Написание контрольных, курсовых, дипломных работ, выполнение задач, тестов, бизнес-планов

Задачи

Завдання 1.

Микола та група однодумців, випускників технічного вузу, розробили модель екологічного автомобіля на основі двох альтернатив, проект якого вони планують надати одному автомобілебудівному заводу. Микола як організатор звернувся до свого товариша Сергія, аспіранта економічного університету, з проханням порівняти ефективність двох варіантів проекту з виробництва екоавтомобіля. Для цього необхідно визначити точку беззбитковості для кожного із варіантів.

Як для варіанта А, так і для варіанта Б ціна одного автомобіля становить 10 000 доларів. Витрати виробництва за варіантами наведені в табл. 1.

Таблиця 1

Постійні та змінні витрати на виробництво

Вид витрат

Постійні витрати, дол.

Змінні витрати на од.

продукції, дол.

Варіант А

Варіант Б

Варіант А

Варіант Б

Сировина, основні матеріали

 

 

2000

2500

Інші матеріали

 

 

1000

800

Заробітна плата

 

 

3000

2500

Комунальні платежі

 

 

700

500

Енергія на технологічні цілі

 

 

500

400

Обслуговування та ремонт

500 000

1000 000

1000

800

Заводські накладні витрати

1000 000

2500 000

 

 

Адміністративні

витрати

2000 000

4500 000

 

 

Витрати на збут

1000 000

2000 000

 

 

Усього:

4500 000

10 000 000

8200

7500

 

Визначте точку беззбитковості і зобразіть отримані результати графічним методом.

 

Завдання 2.

Тетяна пропонує Ірині стати її партнером з бізнесу і відкрити власне підприємство з виробництва шоколадних картин і фотографій. Ірина — професійний художник, закінчила курси кондитерів і впевнена в успіху бізнес-ідеї. При цьому Тетяна повинна стати співзасновником компанії і проінвестувати її на початковому етапі. Ірина очікує отримати прибуток вже на шостому місяці діяльності підприємства.

Доповніть дані, наведені в табл. 2. Внесіть свої пропозиції з метою швидкого здійснення бізнес-проекту Ірини, якщо заплановано взяти кредит у розмірі 400 тис. грн. на півроку під 18 % річних. Обґрунтуйте реалістичність ідеї Ірини і чи справді шоколадне «мистецтво вимагає жертв»?

Таблиця 2

Прогноз доходів і витрат компанії за перші шість місяців реалізації бізнес-проекту, тис. грн.

Показник

Місяць

Усього

за півроку

1

2

3

4

5

6

А. Загальний обсяг продажу товарів

340

408

490

588

705

846

3376

Б. Виробнича собівартість проданих товарів – усього,

в тому числі:

211

253

304

365

437

525

2095

матеріальні витрати

119

143

171

206

247

296

1182

прямі витрати праці

67

80

96

115

138

166

662

нарахування на заробітну

плату

25

30

36

44

53

63

251

В. Валовий прибуток

129

155

186

223

268

321

1281

Г. Операційні витрати – усього, зокрема:

141

151

164

177

196

218

1047

Заробітна плата іншого персоналу

30

36

43

52

62

75

298

Нарахування на заробітну плату

11

14

16

20

24

28

113

комунальні послуги

37

37

37

37

37

37

222

амортизаційні відрахування

50

50

50

48

48

48

295

інші операційні витрати

12

14

17

21

25

30

119

 

 

КЕЙС «БІЗНЕС-ЛІДЕР: ЗАКОРДОННИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД»

 

Закордонний варіант. Бути ефективним лідером — це означає не просто вміти вести за собою людей, а зробити так, щоб вони самі хотіли за вами йти. Лідер повинен володіти певним набором якостей, багато з яких можна і потрібно виховувати в собі. Якщо згадувати історії людей, які своїми лідерськими якостями змогли привести компанію до успіху і зробити її недосяжною для конкурентів, то відразу на думку спадає така особистість, як Стів Джобс — засновник компанії Apple.

Стів Джобс є яскравим прикладом авторитарного лідера з жорсткою харизмою. Він міг звільнити людину тільки за те, що вона принесла йому мінеральну воду не тієї марки. До «вівтаря» Стіва Джобса, дошки в його кабінеті, боялися підійти навіть члени найвищого керівництва. За словами співробітника компанії, службовці постійно були пильними, бо розуміли що один невірний крок  — і їхня кар’єра в компанії Apple закінчена.

