, глибшого розуміння перспектив і шляхів його розвитку, а також вміння використовувати ці знання при оцінюванні ринкової ситуації щодо зайнятості та безробіття населення в країні та її регіонах. Завданням дисципліни є отримання студентами стійких сучасних знань з теорії статистики ринку праці, формування у них навиків і вмінь самостійно аналізувати ринок праці країни, регіональні ринки праці, співвідношення між попитом та пропозицією робочої сили, оцінювати вартість робочої сили, обсяги зайнятих та безробітних, з’ясовувати причини безробіття, та розробляти науково-практичні рекомендації щодо ефективного функціонування ринку праці, розвивати здібності до науково-дослідної роботи, а також самостійності та відповідальності в обґрунтуванні та прийнятті рішень щодо проведення комплексного статистичного аналізу стану та розвитку ринку праці з позицій системності. Предметом дисципліни є набуття студентами навичок в дослідженні стану та розвитку ринку праці, оцінюванні ринкової ситуації щодо зайнятості та безробіття та визначенні їх тенденцій; у виявленні всіх складових взаємозв’язків, що виникають у процесі трудової діяльності людей; у визначенні раціональних співвідношень між попитом та пропозицією робочої сили, ефективного функціонування робочих місць; у регулюванні трудових відносин; соціального захисту населення на ринку праці. Місце дисципліни в навчальному плані. Знання, здобуті під вивчення дисципліни використовуються в усіх курсах циклу професійної підготовки студентів. Програма дисципліни орієнтована на ринкові умови розвитку процесів зайнятості та безробіття населення. При її підготовці використано досвід підготовки фахівців з економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах України та зарубіжних держав. Вивчення даної дисципліни починається з огляду національних нормативних документів і програм рекомендацій організацій і наукової літератури, що стосуються загально-статистичної характеристики ринку праці. Проводиться аналіз існуючої сукупності показників статистики праці в Україні, існуючої організації спостереження і наявної інформаційної бази державної статистики ринку праці. Розглядаються існуючі проблеми статистики ринку праці в Україні та пропозиції щодо їх розв'язання. Наводиться методика екстенсивного та інтенсивного аналізу ринку праці, макроекономічний та сегментаційний підходи до його вивчення. Розглядаються методологічні підходи до оцінювання впливу чинників на функціонування ринку праці за основними показниками, що розраховуються за результатами вибіркового обстеження домогосподарств з питань економічної активності населення. Як об'єкт статистичного вивчення розглядається безробіття. Оцінюється вплив факторів структури населення на рівень безробіття. Методом декомпозиції розкладається приріст рівня безробіття за окремими факторами. В курсі розглядаються питання ринку робочих місць, умови його формування та завдання статистичного дослідження. Наводиться методика оцінки ефективності функціонування робочих місць у часі. Розглядаються методологічні та методичні питання статистичного оцінювання пропозиції робочої сили та попиту на робочі місця. Пропонується методологія статистичного оцінювання впливу соціально-економічних факторів на попит і пропозицію робочої сили. Розглядається методологія вивчення міжрегіональних відмінностей в тенденціях ринку праці і наводиться схема аналізу статистичних даних необхідних для формування регіональних програм зайнятості населення. Методом багатовимірного групування виокремлюються однорідні регіональні зони за функціонуванням ринку праці. Характер та обсяг аудиторної роботи для студентів усіх форм навчання наведено в тематичному плані. З метою найкращого використання часу, передбаченого навчальним планом, розроблений комплекс завдань і наведена необхідна для аналізу вихідна інформація і таблиці. Для перевірки ступеня засвоєння нормативного матеріалу передбачені контрольні запитання та спеціальний набір контрольних завдань по всіх темах курсу. Наведена також тематика рефератів, список рекомендованої літератури. По завершенню опанування навчальної дисципліни студент повинен знати і вміти застосувати на практиці: Перелік знань і умінь, яких набуде студент після опанування даної дисципліни
