|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ СТРАТЕГІЧНИЙ УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК
СТРАТЕГІЧНИЙ УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІКДата публикации: 10.09.2019 07:36
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІНФРАСТРУКТУРИ ТА ТЕХНОЛОГІЙ Інститут управління, технологій та права імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного Факультет управління і технологій
КАФЕДРА ОБЛІКУ І ОПОДАТКУВАННЯ
С.М. Шуляренко
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ для виконання контрольних робіт з дисципліни «СТРАТЕГІЧНИЙ УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК»
(для студентів магістратури спеціальності 071 «Облік і оподаткування» заочної форми навчання)
КИЇВ-2018
ЗМІСТ
ВСТУП..............................................................................................................................4 1 ПРОГРАМА КУРСУ «СТРАТЕГІЧНИЙ УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК»….…........5 2 КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ……................................................................................9 3 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ ТА ОФОРМЛЕННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ…………………………………………………..……………............................21 4 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ………………………… 5 ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЗАЛІКУ...................................................…25 Рекомендована ЛІТЕРАТУРА............................................................................27
ВСТУП Ефективне функціонування вітчизняних підприємств на сучасному етапі розвитку економіки багато в чому залежить від їх здатності враховувати численні зміни, що відбуваються в зовнішньому діловому середовищі, своєчасно адаптуватися до нових умов господарювання і приймати необхідні для цього рішення. Стратегічний управлінський облік – інформаційна модель, що поєднує фінансовий та управлінський облік і забезпечує фахівців підприємства інформацією для прийняття ефективних стратегічних рішень. Дисципліна «Стратегічний управлінський облік» знайомить студентів з сутністю таких понять як місія, стратегія, стратегічний менеджмент; з видами стратегій та особливостями формування портфелю стратегій; з основами розробки стратегічних планів, проектів та програм; з методами стратегічної діагностики підприємства; з особливостями систем калькулювання в стратегічному управлінському обліку; з основами формування збалансованої системи показників у системі стратегічного управлінського обліку. Вивчення цієї дисципліни тісно пов’язане з такими дисциплінами як «Управлінський облік», «Теорія економічного аналізу», «Аналіз господарської діяльності», «Економіка підприємства», «Менеджмент», «Маркетинг», «Фінансовий аналіз». Такий взаємозв’язок зазначених дисциплін дає змогу студентам закріпити вже здобуті знання й поглибити свою професійну підготовку як майбутніх фахівців з обліку і оподаткування. Мета курсу – надання знань з організації та методики стратегічного управлінського обліку на вітчизняних підприємствах з урахуванням передового зарубіжного досвіду; формування у студентів системи знань з основ теорії та практики стратегічного управління, уміння й навички розробки та реалізації стратегії підприємства. Основні завдання курсу: - з’ясувати сутність стратегічного управлінського обліку, його місце і роль в стратегічному управлінні діяльністю підприємства;- ознайомити з найбільш розповсюдженими та новими підходами до аналізу середовища підприємства, методів визначення його конкурентоспроможності; - визначити методичні принципи формулювання цілей підприємства, охарактеризувати моделі і методи розробки системи стратегій у вигляді «стратегічного набору»; - засвоїти способи розробки стратегічних планів, проектів та програм як інструментів реалізації стратегій; - ознайомити з інформаційним забезпеченням прийняття стратегічних управлінських рішень; - надати знання щодо різних систем стратегічного контролю та методики його проведення. Надані методичні матеріали містять перелік тем курсу і їх короткий зміст; завдання для виконання контрольних робіт студентами заочної форми навчання спеціальності 071 «Облік і оподаткування»; рекомендації щодо виконання та оформлення контрольних робіт, критерії оцінювання завдань; перелік питань, що можуть бути використані для підготовки до заліку; необхідний список літературних джерел для самостійного ознайомлення з дисципліною. 