|
ТуризмДата публикации: 15.11.2017 05:15
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖУЮ
В.о. ректора __________ А.І. Українець (підпис)
«_____» ____________ 2015 р.
МЕНЕДЖМЕНТ ТУРИЗМУ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до виконання курсової роботи для студентів напряму підготовки 6.140103 „Туризм” денної форми навчання
Реєстраційний номер електронних методичних рекомендацій у НМВ 72.21 – 10.03.2015
Київ НУХТ 2015 Менеджмент туризму: [Електронний ресурс]: метод. рекомендації до виконання курсової роботи для студентів напряму підготовки 6.140103 „Туризм” денної форми навчання / уклад.: Д.І. Басюк, Н.В. Погуда, Т.В. Влодарчик – К.: НУХТ, 2015.–34 с.
Рецензент В.Г. Дарчук,канд. ек. наук
Укладачі: Д.І. Басюк, канд. пед. наук, доцент Н.В. Погуда, канд. ек. наук, доцент Т.В. Влодарчик, ст. викладач
Відповідальний за випуск Д.І. Басюк, канд. пед. наук, доцент
Подано в авторській редакції
Курсова робота є однією з основних наукових робіт, що виконується студентами індивідуально під час їх навчання. Вона містить науково- обґрунтовані теоретичні або практичні результати, наукові положення, які виносяться автором для публічного захисту. Згідно з навчальним планом студенти четвертого курсу напряму підготовки 6.140103 “Туризм” виконують курсову роботу з дисципліни “Менеджмент туризму”, яка є невід'ємною частиною навчального процесу підготовки фахівців для підприємств гостинності. Виконання курсової роботи є однією з ефективних форм закріплення знань та умінь, здобутих в процесі опанування теоретичного курсу, аналізу актуальних проблем управління підприємствами готельного господарства та туризму, їх окремих структурних підрозділів, що були відмічені в результаті проведених студентом власних досліджень у діяльності реальних підприємств туристичної індустрії, а також дозволяє поглибити, творчо застосувати, розвинути навички самостійної наукової роботи та прийняття рішень. Метою курсової роботи є осмислення сучасних проблем управлінської діяльності на підприємствах готельного та туристичного бізнесу, формування умінь та навичок науково-теоретичного аналізу фахової літератури, фінансово-економічної оцінки діяльності суб’єктів господарювання, розробки науково- обґрунтованих пропозицій щодо удосконалення менеджменту на діючих. Відповідно до мети визначаються такі завдання курсової роботи: - поглибити, систематизувати та закріпити основні поняття, принципи, методи управлінської діяльності, сучасні теоретико-методологічні підходи до проблем менеджменту підприємств готельного та туристичного бізнесу; - використовувати на практиці отримані знання та уміння щодо аналізу та оцінки господарської та управлінської діяльності підприємства, визначати ефективність виробничої, кадрової, економічної та фінансової діяльності суб’єкта господарювання; - відпрацювати навички самостійної творчої роботи щодо розробки науково обґрунтованих та економічно доцільних рекомендацій, удосконалення окремих аспектів управління діючими підприємствами індустрії туризму; - виробити вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати управлінські рішення за економічними, соціальними, технологічними показниками; - удосконалити навички самостійної творчої роботи з літературою: нормативною, науковою (збірники наукових праць, автореферати, статті), довідковою, періодичною (журнали з проблем готельного господарства); а також загальнодоступними джерелами інформації (Internet та ін.); - розвинути формування навичок аналізу та узагальнення власного практичного досвіду та досвіду роботи кращих підприємств індустрії туризму для покращення діяльності в сучасних ринкових умовах. Методичні вказівки мають на меті допомогти студентам у виконанні самостійного наукового дослідження і містять основні вимоги до змісту та оформлення курсової роботи, організації виконання, порядку захисту та критеріїв оцінювання, а також орієнтовну тематику курсових робіт.
