|
Главная \ Методичні вказівки \ Методические указания и информация \ УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВОЮ САНАЦІЄЮ ПІДПРИЄМСТВ
УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВОЮ САНАЦІЄЮ ПІДПРИЄМСТВДата публикации: 04.12.2019 10:04
Федерації профспілок України
Економічний факультет Кафедра фінансів та кредиту
НАВЧАЛЬНО МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з курсу «УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВОЮ САНАЦІЄЮ ПІДПРИЄМСТВ» для студентів V курсу магістратури економічного факультету денної та заочної форми навчання зі спеціальності 8.050104 «Фінанси».
Київ – 2018І. Загальні положення
Навчальний курс „УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВОЮ САНАЦІЄЮ ПІДПРИЄМСТВ” розрахована для підготовки студентів із спеціальності „Фінанси”, які оволоділи знаннями фундаментальних дисциплін.
Предмет курсу – система форм та методів управління підприємством в умовах кризового стану розвитку. Цей курс дозволяє студентам сформувати практичні навички раціональної поведінки у галузі фінансової санації підприємств.
Мета курсу - систематизація знань студентів та оволодіння комплексом теоретичних та практичних знань з управління фінансовою санацією вітчизняних підприємств.
Завдання навчальної дисципліни - засвоєння студентами навчального матеріалу стосовно:
Лекції повинні забезпечити достатню теоретичну основу навчальної дисципліни, розкрити практичні засади управління фінансовою санацією підприємств, визначити основні проблемні питання стосовно організації фінансової санації в Україні. На семінарських заняттях рекомендується широко використовувати активні форми навчання: ділові ігри, аналіз конкретних економічних ситуацій, проведення самостійних розрахунків, дискусій. Поточний контроль знань студентів проводиться протягом семестру шляхом тестування, вирішення задач, проведення контрольних та самостійних робіт.
З метою кращого засвоєння навчального матеріалу передбачається доповнення циклу аудиторних занять самостійною роботою студентів.
іі. Програма курсу
Тема 1. Економічна сутність санації та порядок її проведення
Особливості криз на підприємстві. Економічна формула кризи. Фази кризи. Види криз підприємства. Процес розвитку криз. Концепція експресдіагностики криз на підприємствах. Поняття антикризового управління та форми подолання кризи. Санація як сукупність усіх можливих заходів, які здатні привести підприємство до фінансового оздоровлення. Поняття санації та досудової санації. Мета фінансової санації. Порядок прийняття рішення про проведення санації. Типи санаційних заходів: фінансово – економічні, організаційно – правового характеру, виробничо – технічні заходи, заходи соціального характеру. Порядок проведення санації.
Тема 2. Банкрутство підприємств та його прогнозування
Банкрутство – визнана судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність тат задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури. Основні причини банкрутства. Види банкрутства: реальне банкрутство, технічне банкрутство, умисне банкрутство, фіктивне банкрутство. Виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дії з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства. Прогнозування банкрутства підрпиємств. Кількісні та якісні методи прогнозування банкрутва. Метод коефіцієнтів: Z – рахунок Альтмана, модель R – рахунку, ціна підприємства тощо. Метод бальної оцінки: А – рахунок Аргенті. Напрями та проблеми застосування методик прогнозування банкрутсва підприємств у практиці України.
Тема 3. Організація фінансової санації підприємства
План санації підприємства. Основні розділи плану санації: загальна інформація про підприємство, оцінка кризового стану підприємства, обґрунтування концепції та форм санації, система заходів по фінансовому оздоровленню підприємства, очікувані результати санації та їх ефективність. Сутність санаційного аудиту. Порядок проведення санаційного аудиту. Методи та інструменти санаційного аудиту. Етапи проведення санаційного аудиту. Акт аудиторської перевірки. Менеджмент санації. Інституціональний аспект сутності менеджменту санації. Функціональний аспект менеджменту сутності санації. Завдання менеджменту фінансової санації підприємства.
Тема 4. Внутрішні механізми та джерела фінансової стабілізації підприємства
Основні етапи фінансової стабілізації підприємств: усунення неплатоспроможності, відновлення фінансової стійкості, забезпечення фінансової рівноваги у довгостроковому періоді. Внутрішні механізми фінансової стабілізації: оперативний, тактичний, стратегічний. Внутрішні джерела фінансової стабілізації. Основні заходи стабілізаційної програми, що забезпечують здійснення маневру грошовими потоками для заповнення розриву між їх витрачанням та надходженнями: збільшення виручки від реалізації, збільшення ліквідних активів. Відновлення фінансової стійкості. Основні заходи по відновленню фінансової стійкості: зупинка нерентабельних виробництв, виведення зі складу підприємства затратних об’єктів, вдосконалення організації праці та оптимізація кількості зайнятих на підприємстві, зменшення поточних фінансових потреб тощо. Модель фінансової рівноваги підприємства. Забезпечення фінансової рівноваги у довгостроковому періоді. Мета заходів, що забезпечують фінансову рівновагу у довгостроковому періоді. Модель стійкого економічного зростання.
Тема 5. Санація балансу
Власний капітал підприємства та статутний капітал підприємства. Збитки підприємства та джерела їх покриття. Сутність та призначення санації балансу підприємства. Санаційний прибуток та його роль у фінансовому оздоровленні підприємства. Мета та функції збільшення / зменшення статутного капіталу. Основні передумови зменшення статутного капіталу підприємства. Правові аспекти зменшення статутного капіталу. Проблемні питання, що пов’язані зі зменшення статутного капіталу підприємства. Методи зменшення статутного капіталу підприємства: зменшення номінальної вартості акцій, зменшення кількості акцій існуючої номінальної вартості. Конверсія акцій.
