|
Трансфер технологійДата публикации: 05.09.2019 13:36
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені Вадима Гетьмана» Факультет ЕКОНОМІКИ ТА УПРАВЛІННЯ Кафедра МЕНЕДЖМЕНТУ
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково - педагогічної роботи _____________ А.М. Колот
« ____ » ____________ 2017 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань
з дисципліни «Трансфер технологій»
рівень вищої освіти другий (магістерський) галузь знань 0306 «Менеджмент і адміністрування» спеціальність 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)» магістерська програма «Менеджмент інновацій»
ПОГОДЖЕНО: Завідувач кафедри менеджменту ________________ С.М. Соболь
Начальник навчально – методичного відділу ________________ Т.В. Гуть
Київ 2017 Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни «Трансфер технологій» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)» / Укл.: Лазаренко Ю.О. – К.: КНЕУ, 2017.
Укладач: Лазаренко Ю.О., к.е.н., доцент
Рецензент: Лігоненко Л.О., д.е.н., професор
Зміст ВСТУП..................................................................................................................................................... 4 1. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ......................................................................................... 9 2. Зміст дисципліни за темами........................................................................................... 10 Тема 1. Основи управління трансфером та комерціалізацією технологій.......................................... 10 Тема 2. Нормативно-правове забезпечення трансферу технологій.................................................... 10 Тема 3. Потенціал трансферу технологій: сутність, складові та методи оцінювання....................... 10 Тема 4. Сучасні організаційні форми трансферу технологій.............................................................. 11 Тема 5. Методичні підходи до вартісної оцінки об’єкта трансферу технологій................................ 11 Тема 6. Інформаційно-консультативне забезпечення трансферу технологій..................................... 11 Тема 7. Міжнародний технологічний обмін та засоби державного регулювання міжнародної передачі технологій................................................................................................................................................................ 12 3. ПЛАНИ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ.............................................................................................. 12 3.1. Плани занять для студентів очної форми навчання...................................................................... 12 3.2. Плани контактних занять для студентів заочної форми навчання............................................... 18 3.3. Плани навчальної роботи студентів заочної форми навчання в міжсесійний період................. 22 4. САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ........................................................................................ 21 5. ПОТОЧНИЙ І ПІДСУМКОВИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ.............................................................. 21 5.1. Очна форма навчання..................................................................................................................... 22 5.2. Заочна форма навчання.................................................................................................................. 28 6. Рекомендовані інформаційні джерела..................................................................... 31 6.1. Основна література......................................................................................................................... 31 6.2. Додаткова література..................................................................................................................... 31 6.3. Ресурси мережі Internet................................................................................................................... 32
Вступ
Структурні зміни в економіці України, переорієнтація вітчизняних підприємств на інноваційний шлях розвитку потребують прискорення процесів трансферу і комерціалізації технологій. Значної актуальності набувають питання забезпечення єдності процесів створення знань, розробки новітніх технологій та їх практичного використання. Саме трансфер технологій сприяє реалізації сучасних технологічних рішень шляхом подолання розриву між науковою та виробничою сферою. Навчальна дисципліна «Трансфер технологій» є складовою циклу професійної підготовки магістрів програми «Менеджмент інновацій», основою для опанування ними сучасних інструментів управління передачею технологій, методичних підходів до оцінки потенціалу трансферу технологій, способів правового захисту та комерціалізації об’єктів інтелектуальної власності з метою забезпечення інноваційного розвитку як окремих господарюючих суб’єктів, так і держави в цілому. Вона створює базу знань та вмінь з вивчення економічних відносин на ринку технологій, взаємозв’язків між суб’єктами трансферу технологій із урахуванням особливостей функціонування вітчизняної економіки, а також досвіду провідних зарубіжних країн з питань регулювання і стимулювання технологічного обміну. Програма з дисципліни «Трансфер технологій» є нормативним документом ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», розробленим кафедрою менеджменту на основі освітньо-професійної програми підготовки магістрів галузі знань 0306 «Менеджмент і адміністрування» спеціальності 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)» відповідно до навчального плану. Вона визначає обсяги знань, які повинен опанувати студент відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики, а також алгоритму вивчення навчального матеріалу дисципліни «Трансфер технологій». Дисципліна «Трансфер технологій» належить до вибіркової частини навчального плану (за вибором студентів) підготовки студентів спеціальності «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)», що навчаються на магістерській програмі «Менеджмент інновацій». Мета навчальної дисципліни – формування у студентів системи теоретичних знань і практичних навичок у сфері управління трансфером та комерціалізацією технологій, методів аналізу та діагностики потенціалу трансферу технологій на макро-, мезо- та мікрорівнях, обґрунтування доцільності вибору організаційних і правових форм трансферу технологій із урахуванням критеріїв їх ефективності. Завдання навчальної дисципліни:
Предмет навчальної дисципліни – процес управління трансфером технологій, методичні підходи до аналізу ринкового та технологічного потенціалу об’єкта трансферу, прикладні аспекти оцінювання доцільності та ефективності використання різних організаційних форм трансферу технологій. Місце дисципліни в начальному процесі підготовки фахівців. Дисципліна «Трансфер технологій» є вибірковою (за вибором студента) для магістрів спеціальності 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)» за програмою «Менеджмент інновацій». Вона базується на матеріалах таких нормативних наук і спеціальних вибіркових дисциплін, як «Інноватика», «Інфраструктура ринку інновацій», «Інноваційний менеджмент», «Технологічний менеджмент», «Інтелектуальна власність», «Інноваційна політика». Зазначена дисципліна вивчається одночасно із науками «Стратегічне управління інноваційним розвитком» та «Маркетинг інновацій». Теоретичні знання та практичні навички, набуті студентами під час вивчення дисципліни «Трансфер технологій», можуть бути використані для підготовки консультаційного проекту, а також магістерської дипломної роботи. У результаті вивчення дисципліни «Трансфер технологій» студенти повинні мати цілісне уявлення про особливості управління процесом трансферу технологій та знати:
Внаслідок опанування дисципліни «Трансфер технологій» студенти повинні вміти:
Викладання дисципліни «Трансфер технологій» спрямоване на формування у студентів спеціальності «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)»таких основних компетенцій: 1.1. Адміністративно-координаційні:
1.2. Аналітично-діагностичні:
1.3. Планово-прогностичні:
1.4. Організаційно-правові:
1.5. Контрольні:
1.6. Комунікаційні:
1.7. Навчальні та науково-дослідницькі:
1. Тематичний план дисципліни «Трансфер технологій»
2. Зміст дисципліни за темами
Тема 1. Основи управління трансфером та комерціалізацією технологій. Ринок технологій і його сучасні інститути (фінансові, інформаційні, консалтингові). Суб’єкти і об’єкти ринку технологій. Зміст та значення трансферу технологій у процесі комерціалізації результатів наукових досліджень. Класифікація видів трансферу технологій (за напрямом трансферу, за типом контракту, за сферою розповсюдження, за рівнем обміну, за видом технології, що передається, за ступенем готовності об’єкта трансферу до комерційного використання). Комерційний і некомерційний трансфер технологій. Основні функції трансферу технологій. Моделі трансферу технологій (лінійна, інтерактивна). Ринкова модель комерціалізації технологій. Цілі, задачі, функції, принципи, методи управління трансфером технологій на підприємстві. Стратегія та політика трансферу технологій: сутність та взаємозв’язок з іншими видами стратегій (політик) підприємства. Особливості процесного підходу до управління трансфером технологій з позицій розробника. Характеристика основних етапів процесу трансферу технологій (визначення напрямків трансферу науково-технічної розробки, аналіз перспективних сегментів ринку і потенційних споживачів, перетворення науково-технічної розробки в товар для ринку технологій, оцінка її комерційного потенціалу, просування технології на ринок, адаптація (доопрацювання) вихідного технологічного пакета до вимог конкретного потенційного покупця, реалізація технології на ринку). Сучасний стан та тенденції у вітчизняній сфері трансферу технологій. Найбільш поширені форми комерційного трансферу технологій в Україні. Бар’єри трансферу технологій в Україні та шляхи їх подолання.
Тема 2. Нормативно-правове забезпечення трансферу технологій. Правові засади комерціалізації об’єктів інтелектуальної власності та трансферу технологій в Україні. Забезпечення правового захисту об’єкта трансферу. Визначення правовласників об’єкта трансферу. Види угод, що застосовуються в практиці технологічного обміну. Зміст та істотні умови угод про трансфер технологій і передачу прав на використання інтелектуальної власності. Патентування. Патентна система захисту прав промислової власності. Ліцензування. Ліцензія як правова форма розпорядження правами інтелектуальної власності. Суб’єкти ліцензійних угод. Поняття, види та особливості ліцензійної угоди. Види ліцензійних платежів (роялті, паушальні платежі). Класифікація ліцензійних угод у сфері трансферу технологій (за об’єктом трансферу, за обсягом прав, що передаються, за способом охорони об’єкта трансферу). Структура, зміст і специфіка складання ліцензійних угод. Франчайзингова угода. Передання прав на об’єкти інтелектуальної власності за договором комерційної концесії (франшизи). Передання прав на об’єкти інтелектуальної власності за договором лізингу. Угода про надання технічних послуг. Угода про продаж «ноу-хау».
Тема 3. Потенціал трансферу технологій: сутність, складові та методи оцінювання. Технологічний аудит. Оцінка ринкового та технологічного потенціалу об’єкта трансферу. Економічна сутність та призначення технологічного аудиту. Цілі технологічного аудиту. Критичні фактори успіху комерціалізації інновацій. Базові методичні підходи до оцінювання комерційного потенціалу технологій. Цикл створення технології: інноваційна ідея, підтверджена концепція, робочий логотип, комерційний продукт. Оцінювання технологій-конкурентів. Аналіз конкурентів по трансферу технологій. Функціональний аналіз. Методи прогнозування розвитку ринку. Оцінка корисності технологій. Загальна логічна послідовність проведення оцінювання корисності технології. Ідентифікація прав інтелектуальної власності. Маркетингове дослідження та конкурентний аналіз. Основні методи маркетингових досліджень на ринку об’єктів інтелектуальної власності. Зміст та призначення патентно-кон’юнктурних досліджень. Фактори, які можуть ускладнити проведення маркетингових досліджень на ринку об’єктів інтелектуальної власності. Методи експрес-аналізу можливості комерціалізації результатів інтелектуальної праці. Виявлення потенційних ринків, споживачів, ліцензіатів. Робота з експертами та потенційними виробниками (споживачами): отримання та систематизація інформації. Бально-рейтингові та експертні методи оцінювання технічної, ринкової та практичної можливості комерціалізації результатів інтелектуальної праці. Фактори та шляхи підвищення комерційного потенціалу технологічних інновацій. Оцінювання потенціалу трансферу технологій на макро- (державному) та мезо- (регіональному) рівні. Індикатори оцінювання потенціалу трансферу технологій зі сторони «входів» та «виходів». Бально-рейтингові методи порівняльної оцінки потенціалу трансферу технологій на макро- та мезо- рівнях.
