|
Управлінський контролінгДата публикации: 10.10.2018 07:36
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Національний авіаційний університет
УПРАВЛІНСЬКИЙ КОНТРОЛІНГ Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання для студентів спеціальності 073 «Менеджмент»
Київ 2018
УДК 658(076.5) ББК У052.201.2р К 651
Укладач: О. В. Позняк Рецензент: М. Ю. Григорак Затверджено методично-редакційною радою Національного авіаційного університету (протокол №___від ________р.).
К 651 Управлінський контролінг: методичні рекомендації до виконання домашнього завдання /уклад.: О. В. Позняк, О. В. Карпунь. – К. : НАУ, 2012. – 40 с.
Наведено методичні рекомендації до практичних занять та виконання домашнього завдання, вимоги до структури та змісту, правила оформлення, рекомендації щодо написання основних структурних частин домашнього завдання, опис процедури захисту та критеріїв оцінювання виконаної роботи, а також список рекомендованої літератури. Для студентів спеціальності 073 «Менеджмент» усіх форм навчання. ВСТУП Управлінський контролінг є необхідною дисципліною для підготовки менеджерів, оскільки за сучасних умов господарювання підвищуються вимоги до гнучкості управління, застосування нових концепцій управління, якою є контролінг. З одного боку управлінський контролінг – це управлінська концепція, орієнтована на ефективне використання ресурсів підприємства і на його розвиток у довгостроковій перспективі. З іншого, – це інтегрована система інформаційно-аналітичної і методичної підтримки керівників у процесі планування, контролю, аналізу і прийняття управлінських рішень із усіх функціональних сфер діяльності підприємства. Контролінг приводить не скільки до оптимізації витрат, стільки до загального підвищення ефективності діяльності підприємства. Метою викладання дисципліни є створення необхідних умов для підвищення професійного рівня підготовки менеджерів в управлінні ресурсами підприємства в умовах нестабільності як внутрішніх, так і зовнішніх факторів. Сучасним менеджерам необхідне комплексне бачення системи управління і, зокрема, такого важливого її блока, як формування інформації про витрати і ресурси підприємства з метою розробки альтернативних варіантів різних управлінських рішень і, передусім, із оптимізації прибутку, комплексного використання наявних ресурсів, формування оптимальної виробничої програми тощо. Вивчення дисципліни допомагає студентам систематизувати знання з концептуальних основ управління сучасним підприємством на основі інтегрування, координування та спрямування діяльності різних служб та підрозділів підприємства на досягнення оперативних і стратегічних цілей. Завдання дисципліни – це набуття студентами необхідних теоретичних знань та практичних навичок із питань внутрішньогосподарського обліку – контролінгу, без якого неможлива робота сучасних фахівців із економіки. Знання дисципліни надає можливість підвищити якість менеджменту і, як наслідок, забезпечити стабільний розвиток підприємства.
ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.1. Мета та завдання Домашнє завдання (ДЗ) з дисципліни «Управлінський контролінг» передбачене навчальним планом підготовки фахівців освітнього рівня «Бакалавр» за спеціальністю 073 «Менеджмент» (спеціальностей «Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності» та «Менеджмент організацій і адміністрування»). Домашнє завдання виконується студентами в четвертому семестрі відповідно до затверджених в установленому порядку методичних рекомендацій з метою закріплення та поглиблення теоретичних знань та вмінь студентів і є важливим етапом у засвоєнні навчального матеріалу. Мета виконання домашнього завдання – закріплення й поглиблення теоретичних знань та вмінь, набутих студентом у процесі засвоєння всього навчального матеріалу дисципліни та отримання практичних навичок у галузі контролінгу. Домашнє завдання є складовою модуля II «Управлінський контролінг у системі прийняття управлінських рішень». У результаті виконання домашнього завдання студент повинен уміти: - проводити стратегічний аналіз, з урахуванням факторів зовнішнього та внутрішнього середовища; - проводити експертну діагностику на основі коефіцієнтного аналізу; - проводити аналіз загрози банкрутства підприємства; - застосовувати дані фінансової звітності в практичній діяльності підприємства; - розробляти пропозиції щодо усунення «вузьких місць» в стратегічній та оперативній діяльності підприємства. Домашнє завдання студент виконує і оформлює відповідно до методичних рекомендацій.
ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
2.1.Загальні вимоги до змісту та захисту домашнього завдання
За своїм змістом домашнє завдання повинне відповідати профілю підготовки та вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики напряму підготовки «Менеджмент». Домашнє завдання повинне мати внутрішню єдність та свідчити про підготовленість виконавця до самостійної роботи зі спеціальності з використанням теоретичних знань і практичних навичок у сфері контролінгу на підприємстві. Робота повинна мати чітку логічну структуру. ЇЇ складові частини такі:
Завершене домашнє завдання студент подає провідному викладачеві для перевірки та одержання допуску до захисту. Захист складається з доповіді студента та відповіді його на запитання викладача. У доповіді студент повинен вказати мету роботи, її актуальність, коротко висвітлити зміст домашнього завдання з дисципліни, результати виконання, а також подати висновки про виконану роботу та пропозиції щодо усунення виявлених недоліків у роботі підприємства.
2.2.Вимоги до оформлення домашнього завдання
Домашнє завдання потрібно друкувати на аркушах паперу формату А4 (210х297) на одному боці сторінки з дотриманням таких вимог до тексту: комп’ютерний набір – кегель 14, інтервал 1,5, шрифт Times New Roman, вирівнювання – по ширині аркуша, абзац – 10 мм. Щільність тексту повинна бути однаковою в усій роботі. Текст домашнього завдання виконується з дотриманням таких розмірів полів: з лівого боку – 20 мм, з правого – 10 мм, зверху – 20 мм, знизу – 20 мм. Заголовки структурних частин роботи друкуються великими літерами симетрично до тексту (наприклад, ЗМІСТ, ВСТУП). Кожну структурну частину роботи починають із нової сторінки. Крапку в кінці заголовка не ставлять. Нумерація сторінок тексту, розділів, рисунків, таблиць, формул подається арабськими цифрами без знака «№». Нумерація сторінок тексту ДЗ починається з титульного аркуша, на якому номер не ставиться. Номер сторінки ставиться у правому нижньому куті, починаючи з другої сторінки.
2.3. Короткі рекомендації щодо написання основних структурних частин домашнього завдання
Структурні елементи роботи мають своє певне призначення. У вступі студент повинен відобразити об’єкт дослідження, мету та завдання ДЗ, значимість роботи та актуальність теми для конкретного підприємства. Обсяг вступу 1–2 с. Основна частина тексту ДЗ розподіляється за такими розділами:
Висновки до роботи повинні містити головні результати, отримані при виконанні ДЗ, вказувати на практичне значення, обґрунтованість та доцільність розроблених пропозицій щодо вдосконалення стратегічного та оперативного контурів управління на конкретному підприємстві. Обсяг висновків до 2–3 с. Список використаних джерел повинен містити весь перелік використаних джерел – електронні джерела, літературні праці та форми фінансової звітності, не менше 10 назв. Кожне використане джерело повинно бути оформлено правильно згідно з вимогами, поданими на стор. 28. Посилання в тексті на джерело є обов’язковим і у квадратних дужках зазначається номер джерела й сторінки (наприклад, [2, с. 10]). Додаток чи додатки (у разі потреби) – це довідковий або допоміжний матеріал, який безпосередньо стосується домашнього завдання. Додаток може містити форми фінансової звітності, результати розрахунків, виконаних студентом із застосуванням комп’ютерної техніки та електронних таблиць, нормативні документи підприємства та іншу інформацію, що має цінність в рамках виконання домашнього завдання. 3. ЗАВДАННЯ ДО ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Розділ 1. Аналіз діяльності підприємства Студент самостійно має вибрати будь-яке існуюче на ринку підприємство та дати коротку характеристику його діяльності, яка повинна включати назву підприємства, рік заснування, види діяльності, організаційну структуру підприємства, визначити основних постачальників, споживачів та інших бізнес-партнерів, а також основних конкурентів на ринку.
