|
СТАТИСТИКА СТАЛОГО РОЗВИТКУДата публикации: 05.09.2019 13:32
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТімені Вадима Гетьмана»Навчально-науковий інститут «Інститут інформаційних технологій в економіці»Кафедра статистикиЗАТВЕРДЖУЮ:Проректор з науково-педагогічної роботи_________________________ А.М. Колот« 29 » січня 2019 р.МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИЗ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ«СТАТИСТИКА СТАЛОГО РОЗВИТКУ»рівень вищої освіти перший (бакалаврський)галузь знань 05 Соціальні та поведінкові наукиспеціальність 051 Економікаспеціалізація /освітня програма Соціально-економічна статистикатип дисципліни обов’язкова
ПОГОДЖЕНО:
Начальник навчально- Завідувач кафедри статистики методичного відділу
___________Т.В. Гуть ___________________І.Г. Манцуров
Київ 2018
Розробник: Іщук Ярослава Володимирівна, к.е.н, доцент кафедри статистики, доцент
© Я.В. Іщук 2018 © КНЕУ, 2018 ЗМІСТ
ВСТУП Навчальна дисципліна «Статистика сталого розвитку» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 05 «Соціальні і поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка», спеціалізації 8і04 «Соціально-економічна статистика» Анотація навчальної дисципліни: На сучасному етапі розвитку національної економіки України актуальним є завдання переходу до сталого розвиту країни в цілому та для кожного її регіону. Збалансований розвиток регіонів країни має бути орієнтований на забезпечення умов, які дозволять кожному регіону країни мати необхідні та достатні ресурси для забезпечення гідних умов життя населення, комплексного розвитку та підвищення конкурентоспроможності економіки. Міждисциплінарні зв’язки Навчальна дисципліна базується на сукупності нормативних і вибіркових навчальних дисциплін бакалаврського освіти: вища математика, теорія ймовірностей і математична статистика, соціальна статистика, демографічна статистика, бухгалтерський облік та аудит. Метою вивчення дисципліни «Статистика сталого розвитку»– формування у студентів системи теоретичних знань і практичних навичок статистичного дослідження масових соціально – економічних явищ і процесів як бази розробки і підтримки управлінських рішень. Завдання (навчальні цілі) дисципліни полягає у формуванні в студентів цілісної системи знань щодо методології оцінки сталого розвитку. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти елементи дослідницької діяльності, принципи та методику організації та проведення статистичного спостереження про стан та тенденції економічного, екологічного та соціального розвитку країни. Предметом дисципліни є методологічні засади організації та проведення дослідження сталого розвитку країни. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути такі результати навчання: 1. Знання: теоретичні засади сталого розвитку; принципи, мету та пріоритети сталого розвитку; інформаційну базу оцінки сталого розвитку; систему показників та індикаторів сталого розвитку;алгоритм проведення оцінки рівня сталого розвитку як країни в цілому, так і окремих регіонів; методи статистичного оцінювання ефективності проведення політики сталого розвитку. 2. Уміння: здійснювати організацію та проведення статистичного спостереження про стан та тенденції економічного, екологічного та соціального розвитку країни; - запроваджувати сучасні інформаційні технології збирання, оброблення, аналізу та розповсюдження статистичної інформації щодо економічного, екологічного та соціального розвитку країни; вдосконалювати методи та технологію електронної обробки статистичних даних; розробляти методики обробки та аналізу статистичних даних для вирішення актуальних економічних та соціальних задач; аналізувати потребу користувачів у статистичній інформації та вдосконалювати економіко-статистичний аналіз з метою підвищення ефективності діяльності по її збиранню та використанню; розробляти інформаційно-аналітичне забезпечення оцінки сталого розвитку; розробляти пропозиції щодо прийняття ефективних управлінських рішень, адаптувати та супроводжувати їх на основі аналізу статистичної інформації; здійснювати статистичне прогнозування сталого розвитку; розробляти рекомендації по вибору оптимальної стратегії сталого розвитку країни. 3. Комунікація: здатність майбутнього фахівця до професійної взаємодії у сфері соціальних комунікацій є інтегральною характеристикою особистості, що охоплює наявність професійно орієнтованих знань про комунікаційні технології, особливості ділової поведінки, усвідомлену мотивацію до комунікаційної діяльності, спектру умінь та навичок спілкування, письмової та усної презентації наукового та практичного матеріалу у процесі документального забезпечення управлінської діяльності, особистісних якостей, що забезпечать успішну побудову кар’єри та конкурентоспроможність фахівця. 4. Автономність та відповідальність: продемонструвати розуміння особистої відповідальності за економічні розрахунки, професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на діяльність підприємств , установ, корпоративних суб’єктів бізнесу в цілому чи окремих складових. Засвоєні студентами знання та набуті під час вивчення даної дисципліни навички є основою для здійснення практичної діяльності. Досягненню мети та ефективній реалізації завдань вивчення дисципліни підпорядкована логіка її викладання, структура і зміст.