Тема 4. Сучасні організаційні форми трансферу технологій. Класифікація основних форм трансферу технологій. Організаційні форми трансферу технологій, пов’язані з інтелектуальними і техніко-технологічними ресурсами підприємства: надання технічних, аналітичних, конструкторських, консультаційних послуг; інжиніринг; виконання замовлень на НДДКР; розроблення проектних пропозицій, технічної та конструкторської документації; аутсорсинг. Організаційні форми трансферу технологій, засновані на наявності права на об’єкти інтелектуальної власності: ліцензування; передача ноу-хау; франчайзинг; лізинг; спільні підприємства; постачання промислової технології; технічно-промислова кооперація; створення «spin-off», «spin-in» та «spin-out» фірм. Переваги, недоліки і обмеження різних організаційних форм трансферу технологій. Критерії вибору організаційних форм трансферу технологій. Чинники впливу на прийняття управлінських рішень стосовно вибору оптимальної форми трансферу технології (нагальність застосування технології, стадія життєвого циклу технології, вид технології, потенціал підприємства, обсяги інвестування, ризики використання технології, тип стратегії трансферу).
Тема 5. Методичні підходи до вартісної оцінки об’єкта трансферу технологій. Основні види вартості, що використовуються при оцінці об’єктів інтелектуальної власності. Підходи до оцінки та принципи визначення вартості об’єктів інтелектуальної власності. Витратний підхід (метод основних витрат, метод вартості заміщення, метод відтворюваної вартості). Ринковий (порівняльний) підхід. Дохідний підхід (метод розподілу прибутків, метод додаткового прибутку, метод роялті, метод непрямої капіталізації). Метод дисконтування грошових потоків та метод роялті при оцінці вартості об’єктів інтелектуальної власності. Порядок оцінки прав на об’єкти інтелектуальної власності. Підходи до розрахунку ринкової ціни ліцензії (за витратами ліцензіара на розробку винаходу або ноу-хау і доведення його до стадії продажу; за розміром мінімально припустимої ціни для розробника; за оцінкою витрат покупця на альтернативні рішення для досягнення результатів, які можуть бути отримані при використанні об’єкта трансферу; на основі прецедентів раніше укладених угод на подібні об’єкти трансферу). Фактори, що впливають на розмір винагороди ліцензіара. Визначення розмірів ліцензійних платежів. Проблеми, які виникають під час оцінки об’єктів інтелектуальної власності в Україні. Специфіка оцінювання об’єктів інтелектуальної власності на різних стадіях життєвого циклу. Особливості визначення прибутку від використання об’єктів промислової власності. Обґрунтування економічної доцільності трансферу технологій. Критерії ефективності трансферу технологій. Ризики у проектах трансферу технологій та шляхи їх мінімізації.
Тема 6. Інформаційно-консультативне забезпечення трансферу технологій. Завдання інформаційного пошуку в процесі трансферу технологій. Джерела маркетингової та технологічної інформації. Структура державної системи науково-технічної та патентної інформації України. Український інститут науково-технічної та економічної інформації (УКРІНТЕІ). Державна служба інтелектуальної власності. Фонд патентної документації громадського користування (ФГК). Електронні бази інформаційних ресурсів з науково-технічної діяльності. Посередницька діяльність у сфері трансферу технологій. Види технологічних посередників (корпоративні, групові, індивідуальні, випадкові) та їх основні функції. Технологічне брокерство. Інноваційні «релей-центри» (Innovation Relay Centre, IRC): принципи створення, основні напрямки діяльності, послуги, що надаються розробникам і потенційним споживачам технологій, зарубіжна практика функціонування. Міжнародні мережі трансферу технологій. Європейська мережа «релей-центрів» (Innovation Relay Centers Network, IRC network; Enterprise Europe Network, EEN). Принципи функціонування Національної мережі трансферу технологій (НМТТ), модель роботи та механізм взаємодії її учасників. Технологічний профіль. Типи профілів централізованої бази даних НМТТ (технологічні пропозиції; технологічні запити; інноваційні пропозиції; інноваційні продукти; пропозиції НДДКР; запити НДДКР). Послідовність дій щодо вступу організації до НМТТ. Порядок підготовки та оформлення технологічного профілю для розміщення у базі інформаційної платформи НМТТ. Поширені помилки при заповненні технологічних профілів. Методологія пошуку та порядок відбору партнерів для трансферу технологій. Розрахунок потенціалу технічних і нетехнічних можливостей реципієнтів (виробників, споживачів, ліцензіатів) трансферу технологій.