1 ПРОГРАМА КУРСУ «СТРАТЕГІЧНИЙ УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК» ТЕМА 1. Теоретичні основи організації стратегічного обліку на підприємствах Історія виникнення стратегічного управлінського обліку. Поняття місії, стратегії, стратегічного менеджменту (управління). Основні етапи стратегічного управління: стратегічне планування, стратегічний аналіз, стратегічний вибір, реалізація стратегії, стратегічний контроль. Суть, мета стратегічного управлінського обліку. Завдання, які вирішуються в системі стратегічного обліку. Предмет та об’єкти стратегічного управлінського обліку. Користувачі інформації стратегічного управлінського обліку. Форми стратегічної звітності. Порівняння основних характеристик фінансового, управлінського та стратегічного обліку. Принципи організації стратегічного управлінського обліку. Стратегічна бухгалтерія, її функції. ТЕМА 2. Системи калькулювання в стратегічному управлінському облікуОблік витрат для безперервного вдосконалення діяльності. Калькулювання життєвого циклу виробу. Цільове калькулювання. Конструювання вартості. Процес бюджетування прибутку за умов безперервного вдосконалення. Бюджетування життєвого циклу. Порівняння калькулювання стандартних витрат і калькулювання для безперервного вдосконалення. Норма цільового зниження витрат. Оцінка виконання на основі калькулювання вдосконалень. ТЕМА 3. Рівні стратегічних рішень та типологія стратегій підприємства Передумови для прийняття стратегічних рішень у процесі управління підприємством. Корпоративний, діловий, функціональний та операційний рівні стратегічних рішень. Характерні риси стратегій підприємства. Загальна типологія стратегій за рівнем стратегічних рішень. Корпоративна стратегія. Стратегія диверсифікації. Конкурентні стратегії. Функціональні стратегії. Стратегії підприємств різних галузей. Еталонні стратегії розвитку підприємств. Стратегії управління ресурсами підприємства (ресурсозабезпечення та ресурсозбереження) та особливості їх вибору. Виробничі стратегії підприємства та їх класифікація за розвитком виробництва, використанням виробничого потенціалу, стадіями виробничої філософії тощо. Маркетингова стратегія підприємства та її субстратегії (ринкова, товарна, якості, ціни, просування, збуту). Стратегії управління персоналом. Стратегії наукових досліджень та розробок. Стратегії підприємств на іноземних ринках.ТЕМА 4. Стратегічне планування Сутність та мета стратегічного планування. Процедури та етапи стратегічного планування. Принципи стратегічного планування. Значення стратегічного планування діяльності підприємства в умовах нестабільності зовнішнього оточення. Підходи до організації стратегічного планування на підприємстві. Процес стратегічного планування. Характеристика етапу цілеутворення. Вибір місії та правила її формування. Значення місії для підприємства з орієнтацією на стратегічний розвиток. Девіз та кредо підприємства. Класифікація стратегічних цілей. Фактори, які впливають на вибір стратегічних цілей. Сфери встановлення стратегічних цілей підприємства. Методи розробки стратегій підприємства. Моделі стратегічного планування. Стратегічний план, його структура та зміст. Класифікація стратегічних планів. Резервні плани. Зміст та зв’язок стратегічних та поточних планів підприємства. Показники стратегічного плану. ТЕМА 5. Стратегічний аналіз зовнішнього середовища підприємства Сутність та об’єкти стратегічного аналізу в процесі прийняття стратегічних рішень. Специфіка загального, галузевого, операційного та внутрішнього середовища підприємства. Типи зовнішнього середовища підприємства: змінне або нестабільне; вороже різноманітне; технічно складне. Фактори впливу на нестабільність зовнішнього середовища. Інформаційна база стратегічного аналізу. Способи збирання інформації щодо критичних елементів середовища. Прийоми стратегічного аналізу. Етапи стратегічного аналізу. Особливості стратегічного аналізу середовища підприємств виробничої та невиробничої сфер діяльності. Методи та моделі проведення стратегічної діагностики середовища підприємства. Наукові підходи до визначення ступеня нестабільності зовнішнього середовища Ризики ринкового