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 1 – Методичні підходи статистичного вивчення ринку праці Тема 1. Предмет, методи і завдання дисципліни Предмет " Статистика ринку праці", його методи та завдання. Державна служба зайнятості, права і обов'язки. Інформаційне забезпечення ринку праці. Система статистичних показників ринку праці. Тема 2.Сегментаційний підхід до вивчення ринку праці Проблема сегментації ринку праці. Класифікація ринку праці. Основні моделі поділів ринків праці. Поділ ринку праці на первинний та вторинний. Поділ ринку праці на внутрішній та зовнішній. Поділ ринку праці на формальний та неформальний. Побудова моделі сегментованого ринку праці в Україні. Інформаційне забезпечення досліджень зайнятості в неформальному секторі. Тема 3. Макроекономічні підходи до вивчення ринку праці Ринок праці та його основні важелі. Класична теорія "цінової рівноваги". Кейнсіанська модель ринку праці. Монетаризм та його основні положення. Концепція (модель) "гнучкого ринку праці" . Моделі ринку праці в Україні. Тема 4. Макроекономічний аналіз структури ринку праці Новий підхід до проблеми структури зайнятості населення. Макросекторіальна структура зайнятості населення. Аналіз макросекторіальної структури зайнятості населення України. Тема 5. Екстенсивний та інтенсивний аналіз ринку праці Екстенсивний та інтенсивний аналіз ринку праці. Коефіцієнти інтенсивності зайнятості та безробіття. Коефіцієнти протилежних величин соціального руху на ринку праці. ЗМІСТОВНИЙ МОДУЛЬ 2 – Основні направлення статистичного аналізу та оцінювання функціонування ринку праці Тема 6. Методичні засади оцінювання впливу факторів структури населення на функціонування ринку праці Оцінювання впливу факторів структури населення на рівень зайнятості та безробіття. Вимірювання впливу факторів структури населення на зайнятість та безробіття індексним методом. Використання методу декомпозиції щодо розкладання приросту рівня зайнятості та рівня безробіття за рахунок окремих факторів. Тема 7. Статистичне оцінювання співвідношення попиту і пропозиції на ринку праці Методологічні та методичні питання статистичного оцінювання пропозиції робочої сили та попиту на робочі місця. Оцінювання співвідношення між попитом на робочу силу та її пропозицією. Статистичне оцінювання впливу соціально-економічних факторів на попит та пропозицію робочої сили. Тема 8. Безробіття як об'єкт статистичного вивчення Поняття безробіття, причини та фактори що його зумовлюють. Завдання статистичного вивчення безробіття. Форми прояву безробіття, їх класифікація. Поняття категорії "безробітний" та його соціальний статус. Методичні підходи до визначення чисельності безробітних та рівня безробіття. Економічно активне і пасивне населення. Приховане безробіття як наслідок вимушеної неповної зайнятості населення. Тема 9. Аналіз функціонування робочих місць Методологічні підходи до визначення поняття "робоче місце". Оцінка ефективності функціонування робочих місць у часі. Система показників статистичного аналізу використання робочого місця у вартісному вираженні та методика їх розрахунку. Тема 10. Аналіз регіонального ринку праці Проблеми формування і функціонування регіонального ринку праці. Регіональні особливості реформування управління зайнятістю. Аналіз системи статистичних даних, необхідних для формування регіональних програм зайнятості населення. Методологія статистичного аналізу регіональних ринків праці, визначення основних тенденцій розвитку. Адаптація методу кластерного аналізу щодо виокремлення однорідних регіональних зон функціонування ринку праці. Рейтингова оцінка функціонування ринку праці. 2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ2.1. Карта навчальної роботи студентаз дисципліни (вибіркової) – "Статистика ринку праці"для студентів освітньої програми/спеціалізації - Соціально-економічна статистикаДенна форма навчання
2.1. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліниПорядок поточного оцінювання знань Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння навчального матеріалу. Оцінювання знань студентів проводиться у трьох напрямах:
Контроль систематичності та активності роботи При контролі систематичності та активності роботи студентів оцінюванню підлягає, активність та рівень знань при виконанні завдань на практичних заняттях; результати виконання і захисту лабораторних робіт, виконання завдань міні-кейсів. На практичних заняттях студенти виконують завдання міні-кейсів та завдання інших форм самостійної роботи студентів. Загальна сума балів складає 70 балів. Контроль за виконанням модульних завдань При виконанні завдань модульних контрольних робіт оцінюванню підлягають теоретичні знання та практичні навички, яких набули студенти після опанування матеріалу дисципліни. Протягом семестру проводиться один модульний контроль рівня засвоєння знань студентами. Модульні контрольні завдання містять теоретичні питання і задачі. Контрольні завдання складені з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів. Модульний контроль містить 5 завдань. Відповідь на кожне питання модульного контролю оцінюється у 2, 1 або 0 балів. Загальна сума балів складає 10 балів. Зразок модульного завдання для студентів денної форми навчання Письмовий модульний контроль №1* Варіант №1
Відповіді: 1); 2); 3).