Тема 6. Зовнішні фінансові джерела санації підприємств
Фінансування санації підприємств за рахунок коштів власників підприємств: внески на збільшення статутного капіталу, надання позик, цільові внески на безповоротній основі. Сутність двоступінчастої санації. Порядок та методи збільшення статутного капіталу. Правові аспекти збільшення статутного капіталу. Методи збільшення статутного капіталу: збільшення кількості акцій існуючої номінальної вартості, збільшення номінальної вартості, індексація основних фондів. Андеррайтинг, його роль у розміщенні акцій підприємств та основні форми. Емісійний доход. Альтернативна санація та порядок її проведення. Фінансування санації за рахунок кредитів власників підприємств. Ризики, що пов’язані з кредитуванням підприємств – можливих банкрутів. Фінансування санації за рахунок кредиторів. Можливі форми взаємодії боржника та кредиторів. Форми участі кредиторів у санації боржника: реструктуризація заборгованості, надання санаційних кредитів. Участь персоналу у санації боржника. Форми участі персоналу у санації підприємства. Особливості участі персоналу у санації боржника в умовах України.
Тема 7. Реструктуризація підприємств
Поняття реструктуризації та реорганізації підприємств. Класифікація реструктуризації підприємств: за метою проведення, за змістом трансформаційних заходів, за ступенем відчуження майна, за способом вилучення активів основного підприємства, за напрямками реструктуризації активів і пасивів підприємства. Форми реорганізації підприємств: спрямована на укрупнення підприємств, спрямована на розукрупнення підприємств, без зміни розмірів підприємства. Злиття та поглинання. Класифікація видів злиттів та поглинань підприємств. Основні мотиви злиття та поглинання. Механізм злиття та поглинання. Аналіз ефективності злиття та поглинання. Наслідки злиття та поглинання. Механізм захисту компаній від поглинань. Реорганізація, спрямована на подрібнення підприємств. Випадки, при яких виникає необхідність у розукрупненні підприємств. Реорганізація поділом та особливості її проведення. Реорганізація виокремленням та особливості її проведення. Перетворення як випадок реорганізації підприємств. Сутність передавального та розподільчого балансу, особливості їх складання.
Тема 8. Правові аспекти відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом
Судові процедури, які застосовуються щодо боржника: розпорядження майном боржника, мирова угода, санація боржника, ліквідація банкрута. Провадження у справах про банкрутство. Заява про порушення справи про банкрутство. Порушення провадження у справі про банкрутство. Розпорядник майна божника: права та обов’язки. Попереднє засідання суду. Проведення зборів кредиторів і утворення комітету кредиторів. Винесення ухвали про санацію боржника, призначення керуючого санацією та його повноваження. План санації боржника. Звіт керуючого санацією. Ліквідаційна процедура. Повноваження ліквідатора та членів ліквідаційної комісії. Ліквідаційна маса. Оцінка майна банкрута. Продаж майна банкрута. Черговість задоволення вимог кредиторів. Звіт ліквідатора. Мирова угода. Умови укладення мирової угоди. Припинення провадження у справі про банкрутство.
Тема 9. Оцінка вартості майна суб’єктів господарювання
Сутність та мета оцінки. Оцінка майна як процес визначення його вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно – правовими актами і є результатом практичної діяльності суб’єкта оціночної діяльності. Професійна оціночна діяльність. Форми здійснення оціночної діяльності. Суб’єкти оціночної діяльності. Випадки, у яких проведення оцінки майна є обов’язковою. Принципи оцінки. Принципи, пов’язані з уявленнями власника майна. Принципи, що пов’язані з ринковим середовищем. Принципи, пов’язані з експлуатацією об’єкта. Поняття ринкової вартості. Бази оцінки, що є відмінними від ринкової: споживча вартість, вартість з обмеженим ринком, спеціалізована вартість, інвестиційна вартість, вартість діючого підприємства, стразова вартість, оподатковувана вартість, залишкова вартість заміщення, утилізаційна вартість, ліквідаційна вартість, спеціальна вартість. Методи оцінки вартості майна. Метод порівняння з аналогами продажу та його особливості. Витратний метод та його особливості. Метод, орієнтований на майбутні прибутки / доход (доходний метод) та його особливості.
Тема 10. Особливості банкрутства окремих категорій суб’єктів підприємницької діяльності
Особливості банкрутства містоутворюючих підприємств. Розгляд справи про банкрутство. Процедура санації. Особливості банкрутства особливо небезпечних підприємств. Розгляд справи про банкрутство. Процедура санації. Задоволення вимог кредиторів. Особливості банкрутства сільськогосподарських підприємств. Особливості банкрутства страховиків. Порушення справи про банкрутство. Ліквідаційна процедура. Черговість платежів. Особливості банкрутства професійних учасників ринку цінних паперів. Досудові процедури відновлення платоспроможності. Розпорядник майна. Санація професійного учасника ринку цінних паперів. Банкрутство суб’єкта підприємницької діяльності – громадянина. Розгляд судом справи про банкрутство громадянина – підприємця. Особливості задоволення вимог кредиторів громадянина – підприємця, визнаного банкрутом. Особливості банкрутства селянського (фермерського) господарства. Особливої застосування процедури до боржника, що ліквідується власником. Особливості банкрутства відсутнього боржника. Особливості провадження санації боржника його керівником.
Тема 11. Особливості санації, банкрутства та ліквідації комерційних банків
Чинники та основні наслідки банкрутства банківських установ. Порядок проведення санації комерційного банку. Прийняття рішення про санацію банківської установи. Порядок проведення санації банку у рамках не примусових заходів впливу Національного банку України. Функціонування банку у режимі фінансового оздоровлення. Напрями санаційних заходів комерційного банку. Призначення тимчасової адміністрації для управління комерційним банком. Мета діяльності тимчасової адміністрації.
Ліквідація комерційного банку. Форми реорганізації комерційних банків.