середовища та їх роль у стратегічному управлінні підприємством. Методи та показники оцінювання ризиків ринкового середовища підприємства. ТЕМА 6. Обліково-інформаційне забезпечення стратегічної діагностики підприємства Стратегічна позиція підприємства та стратегічні зони господарювання: поняття та характеристика. Параметри, які характеризують стратегічну позицію підприємства та стратегічних зон господарювання. Ключові фактори успіху стратегічних зон господарювання: види та їх характеристика. Стратегічна сегментація ринку в процесі стратегічного управління підприємства. Визначення реальної та потенційної ємності ринку. Привабливість стратегічних зон господарювання та її оцінювання. Стратегічна гнучкість (зовнішня та внутрішня) та синергізм стратегічних зон господарювання. Діагностика ефективності стратегії підприємства. Метод аналізу розриву. Методи діагностики стратегічної позиції підприємства. SWOT-аналіз. Матриця Бостонської консультаційної групи. Матриця Мак-Кінсі. Матриця «Shell»-DPM. Модель АDL. Конкурентний аналіз по Портеру. Порівняльна характеристика стратегій лідерства щодо витрат, диференціації та зосередження. Відмінності в управлінському обліку витрат залежно від обраної конкурентної стратегії. Діагностика по слабким сигналам. ТЕМА 7. Інформаційна система генерування та реалізації стратегій Критерії вибору стратегічних альтернатив. Обмеження та методи стратегічного вибору. Використання матричних моделей (І.Ансоффа, М. Портера та інших) у процесі генерування стратегій підприємства. Поняття «портфель підприємства» у стратегічному управлінні та мета його розробки. Сутність портфельної стратегії підприємства та її різновиди залежно від галузевої привабливості та організаційної сили підприємства. Стратегічний набір підприємства та вимоги до його формування. Поняття стратегічної прогалини. Специфічні напрями заповнення стратегічної прогалини. Організація виконання стратегії. Умови реалізації стратегії, пов’язані з управлінською структурою, організаційною культурою та персоналом підприємства. Створення корпоративної культури для підтримки стратегії підприємства. Мотивація персоналу в процесі реалізації стратегії. ТЕМА 8. Стратегічний контроль в процесі стратегічних перетворень на підприємствіМета та завдання стратегічного контролю в управлінні діяльністю підприємства. Порівняльна характеристика систем управлінського контролю. Методи оцінювання обраних підприємством стратегій. Критерії та показники ефективності стратегій. Бенчмаркінг. Оцінювання доцільності впровадження стратегічних змін на підприємстві в процесі реалізації стратегії. Суть стратегічних перетворень та визначення їх рівня: стратегія, що триває; рутинні стратегічні зміни; обмеженні зміни; радикальні стратегічні перетворення; напрямки руху. Характеристика впливу різнорівневих стратегічних змін на підприємство. Масштаби стратегічних перетворень та особливості їх здійснення. Агенти змін, їх навички та основні завдання. Налагодження зворотного зв'язку в процесі стратегічного управління. Підготовка агентів змін середньої ланки. Шляхи подолання стереотипів, що загрожують змінам. Ментальні моделі агентів стратегічних змін. ТЕМА 9. Збалансована система показників у системі стратегічного управлінського обліку і контролю Ключові фактори успіху. Збалансовані показники. Статистичний опис величин у збалансованій системі показників оцінки діяльності підприємства. Вимірники ключових факторів успіху. Облікова відомість збалансованих оцінок. Методика розробки структури та змісту стратегічних карт як інформаційних носіїв для оцінки діяльності підприємства. Зарубіжний досвід розробки й впровадження збалансованої системи показників в практику господарювання. Особливості впровадження збалансованої системи показників на вітчизняних підприємствах. Порівняльний аналіз та характеристика програмного забезпечення для збалансованої системи показників. Система управлінського контролю за принципом «Табло». 2 КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Студенти заочної форми навчання спеціальності «Облік і оподаткування» виконують контрольну роботу з дисципліни «Стратегічний управлінський облік». Контрольна робота складається з двох теоретичних питань та одного практичного завдання. Номер варіанту для виконання контрольної роботи обирається у відповідності з таблицею, наведеною нижче.
