|
МИТНИЙ ЕККАУНТИНГДата публикации: 11.07.2019 10:21
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА»
ФАКУЛЬТЕТ ФІНАНСІВ
КАФЕДРА ФІНАНСІВ
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«_____» __________________ 2018 р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ «МИТНИЙ ЕККАУНТИНГ»
Київ – 2018
Розробник:
Рязанова Надія Сергіївна, д. е. н., доцент, доцент кафедри фінансів, nryazanova@kneu.edu.ua
Навчальний план 2018 р.
© автор(и), 2018 © КНЕУ, 2018
ВСТУП
Навчальна дисципліна «Митний еккаунтинг» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 072 Фінанси, банківська справа та страхування.
Митний еккаунтинг – це системна діяльність з виявлення, накопичення, аналітичної обробки, підготовки і подання користувачам необхідної їм інформації з питань митної справи у зручних для них формах. Це сучасна інформаційна підсистема митної справи, роль якої інформаційній економіці ХХІ століття стає вирішальною.
Інформація, що охоплена митним еккаунтингом необхідна для забезпечення ефективності (а) порядку переміщення через митний кордон товарів і транспортних засобів, (б) регулювання встановлення та справляння податків і зборів, що супроводжують це переміщення, (в) процедур митного контролю та оформлення, (г) боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил.
Дисципліна «Митний еккаунтинг» (англ. Tax accounting) вивчає (а) теоретичні та організаційні засади інформаційної підсистеми митної справи, (б) її особливості, місце та роль у загальній системі функціонування митної справи, а також (в) процеси збору, обробки, аналізу, підготовки та подання користувачам відповідних інформаційних продуктів і послуг з питань митної справи. Ця дисципліна покликана закласти у студента відповідні знання, уміння та навички, результатом чого є формування його компетентностей, необхідних в сучасній глобальній інформаційній економіці.
Митний еккаунтинг є дисципліною прикладного характеру. Вона має міждисциплінарні зв’язки з такими дисциплінами, як: «Фінанси», «Гроші і кредит», «Фінансовий ринок», «Страхування», а також «Митний менеджмент», «Управління ризиками в митній справі», «Методологія наукових досліджень у сфері фінансів» та інші.
Мета дисципліни «Митний еккаунтинг» – сформувати у студентів вміння виокремлювати та аналізувати кількісні та якісні характеристики, що стосуються митної справи; виявляти причинно-наслідкові зв’язки і залежності у функціонуванні митної справи; формулювати висновки та розробляти на основі цього адекватні найбільш ефективні господарські рішення, які спрямовані на реалізацію сучасної митної політики України.
Об’єктом митного еккаунтингу є процеси та процедури у ході функціонування митної справи, яка, згідно з Митним кодексом України (ст.7)[1], охоплює:
Предмет дисципліни – економічні, насамперед фінансові, відносини, що виникають у ході функціонування митної справи, тобто процесів та процедур, які є об’єктом її діяльності.
В результаті вивчення навчальної дисципліни «Митний еккаунтинг» студент має набути такі результати:
Розділ 1 «Зміст навчальної дисципліни за темами»
Тема 1. Сутність і актуальність еккаунтингу – інформаційної підсистеми сучасної митної справи фінансів
Що таке еккаунтинг і митний еккаунтинг як його складова. Поняття еккаунтингу та митного еккаунтингу. Класифікація еккаунтингу і місце в ній митного еккаунтингу. Об’єкт і предмет митного еккаунтингу. Особливості цієї інформаційної підсистеми фінансів. Відкрита і закрита (обмежена за доступом – така, що віднесена до конфіденційної, таємної і службової) інформація фінансів. Суспільне призначення митного еккаунтингу, його мета і завдання. Джерела даних митного еккаунтингу та його інформаційні продукти і послуги. Учасники митного еккаунтингу. Особливості митного еккаунтингу макро- та мікроекономічного рівнів.