Загальну тематику курсової роботи з дисципліни «Менеджмент туризму» розробляє кафедра туристичного та готельного бізнесу. Вона періодично уточнюється з урахуванням змін в економіці країни, регіону та конкретної практики господарювання й управлінської діяльності. Тема курсової роботи з дисципліни «Менеджмент туризму» повинна відповідати наступним вимогам: - відповідати напряму і навчальному плану підготовки фахівця, його освітньо-кваліфікаційній програмі; - відноситись до актуальних проблем менеджменту; - вписуватися у ринкову модель економіки; - виконуватися на матеріалах (прикладі) конкретної організації у сфері туризму або готельного господарства; - мати конкретне прикладне значення і випливати з управлінської проблеми, що знаходиться в організації у стані розроблення або впровадження; - бути по можливості продовженням науково-дослідної роботи студента. Разом із вибором теми визначається об’єкт, на матеріалах якого буде виконуватись робота. Основними вимогами до об’єктів дослідження є: готельне підприємство (засіб розміщення) є юридичною особою. Вибір тематики курсової роботи здійснюється студентом самостійно з переліку запропонованих тем курсових робіт, що затверджений кафедрою туристичного та готельного бізнесу. Кожному студенту за рішенням кафедри призначається науковий керівник, який здійснює науково-консультаційне керівництво курсовою роботою. Студент за погодженням з керівником може запропонувати власну тему щодо сучасних проблем управлінської діяльності готельних та туристичних підприємств, обґрунтувавши при цьому доцільність її дослідження. Закріплена за студентом тема курсової роботи погоджується науковим керівником та затверджується рішенням кафедри. Курсові роботи студентів, які не відповідають затвердженій тематиці, не приймаються до розгляду. Разом із вибором теми визначається об’єкт, на матеріалах якого буде виконуватись робота. Об’єктом дослідження повинно бути діюче підприємство, на якому студент проходив виробничу або технологічну практику, має самостійну звітність; діяльність підприємства повинна створювати можливість інформаційного забезпечення дослідження обраної проблеми. Тематика курсових робіт з дисципліни “Менеджмент туризму”
3.ПОРЯДОК ВИДАЧІ ЗАВДАННЯ НА КУРСОВУ РОБОТУ
Після обрання теми та складання остаточного плану курсової роботи оформлюється спеціальний бланк-завдання (Додаток 3), у якому зазначаються реквізити автора, фіксуються тема, план, термін подання готової роботи на кафедру, підпис наукового керівника і студента. При оформленні курсової роботи бланк завдання необхідно розмістити після титульної сторінки. Проведення консультацій з курсової роботи відбувається в терміни, які передбачаються навчальним планом та згідно графіку, затвердженого завідувачем кафедри туристичного та готельного бізнесу. Хід виконання курсової роботи контролюється її керівником.
Курсова робота – це творча самостійна робота студента, тому розгляд проблеми буде індивідуальним, притаманним конкретному виконавцеві, відповідно до його фахової підготовки, розуміння завдання. Курсова робота повинна відповідати наступним загальним вимогам: - містити теоретичний аналіз досліджуваної проблеми, аналіз досвіду вирішення проблемних питань з теми дослідження у закладах розміщення в Україні та за кордоном; - містити детальний аналіз діяльності діючого об’єкту (засобу розміщення) та відповідні розрахунки; - містити пропозиції щодо вдосконалення предмету дослідження; - бути оформленою відповідно до вимог методичних рекомендацій; - бути поданою на кафедру в термін, передбачений графіком навчального процесу. Основні етапи виконання курсової роботи передбачають: - складання плану роботи; - опрацювання літературних джерел; - збір і обробку матеріалів дослідження; - оформлення розрахунково-пояснювальної записки курсової роботи; - подання курсової роботи на кафедру для рецензування керівником; - захист роботи. План курсової роботи повинен містити питання, які розкривають зміст теми та структурують матеріали дослідження. Курсова робота має виконуватися з використанням наукових джерел та фактичного матеріалу, який відображає діяльність підприємства, що є об'єктом вивчення. Джерелом інформації є планові і фактичні показники господарської діяльності, статистична та бухгалтерська звітність, накази, розпорядження, результати спостережень, опитувань тощо, які збирає студент під час практики або за місцем роботи. Відповідно до обраної теми студент самостійно або за рекомендацією керівника добирає літературні джерела (книги, брошури, статті, відповідні нормативні документи та Internet - ресурси), досліджує первинну інформацію, отриману з підприємства, статистичну звітність, застосовує різні інструменти пошуку інноваційних ідей для об’єкта дослідження. Список рекомендованої літератури наведений наприкінці методичних рекомендацій. Особливе значення має правильне узагальнення накопиченого фактичного матеріалу, групування та обробка даних, на основі яких проводиться аналіз та обґрунтовуються власні пропозиції щодо удосконалення діяльності. При опрацюванні науково-теоретичних матеріалів та internet- ресурсів необхідно виконувати записи та нотатки, які допоможуть систематизувати і узагальнити матеріал відповідно до плану курсової роботи, здійснити посилання на використані джерела та скласти список використаних джерел.