III. Зміст лекційного матеріалу
Тема 1. Економічна сутність санації та порядок її проведення
План лекції:
Тема 2. Банкрутство підприємств та його прогнозування
План лекції:
Тема 3. Організація фінансової санації підприємства
План лекції:
Тема 4. Внутрішні механізми та джерела фінансової стабілізації підприємства
План лекції:
Тема 5. Санація балансу
План лекції:
Тема 6. Зовнішні фінансові джерела санації підприємств
План лекції:
Тема 7. Реструктуризація підприємств
План лекції 1:
План лекції 2:
Тема 8. Правові аспекти відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом
План лекції:
Тема 9. Оцінка вартості майна суб’єктів господарювання
План лекції 1:
План лекції 2:
Тема 10. Особливості банкрутства окремих категорій суб’єктів підприємницької діяльності
План лекції:
Тема 11. Особливості санації, банкрутства та ліквідації комерційних банків
План лекції:
IV. Плани семінарських та практичних занять.
Тема 1. Економічна сутність санації та порядок її проведення
Семінарське заняття:
література [ 1,4-7,8,31 ]
Тема 2. Банкрутство підприємств та його прогнозування
Семінарське заняття:
література [ 1, 3, 28,35 ]
Тема 3. Організація фінансової санації підприємства
Семінарське заняття:
література [11,13,14,31 ]
Тема 4. Внутрішні механізми та джерела фінансової стабілізації підприємства
Семінарське заняття:
література [12,22,30,31 ]
Тема 5. Санація балансу
Семінарське заняття:
література [ 31]
Тема 6. Зовнішні фінансові джерела санації підприємств
Семінарське заняття:
література [24, 28, 31 ]
Тема 7. Реструктуризація підприємств
Семінарське заняття 1:
Семінарське заняття 2:
література [1, 25, 31 ]
Тема 8. Правові аспекти відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом
Семінарське заняття:
література [ 1, 32, 34 ]
Тема 9. Оцінка вартості майна суб’єктів господарювання
Семінарське заняття 1:
Семінарське заняття 2:
література [ 2, 4,8,13,25, 31 ]
Тема 10. Особливості банкрутства окремих категорій суб’єктів підприємницької діяльності
Семінарське заняття:
1. Особливості банкрутства селянського (фермерського) господарства. 2. Особливості банкрутства місто утворюючих підприємств. 3. Особливості банкрутства особливо небезпечних підприємств. 4. Особливості банкрутства сільськогосподарських підприємств.
література [ 1, 32 ]
Тема 11. Особливості санації, банкрутства та ліквідації комерційних банків
Семінарське заняття:
література [ 1, 32 ]
V. ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ТА ДІЛОВІ СИТУАЦІЇ
Тема „Економічна сутність санації та порядок її проведення”
Тестові завдання:
б) Ні.
б) Ні.
б) Проведення фундаментального аналізу впливу окремих факторів на кризовий фінансовий розвиток підприємства. в) Прогнозування розвитку кризового фінансового стану підприємства. г) Прогнозування можливостей підприємства до нейтралізації загрози банкрутства за рахунок внутрішнього фінансового потенціалу. ѓ) Кінцеве визначення масштабів кризового фінансового стану підприємства. е) Все вищеперераховане. і) Не має правильної відповіді.
Тема „Банкрутство підприємств та його прогнозування”
Тестові завдання:
б) Ні.
б) Незбалансованість обсягів грошових потоків. в) Неплатоспроможність підприємства. г) Все вищеперераховане. д) Не має правильної відповіді.
б) Реальне, технічне, умисне та фіктивне. в) Нереальне, добровільне, примусове та доцільне. г) Не має правильної відповіді.
б) Модель R – рахунку в) Ціна підприємства г) А – рахунок Аргенті ѓ) а), б), с) д) не має правильної відповіді
Завдання 1. Проведіть аналіз підприємства „Зірка” відповідно до Методичних рекомендації щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дії з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, затверджених Наказом Міністерства економіки України від 17.01.2001№ 10 Дані для виконання завдання: Таблиця 1
Баланс підприємства „Зірка” на 1 січня 2007 р. (тис.грн.)
Таблиця 2 Звіт про фінансові результати за 2001 рік
Завдання 2.
На прикладів відомого вам підприємства розрахуйте А – рахунок Аргенті з метою прогнозування банкрутства за формою 1.
Форма 1.
Тема „Організація фінансової санації підприємства”
Тестові завдання:
Тема „Внутрішні механізми та джерела фінансової стабілізації підприємства”
Тестові завдання:
Тема „Санація балансу”
Тестові завдання:
Завдання 1.
Підприємство „Дельта” з метою відновлення фінансової стійкості вирішило спочатку провести санацію балансу. Консультанти підприємства порадили продати споруду, яка на даний момент не експлуатується підприємством, балансовою вартістю 20 000 гр. од. Після оцінки ринку консультанти завірили керівництво, що споруду можна продати та 35 000 гр. од. Виручку від реалізації споруди консультанти радять використати для придбання власних акції номінальною вартістю 40 000 гр. од. Чи варто у даному випадку проводити санацію балансу. Відобразіть баланс підприємства після проведення його санації. Податкові аспекти не враховуються.
ДАНІ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:
Баланс підприємства „Дельта” перед проведенням санації балансу
Тема „Зовнішні фінансові джерела санації підприємств”
Тестові завдання:
Тема „Реструктуризація підприємств”
Тестові завдання:
Завдання 1.
До якого виду реорганізації відносяться наступні типи комбінування бізнесів:
ТИП 1.
ТИП 2.
Тип 3.
Завдання 2.
Ми володіємо наступними даними про компанії Альфа та Бета
Ви передбачаєте, що приріст грошових коштів у результаті поглинання складе 100 гр. од.
Рада директорів компанії Бета погодилася на продаж компанії, якщо ціна буде складати 150 гр. од. В акціях або готівкою. Ця ціна за компанію Бета складається з двох частин. Компанія сама по собі коштує 100 гр. од, та це мінімальна вартість, по якій вона може бути оцінена. Друга частина, 50 гр. од., називається премією поглинання та являє собою надлишок вище мінімальної вартості.
Чи варто компанії Альфа купляти компанію Бета? Як краще їй заплатити: готівкою чи акціями?