Тема 7. Міжнародний технологічний обмін та засоби державного регулювання міжнародної передачі технологій. Інтернаціоналізація технологій. Сучасні тенденції розвитку світового ринку технологій. Теоретичні основи, передумови та доцільність міжнародної передачі технологій. Участь суб’єктів господарювання у міжнародній передачі технологій. Моделі міжнародного трансферу технологій. Стратегії міжнародного трансферу технологій. Позаринкові форми міжнародного трансферу технологій. Інфраструктура міжнародного трансферу технологій. Міжнародні науково-технологічні центри. Міжнародне науково-технічне сприяння. Міжнародні програми науково-технологічного розвитку. Діяльність міжнародних організацій щодо координації процесу передачі технологій. Міжнародні угоди у сфері інтелектуальної власності. Міжнародні угоди у сфері охорони промислової власності. Засади державної політики у сфері міжнародного науково-технічного співробітництва. Державне регулювання міжнародного трансферу технологій: цілі, принципи, методи та засоби. Зарубіжний та вітчизняний досвід регулювання міжнародного обміну технологіями. Особливості сучасного механізму державного регулювання та стимулювання міжнародного трансферу технологій в Україні. Проблемні аспекти регулювання імпорту технологій та технологічних інвестицій. Перспективи України на міжнародних ринках технологій.
3. Плани занять з дисципліни 3.1. Плани занять для студентів очної форми навчання Заняття №1. Дискусія з елементами аналізу Тема 1. Основи управління трансфером та комерціалізацією технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [1; 3; 6; 11] зі списку основної літератури; [16; 21; 25] з додаткової; [26; 28] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №2. Семінар-розгорнута бесіда Тема 2. Нормативно-правове забезпечення трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [1; 8; 10; 11] зі списку основної літератури; [15; 17; 19; 24] з додаткової; [26; 28; 29] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №3. Семінар-дискусія з елементами аналізу Тема 3. Потенціал трансферу технологій: сутність, складові та методи оцінювання. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [2; 3; 5; 8] зі списку основної літератури; [20; 21 25] з додаткової; [26] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №4. Семінар-дискусія з елементами аналізу Тема 4. Сучасні організаційні форми трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [4; 5; 7; 8] зі списку основної літератури; [21; 25] з додаткової; [26; 31; 32] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №5. Семінар-дискусія, розрахункові завдання Тема 5. Методичні підходи до вартісної оцінки об’єкта трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [9; 10; 11; 12] зі списку основної літератури; [14; 21; 25] з додаткової. Заняття №6. Семінар-дискусія, робота у малих творчих групах Тема 6. Інформаційно-консультативне забезпечення трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [2; 11; 13] зі списку основної літератури; [14; 16; 18; 23] з додаткової; [28; 29; 34; 35] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №7. Семінар-дискусія, робота у малих творчих групах Тема 7. Міжнародний технологічний обмін та засоби державного регулювання міжнародної передачі технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття (ключові програмні питання)
Інформаційне забезпечення: джерела [4; 6; 8] зі списку основної літератури; [18; 21; 23; 24] з додаткової; [30; 31; 32; 33] з переліку ресурсів мережі Internet. 3.2. Плани контактних занять для студентів заочної форми навчання Заняття №1, 2. Міні-лекція, міні-семінар з проблемною дискусією Тема 1. Основи управління трансфером та комерціалізацією технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з обговоренням таких проблемних питань:
Інформаційне забезпечення: джерела [1; 3; 6; 11] зі списку основної літератури; [16; 21; 25] з додаткової; [26; 28] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №3. Міні-лекція, міні-семінар з обговоренням проблемних питань Тема 2. Нормативно-правове забезпечення трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з обговоренням таких проблемних питань:
Інформаційне забезпечення: джерела [1; 8; 10; 11] зі списку основної літератури; [15; 17; 19; 24] з додаткової; [26; 28; 29] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №4, 5. Міні-лекція, міні-семінар з розв’язуванням задач Тема 3. Потенціал трансферу технологій: сутність, складові та методи оцінювання. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з розв’язуванням розрахункових задач Інформаційне забезпечення: джерела [2; 3; 5; 8] зі списку основної літератури; [20; 21 25] з додаткової; [26] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №6. Міні-лекція, міні-семінар з проблемною дискусією Тема 4. Сучасні організаційні форми трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з обговоренням таких проблемних питань:
Інформаційне забезпечення: джерела [4; 5; 7; 8] зі списку основної літератури; [21; 25] з додаткової; [26; 31; 32] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №7. Міні-лекція, міні-семінар із застосуванням кейс-методу Тема 4. Сучасні організаційні форми трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар із застосуванням кейс-методу У ході практичного розв’язання кейсу студенти у малих творчих групах працюють над вирішенням проблемної ситуації практичного спрямування, ідентифікують переваги та недоліки окремих форм трансферу технологій та визначають доцільність їх використання залежно від особливостей функціонування підприємства. Інформаційне забезпечення: джерела [4; 5; 7; 8] зі списку основної літератури; [21; 25] з додаткової; [26; 31; 32] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №8. Міні-лекція, міні-семінар з розв’язуванням задач Тема 5. Методичні підходи до вартісної оцінки об’єкта трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з розв’язуванням розрахункових задач Інформаційне забезпечення: джерела [9; 10; 11; 12] зі списку основної літератури; [14; 21; 25] з додаткової. Заняття №9. Міні-лекція, міні-семінар з розв’язуванням задач Тема 5. Методичні підходи до вартісної оцінки об’єкта трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з розв’язуванням розрахункових задач Інформаційне забезпечення: джерела [9; 10; 11; 12] зі списку основної літератури; [14; 21; 25] з додаткової. Заняття №10. Міні-лекція, міні-семінар з проблемною дискусією Тема 6. Інформаційно-консультативне забезпечення трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з обговоренням таких проблемних питань:
Інформаційне забезпечення: джерела [2; 11; 13] зі списку основної літератури; [14; 16; 18; 23] з додаткової; [28; 29; 34; 35] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №11. Міні-лекція, міні-семінар, робота у малих творчих групах Тема 6. Інформаційно-консультативне забезпечення трансферу технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з розв’язанням проблемних завдань Інформаційне забезпечення: джерела [2; 11; 13] зі списку основної літератури; [14; 16; 18; 23] з додаткової; [28; 29; 34; 35] з переліку ресурсів мережі Internet.