Структура курсової роботи: Матеріали курсової роботи розміщують у такій послідовності: 1. Титульна сторінка (додаток А). 2. Бланк-завдання (заповнений та підписаний) (додаток Б). 3. Зміст. 4. Вступ. 5. Основна частина. Розділ 1. Теоретичний розділ (вказується конкретна назва залежно від обраної теми). 1.1…. 1.2…. 1.3…. Розділ 2. Організаційно-економічний аналіз діяльності підприємства (вказується конкретна назва підприємства). 2.1. Загальна характеристика підприємства. 2.2. Аналіз основних показників роботи підприємства. 2.3…. Розділ 3. Рекомендаційний розділ (назва розділу конкретизується відповідно до обраної теми). 6. Висновки та пропозиції. 7. Список використаних джерел. 8. Додатки. Курсова робота, яка не відповідає вимогам щодо змісту та оформлення, написана без дотримання затвердженого плану, а також не містить матеріалів конкретного дослідження проблеми на діючому підприємстві, до захисту не допускається і повертається на доопрацювання. 5. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ОКРЕМИХ РОЗДІЛІВ РОБОТИ
Зібраний, опрацьований та систематизований матеріал студент розподіляє по окремих питаннях, послідовність викладення яких встановлено планом курсової роботи. Загальний обсяг роботи не повинен перевищувати 60 сторінок друкованого тексту, включаючи бібліографію. До загального обсягу роботи не входять додатки. Зміст є переліком розділів роботи. Назви заголовків у змісті перераховуються у тій же послідовності і формулюванні, що і в тексті роботи. Напроти кожного заголовка вказують тільки порядковий номер сторінки, на якій розміщений початок розділу. Слово “сторінка” або його скорочення не пишуть. Між закінченням тексту і номерам сторінки рекомендується ставити багатокрапки. Вступ. У вступі відображають: - актуальність теми - подається коротка характеристика стану проблеми, що досліджується, обґрунтовується доцільність розробки теми для розвитку туристичної індустрії в цілому або окремої її складової; як правило, наводять перелік провідних вітчизняних та закордонних учених, що вивчають проблему; - мету і завдання дослідження - мета, як правило, тісно переплітається з темою роботи; розв’язання завдань дозволяє досліднику досягти мети; - об’єкт дослідження - надається коротка характеристика підприємства, на матеріалах якого виконується робота; - предмет дослідження - визначається той аспект управління, який підлягає дослідженню в межах визначеного об’єкту. Орієнтовний обсяг – 2-3 сторінки. Основна частина. Основна частина курсової роботи поділяється на 3 розділи. Розділ І. У першому розділі курсової роботи (теоретичному) розглядаються загальнотеоретичні підходи до різних аспектів управлінської діяльності в туристичному чи готельному бізнесі з використанням літературних джерел, аналізують історичну ретроспективу наукових досліджень проблеми, визначають роль та місце досліджуваних управлінських явищ і процесів у діяльності підприємства (організації). При цьому виділяються окремі параграфи, в яких відображаються орієнтовно такі питання: основні категорії та терміни, критичний аналіз наукових теорій менеджменту щодо управлінської проблематики, вибір системи показників і методичних підходів як інструменту для аналітичного розділу. Розділ виконується з використанням різноманітних літературних джерел, порівнянням різних точок зору авторів на проблему дослідження, з обов'язковим посиланням на використані джерела. Доцільно проілюструвати ефективність функцій, методів, принципів і т.