Розвиток митного еккаунтингу як окремої інформаційної підсистеми сучасних фінансів. Етапи становлення еккаунтингу в розвиненій ринковій економіці ХХ століття. Еволюція семантики поняття фінансового еккаунтингу. Фінансовий та митний еккаунтинг в сучасній інформаційній економіці. Його зв'язок з управлінським еккаунтингом (managerial accounting) і податковим еккаунтингом (tax accounting). Зв’язок митного еккаунтинга з бухгалтерським обліком (book keeping). Розвиток інформаційних технологій і митний еккаунтинг. Інституціоналізація митного еккаунтингу, особливості її сучасному етапу.
Актуальність митного еккаунтингу в інформаційній економіці. Роль митного еккаунтингу у: (а) мінімізації інформаційної асиметрії, зменшенні невизначеності та мінімізації ризиків; (б) забезпеченні транспарентності фінансів; (в) інформаційному забезпеченні управління публічними фінансами і фінансами корпорацій; (г) у формуванні ціни товарів і послуг; (д) інформаційно-освітній діяльності і піднятті фінансової грамотності учасників економіки; (ж) інформаційному обміні учасників економіки тощо. Значення інформаційного обміну у забезпеченні динамічної рівноваги макроекономіки як відкритої системи. Митний еккаунтинг у забезпеченні фінансової безпеки і сталого економічного розвитку країни в умовах інформаційного суспільства. Місце і роль митного еккаунтингу в євроінтеграційному цивілізаційному розвитку України. Проблематика і перспективи митного еккаунтингу. Завданнями митного еккаунтингу України: (а) забезпечення реалізації державної податкової політики та політики у сфері митної справи, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства; (б) проведення досліджень та здійснення експертної діяльності у податковій та митній сферах; (в) здійснення відповідно до законодавства попередньої оцінки майна, вилученого, конфіскованого за порушення митного та податкового законодавства.
Тема 2. Теоретичні засади інформаційної підсистеми митної справи
Інформаційна концепція фінансів. Інформація як невід’ємний атрибут і наповнення фінансових відносин. Поняття первинної і вторинної інформації фінансів. Зв'язок, взаємозалежність і розбіжність первинної та вторинної інформації. Інформаційна невизначеність як основа вірогідності та ризиків у фінансах. Інформаційна асиметрія фінансів, її ґенеза. Інформаційне наближення – закономірність інформаційної економіки. Вартісна та інформаційна функції фінансів інформаційної економіки, їх сутність і зв'язок. Взаємодія інформаційного обміну і руху вартості (грошового капіталу) у фінансових відносинах. Вартісно-інформаційні зв’язки (взаємодії) як основа економіки. Фінансовий еккаунтинг як прояв інформаційної функції фінансів.
Сучасні наукові уявлення про феномен інформації фінансів. Сутність понять «інформація фінансів» і «фінансова інформація». Актуальність їх диференціації в інформаційній економіці. Властивості (характерні риси, ознаки) інформації фінансів як економічного ресурсу, їх сутність, класифікація і взаємозв’язок. Здатність інформації зберігати зміст при зміні форм. Неможливість інформації бути схованою назавжди. Своєрідність виникнення, відтворення і старіння інформації. Унікальність фінансової інформації – представляти оточуючий світ у вартісному (грошовому) вимірі – як основа аналізу, планування і контролю потоків грошового капіталу, всіх вартісних відносин. Інформації фінансів як фактор створення доданої вартості і роль у цьому вартісно-інформаційної взаємодії.
Інституційна концепція фінансів. Сутність понять «інститут фінансів», «фінансова інфраструктура інформаційної економіки». Особливості розвитку інституту фінансів як динамічної структури. Особливості сучасного етапу розвитку інституту фінансів, роль у ньому фінансового рахівництва. Фрактальний принцип функціонування архітектури інституту фінансів, його характеристики. Основна та інфраструктурна складові інституту фінансового рахівництва. Інститут обліку (бухгалтерського обліку) – інфраструктурна складова фінансового рахівництва. Інституційна матриця системи фінансових відносин країни.
