|
ЕКОНОМІЧНА СТАТИСТИКАДата публикации: 03.07.2019 06:33
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчально-науковий інститут "Інститут інформаційних технологій в економіці" Кафедра статистики
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи _________________________ А. М. Колот « 29 » січня 2019р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ З ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ЕКОНОМІЧНА СТАТИСТИКА»
Розробники: Мазур Маргарита Вікторівна, к.е.н, доцент кафедри статистики, mrita7@ukr.net; Трубнік Тетяна Євгеніївна, к.е.н, доцент кафедри статистики, tetrubnik@gmail.com
© Мазур М.В., Трубнік Т.Є., 2018 © КНЕУ, 2018
Навчальна дисципліна «Економічна статистика» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань «Соціальні і поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка», Спеціалізації «Соціально-економічна статистика».
Анотація навчальної дисципліни: На сучасному етапі розвитку економіки значення статистики стає дедалі важливішим. Економічна статистика – одна з фундаментальних економічних наук, яку опановують студенти багатьох напрямів підготовки. Статистичний інструментарій і методи статистики широко використовуються у практичній діяльності працівниками різноманітних підприємств, установ та організацій. Як навчальна дисципліна, статистика забезпечує формування у фахівців економічної підготовки комплексу професійних знань щодо організації статистичних досліджень, а також навичок збору, оброблення, систематизації та аналізу отриманих аналітичних даних. Оволодіння методами статистичного вимірювання і аналізу складних суспільно-економічних явищ і процесів є неодмінною умовою підготовки висококваліфікованих спеціалістів.
Міждисциплінарні зв’язки Навчальна дисципліна «Економічна статистика» базується на сукупності нормативних і вибіркових навчальних дисциплін бакалаврського рівня освіти: зокрема, статистика, макроекономіка, мікроекономіка, соціальна статистика, статистика ринків, методологія та організація національного рахівництва та інші.
Метою вивчення дисципліни «Економічна статистика» є освоєння методів та прийомів статистичних досліджень і набуття практичних навичок збирання, обробки та аналізу інформації про соціально-економічні явища і процеси на мікрорівні,а також: 1) надання студентам теоретичних знань і розуміння основних положень курсу, як основи для набуття ними професійних умінь і навичок; 2) розроблення комплексу практичних завдань, вирішення яких забезпечує набуття студентами цілісної системи умінь виконувати типові завдання професійної діяльності; 3) розроблення методичних рекомендацій і завдань для самостійної роботи над вивченням курсу, що слугує засобом формування у студентів здібностей до проведення науково-практичних досліджень і презентації їх результатів.
Предметом дисципліни є розміри і кількісні співвідношення між масовими соціально-економічними явищами на мікрорівні, закономірності їх формування, розвитку, взаємозв’язку. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути такі результати навчання:
теоретичні основи статистичного спостереження як способу формування інформаційної бази для дослідження та прийняття управлінських рішень; методичні підходи до узагальнення та оброблення статистичних даних; логічне обґрунтування та алгоритм розрахунку різних за аналітичною функцією статистичних показників; методи аналізу закономірностей розподілу, оцінювання варіації, диференціації та концентрації явищ з використанням Excel; методи аналізу взаємозв’язків між явищами з використанням Excel; методи вимірювання інтенсивності динаміки, виявлення та екстраполяції тенденцій розвитку з використанням Excel, методи оцінювання точності результатів вибіркових обстежень, правила перевірки статистичних гіпотез; графічно-візуальні методи узагальнення і аналізу даних з використанням Excel. методологію і методику екстенсивного та інтенсивного статистичного аналізу соціально - економічних явищ і процесів; - методику прогнозування та статистичного моделювання соціально - економічних параметрів.
застосовувати методи статистичного спостереження для формування масиву первинних даних для статистичного дослідження з використанням Excel; - здійснювати оброблення первинних даних з метою одержання узагальнюючих показників, рядів розподілу, відносних, середніх величин, показників варіації тощо; - виконувати необхідні аналітичні розрахунки із застосуванням комп'ютерної техніки у відповідності із метою статистичного дослідження, наявною вихідною статистичною інформацією; - здійснювати статистичний аналіз фінансово-господарської діяльності, рівня соціально - економічного розвитку регіону, економічну інтерпретацію одержаних результатів, робити обґрунтовані висновки та прогнозні розрахунки з використанням Excel.