Таблиця. Варіанти контрольних завдань
Теоретичні питання
Варіанти практичних завдань Варіант 1. На підставі стратегії диференціації ПрАТ «Вентиляційні системи» виготовляє та реалізує настінні вентилятори для витяжних систем. Є такі дані про діяльність підприємства за останні два роки:
Необхідно: 1) обчислити операційний прибуток підприємства за 20ХХ та 20Х1 роки; 2) визначити ключові елементи системи збалансованих показників ПрАТ «Вентиляційні системи» та заповнити відомість збалансованих оцінок Товариства на 20Х1 рік.
Варіант 2. ПрАТ «Безпека» виготовляє домофони. Наведений нижче бюджет життєвого циклу нового виробу враховує очікуване зниження витрат через вартісний аналіз безперервного вдосконалення.
У наведеному бюджеті вже досягнутий бажаний маржинальний дохід. Завдання: 1. Припустимо, що наведений бюджет ґрунтується на очікуваному обсязі продажу 1000000 домофонів. Обчисліть середню ціну життєвого циклу та припустиму виробничу собівартість продукції. 2. Очікується, що калькулювання для безперервного вдосконалення дасть змогу знизити змінні конверсійні витрати (на одиницю) на 4 грн., а постійні конверсійні витрати – на 2000000 грн. упродовж життєвого циклу виробу. Обчисліть цільову собівартість. 3. Якщо конструктори підприємства передбачають, що вартісний аналіз дозволить знизити витрати на одиницю на 14 грн., то які були первісні бюджетні витрати?
Варіант 3. Провести SWOT-аналіз ПАТ «Київський річковий порт» та представити його результати у вигляді матриці.
Варіант 4. ПАТ «Робомастер» спеціалізується на випуску промислових роботів. Господарський портфель складається з п’яти стратегічних зон господарювання (СЗГ). Середньогалузевий темп приросту становить 8%. Інформація про обсяг продажу цих СЗГ і їх конкурентів подана в таблиці:
Побудуйте поточний господарський портфель ПАТ «Робомастер» за методом Бостонської консалтингової групи, встановіть діагноз його стану. До якого типу належить кожна з СЗГ? Яку стратегічну орієнтацію Ви порекомендували б вибрати для кожної з них?
Варіант 5. На підставі стратегії диференціації ПрАТ «Меблі» виготовляє та реалізує письмові столи. Є такі дані про діяльність підприємства за останні два роки:
Необхідно: 1) обчислити операційний прибуток підприємства за 20ХХ та 20Х1 роки; 2) визначити ключові елементи системи збалансованих показників ПрАТ «Меблі» та заповнити відомість збалансованих оцінок Товариства на 20Х1 рік.
Варіант 6. ПрАТ «Телефонія» виготовляє телефонні апарати. Наведений нижче бюджет життєвого циклу нового виробу враховує очікуване зниження витрат через вартісний аналіз безперервного вдосконалення.
У наведеному бюджеті вже досягнутий бажаний маржинальний дохід. Завдання: 1. Припустимо, що наведений бюджет ґрунтується на очікуваному обсязі продажу 100000 телефонів. Обчисліть середню ціну життєвого циклу та припустиму виробничу собівартість продукції. 2. Очікується, що калькулювання для безперервного вдосконалення дасть змогу знизити змінні конверсійні витрати (на одиницю) на 4 грн., а постійні конверсійні витрати – на 100000 грн. упродовж життєвого циклу виробу. Обчисліть цільову собівартість. 3. Якщо конструктори підприємства передбачають, що вартісний аналіз дозволить знизити витрати на одиницю на 12 грн., то які були первісні бюджетні витрати?
Варіант 7. Провести SWOT-аналіз ПАТ «СК «Укррічфлот» та представити його результати у вигляді матриці.