Тема „Правові аспекти відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”
Тестові завдання: < >Відповідно до законодавства щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: < >Розпорядження майном боржникаМирова угодаСанаціяЛіквідація банкрутаВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіЧи правильне твердження, що справа про банкрутство порушується судом, якщо безспірні вимоги кредитова (кредиторів) до боржника сукупно складають не менше 400 мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку: < >ТакНіРозпорядником майна може бути фізична особа – суб’єкт підприємницької діяльності, яка має: < >Вищу юридичну чи економічну освітуВищу технічну чи економічну освітуНе має правильної відповідіКеруючий санацією боржника зобов’язаний подати комітету кредиторів для схвалення план санації боржника: < >Протягом місяця з дня винесення ухвали про санаціюПротягом року з дня винесення ухвали про санаціюПротягом трьох місяців з дня винесення ухвали про санаціюНе має правильної відповідіЧи правильне твердження, що у першу чергу задовольняються вимоги щодо сплати податків та зборів (обов’язкових платежів): < >ТакНіЧи вірне твердження, що фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності згідно з законодавством не мають права займатися оціночною діяльністю: < >ТакНіПроведення оцінки майна є обов’язковим у випадках: < >Створення підприємств на базі державного майнаПереоцінки основних засобів для цілей бухгалтерського облікуПередачі майна під заставуОподаткування майна та визначення розміру державного митаВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіЧи вірне твердження, що принцип корисності означає здатність об’єкта задовольнити потреби власника у даному місці та протягом певного періоду часу: < >ТакНіРинкова вартість це: < >Являє собою цінність, яку конкретна власність має для конкретного користувача при конкретному варіанті використанняЦе вартість об’єкта для конкретного інвестора при певних цілях інвестування Розрахункова величина, яка дорівнює грошовій сумі, за яку передбачається перехід майна з рук в руки у результаті комерційної угоди між добровільним покупцем та добровільним продавцем на дату оцінки після адекватного маркетингуВсе вищеперераховане Не має правильної відповіді < >Існують та традиційні підходи до оцінки вартості майна: < >Підхід заснований на порівнянні з аналогами продажуВитратний підхідПідхід, орієнтований на майбутні прибутки (доходи)
Тема „Особливості банкрутства окремих категорій суб’єктів підприємницької діяльності”
Тестові завдання: < >Чи вірне твердження, що місто утворюючим підприємством є таке, кількість працівників яких з урахуванням членів їх сімей складає не менше 30 відсотків чисельності населення адміністративно – територіальної одиниці, у якій розташована така юридична особа: < >ТакНіЧи вірне твердження, що особливо небезпечних підприємств не може бути застосована процедура санації: < >ТакНіПокупцем цілісного майнового комплексу страховика може бути лише: < >Комерційний банкСтраховикСтрахувальникНе має правильної відповідіУчасником провадження у справі про банкрутство професійного учасника ринку цінних паперів є: < >Кабінет міністрів УкраїниДержавний орган з питань регулювання ринку цінних паперівАнтимонопольний комітетНе має правильної відповідіЧи вірне твердження, що керівних боржника має право подати заяву про порушення справи про банкрутство з метою проведення ним процедури санації до подання кредиторами заяви про порушення справи про банкрутство на підставі рішення власника майна боржника або за наявності письмової згоди кредиторів, загальна сума вимог яких перевищує п’ятдесят відсотків заборгованості: < >ТакНі
Тема „Особливості санації, банкрутства та ліквідації комерційних банків”
Тестові завдання: < >Рішення про санацію комерційного банку може прийматися: < >З ініціативи банкуЗ ініціативи Національного банкуЗа погодженням усіх сторін у ході провадження справи про банкрутствоВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіЧи вірне твердження, що режим фінансового оздоровлення – це система не примусових та примусових заходів впливу на комерційний банк, спрямованих на збільшення обсягу капіталу до необхідного рівня протягом визначеного НБУ періоду з метою відновлення ліквідності та платоспроможності і усунення порушень, які призвели комерційний банк до збиткової діяльності або скрутного фінансового стану, а також наслідків цих порушень: < >ТакНіПідставами для переведення комерційного банку у режим фінансового оздоровлення можуть бути: < >Віднесення банку до категорії проблемнихВідсутність необхідного рівня капіталуПорушення встановлених норм банківського законодавстваВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіЧи забороняється комерційному банку, який переведений у режим фінансового оздоровлення залучати вклади фізичних осіб, відкривати нові депозитні рахунки та поповнювати діючі: < >ТакНіСтабілізаційна позика надається: < >Будь – яким суб’єктом господарюванняНаціональним банкомНе має правильної відповідіРішення про ліквідацію комерційного банку може бути прийняте: < >ВласникамиГосподарським судомНаціональним банкомВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіРеорганізація комерційних банків може проводитися у формах: < >КонсолідаціїВиокремленняВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіVI. ЗАВДАННЯ для індивідуальної роботи студентів
Проаналізувати досвід реформування та реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт”
Акціонерне товариство „Істра – хлібопродукт” є одним з найкрупніших комбінатів по виробництву муки та комбікормів у Московській області. Питома вага ринку Московської області по муці у комбінату – 21%, а питома вага ринку по комбікормам – 10%. Комбінат побудовано близько 15 років тому недалеко від м. Істра у селищі Холщевики біля найбільшої у той час Глібовської птахофабрики, яку він повинен був забезпечити комбікормами. На комбінат були залучені молоді та досить кваліфіковані кадри.
З початком ринкової економіки на комбінаті, як і більшість російських підприємств, почався різкий спад обсягів реалізації та відповідно ї виробництва, що був визнаний невмінням працювати в нових умовах. У жовтні 1996 року, коли були запрошені консультанти, у порівнянні з 1995 роком виробництво муки впало більш ніж на 40%, а комбікормів – майже в 3 рази. Були, звичайно, й об” активні економічні причини: значне падіння обсягів споживання муки в Росії (більш ніж на 30%), розорення багатьох птахофабрик та тваринницьких фірм, відсутність оборотних коштів, які були краї необхідні для переробної промисловості тощо. При цьому варто відмітити, що підприємство продовжувало сплачувати достатньо високу заробітну плату своїм працівникам, що ще більш прискорило процес „проїдання” оборотних коштів. Керівництво ВАТ „Істра – хлібопродукт” почало відчувати наближення глибокої кризи та можливого розорення підприємства.