здатність майбутнього фахівця до професійної взаємодії у сфері соціальних комунікацій є інтегральною характеристикою особистості, що охоплює наявність професійно орієнтованих знань про комунікаційні технології, особливості ділової поведінки, усвідомлену мотивацію до комунікаційної діяльності, спектру умінь та навичок спілкування, письмової та усної презентації наукового та практичного матеріалу у процесі документального забезпечення управлінської діяльності, особистісних якостей, що забезпечать успішну побудову кар’єри та конкурентоспроможність фахівця.
продемонструвати розуміння особистої відповідальності за економічні розрахунки, професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на діяльність підприємств, установ, корпоративних суб’єктів бізнесу в цілому чи окремих складових. Засвоєні студентами знання та набуті під час вивчення даної дисципліни навички є основою для здійснення практичної діяльності. Досягненню мети та ефективній реалізації завдань вивчення дисципліни підпорядкована логіка її викладання, структура і зміст.
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1 Тема 1. Теоретико-методологічні основи економічної статистики Роль економічної статистики в управлінні економікою. Предмет, об’єкт та методи економічної статистики. Структура дисципліни економічна статистика. Взаємозв’язок економічної статистики з іншими економічними дисциплінами.
Тема 2. Основні класифікації економічної статистики Роль класифікацій в економічної статистиці. Класифікація видів економічної діяльності (КВЕД). Класифікація інституційних секторів економіки (КІСЕ). Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД). Класифікація зовнішньоекономічних послуг (КЗЕП). Статистична класифікація продукції (СКП). Статистичний класифікатор організаційних форм суб’єктів господарювання (СКОФ). Класифікація індивідуального споживання за цілями (КІСЦ). Класифікатор професій (КП). Класифікація країн світу (КС). Класифікація валют (КВ). Класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ). Класифікація органів державного управління (КОДУ).
Тема 3. Організація статистики підприємств в Україні Підприємства як центральний об’єкт економічної статистики. Статистичний реєстр підприємств. Поняття статистичного реєстру, мета його впровадження. Статистичні одиниці. Єдиний державний реєстр підприємства та організацій України (ЄДРПОУ). Європейський досвід створення реєстрів підприємств. Роль класифікацій та показників СНР у статистиці підприємств. Структурні обстеження підприємств. Кон’юнктурні обстеження підприємств. Доходи від підприємницької діяльності та самозайнятості в СНР.
Тема 4. Статистика основного капіталу Поняття основного капіталу. Матеріальний і нематеріальний основний капітал і його розподіл в залежності від виду активів. Рахунок операцій з капіталом і характеристика змін у величині активів. Чисте накопичення основного капіталу і чиста вартість капіталу. Поняття “основні засоби”, їх класифікація та оцінка. Аналіз структури основних засобів. Балансові рівняння для характеристики взаємозв’язку між наявністю і рухом основних засобів за первісною та залишковою вартістю. Показники стану і руху основних засобів. Система показників використання основних засобів, їх взаємозв’язок. Визначення і аналіз впливу факторів на зміну обсягу виробленої продукції. Статистичне вивчення динаміки використання основних засобів.
Тема 5. Статистика оборотних активів Поняття і склад оборотних активів для підприємства (крім банків і бюджетних установ). Класифікація оборотних активів за методологією СНР. Інтегровані баланси активів і пасивів і рахунки нагромадження. Поняття агрегування, сальдування та консолідації в СНР. Сальдування для визначення запасів. Поняття номінального, нейтрального і реального холдингового прибутку. Аналіз та менеджмент запасів. Аналіз та менеджмент грошових коштів, розрахунків та інших фінансових активів.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2
Тема. 6. Статистика ринку праці Ринок праці як об’єкт статистичного вивчення. Суб’єкти на ринку праці. Відкритий та фіксований ринки праці. Показники попиту і пропозиції робочої сили. Показники кон’юнктури ринку праці. Показники економічно-активного населення. Коефіцієнт використання працездатного населення і трудових ресурсів. Показники рівня безробіття. Система взаємозв’язку статистичних показників ринку праці. Показники міграції робочої сили.
Тема 7. Статистика науково-технічної та інноваційної діяльності Основні напрями наукової та інноваційної діяльності, завдання їх статистичного вивчення. Статистика наявності та стану закладів дисципліни та підготовки наукових кадрів, статистика результативності науково-технічних розробок; ліцензійної та патентної діяльності; статистика міжнародного співробітництва в галузі дисципліни та інноваційної діяльності; статистика інформатизації соціально-економічних процесів.