Відповіді: 1) 905 осіб; 2) 90,5%; 3) 95‰; 4) 95 осіб.
Відповіді: 1) 8,2 особи; 2) 0,082; 3) 8,2%; 4) 8,2‰.
Відповіді: 1) 9,6 осіб; 2) 96 осіб; 3) 150 осіб; 4) 15 осіб.
Відповіді: 1) 110 осіб; 2) 1010 осіб; 3) 205 осіб; 4) 2050 осіб. Варіант №2 1. В місті на кінець 2016 року було незайнятих осіб, які зареєструвались у службі зайнятості – 2296, з них офіційно зареєстрованими безробітними вважались 87,6%, а потреба в працівниках на підприємствах міста становила 328 осіб. Визначте навантаження незайнятого населення на одне вільне робоче місце. 2. У 2016 році трудові ресурси області складали 779,3 тис. осіб, зайнятих в економіці нараховувалось 549,5 тис. осіб, офіційно зареєстрованих безробітних було 78,2 тис. осіб. Визначити:
3. Якою буде чисельність працездатного населення через 3 роки, якщо рівень працездатності населення складає 48%? Середньорічна чисельність населення району складає 1,3 млн. чол., коефіцієнт народжуваності - 28%, смертності - 10%, коефіцієнт сальдо міграції - 9%. 4. В місті мешкає 200 тис. осіб, з них у віці до 16 років – 46 тис. осіб; у працездатному віці – 112 тис. осіб; старше працездатного віку – 42 тис. осіб. З осіб працездатного віку 3% складають працюючі інваліди І та ІІ груп та особи, які отримують пенсії за віком на пільгових умовах. Зайнято в економіці 1560 підлітків до 16 років і 10 тис. осіб пенсійного віку. В місто щоденно приїздить на роботу 1400 осіб, які мешкають за межами міста; 300 мешканців міста щоденно покидають його у зв’язку з іншим місцем роботи. Визначити: А) Чисельність працездатного населення; Б) Чисельність трудових ресурсів; В) Чисельність трудових ресурсів з урахуванням маятникової міграції. 5. Середньорічна чисельність населення міста склала 890 тис. чол., серед них: дитячого віку - 390 тис. чол., пенсійного - 36,3 тис. чол. Зайнято в економіці 45,6% населення, з них 5,3% складають особи старшого віку та підлітки. Визначити: 1. Чисельність трудових ресурсів міста. 2. Рівень зайнятості працездатного населення. 3. Коефіцієнт заміщення населення працездатного віку. * За кожне завдання студент отримує максимум 8 балів Максимальна кількість балів за написання модульної контрольної роботи 10 балів 3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ3.1. Карта навчальної роботи студентаз дисципліни (вибіркової) – "Статистика ринку праці"для студентів освітньої програми/спеціалізації - Соціально-економічна статистикаЗаочна форма навчання
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліниУ продовж семестру, здійснюється оцінювання виконання студентом завдань на самостійне опрацювання, які обираються ним довільно. До таких завдань відносяться:
Кожне з завдань оцінюється у 10 балів. За виконання індивідуальних завдань максимальна сума складає 20 балів (10+10). Зокрема порядок оцінювання кожного обраного завдання наступний: якщо виконана робота грамотно і акуратно оформлена та була подана з відповідною доповіддю в аудиторії – 10 балів; якщо виконана робота не оформлена відповідним чином але була подана з відповідною доповіддю в аудиторії – 6 балів; якщо виконана робота грамотно і акуратно оформлена та була подана без відповідної доповіді в аудиторії але з індивідуальним захистом – 3 бали; якщо роботу не виконано або виконана робота не була подана з відповідною доповіддю в аудиторії або ж без індивідуального захисту – 0 балів. Вказівки до написання реферату Тема реферату обирається самостійно з зазначеного нижче переліку (повторення теми у межах однієї академічної групи студентів є недопустимим). Реферат виконується на стандартних аркушах паперу. Робота може бути написана від руки або надрукована на друкарській машинці (принтері) через 1,5 інтервали. Обсяг реферату 10‑15 сторінок, акуратно пронумерованих. Текст розміщується на одній стандартній сторінці паперу з полями: ліворуч, знизу й зверху ‑ 20 мм, праворуч ‑ 10 мм. Титул та вся робота оформлюється в установленому порядку. На титульному листі потрібно вказати назву інституту, спеціальність, дисципліну, тему, курс, прізвище