Розділ 2. Діагностика стратегічної позиції підприємства Студент повинен провести стратегічну діагностику підприємства на основі встановлення зв'язків між найхарактернішими для підприємства можливостями, загрозами, сильними сторонами (перевагами), слабкостями, скласти матрицю SWOT-аналізу та розробити пропозиції, які в подальшому можуть бути використані для формулювання і вибору стратегій підприємства. Далі необхідно провести аналіз зовнішнього мікрооточення за допомогою моделі «П'ять сил» (або «П'ять загроз») М. Портера та зробити висновки щодо впливу ключових п'ять сил на діяльність підприємства.
Розділ 3. Оперативна діагностика фінансово-господарського стану підприємства На основі вихідних даних, наведених в дод. В та Г, студент повинен провести оперативну діагностику фінансово-господарського стану підприємства шляхом розрахунку груп показників. При цьому аналізується майновий стан, ліквідність, фінансова стійкість, ділова активність та рентабельність підприємства. Необхідно порівняти отримані результати з рекомендованими нормативними значеннями та визначити основні чинники, що вплинули на виникнення відхилень. Варто вказати, на які аспекти діяльності підприємства слід звернути увагу для покращення отриманих результатів.
Розділ 4. Аналіз загрози банкрутства На основі вихідних даних, наведених в дод. В та Г, студент повинен розрахувати ймовірність настання банкрутства підприємства. Для цього використовується п’ятифакторна модель Z-рахунку Альтмана. Залежно від значення Z-рахунку оцінюється ймовірність банкрутства підприємства за окремою шкалою.
Розділ 5. Розробка рекомендацій з удосконалення стратегічного та оперативного контурів управління підприємством На основі проведення стратегічної та оперативної діагностики підприємства студент повинен виявити недоліки в роботі підприємства та, спираючись на виявлені «вузькі місця», розробити рекомендації щодо їх усунення та покращення ефективності діяльності підприємства.
4. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 4.1. Діагностика стратегічної позиції підприємства
Стратегічна діагностика підприємства полягає в проведенні двох видів стратегічного аналізу: SWOT-аналізу та «П’яти сил» Портера, кожний із яких надає вичерпну інформацію для корегування стратегії підприємства. Методика проведення SWOT-аналізу передбачає здійснення декількох етапів:
В підсумку формується матриця SWOT-аналізу, яка має такий вигляд (рис. 1).
Рис.1. Матриця SWOT-аналізу
На перетинах окремих складових груп факторів формуються поля, для яких характерні певні сполучення, що їх треба враховувати надалі в ході розробки стратегій певного типу: - поле СіМ передбачає розробку стратегій підтримки та розвитку сильних сторін підприємства щодо реалізації можливостей зовнішнього середовища; - поле СіЗ орієнтує стратегію на боротьбу із загрозами за допомогою використання внутрішніх резервів; - поле СлМ спрямовує дії підприємства на використання можливостей для подолання слабких сторін його внутрішнього потенціалу; - поле СлЗ передбачає розробку такої стратегії, яка б дала змогу підприємству не лише зміцнити свій потенціал, а й відвернути можливі загрози у зовнішньому середовищі. Проведення SWOT-аналізу дозволяє систематизувати проблемні ситуації; краще зрозуміти структуру ресурсів, на які слід опиратися в удосконаленні діяльності та розвитку компанії на перспективу; відстежувати загальний стан зовнішнього бізнес-середовища; виділяти і використовувати нові потенційні можливості швидше, ніж конкуренти; вибрати оптимальний шлях розвитку і уникнути небезпек; приймати зважені рішення, що стосуються розвитку бізнесу. Правильно і вчасно прийняті стратегічні рішення відіграють сьогодні ключову роль в успішній діяльності організації. Методика проведення аналізу за допомогою моделі «П'ять сил» (або «П'яти загроз») Портера дозволяє оцінити ключові п'ять сил, які можуть вплинути на роботу підприємства: - покупці і клієнти; - постачальники; - можливість появи нових конкурентів; - існування товарів-субститутів; - дії конкурентів всередині галузі. Кожне «поле сили» (рис. 2) має певну групу факторів впливу на конкурентоспроможність підприємства. Необхідно проаналізувати даний вплив із урахуванням факторів впливу кожної групи, на котрі варто впливати і їх стан слід постійно відстежувати. Спираючись на отриману інформацію підприємство може скорегувати стратегію, або обрати нову.