У вересні – жовтні 1996 року підприємство запросило консультантів фірми „РОЕЛ – Консалтінг” для проведення комплексної діагностики стану підприємства та пошуку шляхів виходу з кризового стану. Комплексну дослідження підприємства по всім напрямках показало, що підприємство знаходиться в передбанкрутному стані. На підприємстві повністю були відсутні будь – які елементи сучасних систем управління. Але, що ще гірше, була відсутня кваліфікована управлінська команда, яка б могла вести підприємство до змін. Всі функції управління виконувалися лише директором, а одна людина не може повноцінно вирішувати всі питання управління. При цьому в анонімних соціологічних дослідженням практично у всіх негараздах обвинувачували лише директора, який не хотів віддавати свою владу. Директор в особистих розмовах признавався, що готовий делегувати багато функцій управління, але, нажаль, ніхто не може вирішувати питання кваліфіковано. Отже, наявно були типові проблеми управління та відсутності управлінських навиків у російських підприємствах.
Програма першочергових заходів
У ході комплексної діагностики була розроблена програма першочергових заходів по виведенню підприємства з кризи та підвищенню ефективності за рахунок власних резервів управління, а саме: < >активізація збуту та маркетингу, формування ринкових ніш, грамотна робота з клієнтами;створення ефективної маркетингової служби, яка реалізує основні стратегічні завдання АТ „Істра – хлібопродукт”;створення механізму управління за результатами;створення команди однодумців, які спроможні реалізувати цілі компанії;орієнтація на клієнта, створення ефективної технології обслуговування клієнта;формування ефективної фінансової політики. Створення єдиної системи бухгалтерського обліку та фінансового планування. Створення системи управлінського обліку;зміна структури організації, чіткий розподіл завдань та функцій з делегуванням відповідальності та повноважень;виділення центрів фінансової відповідальності (доходу, прибутку, затрат та інвестицій), далі ЦФВ;створення системи управління персоналом;навчання персоналу ефективним методам роботи в умовах цивілізованого ринку, формування команд за головними напрямками діяльності;постановка податкового планування;придбання та засвоєння комп’ютеризованих систем підтримки прийняття рішень за наступними напрямками:управліннямаркетингова діяльністьфінансові потокианаліз ефективності діяльності підприємстваприскорення розгортання маркетингової служби (кандидатура була зі складу середнього керівництва комбінату) зі всім комплексом заходів (22.10.96-01.12.96);реорганізація переробки та реалізації запасів сировини для вивільнення оборотних коштів ( до 01.01.97);реорганізація структури управління комбінатом ( до 01.12.96), чіткий розподіл функцій, делегування відповідальності та повноважень (до 01.12.96);перегляд структурних підрозділів, які здатні приносити прибуток, з метою багатоступінчастого переходу їх в ЦФВ (з 22.10.96);створення комплексу робіт по створенню команди однодумців, підвищення інформованості колективу (22.10.96-01.01.97);впровадження інформаційних технологій підтримки прийняття рішень (управління асортиментом, управління затратами, фінансове планування тощо – з 22.10.96) та навчання персоналу рішенню конкретних завдань управління з використанням обчислювальної техніки (до 01.01.97);вилучення наявних резервів та спрямування їх на здійснення перспективних проектів ( 22.10.96-01.01.97);розробка та впровадження прогресивної ситсеми стимулювання персоналу (до 01.01.97);використання технології управління за результатами, створення системи управлінського обліку та фінансового планування (01.12.96-01.07.97);комплексне обстеження та експертиза стану ВАТ „Істра – хлібопродукт”;розробка погодженого сторонами Плану реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт”, формулювання конкретних цілей, задач, термінів, етапів, критеріїв та результатів реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт”;виділення пріоритетних напрямків реформування та створення робочих груп за напрямками в ВАТ „Істра – хлібопродукт” для реалізації Плану реструктуризації;захист та затвердження Плану реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт”, прийняття рішення про реалізацію затвердженого прану реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт”;розробка заходів по реалізації Плану реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт”;реалізація Плану реструктуризації з метою досягнення узгоджених завдань.розробка оргструктури;постановка роботи комерційної служби;постановка маркетингу на підприємстві;впровадження системи управлінського обліку та фінансового планування;впровадження системи управління собівартістю та асортиментом;створення системи управління персоналом;навчання управлінського персоналу та атестація, створення управлінської команди та її подальше вдосконалення;реструктуризація, виділення ЦФВ;розробка та впровадження інвестиційних програм, технічних вдосконалень.
Результатом 1 етапу являлася розробка Плану реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт” та створення робочих груп, які готові реалізувати цей план. Результатом 2 етапу являється поступове підвищення ефективності роботи ВАТ „Істра – хлібопродукт”, яке полягає у підвищенні обсягів реалізації продукції, зменшенні питомої ваги прямих затрат у собівартості продукції та у скороченні накладних (загально цехових та загальнозаводських) витрат.
У ході виконання робіт по розробці Плану реформування та реструктуризації було проведено трьохденний семінар – нарада верхньої та середньої ланки управління з відривом від виробництва (управлінські курси), на якому вирішувалися проблеми підприємства, формувалися робочі групи та методом „мозкового штурму” пророблялися конкретні проекти реформування. На основі цих проектів з урахуванням досвіду консультантів була розроблена Комплексна програма реформування та реструктуризації ВАТ „Істра – хлібопродукт” терміном на 1 рік.
Першочерговою задачею реформування на підприємстві являлося формування ефективної структури управління та підприємств, делегування управлінських функцій та створення колегіальних органів самоуправління. В рамках вирішення даної проблеми були прийняті наступні кроки: < >Була розроблена нова структура управління підприємством. З вересня 1997 року розпочався процес поетапного її впровадження. В рамках структурних підрозділів були уведені посади комерційного директора, директора по виробництву, фінансового директора, директора по закупівлях. Були створені нові підрозділи: відділ маркетингу, відділ управління змінами, фінансових відділ тощо. Потрібно зауважити, що процес зміни організаційної структури триває досить болісно та повільно. Але навіть незначне збільшення кількості людей які приймають рішення по угодах, закупівлях, фінансах, призвело до більшої продуктивності управлінського персоналу та до зростання оборотів.Протягом двох місяців була проведено повністю „інвентаризація” всіх функцій працівників на підприємстві. На кожного працівника була заведена посадова інструкція, яка включала опис вертикальних та горизонтальних зв’язків.Відразу ж з початком робіт по реформуванню та реструктуризації при генеральному директорові було створено колегіальний орган – Експертна рада, якій було делеговано функції підготовки та визначення шляхів реформування та реструктуризацій підприємства, а також вирішення конкретних завдань, пов’язаних із змінами на комбінаті. Потрібно зауважити, що цей колегіальний орган суттєво сприяв формуванню команди верхнього рівня, яка безпосередньо приймала участь у вирішенні проблем підприємства.У серпні 1997 року було створено Комітет по ціноутворенню, до компетенції якого входило коригування відпускних цін підприємства. Даний колегіальний орган був досить ефективним інструментом. Шляхом орієнтації цін підприємства на ринкові шляхом зниження цін на продукцію (на 15%) та на закупівельну сировину ( на 10%) вдалося настільки підвищити виручку від реалізації підприємства, що це підвищення значно перекрило втрати рентабельності на одиниці продукції. Але робота по зниженню увн на сировину все же здавалася не повністю ефективною: згідно з маркетинговими даними закупівельні ціни на зерно можна було ще знизити на 5-15%.