та ініціали студента, поточний рік. План реферату повинен складатися з вступу, пунктів основної частини, висновків, списку використаної літератури. У тексті кожний пункт плану необхідно виділити. Реферат не може бути написаний з використанням лише одного літературного джерела. Роботу студент підписує та проставляє дату виконання. З відома керівника курсу студент може виконати реферат за темою, не передбаченою в запропонованому переліку. Списані роботи й такі, що не відповідають вище визначеним вимогам, не зараховуються. У такому разі студент зобов'язаний написати новий реферат з урахуванням усіх зауважень. Аналітичний звіт власних наукових досліджень за відповідною тематикою При написанні аналітичного звіту кожен студент збирає статистичні дані про основні характеристики ринку праці одного з регіонів країни або країни в цілому. Регіон країни закріплюється за кожним студентом. Статистичні дані про функціонування ринку праці вибраного регіону або країни в цілому студент знаходить в статистичних щорічниках "Праця України" та "Економічна активність населення України" за п’ятирічний період, наприклад, з 2013‑2017 рр. Варіанти написання аналітичного звіту. Варіант №1 Провести дослідження співвідношення пропозиції робочої сили та попиту на робочі місця на зареєстрованому ринку праці в N-ному регіоні країни за 2013-2017 рр.:
Варіант №2 Провести дослідження пропозиції робочої сили та попиту на робочу силу в Україні на зареєстрованому ринку праці в N-ному регіоні країни за 2013-2017 рр.:
За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності ‑ участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо ‑ можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів.
Оцінювання знань на контактних заняттях Контроль якісної та активної роботи по вивченню програмного матеріалу курсу здійснюється : під час контактних занять - не більше 50 балів:
в міжсесійний період не більше 50 балів
Завдання для поточного контролю знань студентів заочної форми навчання Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння навчального матеріалу. Оцінювання знань студентів проводиться у трьох напрямах: 1. Контроль систематичності та активності роботи на семінарських (практичних) заняттях. 2. Контроль за виконання індивідуальних завдань. Контроль систематичності та активності роботи на семінарських (практичних) заняттях На семінарських (практичних) заняттях оцінюванню підлягають теоретичні знання та практичні навички, яких набули студенти після опанування матеріалу дисципліни. До них відносяться наступні форми самостійної роботи студентів:
На кожному практичному занятті студент може отримати максимальну кількість балів — 5. Загальна сума балів, яку може отримати студент за контактні заняття складає 50 балів. 4. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ4.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботиСамостійна робота студента (СРС) – це форма організації навчального процесу, за якої заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі теоретичних питань, що передбачені робочою програмою дисципліни, та закріплення отриманих на практичних заняттях. Для досягнення поставлених завдань щодо оволодіння курсом «Статистика ринку праці» цикл аудиторських занять (лекцій та семінарів) має доповнюватися самостійною роботою студентів, як в аудиторіях (консультування з викладачами), так і поза аудиторними заняттями (вдома чи в бібліотеці). Лише системна та цілеспрямована праця може забезпечити успішне засвоєння зазначеного курсу. Самостійна робота студентів над вивченням курсу «Статистика ринку праці» проводиться за такими формами: 1) опрацювання лекційного матеріалу та доповнення його деякими питаннями з метою поглиблення розглянутих проблем, які виносяться для детальнішого вивчення на практичних заняттях; 2) вивчення окремих тем або питань, що передбачені для самостійного опрацювання; 3) виконання домашніх завдань; 4) підготовка до семінарських (практичних) занять; 5) підготовка до написання модульної контрольної роботи; 6) вирішення і письмове оформлення задач, схем, діаграм, інших робіт графічного характеру; 7) систематика вивченого матеріалу дисципліни «Статистика ринку праці» перед написанням модуля та заліком; 8) аналіз конкретної виробничої ситуації та підготовка аналітичної записки (Case study); 9) виконання індивідуальних завдань. Контроль поточних знань студентів проводиться шляхом:
Контроль поточних знань студентів проводиться з урахуванням відвідування студентами лекцій та наявності конспекту лекційного матеріалу. Підсумковий контроль здійснюється у формі заліку, що включає в себе наступні напрями оцінювання робіт студентів за якими проставляються бали, що вказані в карті самостійної роботи студентів:
Упродовж вивчення курсу викладачі проводять консультації. Зміст самостійної роботи полягає в набутті студентами навичок по визначенню системи статистичних показників статистики праці та засвоєнні методики їх розрахунку, вміння використати методи статистичного аналізу при дослідженні явищ і процесів, що відбуваються в галузі праці. Самостійну роботу кожному студенту викладач видає на 1 практичному занятті з обов’язковим терміном її виконання. Перелік завдань для самостійної роботи, форми самостійної роботи студента, види семінарських (практичних, лабораторних) занять, та кількість балів, які можна отримати за виконання завдань з СРС наведено у карті самостійної роботи студентів. Індивідуальні завдання є однією з форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які студенти одержують в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Згідно тематичного плану робочої програми дисципліни "Статистика ринку праці" до індивідуальних завдань належать:
Індивідуальні завдання студенти виконують самостійно. В окремих випадках, коли завдання мають комплексний характер, до їх виконання залучаються кілька студентів (2-3 особи). Метою самостійної роботи студентів є засвоєння в повному обсязі навчального матеріалу, передбаченого Робочою програмою, та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного професіонала з прикладної статистики. 4.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
Типовий перелік тем рефератів збігається з тематикою рефератів студентів денної форми навчання. Максимальна кількість балів за написання реферату (есе) — 10. За написання аналітичного звіту власних наукових досліджень за відповідною тематикою студент максимально отримує 20 балів. Порядок оцінювання кожного обраного завдання наступний:
Загальна сума балів за виконанням індивідуальних завдань складає 50 балів. 5. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ (форма підсумкового контролю - залік)Залік на денній формі навчання бакалаврського рівня підготовки оформлюється під час останнього семінарського (практичного, лабораторного) заняття у семестрі, на заочній формі навчання – за розкладом сесії. Підсумкова оцінка записується у залікову відомість. Якщо за результатами поточного контролю студент набрав менше 60 балів, він отримує оцінку "не зараховано" з даної дисципліни. У разі невиконання окремих завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студенти мають право, за дозволом декана, виконати їх до останнього семінарського (практичного) заняття. Час та порядок складання визначає викладач. Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за виконання завдань поточного контролю знань. До відомості обліку поточної і підсумкової успішності заносяться сумарні результати в балах поточного контролю з подальшим переведенням у 2-бальну систему. При цьому рівень знань оцінюється наступним чином: 1. "Зараховано" – від 60 до 100 балів; 2. "Не зараховано" – від 0 до 59 балів. Підсумкова оцінка формується шляхом складання набраних балів та переведенням отриманого результату до 2-ох бальної системи та шкали за системою ECTS (European Credit Transfer System) за схемою:
6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА6.1 Основна література
6.2. Додаткова література
|