Тема 3. Організаційні засади інформаційної підсистеми митної справи
Законодавче регулювання. Необхідність закріплення у відповідних нормативних документах порядку (а) організації фінансового еккаунтингу як системної діяльності і (б) забезпечення належного обміну інформацією фінансів. Поняття «транспарентність» і «розкриття інформації». Актуальність законодавчого закріплення принципу транспарентності фінансів і контролю за його дотриманням. Принципи побудови належного інформаційного обміну. Законодавство України з питань обміну інформацією фінансів. Нормативні положення щодо відкритої та обмеженої за доступом інформації. Поняття публічної інформації, її ознаки. Положення міжнародних фінансових організацій щодо сучасного інформаційного обміну. Спеціальний стандарт поширення даних (Special Data Dissemination Standard, SDDS) IMF. Політика доступу до інформації (Access Information Policy, AIP) Світового банку (World Bank, WB). Положення OECD. Розкриття інформації на міжнародних фондових ринках: стандарти IOSCO (International Organization of Securities Commissions); директиви Європарламенту та Ради Євросоюзу. Поняття суттєвої інформації. Рейтинг прозорості діяльності учасників фінансового ринку (Aid Transparency Index, ATI). Ініціативи стандартизації поширення даних, IMF (Data Standards Initiatives, DSI). Фундаментальні принципи офіційної статистики, ООН (1994-20ІЗ). Кодекс норм Європейської статистики (2011).
Стандартизація обов’язкової фінансової звітності. Види та форми звітності щодо фінансової та загальноекономічної діяльності. Актуальність стандартизації обов’язкової фінансової звітності загального призначення. Розвиток і стандартизація фінансової звітності, її розповсюдження на все більше коло учасників економіки. Параметри належного обміну інформацією фінансів. Конвергенція GAAP та IAS/IFRS. Сучасна практика фінансової звітності за IFRS. Її недостатність для оцінки ризиків, стратегії, стійкості бізнесу. Актуальність запровадження обов’язкової інтегрованої звітності, в якій поєднано фінансову і нефінансову інформацію. Стандартизація фінансової звітності в Україні.
Система корпоративного управління. Поняття корпоративного управління (корпоративного керування, corporate governance). Роль принципів корпоративного управління в організації діяльності фінансового еккаунтингу, інформаційного обміну і контролю за цими процесами. Розвиток системи корпоративного управління в Україні. Принципи належного (ефективного) корпоративного управління. Принципи корпоративного управління G20/OECD (2015). Їх роль у створенні економічного середовища довіри, прозорості і відповідальності.
Тема 4. Еккаунтинг як бізнес
Суб’єкти, що займаються еккаунтингом. Види інституцій, що займаються фінансовим еккаунтингом, їх особливості та класифікація. Спеціалізовані інформаційно-аналітичні агентства (REUTERS, Bloomberg, Morningstar, Cbonds тощо). Спеціалізовані бізнес-медіа (Financial Times, Wall street Journal CNN, The New York Times, Money, Yahoo.com, SmartMoney.com, Finance.ua, журнал Фінанси України тощо). Міжнародні агентства кредитних рейтингів (Fitch, Moody's, Standard & Poor's та інші). Українські уповноважені рейтингові агентства (ІВІ-Рейтинг, Рюрік, Експерт-рейтинг, Стандарт-рейтинг). Інші рейтингові агентства. Аудиторські та консалтингові компанії. Спеціалізовані інформаційно-аналітичні підрозділи корпорацій фінансового (біржі, банки, небанківські фінансові інституції) та нефінансового секторів. Спеціалізовані інформаційно-аналітичні підрозділи державних і місцевих органів влади. Спеціалізовані інформаційно-аналітичні підрозділи галузевих асоціацій. Науково-дослідні інституції. Незалежні аналітики, вчені. Спеціалізація інституцій фінансового еккаунтингу на окремих видах його діяльності, причини і наслідки.
Особливості бізнесу еккаунтингу. Діяльності, що представлені фінансовим еккаунтингом: збір інформації, її обробка і аналіз, підготовка інформаційних продуктів і послуг. Тенденція зростання в інформаційній економіці частки витрат бізнесу на інформаційну продукцію і послуги. Ефект зменшення маржинальних (граничних) витрат на залучення, генерацією і розповсюдження інформації фінансового еккаунтингу. Економічні особливості фінансового еккаунтингу як бізнесу. Його низька капіталомісткість, швидка окупність, високоприбутковість. Роль фінансового еккаунтингу у зменшенні транзакційних витрат і поліпшенні структури витрат корпорацій. ІТ-технології у фінансовому еккаунтингу. Фінансовий сектор – лідер використання ІТ-технологій. Сучасні моделі бізнесу і роль фінансового еккаунтингу у їх розвитку. Дот-ком компанії (dot-com companies). Роль фінансового еккаунтингу у формуванні цифрової економіки (digital economy), відомої ще як мережева економіка (network economy), інтернет-економіка, веб-економіка (web economy).