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ Змістовний модуль 1 Тема 1. Сталий розвиток як об’єкт статистичного дослідження
Сутність концепції сталого розвитку. Парадигма сталого розвитку. Базові концепції сталого розвитку. Складові концепції сталого розвитку. Історія розвитку концепції сталого розвитку. Діяльність комісії ООН зі сталого розвитку. Міжнародні організації з дослідження сталого розвитку. Стимулювання сталого розвитку на рівні регіональних систем. Моніторинг сталого розвитку. Предмет і завдання статистики сталого розвитку. Тема 2. Принципи, мета і пріоритети сталого розвитку Передумови переходу України на шлях сталого розвитку. Принципи розробки стратегії сталого розвитку на державному рівні. Основні завдання на перехідний період до сталого розвитку. Пріоритетні напрями державного регулювання згідно з концепцією сталого розвитку. Регіональна політика сталого розвитку. Тема 3. Статистичне оцінювання ефективного і збалансованого використання природно-ресурсного потенціалу Методологічні засади статистичного дослідження природно-ресурсного потенціалу. Міжнародні індекси екологічної безпеки і ефективності. Оцінка факторів впливу на екологічну систему. Сутність використання схеми «рушійні сили - тиск - стан - вплив - реакція» для оцінки природно-ресурсного потенціалу. Статистична оцінка екологічної системи. Система показників екологічного навантаження. Особливості отримання показників природно-ресурсного потенціалу. Статистичні індикатори стану і використання надр, земельних ресурсів, водних ресурсів, лісових ресурсів, біологічних ресурсів, атмосферних ресурсів. Побудова інтегрального показника оцінки ефективного і збалансованого використання природно-ресурсного використання. Тема 4. Статистичне забезпечення реформування економіки в контексті сталого розвитку Теоретичні засади статистичної оцінки економічної складової в концепції сталого розвитку. Теорія максимального потоку сукупного доходу Хікса-Ліндаля. Сталий економічний розвиток і економічне зростання. Фактори сталого економічного розвиток. Система статистичних індикаторів сталого економічного розвитку. Показники достатності рівня та динаміки росту економіки; показники відкритості економіки; показники фінансової стійкості; показники, які характеризують інноваційність економіки; показники прогресивності структури економіки. Побудова інтегрального показника реформування економіки в контексті сталого розвитку. Змістовний модуль 2 Тема 5. Статистичне дослідження соціального розвитку Мета і завдання статистичного вивчення сталого соціального розвитку. Основні пріоритети сталого соціального розвитку. Завдання державної політики сталого соціального розвитку. Міжнародні показники, які характеризують соціальний розвиток. Статистичне забезпечення дослідження бідності, оплати праці і пенсійного забезпечення. Система статистичних показників здоров’я населення та якості життя. Статистичні індикатори розвитку громадського суспільства. Статистичне вивчення освіти, науки і культури. Побудова інтегрального показника соціального розвитку суспільства. Тема 6. Статистичне дослідження ефективності проведення політики сталого розвитку Інституційне забезпечення сталого розвитку. Етапи переходу до сталого розвитку. Процедура проведення статистичного аналізу ефективності сталого розвитку. Побудова системи показників дослідження сталого розвитку. Методи стандартизації показників сталого розвитку. Побудова інтегрального показника сталого розвитку. Компаративний аналіз регіонів за показниками сталого розвитку. Цілі і стратегічні напрями покращення збалансованого розвитку регіонів і країни.
