наявна техніка та технологія виробництва продукції, що передбачає використання досягнень науки і техніки;
сукупність завдань щодо ефективного використання ресурсів підприємства для підвищення фінансової стійкості підприємства;
аналіз ємності ринку, аналіз попиту, аналіз конкурентоспроможності продукції, аналіз ціноутворення з метою прийняття ефективних управлінських рішень;
система адресних завдань з виробництва й доставки продукції споживачам у розгорнутій номенклатурі, асортименті, відповідної якості та в установлені терміни згідно з договорами поставки;
сукупність управлінських рішень щодо підвищення конкурентоспроможності підприємства.
Тест 2. Мета аналізу виробничої програми полягає:
у визначенні слабких і сильних сторін підприємства порівняно з конкурентами;
в оптимізації параметрів виробництва і реалізації продукції при максимальному використанні потенціалу підприємства.
у визначенні та оцінці резервів реалізації продукції.
у зменшенні рівня витрат;
у вдосконаленні системи менеджменту.
Тест 3. Що таке маржинальний доход підприємства?
Сума операційного прибутку і постійних витрат,
Сума чистого прибутку і постійних витрат,
Сума операційного прибутку і змінних витрат,
Сума валового прибутку і постійних витрат.
Тест 4. Коефіцієнт ритмічності обчислюється як відношення:
Планового випуску продукції до фактичного,
Фактичного випуску до планового,
Обсягу випущеної продукції, що зараховується у виконання плану, до запланованого випуску продукції,
Фактичного випуску продукції у звітному місяці до обсягу виробництва за минулий місяць.
Тест 5. До способу аналізу якості продукції належить:
Спосіб порівняння середньозважених цін,
Спосіб найменшого числа,
Спосіб структурної динаміки
Тест 6. Асортимент – це:
Перелік всіх видів продукції, що виробляється, із зазначенням обсягів випуску,
Кількість і різноманітність продукції,
Співвідношення окремих виробів у загальному обсязі виробництва.
Тест 7. На підприємстві планувалося ввести в виробництво новий вид продукції на суму 280 000 грн. , але фактично було введено лише на 210 000.грн. Загальний обсяг виробництва продукції планувався на суму 1 200 000 грн., а фактично було випущено - на 980 000 грн. Як же підприємство збиралося оновити асортимент і що в нього вийшло фактично?
П – 20,5% Ф – 19,8
П - 23,3% Ф – 21,43%,
П – 4,29% Ф -4,67%
Тест 8. До об’єктів аналізу виробництва продукції належать(вибрати декілька правильних варіантів):
Фінансові результати підприємства,
Ритмічність виробництва та реалізації продукції ,
Обсяги виробництва та реалізації продукції,
Рух робочої сили ,
Асортимент і структура продукції.
Тест 9. До основних напрямків маркетингового аналізу належать(вибрати декілька правильних варіантів):
Аналіз ритмічності виробництва,
Аналіз кон»юктури ринку,
Аналіз ефективного використання ресурсів,
Аналіз конкурентоспроможності продукції,
Аналіз структури трудових ресурсів підприємства
Тест 10. Підприємство має наступні дані стосовно здійснення своєї діяльності:
- постійні витрати – 87 500 грн.,
- продаж товару – 1 700 000 грн.,
- змінні витрати – 500 000 грн.,
Знайти точку беззбитковості в грошових одиницях.
а) 135 000 грн.
б) 125 000 грн.
в) 127 000 грн.
Задачі по варіантам (варіант обираємо згідно номеру у списку групи)
( 6 балів за 2 задачі: кожна задача оцінюється макс.3 бали –
рішення, модель, висновки)
Варіант 1
На основі спрощеного варіанту матриці «МАРКОН» проаналізувати конкурентну позицію окремих видів продукції підприємства.
Показники
Види продукції
Всього
Середнє значення
А
Б
В
Г
Д
Е
Обсяг реалізації, тис. шт.
200
100
180
250
300
70
Ціна
30
18
16
15
12
30
Змінні витрати на одиницю продукції
16
9
7
10
8
20
Маржинальний прибуток
на одиницю продукції
За наведеними даними розрахувати критичну точку обсягу продаж (точку
беззбитковості). Побудувати графік. Визначити на скільки потрібно скоротити постійні витрати, якщо обсяг реалізації в наступному періоді зменшиться вдвічі. При цьому отримання прибутку не планується.
Показники
Сума
1.Обсяг виробництва продукції , тис.грн.
8200
2.Обсяг виробництва в натуральному виразі, штук
150
3.Витрати виробництва, всього, тис. грн.