Соціально-економічне значення митного еккаунтингу як бізнесу. Розвиток бізнесу фінансового еккаунтингу у ХХІ столітті. Його перспективи в країнах з фінансовими ринками, що формуються (emerging markets) і приграничними фінансовими ринками (frontier markets). Бізнес фінансового еккаунтингу в розвинених економіках. Фінансовий еккаунтинг як складова інформаційної індустрії країни. ЇЇ роль у створенні робочих місць, забезпеченні зайнятості і добробуту населення. Роль інформаційної індустрії у генеруванні доданої вартості, зростаючої частки ВВП (ВНП) країни і сплаті податків. Роль інформаційної діяльності, фінансового еккаунтингу в сучасній економіці України. Статистика інформаційної діяльності.
Питання ціни (вартості) інформації фінансового еккаунтингу. Положення IFRS щодо ціни інформації. Цінові тенденції інформаційної продукції і послуг фінансового еккаунтингу. Сучасні цінові концепції інформації.
Тема 5. Інформаційні продукти і послуги митного еккаунтингу
Вимоги до інформаційних продуктів і послуг митного еккаунтингу. Особливості потреб різних користувачів в інформації фінансів. Обов’язковість забезпечення вимог конфіденційності інформації. Обов’язковість не розголошення службової і таємної інформації. Якість інформаційних продуктів і послуг. Корисність інформаційних продуктів і послуг фінансового еккаунтингу. Характеристики корисності інформації фінансового еккаунтингу. Методи та інструментарій забезпечення доступності та зрозумілості інформації фінансів користувачам.
Види і канали розповсюдження інформаційних продуктів і послуг митного еккаунтингу. Письмові, друковані та електронні інформаційні продукти. Науково-дослідні праці, та їх різновиди. Учбові матеріали. Фінансові та інші звіти. Нормативні документи. Візуальні та аудіо технології подачі інформаційних продуктів і послуг фінансового еккаунтингу. Консультаційні інформаційні послуги. Канали розповсюдження інформаційної продукції і надання інформаційних послуг. Публічні заходи – конференції, круглі столи, семінари тощо. Трансляція телевізійними та інтернет каналами. Презентації та ділові переговори. Індивідуальне спілкування.
Інноваційні інформаційні продукти і послуги митного еккаунтингу. Інноваційні інформаційні продукти як драйвери та індикатори розвитку сучасної економіки. Бенчмарки (benchmarks), їх характеристики та роль в інформаційному обміні. Інформаційні продукти і послуги з питань розвитку «зеленої» економіки (біоекономіки). Використання в Україні інноваційних інформаційних продуктів і послуг фінансового еккаунтингу. Показники і критерії четвертої промислової революції.
Тема 6. Інформаційні джерела митного еккаунтингу. Митна статистика
Види джерела інформації для митного еккаунтингу. Поняття інформаційного джерела. Бази і банки даних в інформаційній економіці. Відкриті і закриті джерела даних. Дані бухгалтерського обліку. Дані управлінського рахівництва. Дані фінансового рахівництва. Фінансова звітність. Статистична звітність. Примітки і пояснення до звітності. Закони та підзаконні акти. Учбова література. Наукова література. Доповідні. Опитування та інтерв’ю. Дані Інтернету. Інше.
Вимоги до інформаційних джерел. Вимоги, яким мають відповідати джерела інформації належного фінансового еккаунтингу. Надійність інформаційних джерел. Достовірність даних. Авторитетність інформаційних джерел. Офіційність інформації.