Після невинної реорганізації на підприємстві розпочався процес поетапного впровадження управлінських методик (4 квартал 1997 року), при цьому були виконані наступні заходи: < >Розпочався процес комплексного навчання управлінського персоналу. У рамках даного процесу містилися наступні лекційні блоки: < >стратегія та тактика підприємства, реформування та реструктуризація, метод „затрати – ефективність”;комплексна робота спеціаліста по управлінню персоналом по формуванню управлінської команди (психологічні тренінги);маркетинг, організація збуту, реклама;внутрішні економічні механізми, методи матеріального стимулювання, механізми внутрішніх цін;управлінський облік, управління фінансами;центри фінансової відповідальності;бізнес - планування , обґрунтування інвестиційних проектів;демонстрація досвіду реформування та реструктуризації на конкретному прикладі.Було розроблено та впроваджено систему матеріального стимулювання для всіх робітників підприємства. Слід зауважити, що вона виявилася досить зрозумілою та ефективною. Ця система передбачала залежність отримуваної премії від обсягів реалізації та виробництва, а також частково від економії затрат.Продовжився процес супроводження робочих груп, створених для реалізації плану реформування та реструктуризації.Розпочався процес формування відділу маркетингу на підприємстві. Була проведена невелика та недорога пробна рекламна кампанія, яка принесла непогані результати. У рамках просування продукції на ринок було створено московське представництво на базі фірми „РОЕЛ – Консалтінг”.Розпочався процес розробки та установки комплексної системи фінансового планування, який в основному закінчився у 1 кварталі 1998 року.На підприємстві була установлена методика бізнес – планування та обґрунтування інвестиційних проектів. У рамках перших робіт з даною методикою було розроблено бізнес – план підняття та розвитку виробництва товарного яйця на базі Глібовськоїп птахофабрики, яка залишилася виною комбінату досить значну суму коштів та на даний момент є банкрутом. Мета даного інвестиційного проекту – повернення коштів комбінату за рахунок відтворення роботи птахофабрики, яка буде споживати продукцію комбінату та приносити дивіденди.Була проведена робота по залученню кредитів на комбінат на оборотні кошти на достатньо велику суму та під вигідні за ринковими умовами проценти.
На момент здачі матеріалу у 1 кварталі 1998 року на підприємстві повним ходом проводяться наступні роботи: < >Розпочався активний процес поетапного переходу до ЦФВ. На даний момент реалізується перший етап даного переходу – створення центрів фінансового обліку та перехід підрозділів на бюджети у рамках загального бюджету підприємства. Крім того, розпочалася активна робота саме з майбутніми ЦФВ у напрямку формування кваліфікованої управлінської команди. Також підрозділам було надане одне з прав ЦФВ – право самостійної реалізації продукції комбінату з отриманням частки прибутку від реалізації, при цьому досить чітко визначають економічні та комерційні параметри, які в обов’язковому порядку повинні виконуватися. Таким чином, на підприємстві шляхом розвитку внутрішнього підприємництва постійно формуються ефективні господарі на місцях.Впроваджується створена на підприємстві система фінансового планування. Зараз у підприємства є фінансовий план діяльності до кінця року, узгоджений за всіма параметрами.Створюється розгалужена служба маркетингу та базі основних виробничих підрозділів з підпорядкуванням центральному відділу маркетингу.Відбувається подальша зміна організаційної структури: впроваджується система координаторів продаж, модернізується відділ постачання, посилюється планово – економічний відділ та відділ управління змінами, формується фінансовий відділ тощо.Розроблена та впроваджена ефективна фінансова податкова схема, яка дозволяє економити у рамках діючого законодавства близько 5 – 7% коштів від обороту компанії, що підвищує конкурентоспроможність підприємства.Продовжується процес формування фінансово – промислової групи. У рамках цього багаторівневого процесу вдалося після великої роботи керівництва підприємства та консультантів запевнити адміністрацію Московської області не виставляти крупний пакет акцій підприємства, що знаходиться у державній власності, на аукціон, а розподілити його за квотами серед сільськогосподарських виробників, які таким чином можуть сформувати фінансово – промисловий холдінг на чолі з ВАТ „Істра – хлібопродукт” . Це й найближчому майбутньому дасть значний економічний ефект для підприємства. Крім того, успішно проводиться серія переговорів з крупними російськими банками та інвесторами про залучення інвестицій на підприємство.Проходить розробка бізнес – плану розвитку на переобладнання підприємства.Поставлена задача автоматизації управлінської діяльності.У порівняння з липнем 1997 року (момент початку програми реструктуризації та реформування) оборот підприємства на кінець року у натуральних величинах виріс по муці у 2,8 рази, а по комбікормах – у 1,7 рази. Правда, у січні – лютому 1998 року на підприємстві виник спад обсягів реалізації, в основному обумовлений ситуацією на ринку. Тим самим ситуація на кінець 1 кварталу стабілізувалася та навіть покращилася у порівнянні з кінцем 1997 року (по комбікормах).У зв’язку з залученням клієнтів, які працюють на давальницькій схемі, маржинальна рентабельність підприємства збільшилася з 21% у липні 1997 року до 28% у грудні 1997 року.Загальний обсяг додаткового маржинального прибутку за період з серпня (моменту початку реалізації програми реформування та реструктуризації) по грудень 1997 року включно склав більше 6,5 млн. деномінований рублів.Заробітна плата працівників підприємства виросла у порівнянні з липнем 1997 року близько на 60 – 80%.Повна комп’ютеризація виробництва підприємства.Повна комп’ютеризація управління підприємства.Розукрупнення підприємства шляхом переходу на ЦФВ.Продовження навчання колективу.Подальша модернізація фінансових та комерційних служб.Розробка бізнес – плану модернізації виробництва тощо.Випуск продукції у 1997 році ( т ).