Рис. 2. Стратегічна діагностика «П’ять сил» Портера 4.2. Оперативна діагностика фінансово-господарського стану підприємства
Оперативна діагностика фінансово-господарського стану підприємства проводиться із використанням коефіцієнтів, що дозволяє встановити зв'язок одного показника з іншим. У світовій практиці для аналізу фінансово-господарської діяльності виділяють такі групи показників, що описують: – майновий стан підприємства; – ліквідність підприємства; – фінансову стійкість (платоспроможність) підприємства; – ділову активність підприємства; – рентабельність фінансово-господарської діяльності. Майновий стан підприємства оцінюється задля визначення стану активів, які характеризують виробничий потенціал підприємства. Для аналізу розраховуються такі показники:
Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 1. Таблиця 1 Методика розрахунку показників майнового стану
Ліквідність підприємства оцінюється для виявлення його здатності швидко реалізувати активи й одержати гроші для оплати своїх зобов’язань. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 2. Таблиця 2 Методика розрахунку показників ліквідності
Платоспроможність та фінансова стійкість підприємства оцінюється для виявлення спроможності підприємства своєчасно й цілком виконати свої платіжні зобов’язання, які випливають із кредитних та інших операцій грошового характеру, що мають певні терміни сплати. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 3. Таблиця 3 Методика розрахунку показників платоспроможності та фінансової стійкості підприємства
Ділова активність підприємства визначається рівнем ефективності використання ресурсів підприємства. Для оцінки рівня ефективності використання ресурсів підприємства використовують різні показники оборотності. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 4.
Таблиця 4 Методика розрахунку показників ділової активності
Рентабельність підприємства оцінюється для визначення ступеня ефективності використання ресурсів. Методику розрахунку та рекомендоване значення показників наведено в табл. 5. Таблиця 5 Методика розрахунку показників рентабельності
При проведенні розрахунків використовуються форми фінансової звітності підприємства: - форма № 1 (ф.1) – Баланс підприємства; - форма № 2 (ф.2) – Звіт про фінансові результати; - форма № 5 (ф.5) – Додаток до бухгалтерського балансу. Для проведення розрахунків вищезазначених груп показників використовуються вихідні дані, наведенні в дод. В та Г. У дод. В у якості вихідних даних (коду рядка) використовуються букви, що відповідають значенню номера залікової книжки студента: k – останні чотири цифри залікової книжки студента; l – останні три цифри залікової книжки студента; m – останні дві цифри залікової книжки; n – остання цифра залікової книжки. Для більшого розуміння студентами змісту та сутності основних форм фінансової звітності (кодів рядків), які використовуються для розрахунку груп показників, що визначаються для проведення експертної діагностики в дод. Д наведено основні облікові джерела інформації: форма № 1 – «Баланс підприємства»; форма № 2 (ф.2) – «Звіт про фінансові результати». Аналіз кожної групи показників проводиться за наступною методикою: 1. Проводиться розрахунок показників та заповнюється таблиця для кожної групи показників. Наприклад. Розрахунок показників майнового стану
2. Провести аналіз проведених розрахунків, тобто порівняти по-перше, кожен показник в динаміці (значення звітного та базисного періоду), по-друге, значення динаміки показників з нормативним значенням. Наприклад: значення коефіцієнту зносу в звітному періоді порівняно з базисним збільшилось (зменшилось) на……, що є позитивною (негативною) тенденцією. Динаміка коефіцієнта позитивна (негативна) та відповідає (не відповідає) рекомендованому значенню. Після проведення розрахунків за вищезазначеною методикою кожної групи показників, формується підсумкова таблиця. Підсумкова таблиця, що формується після проведення відповідних розрахунків груп показників, має такий вигляд (табл. 6). Таблиця 6 Підсумкова таблиця розрахункових показників, що характеризують фінансово-господарський стан підприємства
За результатами формування підсумкової таблиці, в кожній групі показників визначається «вузьке» місце, тобто це той показник, який має негативу динаміку та не відповідає нормативному значенню.