6000
В т.ч. витрати сировини та матеріалів
2000
Заробітна плата робітників з нарахуваннями
1600
Адміністративні витрати
2100
Витрати на збут (50% змінних)
300
Варіант 2
На основі спрощеного варіанту матриці «МАРКОН» проаналізувати конкурентну позицію окремих видів продукції підприємства.
Показники
Види продукції
Всього
Середнє значення
А
Б
В
Г
Д
Е
Обсяг реалізації, тис. шт.
300
200
150
200
400
50
Ціна
32
22
16
18
10
30
Змінні витрати на одиницю продукції
20
12
8
9
7
22
Маржинальний прибуток на одиницю продукції
2.Проаналізувати витрати матеріалів і розрахувати вплив факторів на їх зміну.
Показник
Минулий період
Звітний період
Випуск продукції, шт.:
2000
2200
Норма витрачання матеріалів на одиницю продукції, кг/шт.
120
100
Ціна 1 кг матеріалів, грн.
180
200
Витрати матеріалів, кг
…
…
Витрати матеріалів, грн.
…
…
Варіант 3
Проаналізувати вплив факторів на відхилення витрат матеріалів від бюджету.
Матеріал
Одиниця виміру
За бюджетом
Фактично
Норма затрат
Ціна
Сума, грн.
Норма затрат
Ціна
Сума, грн..
“А”
м2
8
?
3200
10
?
4500
“Б”
м2
30
?
3120
32
?
3600
Разом
Х
х
?
6320
х
?
?
На основі наведених даних побудувати матрицю BCG. Визначити
конкурентоспроможність та конкурентну позицію підприємств, залежно від позиціонування підприємств в осередках матриці.
Підприємство
Обсяг реалізації (дохід), тис. грн
Прибуток, тис. грн.
Прибутковість продажів
(ROS)
Частка ринку, %
Відносна частка ринку,коеф.
«Альфа»
22000
6000
?
?
?
«Бетта»
43000
11000
?
?
?
«Омега»
14000
8000
?
?
?
«Сігма»
74000
19000
?
?
?
«Голден-плаза»
56000
17000
?
?
?
Всього
?
?
?
100
?
Середнє значення по галузі
?
?
?
20
Варіант 4
На основі спрощеного варіанту матриці «Маркон» визначити конкурентоспроможність
окремих видів продукції. Дати аналітичне обґрунтування асортиментної стратегії підприємства.
Проаналізувати вплив факторів на зміну суми прибутку від операційної діяльності.
Зробити висновки.
Показники
За бюджетом
За гнучким бюджетом
Фактично
1.Чиста виручка від реалізації продукції
3580
4220
4040
2. Собівартість реалізованої продукції
2890
2900
3100
3. Валовий прибуток
690
1320
940
4.Адміністративні та збутові витрати
500
500
620
5.Прибуток від операційної діяльності
…
…
…
Варіант 5
1.За наведеними даними розрахувати критичну точку обсягу продаж (точку беззбитковості). Побудувати графік. Визначити на скільки потрібно збільшити обсяг реалізації, якщо постійні витрати зростуть на 20% і планується збільшити прибуток на 10%. Ціни та питомі змінні витрати залишаться на базовому рівні.
Показники
Сума
1.Обсяг реалізації продукції , тис.грн.
6000
2.Обсяг реалізації в натуральному виразі, штук
300
3.Витрати періоду, всього
2500
В т.ч. витрати сировини та матеріалів
500
Заробітна плата робітників з нарахуваннями (змінні)
1200
Амортизація основних засобів
300
адміністративні та збутові витрати (постійні)
500
2.Розрахувати вплив факторів на зміну транспортних витрат. Зробити висновки.
Показник
За планом
Фактично
1. Транспортні витрати, тис. грн.
216
264,4
2. Обсяг перевезених вантажів, т
2000
1800
3. Середня дальність перевезень, км
90
105
4. Середній транспортний тариф, грн за 1 т/км
1,2
1,4
5. Вантажообіг, тис. т/км
180
189
Варіант 6
1.Проаналізувати вплив факторів на зміну витрат матеріалів. Побудувати факторну модель. Зробити висновки.
За планом
Фактично
1. Випущена продукція
а) у вартісному вираженні, тис.грн.
240
220
б) у натуральному обчисленні, шт
12000
11000
2. Норма витрачання, кг/шт
6,0
8,0
3.Матеріальні витрати, тис. грн
?
?
2.За наведеними даними розрахувати точку беззбитковості роботи підприємства. Побудувати графік. Дайте аналітичне обґрунтування необхідного значення ціни, яке буде задовольняти такі умови:
Обсяг реалізації скоротиться на 30%;
Змінні витрати на одиницю продукції залишаться на тому ж рівні;
Прибуток планується збільшити на 40%;
Умовно-постійні витрати планується збільшити до 2200000 грн.