VII. контрольні завдання
ВАРІАНТ 1
Завдання 1.
Дайте відповідь на питання:
Економічна сутність санації підприємств
Завдання 2.
Тестові завдання: < >Чи вірно, що основна мета антикризового управління полягає в розробці та реалізацій заходів, які спрямовані та швидке поновлення платоспроможності та відновлення достатнього рівня фінансової стійкості підприємства, що забезпечує його вихід з кризового стану < >ТакНі < >До причин банкрутства можна віднести: < >Порушення фінансової стійкостіНезбалансованість обсягів грошових потоківНеплатоспроможність підприємстваВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіВідповідно до законодавства щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: < >Розпорядження майном боржникаМирова угодаСанаціяЛіквідація банкрутаВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіПроведення оцінки майна є обов’язковим у випадках: < >Створення підприємств на базі державного майнаПереоцінки основних засобів для цілей бухгалтерського облікуПередачі майна під заставуОподаткування майна та визначення розміру державного митаВсе вищеперерахованеНе має правильної відповідіСтабілізаційна позика надається: < >Будь – яким суб’єктом господарюванняНаціональним банкомНе має правильної відповіді Компанія А
ВАРІАНТ 2
Завдання 1.
Дайте відповідь на питання:
Зовнішні фінансові джерела фінансового оздоровлення підприємств
Завдання 2.
Тестові завдання: < >Чи правильне твердження, що досудова санація – це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, яка здійснюється відповідно до законодавства до початку порушення у справі про банкрутство < >ТакНіУ законодавчій та фінансовій практиці виділяють такі види банкрутства: < >Фінансове та правовеРеальне, технічне, умисне та фіктивнеНереальне, добровільне, примусове та доцільнеНе має правильної відповідіКеруючий санацією боржника зобов’язаний подати комітету кредиторів для схвалення план санації боржника: < >Протягом місяця з дня винесення ухвали про санаціюПротягом року з дня винесення ухвали про санаціюПротягом трьох місяців з дня винесення ухвали про санаціюНе має правильної відповідіЧи вірне твердження, що принцип корисності означає здатність об’єкта задовольнити потреби власника у даному місці та протягом певного періоду часу: < >ТакНіРішення про ліквідацію комерційного банку може бути прийняте: < >ВласникамиГосподарським судомНаціональним банкомВсе вищеперерахованеНе має правильної відповіді Компанія А
ВАРІАНТ 3
Завдання 1.
Дайте відповідь на питання:
Сутність та форми реструктуризації підприємств
Завдання 2.
Тестові завдання: < >Чи правильне твердження, що банкрутство підприємств – це визнана судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність тат задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури < >ТакНі2. До кількісних методів прогнозування банкрутства відносять:
< >Z – рахунок Альтмана Модель R – рахункуЦіна підприємстваА – рахунок Аргентіа), б), с)не має правильної відповіді3.Розпорядником майна може бути фізична особа – суб’єкт підприємницької діяльності, яка має:
< >Вищу юридичну чи економічну освітуВищу технічну чи економічну освітуНе має правильної відповіді
4.Ринкова вартість це: < >Являє собою цінність, яку конкретна власність має для конкретного користувача при конкретному варіанті використанняЦе вартість об’єкта для конкретного інвестора при певних цілях інвестування Розрахункова величина, яка дорівнює грошовій сумі, за яку передбачається перехід майна з рук в руки у результаті комерційної угоди між добровільним покупцем та добровільним продавцем на дату оцінки після адекватного маркетингуВсе вищеперераховане Не має правильної відповіді
5.Реорганізація комерційних банків може проводитися у формах: < >КонсолідаціїВиокремленняВсе вищеперерахованеНе має правильної відповіді
VIII. Перелік ПИТАНЬ ДЛЯ підсумкового контролю знань студентів < >Сутність фінансової кризи на підприємствіВиди криз на підприємствіФактори, що обумовлюють різні види криз на підприємствіСутність банкрутства підприємствДіагностика (прогнозування) банкрутства підприємствКількісні методи прогнозування банкрутства підприємствЯкісні методи прогнозування банкрутства підприємствЕтапи фінансової стабілізації підприємствВнутрішні джерела фінансової стабілізації підприємствЕкономічна сутність санації підприємствПорядок проведення санації підприємствОрганізація фінансової санації підприємстваРозробка плану санаціїСутність санаційного аудитуМенеджмент санаціїЗовнішні фінансові джерела фінансового оздоровлення підприємствАкціонерний (пайовий) капітал та його роль у фінансовому оздоровленні підприємствФінансове оздоровлення підприємств за рахунок кредиторівУчасть персоналу у фінансовому оздоровленні підприємстваПоняття санації балансуСутність та форми реструктуризації підприємствФінансовий механізм реструктуризації підприємствРеорганізація, спрямована на укрупнення підприємствВиди злиттів та поглинань підприємствОсновні мотиви злиття та поглинання підприємства Аналіз ефективності злиття та поглинання підприємствНаслідки злиття та поглинань підприємствМеханізм захисту компаній від поглинаньРеорганізація, спрямована на розукрупнення підприємствПеретворення як окремий випадок реорганізації підприємствПередавальний та розподільний балансиНеобхідність, функції та завдання інституту банкрутства підприємствПорядок оголошення підприємства банкрутомПоняття ліквідаційних процедурПрийняття рішення про санацію боржника під час провадження справи про банкрутствоКеруючий санацією, його функції та повноваженняСутність мирової угодиПодаткові аспекти банкрутства та ліквідації підприємствВітчизняна практика антикризового управлінняЗарубіжний досвід антикризового управління Оцінка вартості майна підприємств: принципи та методиВитратний метод оцінки вартості майна підприємствДоходний метод оцінки вартості майна підприємствВикористання методу аналогів продажу в оцінці вартості майна підприємствОсобливості банкрутства та санації комерційних банківОсобливості банкрутства місто утворюючих підприємствОсобливості банкрутства особливо небезпечних підприємствОсобливості банкрутства сільськогосподарських підприємствОсобливості банкрутства страховиківОсобливості банкрутства професійних учасників ринку цінних паперівБанкрутство суб’єкта підприємницької діяльності – громадянинаОсобливості банкрутства селянського (фермерського) господарстваОсобливості банкрутства відсутнього боржника