Виявлення, збір і накопичення даних у ході митного еккаунтингу. Робота з джерелами інформації для фінансового еккаунтингу. Сортування інформації. Групування інформації. Забезпечення її змістовності, актуальності та порівнянності. Виявлення основної та другорядної інформації. Поняття очевидної і скритої інформації. Збереження інформації. Сучасні практики виявлення, збору і накопичення інформації фінансів.
Тема 7. Аналітична обробка даних у ході митного еккаунтингу
Мета і завдання аналітичної обробки інформації у ході митного еккаунтингу. Виявлення причин і наслідків у процесах фінансової інфраструктури економіки, їх суті, учасників, часу настання. Оцінка потенціалу та перспектив розвитку ринків, процесів тощо у фінансових відносинах та економіці в цілому на макро- та мікрорівнях. Оцінка потенціалу та перспектив розвитку окремих учасників економіки. Оцінка можливих ризиків у фінансах та економіці в цілому і виявлення механізмів управління ними.
Методи аналітичної обробки даних у ході митного еккаунтингу. Методи аналізу абсолютних, відносних і середніх величин. Порівняльний аналіз. Метод групування. Вертикальний аналіз. Горизонтальний аналіз. Метод коефіцієнтів. Індексний метод. Трендовий аналіз. Факторний аналіз. Метод ланцюгових підстановок. Балансовий метод. Графічні та табличні методи роботи з даними. Лінійні графіки. Інфографіка. Економіко-математичні методи.
Тема 8. Місце і роль митного еккаунтингу в публічних фінансах
Митний еккаунтинг в реалізації функцій державної і місцевої влади. Роль інформаційного обміну у виконанні функцій державної і місцевої влади. Ключові умови належного фінансового еккаунтингу органів влади: якісний збір необхідної інформації, добросовісне відображення подій в офіційних виданнях, забезпечення до них вільного доступу. Фінансовий еккаунтинг у забезпеченні відкритості системи державних баз даних. Дослідження OpenData Barometer стосовно розвитку у світі систем відкритих даних.
Митний еккаунтинг у забезпеченні транспарентності влади. Інформаційна відкритість влади як умова стійкого економічного розвитку країни. Фінансовий еккаунтинг і публічність фінансів. Державна інформаційна політика сфери публічних фінансів в Україні. Сучасні інформаційні технології у забезпеченні прозорості фінансів органів управління. Роль фінансового еккаунтингу у забезпеченні транспарентності бюджетного процесу. Рекомендації міжнародних фінансових організацій щодо транспарентності бюджетної сфери. Кодекс належної практики забезпечення фіскальної прозорості IMF (2007). Посібник з фіскальної прозорості IMF (2007). Посібник зі статистики державних фінансів IMF (2014). Рекомендації Ради з питань бюджетного керування ОЕСD (2015). Індекс відкритості бюджету (Open Budget Index). Сервіси відкритих даних щодо публічних фінансів, зарубіжний досвід і практика України. Електронне урядування в Україні. Недоліки фінансового еккаунтингу в Україні: фрагментарність, неспівставимість і недостатність відкритої загальноекономічної і фінансової інформації.
Митний еккаунтинг як джерело інформації і засіб інформаційного обміну влади. Роль фінансового еккаунтингу у забезпеченні даних для органів влади. Фінансовий еккаунтинг як джерело інформації при розробці і реалізації фінансової політики державною і місцевою владою країни. Використання даних міжнародних організацій. Створення владою структур, що забезпечують її необхідною інформацією. Інформаційно-аналітичний центр Мінфіні України. Система національних рахунків (СНР), і Систем зведеного фінансового планування як джерело даних для управління на рівні держави. Роль фінансового еккаунтингу в інформаційному обміні між органами влади, для сприяння координації їхніх дій та державній безпеці.
Тема 9. Місце і роль митного еккаунтингу в діяльності корпорацій
Інформація митного еккаунтингу як складова оперативного управління і стратегічного планування корпорації. Вартісно-орієнтований менеджмент корпорацій (value-based management, VBM), роль у ньому фінансового еккаунтингу. Інформаційні продукти і послуги та технології фінансового еккаунтингу як інструментарій і вартість-формуючий ресурс, вартісні драйвери (value drivers). Ланцюжки створення вартості (value chain), роль в їх формуванні фінансового еккаунтингу. Роль даних фінансового еккаунтингу в: політиці корпорації з оптимізації податків; пошуку джерел фінансування, постачальників, каналів реалізації продуктів і послуг; аналізу клієнтів; розробки планів розвитку.