Показники
Сума
Стратегічний варіант
1.Дохід підприємства, всього
6000000
?
2.Обсяг реалізованої продукції шт.
1200
?
3.Витрати підприємства, всього
4000000
?
В т.ч. умовно-змінні
2500000
?
умовно-постійні
1500000
?
4.Прибуток
?
?
5.Маржинальний дохід загальний
?
?
6.Ціна одиниці продукції, грн.
?
?
7.Маржа на одиницю продукції, грн.
?
?
8.Змінні витрати на одиницю продукції (питомі витрати на одиницю), грн.
?
?
Варіант 7
За наведеними даними проаналізувати вплив факторів на зміну доходу від
реалізації продукції. Зробити висновки.
Вид продукції
За планом (згідно бюджету продаж)
Фактично
За планом в перерахунку на фактичний обсяг реалізації
Обсяг реалізації, шт.
Ціна, грн.
Дохід (виручка)
Обсяг реалізації, шт.
Ціна, грн.
Дохід (виручка)
гр .1
гр. 2
гр.3
гр.4=2*3
гр.5
гр.6
гр.7=5*6
гр.8=5*3
А
40
100
50
90
Б
60
200
55
220
В
30
250
25
230
Всього
100
х
110
х
На основі наведених даних побудувати матрицю BCG. Визначити
конкурентоспроможність та конкурентну позицію підприємств, залежно від позиціонування підприємств в осередках матриці.
Підприємство
Обсяг реалізації (дохід), тис. грн
Прибуток, тис. грн.
Прибутковість продажів
(ROS)
Частка ринку, %
Відносна частка ринку, коеф.
«Вікторія»
20000
5000
?
?
?
«Комбі»
45000
12000
?
?
?
«Вектор»
15000
7000
?
?
?
«Марта»
70000
8000
?
?
?
«Паретто»
50000
10000
?
?
?
Всього
200000
?
?
100
?
Середнє значення по галузі
?
?
?
20
Варіант 8
Провести факторний аналіз зміни коефіцієнта рентабельності (прибутковості)
власного капіталу.
Показники
Базисний період
Звітний період
Відхилення
1.Прибуток до оподаткування, тис. грн.
1000, 0
1500, 0
2.Ставка податку на прибуток, %
20%
16%
3.Податок на прибуток, тис. грн..
?
?
4.Чистий прибуток, тис, грн.
?
?
5.Власний капітал, тис. грн.
5000
6000
6.Рентабельність власного капіталу, коеф.
2.Дати оцінку виконання плану по собівартості продукції на основі наступних даних.
Показники
Сума
1.Планова собівартість товарної продукції
3200
2.Планова собівартість товарної продукції в перерахунку на фактичний випуск та асортимент
3870
3.Фактична собівартість товарної продукції
4130
4.Плановий обсяг випуску товарної продукції
6000
5.Фактичний обсяг випуску товарної продукції
6800
Показники
Види продукції
Всього
Середнє значення
А
Б
В
Г
Д
Е
Обсяг реалізації, тис. шт.
230
190
110
220
350
80
Ціна
30
20
14
10
8
30
Змінні витрати на одиницю продукції
18
8
5
7
6
20
Маржинальний прибуток на одиницю продукції
Варіант 9
На основі спрощеного варіанту матриці «МАРКОН» проаналізувати конкурентну позицію окремих видів продукції підприємства.
За наведеними даними проаналізувати оборотність запасів підприємства. Зробити
висновки.
Показники
Базисний період
Звітний період
Відхилення
1.Залишики запасів на початок періоду
22000
28000
2.Надходження запасів за період (дебетовий оборот по рах.20)
120000
130000
3.Витрачання грошових коштів за період (кредитовий оборот по рах.20)
140000
122000
4.Залишки запасів на кінець періоду
?
?
5.коефіцієнт оборотності запасів
?
?
6.Період оборотності запасів в днях
?
?
7.Умовне вивільнення (або залучення) коштів в оборот внаслідок зміни швидкості обертання запасів
?
Варіант 10
За наведеними даними розрахувати рейтинг підприємств-конкурентів за рівнем рентабельності, використовуючи стандартизовані показники.
Підприємства- конкуренти
Показники рентабельності (прибутковості), %
Рентабельність активів
(ROA)
Рентабель-ність власного капіталу (ROE)
Рентабельність витрат (R)
Рентабельність доходу
(ROS)
Альфа
6,8
18,8
34,6
25,7
Омега
2,6
13,4
7,9
7,8
Сігма
1,8
8,6
12,4
10,3
Бетта
8.5
31,5
25,8
53,5
2. Визначити вплив факторів на зміну випуску продукції. Зробити висновки.