п. управління статистичною інформацією, успішним досвідом вітчизняних та зарубіжних підприємств, даними соціологічних досліджень, власними спостереженнями та позицією щодо предмета дослідження тощо. Рекомендований обсяг першого розділу – 12-15 сторінок. Розділ ІІ. Тут необхідно провести аналітичне дослідження діяльності підприємства та умов його господарювання, визначити основні проблеми підприємства та перспективи розвитку. Здійснюється аналіз та оцінювання предмета дослідження за фактичними даними, якими є насамперед результати діяльності об’єкта дослідження (конкретної туристичної організації або закладу розміщення), а також загальні результати його діяльності. Інформаційною базою для виконання даного розділу є статистична та бухгалтерська звітність, результати обстежень і опитувань, накази, розпорядження. За достовірність інформаційної бази студент несе відповідальність. Достовірність цифрового матеріалу, який використовується для аналізу діяльності підприємства, визначається статистичною звітністю підприємства, що подається в роботі у вигляді додатків. Правильність розрахунків перевіряється керівником. В аналітичних розрахунках можливе застосування економіко-математичних методів (наприклад, кореляційно-регресійний аналіз), що вимагає додаткової консультації у викладача, який є консультантом з економіко-математичної частини. Усі аналітичні розрахунки, таблиці, графічний матеріал повинні мати пояснення та висновки, які дозволяють з'ясувати сутність, особливості, тенденції та резерви управлінських процесів, які стосуються досліджуваної проблеми. Рекомендований обсяг другого розділу - 15-20 сторінок. У цьому розділі доцільно дати характеристику підприємства з таких позицій: - повна назва підприємства; - його адміністративна підпорядкованість; - форма власності, статус підприємства за розміром; - район та місце розташування; - види діяльності, зареєстровані в статуті; - ліцензія на право здійснення даного виду діяльності; - коротка історична довідка; - виробничо-організаційна структура; - структура управлінням підприємством; - потужність та матеріально-технічна база основних підрозділів; - перелік основних та додаткових послуг; - загальний рівень комфорту та класності, рівень завантаженості, сезонність завантаження; - загальна житлова площа номерного фонду, кількість та категорійність номерів; - кадрове забезпечення підприємства. При вивченні організаційної структури проводиться аналіз всіх підрозділів підприємства та взаємозв’язків між ними, визначається тип структури, її недоліки (як внутрішньо властиві певному типу організаційних структур (органічна, механічна і т.п.), так і недоліки структури на обраному підприємстві). Обов’язкова побудова організаційної структури управління (органіграми) туристичного чи готельного підприємства з наданням штатного розпису та пояснювальної записки по структурних підрозділах та їх функціях (приклад оргструктури управління наведено у додатку Г). Узагальнені результати необхідно занести до таблиці 5.1. Таблиця 5.1 Аналіз розподілу функцій управління всередині підприємства
При аналізі організаційної структури слід враховувати такі найважливіші вимоги до оптимальної структури: - чи немає дублювання функцій (одна і та ж функція закріплена за кількома службами або співробітниками); - чи немає функцій, не закріплених за жодною із служб (співробітником). Важливим етапом дослідження є аналіз основних показників обсягу пропозиції і реалізації послуг туристичного чи готельного підприємства. Основною діяльністю підприємств готельного господарства є надання ліжко-діб. У закладі розміщення аналізується потужність номерного фонду, його завантаженість за сезонами, можливості її підвищення, наявність додаткових послуг. Мета такого аналізу – пошук резервів збільшення номерного фонду та його завантаженості, розробка заходів щодо скорочення простоїв, а також визначення реальної бази для економічно обґрунтованого планування експлуатаційної програми. Для об’єктивного вивчення експлуатаційної програми готельного підприємства визначається ряд показників (за останні два-три роки), що дозволяють дати реальну оцінку можливостям використання потужностей підприємства.