IX. Перелік рекомендованих тем для написання підсумкових робіт < >Сучасні проблеми управління кризовими підприємствамиЗарубіжний досвід антикризового управлінняФінансове забезпечення санації на підприємствіСтратегія реструктуризації кризового підприємстваОперативне управління активами як інструмент антикризового управлінняФінансова санація вітчизняних підприємств: сучасний стан та перспективи Антикризове управління: сутність та економічне призначенняСтратегічне управління підприємством в кризових умовахПрогнозування банкрутства підприємств: основні методики та проблеми Форми антикризового управління Економіко – правові аспекти банкрутства та санації підприємствОсобливості банкрутства та санації комерційних банківУмови та передумови банкрутства підприємств різних організаційно – правових форм власностіМісце та роль організаційної культури в антикризовому управлінні підприємством
X. Рекомендована література < >Закон України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” // Голос України. – 1999. – 30 липняЗакон України „Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні” від 12 липня 2001 рокуНаказ Міністерства економіки України „Про методичні рекомендації щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дії з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства” - № 10 від 17.01.2001Андреев С.В. Несостоятельность (банкротство) предприятий. Проблемы и пути реформирования экономического кадрового потенциала: Учеб. пособ. – М.: РУЦ, 1996Антикризисный менеджмент / Под редакцией проф. Грязновой А. Г. – М.: Ассоциация авторов и издателей "ТАНДЕМ". Издательство ЭКМОС, 1999Антикризисное управление /под.ред. Короткова Э.М. - М.: ИНФРА-М, 2000Антикризисное управление: принятие решений на краю пропасти. Журнал "Проблемы теории и практики управления", 1999, №4Антикризисное управление от банкротства к финансовому оздоровлению / Под ред. Г. П. Иванова. М.: Закон и право, ЮНИТИ, 1995Антикризисное управление: Учеб. пособие для технических вузов / В. Г. Крыжановский, В. И. Лапенков, В. И. Лютер и др.; под ред. Э. С. Минаева и В. П. Панагушина. – М.: "Издательство ПРИОР", 1998Балабанов И.Т., Анализ и планирование финансов хозяйствующего субъекта. – М.: Финансы и статистика, 1994Бандурин А. В., Орехов С. А., Медведев С. Ю. Отдельные проблемы антикризисного управления предприятиями. – М.: Диалог-МГУ, 2000. Бланк И.А. Основы финансового менеджмента - К.: Ника-Центр, 1999Бляхман Л. С. Основы функционального и антикризисного менеджмента. Учебное пособие. – М.: Изд-во Михайлова В.А. – 2000Бобрышев А.Д., Кузенков А.Л. и др. Пособие по разработке планов внешнего управления несостоятельными предприятиями. - М.: Гильдия специалистов по антикризисному управлению. Центр делового консультирования, 1999.Боумен К. Основы стратегического менеджмента, М.: ЮНИТИ, 1997Браверман А., Саулин А. Интегральная оценка результативности предприятий. // Вопросы экономики, 1998, №6.Васильева Н.Э., Козлова Л.И., Гуцаленко Г.В. Несостоятельность (банкротство) предприятия по сути его финансового оздоровления. - М.: АО “Бизнес- школа Интел-Синтез”,1996.Дж.К.Ван Хорн Основы управления финансами - М.: "Финансы и статистика" ,1997Градов А. П., Кузин Б. И. Стратегия и тактика антикризисного управления фирмой. – М.: Специальная литература. – 1996Грейсон Дж.К. мл., О’Дейл К. Американский менеджмент на пороге XXI века. М.: 1981.Кирсанов К. А. и др. Антикризисное управление. Учебное пособие. – М.: МАЭП, 1999Кирсанов К.А. и др. Инвестиции и антикризистное управление. Учебное пособие. – М.: МАЭП. – 2000Ковалев А.П. Диагностика банкротства. – М.: Финстатинформ, 1995Корпоративное управление: Владельцы, директора и наемные работники, акционерные общества / Под ред. Марека Хесселя. М.: Джон Уайли энд Санз, 1996Крыжановский В.Г. Реструктуризация предприятия. Конспект лекций. - М.: Приор, 1998.Круглов М. И. Стратегическое управление компанией. Учебник для ВУЗов. – М.: РДЛ, 1998Николаев А. Управление предприятием в кризисной ситуации (опыт работы). В журнале "Проблемы теории и практики управления" №6, 1997 г.Степанов В. В. Несостоятельность (банкротство) в России, Франции, Англии, Германии. – М.: Статут. – 1999Стратегия и тактика антикризисного управления фирмой, под. ред. Градова А.П. – С-Пб.: Специальная литература, 1996Теория и практика антикризисного управления: Учебник для вузов / Г. З. Базаров, С. Г. Беляев, Л. П. Белых и др.; Под ред. С. Г. Беляева и В. И. Кошкина. – М.: Закон и право, ЮНИТИ, 1996Терещенко О.О. Фінансова санація та банкрутство підприємств. – К.: КНЕУ, 2000Тітов М.І. Банкрутство: матеріально – правові та процесуальні аспекти. – Харків: Консул, 1997Уткин Э.А. Антикризисное управление, М. Экмос, 1997Фінанси підприємств / за ред. А.М. Поддєрьогіна. – Київ: КНЕУ, 1999Шеремет А. Д., Сайфулин Р.С. Методика финансового анализа. – М.: ИНФРА-М, 1996
ЗМІСТ
|