|
Економіка сталого розвиткуДата публикации: 11.07.2019 10:27
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Факультет економіки та управління Кафедра економічної теорії
ЗАТВЕРДЖУЮ: Проректор з науково-педагогічної роботи
«___» ___________ 20__ р.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ Науково-дослідний семінар «Економіка сталого розвитку»
Київ – 2019
Розробник(и): Келічавий Арсен Вікторович, к.е.н., доцент кафедри економічної теорії, arsen.kelichavyi@gmail.com
ВСТУП ВСТУП Науково-дослідницький семінар «Економіка сталого розвитку» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 051 «Економіка». Анотація навчальної дисципліни. Сталий розвиток визначено як «розвиток, що задовольняє потреби сучасних поколінь і не ставить під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти свої потреби» (Доповідь Брундтланд, 1987). Більш детально цілі сталого розвитку були сформульовані ООН у 2015 році. Науково-дослідницький семінар «Економіка сталого розвитку» побудований на інтеграції економічної теорії, економіки навколишнього середовища та соціальної економіки для розуміння та управління сучасними викликами для індивідів, підприємств, громадського сектору та держави, використовуючи інструменти та стратегії сталого розвитку. Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна базується на наступних дисциплінах: економічна теорії, мікроекономіка, макроекономіка, соціальна економіка, економіка навколишнього середовища, міжнародна економіка, статистика тощо. Мета дисципліни - формування у студентів магістерського рівня навчання компетенцій, що дозволяють здійснювати ефективну економічну діяльність в умовах сучасних викликів, використовуючи інструменти, можливості та переваги концепції сталого розвитку. Завдання (навчальні цілі) дисципліни. Дисципліна спрямована на досягнення таких компетентностей випускника:
Предмет дисципліни. Вивчення основ концепції сталого розвитку, її структури, цілей, завдань та застосування цих інструментів і стратегій для ефективного ведення економічної діяльності. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути такі результати навчання:
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей та програмних результатів навчання відповідно до освітньо-професійних програм спеціальності 051 «Економіка» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки». Інформація про компетентності та відповідні їм програмні результати навчання за освітньою програмою та результати навчання за дисципліною подаються у вигляді таблиці (табл. 1). Таблиця 1 Матриця компетентностей та програмних результатів навчання,
Матриця відповідності компетентностей результатам навчання за дисципліною «Економіка сталого розвитку» представлена в табл. 2. Таблиця 2 Матриця відповідності компетентностей результатам навчання за дисципліною
1. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ
Зміст навчальної дисципліни за темами Тема 1. Вступ до концепції сталого розвитку: еволюція, сутність, цілі Концептуальні основи сталого розвитку та еволюція економічної думки в цьому напрямку. Економічне зростання і прогрес. Цілі сталого розвитку та їх аналіз. Обмеження концепції сталого розвитку. Тема 2. Складові концепції сталого розвитку та особливості їх взаємодії Економічна, соціальна та екологічна складові сталого розвитку. Приклади та наслідки домінування лише однієї чи двох складових концепції. Вплив політики навколишнього середовища на економічне середовище. Використання ресурсів на здійснення господарської діяльності. Екологічна крива Кузнеця. Нерівність доходів. Соціальні ліфти. Сталі міста. Тема 3. Макроекономічна ефективність та сталий розвиток Виміри сталості: макроекономічний аспект. Довгі хвилі та технологічні зміни. Сталий розвиток та межі економічного зростання. Рейтинг сталості країн. Значення культури, гендерної рівності, демографії, освіти. Індекс екологічної результативності. Тема 4 Принципи сталості в мікроекономічній діяльності Принципи сталого розвитку в діяльності підприємств та організацій. Цілі сталого розвитку на мікроекономічному рівні. Рейтинг компаній світу, що сповідують принципи сталого розвитку. Економічний ефект від впровадження принципів сталого розвитку. Соціальна відповідальність та соціальне підприємництво. Тема 5 Роль громадськості у сталому розвитку Громадянське суспільство та його значення, його роль та значення. Рейтинги громадських об’єднань, успішні приклади. Економічний ефект від діяльності громадських організацій. Вплив громадськості та реалізацію політики сталого розвитку. Тема 6. Виклики та перспективи реалізації концепції сталого розвитку Глобальні виклики та загрози, які стоять перед людством. Вимірювання прогресу реалізації концепції сталого розвитку. Результати реалізації цілей сталого розвитку. Індекс соціального прогресу. Фінансування сталого розвитку. SWOT-аналіз концепції сталого розвитку. Майбутнє концепції сталого розвитку
2. ПОТОЧНА НАВЧАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ 2.1. КАРТА НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни (вибіркової)_Економіка сталого розвитку________________________ для студентів освітньої програми / спеціальності 051 «Економіка» денна форма навчання
2.2.Критерії оцінювання поточних результатів вивчення дисципліни
Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних (семінарських) занять та занять у дистанційному режимі і має на меті перевірку рівня підготовленості студента до виконання конкретного завдання чи рівень засвоєння пройденого матеріалу. Форми проведення поточного контролю під час навчальних занять визначає викладач, ними можуть бути тестування, бліц-опитування, контрольна (модульна) робота, Case study, захист результатів виконання групових або індивідуальних аналітично-розрахункових робіт, завдань у робочому зошиті та лабораторних робіт, презентація, дискурс, тренінг-PBL (Problem-Based Learning), есе, колоквіум тощо.