Таблиця 5.2 Аналіз показників експлуатаційної програми готелю
При аналізі основних показників обсягу пропозиції і реалізації послуг туристичного підприємства доцільно розрахувати і проаналізувати наступні показники табл. 5.3. Таблиця 5.3 Динаміка основних показників обсягу наданих туристичних послуг
За результатами проведеного аналізу необхідно зробити висновки щодо обсягів реалізованих послуг туристичним підприємством, побудувати графіки динаміки загальної кількості туристів і кількості туро-днів, наданих туристам за два роки. Вивчення і аналіз управління персоналом у підприємствах туристичної індустрії передбачає з’ясування наступних питань: - кількісний і якісний склад працівників підприємства; - розподіл працівників в основних підрозділах; - динаміка продуктивності праці працівників підприємства; - оцінка плинності персоналу підприємства; - динаміка розподілу фонду оплати праці працівників підприємства. Для виконання поставлених задач необхідно зібрати на підприємстві такий перелік обов’язкової (зовнішньої) бухгалтерської, статистичної та фінансової звітності щодо основних показників діяльності підприємства за два останні роки: 1) форма №1 -ПВ “Звіт з праці“; 2) форма №3 - ПВ “Звіт про використання робочого часу“; 3) форма №6-ПВ “Чисельність окремих категорій працівників і окремих кадрів“. Аналіз процесу управління персоналом варто подати у табличній формі (табл.5.4) Таблиця 5.4 Рух трудових ресурсів
Висвітлюючи дане питання доцільно зауважити, який рівень організаційної культури підприємства, чи застосовуються етичні та поведінкові стандарти, чи існує система адаптації та підвищення кваліфікації персоналу, яким чином підтримується корпоративна соціальна відповідальність. Студенти повинні визначити методи морального та матеріального стимулювання працівників підприємства, способи вирішення виробничих конфліктів, переважаючий стиль керівництва персоналом. Для дослідження ринку послуг, вивчення зовнішнього і внутрішнього середовища суб’єкта бізнесу тависновків щодо стратегії розвитку готельного або туристичного підприємства необхідно проаналізувати вплив основних факторів зовнішнього середовища. Узагальнені результати необхідно занести до таблиці 5.5. Таблиця 5.5 Аналіз факторів макросередовища підприємства
Для з’ясування конкурентного статусу обраного підприємства потрібно оцінити в балах його позицію серед конкурентів – тобто підприємств, які надають аналогічні послуги в даному сегменті ринку на даній території.
Таблиця 5.6 Бальна оцінка позицій підприємства серед головних конкурентів
Для узагальненої оцінки ринкового становища підприємства готельно-ресторанного господарства можна використати метод SWOT- аналізу, що є кінцевим етапом вивчення зовнішнього й внутрішнього середовищ. Дослідження сильних та слабких сторін здійснюється у напрямі вивчення стану підсистем підприємства: фінансової, технологічної, технічної, інформаційної, кадрової, структури управління, які визначають загальну позицію підприємства на ринку ( таблиці 5.7, 5.8). Таблиця 5.7 Сильні й слабкі сторони підприємства
Таблиця 5.8 SWOT – аналіз діяльності підприємства (можливі варіанти)
Для проведення фінансово-економічного аналізу діяльності готельних та туристичних підприємств необхідно зібрати такий перелік обов’язкової (зовнішньої) бухгалтерської, статистичної та фінансової звітності основних показників діяльності за два останні роки: 1) форма №1 “Баланс підприємства” ; 2) форма №2 «Звіт про фінансові результати»; 3) форма №3 «Звіт про рух грошових коштів»; 4) форма №1 - готель “Звіт про роботу готелю“ ; 5) форма №1 - послуги “Звіт про обсяг реалізації платних послуг“; 6) форма №1 – ТУР (к) або форма № 1 - туризм (Звіт про туристичну діяльність). Основні методи, які можуть бути використані в процесі аналітичної обробки економічної інформації:
При аналізі економічного стану об’єкта господарювання необхідно: - оцінити стан та структуру доходів підприємства, основні джерела його формування; - провести аналіз виконання плану і динаміки валового доходу підприємства; - визначити особливості утворення валового доходу від реалізації продукції в підрозділах торгівлі і ресторанного господарства; - оцінити вплив цінової політики на кінцеві результати фінансово-господарської діяльності аналізованого підприємства; - визначити роль економічних, фінансових та статистичних показників в загальному управлінні підприємством; - провести розрахунок та аналіз основних фінансових показників (таблиця 5.9). Таблиця 5.9 Аналіз основних економічних показників діяльності _____ (повна назва підприємства, що досліджується) (приклад)