Він мав харизму, яка просто заворожувала. Співробітник компанії Apple Беніс говорив: «Джобс може «розмазати по стінці» будь-кого, і змусити інженера сприймати рутинне завдання з проектування блоку живлення як місію, послану «згори».

Однією з найважливіших заслуг Стіва Джобса був культ секретності компанії. Над його столом завжди висів плакат ще з часів війни з написом: «зайве з язика зронити — кораблі потопити». Так Стів натякнув своїм співробітникам, що у спілкуванні з пресою краще тримати язик за зубами. Секретність є найважливішою частиною маркетингової стратегії компанії — так, як чутки про новий продукт, які ходять ще задовго до випуску товару на ринок, є відмінною безкоштовною рекламою.

Процес виробництва продукту тримається в суворій секретності. Доходило навіть до такого, що інженери з програмного забезпечення працювали за великими коробками, а інженери по «залізу» ніколи не бачили програмне забезпечення на створених ними машинах.

У Стіва був свій метод мотивації персоналу, він міг спочатку принизити людину, а потім йому полестити. І як не дивно цей метод відмінно працював. Інженер Боб Бевіл згадує, як Джобс намагався переманити його з Xerox в 1982 році зі словами: «Я чув, що ти — найкращий, але все що ти зробив досі — не те. Приходь працювати на мене».

Стів Джобс був сповнений чарівності, якщо він хотів отримати нового співробітника, який був найкращим у своїй справі. Одним із прикладів є історія Енді Херцфілда. Коли Стів захотів залучити його в свою команду, він сказав йому: «Я чув, ти — найкращий дизайнер на планеті».

Стів Джобс був рідкісним трудоголіком. Він постійно працював. Уся потрібна йому інформація зберігалася на сервері, куди він міг зайти навіть з домашнього комп’ютера, тому його робочий день починався задовго до того як прокинеться його родина.

Також якщо у нього з’являлася нова геніальна ідея, він міг подзвонити своїм співробітникам і поділитися нею, незважаючи на те, що була ніч.

Основним завданням Стівена як керівника компанії було визначення напрямів її розвитку. Для цієї роботи йому потрібно було чітко простежувати останні тенденції в цій індустрії, а також проявляти свої особисті вміння. І в цьому він був воістину геніальний. У нього не було освіти ні в менеджменті, ні тим паче в інженерній справі, але багато службовців дивувалося, як йому вдається приймати такі виважені рішення, які потім успішно втілювались у життя. Обговорюючи проекти компанії, Джобс постійно перебивав співробітників, коли фокус ішов від головного, він сконцентровувався на пріоритетах. Його метою було створити такий продукт, який би могли собі дозволити і студенти, і професори, і всі охочі з невисокою зарплатою. Він хотів створити комп’ютер, який не перевищував би $ 3000, і був би потужнішим від тих, які вже мали користувачі. Він ставив нереалістичні цілі, мотивуючи тим, що можна зробити нереальні речі за нереальні терміни. Його завданням було створення технологій, які актуальні саме в даний час. Виконання термінів були пов’язані з безпосередньою розробкою. У ці терміни потрібно було вкластися компанії, інакше довелося б повністю переглядати технології.

Джобс визначав мету і вірив, що вона реальна. Він не хотів навіть чути про те, що коли його команда раніше зазнала фіаско, то і цього разу буде неуспіх.

Що він робив? Брав урок із попередніх поразок і рухався вперед. Стів Джобс знав усіх своїх співробітників. Він міг несподівано заглянути в будь-який з відділів компанії, підійти до обраного співробітника і запитати, що він робить у конкретний час.

Це допомагало співробітникам завжди викладатися на роботі повністю, навіть коли керівництва не було поблизу.

Вітчизняний варіант. Дмитро Костик (25 років) — власник IT-компаній Kodisoft, Interactive Restaurant Technology, співвласник компанії mCloud. Дмитро Костик почав свій бізнес ще в школі. Будучи учнем сьомого класу школи міста Стаханова Луганської області, Дмитро Костик, син книготорговців, вирішив: тільки одну годину він буде витрачати на те, що йому подобається.