Заняття №12. Міні-лекція, міні-семінар з проблемною дискусією Тема 7. Міжнародний технологічний обмін та засоби державного регулювання міжнародної передачі технологій. Завдання: сформувати у студентів такі навички і компетенції:
План заняття Міні-лекція з висвітлення питань:
Міні-семінар з обговоренням таких проблемних питань:
Інформаційне забезпечення: джерела [4; 6; 8] зі списку основної літератури; [18; 21; 23; 24] з додаткової; [30; 31; 32; 33] з переліку ресурсів мережі Internet. Заняття №13. Поточний модульний контроль Завдання: перевірити якість засвоєння теоретичних та прикладних аспектів дисципліни. План заняття Проведення комплексної аудиторної самостійної роботи (ПМК).
3.3. Плани навчальної роботи студентів заочної форми навчання в міжсесійний період
Відповідно до наказу №84 від 13.02.2014 р. в міжсесійний період для студентів заочної форми навчання передбачено виконання обов’язкових та вибіркових видів робіт згідно карти самостійної роботи студентів. Так, обов’язково має бути виконано домашню письмову роботу, яка передбачає розгорнуту відповідь на два теоретичних питання та розв’язання задачі. Серед пропозицій вибіркових завдань за картою самостійної роботи студентів заочної форми навчання студент самостійно обирає одне з завдань та виконує його в міжсесійний період. Студент повинен захистити домашню письмову роботу та вибіркове завдання за два тижні до екзаменаційної сесії протягом міжсесійного періоду у відповідності до графіку проведення «Дня заочника» - друга і четверта суботи навчального семестру. Оцінювання виконаних робіт та захисту їх в «День заочника» здійснюється за критеріями оцінювання знань, які викладено у 8 розділі РНП.
4. Самостійна робота студентів
У відповідності до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи у КНЕУ», затвердженого Вченою радою КНЕУ 20.12.2012, було розроблено «Карти самостійної роботи студентів» (Карта СРС) для організації самостійної роботи студентів з дисципліни «Трансфер технологій», які відображають перелік форм самостійної роботи студента, види навчальних робіт, які необхідно виконати студенту відповідно до робочої навчальної програми дисципліни та кількість балів, які можна отримати за виконання цих робіт. Карти СРС розроблено окремо за кожною формою навчання (денна, заочна) за умови підсумкового контролю знань у формі заліку (вибіркова дисципліна). Карти СРС з дисципліни «Трансфер технологій» наведено нижче. Студентам надається інформація про всі обов’язкові та вибіркові завдання з дисципліни «Трансфер технологій» та максимальну кількість балів, які можливо набрати за їх виконання. Кожен студент самостійно роздруковує для себе Карту СРС із «Методичних матеріалів щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань», розміщених на сайті КНЕУ, визначається щодо вибіркової складової своєї самостійної роботи, виконує обов’язкові та вибіркові завдання та відповідно до зазначених термінів звітує викладачу про їх виконання. Оцінки (бали), одержані студентами за виконання різних видів самостійної роботи, фіксуються викладачем в Електронному журналі обліку поточної успішності студентів. Поточні консультації студентів з питань виконання завдань СРС та підбиття підсумків за окремими видами виконаних робіт здійснюються під час планових занять з індивідуально-консультативної роботи (ІКР).
5. Поточний і підсумковий контроль знань
5.1. Очна форма навчання
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА Для підсумкового контролю у формі заліку (ПМК) з дисципліни «Трансфер технологій» для студентів галузі знань 0306 «Менеджмент і адміністрування» спеціальності 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)» магістерської програми «Менеджмент інновацій» рівня вищої освіти – магістр Денна форма навчання
* Види семінарських (практичних, лабораторних занять) затверджуються робочою навчальної програми науки (дисципліни). ** Кількість модульних (контрольних) робіт з однієї науки (дисципліни) визначає кафедра. За семестр не повинно проводитись більше 2-х модульних (контрольних) робіт. *** За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності – в роботі конференцій, підготовці наукових публікацій тощо – можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. Методичні вказівки до виконання вибіркових індивідуальних завдань
1. Аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою тематикою. Використовуючи фахові наукові періодичні видання, ресурси Інтернет та інші джерела інформації студент повинен знайти та провести критично-порівняльний аналіз трьох наукових публікацій за однією з тем дисципліни «Трансфер технологій», передбачених навчальною програмою. Тема для виконання завдання обирається самостійно, погоджується з викладачем і закріплюється за студентом. Виконане індивідуальне завдання структурно має складатися з двох частин:
Структура анотації наукової публікації (назву складових слід вказувати в роботі):
За вказаними вище складовими кожну статтю необхідно висвітлити окремо.