Для детального аналізу фінансового стану підприємства, насамперед, потрібна характеристика розміщення і використання коштів підприємства та джерел їх покриття на початок і кінець звітного періоду. З цією метою доцільно розрахувати основні коефіцієнти, необхідні для оцінки фінансового стану підприємства, зокрема показники ліквідності та рентабельності. Зміст цих коефіцієнтів, алгоритм їх розрахунку та рекомендовані нормативи наведено в таблиці 5.10 ( додаток 5). Таблиця 5.10 Показники оцінки фінансового стану підприємств індустрії туризму
Усі аналітичні розрахунки, матеріали таблиць, графічні ілюстрації повинні супроводжуватися висновками, які дозволяють зв’ясувати сутність процесів в туристичному або готельному підприємстві, їх особливості і тенденції розвитку, поглиблений аналіз яких допомагає виявити невикористані резерви. Розділ ІІІ. Третій розділ присвячується розробленню пропозицій та рекомендацій щодо удосконалення (оптимізації) предмету дослідження. Студент повинен розробити управлінські рішення та розкрити зміст заходів для удосконалення управління об’єктом в цілому та рекомендацій щодо вдосконалення того аспекту господарської діяльності, який становить предмет дослідження. Викладення матеріалу рекомендується подавати у такій послідовності: зробити підсумок виявлених в аналітико-дослідницькому підрозділі проблем, з'ясувати резерви, які можуть бути використані для їх подолання, на цій основі розробити конкретні управлінські рішення щодо вдосконалення діяльності підприємства відповідно до обраного напрямку дослідження. Дані рішення повинні містити конкретний перелік заходів з виділенням першочергових. Після цього необхідно зробити обгрунтування доцільності (розрахунки ефективності) впровадження окремих заходів. Обгрунтування доцільності базується на розрахунку й порівнянні очікуваних витрат і переваг та зміни показників діяльності. Висновки та пропозиції.У висновках і пропозиціях у стислій формі висвітлюються результати проведеного дослідження: коротко наводяться основні теоретичні положення проблеми, оцінка результатів дослідження та пропозиції щодо удосконалення досліджуваного напряму управлінської діяльності туристичних та готельних підприємств. Бажано висновки та пропозиції аргументувати результатами розрахунків. Пропозиції і рекомендації повинні бути чіткими, бажано виділяти їх за пунктами. Пропозиції повинні відповідати критеріям цільової ефективності, практичної значущості, оптимальності. Рекомендований обсяг – 2-3 сторінки. Список використаних джерел. Список використаних джерел наводять у кінці тексту курсової роботи, починаючи з нової сторінки у вигляді нумерованого списку (використовуються тільки арабські цифри). Його розміщують в алфавітному порядку і складають відповідно до чинних стандартів. Джерела слід розміщувати таким чином: а) закони України (у хронологічній послідовності); б) укази Президента, постанови Уряду (у хронологічній послідовності); в) директивні матеріали міністерств (у хронологічній послідовності); г) монографії, брошури, підручники (абетковий порядок); д) статті з журналів (абетковий порядок); є) інструктивні, нормативні та інші матеріали, що використовуються підприємством (абетковий порядок); ж) іншомовні джерела; з) електронні джерела. Кількість використаних джерел повинна бути не меншою 25. В список літературних джерел включаються лише ті видання, які дійсно використовувались при написанні роботи. Традиційно не включаються в списки літературних джерел енциклопедії, довідники, словники. Додатки. У додатках доцільно подавати великі за обсягом таблиці і схеми, нормативні документи, ілюстративний матеріал, копії документів бухгалтерської та статистичної звітності. Додатки не входять до нумерації сторінок, на кожен з них є посилання в тексті. Їхпотрібно оформлювати як продовження роботи на її наступних сторінках або у вигляді окремої частини, розташовуючи додатки у порядку появи посилань на них у тексті роботи. Кожний додаток повинен починатися з нової сторінки і мати заголовок. Додатки слід позначати послідовно великими літерами української абетки, за винятком літер Г, Ґ, Е, Є, З, І, Ї, Й, О, Ч, Ь, наприклад, "Додаток А".