Постійна участь у міських і республіканських олімпіадах з фізики та математики дала школяреві можливість відвідувати уроки виключно з улюблених точних наук і зібрати команду таких,

як він, юних програмістів. Саме з «колегами» по олімпіадах, учнями 9—11 класів, Костик заснував свою IT-компанію Інтелект-систем.

Серед перших клієнтів-підлітків виявилося місцеве підприємство, яке замовило програму «біжучий рядок» для інформ-табло в транспорті. Згодом продукт купили Київпастранс і Правексбанк, а американський гігант Intel визнав її найкращою IT-розробкою року в Україні.

Лідера «стахановців» стали зазивати у провідні виші України та Росії, але Костик вибрав вітчизняний ВНЗ. Навчаючись там, Костик перейменував компанію в Kodisoft, розгорнувши її офіс у гуртожитку, де підключив до корпоративної мережі комп’ютери 46 співробітників. На другому курсі Костик вирішив створювати тільки власні унікальні IT-продукти.

Перший мільйон гривень він заробив саме на одному з них — Intellect Device Bluetooth Marketing (IDBM), інструменті для Bluetooth-маркетингу, що дозволяє безкоштовно передавати інформацію на портативний пристрій, оснащений Bluetooth-модулем, а також отримувати відповідь. Тепер у підручниках з маркетингу в 2004—2005 роках створений інноваційний девайс Костика іменують «новим каналом медіа комунікацій». IDBM вивів Kodisoft на міжнародний ринок.

Потім Костик і його команда розвивали ще один проект  — Interactive Restaurant Technology (IRT). У його основі лежить ідея інтерактивних ресторанів, коли меню виводиться на екран столика, за яким сидять відвідувачі. Клієнти можуть ще й спостерігати за приготуванням свого замовлення в режимі онлайн. Спробувати на смак технологію сьогодні можна на Кіпрі, в ресторані Oshi, аналогів якого у світі немає. У портфелі IT-винахідника є ще один унікальний бізнес, співвласником якого він є, — mCloud. Це оригінальний продукт, який надає користувачам програмне забезпечення і базу маркетингових знань, що містять все необхідне, включаючи інструменти, рішення, кейси, правила і методи роботи.

Про операційний прибуток Костик не говорить, але стверджує, що ще кілька років тому став мільйонером.

Щорічно, за його словами, 10 % прибутку він витрачає на доброчинність. Першою безкоштовною справою стала IT-програма, яку Костик написав у 15 років для того, щоб відновити роботу центрального годинника в Стаханові. Тепер масштаб інший: у серпні 2012 року Kodisoft ініціювала кампанію «Мрій! Дій!», В рамках якої в Київському метро встановили лайтбокси з портретами відомих українців, які втілили свою мрію в життя.

Наголос на мрії невипадковий. «Для мене принципово створювати унікальні речі, які змінюють індустрію. Ну і, звичайно, необхідно багато мріяти і стільки ж працювати»,  — описує своє бізнес-кредо Костик.

 

Завдання

  1. Як ви вважаєте, в чому полягає ефективність Джобса і Костика як лідерів?
  2. Одним із принципів ефективного лідерства Джобса була мотивація персоналу. Яке значення це має для конкурентоспроможності компанії? Які рекомендації в цьому напрямі будуть актуальні для Костика?
  3. За рахунок чого Джобсу вдалося перетворити компанію Apple на лідера ринку? Що необхідно зробити Костику для завоювання лідерських позицій на ринку?
  4. Ефективним лідером називають особистість, яка забезпечує успіх компанії навіть після завершення своєї діяльності. Поясніть цей феномен.
  5. Як ви вважаєте, в чому полягає основа конкурентних переваг компанії в XXI столітті?

 

КЕЙС «СТУДЕНТСЬКИЙ БІЗНЕС»

 

Олена, скільки себе пам’ятає, завжди була в оточенні книжок. Насамперед це була любов до книг бабусь, дідусів і батьків. Усі стіни в їхній старій квартирі були завішані книжковими полицями. Природно, що Олена йшла в ногу з часом  — паперові книжки, які її оточували з дитинства, доповнилися книгами, текстами в Інтернеті. Навчаючись на третьому курсі економічного університету та виконуючи одне із завдань зі складання бізнес-плану, думки Олени постійно сходилися до ідеї поєднати Інтернет і книги. А оскільки батьки заохочували самостійність Олени та їх бізнес пов’язаний з корпоративним навчанням, їй спало на думку, що основні умови для старту невеликого інтернет-магазину в неї є: початкова клієнтська база даних, вивірений асортимент бізнес-книг, перевірені постачальники книг до бібліотеки батьків і невеликий досвід зі створення сайтів.