Роль митний еккаунтинг у зовнішніх комунікаціях корпорацій. Інформаційний обмін корпорації, місце і роль у ньому фінансового еккаунтингу. Фінансовий еккаунтинг і реклама. Фінансовий еккаунтинг і «виховання» корпорацією лояльних споживачів своєї продукції та послуг. Фінансовий еккаунтинг і політика транспарентності корпорації. Фінансовий еккаунтинг і робота корпорації з акціонерами, потенційними інвесторами, кредиторами. Роль фінансового еккаунтингу у ринковій капіталізації цінних паперів, формуванні ринкової ціни товарів і послуг. Фінансовий еккаунтинг як складова інформаційної політики корпорації. Приклади використання фінансового еккаунтингу провідними корпораціями.
Митний еккаунтинг і дью ділідженс. Дью ділідженс (due diligence) і роль у ньому фінансового еккаунтингу. Дью ділідженс і оцінка бізнесу, його ринкового положення, пов’язаних з ним бізнесів і ризиків. Елементи дью ділідженсу, складання його плану. Загальний дью ділідженс (General Due Diligence). Фінансовий дью ділідженс (Financial Due Diligence). Податковий дью ділідженс (Tax Due Diligence). Юридичний дью ділідженс (Legal Due Diligence). Операційний дью ділідженс (Operational Due Diligence).
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
2.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
з дисципліни «Митний еккаунтинг» (вибіркової) для студентів освітньо-професійної програми «Митна справа», спеціалізації – Митна справа
Денна форма навчання
2.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПОТОЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ
Поточний контроль з дисципліни «Митний еккаунтинг» здійснюється під час проведення контактних занять і має на меті перевірку рівня підготовленості студента до виконання конкретного завдання чи рівень засвоєння пройденого матеріалу.
Форми проведення поточного контролю можуть бути тестування, бліц-опитування, контрольна (модульна) робота, Case study, захист результатів виконання групових або індивідуальних аналітично-розрахункових робіт, завдань у робочому зошиті, презентація, дискурс, тренінг-PBL (Problem-Based Learning), есе, колоквіум тощо.
Форми контролю результатів навчальної діяльності студентів та їх оцінювання з дисципліни «Митний еккаунтинг» Денна форма навчання
Деталізований порядок нарахування балів за навчальну роботу студентів наведені в розділах «Методичних матеріалів з вивчення навчальної дисципліни Митний еккаунтинг»: «Поточна навчальна робота студентів денної форми навчання», «Поточна навчальна робота студентів заочної форми навчання».
Поточне оцінювання знань з дисципліни «Митний еккаунтинг» здійснюється викладачем шляхом оцінки якості виконання студентом завдань, що включені в самостійну роботу студента. Викладач веде облік балів, отриманих студентом під час звітування за об’єктами самостійної роботи студента та проставляє бали поточного контролю у відповідні реєстри (журнали, екзаменаційну відомість).
Критерії оцінювання поточних результатів
Результат оцінюється за максимальною (100 %) кількістю балів, якщо відповідь відповідає повністю таким вимогам:
Відповідь на питання оцінюється на 80 % від максимального балу, якщо:
Відповідь на питання оцінюється на 60 % від максимального балу, якщо:
Відповідь на питання оцінюється на 40 % від від максимальної кількості балів, якщо:
Відповідь на питання оцінюється на 20 % від максимальної кількості балів, якщо:
Відповідь на питання оцінюється у 0 балів, якщо:
Процес підсумкового оцінювання результатів навчальної діяльності студентів здійснюється згідно з Положенням «Про порядок оцінювання результатів навчальної діяльності студентів КНЕУ». Підсумкова форма оцінювання з дисципліни «Митний еккаунтинг» складається з оцінок за результатами поточного контролю та завершальної контрольної роботи.
Загальна кількість балів, яку можна отримати становить 100 балів.
До залікової відомості заносяться сумарні результати в балах поточного контролю та завершальної контрольної роботи.
Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-хбальну та шкалу за системою ECTS здійснюється в такому порядку:
Шкала оцінювання: КНЕУ та ECTS
3. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
3.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
з дисципліни «Митний еккаунтинг» (вибіркової) для студентів освітньо-професійної програми «Митна справа», спеціалізації – Митна справа Заочна форма навчання
3.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПОТОЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ
Поточний контроль з дисципліни «Митний еккаунтинг» здійснюється під час проведення контактних занять і має на меті перевірку рівня підготовленості студента до виконання конкретного завдання чи рівень засвоєння пройденого матеріалу.
Форми проведення поточного контролю можуть бути тестування, бліц-опитування, контрольна (модульна) робота, Case study, захист результатів виконання групових або індивідуальних аналітично-розрахункових робіт, завдань у робочому зошиті, презентація, дискурс, тренінг-PBL (Problem-Based Learning), есе, колоквіум тощо.
Форми контролю результатів навчальної діяльності студентів та їх оцінювання з дисципліни «Митний еккаунтинг» Заочна форма навчання
Деталізований порядок нарахування балів за навчальну роботу студентів наведені в розділах «Методичних матеріалів з вивчення навчальної дисципліни Митний еккаунтинг»: «Поточна навчальна робота студентів денної форми навчання», «Поточна навчальна робота студентів заочної форми навчання».
Поточне оцінювання знань з дисципліни «Митний еккаунтинг» здійснюється викладачем шляхом оцінки якості виконання студентом завдань, що включені в самостійну роботу студента. Викладач веде облік балів, отриманих студентом під час звітування за об’єктами самостійної роботи студента та проставляє бали поточного контролю у відповідні реєстри (журнали, екзаменаційну відомість).
Критерії оцінювання поточних результатів
Результат оцінюється за максимальною (100 %) кількістю балів, якщо відповідь відповідає повністю таким вимогам:
Відповідь на питання оцінюється на 80 % від максимального балу, якщо:
Відповідь на питання оцінюється на 60 % від максимального балу, якщо:
Відповідь на питання оцінюється на 40 % від від максимальної кількості балів, якщо:
Відповідь на питання оцінюється на 20 % від максимальної кількості балів, якщо:
Відповідь на питання оцінюється у 0 балів, якщо:
Процес підсумкового оцінювання результатів навчальної діяльності студентів здійснюється згідно з Положенням «Про порядок оцінювання результатів навчальної діяльності студентів КНЕУ». Підсумкова форма оцінювання з дисципліни «Митний еккаунтинг» складається з оцінок за результатами поточного контролю та завершальної контрольної роботи.
Загальна кількість балів, яку можна отримати становить 100 балів.
До залікової відомості заносяться сумарні результати в балах поточного контролю та завершальної контрольної роботи.
Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-хбальну та шкалу за системою ECTS здійснюється в такому порядку:
Шкала оцінювання: КНЕУ та ECTS
4.1. ВИМОГИ ДО ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Основною формою оволодіння навчальним матеріалом з дисципліни «Митний еккаунтинг» є самостійна робота студента (СРС). Вона виконується студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі, і має забезпечити засвоєння студентом матеріалу дисципліни у вільний від аудиторних навчальних занять час. Метою СРС є засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного фахівця вищої кваліфікації.
СРС у ході вивчення навчальної дисципліни «Митний еккаунтинг» включає наступні форми:
За погодженням із викладачем можливе також виконання комплексних дослідних завдань групою студентів
Вимоги до індивідуальних завдань
У ході вивчення дисципліни «Митний еккаунтинг» студент має підготувати два види індивідуальних завдань:
Теми обох видів індивідуальних завдань обираються із списку запропонованих викладачем орієнтовних тем (див. далі по тексту) та уточняються / узгоджуються викладачем і студентом. Вони можуть розрізнятися за товаром зовнішньоекономічної діяльності, щодо якого проводиться дослідження. При цьому товар обирається за Українським класифікатором зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД)[4]. Також, студент може запропонувати свою тему, але вона обов’язково має бути узгоджена з викладачем. (!) Не допускається написання однієї та тієї ж теми одночасно кількома студентами. У разі повторення тем есе, роботи не зараховуються. Плани по обох видах індивідуальних завдань також мають бути узгоджені з викладачем даної дисципліни.