Тема 8. Статистика інвестицій Класифікація ринку інвестицій. Коефіцієнт еластичності в вивченні збалансованості пропозиції та попиту на ринку інвестицій. Розподіл інвестицій за окремими ознаками вивчення структурних змін цього розподілу. Реальні та фінансові інвестиції. Технологічний склад реальних інвестицій. Динамічні ряди реальних інвестицій і їх статистичний аналіз. Показники інвестиційної активності регіону. Індексний метод аналізу динаміки показників інвестиційної активності. Іноземні інвестиції. Аналіз їх динаміки і структури. Введення в дію основних засобів і виробничих потужностей. Капіталовіддача, її рівень та динаміка. Аналіз пропорційності розподілу інвестицій. Коефіцієнти локалізації та концентрації. Статистичне вивчення інвестиційної привабливості регіонів.
Тема 9. Статистика виробництва продукції підприємств Поняття продукції промисловості. Ступені готовності промислової продукції. Вартісні показники обсягів промислової продукції. Індекс обсягу виробництва. Ритмічність та рівномірність роботи промислового підприємства. Аналіз якості продукції. Поняття продукції сільського господарства та її складові. Види обліку продукції сільського господарства. Валова продукція сільського господарства. Валовий випуск, проміжне споживання та валова додана вартість у сільському господарстві. Види вартісної оцінки продукції сільського господарства. Напрямки та методи статистичного аналізу вартісних показників продукції сільського господарства. Склад обсягів продукції інших видів економічної діяльності.
Тема 10. Статистичний аналіз результатів фінансово-господарської діяльності підприємств Основні напрямки статистичного аналізу результатів фінансово-господарської діяльності підприємств. Система статистичних показників оцінки фінансових результатів. Розрахунок коефіцієнтів фінансової стабільності. Розрахунок показників ліквідності та платоспроможності. Розрахунок показників ділової активності. Порівняльний аналіз показників. Факторний аналіз коефіцієнтів. Побудова кривої Лоренца та оцінка концентрації розподілу. Індексний аналіз коефіцієнтів. Аналіз динаміки показників витрат.
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 2.1. Карта навчальної роботи студента
КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни (обов’язкової) «Економічна статистика» для студентів спеціалізації Соціально-економічна статистика денна форма навчання
[1] Оцінка може відповідати результатам навчальної діяльності студентів на одному або декількох заняттях
2.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни
Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється відповідно до максимально можливої кількості балів для кожного виду робіт, вказаних в «Карті самостійної роботи студента». Кожний вид роботи оцінюється за шкалою:
Переведення наведеної шкали в кількісну оцінку здійснюється відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року в залежності від максимально можливої кількості балів на одному занятті (або за один вид роботи): Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів
а) практичні заняття. Робота студента на практичних заняттях оцінюється за наступними критеріями:
б) модульний контроль. Модульні контролі (2 заняття), передбачені Робочою програмою дисципліни «Економічна статистика» включають по 5 аналітичних завдань за тематичними блоками. Для їх виконання студент повинен:
Критерії оцінювання завдань модульного контролю:
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 3.1. Карта навчальної роботи студента з дисципліни (обов’язкової) «Економічна статистика» для студентів спеціалізації Соціально-економічна статистика
заочна форма навчання
Довідкова інформація:
3.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни Поточний контроль студентів заочної форми навчання оцінюється в діапазоні від 0 до 50 балів на підставі виконання таких видів навчальної роботи:
Оцінювання знань на контактних заняттях Контроль якісної та активної роботи по вивченню програмного матеріалу курсу здійснюється : під час контактних занять - не більше 25 балів:
в міжсесійний період не більше 25 балів
підсумкове оцінювання знань. Підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни здійснюється під час екзаменаційної сесії у формі іспиту. Іспит проводиться у письмовій формі протягом трьох астрономічних годин. Екзаменаційний білет містить 5 завдань. Кожне завдання екзаменаційного білету оцінюється окремо за шкалою: 10; 8; 6; 0 балів. Для оцінювання результатів розв'язку задач використовуються такі критерії:
4. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 4.1. Карта навчальної роботи студента з дисципліни (обов’язкової) «Економічна статистика» для студентів спеціалізації Соціально-економічна статистика дистанційна форма навчання
4.2. Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється відповідно до максимально можливої кількості балів для кожного виду робіт, вказаних в «Карті самостійної роботи студента». Кожний вид роботи оцінюється за шкалою:
Переведення наведеної шкали в кількісну оцінку здійснюється відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року в залежності від максимально можливої кількості балів на одному занятті (або за один вид роботи): Шкала оцінювання видів робіт поточного контролю знань студентів
а) практичні заняття. Робота студента на практичних заняттях оцінюється за наступними критеріями:
б) модульний контроль. Модульні контролі (2 заняття), передбачені Робочою програмою науки (дисципліни) «Статистика» включають по 5 аналітичних завдань за тематичними блоками. Для їх виконання студент повинен:
Критерії оцінювання завдань модульного контролю:
5. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ 5.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи Метою самостійної роботи студентів є засвоєння в повному обсязі навчального матеріалу, передбаченого даною Робочою програмою, та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного професіонала з прикладної статистики. Самостійна робота студентів з дисципліни «Економічна статистика» включає:
Індивідуальні завдання є однією з форм самостійної роботи студентів, яка передбачає створення умов для реалізації творчих можливостей студентів і має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які студенти одержують в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Згідно тематичного плану робочої програми науки (дисципліни) «Економічна статистика» до індивідуальних завдань належать:
Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під керівництвом викладача. Як правило, індивідуальні завдання виконуються окремо кожним студентом. В окремих випадках, коли завдання мають комплексний характер (презентації), до їх виконання можуть залучатися кілька студентів (мала група). Відповідно до «Положення про організацію самостійної та індивідуально-консультативної роботи студентів і викладачів» від 20.12.2012 року перелік завдань для самостійної роботи студентів включається до «Карти самостійної роботи студента»
Самостійна робота студентів заочної форми навчання з дисципліни «Економічна статистика» включає такі форми:
Однією з форм самостійної роботи студентів – заочників є виконання індивідуальних завдань. До складу індивідуальних завдань відносять написання і захист рефератів, есе, виконання розрахункових робіт, аналіз практичних ситуацій, підготовка аналітичних оглядів фахових публікацій, власні дослідження до конференцій, участь в олімпіадах тощо. Індивідуальні завдання виконуються студентами самостійно під керівництвом викладача. Як правило, індивідуальні завдання виконуються окремо кожним студентом. У тих випадках, коли завдання мають комплексний характер, до їх виконання можуть залучатися кілька студентів. Інформація про організацію СРС надається викладачем на першій лекції з дисципліни “Cтатистичні методи досліджень”. Викладач оголошує:
Кожний студент самостійно роздруковує для себе Карту СРС. У визначені терміни, погоджені з викладачем він виконує завдання і звітує перед викладачем про їх виконання.
5.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
Індивідуальні завдання обираються студентами відповідно до «Карти самостійної роботи студента». Зміст роботи та графік виконання встановлюється викладачем індивідуально для кожного студента (або малої групи у випадку комплексного завдання). Термін подання робот до захисту встановлюється відповідно до затвердженого розкладу занять. Для оцінювання рівня виконання студентами індивідуальних завдань використовують такі критерії:
6. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ (форма підсумкового контролю — екзамен)
Підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни здійснюється під час екзаменаційної сесії у формі іспиту. Іспит проводиться у письмовій формі протягом трьох астрономічних годин. Екзаменаційний білет містить 5 завдань. Кожне завдання екзаменаційного білету оцінюється окремо за шкалою: 10; 8; 6; 4,0 балів.
6.1. Структура екзаменаційного білету
ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА Для студентів денної і заочної форми навчання
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Навчальна дисципліна «Економічна статистика» ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ №________
1. Коефіцієнт зношення основного капіталу підприємства на початок року – 25%. Надійшло за рік нового основного капталу на 100 млн. грн.. Повна вартість вибулого основного капіталу – 60 млн. грн. (коефіцієнт придатності його – 70%). Коефіцієнт вибуття складав 30%. Нарахована амортизація за рік складала 27 млн. грн. Визначити коефіцієнт зношеності капіталу на кінець року.
2. Визначити середньооблікову та середньоявочну чисельність працівників підприємства за березень, якщо фактично ними відпрацьовано 7680 люд.-днів, кількість неявок на роботу – 4600, а цілоденних простоїв – 500. Кількість робочих днів – 22. Визначити також середньооблікову чисельність працівників цього підприємства за І квартал, якщо за січень їх чисельність становила 470 осіб, за лютий – 430 осіб.