2. Написання реферату за заданою тематикою. Тема для виконання завдання обирається самостійно, погоджується з викладачем і закріплюється за студентом. Орієнтований перелік тем для написання рефератів зазначений у розділі 10. Реферат повинен мати чітку та логічну побудову. Складовими частинами реферату мають бути зміст, вступ, основна частина, висновки, список використаних джерел, додатки (у разі необхідності). У вступі до реферату (1 – 1,5 сторінки) стисло характеризується сучасний стан розробки проблеми; обґрунтовується актуальність теми, чітко визначаються мета та завдання дослідження, об’єкт і предмет дослідження, характеризується рівень опрацювання проблеми у вітчизняній і зарубіжній літературі, вказується інформаційна база дослідження. У основній частині реферату необхідно розкрити сутність обраної теми, її найважливіші питання та проблеми. В цій частині роботи необхідно показати, як досліджувана проблема з позицій сучасності висвітлена в літературі, викласти сутність існуючих підходів до її вирішення, здійснити їх критичний аналіз, провести порівняння та сформулювати власну точку зору. У висновках (1 – 2 сторінки) потрібно стисло викласти основні результати проведеного дослідження і визначити, якою мірою вирішені завдання та досягнута мета роботи, що були сформульовані у вступі У рефераті обов’язково має бути наведений список використаної при його написанні нормативної, монографічної, спеціальної, довідкової, статистичної та періодичної літератури; посилання на використану літературу обов’язкове, при цьому у тексті необхідно зазначити номери відповідних джерел. Реферат має бути виконаний та оформлений з додержанням усіх технічних вимог до наукових робіт. Шрифт Times New Roman розмір 14 пт, інтервал – 1,5. Текст розміщується на сторінці, яка обмежується полями: лівим – 20-25 мм, правим – 10-15 мм, верхнім – 20-25 мм, нижнім – 20-25 мм. Загальний обсяг реферативного дослідження не повинен перевищувати 10 – 15 сторінок. Результати самостійно виконаної індивідуальної роботи щодо реферування написання реферату підлягають захисту у ході співбесіди, що здійснюється під час індивідуально-консультативної роботи.
3. Опрацювання іноземного наукового джерела за заданою проблематикою. Використовуючи фахові іноземні наукові періодичні видання, ресурси Інтернет та інші джерела інформації студент повинен знайти, здійснити переклад та провести аналіз наукової публікації за однією з тем дисципліни «Трансфер технологій», передбачених навчальною програмою. Тема для виконання завдання обирається самостійно, погоджується з викладачем і закріплюється за студентом. Виконане індивідуальне завдання структурно має складатися з двох частин:
Структурно індивідуальне завдання стосовно опрацювання іноземного наукового джерела має містити дані про наукову публікацію (автор, назва публікації, назва журналу, №, рік видання або повна електронна адреса); безпосередній переклад наукового тексту українською мовою та аналітичну частину, в якій слід навести основні практичні висновки за результатами дослідження та обґрунтувати обмеження і можливості практичного застосування зарубіжного досвіду у вітчизняній практиці.
4. Складання тестових запитань за заданою тематикою. Використовуючи фахову наукову літературу, ресурси Інтернет та інші джерела інформації студент повинен розробити десять тестових запитань за однією з тем дисципліни «Трансфер технологій», передбачених навчальною програмою. Тема для виконання завдання обирається самостійно, погоджується з викладачем і закріплюється за студентом. Структура індивідуального завдання:
Вимоги до складання тестових запитань:
З нової сторінки кожну відповідь, спираючись на використані монографії, підручники або посібники, слід всебічно теоретично обґрунтувати із зазначенням посилання на джерело.
5. Підготовка презентації за заданою тематикою. Використовуючи фахову наукову літературу, ресурси Інтернет та інші джерела інформації студенти повинні підготувати презентацію за однією з тем дисципліни «Трансфер технологій», передбачених навчальною програмою. Презентація готується у складі творчих міні-груп та має на меті узагальнення і критичний аналіз зарубіжного досвіду трансферу технологій (технологічного обміну) та розробку пропозицій стосовно можливостей запозичення такого досвіду для розбудови національної інноваційної системи України.
Критерії оцінки виконання вибіркових завдань: 10 балів – звіт подано належної форми та змісту, наявний самостійно сформульований та обґрунтований порівняльно-критичний аналіз, надані власні висновки, наявні посилання на використані джерела, студент на захисті демонструє володіння та розуміння матеріалом, представленим у звіті; 8 балів – звіт подано належної форми та змісту, наявний самостійно сформульований та обґрунтований порівняльно-критичний аналіз, власні висновки відсутні, не скрізь наявні посилання на використані джерела за умови переконливого захисту представленого звіту; 6 балів – звіт подано належної форми та змісту, наявний самостійно сформульований аналіз, надані некоректні критичні порівняння змісту матеріалу, власні висновки відсутні; 0 балів – звіт не відповідає встановленим вимогам до його форми та змісту, не містить порівняльно-критичного аналізу поглядів авторів на суть обраної проблеми та шляхи її вирішення або студент не демонструє володіння представленою у звіті інформацією, завдання не представлено або представлено несвоєчасно, не відповідає вимогам, виконано не самостійно (є повний або частковий збіг тексту з текстом роботи іншого студента).
Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань студентів очної форми навчання з дисципліни «Трансфер технологій»
Для студентів денної форми навчання об’єктами поточного контролю є:
Результати поточного контролю знань студентів оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів (включно).
Об’єктами контролю є:
Основними формами здійснення контролю є:
Оцінювання систематичності та активності роботи студентів за кожним із об’єктів контролю здійснюється за шкалою від 0 до 4 балів (з інтервалом 0, 1, 2, 3, 4). Кількість балів, отриманих кожним студентом на кожному практичному (семінарському) занятті, підсумовується і включається в загальну суму балів поточної успішності разом із балами за модульні контрольні роботи, виконання завдань для самостійної роботи тощо.
При виконанні модульних контрольних робіт оцінці підлягають теоретичні знання, яких набули студенти після опанування певного модуля дисципліни. Протягом семестру передбачається проведення двох модульних контрольних робіт. Перша модульна контрольна робота складається з двох блоків завдань за темами 1 – 3 програми курсу; друга модульна контрольна робота складається з двох блоків завдань за темами 4 – 7 програми курсу. До складу завдань конкретної модульної контрольної роботи, зважаючи на форму навчання, специфіку спеціальності, потоку, групи, середній рівень засвоєння програмного матеріалу студентами, а також в залежності від ступеню підготовленості та активності групи, продемонстрованих на попередніх семінарських та практичних заняттях, можуть, у різній кількості та співвідношенні, включатися:
Для оцінювання рівня відповідей студентів на тестові завдання закритого типу використовуються такі критерії: 10 балів – від 17 до 20 правильних відповідей; 8 балів – від 13 до 16 правильних відповідей; 6 балів – від 8 до 12 правильних відповідей; 0 балів – від 0 до 7 включно правильних відповідей. Для оцінювання рівня відповідей стосовно письмового розв’язання розрахунково-аналітичних завдань застосовуються такі критерії: 5 балів – правильне розв’язання задачі з повним викладенням порядку її розв’язання та обґрунтованістю відповіді за результатами розрахунків; 4 бали – правильне розв’язання задачі з неповним викладенням порядку її розв’язання або недостатньо глибокою обґрунтованістю відповіді за результатами розрахунків, незначні арифметичні помилки; 3 бали – розв’язання задачі з допущенням кількох арифметичних помилок і неповним викладенням порядку її розв’язання; відсутність висновків за результатами розрахунків; 1-2 балів – часткове розв’язання задачі з неправильним викладенням міркувань щодо порядку розв’язання; 0 балів – задача не розв’язана або розв’язана неправильно. За всі види робіт, виконані під час модульного контролю, студент може одержати підсумкову оцінку 10, 8, 6 або 0 балів. Порядок і час проведення модульних контрольних робіт визначається викладачем, відповідальним за дисципліну, включається до робочої програми дисципліни і доводиться до студентів на початку семестру.
Об’єктами контролю є:
Основними формами здійснення контролю є:
Різновиди завдань для самостійного опрацювання наведені в карті СРС (розділ 8). Тематика вибіркових завдань для самостійного опрацювання, терміни і вимоги до їх виконання визначаються лектором потоку та викладачами, які проводять семінарські та практичні заняття і доводяться до студентів на початку семестру. У разі невиконання завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх до останнього практичного (семінарського) заняття. Порядок складання визначає викладач. Підсумковий контроль знань студентів з дисципліни «Трансфер технологій» здійснюється на основі результатів поточного модульного контролю (ПМК). Оцінювання знань студентів за дисципліною здійснюється за 100-бальною шкалою, тобто завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів (включно) з подальшим переведенням оцінок за шкалою ECTS.