Варіант 8. ПрАТ «Машбуд» спеціалізується на випуску підшипників і роликів для ескалаторів. Господарський портфель складається з чотирьох стратегічних зон господарювання (СЗГ). Інформація про СЗГ ПрАТ «Машбуд» і їх конкурентів подана в таблиці:
Побудуйте поточний господарський портфель ПрАТ «Машбуд» за методом матриці «Дженерал Електрік» — «Мак-Кінсі», встановіть діагноз його стану. В якій зоні матриці знаходиться кожна з СЗГ? Яку стратегічну орієнтацію Ви порекомендували б вибрати для кожної з них?
Варіант 9. На підставі стратегії диференціації ПрАТ «Текстиль» виготовляє та реалізує простирадла. Є такі дані про діяльність підприємства за останні два роки:
Необхідно: 1) обчислити операційний прибуток підприємства за 20ХХ та 20Х1 роки; 2) визначити ключові елементи системи збалансованих показників ПрАТ «Текстиль» та заповнити відомість збалансованих оцінок Товариства на 20Х1 рік.
Варіант 10. ПрАТ «Чистота» виготовляє пилососи. Наведений нижче бюджет життєвого циклу нового виробу враховує очікуване зниження витрат через вартісний аналіз безперервного вдосконалення.
У наведеному бюджеті вже досягнутий бажаний маржинальний дохід. Завдання: 1. Припустимо, що наведений бюджет ґрунтується на очікуваному обсязі продажу 200000 пилососів. Обчисліть середню ціну життєвого циклу та припустиму виробничу собівартість продукції. 2. Очікується, що калькулювання для безперервного вдосконалення дасть змогу знизити змінні конверсійні витрати (на одиницю) на 4 грн., а постійні конверсійні витрати – на 60000 грн. упродовж життєвого циклу виробу. Обчисліть цільову собівартість. 3. Якщо конструктори підприємства передбачають, що вартісний аналіз дозволить знизити витрати на одиницю на 10 грн., то які були первісні бюджетні витрати?
Варіант 11. Провести SWOT-аналіз ПрАТ «Київстар» та представити його результати у вигляді матриці.
Варіант 12. У таблиці наведені результати маркетингових досліджень ринку миючих засобів, на якому працює компанія ТОВ «Управдом». Фірма спеціалізується на виробництві й продажу миючих засобів. Компанія містить у собі шість стратегічних бізнес-одиниць (СБО): А, Б, В, Г, Д, Ж.
Використовуючи метод аналізу бізнес-портфеля компанії, запропонований Бостонською консалтинговою групою, необхідно: 1) визначити стратегічні позиції кожної СБО компанії і сформулювати висновок про стан компанії в цілому; 2) описати можливості практичного використання матриці БКГ і запропонувати свої рекомендації щодо майбутніх стратегій кожної СБО; 3) проаналізувати новий бізнес-портфель компанії, що може бути одержаний у результаті реалізації запропонованої стратегії.
Варіант 13. На підставі стратегії диференціації ПрАТ «Мода» виготовляє та реалізує сумки. Є такі дані про діяльність підприємства за останні два роки:
Необхідно: 1) обчислити операційний прибуток підприємства за 20ХХ та 20Х1 роки; 2) визначити ключові елементи системи збалансованих показників ПрАТ «Текстиль» та заповнити відомість збалансованих оцінок Товариства на 20Х1 рік.
Варіант 14. Провести SWOT-аналіз ТОВ «Астеліт» (оператор мобільного зв’язку Life) та представити його результати у вигляді матриці.
Варіант 15. На підприємстві виділені шість потенційних стратегічних зони господарювання (СЗГ). Економічна характеристика кожної з СЗГ наведена в таблиці.
Необхідно: 1) зіставити та оцінити СЗГ, що розглядаються, за допомогою матриці БКГ; 2) вибрати перспективні СЗГ та дати стратегічні рекомендації підприємству.
Варіант 16. На підставі стратегії диференціації ПрАТ «Вентиляційні системи» виготовляє та реалізує настінні вентилятори для витяжних систем. Є такі дані про діяльність підприємства за останні два роки:
Необхідно: 1) обчислити операційний прибуток підприємства за 20ХХ та 20Х1 роки; 2) визначити ключові елементи системи збалансованих показників ПрАТ «Вентиляційні системи» та заповнити відомість збалансованих оцінок Товариства на 20Х1 рік.