3. За звітний період на підприємстві вироблено 400 тис. 12–листових зошитів, 50 тис. 24–листових, 70 тис. 48–листових, 25 тис. 96–листових. За планом передбачалося виготовити 350 тис., 60 тис., 75 тис. та 25 тис. зошитів відповідних розмірів. Визначити показники виконання плану за загальним обсягом виробництва продукції та за асортиментом, прийнявши за умовну одиницю 12–листовий зошит.
4. Вартість продукції по підприємствах секції А у поточному періоді порівняно з базисним зросла на 23% та становила 280 млн. грн. При цьому капіталомісткість зросла на 3,9%. Визначити абсолютний та відносний приріст випуску продукції за рахунок зміни вартості основного капіталу та рівня його використання.
5. Відомо, що залишки оборотних коштів фірми за поточний рік становили: на 1.01 – 400 тис. грн., на 1.04 – 450 тис. грн., на 1.07 – 580 тис. грн., на 1.10 – 600 тис. грн., на 1.01 наступного року – 540 тис. грн. Вартість реалізованої продукції за поточний рік складала 4600 тис.грн., а коефіцієнт обороту оборотних коштів за попередній рік - 9. Обчислити: індекс кількості оборотів оборотних коштів та суму вивільнення (залучення) оборотних коштів.
6.2. Критерії оцінювання екзаменаційної роботи студента Для оцінювання результатів розв'язку задач використовуються такі критерії:
6.3. Приклади типових завдань, що виносяться на екзамен
1.За даними про виробництво за видами економічної діяльності визначити індекси динаміки капіталовіддачі змінного складу, фіксованого складу та індекс впливу структурних зрушень:
Зробити висновки.
2. Відомо , що залишки оборотних коштів фірми за звітний рік становили, тис. грн. на 1.01 - 300 на 1.04 - 400 на 1.07 - 520 на 1.10 – 650 на 1.01 наступного року - 560 Вартість реалізованої продукції за звітний рік складала 4200 тис. грн., а коефіцієнт обороту оборотних коштів за попередній рік - 10. Обчислити:1. Індекс кількості оборотів. 2. Суму вивільнення (залучення) оборотних коштів.
3. За наведеними даними розрахувати: 1) загальні індекси питомої витрати, цін на сировину, витрат на сировину. 2) абсолютні суми економії (перевитрат) матеріалів у звітному періоді порівняно з базовим за рахунок окремих факторів.
4.Визначити середньооблікову та середньоявочну чисельність працівників підприємства за березень, якщо фактично ними відпрацьовано 7680 люд.-днів, кількість неявок на роботу – 4600, а цілоденних простоїв – 500. Кількість робочих днів – 22. Визначити також середньооблікову чисельність працівників цього підприємства за І квартал, якщо за січень їх чисельність становила 470 осіб, за лютий – 430 осіб.
5. Продуктивність праці на механізмах складає 10 одиниць, середня продуктивність праці – 6 одиниці. За звітний період вироблено – 600 тис. виробів, у тому числі механічним способом – 400 тис. виробів, вручну – 200 тис. виробів. Визначте коефіцієнт механізації праці.
6. Реальні інвестиції збільшились на 12 % і склали в поточному періоді 960 млн. грн. При цьому капіталомісткість продукції знизилась на 7 %. Визначте зміну інвестицій в абсолютному і відносному виразі за рахунок зміни: а) обсягу валового випуску продукції, б) її капіталомісткості.
7. За звітний період на підприємстві вироблено 400 тис. 12–листових зошитів, 50 тис. 24–листових, 70 тис. 48–листових, 25 тис. 96–листових. За планом передбачалося виготовити 350 тис., 60 тис., 75 тис. та 25 тис. зошитів відповідних розмірів. Визначити показники виконання плану за загальним обсягом виробництва продукції та за асортиментом, прийнявши за умовну одиницю 12–листовий зошит.
8.За даними пропосівні площі та урожайність зернових культур у господарстві розрахувати: 1) індивідуальні індекси посівних площ і урожайності, а також індивідуальні індекси валового збору, використовуючи їх взаємозв’язок; 2) загальні індекси середньої урожайності зернових культур змінного і постійного складу, а також індекс структурних зрушень:
7. РЕКОМЕНДОВАНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА 7.1. Основна література
7.2.Додаткова література
7.3. Дистанційні курси та інформаційні ресурси Дистанційні курси
Державна статистика
https://www.youtube.com/watch?list=PL47J5SK7_WorzNx7wWSI9BXQtpj-1uqV0&v=e3sXvvMpBPw&app=desktop Електронні підручники
|