5.2. Заочна форма навчання
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА Для підсумкового контролю у формі заліку (ПМК) з дисципліни «Трансфер технологій» для студентів галузі знань 0306 «Менеджмент і адміністрування» спеціальності 8.03060101 «Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)» магістерської програми «Менеджмент інновацій» рівня вищої освіти – магістр Заочна форма навчання
* За рішенням кафедри студентам, які брали участь у позанавчальній науковій діяльності – участь у конференції, підготовці наукових публікацій тощо – можуть присуджуватись додаткові бали за поточну успішність, але не більше 10 балів. Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань студентів заочної форми навчання з дисципліни «Трансфер технологій»
Відповідно до наказу №84 від 13.02.2014 р. для студентів заочної форми навчання передбачено розподіл балів на поточний контроль у формі ПМК у обсязі 100 балів. В сесійний період при проведенні контактних занять для студентів заочної форми навчання передбачено проведення міні-лекцій, міні-семінарів - розгорнутих бесід із обговоренням проблемних питань, на яких студенти можуть отримати до 15 балів за систематичну та активну аудиторну роботу. За виконання підсумкової модульної контрольної роботи передбачено максимальну оцінку – 25 балів. Таким чином, загальна кількість балів за роботу на контактних заняттях під час сесії складає 40 балів. Виконання індивідуальних завдань в міжсесійний період (в тому числі з використанням дистанційних технологій) передбачає виконання домашніх контрольних завдань та індивідуальних робіт за вибором (згідно з картою СРС), за які студент може отримати відповідно по 30 балів. Отримання балів за індивідуальні завдання передбачає обов’язковий захист індивідуальних завдань (контрольної та вибіркової робіт), які виконуються студентом заочної форми навчання в міжсесійний період. При формуванні оцінки за індивідуальні завдання (контрольну роботу), які виконуються студентом заочної форми навчання в міжсесійний період, заплановано її поділ на дві частини: бали за виконане завдання та бали за захист даного завдання. Більшу частину загальної оцінки за виконання індивідуальних завдань (контрольних робіт) в міжсесійний період повинен передбачати захист виконаного завдання, так: оцінювання виконання студентами домашньої письмової роботи здійснюється за 30-бальною системою: за виконане завдання – 15 балів та за захист даного завдання – 15 балів. Для оцінювання індивідуальних робіт за вибором передбачено аналогічну оцінку. Виконані домашні та індивідуальні письмові роботи мають бути представлені на кафедру менеджменту згідно з графіком проведення «Дня заочника» за два тижні до складання іспиту або заліку. Результати поточного контролю враховують систематичну та активну роботу на контактних заняттях під час сесії (в тому числі за виконання модульних (контрольних) робіт), так і оцінку виконаної домашньої контрольної роботи та вибіркових робіт. Модульний контроль оцінюється від 0 до 25 балів, таким чином загальна максимальна сума балів поточної успішності для студентів заочної форми навчання може сягати 100 балів. Результати поточного контролю знань студентів вносяться до залікової або екзаменаційної відомості без переведення їх у 4-бальну систему. У разі невиконання домашньої письмової роботи з об'єктивних причин або незадовільного виконання студент має право ліквідувати цю заборгованість згідно «Положення про екзаменаційну сесію студентів I-IV курсів КНЕУ» зі змінами та доповненнями (Ухвала Вченої ради від 29.11.2002 р.). Модульне контрольне завдання, термін складання якого визначений картою самостійної роботи студента, складається з:
Критерії оцінювання відповідей на завдання модульної контрольної роботи: Для оцінювання рівня відповідей на теоретичні запитання використовуються такі критерії: 10 балів – студент продемонстрував всебічне системне і глибоке знання програмного матеріалу; чітке володіння понятійним апаратом, методами, методиками та інструментами, передбаченими програмою дисципліни; виявив творчі здібності у викладі навчального матеріалу як щодо даного питання, так і щодо суміжних модулів курсу та споріднених дисциплін 5 балів – студент показав посереднє знання основного програмного матеріалу; засвоєння інформації переважно з лекційного курсу або з лише одного підручника; володіння лише окремими методами, методиками та інструментами, передбаченими програмою дисципліни; 0 балів – студент має значні прогалини у знанні основного програмного матеріалу; фрагментарно володіє базовими поняттями, методиками та інструментами, допускаючись при їх використанні принципових помилок. Для оцінювання рівня відповідей стосовно письмового розв’язання розрахунково-аналітичних завдань застосовуються такі критерії: 5 балів – правильне розв’язання задачі з повним викладенням порядку її розв’язання та обґрунтованістю відповіді за результатами розрахунків; 4 бали – правильне розв’язання задачі з неповним викладенням порядку її розв’язання або недостатньо глибокою обґрунтованістю відповіді за результатами розрахунків, незначні арифметичні помилки; 3 бали – розв’язання задачі з допущенням кількох арифметичних помилок і неповним викладенням порядку її розв’язання; відсутність висновків за результатами розрахунків; 1-2 балів – часткове розв’язання задачі з неправильним викладенням міркувань щодо порядку розв’язання; 0 балів – задача не розв’язана або розв’язана неправильно. Для оцінювання рівня відповідей на питання тестового завдання застосовуються такі критерії: 10 балів – правильними є 100% усіх відповідей студента; 5 балів – правильними є 60% усіх відповідей студента; 2,5 бали – правильними є 40% усіх відповідей студента; 1 бал – правильними є 20% усіх відповідей студента; 0 балів – правильними є 0% усіх відповідей студента. Виконання обов’язкового індивідуального завдання для самостійного опрацювання передбачає розкриття двох теоретичних питань за програмою дисципліни «Трансфер технологій» та розв’язання задачі. Номер варіанта задачі визначається згідно останньої цифри номеру залікової книжки студента або видається індивідуально кожному студентові викладачем під час установчої сесії. Підсумковий контроль знань студентів з дисципліни «Трансфер технологій» здійснюється за результатами поточного модульного контролю (ПМК). Оцінювання здійснюється за 100-бальною шкалою, тобто завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів з подальшим переведенням оцінок за шкалою ECTS. Виконані письмові роботи мають бути представлені на кафедру менеджменту за 2 тижні до початку екзаменаційної сесії. Опис процесу підсумкового оцінювання результатів навчальної діяльності студентів здійснюється згідно з Положенням «Про порядок оцінювання результатів навчальної діяльності студентів КНЕУ». Шкала оцінювання: КНЕУ та ECTS
6. Рекомендовані інформаційні джерела
6.1. Основна література
6.2. Додаткова література
6.3. Ресурси мережі Internet
|