Метою підготовки студентом індивідуального завдання є можливість навчитися самостійно працювати з інформаційними джерелами, вибирати необхідні, актуальні матеріали, відповідним чином їх обробляти, аналізувати, узагальнювати та готувати корисні і зрозумілі користувачц інформаційні продукти та послуги.
В індивідуальній роботі студент має:
Вимоги до оформлення індивідуальних робіт. Робота повинна мати:
Обсяг роботи має бути 15 – 20 сторінок комп’ютерного тексту (формат А4); поля: верхнє і нижнє – 2 см, ліве – 2,5 см, праве – 1 см.; інтервал одинарний; шрифт Times New Roman; розмір шрифту 12. Кожне питання, що зазначене в плані, повинно мати свій заголовок. Нумерація сторінок починається з титульного аркуша арабськими цифрами у верхньому правому куті зверху. На титульному аркуші номер не проставляється.
Зміст роботи подається на другій сторінці. Цифровий матеріал, що застосовується в роботі, супроводжується точним посиланням на відповідні джерела. Окремо нумеруються таблиці та графічний матеріал. Заголовки таблиць, графіків, діаграм мають відповідати змісту матеріалу та вказувати на об'єкт та період до якого відносяться дані. В таблицях вказують одиниці виміру, а в графіках та діаграмах – масштаб (за необхідності). Таблицю або графік (діаграму, рисунок) розміщують після першого посилання в тексті на неї. Громіздкі матеріали бажано розмістити у додатках. Назви таблиць розміщують справа або по центру над таблицею, позначаючи «Таблиця №…»; назви графіку, діаграми, рисунку – розміщують під відповідним графіком, діаграмою чи рисунком, позначаючи його «Рисунок №…».
Всі дані обов’язково мають супроводжуватися посиланнями на джерела (в кінці кожної сторінки). Загальний список використаних інформаційних джерел подається в кінці роботи у алфавітному порядку, або по хронології використання.
На останній сторінці студент ставить свій підпис і дату закінчення роботи. Робота моє подаватись на перевірку викладачу у терміни згідно з графіком. Остаточна оцінка роботи здійснюється за результатами її захисту /презентації.
Зміст роботи має відповідати сучасному рівню розвитку економічної науки. У разі наявності декількох точок зору на те чи інше питання, необхідно висвітлити їх усі.
При використанні статистичних даних, студент має орієнтуватися на їхню достовірність та відповідність часовим параметрам.
Слід уникати в роботі книжкових висловів та фраз. Необхідно самостійно формулювати свої думки, не допускати протиріч між її частинами та в тексті взагалі.
Етапи підготовки індивідуальної роботи:
Орієнтовні теми дослідно-аналітичних робіт з макроекономічного питання (питань) митної справи:
Орієнтовні теми аналітичних записок з конкретної виробничої ситуації у сфері митної справи (Case study):
4.2. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМСОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Виконання індивідуальна робота оцінюється за результатами її «публічної» презентації/захисту. По презентації студент має відповісти на питання слухачів (інших студентів групи) та викладача, підтримати можливу дискусію, стимулювати мозковий штурм. Під час захисту оцінюється вміння студента розкрити поставлену в завданні проблему, глибина висновків та обґрунтованість результатів дослідження. Важливим для результатів захисту є самостійні висновки студента.
Критерії оцінювання результатів виконаної індивідуальної роботи аналогічні тим, що були представлені у Розділі 3 даних Методичних матеріалів.
5.1. ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА:
О.В. Рождественський ; за ред. П.В. Пашка. – Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. – 572 с.
5.2. ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА:
[1] Митний кодекс України. Закон України від 13.03.2012. [Електронний ресурс], – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17
[2] Оцінка може відповідати результатам навчальної діяльності студентів на одному або декількох заняттях [3] Оцінка може відповідати результатам навчальної діяльності студентів на одному або декількох заняттях [4] Український класифікатор товарів зовнішньоекономічної діяльності. [Електронний ресурс], – Режим доступу: http://www.diua.com.ua/ukr-page13
|