6.ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
Оформлення курсової роботи здійснюється відповідно до Державного стандарту України (ДСТУ 3008-95). Наукову інформацію в курсовій роботі потрібно викладати стисло, логічно й аргументовано, проаналізувати зміст і результати науково-теоретичних досліджень з точки зору цінності їх для вивчення обраної проблеми дослідження, уникати загальних слів, бездоказових тверджень, тавтології. Допускаються тільки загальноприйняті скорочення: рр. – роки; та ін. – та інші; і т.д. – і так далі, тис., млн., – тисяча, мільйон, тощо. Допускається використовувати абревіатури занадто довгих словосполучень, попередньо привівши їх повне значення. Терміни, що використовуються в тексті, мають відповідати загальноприйнятим в літературі. Слід уникати слів «я», «мною», краще використовувати знеособлені форми – «доцільно», «спостерігається», «в роботі пропонується», в окремих випадках можна вживати «нами одержано», «на наш погляд». В роботі не допускаються стилістичні, орфографічні та граматичні помилки. Курсова робота повинна бути надрукована на одному боці аркуша білого паперу формату А4 через 1,5 міжрядкові інтервали, шрифт Times New Roman, 14 кегль. За необхідності окремі таблиці та рисунки можна подавати на аркушах формату А3. Границі аркуша мають бути наступних розмірів: ліве поле – не менше як 25 мм, праве – не менше як 10 мм, верхнє – не менше як 20 мм, нижнє – не менше як 20 мм. Вступ, кожний розділ, висновки та список використаної літератури починають з нової сторінки. Параграфи друкуються послідовно один за одним. Розділи і параграфи нумерують арабськими цифрами та друкують з абзацним відступом. Номер параграфу включає номер розділу і свій порядковий номер, відокремлені крапкою (1.2, 2.4...). Заголовки основних частин роботи «ЗМІСТ», «ВСТУП», «РОЗДІЛ...», «ВИСНОВКИ», «СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ», «ДОДАТКИ» друкують великими напівжирними літерами та розміщують посередині тексту, заголовки параграфів друкують маленькими напівжирними літерами (крім першої великої) та розміщують з абзацного відступу. Новий параграф розпочинається на тій же сторінці, на якій закінчено попередній із відступом два 1,5 міжрядкові інтервали. Не допускається розміщувати назву параграфа або пункту в нижній частині сторінки, якщо після неї поміщається лише один рядок тексту. В кінці назв розділів та параграфів крапка не ставиться. Нумерацію сторінок, розділів, параграфів, рисунків, таблиць, формул і т.п. подають арабськими цифрами без знаку №. Ілюстрації (графіки, діаграми тощо) позначають словом Рис. і нумерують послідовно у межах розділу, наприклад, Рис. 2.1. Нумерація сторінок проставляється у верхньому правому куті. Титульний аркуш входить до загальної нумерації і вважається першою сторінкою, але номер сторінки на ньому не ставиться. Вперше номер сторінки проставляється на змісті. Таблиці, розміщені в тексті роботи, нумеруються арабськими цифрами в межах розділу і обов’язково мають назву, яка повинна бути короткою, точною і виділена жирним шрифтом, наприклад, Аналіз факторів макросередовища підприємства. Над правим верхнім кутом таблиці перед заголовком розміщують курсивом з великої літери надпис “Таблиця 2.3” і вказують номер, що складається з номеру розділу та порядкового номеру таблиці. На всі таблиці мають бути посилання в тексті, при цьому слово «таблиця» пишуть скорочено, наприклад, табл. 2.3. У повторних посиланнях за текстом на таблиці треба зазначити «див. табл. 2.3». При переносі таблиці на наступну сторінку, не повторюють її назву, а вказують Продовження табл.2.3 та замінюють назви граф цифрами.Формули розміщують посередині рядка, слова, які зв’язують їх з текстом (“де”, ”отже”, ”звідси”, ”знаходимо”) – на початку рядка. Відстань між рядками формул, а також між формулами та текстом має бути не менше одного вільного рядка. Формули і рівняння нумеруються в межах розділу арабськими цифрами в круглих дужках. Номер формули вказується на її рівні в крайньому правому положенні на рядку. Формула наводиться в тексті тільки один раз, в інших випадках дається посилання на її номер. Формули, що слідують одна за одною і не розділені текстом, відокремлюють комою. Невеликі і нескладні формули, які не мають самостійного значення, розміщують по тексту рядка і не нумерують.