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
2.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни (обов’язкової) "СТАТИСТИКА СТАЛОГО РОЗВИТКУ " для студентів спеціальності (спеціалізації) - Соціально-економічна статистика денна форма навчання
[1] Оцінка може відповідати результатам навчальної діяльності студентів на одному або декількох заняттях Довідкова інформація:
2.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПОТОЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється відповідно до максимально можливої кількості балів для кожного виду робіт, вказаних в «Карті самостійної роботи студента». Кожний вид роботи оцінюється за шкалою:
Переведення наведеної шкали в кількісну оцінку здійснюється відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року в залежності від максимально можливої кількості балів на одному занятті (або за один вид роботи): Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів
а) практичні заняття. Робота студента на практичних заняттях оцінюється за наступними критеріями:
б) модульний контроль. Модульні контролі (2 заняття), передбачені Робочою програмою дисципліни «Статистика» включають по 5 аналітичних завдань за тематичними блоками. Для їх виконання студент повинен:
Критерії оцінювання завдань модульного контролю:
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 3.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни (обов’язкової) " Статистика сталого розвитку " для студентів спеціальності (спеціалізації) - Соціально-економічна статистика Заочна форма навчання
* За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності — участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо — можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів.
3.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПОТОЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ Поточний контроль знань студентів заочної форми навчання оцінюється в діапазоні від 0 до 100 балів на підставі виконання таких видів навчальної роботи:
4. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ 4.1. ВИМОГИ ДО ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ Метою самостійної роботи студентів є засвоєння в повному обсязі навчального матеріалу, передбаченого даною Робочою програмою, та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного професіонала з прикладної статистики. Самостійна робота студентів з дисципліни «Статистика сталого розвитку» включає:
Індивідуальні завдання є однією з форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які студенти одержують в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Згідно тематичного плану робочої програми дисципліни «Статистика сталого розвитку» до індивідуальних завдань належать:
Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під керівництвом викладача. Як правило, індивідуальні завдання виконуються окремо кожним студентом. В окремих випадках, коли завдання мають комплексний характер (презентації), до їх виконання можуть залучатися кілька студентів (мала група). Відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року перелік завдань для самостійної роботи студентів включається до «Карти самостійної роботи студента»
Самостійна робота студентів заочної форми навчання з дисципліни «Статистика сталого розвитку» включає такі форми:
Однією з форм самостійної роботи студентів – заочників є виконання індивідуальних завдань. До складу індивідуальних завдань відносять написання і захист рефератів, есе, виконання розрахункових робіт, аналіз практичних ситуацій, підготовка аналітичних оглядів фахових публікацій, власні дослідження до конференцій, участь в олімпіадах тощо. Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під керівництвом викладача. Як правило, індивідуальні завдання виконуються окремо кожним студентом. У тих випадках, коли завдання мають комплексний характер, до їх виконання можуть залучатися кілька студентів. Інформація про організацію СРС надається викладачем на першій лекції з дисципліни “Статистика сталого розвитку”. Викладач оголошує:
Кожний студент самостійно роздруковує для себе Карту СРС. У визначені терміни, погоджені з викладачем він виконує завдання і звітує перед викладачем про їх виконання.
4.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Індивідуальні завдання обираються студентами відповідно до «Карти самостійної роботи студента». Зміст роботи та графік виконання встановлюється викладачем індивідуально для кожного студента (або малої групи у випадку комплексного завдання). Термін подання робот до захисту встановлюється відповідно до затвердженого розкладу занять. Для оцінювання рівня виконання студентами індивідуальних завдань використовують такі критерії:
5. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
5.1. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЕКЗАМЕНАЦІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА Підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни здійснюється під час екзаменаційної сесії у формі іспиту. Іспит проводиться у письмовій формі протягом трьох астрономічних годин. Екзаменаційний білет містить 5 завдань. Кожне завдання екзаменаційного білету оцінюється окремо за шкалою: 10; 8; 6; 4,0 балів.
Для оцінювання результатів розв'язку задач використовуються такі критерії:
5.2. СТРУКТУРА ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТУ ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА Для студентів денної і заочної форми навчання
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчальна дисципліна «Статистика сталого розвитку» Екзаменаційний білет №_____
6. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА
6.1. Основна література
6.2. Додаткова література
|