Олена вирішила почати з того, що не вимагатиме великих інвестицій, крім її особистого часу, старання, первинного досвіду, та дозволить зробити перший крок для створення власного бізнесу. Вона вирішила одночасно створити сайт інтернет-магазину та зареєструвати себе як суб’єкта підприємницької діяльності (СПД), тобто отримати статус фізичної особи-підприємця (ФОП)

для того, щоб вести бізнес офіційно. Якщо створити сайт було досить легко, тому що сьогодні існує велика кількість відкритих безкоштовних платформ, то для реєстрації ФОП довелося звернутися до досвіду батьків.

Для реєстрації ФОП Олена зробила такі види робіт:

1. Подала заяву до Державної адміністрації про реєстрацію фізичної особи-підприємця.

Перелік документів для подання державному реєстраторові такий:

• реєстраційна картка за формою № 10;

• квитанція про оплату реєстраційного збору;

• копія паспорта й ідентифікаційного коду (реєстраційного номера облікової картки платника податків);

• доручення (у разі надання документів представником).

Наступним кроком була необхідність вибору економічних видів діяльності (КВЕД) (можна вибрати до 5 видів діяльності):

Олену найбільше приваблювала роздрібна торгівля книгами в спеціалізованих магазинах (47.61), видання книг (58.11), інші види видавничої діяльності (58.19), роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через Інтернет (47.91).

2. Отримала свідоцтво про реєстрацію ФОП, тобто виписку з ЄДРПОУ.

3. Подала заяву в Міністерство доходів та зборів України для застосування спрощеної системи оподаткування та ведення звітності (протягом 10 днів з моменту отримання свідоцтва про реєстрацію ФОП).

4. Отримала свідоцтво платника спрощеної системи оподаткування та платника єдиного соціального внеску.

Раз на квартал Олена подає декларацію про майновий стан і доходи фізичної особи до Міністерства доходів та зборів України. А також платить два податки: раз на місяць — єдиний соціальний внесок і раз на квартал — єдиний податок (5 % з обороту).

Студентці необхідно було зробити наступний крок — відкрити в банку розрахунковий рахунок ФОП для ведення безготівкових розрахунків з контрагентами-підприємствами.

Зробивши все необхідне для створення власного бізнесу, Олена підрахувала витрати:

реєстраційні витрати: сплата реєстраційного збору: 34 грн. + інші реєстраційні витрати = близько 100 грн;

невеликий запас найпопулярніших бізнес-книг:

8000 грн. = 40 книжок у середньому по 200 грн.

Отже, початковий капітал Олени становив: 8134 грн.

Крім того, необхідно було провести розрахунок поточних витрат на місяць, а саме витрати на зв’язок і рекламу:

телефон: 100 грн / міс.;

Інтернет: 100 грн / міс.;

просування сайту в Google: 2800 грн / рік =234 грн/міс.

Усього поточні середньомісячні витрати становили 434 грн.

Олена розраховує, що протягом 6 місяців її бізнес вийде на достатній рівень продажів, тому потрібен запас коштів для забезпечення постійних витрат на суму близько 2600 грн.

Тобто, загальна сума стартового капіталу становила: 10 700 грн.

Для зменшення витрат Олена обрала дачу батьків для розміщення свого офісу та складу.

Плани Олени на найближчий рік:

1. Просування сайту в Інтернеті.

2. Активна робота з розвитком клієнтської бази, передусім, телефонними комунікаційними клієнтами, електронна розсилка, а також зустрічі з клієнтами та постачальниками.

3. Відвідування книжкових виставок для встановлення бізнес-контактів з видавництвами, авторами та постачальниками книг.

4. Активна роздача флаєрів.

5. Підвищення активності передачі інформації в Інтернеті за допомогою соціальних мереж Facebook, Instagram, Telegram.

 

Питання для обговорення:

1. Назвіть сильні і слабкі сторони бізнес-ідеї.

2. Проаналізуйте обране та можливе маркетингове позиціонування.

3. Оцініть коректність первинних розрахунків «стартапу» бізнесу.

4. Прокоментуйте перспективи даної бізнес-ідеї.

5. Спрогнозуйте можливі економічні результати.