Форми контролю результатів навчальної діяльності студентів та їх оцінювання
Деталізований порядок нарахування балів за навчальну роботу студентів наведені в розділах «Методичних матеріалів з вивчення навчальної дисципліни»: «Поточна навчальна робота студентів денної форми навчання», «Поточна навчальна робота студентів заочної форми навчання», «Поточна навчальна робота студентів дистанційної форми навчання». Організація оцінювання: упродовж семестру здійснюється оцінювання усіх видів робіт, що виконують студенти. Індивідуальні завдання формуються для кожного студента окремо. Аналітична робота представляється у вигляді доповіді, демонстраційної презентації, захищається на семінарському занятті та оцінюється до 25 балів. Модульний контроль здійснюється наприкінці навчального курсу за відповідними темами дисципліни, оцінюється від 0 до 15 балів. Завдання для проведення модульного контролю включають у себе вирішення тестових завдань, ситуаційних задач, творчих завдань. Заняття проводяться у вигляді лекцій, семінарських занять, передбачено інтерактивні форми навчання – економічні дебати, тренінг за методикою «Світове кафе», форсайт-сесія. Упродовж семестру, після завершення відповідних тем, проводяться контрольні (модульні) роботи із відкритими питаннями. Для визначення рівня досягнення результатів навчання студенти під час презентації індивідуального завдання демонструють результати свого дослідження та набуті навички. Форма підсумкового контролю визначається навчальним планом (залік). Опис процесу підсумкового оцінювання результатів навчальної діяльності студентів здійснюється згідно з Положенням «Про порядок оцінювання результатів навчальної діяльності студентів КНЕУ». Шкала оцінювання: КНЕУ та ECTS
3. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
3.1. Вимоги до виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи
Мета СРС - засвоєння в повному обсязі навчальної програми та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що відіграє суттєву роль у формуванні сучасного фахівця вищої кваліфікації. В ході самостійної роботи студент має перетворитися в активного учасника навчального процесу, навчитися свідомо ставитися до оволодіння теоретичними і практичними знаннями, вільно орієнтуватися в інформаційному просторі. Організація самостійної роботи орієнтована на сприяння підвищенню мотивації студентів до систематичного засвоєння програмного матеріалу та активної роботи впродовж усього періоду навчання, досягненню їхніх цілей щодо формування стійких знань, умінь та навичок в предметній галузі знань. Основними видами СРС є:
Види та тематики СРС будуть визначені студентами згідно тем їх дипломних робіт. Окремою формою самостійної роботи студента та такою, що оцінюється понад обсягів завдань, які встановлені робочою навчальною програмою з відповідної дисципліни, є участь студентів у роботі наукових конференцій, студентських наукових гуртків та проблемних груп, підготовці публікацій, участь у Всеукраїнських олімпіадах і конкурсах та Міжнародних конкурсах тощо. Тематична спрямованість таких робіт визначається переважно темами відповідних наукових заходів та науковими інтересами студентів в рамках тематики навчальної дисципліни.
3.2. Критерії оцінювання результатів виконання індивідуальних завдань для самостійної роботи Поточний контроль результатів виконання завдань самостійної роботи передбачає оцінювання:
4.Рекомендовані інформаційні джерела Можуть бути включені нормативні документи, базові вітчизняні й зарубіжні підручники та навчальні посібники з урахуванням їх наявності в бібліотеці Університету, а також довідкові, періодичні видання, монографії, наукові статті, методичні рекомендації, дистанційні курси, інформаційні ресурси Інтернету відповідного спрямування тощо.
4.3.Дистанційні курси та інформаційні ресурси:
[1] Оцінка може відповідати результатам навчальної діяльності студентів на одному або декількох заняттях |