Варіант 17. ПрАТ «Безпека» виготовляє домофони. Наведений нижче бюджет життєвого циклу нового виробу враховує очікуване зниження витрат через вартісний аналіз безперервного вдосконалення.
У наведеному бюджеті вже досягнутий бажаний маржинальний дохід. Завдання: 1. Припустимо, що наведений бюджет ґрунтується на очікуваному обсязі продажу 1000000 домофонів. Обчисліть середню ціну життєвого циклу та припустиму виробничу собівартість продукції. 2. Очікується, що калькулювання для безперервного вдосконалення дасть змогу знизити змінні конверсійні витрати (на одиницю) на 4 грн., а постійні конверсійні витрати – на 2000000 грн. упродовж життєвого циклу виробу. Обчисліть цільову собівартість. 3. Якщо конструктори підприємства передбачають, що вартісний аналіз дозволить знизити витрати на одиницю на 14 грн., то які були первісні бюджетні витрати?
Варіант 18. Провести SWOT-аналіз ДП «Адміністрація морських портів України «Ренійський морський торговельний порт» та представити його результати у вигляді матриці.
Варіант 19. На підставі стратегії диференціації ПрАТ «Меблі» виготовляє та реалізує письмові столи. Є такі дані про діяльність підприємства за останні два роки:
Необхідно: 1) обчислити операційний прибуток підприємства за 20ХХ та 20Х1 роки; 2) визначити ключові елементи системи збалансованих показників ПрАТ «Меблі» та заповнити відомість збалансованих оцінок Товариства на 20Х1 рік.
Варіант 20. ПрАТ «Телефонія» виготовляє телефонні апарати. Наведений нижче бюджет життєвого циклу нового виробу враховує очікуване зниження витрат через вартісний аналіз безперервного вдосконалення.
У наведеному бюджеті вже досягнутий бажаний маржинальний дохід. Завдання: 1. Припустимо, що наведений бюджет ґрунтується на очікуваному обсязі продажу 100000 телефонів. Обчисліть середню ціну життєвого циклу та припустиму виробничу собівартість продукції. 2. Очікується, що калькулювання для безперервного вдосконалення дасть змогу знизити змінні конверсійні витрати (на одиницю) на 4 грн., а постійні конверсійні витрати – на 100000 грн. упродовж життєвого циклу виробу. Обчисліть цільову собівартість. 3. Якщо конструктори підприємства передбачають, що вартісний аналіз дозволить знизити витрати на одиницю на 12 грн., то які були первісні бюджетні витрати? 3 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ ТА ОФОРМЛЕННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
Контрольна робота повинна бути виконана та представлена на кафедру для перевірки не пізніше, ніж за 3 дні до здачі заліку з даної дисципліни. Студенти, які не виконали контрольну роботу, або виконали її незадовільно, до здачі заліку не допускаються. Контрольна робота повинна містити титульний лист (із зазначенням шифру залікової книжки студента), зміст, виконані завдання, список використаної літератури (в тому числі сторінки Internet, якщо вони теж були джерелом інформації). Для розкриття теоретичних питань у змісті може бути наведений їх більш детальний план, згідно з яким слід будувати текст. В роботі повинні бути посилання на дійсно використані літературні джерела у квадратних дужках ([1]). Виконувати роботу слід на аркушах стандартного паперу формату А4, 14 або 12 шрифтом Times New Roman, одинарним міжрядковим інтервалом, абзац – 1,25 см, нумерація сторінок у правому верхньому куті. Аркуші мають бути скріплені між собою канцелярською скріпкою (степлер не використовувати!) і вкладені у файл прозорий, або прошиті у швидкозшивач пластиковий з прозорим верхом. 4 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ Контрольна робота підлягає захисту. Якщо на захисті роботи студент підтверджує якість виконаного завдання, то робота вважається зарахованою, а студент допускається до заліку. Максимальна кількість балів за контрольну роботу – 50, з них:
4 ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЗАЛІКУ
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Основна:
Додаткова:
|