4.3. Аналіз загрози банкрутства Для проведення аналізу загрози банкрутства в практиці фінансового-господарської діяльності широко використовується п`ятифакторна модель, яка називається моделлю Z-рахунку Альтмана.
Z-рахунок = 1,2×К1 + 1,4×К2 + 3,3×К3 + 0,6×К4 + К5, (4.1)
де К1 – питома вага оборотного капіталу в активах підприємства; К2 – рівень рентабельності власного капіталу; К3 – рівень доходності активів; К4 – коефіцієнт співвідношення власного капіталу; К5 – оборотність активів.
Залежно від значення Z-рахунку оцінюється ймовірність банкрутства підприємства за окремою шкалою (табл. 7):
Таблиця 7 Шкала оцінювання ймовірності настання банкрутства підприємства
Базуючись на чинних формах фінансової звітності України, формулу розрахунку інтегрального показника рівня загрози банкрутства можна подати так:
4.4. Розробка рекомендацій з удосконалення стратегічного та оперативного контурів управління підприємством
Після проведення всіх розрахунків необхідно зробити висновок про відповідність обраної економічної стратегії існуючій реальній ситуації на підприємстві – об’єкті дослідження. На основі цього висновку необхідно розробити управлінське рішення з удосконалення стратегічного та оперативного контурів управління підприємством. Процес розробки управлінського рішення складається з таких етапів:
Необхідно розуміти, що обрана стратегія повинна бути підкріплена необхідними можливостями підприємства в оперативному контурі управління. Якщо немає відповідності, то необхідно розробити детальний план заходів щодо досягнення встановленої стратегічної мети. Стратегічний та оперативний контури управління тісно взаємопов’язані. Удосконалення одного з них рідко приводить до бажаних результатів. Студент повинен запропонувати найкращі, на його погляд, заходи, способи дій щодо удосконалення стратегії та тактики для вибраного підприємства та обґрунтувати свій вибір.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Додаток А Зразок оформлення титульного аркуша
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Кафедра логістики
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
з дисципліни «Управлінський контролінг»
Виконав: студент____________ група, факультет ______________ ПІБ студента _________________ № зал. Книжки Варіанти_______________ Перевірив:_________________ ПІБ викладача
Оцінка____________________
Київ 20_ Додаток Б
Зразок оформлення змісту домашнього завдання
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………..3 Основна частина……………………………………………………..4
стану підприємства……………………………………………..12
ВИСНОВКИ…………………………………………………………..25 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………….27 ДОДАТКИ…………………………………………………………….28
Додаток В Вихідні дані для розрахунку показників згідно з формою № 1 – Баланс підприємства
Продовження дод. В
Продовження дод. В
Продовження дод. В
Закінчення дод. В
Додаток Г Вихідні дані для розрахунку показників згідно з формою № 2 – Звіт про фінансові результати
Продовження дод. Г Вихідні дані для розрахунку показників згідно з формою № 5– Додаток до бухгалтерського балансу
Додаток Д
Форма № 1 – Баланс підприємства
Продовження дод. Д
Продовження додатку Д
Закінчення дод. Д Форма № 2 - Фінансові результати
Навчально-методичне видання
УПРАВЛІНСЬКИЙ КОНТРОЛІНГ Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання для студентів спеціальності 073 «Менеджмент»
Укладач: Позняк Оксана Володимирівна
Редактор Технічний редактор
Підписано до друку ____________. Формат 60х84/16. Папір типограф. Офсетна преса. Умовн. фарбо-відб. ___. Умовн. друк. арк. . Облік.-вид. арк. ____. Тираж ___ . Зам. вид. № ___.
Видавництво НАУ 03680. Київ-680, проспект Космонавта Комарова, 1. |