Виконана студентом курсова робота, оформлена за всіма вимогами та зброшурована на момент подання, реєструється на кафедрі у встановлений термін (не пізніше як за три дні до терміну зазначеного у плані навчання) і передається керівнику для перевірки та допуску до захисту. Перевірена викладачем-керівником курсова робота приймається комісією в складі викладачів кафедри відповідно до графіку навчального процесу. Під час підготовки до захисту студент повинен підготувати стислу доповідь на 5 – 7 хв., у якій визначається актуальність теми, викладається зміст роботи за наступною схемою: сучасний стан (недоліки, які виявлені в ході досліджень та аналізу), заходи, що пропонуються для усунення недоліків, основні результати досліджень, рекомендації. Під час доповіді потрібно використовувати ілюстративний матеріал (таблиці, графіки, схеми), пояснюючи їх зміст. Після доповіді студент відповідає на запитання членів комісії. Відповіді слід давати коротко, мотивовано, змістовно. Оцінювання курсової роботи. У процесі захисту курсової роботи оцінюється глибина знань студента з дисципліни, його вміння вести дискусію, обґрунтовувати та відстоювати власну точку зору, відповідати на запитання. За результатами захисту, враховуючи при цьому якість виконання і оформлення окремих модулів роботи, виставляється оцінка за шкалою ECTS та національною шкалою, яка вноситься у заліково-екзаменаційну відомість та залікову книжку студента. Узагальнені критерії оцінювання захисту курсової роботи та деталізовані бальні шкали наведено в таблицях 7.1 та 7.2. Таблиця 7.1 Критерії оцінювання результатів виконання та захисту курсових робіт
Таблиця 7.2 Шкала оцінювання: національна та ECTS
Студентам, які при захисті курсової роботи отримали незадовільну оцінку, комісією встановлюється термін доопрацювання теми і повторного захисту.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Законодавчо-нормативна
Базова
Додаткова
Додаток А Приклад заповнення титульного аркушу курсової роботи МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ КАФЕДРА ТУРИСТИЧНОГО ТА ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ
КУРСОВА РОБОТА з дисципліни „Менеджмент туризму” на тему: _____________________________________________________ ____________________________________________________________
Студента (ки) ____ курсу ____групи напряму підготовки _____________ спеціальності ___________________ (прізвище та ініціали) Керівник _______________________ _______________________________ (посада, вчене звання, науковий ступінь, ПІБ) Національна шкала ______________ Кількість балів: ___оцінка: ЕСТS __
Члени комісії ____________ __________________ (підпис) (прізвище та ініціали) ____________ ______________ (підпис) (прізвище та ініціали) ____________ __________________ (підпис) (прізвище та ініціали)
Київ – 2015 рік Додаток Б Бланк завдання на курсову роботу
Зворотний бік бланка завдання КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН
Студент __________________________ (підпис) Керівник _________________________ __________________________________________ (підпис) (прізвище, ім’я, по батькові) "____ "_____________ 20 ____ р.
Додаток В Рекомендований зміст курсової роботи Тема:«УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА «СІРІУС» ВСТУП Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ В ТУРИСТИЧНОМУ БІЗНЕСІ 1.1. Сутність та особливості управління конкурентоспроможністю туристичного підприємства 1.2. Визначення стратегічного потенціалу туристичного підприємства для оцінки конкурентоспроможності 1.3. Стратегічний підхід до управління конкурентоспроможністю туристичного підприємства Розділ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ ПРАКТИКИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ НА ОСНОВІ СТРАТЕГІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ НА ТУРИСТИЧНОМУ ПІДПРИЄМСТВІ «СІРІУС» 2.1. Організаційна-технологічна характеристика туристичного підприємства«СІРІУС» 2.2. Оцінка фінансового потенціалу туристичного підприємства «СІРІУС» 2.3. Дослідження процесу стратегічного управління, оцінка зовнішнього та внутрішнього середовища за допомогою побудови матриці SWOT на туристичному підприємстві «СІРІУС» Розділ 3. УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА «СІРІУС» 3.1. Оцінка стратегічного потенціалу конкурентів на основі зовнішнього бенчмаркингу з метою підвищення конкурентоспроможності підприємства 3.2. Розробка програми підвищення конкурентоспроможності «СІРІУС» 3.3. Економічне обґрунтування ефективності рекомендацій на основі впровадження програми гнучких знижок для постійних клієнтів «СІРІУС» ВИСНОВКИ Й РЕКОМЕНДАЦІЇ СПИСОК ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
Додаток Г Організаційна структура готельного підприємства
Організаційна структура туристичного підприємства
ЗМІСТ
|